Ośrodki innowacji i przedsiębiorczości w Polsce - potencjał i rezultaty działania Opracowanie: Marzena Mażewska.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Leszek Skalny Kraków, dnia 29 marca 2007 r.
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
I Geneza parków 1948r – powstanie pierwszego parku technologicznego w Menlo Park (USA) 1951r – Stanford Research Park na Uniwersytecie.
© Copyright Krzysztof B. Matusiak 2010 W YZWANIA INTERNACJONALIZACJI POLSKICH OŚRODKÓW INNOWACJI I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI Wyzwania internacjonalizacji – doświadczenia.
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Przedsięwzięcia Innowacyjne w ramach 7. Programu Ramowego UE
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Spotkanie inaugurujące działalność Akademickiego Inkubatora Przedsiębiorczości Uniwersytetu Opolskiego Opole, dnia 29 października 2008r.
1 Środki finansowe z UE na rozwój przedsiębiorstwa D r i n ż. J u s t y n a P a t a l a s.
Jedyna taka sieć w Europie Sieć Regionalnych Ośrodków EFS Mirella Szeremeta Krajowy Ośrodek EFS Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości 4 grudnia 2007r.
Działania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości na rzecz rozwoju innowacyjności małych i średnich przedsiębiorstw Świętokrzyska Giełda Kooperacyjna.
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw Paweł Bartoszek Regionalny Punkt Kontaktowy 6PR UE ul. Rubież 46, Poznań tel.:
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Nauka i Biznes - rola PARP we wzmacnianiu współpracy
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
2009 Warszawa, 24 czerwca 2009 r Oferta Krajowego Systemu Usług (KSU) dla przedsiębiorców Warszawa, 7 września 2009 r.
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski oraz Bank Gospodarstwa Krajowego dla przedsiębiorstw regionu Konferencja Finansowanie inwestycji innowacyjnych przedsiębiorstw.
Co to jest „STIM”? Członek Ogólnopolskiej Sieci Transferu Technologii i Wspierania Innowacyjności MŚP „STIM”. Projekt STIM jest współfinansowany z.
Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Departament Zarządzania Programem Wzrostu Konkurencyjności Przedsiębiorstw SEKTOROWY PROGRAM OPERACYJNY.
Lubelski Park Naukowo-Technologiczny S.A. w transferze wiedzy.
Centrum Transferu Technologii Politechnika Krakowska Lokalny Punkt Konsultacyjny KSI – dobre praktyki Zofia Gródek-Szostak.
2012 Wzmocnienie potencjału i kompetencji ośrodków innowacji Robert Barski.
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Działania optymalizujące finansowanie, realizację i organizację gminnych zadań - praktyczne rozwiązania XIV Kongres Gmin Wiejskich RP Serock, 15 października.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
2010 Benchmarking klastrów w Polsce Dr Aleksandra Nowakowska Zespół Konsultantów PARP Benchmarking jako instrument poprawy jakości zarządzania Warszawa,
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
AUDYTY TECHNOLOGICZNE I TRANSFERY TECHNOLOGII DLA FIRM
Finansowanie działań inwestycyjnych w OIiP
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
1.
Schematyczny układ podsystemu instytucjonalnego RSI
2010 Aleksandra Herba Przewodnicząca Rady Punktów Konsultacyjnych KSU Prokurent, Zastępca Dyrektora Generalnego Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach.
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Kapitał dla innowacyjnych i ryzykownych Czego oczekują inwestorzy od innowacyjnych przedsiębiorców? Barbara Nowakowska Polskie Stowarzyszenie Inwestorów.
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 28 maja 2008 r. w sprawie programu Kreator innowacyjności – wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości.
IOB w Polsce – wyzwania przyszłości
MODUŁ 3 – DOFINANSOWANIE NA PROWADZENIE BADAŃ I INFRASTRUKTURĘ BADAWCZĄ.
1 dr Justyna Szybska - Lewandowska Departament Programów Regionalnych Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.
PARP w nowej perspektywie finansowej
Ekonomia Społeczna w perspektywie Małopolski
1 Targi Zarządzania Zasobami Ludzkimi 8-9 kwiecień 2008 r. Warszawa Wanda Powałka Zespół Wdrażania Instrumentów Instytucjonalnych PARP „Punkty Konsultacyjne.
Fundusze UE na badania i rozwój w latach Bartosz Kozicki Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP Konferencja końcowa projektu.
Perspektywy współpracy ARP S. A
Program Rozwoju Innowacji.  Nowe podejście do polityki innowacyjnej, opartej na identyfikacji inteligentnych specjalizacji regionu  Kontynuacja dotychczasowej.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
ARP – biznes, rozwój, innowacje Poznań, 26 Listopada 2015 r. ARP S.A./ARP – biznes, rozwój, innowacje.
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Wsparcie innowacyjności w regionalnych programach operacyjnych Konferencja „Innowacyjna gospodarka”
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
CENTRUM ROZWOJU REGIONALNEGO I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI Mirosław Gębski.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego Priorytet 1 Gospodarka – Innowacje - Technologie Działanie 1.2 Innowacje i transfer technologii.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO Lubuska Regionalna Strategia Innowacji 2010 – 2015 Adrian Mirosławski Departament Rozwoju Regionalnego i Planowania.
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
2014 Wzmocnienie powiązań między nauką, a biznesem poprzez realizację projektów w ramach POIR Jakub Moskal Dyrektor Departamentu Koordynacji Wdrażania.
Technologie w zasięgu ręki. Cele regionalne Umożliwienie transferu technologii pomiędzy przedsiębiorstwami oraz ośrodkami badawczymi i przedsiębiorstwami.
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Wsparcie innowacyjności w regionalnych programach operacyjnych Konferencja „Innowacyjna gospodarka”
Een.ec.europa.eu Wsparcie dla biznesu i innowacji.
Regionalna Strategii Innowacji nowe rozwiązania/metody/narzędzia dla branży żywności szansa na wspólny projekt?
W POSZUKIWANIU SYNERGII I KOORDYNACJI WSPÓŁPRACY
Prorozwojowe narzędzia/instrumenty wsparcia
Zapis prezentacji:

