VIII Kongres Stowarzyszeń Województwa Świętokrzyskiego Kielce, 9 października 2014 r. Obszary priorytetowe, w ramach których wsparcie w perspektywie finansowej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Możliwości finansowania.
Advertisements

Rachunki regionalne Urząd Statystyczny w Katowicach Ośrodek Rachunków Regionalnych Ogólnopolska konferencja naukowa z okazji obchodów Dnia Statystyki Polskiej.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
„e-Gdańsk – europejska metropolia on-line” Projekt Współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Innowacyjna Warszawa 2020 Program wspierania przedsiębiorczości.
Przestrzenne zróżnicowanie potencjału innowacyjnego w Polsce Dr Robert Guzik Uniwersytet Jagielloński Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Zakład.
Kliknij, aby dodać tytuł prezentacji Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Rola i znaczenie nowych rozwiązań ułatwiających młodym wejście/powrót na rynek.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w latach
Specyfika projektów systemowych w zakresie pomocy społecznej realizowanych w ramach PO KL na przykładzie Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Zabrzu Informacje.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. e-Podlaskie – kierunki.
Rola Regionalnych Ośrodków EFS w przygotowaniu województwa kujawsko-pomorskiego do sprawnej absorpcji EFS Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Środa z Funduszami dla.
1 Rozwój obszarów wiejskich przez pryzmat Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007 – 2013 Małgorzata Bobryk DEPARTAMENT EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU.
1 Po pierwsze praca… Krajowe i regionalne programy operacyjne w kontekście przedsiębiorczości i miejsc pracy.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom krajowy i regionalny. Perspektywa finansowa Toruń, 16 lipca 2013 r.
„Środki unijne na rozwój przedsiębiorczości.” Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Pile Łobżenica, r.
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój Marcin Łata Dyrektor Departamentu Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
„Kapitał Ludzki” - zasób wiedzy, umiejętności oraz potencjału zawartego w każdym człowieku Kraków, 3 czerwca 2009 r. Projekt współfinansowany przez Unię.
Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego w Lesznie prowadzony przez: Stowarzyszenie Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego na lata Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu Wdrażania EFS Urząd Marszałkowski Województwa.
Międzynarodowa konferencja naukowo-dydaktyczna Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo. Wyzwania edukacyjne Sustainable development, sustainable.
Założenia dla poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
ZABRZAŃSKI RYNEK PRACY – FORMY AKTYWIZACJI OSÓB BEZROBOTNYCH I POSZUKUJĄCYCH PRACY Zabrze, Powiatowy Urząd Pracy w Zabrzu.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Stan wdrażania projektów systemowych w ramach PO KL w zakresie analiz zmian gospodarczych i realizacji Dolnośląskiej Strategii Innowacji Urząd.
STRATEGIA DZIAŁANIA NA ROK 2012 REGIONALNA SIEĆ TEMATYCZNA DLA WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Koncepcja Obserwatorium ICT w Województwie Świętokrzyskim Sandomierz - Dwikozy
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
ZBADANIE POTENCJAŁU INNOWACYJNEGO SUBREGIONU RADOMSKIEGO Projekt realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach działania 2.6 Regionalne.
Rok Samorządności plany Ministerstwa Spraw Zagranicznych
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
Zmienione kryteria formalne dla poszczególnych działań/poddziałań EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014.
Wsparcie zasady partnerstwa oraz procesu koordynacji we wdrażaniu Europejskiego Funduszu Społecznego w Polsce w latach Konkursu dotacji Instytucji.
Bądź Aktywny - Bądź Najlepszy szkolenia oraz specjalistyczne doradztwo dla kadry instytucji pomocy społecznej Projekt systemowy Regionalnego Ośrodka Polityki.
Strategia rozwoju kierowanego przez społeczność na lata Lokalna Grupa Działania Ziemia Gotyku.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
Propozycje kryteriów wyboru projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego.
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Jak realizować wzorcową rolę instytucji publicznych w zakresie efektywności energetycznej Perspektywa biznesu Menedżer ds. Norm i Standardów ROCKWOOL Polska.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
Konferencja Społeczeństwo Informacyjne Warmii i Mazur - kierunki rozwoju infrastruktury i e-usług w ramach Programów Operacyjnych współfinansowanych.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO W LUBLINIE Departament Europejskiego Funduszu Społecznego „Możliwości pozyskania funduszy strukturalnych UE.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Współczesna środowiskowa praca socjalna na przykładzie organizowania społeczności lokalnych Zabrze, 15 czerwca 2016 rok.
Wkład III sektora w polską edukację po 1989 roku Raport obywatelski Podsumujmy razem debaty o oświacie Warszawa, 20 czerwca 2016 r.
Spotkanie z przedstawicielami organizacji pozarządowych Lublin, 8 grudnia 2011.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Oś Priorytetowa 8 Aktywni na rynku pracy
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 3 sierpnia 2017 r.
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 27 października 2016 r.
Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy
DOBRY START szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych
Stan wykonania celów rzeczowo – finansowych
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Grudziądz, 11 września 2017 r.
Obszary priorytetowe, w ramach których wsparcie w perspektywie finansowej będzie współfinansowane ze środków EFS VIII Kongres Stowarzyszeń.
Zapis prezentacji:

