Lokalne programy telewizyjne w Internecie Michał Wiśniewski Departament Monitoringu Biura KRRiT Warszawa kwiecień
2 W kwietniu 2016 roku zmonitorowano pod kątem oferty programowej oraz struktury gatunkowej 20 losowo wybranych nadawców lokalnych posiadających strony internetowe swoich programów. Przedmiotowe strony zawierały materiały audiowizualne udostępniane łącznie w 277 katalogach oraz 6345 materiałów tekstowych w 30 katalogach. Metodologia
3 Liczba audycji udostępnianych na stronie Na co drugiej stronie udostępniano ponad tysiąc audycji. Na każdą stronę przypadało średnio 2,5 tysiąca audycji.
4 Struktura gatunkowa Na monitorowanych stronach znalazła się również śladowa oferta audycji religijnych (30), adresowanych do dzieci (230), teledyski (12), oraz inne audycje (305- wideoblogi, audycje „sponsorowane”, audycje interwencyjne).
5 Media społecznościowe - liczba lajków na profilu facebooka Wszystkie monitorowane strony (oprócz jednej) posiadały profile na portalu społecznościowym facebook.pl. Wykres nie obejmuje najliczniejszego profilu: Telewizji WTK:
6 Media społecznościowe - facebook, skala popularności Im popularniejsza strona tym gromadzi większą liczbę polubień, jednak są wyjątki (strony z bardzo ciekawymi postami a relatywnie małą liczbą fanów, brak liderów polubień w grupie najpopularniejszych postów). StronaIle strona ma polubień Ile polubień ma w ostatnim miesiącu najpopularniejszy post Telewizja WTK Telewizja Toya TV Dami- Radom TV REGIONALNA TV Lidzbark TV BEŁCHATÓW TVM SIERADZ TV ASTA TV Jawor TV Sądecka17352 Program Lokalny MTK16923 TV Morąg16594 TV WSCHÓD15089 TV Tczew TV Kaszuby11456 Program Lokalny-Telewizja Kujawy9490 TV Dami Jelenia Góra5941 TV Wadowice3370 Telka TV1481
7 Media społecznościowe - facebook Spamowanie postami generalnie nie przekłada się na ich popularność.
8 Tylko dwa monitorowane programy nie miały osobnego konta na serwisie youtube.pl. Sześć kanałów odnotowało powyżej miliona wyświetleń, sześć kanałów było w stanie rozwoju, posiadając powyżej 100 tysięcy wyświetleń. Pozostałe programy odnotowały relatywnie niską oglądalność. Całkowita liczba wyświetleń na kanale
9 Liczba audycji udostępnianych na kanale Średnio monitorowane kanały zawierały 820 audycji.
10 Kanał strumieniowy- youtube Liczba subskrybcji 5 kont było subskrybowanych przez mniej niż 100 użytkowników (brak ich w tym zestawieniu), w jednym przypadku odnotowano brak danych.
11 Popularność kanałów youtube Liczba subskrybentów oraz liczba audycji udostępnianych na kanale zwykle przekłada się na całkowitą liczbę wyświetleń. Liczba subskrybcjiLiczba audycji Całkowita liczba wyświetleń TV Morąg TVM SIERADZ TV Kaszuby TV ASTA TV REGIONALNA TV WSCHÓD Telka TV Program Lokalny MTK TV Jawor TV Tczew TV Dami Jelenia Góra TV Lidzbark TV BEŁCHATÓW TV Wadowice Program Lokalny Bart- Sat Program Lokalny- Telewizja Kujawy
12 Model biznesowy
13 Aplikacje na stronie
14 28 lutego 2013 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o radiofonii i telewizji, która nałożyła na podmioty dostarczające audiowizualne usługi medialne na żądanie nowe obowiązki mające na celu ochronę małoletnich. Audiowizualną usługą medialną na żądanie jest usługa medialna świadczona w ramach prowadzonej w tym zakresie działalności gospodarczej, polegająca na publicznym udostępnianiu audycji audiowizualnych na podstawie katalogu ustalonego przez podmiot dostarczający usługę. Podmioty dostarczające audiowizualne usługi medialne: - mają siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub - decyzje redakcyjne dotyczące usługi medialnej są podejmowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Ustawa o radiofonii i telewizji- VoD
15 Ustawa o radiofonii i telewizji- VoD. Obowiązki dostawcy. Dane o dostawcy usług medialnych (kto jest dostawcą, dane kontaktowe: adres korespondencyjny, adres ). Wskazanie Krajowej Rady jako organu właściwego w sprawach audiowizualnych usług medialnych na żądanie. Składanie corocznego sprawozdania z wykonania obowiązków, do dnia 31 marca za rok poprzedni (Art. 47j. 1.2).
