„Aglomeracja śląska w pracach nad przyszłą ustawą metropolitalną.” WOJEWODA ŚLĄSKI dr Tomasz Pietrzykowski.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Advertisements

PRAWO MIĘDZYNARODOWE Protokoły dodatkowe do Konwencji Genewskich z 12 sierpnia 1949 roku dotyczące : I KONWENCJA o ochronie osób cywilnych i chorych w.
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Podział administracyjny Polski (18). Gmina powiat i województwo to jednostki podziału administracyjnego Polski. W gminach i powiatach władzę sprawuje.
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne. ( ZIT ). Dofinansowanie :ZIT 11,4 mln euro WRPO 8,0 mln euro Beneficjenci :- Uniwersytet im. A. Mickiewicza, - Politechnika.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
PODSTAWOWE DOKUMENTY Z ZAKRESU REALIZACJI ZADAŃ OBRONY CYWILNEJ PREZENTUJE: HIERONIM WAWRZYNIAK Kierownik Oddziału Ochrony Ludności Wydziału Zarządzania.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
SPÓŁKI WODNE Barbara Wójcik Dyrektor Wydziału Infrastruktury i Rolnictwa Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki w Szczecinie 2013.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Organizacyjno-Prawny.
Kompetencje samorządu województwa w zakresie systemu kształtującego ład przestrzenny.
Projekty unijne a Ustawa o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009 Poznań, 26 lutego 2010r. Biuro Koordynacji Projektów.
11. KULTURA I OCHRONA DZIEDZICTWA NARODOWEGO WYDZIAŁ KULTURY > WROCŁAW, GRUDZIEŃ 2011 ROK PROJEKT BUDŻETU NA 2012 ROK.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Model współpracy NGO – Miasto Łódź Prezentacja projektu partnerskiego Centrum OPUS i Urzędu Miasta Łodzi Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Struktura samorządu terytorialnego - samorząd gminny, - samorząd powiatowy, - samorząd wojewódzki.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
ZASADY PRZYSTOSOWANIA NIERUCHOMOŚCI DLA POTRZEB ZABIEGÓW SPECJALNYCH Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa Urzędu Miasta Poznania ul. Karola.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Poznańska Rada Działalności Pożytku Publicznego Kadencja
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego na lata Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu Wdrażania EFS Urząd Marszałkowski Województwa.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Wsparcie jst w procesie przygotowania.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
UST testy – zajęcia 4. Test Formą działania administracji publicznej: a) jest stwierdzenie, w trybie nadzoru, nieważności statutu powiatu; b)
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA 2014 – 2020 Realizacja projektów w ramach.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
Powódź maj-czerwiec Na terenie województwa dotknięte powodzią zostały 153 gminy Liczba ofiar śmiertelnych powodzi: 4 Ewakuacji poddano ponad 3600.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
Białystok, 10 sierpnia 2010 r. Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego – część II, administracja samorządowa 1.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
System wyboru i propozycje kryteriów oceny projektów pozakonkursowych dla wszystkich działań współfinansowanych z EFRR RPO WL w ramach Zintegrowanych.
Wytyczne do opracowania wojewódzkich, powiatowych i gminnych programów ochrony środowiska Aleksandra Malarz dyrektor Departamentu Strategii i Komunikacji.
Plany zarządzania kryzysowego.
Informacja na temat procedury wyboru projektów indywidualnych umieszczonych w Indykatywnym wykazie indywidualnych projektów kluczowych Regionalnego Programu.
Zasady realizacji przedsięwzięć OC przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na.
Gdańsk, 13 maja 2016 r. Koncepcje delimitacji Obszaru Metropolitalnego Warszawy.
Urząd Gminy Pruszcz ul. Główna 33, Pruszcz tel fax
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Podstawy prawne planowania przestrzennego w Polsce Wykład I.
Informacja o wykonaniu budżetu powiatu kluczborskiego za 2013 rok.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Obszar Metropolitalny Gdańsk–Gdynia–Sopot Związek Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Komitet Monitorujący Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Harmonogram prac nad projektem Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego Toruń, styczeń 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami.
CRR ČR, Společný technický sekretariát, Olomouc, ul. Jeremenkova 40B, , | tel.: | fax: +420.
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
Konstytucyjny system źródeł prawa
ZARZĄD POWIATU W RYKACH
Harmonogram prac nad przyszłą perspektywą Toruń, listopad 2012 r.
Wolę narody, które są sumą „ja”, niż członków narodów, którzy są cząstką „my”. Stanisław Jerzy Lec Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu.
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Budżet miasta Tychy na 2005 r.
Podstawa prawna Zasady przyjęć do klas I w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Kobyłka, zostały przygotowane w oparciu o.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Informacja dodatkowa dotycząca projektów uchwał rady miejskiej w zakresie restrukturyzacji zadłużenia Grudzień, 2018 r.
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Zapis prezentacji:

