Współpraca między gminami w Norwegii - konsekwencje, możliwosci i wyzwania 30. mai 20161 Einar Leknes, Arild Gjertsen, Ann Karin Tennås Holmen, Bjarne.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rozwój infrastruktury sportowej w Gminie Wyszków Analiza wariantowa.
Advertisements

BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
„OPIEKA ZDROWOTNA w 2004 r. - przekształcenia i zmiany.” „OPIEKA ZDROWOTNA w 2004 r. - przekształcenia i zmiany.” Prywatyzacja usług anestezjologicznych.
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Rachunki regionalne Urząd Statystyczny w Katowicach Ośrodek Rachunków Regionalnych Ogólnopolska konferencja naukowa z okazji obchodów Dnia Statystyki Polskiej.
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Znaczenie instytucji w procesie rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
„Program dofinansowania zakupu i montażu odnawialnych źródeł energii ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu”
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
Struktura samorządu terytorialnego - samorząd gminny, - samorząd powiatowy, - samorząd wojewódzki.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
SSPW woj. Warmińsko-Mazurskiego Parametry infrastruktury: ponad 2273 km szkieletowej i dystrybucyjnej sieci światłowodowej oraz 226 węzłów.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
| Centra Usług Wspólnych (CUW) w jednostkach samorządu terytorialnego Wojciech Lachiewicz, Ryszard Grobelny, Mateusz Klupczyński Poznań, 30 maja 2016 r.
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
FUNDUSZ AZYLU, MIGRACJI I INTEGRACJI ZASADY KWALIFIKOWALNOŚCI WYDATKÓW Centrum Obsługi Projektów Europejskich MSW ul. Rakowiecka 2a, Warszawa tel.
„Środki unijne na rozwój przedsiębiorczości.” Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Pile Łobżenica, r.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Założenia dla poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Wsparcie jst w procesie przygotowania.
Wyniki badania - Infolinia jako kanał komunikacji z klientem Aby zobaczyć prezentację badania należy wybrać przycisk F5. Poruszanie się pomiędzy.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
Koncepcja Obserwatorium ICT w Województwie Świętokrzyskim Sandomierz - Dwikozy
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
Zarządzanie systemami dystrybucji
SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA BUDŻETU GMINY BRUSY ZA 2014 ROK.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
Model warstwowy OSI Model OSI (Open Systems Interconnection) opisuje sposób przepływu informacji między aplikacjami programowymi w jednej stacji sieciowej.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
„Korzyści dla inwestorów oraz regionów i gmin z funkcjonowania w Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej” Zielona Góra, Krzysztof.
Jak realizować wzorcową rolę instytucji publicznych w zakresie efektywności energetycznej Perspektywa biznesu Menedżer ds. Norm i Standardów ROCKWOOL Polska.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Skuteczności i koszty windykacji polubownej Wyniki badań zrealizowanych w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki „Ocena poziomu rzeczywistej.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
Uwarunkowania innowacyjności kobiet w biznesie Ewa Lisowska Szkoła Główna Handlowa.
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Rzeszów, 16 luty 2012.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Andrzej Guła Marek Zaborowski Wymagania nowej dyrektywy Art.4, ust.4: Tam gdzie jest to odpowiednie, do finansowania renowacji i wdrażana planów zmierzających.
Tanie pożyczki na założenie lub rozwój firmy r Nowy Dwór Mazowiecki.
Program na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP) Aleksander Bąkowski Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
Konsekwencje wprowadzonych zmian Edukacja przedszkolna Teresa Ogrodzińska Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego.
Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia - Raport Electus Forum Rynku Zdrowia Warszawa,
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Od recesji do koniunktury.. Podstawowe pojęcia. Recesja – zjawisko makroekonomiczne polegające na znacznym zahamowaniu tempa wzrostu gospodarczego, skutkujące.
Uwarunkowania rozwoju rynku kapitałowego w Polsce Marzec 2016 prof. zw. dr hab. Małgorzata Zaleska – Prezes Zarządu.
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
Przychody i koszty działalności
Marszałek Województwa Podkarpackiego
Informacja dodatkowa dotycząca projektów uchwał rady miejskiej w zakresie restrukturyzacji zadłużenia Grudzień, 2018 r.
Zgłoszenia do nagrody specjalnej Najlepszy praCCodawca
Zapis prezentacji:

