Informacja o wynikach sprawdzianu i egzaminu w publicznych szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach (dla których organem prowadzącym jest Gmina Cieszyn) 2011/2012r. Szkoły podstawowe 1. Szkoły podstawowe Załącznik nr 1
Wprowadzenie 3 kwietnia 2012roku po raz jedenasty odbył się ogólnopolski sprawdzian dla uczniów klasy szóstej szkoły podstawowej. W szkołach podstawowych sprawdzian badał opanowanie umiejętności zawartych w standardach wymagań egzaminacyjnych z następujących obszarów: czytanie (1), pisanie (2), rozumowanie (3), korzystanie z informacji (4) oraz wykorzystywanie wiedzy w praktyce (5). Sprawdzian trwał 60 minut. W woj. śląskim do sprawdzianu przystąpiło szóstoklasistów. Uczniowie z dysfunkcjami mieli prawo do wydłużenia czasu o 30 minut. Maksymalna liczba punktów, którą uczeń mógł uzyskać za poprawne rozwiązanie wszystkich zadań wynosiła 40. Dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi przygotowano dostosowane zestawy zadań egzaminacyjnych. 2
Procedura wykorzystania wyników sprawdzianu i egzaminu w celu poprawy poziomu opanowania umiejętności przez uczniów 1.Zapoznanie się z wynikami po przeprowadzonym sprawdzianie, egzaminie. 2.Przeprowadzenie analizy wyników w poszczególnych oddziałach. 3.Porównanie wyników oddziału z wynikami szkoły, gminy, województwa. 4.Porównanie wyników sprawdzianu, egzaminu z wynikami klasyfikacji rocznej 2010/ Porównanie wyników sprawdzianu, egzaminu z wynikami w 2010 r. 6.Połączenie informacji o poziomie osiągnięć uczniów z warunkami funkcjonowania szkoły. 7.Znalezienie obszarów możliwej ingerencji w proces dydaktyczny. 8.Zbieranie informacji o poziomie osiągnięć uczniów przychodzących do danego typu szkoły 9.Sformułowanie wniosków i włączenie do planu pracy dydaktycznej szkoły. 3
SP Razem Średni wynik sprawdzianu w szkołach podstawowych min - 5 pkt, max - 40 pkt Wartość średnia dla województwa śląskiego 22,56 Wartość średnia dla powiatu cieszyńskiego 22,98 Wartość średnia dla Cieszyna 25,11 4
SP Razem Obszar umiejętności : Czytanie Wskaźnik łatwości dla województwa śląskiego 0,64– co oznacza, że 63 uczniów na 100 poprawnie rozwiązało zadanie Wskaźnik łatwości dla cieszyńskich szkół podstawowych 5
SP Razem Obszar umiejętności : Pisanie Wskaźnik łatwości dla województwa śląskiego 0,58 Wskaźnik łatwości dla cieszyńskich szkół podstawowych 6
SP Razem Obszar umiejętności : Rozumowanie Wskaźnik łatwości dla województwa śląskiego 0,51 Wskaźnik łatwości dla cieszyńskich szkół podstawowych 7
SP Razem Obszar umiejętności : Korzystanie z informacji Wskaźnik łatwości dla województwa śląskiego 0,71 Wskaźnik łatwości dla cieszyńskich szkół podstawowych 8
SP Razem Obszar umiejętności : Wiedza w praktyce Wskaźnik łatwości dla województwa śląskiego 0,45 Wskaźnik łatwości dla cieszyńskich szkół podstawowych 9
2. Gimnazja Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562, z późn. zm.) 24, 25 i 26 kwietnia 2012 roku po raz jedenasty odbył się ogólnopolski egzamin dla uczniów (słuchaczy) klas trzecich gimnazjów. Od roku szkolnego 2011/2012 obowiązują nowe zasady przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego. Egzamin sprawdza opanowanie przez uczniów wiadomości i umiejętności określonych w wymaganiach ogólnych i szczegółowych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego z dnia 23 grudnia 2008 r. w odniesieniu do wybranych przedmiotów nauczanych w trzecim i wcześniejszych etapach edukacyjnych. Egzamin gimnazjalny składa się, tak jak dotychczas, z trzech części: humanistycznej, matematyczno-przyrodniczej oraz części dotyczącej języka obcego nowożytnego, lecz każda z nich ma inną strukturę i jest przeprowadzana w dwóch etapach. 10