Ośrodki innowacji i przedsiębiorczości w Polsce - potencjał i rezultaty działania Opracowanie: Marzena Mażewska

Przeprowadzona przez SOOIPP we wrześniu 2014 roku kolejna weryfikacja ¹ stanu OIiP w Polsce wykazała, że w Polsce działają obecnie 674 ośrodki innowacji i przedsiębiorczości. Wśród ośrodków innowacji i przedsiębiorczości jest 180 ośrodków innowacji, 252 ośrodki przedsiębiorczości i 242 instytucje finansowe. W porównaniu z badaniem z 2012 roku liczba ośrodków innowacji i przedsiębiorczości zmniejszyła się o 147 podmiotów (17,9%). 1. W oparciu o badania ankietowe i wywiad telefoniczny przeprowadzone w wrześniu 2014 Infrastruktura wsparcia przedsiębiorczości w Polsce w 2014 roku

W powiązaniu z tym zjawiskiem należy jednak zwrócić uwagę na znaczący przyrost liczby funduszy zalążkowych i venture capital (wzrost o 51% od badania w 2012 roku). Z jednej strony mamy zmniejszającą się liczbę podmiotów oferujących usługi proinnowacyjne, z drugiej zaś bardzo duży przyrost liczby funduszy oferujących nie małe bezzwrotne środki na innowacyjne projekty. Obecnie ośrodki innowacji stanowią 26% infrastruktury wsparcia (w 2012 było to 29%). Infrastruktura wsparcia przedsiębiorczości w Polsce w 2014 roku

Struktura ośrodków innowacji i przedsiębiorczości Ośrodki innowacji: 42 parków technologicznych; 24 inkubatory technologiczne; 24 akademickich inkubatorów przedsiębiorczości; 42 centra transferu technologii; 47 centrów innowacji; Ośrodki przedsiębiorczości: 207 ośrodków szkoleniowo-doradczych; 45 inkubatorów przedsiębiorczości; Instytucje finansowe: 103 funduszy kapitałowych; 84 lokalnych i regionalnych funduszy pożyczkowych; 55 funduszy poręczeń kredytowych;

Potencjał infrastrukturalny parków technologicznych i inkubatorów w Polsce w 2014 roku* * źródło: A. Bąkowski, M. Mażewska (red.), Ośrodki innowacji w Polsce, - Raport 2014, PARP, Warszawa 2014, Rodzaj potencjału/rodzaj ośrodka Parki technologiczne Inkubatory technologiczne Inkubatory przedsiębiorczości Powierzchnia użytkowa budynków w dyspozycji instytucji ogółem (m²) Powierzchnia biurowa na własne potrzeby (m²) Powierzchnia użytkowa do wynajmu (m²) ( w 2011r) Powierzchnia laboratoryjna własna (m²) nd Powierzchnia laboratoryjna do wynajmu (m²) nd Sale dydaktyczne/seminaryjne (liczba) Sale konferencyjne (liczba) Pracownie komputerowe (liczba)189 5