Współpraca między gminami w Norwegii - konsekwencje, możliwosci i wyzwania 30. mai Einar Leknes, Arild Gjertsen, Ann Karin Tennås Holmen, Bjarne Lindeløv, Jacob Aars, Ingun Sletnes og Asbjørn Røiseland

Metoda badawcza Analiza dokumentów i stron internetowych np. Raportów o stanie mienia komunalnego; raportów z kontroli; raportów z różnych form współpracy; budżetów Wywiady z personelem zatrudnionym w gminach (kommune); władzami politycznymi i personelem administracyjnym i radami nadzorczymi. Analiza i dyskusja wyników badan dokumentów i wywiadów Kwestionariusze – członkowie władz gmin Porównawcza analiza konsekwencji i form WMS przekrojowo w gminach Zebranie informacji na temat usług w ramach rożnych form współpracy miedzysamorzadowej (WMS) – etap I Zebranie informacji na temat zakresu I ważności WMS; gminna baza informacyjna gmin-wywiad telefoniczny Analiza zakresu wydatków budżetowych – etap II

›Możemy mówić o dość wyraźnych tendencjach, jeżeli chodzi o to które modele współpracy są wykorzystywane do różnych zadań i usług: ›Umowy o współpracy - § 28 b i c (współpraca oparta na tzw. Gminie przejmującej, wykorzystywana w zakresie usług społecznych, zarzadzanie nieruchomościami, w tym terenami leśnymi), ›Związek Komunalny (IKS) (usługi techniczne i administracyjne, woda i scieki, renowacja kościołów, prowadzenie muzeów) › wspolpraca § 27 (organizacyjne zasady dla zarzadow regionalnych, kontrolujacych, uslugi zdrowotne), › wspolpraca w formie spolki akcyjnej (AS) (zarzadzanie nieruchmosciami, energia, media ) 30. mai Zadania i usługi we współpracy między gminami

Zadania i usługi we współpracy międzysamorzadowej (WMS) Około dwa razy więcej formalnych WMS występuje w Norwegii niż samych gmin; Każda gmina uczestniczy w przeciętnie 11 WMS. Kultura/środow. Usł. techniczne Zdrowie Edukacja Administracja Zarząd regionalny

›Istniejace modele wspolpracy sa zbyt wymagajace i skomplikowane na etapie podejmowania współpracy, ale takze zmienic – większość przypadków wspolpracy miedzysamorzadowych jest opartych na umowach (proste zasady) ›To dotyczy szczegolnie malych gmin ktore sa szczegolnie w potrzebie rozwiniecia wspolpracy miedzy gminami. Male gminy maja najmniej zasobow jezeli chodzi o ekspertyze i finanse by zaczac taka wspolprace. 30. mai Zadania i usługi we współpracy międzysamorzadowej

›Na dzień dzisiejszy jest ok przypadków współpracy międzysamorzadowej w Norwegii ›Ok. 200 przypadków opartych na modelach § 27 § 28 b i c, AS ›Ok. 250 przypadków współpracy w formie IKS (Związek Komunalny) ›Ok. 400 przypadków współpracy miedzy gminami opartych na umowach bez żadnych struktur nadrzędnych któregokolwiek z modeli 30. mai Zadania i usługi we współpracy międzysamorzadowej

Budżet w WMS ›I forhold til brutto driftsutgifter utgjør kommunenes andel av omsetningen i interkommunale selskap 7,1% i vårt kommuneutvalg Struktura dochodów gmin w ramach współpracy międzysamorządowej z podziałem na sektory usług (2010) Edukacja Techniczne Kultura I natura Administracja Zdrowie, uslugi socjalne W stosunków do kosztów operacyjnych brutto stanowi udział przychodów gmin w firmach `współpracy miedzysamorzadowej´ 7,1 % Jesli chodzi o zakres ekonomiczny wspolpracy miedzysamorzadowej to odpowiada ona dziesieciu procentom wydatkow na biezaca dzialalnosc operacyjna gmin w Norwegii.