W części humanistycznej wydzielono następujące przedmioty: język polski oraz historię i wiedzę o społeczeństwie. Zadania znajdują się w dwóch odrębnych arkuszach, które uczniowie (słuchacze) wypełniają jednego dnia, ale w różnym czasie. Zadania z języka polskiego mają formę zamkniętą i otwartą, natomiast zadania z historii i wiedzy o społeczeństwie – zamkniętą. Część matematyczno-przyrodnicza obejmuje etap z zakresu matematyki oraz etap z zakresu przedmiotów przyrodniczych: biologii, chemii, fizyki i geografii. Zadania z matematyki mają formę zamkniętą i otwartą, a zadania z przedmiotów przyrodniczych mają formę tylko zamkniętą. Część egzaminu z języka obcego nowożytnego począwszy od roku szkolnego 2011/2012 jest zdawana na dwóch poziomach: podstawowym i rozszerzonym. W bieżącym roku szkolnym uczeń (słuchacz) dokonuje wyboru jednego z sześciu języków obcych nowożytnych: angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego i włoskiego, z zastrzeżeniem, że zdający może wybrać tylko ten język, którego uczył się w gimnazjum jako przedmiotu obowiązkowego. 11
Do trzeciej części egzaminu na poziomie podstawowym ma obowiązek przystąpić każdy uczeń (słuchacz), natomiast do egzaminu na poziomie rozszerzonym mają obowiązek przystąpić uczniowie (słuchacze), którzy w gimnazjum kontynuowali naukę języka obcego rozpoczętą w szkole podstawowej. Do trzeciej części egzaminu na poziomie rozszerzonym mogą przystąpić także pozostali zdający, jeśli zechcą sprawdzić poziom swoich umiejętności językowych. Trzecioklasiści, przystępujący do egzaminu na obu poziomach, rozwiązują zadania z tego samego języka obcego. Prace egzaminacyjne sprawdzają wykwalifikowani egzaminatorzy według jednolitych kryteriów w całym kraju. Wyniki egzaminu gimnazjalnego są wyrażane w skali procentowej dla zadań z zakresu: 1. języka polskiego; 2. historii i wiedzy o społeczeństwie; 3. matematyki; 4. przedmiotów przyrodniczych: biologii, geografii, fizyki i chemii; 5. języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym; Wyniki egzaminu gimnazjalnego w skali procentowej ustala komisja okręgowa na podstawie liczby punktów przyznanych przez egzaminatorów. Liczba uczniów, którzy przystąpili do egzaminu gimnazjalnego 24,25 i 26 kwietnia 2012 r. na terenie województwa śląskiego w zakresie języka polskiego, historii i wiedzy o społeczeństwie, matematyki, przyrody i języka obcego – wyniosła osób. Przebieg egzaminu był monitorowany przez pracowników i przedstawicieli organów prowadzących szkoły, kuratorium oświaty oraz pracowników Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Jaworznie. Poniżej, na 6 wykresach słupkowych, przedstawiono wyniki uzyskane w czasie tegorocznego egzaminu przez cieszyńskie gimnazja publiczne. Zaprezentowano wyniki na tle rezultatów średnich dla szkół z powiatu cieszyńskiego i dla szkół z całego województwa śląskiego. 12
G Razem Obszar umiejętności : Wynik średni z wszystkich części egzaminu gimnazjalnego Wskaźnik łatwości dla województwa śląskiego -57,60% Wskaźnik łatwości dla cieszyńskich gimnazjów 13
G Razem Obszar umiejętności : Język polski Wskaźnik łatwości dla województwa śląskiego 66% Wskaźnik łatwości dla cieszyńskich gimnazjów 14
Gimnazja Razem Historia i wiedza o społeczeństwie Wartość średnia dla województwa śląskiego 61% Wartość średnia dla powiatu cieszyńskiego 63% 15
Matematyka G Razem Obszar umiejętności : Wskaźnik łatwości dla województwa śląskiego - 47% Wskaźnik łatwości dla cieszyńskich gimnazjów 16
Przedmioty przyrodnicze G Razem Obszar umiejętności : Wskaźnik łatwości dla województwa śląskiego 50% Wskaźnik łatwości dla cieszyńskich gimnazjów 17
Język angielski G Razem Obszar umiejętności : Wskaźnik łatwości dla województwa śląskiego 64% Wskaźnik łatwości dla cieszyńskich gimnazjów 18