VIII Kongres Stowarzyszeń Województwa Świętokrzyskiego Kielce, 9 października 2014 r. Obszary priorytetowe, w ramach których wsparcie w perspektywie finansowej będzie współfinansowane ze środków EFS

EFS w latach RPO PO WER RPO

PO WER RPO 66% EFS – RPO bezpośrednie wsparcie osób w celu poprawy ich sytuacji na rynku pracy 34% EFS – PO WER poprawa ram funkcjonowania poszczególnych polityk sektorowych interwencja w obszarach, dla których większą efektywność zapewni wsparcie z poziomu krajowego:  wsparcie osób młodych  szkolnictwo wyższe  innowacje społeczne  wsparcie obszaru zdrowia

Budżet na ,5 mld euro EFSI 13,2 mld euro EFS

SPO RZL EQUAL ZPORR PO KL PO WER 16 RPO Laboratorium zmian społecznych Przygotowanie do absorpcji Testowanie zmian Pełna absorpcja środków Znaczący wymiar ilościowy Równoległe wsparcie wielu obszarów Rozpoczęcie reform systemowych Większa decentralizacja Koncentracja i rezultaty Efektywność ekonomiczna Wymiar terytorialny Innowacyjność Zapewnienie trwałości EFS – zmiana logiki

EFS ważnym instrumentem realizacji celów Strategii Europa 2020 Trzy spośród pięciu celów Strategii dotyczą kwestii społecznych, tj. zatrudnienia, edukacji i włączenia społecznego: 1.Zatrudnienie na poziomie min. 75% 2.Odsetek osób przedwcześnie kończących naukę 40% (dla Polski >45%) 3.Wyprowadzenie z ubóstwa lub wykluczenia społecznego 20 milionów obywateli UE

inwestycje w kapitał ludzki stanowią kluczowy czynnik decydujący nie tylko o wzroście zatrudnienia i spójności społecznej, ale również harmonijnym rozwoju gospodarczym w kolejnych latach Wskaźniki makroekonomiczne2011 r.2020 r. Wskaźnik zatrudnienia (15-64 lata)59%65,6% Wskaźnik zagrożenia ubóstwem lub wykluczeniem społecznym 27,2%20-23% Młodzież niekontynuująca nauki5,6%4,5% Odsetek osób w wieku lata posiadających wyższe wykształcenie 36,5%45% wg Strategii Rozwoju Kapitału Ludzkiego Wyzwania

Rozsądne wykorzystanie środków EFS na lata – ostatnia perspektywa z tak dużymi środkami EFS (15 regionów w kategorii najsłabiej rozwiniętych) Mniej środków z funduszy europejskich w kolejnej perspektywie Wykorzystanie EFS w latach w taki sposób, aby z efektów interwencji można było korzystać po tym okresie (nacisk na wypracowanie trwałych rozwiązań, które będą funkcjonowały po zakończeniu finansowania z EFS) Wyzwania

OŚ I CT8 Trwała integracja na rynku pracy ludzi młodych (PI 8ii) organizacje pozarządowe, powiatowe urzędy pracy, Ochotnicze Hufce Pracy, partnerzy społeczni, niepubliczne agencje zatrudnienia REALIZATORZY Bezpośrednie wsparcie dla osób powyżej 29 r.ż. Rozwój przedsiębiorczości Realizacja Gwarancji dla młodzieży Zwiększenie możliwości zatrudnienia osób młodych do 29 r.ż. bez pracy, w tym w szczególności osób, które nie uczestniczą w kształceniu i szkoleniu (tzw. młodzież NEET) Wsparcie realizowane z wykorzystaniem instrumentów i usług wskazanych w znowelizowanej ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy Efektywność zatrudnieniowa – min. 58% po 6 m-cach RPO

OŚ II CT8 Równouprawnienie płci oraz godzenie życia zawodowego i prywatnego (PI 8iv) MPiPS Pełnomocnik Rządu ds. Równego Traktowania organizacje pozarządowe REALIZATORZY Tworzenie warunków dla wyrównywania szans płci na rynku pracy (monitorowanie różnic w wynagrodzeniach, współpraca międzysektorowa) Upowszechnianie rozwiązań na rzecz godzenia życia zawodowego z opieką nad dziećmi do lat 3 poprzez wzmocnienie potencjału przedstawicieli JST w zakresie tworzenia i utrzymania instytucji opieki nad dziećmi