Konsekwencje WMS ›Motywacja do współpracy? ›Konsekwencje dla lokalnej demokracji i kontroli? ›Otwarte czy zamknięte dla obywateli? Wiedza obywatele kto jest odpowiedzialny i za co? ›Środowiska profesjonalne? ›Oszczędności? ›Konsekwencje dla usług i zadań w gminach? ›Co z poziomem zarządzania w WMS?

Formy organizacyjne współpracy międzysamorządowej w Norwegii ›§ 27 i § 28 prawo o gminach Struktura: rada polityczna gminy (kommunestyre); zastępczy organ polityczny(Formannskap); najwyższy lider administracji w gmine (Rådman), mąż zaufania wybrany przez obywateli (ordfører) właściciele to obywatele; integracyjna cześć gminy; odpowiedzialność nieograniczona; podmiot prawny – delegowania władzy szczególnie do gminy goszczącej która ma polityczna władze ›współpraca miedzy gminami firmy IKS - prawo o firmach WMS Struktura: Zarząd (styre); lider odpowiedzialny za dzienna działalność operacyjna (daglig leder) właściciele – ograniczeni do gminnych podmiotów gospodarczych - odpowiedzialność nieograniczona. Niezależny podmiot prawny ›współpraca spółka akcyjna AS prawo o spółkach Struktura: generalne zgromadzenie akcjonariuszy (generalforsamling); Zarząd (styre); lider odpowiedzialny za dzienna działalność operacyjna (daglig leder) właściciele – nieograniczeni (gmina, prywatni); odpowiedzialność ograniczona do zdeponowanego kapitału; Niezależny podmiot prawny – mniejsza możliwość delegowania administracyjnej władzy – władzy w spawach zasadniczych nie można delegować 30. mai 20169

Wyzwania związane z prowadzeniem współpracy międzysamorządowej

Wyzwania związane z prowadzeniem współpracy międzysamorządowej – c.d.

Percepcja możliwości wpływu na sposób realizacji współpracy międzysamorządowej Burm istrz Radni lider adm.gmina Dzienny lider przewodni czacy zarzad gminy zarzad administra cyjny Dzienny lider Przewodniczacy zarzadu

Konsekwencje dla lokalnego zarzadzania i kontroli ›Koszty tranzakcyjne dojścia do porozumienia negocje w fazie rozwijania WMS raczej niż koszty zwiazane z działalnością operacyjna Fragmentacja - wyzwania Związane ze złą orientacja, przejrzystością i dostępem do informacji politycznym zakotwiczeniem procesów współpracy - ze ciezej zdefiniowac kto tak naprawde ma odpowiedzialnosc - nie tylko dla gmin ale I takze dla obywateli Wyzwania zwiazane z rozproszeniem odpowiedzialności Zarząd gmin może utracić władze i znaczenie z perspektywy czasu moze pogarszac sie zaufanie miedzy obywatelami gdy zadania i usługi są świadczone przez innych aktorów

Wiedza i przejrzystosc ›Nasze dane wskazują ze większość przewodniczących (formannskapsmedlemmer – najwyższy organ polityczny w gminie) nie ma wiedzy na temat dostępności informacji o WMS ›Niewielka świadomość i uwaga w związku ze WMS - miedzy większością przewodniczących najwyższego organu politycznego w gminie ›Generalnie wiedza o IKS/AS jest większa, niż o § 27 czy§ 28 b i c ›Uwaza sie ze bardziej zinstytucjonalizowane modele wspolpracy z legalnego punktu widzenia maja wyższą kompleksowość struktury organizacyjnej (§ 27 i § 28 b i c) – są mniej przejrzyste dla polityków.