Oznaczanie symbolami graficznymi O 16 Podmiot dostarczający audiowizualną usługę medialną na żądanie, uwzględniając stopień szkodliwości audycji powinien odpowiednio do wieku zaklasyfikować i oznaczyć symbolem graficznym swoje filmy (chyba, że są one bez ograniczeń wiekowych) zarówno w momencie jego wyboru z katalogu, jak i w trakcie jego trwania. Spośród monitorowanych stron zaledwie dwie oznakowywały audycje znakami graficznymi.
Badanie oglądalności i oceny kanałów lokalnych telewizji kablowych 17 Pentagon Research Warszawa, kwiecień 2016
Metodologia 18 Badanie zostało zrealizowane w dniach 9 – 19 kwietnia 2016 roku na próbie 793 respondentów mających dostęp do lokalnych kanałów telewizji kablowej, która została wyodrębniona z próby osób zamieszkałych w miejscowościach i gminach w których takie kanały funkcjonują. Badanie zostało zrealizowane metodą ankiety internetowej wśród osób zarejestrowanych w internetowym panelu badawczym Pentagon Online ( Próba dobierana była metodą celową ze względu na warunki zamieszkiwania w określonej miejscowości oraz posiadania dostępu do jednego z kanałów lokalnych telewizji kablowych.
Lokalny program telewizyjny- oglądalność 19 Biorąc pod uwagę ostatnie dwanaście miesięcy, czy obejrzał(a) Pan(i) co najmniej jedną audycję nadawaną na lokalnym kanale? W 2014 roku zadeklarowało „tak oglądałem” 88,2% respondentów.
Częstotliwość oglądania lokalnego programu telewizji kablowej 20 Biorąc pod uwagę ostatnie dwanaście miesięcy, proszę wskazać, jak często oglądał(a) Pan(i) swój lokalny program.
Lokalne serwisy informacyjne Godziny nadawania lokalnego programu Dobór prezentowanych na antenie audycji Poziom merytoryczny reporterów i prezenterów Jak ocenia Pan(i) następujące aspekty programu lokalnego. Ocena poszczególnych aspektów programów telewizyjnych
Ogólna ocena lokalnego programu telewizji kablowej 22
Źródła czerpania informacji na temat lokalnych wydarzeń 23 Z jakiego źródła czerpie Pan/Pani informacje dotyczące tematyki lokalnej? Proszę wskazać jedno, które jest dla Pana(i) najważniejsze. N = 1 158
Śledzenie profilu lokalnej telewizji kablowej w mediach społecznościowych Czy śledzi Pan(i) profil swojej telewizji w mediach społecznościowych? 24 N = 580
Media społecznościowe, w których śledzone są profile lokalnych telewizji kablowych W jakich mediach społecznościowych śledzi Pan(i) profil telewizji kablowej? 25 N = 230
Serwisy internetowe, w których oglądane są programy lokalnej telewizji kablowej W jakich serwisach internetowych oglądał(a) Pan(i) w ciągu ostatnich 90 dni programy telewizji kablowej za pośrednictwem Internetu? 26 N = 231
Michał Wiśniewski Departament Monitoringu DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ 27