OŚ II CT8 Przystosowanie przedsiębiorstw i pracowników do zmian (PI 8v) PARP, partnerzy społeczni REALIZATORZY Bezpośrednie wsparcie rozwojowe skierowane do przedsiębiorstw sektora MŚP i pracowników (podejście popytowe) Wsparcie dla przedsiębiorstw w trudnej sytuacji ekonomicznej wspomagające proces zmiany, np. outplacement System zapewnia jakości usług rozwojowych świadczonych na rzecz przedsiębiorców i pracowników (Rejestr Usług Rozwojowych) Wsparcie szkoleniowe dla MMSP z zakresu funkcjonowania na rynku zamówień publicznych i realizacji przedsięwzięć w formule partnerstwa publiczno-prywatnego Realizacja przez partnerów społecznych działań mających na celu opracowanie analizy potrzeb rozwojowych MMSP RPO

OŚ II CT8 Modernizacja instytucji działających na rynku pracy (PI 8vii) MPiPS REALIZATORZY Bezpośrednie wsparcie dla osób w celu poprawy ich sytuacji na rynku pracy Standaryzacja i podnoszenie jakości działań realizowanych przez IRP, głównie wobec osób w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy Szkolenia pracowników IRP (zmiany w ustawie, indywidualizacja wsparcia przez IRP, profesjonalizacja usług wobec osób w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy, świadczenie usług w ramach EURES) Wzmocnienie procesów monitorowania i ewaluacji polityki rynku pracy Rozwój współpracy IRP z innymi podmiotami (sieciowanie) w zakresie realizacji działań na rzecz osób młodych RPO

CT9 Organizacje pozarządowe, MPiPS, Pełnomocnicy Rządu: ds. Równego Traktowania, ds. Osób Niepełnosprawnych, Centralny Zarząd Służby Więziennej REALIZATORZY OŚ II Aktywna integracja (PI 9i) RPO bezpośrednie wsparcie dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym i ubóstwem poprawa dostępności usług aktywnej integracji społecznej zatrudnienia socjalnego, usług rehabilitacji społeczno-zawodowej Monitorowanie polityki na rzecz włączenia społecznego i walki z ubóstwem Wzmocnienie potencjału instytucji – wsparcie kompetencji kadr i wypracowanie narzędzi / modeli / standardów usług poprawiających jakość oferty pomocowej Monitorowanie i standardy usług na rzecz osób niepełnosprawnych Bezpośrednie wsparcie dla społeczności romskiej i więźniów Działania na rzecz stosowania w praktyce Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych (monitoring, identyfikacja barier, formułowanie rekomendacji)

CT9 MPiPS, podmioty wybrane w trybie konkursowym, w tym organizacje pozarządowe REALIZATORZY OŚ II Dostęp do usług społecznych ogólnego interesu (PI 9iv) Bezpośrednie działania wdrożeniowe w zakresie zwiększania dostępności do usług Ramy dla rozwoju usług społecznych: Wsparcie rodziny i pieczy zastępczej (szkolenia władz samorządowych, szkolenia kadr systemu, wymogi kwalifikacyjne dla kandydatów do pracy z dziećmi w różnych formach pieczy i na rodziny adopcyjne) Usługi asystenckie i opiekuńcze dla osób o różnym stopniu niesamodzielności (standardy nowych usług asystenckich i opiekuńczych, standardy kształcenia w tych usługach, upowszechnianie) Różne formy mieszkań o charakterze wspomaganym jako forma deinstytucjonalizacji usług RPO

CT9 MPiPS, BGK, podmioty ekonomii społecznej REALIZATORZY OŚ II Ekonomia społeczna (PI 9v) Tworzenie miejsc pracy w sektorze ES (wsparcie bezzwrotne w tworzeniu nowych podmiotów ES, usługi OWES) Regionalne usługi wsparcia rozwoju ES Wzrost liczby podmiotów ekonomii społecznej korzystających ze zwrotnych instrumentów finansowych: zwrotne instrumenty finansowe – rozwój oferty pożyczkowej, wdrożenie nowych instrumentów (m.in. poręczenia, social venture capital) Krajowy system wsparcia ekonomii społecznej: wsparcie procesu akredytacja usług OWES wzmacnianie kompetencji kadr OWES (zakres PZP) sieciowanie podmiotów ekonomii społecznej, rozwijanie i tworzenie znaków jakości, poziom krajowy, ponadregionalny RPO