„Aglomeracja śląska w pracach nad przyszłą ustawą metropolitalną.” WOJEWODA ŚLĄSKI dr Tomasz Pietrzykowski

2 Dotychczasowy tryb prac  Zespół roboczy MSWiA „ds. uregulowania funkcjonowania obszarów metropolitalnych” -grupa robocza ds. zagadnień ustrojowych -grupa robocza ds. finansów (styczeń – marzec 2007)  Zespół konsultacyjny Wojewody Śląskiego (ds. ustawy aglomeracyjnej) (od listopada 2007)

3 Obecny stan prac  20 marca ostatnie posiedzenie zespołu MSWiA  Wstępna koncepcja uzgodniona przez MSWiA, MRR i przedstawicieli strony samorządowej (UMP, ZMP), prowadzone konsultacje z miastami  Dokument zespołu po podpisaniu trafi do samorządów miast i województw oraz do ekspertów

4 Dalsze zamierzenia  Konsultacje samorządowe, eksperckie i społeczne dokumentu końcowego z prac zespołu MSWiA  Weryfikacja ustaleń zespołu w oparciu o zgłoszone uwagi i opinie, przygotowanie założeń do projektu (kwestia pilotażu)  Przygotowanie projektu ustawy, uzgodnienia międzyresortowe  Procedura legislacyjna

5 Podstawowe ustalenia (MSWiA, Zespół Śląski)  AGLOMERACJA ŚLĄSKA - jeden z obszarów metropolitalnych (9-12)  STRUKTURA AGLOMERACJI (obszaru metropolitalnego) -Ustawowy związek komunalny -Złożony z miast na prawach powiatów i gmin miejskich -Względnie obligatoryjna przynależność do związku podmiotów reprezentujących łącznie ok. 2,5 mln. mieszkańców

Art. 164 Konstytucji RP 1. Podstawową jednostką samorządu terytorialnego jest gmina. 2. Inne jednostki samorządu regionalnego albo lokalnego i regionalnego określa ustawa. 3. Gmina wykonuje wszystkie zadania samorządu terytorialnego nie zastrzeżone dla innych jednostek samorządu terytorialnego. Art. 64 ust.4 usg „Obowiązek utworzenia związku może być nałożony tylko w drodze ustawy, która określa zadania związku i tryb zatwierdzenia jego statutu.”

7 Granice aglomeracji Określone w ustawie, w oparciu o granice gmin spełniających przyjęte kryteria: - jednolitości i spójności obszaru związku - stopnia urbanizacji, gęstości zaludnienia, funkcjonalnych związków pomiędzy obszarami miast - wynikające z ustaleń obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego województwa

1. PZPWŚl – gminy miejskie

2. PZPWŚl - gęstość zaludnienia

3. PZPWŚl - stopień urbanizacji

11 Delimitacja obszaru aglomeracji Wstępna propozycja kryteriów  Miejski charakter gminy  Stopień urbanizacji co najmniej wysoki  Gęstość zaludnienia co najmniej 400/km 2

12 Gminy członkowskie aglomeracji  Miasta na prawach powiatu (14): Katowice, Gliwice, Sosnowiec, Bytom, Chorzów, Dąbrowa Górnicza, Ruda Śląska, Siemianowice Śl., Świętochłowice, Zabrze, Mysłowice, Tychy, Piekary Śląskie, Jaworzno  Gminy miejskie (5): Knurów, Będzin, Czeladź, Tarnowskie Góry, Mikołów

Wystąpienie ze związku  Możliwość wystąpienia po upływie okresu karencji (np. 5 lub 8 lat) po spełnieniu rygorystycznie określonych warunków: - referendum lokalne w zainteresowanej gminie - zgoda zgromadzenia związku wyrażona odpowiednią większością głosów - zawarcie porozumienia co do finansowania przedsięwzięć w toku lub dalszego uczestnictwa w wykonywaniu poszczególnych zadań publicznych -zgoda MSWiA

Przystąpienie nowej gminy do związku  Możliwość przystąpienia nowego członka (sąsiadującej gminy) spełniającego wskazane kryteria: - uchwała rady zainteresowanej gminy - opinia organu zarządzającego związku o celowości włączenia nowego członka z punktu widzenia zadań publicznych wykonywanych przez związek - uchwała zgromadzenia związku (odpowiednio kwalifikowana większość) - zgoda MSWiA

15 Zadania związku  Stosunkowo wąski zakres obligatoryjnych zadań związku  Możliwość przejmowania dodatkowych zadań na podstawie uchwały zgromadzenia i stosownych porozumień  Unikanie obciążenia związku nadmierną ilością drobnych spraw bieżących (drogi, szkoły, zakłady opieki zdrowotnej etc.)