Regionalna polityczna kontrola i zarzadzanie? Przeprowadzone kontrole administracyjne z podzialem na formy WMS Bardzo czesto Oparte na umowach Nie wiem Czesto Czasami Rzadko Nigdy

Efekty ekonomiczne ›Ekonomiczne efekty w postaci oszczednosci dotyczą: ›dużej działalności operacyjnej w formie na przyklad inwestycji we wspólne konstrukcje i urządzenia ›“specjalistycznych” zadań administracyjnych ›Współpraca dotycząca zakupów (rabat przy dużych zakupach większa produktywność przy zakupie usług) Np: zakup, wspólnych systemów informatycznych zakup usług straży pożarnej i pogotowia Brak oszczednosci: Opieka socjalna nad dziećmi, edukacja – poniewaz np. zakres usług nie zmienia się i nie można wykonać ich szybciej. Mniejsze gminy (poniżej 3000) oszczedzaja wiecej niz duze gminy (6000)

Konsekwencje dla gminy współpracujących ›Wspolpraca ma bezpośredni wpływ na to iż cześć zadań jest poza wewnętrznym portfolio gminy ›Malo dowodów na ze gmina matka ulega rozproszeniu ›Wspolpraca ma funkcje koordynacyjna co wspiera inne zadania które należą do gminy matki. ›Wspolpraca daje możliwość by wykorzystać własne zasoby bardziej efektywnie. ›To dotyczy mniejszych gmin ›efekt zmniejszenia obciążenia `politycznego i administracyjnego zarzadzania` w małych i dużych gminach.

Poziom zarzadzania w różnych formach WMS? ›Poziom zarzadzania we WMS oznacza: formalne i nieformalne współprace miedzysamorzadowe wewnatrz i pomiedzy sektorami gdzie polityka jest wypracowywana i gdzie zarzadzanie tak naprawdę ma miejsce. ›Funkcjonalny poziom zarzadzania ale nieformalny poziom administracyjny – rozwinięty we wszystkich obszarach objętych badaniem (szczegolne sektor techniczny i administracja) ›Możemy wnioskować ze: Zarządzanie na poziomie WMS powoduje nowe wyzwania dla gmin: –w związku z wdrażaniem systemów kontroli –w związku z zapobieganiem rozwijaniu sie wewnątrzgminnych politycznych / administracyjnych elit rzadzacych

Wnioski I: konsekwencje ›Współpraca międzysamorzadowa jest ważna dla wielu gmin, bowiem pozwala dostarczyc uslugi, za ktore gmina ma odpowiedzialnosc do wszystkich obywateli ›Współpraca międzysamorzadowa wpływa korzystnie na budzety gmin i na jakosc dostarczanych uslug ›Szczególnie dla mniejszch gmin ten proces jest bardzo przydatny ›Nie tylko pozytywne efekty: w praktyce istnieją także wyzwania dotyczące procesu zarzadzania i kontroli ›Wiele form współpracy w różnych dziedzinach miedzy samorzadami - przyczynia się do rozwijania funkcjonalnych poziomów zarzadzania miedzy gminami.

Wnioski II: modele wspolpracy ›Poszczególne modele współpracy międzygminnej są związane z typami zadań i usług. ›Istniejących pięć modeli nie pokrywa zapotrzebowania na formy organizacyjne współpracy międzysamorządowej ›Dostępne modele współpracy są uważane za wymagające jeżeli chodzi o nakłady pracy związane z ich zakładaniem i zmianami – to szczególnie w przypadku małych gmin - które maja największa potrzebę by nawiązać taką współprace a także maja najmniejsze kompetencje i wydajność by zakładać współprace.

Wnioski III: kilka funkcji Ważny cel tej współpracy to: ›Modernizacja, ale i rozwój usług gminnych ›koordynacja i wzajemne zrozumienie miedzy gminami ›nauka oparta na wzajemnej wymianie doświadczeń - rozwój ‘ dobrych praktyk’ ›uzyskanie jak najbardziej elastycznych i spójnych rozwiązań ›Regionalna solidarność ›mniej hierarchiczny sposób zarzadzania i kontroli ›Możliwość zachowania istniejącej struktury organizacyjnej w gminach ›lepsze zrozumienie przez gminy ich pozycji w perspektywie porównawczej z innymi gminami