Składniki potencjału technicznego OIiP* * źródło: opracowanie na podstawie badań własnych SOOIPP i danych z A. Bąkowski, M. Mażewska (red.), Ośrodki innowacji w Polsce, - Raport 2014, PARP, Warszawa 2014 Rodzaj ośrodka Bazy danych* Internet szerokopasmowy * Internet bezprzewodowy * Biblioteka/czytelnia * Sprzęt do prowadzenia telekonferencji * Specjalistyczne oprogramowanie* Bazy danych (liczba) sprzęt komputerowy (liczba) Kopiarka (liczba) Skaner (liczba) Faks (liczba) średnia na 1 badany ośrodek Parki technologiczne53%92% 25%61%73%3,6144,188,095,242,52 Inkubatory technologiczne25%83%92%33%25%33%1,2521,502,672,422,33 Inkubatory przedsiębiorczości 43%93%64%21% bd 0,9312,932,571,931,21 Centrum transferu technologii93%88% 75%ndbd8,074,711,291,500,93 Akademickie inkubatory przedsiębiorczości 70% 100%40%ndbd6,611,72,01,22,6 Centra Innowacji61%100%6%44%ndbd2,1119,336,171,671,17 Ośrodki szkoleniowo doradcze 71%83%71%58%nd 4,9119,732,452,361,82

Wybrane rezultaty działania OIiP w 2013 roku (dla 125 badanych ośrodków )* * źródło: opracowanie na podstawie badań własnych SOOIPP i danych z A. Bąkowski, M. Mażewska (red.), Ośrodki innowacji w Polsce, - Raport 2014, PARP, Warszawa 2014 Rodzaj ośrodka Doradztwo klienci szkolenia klienci usługi proinnowacyjne projekty inkubowane Parki technologiczne ,0375 Inkubatory technologiczne Centrum transferu technologii ,0nd Akademickie inkubatory przedsiębiorczości Centra Innowacji ,0nd Inkubatory przedsiebiorczości Ośrodki szkoleniowo doradcze nd Razem

Problemy i wyzwania stojące przed OIiP Brak jasnej koncepcji rozwoju infrastruktury wsparcia biznesu pomiędzy szczeblem centralnym i regionalnym oraz skoordynowanych działań w stosunku do OIiP ze strony administracji publicznej; Słabe rozpoznanie przez ośrodki potrzeb ich klientów wynikające między innymi z braku dostępności przekrojowych analiz ekonomicznych i społecznych na poziomie regionalnym i krajowym; W związku ze zwiększającym się zakresem stosowania outsourcingu i malejącymi zespołami pracowniczymi w ośrodkach pojawia się realne niebezpieczeństwo obniżania się jakości świadczonych usług; Mała ilość innowacyjnych projektów zarówno do inkubacji jaki i finansowania przez fundusze kapitałowe; Zmiana sposobu i zakresu finansowania usług realizowanych przez OIiP stawia przed ośrodkami wyzwanie przygotowania się do funkcjonowania w nowych warunkach oraz w większym stopniu na otwartym, komercyjnym rynku; Szansą na efektywne działanie OIiP jest wprowadzanie standardów działania, zapewniających wysoką jakość zarządzania ośrodkami, proces ciągłego ulepszania i profesjonalizacji usług oraz zwiększanie palety narzędzi wsparcia będących w dyspozycji ośrodków. W tym instrumentów finansowych.

Standardy działania ośrodków innowacji i przedsiębiorczości wychodząc naprzeciw tym wyzwaniom w 2013 roku SOOIPP podjął się roli koordynatora inicjatywy środowiska ośrodków w zakresie opracowania i upowszechnienia standardów działania OIiP; przygotowane przez zespół ekspertów SOOIPP standardy działania zostały z zainteresowaniem przyjęte i zweryfikowane przez kilkadziesiąt ośrodków; Wobec zgłaszanego przez ośrodki zapotrzebowania na dokonanie oceny ich działania, z początkiem 2015 roku SOOIPP będzie oferował ośrodkom możliwość dokonania audytu ich działalności przez ekspertów posiadających doświadczenie w zarządzaniu OIiP.

Dziękuję za uwagę Kontakt: www. sooipp.org.pl,