Katalog zadań obligatoryjnych związku  Przygotowanie, przyjęcie oraz realizacja wspólnej strategii rozwoju obszaru metropolitalnego zawierającej ustalenia wiążące dla planów zagospodarowania przestrzennego gmin członkowskich  Zadania z zakresu lokalnego transportu zbiorowego (w tym także metropolitalnego transportu kolejowego)  Zarządzanie drogami istotnymi z punktu widzenia obszarów metropolitalnych („komunikacyjne korytarze metropolitalne”)  Niektóre zadania z zakresu ochrony środowiska, gospodarki odpadami, gospodarki wodno-ściekowej i zaopatrzenia w energię.

 Wspólne przedsięwzięcia o znaczeniu ponadlokalnym (administrowanie obiektami, organizacja imprez, festiwali, uroczystości etc.)  Wspólna promocja obszaru metropolitalnego  Niektóre zadania z zakresu bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego. Zadania fakultatywne  Związek może przejmować w drodze porozumień wszelkie inne zadania publiczne z zakresu zadań gminy, powiatu, województwa i administracji rządowej. W szczególności dotyczy to zarządu dróg, szkół, obiektów użyteczności publicznej, szpitali, dworców, lotnisk, etc.

18 Organy związku Organ stanowiący - zgromadzenie związku Rzeczywista władza polityczna związku, podejmująca decyzje we wszystkich istotnych sprawach (obradująca co najmniej raz na miesiąc) - Skład: wszyscy prezydenci i burmistrzowie - Liczba głosów proporcjonalna do liczby mieszkańców (np m./1 głos) - Podwójna większość – członków i głosów (odpowiednio kwalifikowana)

Organ wykonawczy – dyrektor regionalny Organ quasi-menedżerski powoływany przez zgromadzenie związku (optymalne rozwiązanie– w drodze konkursu) - krótka (np. 2 letnia) kadencja, bardzo utrudniona odwoływalność przed upływem kadencji, brak ograniczenia liczby kolejnych kadencji - incompatibilitas z członkostwem w organach gminy lub związku - dyrektor kieruje biurem związku, ma kompetencje wyłącznie wykonawcze względem decyzji zgromadzenia

20 Nadzór nad związkiem  Ogólny nadzór sprawowany na podstawie kryterium legalności  Wojewoda, Prezes Rady Ministrów, Regionalna Izba Obrachunkowa  Droga sądowa dla związku i członków na zasadzie analogicznej do trybu art. 101 usg.  Wewnętrzny organ arbitrażowy

21 Finansowanie Związku  odpowiednia część dochodów własnych gmin, powiatów i województw obliczana proporcjonalnie do zakresu zadań przejętych przez związek jako zadania obligatoryjne  finansowanie zadań fakultatywnych na zasadach przyjętych w porozumieniach  przychody z wykonywanych zadań publicznych

 środki unijne (instytucja tzw. grantów globalnych)  kredyty (zdolność kredytowa ustawowych związków metropolitalnych)  dochody z majątku ustawowego związku metropolitalnego  dodatkowe składki członków (określone uchwałą zgromadzenia)

Kwestia subwencji i dotacji z budżetu państwa - ogólna subwencja „metropolitalna” (wysokość proporcjonalna do budżetu związku) - dotacje celowe z budżetu państwa na realizację zadań zleconych z zakresu administracji rządowej Art. 167 Konstytucji 1. Jednostkom samorządu terytorialnego zapewnia się udział w dochodach publicznych odpowiednio do przypadających im zadań. 2. Dochodami jednostek samorządu terytorialnego są ich dochody własne oraz subwencje ogólne i dotacje celowe z budżetu państwa. 3. Źródła dochodów jednostek samorządu terytorialnego są określone w ustawie. 4. Zmiany w zakresie zadań i kompetencji jednostek samorządu terytorialnego następują wraz z odpowiednimi zmianami w podziale dochodów publicznych.

24 Rozwiązania przejściowe  Wejście w życie po upływie dostatecznie długiego vacatio legis  Wcześniejsze wejście w życie przepisów o powstaniu związku i organach  Wejście w życie przepisów o zadaniach związku od dnia 1 stycznia.  Inkorporacja KZK GOP (okres przejściowy)  Inkorporacja lub rozwiązanie innych związków komunalnych  Lex specialis: komunalizacja ex lege wskazanego majątku na rzecz związku