MEN, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Instytut Badań Edukacyjnych, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Centrum Informatyczne Edukacji REALIZATORZY CT10 OŚ II Kształcenie ogólne (PI 10i) Kształcenie kompetencji kluczowych oraz postaw/umiejętności niezbędnych na rynku pracy Indywidualna praca z uczniem Nowoczesne nauczanie „Cyfrowa szkoła” Szkolenia i doradztwo dla pracowników systemu wspomagania pracy szkoły i organów prowadzących oraz trenerów Zwiększenie wykorzystania przez szkoły i placówki zmodernizowanych treści, narzędzi i zasobów wspierających proces kształcenia ogólnego Ww. działania ukierunkowane na kompetencje kluczowe dla poruszania się na rynku pracy (ICT, matematyczno-przyrodniczych, języki obce), nauczanie eksperymentalne, właściwe postawy (kreatywność, innowacyjność, praca zespołowa) oraz metody zindywidualizowanego podejścia do ucznia RPO

MNiSzW, instytucje uprawnione do prowadzenia kształcenia na poziomie wyższym REALIZATORZY OŚ III Szkolnictwo wyższe (10ii) Podniesienie kompetencji osób uczestniczących w edukacji na poziomie wyższym, odpowiadających potrzebom gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa Zwiększenie jakości i efektywności kształcenia na studiach doktoranckich Poprawa dostępności międzynarodowych programów kształcenia dla osób uczestniczących w edukacji na poziomie wyższym z Polski oraz dla cudzoziemców Wsparcie zmian organizacyjnych i podniesienie kompetencji kadr w systemie szkolnictwa wyższego Zapewniony zostanie mechanizm wdrożeniowy, uwzględniający specyfikę regionalną CT10

PARP, MEN, MG, Instytut Badań Edukacyjnych, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej REALIZATORZY CT10 OŚ II Kształcenie osób dorosłych (PI 10iii) Bezpośrednie wsparcie dla indywidualnych odbiorców Wprowadzenie systemu dystrybucji środków opartego na podejściu popytowym Prowadzenie Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji (w tym dokonywanie wpisów i zmian we wpisach dotyczących kwalifikacji) Wdrożenie i wsparcie funkcjonowania Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (włączenie do systemu 200 kwalifikacji nadawanych poza systemem oświaty i szkolnictwa wyższego) Stworzenie i wsparcie funkcjonowania Rady Programowej ds. kompetencji oraz sektorowych rad ds. kompetencji Monitorowanie potrzeb przedsiębiorców i pracowników w kontekście zapotrzebowania na kompetencje Zwiększenie ofert pozaszkolnych form kształcenia i uczenia się dorosłych Zwiększenie dostępu do wysokiej jakości usług z zakresu całożyciowego doradztwa edukacyjno-zawodowego Przygotowanie szkół do pełnienia roli Lokalnych Ośrodków Wiedzy i Edukacji RPO

PARP, MEN, MG, Instytut Badań Edukacyjnych, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej REALIZATORZY CT10 OŚ II Kształcenie zawodowe (10iv) Doposażenie szkół w nowoczesny sprzęt i materiały dydaktyczne Rozwój doradztwa zawodowego Włączenie partnerów społecznych w trwałe struktury współpracy na rzecz dostosowywania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy Przygotowanie rozwiązań w zakresie angażowania pracodawców w organizacje praktycznej nauki zawodu Tworzenie i upowszechnianie e-zasobów i e-podręczników do kształcenia zawodowego Wypracowanie i upowszechnienie przykładowych rozwiązań w zakresie współpracy szkół zawodowych z wyższymi Stworzenie systemu monitorowania losów absolwentów szkół zawodowych RPO

CT11 organizacje pozarządowe, administracja rządowa, JST, partnerzy społeczni, urzędy centralne REALIZATORZY OŚ II Sprawność administracji i efektywność usług publicznych (PI 11i) Wzmocnienie potencjału podmiotów zaangażowanych w proces stanowienia prawa na szczeblu krajowym, w tym realizacja działań z zakresu podnoszenia efektywności procesów konsultacji społecznych, rozwijania nowoczesnych metod debaty publicznej oraz monitoringu funkcjonowania obowiązującego prawa Usprawnienie procesów zarządzania i komunikacji w sądownictwie i prokuraturze Poprawa jakości wydawanych orzeczeń oraz zwiększenie skuteczności ich egzekwowania Doskonalenie jakości oraz monitorowanie procesu świadczenia usług administracyjnych istotnych dla prowadzenia działalności gospodarczej Zwiększenie potencjału instytucjonalnego administracji publicznej w zakresie planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz usprawnienie procesów inwestycyjno-budowlanych

Dziękuję za uwagę Paweł Szymański Departament Europejskiego Funduszu Społecznego