Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego powiatu nowotarskiego na lata 2015-2022 Jacek Strojny Politechnika Rzeszowska Nowy Targ 30.10.2014 mieszkańcy.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rozwój infrastruktury sportowej w Gminie Wyszków Analiza wariantowa.
Advertisements

Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax. (0-89) Urząd Marszałkowski.
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne. ( ZIT ). Dofinansowanie :ZIT 11,4 mln euro WRPO 8,0 mln euro Beneficjenci :- Uniwersytet im. A. Mickiewicza, - Politechnika.
Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Budżet Miasta Gdańska na rok Wskaźniki przyjęte w projektowaniu budżetu na rok Realne tempo wzrostu PKB – 3,8% Średnioroczna dynamika cen.
Rachunki regionalne Urząd Statystyczny w Katowicach Ośrodek Rachunków Regionalnych Ogólnopolska konferencja naukowa z okazji obchodów Dnia Statystyki Polskiej.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Organizacyjno-Prawny.
Budżet miasta Gdańska na rok 2004 Opracowanie Uchwały Nr XIX/553/04 RMG z dn. 24 stycznia 2004.
Transportowy model symulacyjny miasta Gdańska
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. e-Podlaskie – kierunki.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
GEOTERMIA-CZARNKÓW SP. Z O.O. SPRAWOZDANIE ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI za 2014r.
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
„Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności woj. podlaskiego – część II, administracja samorządowa”
OCENA POTENCJAŁU GOSPODARCZEGO ORAZ PROPONOWANE KIERUNKI ROZWOJU SEKTORA MSP Barbara Łopyta Główny Specjalista Agencja Rozwoju Mazowsza S.A.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego w Lesznie prowadzony przez: Stowarzyszenie Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw.
Założenia dla poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
PROJEKT BUDŻETU MIASTA ŁODZI NA ROK PROCEDURA BUDŻETOWA I etap – wyłączna właściwość Prezydenta Miasta od r. – przyjęcie założeń do projektu.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Stan wdrażania projektów systemowych w ramach PO KL w zakresie analiz zmian gospodarczych i realizacji Dolnośląskiej Strategii Innowacji Urząd.
Prezentacja Analizy SWOT Gminy Nysa. Analiza strategiczna Gminy Nysa obejmuje rozpoznanie sił i słabości, czyli mocnych i słabych stron (analiza wewnętrzna)
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata Stan na dzień wg KSI SIMIK Urząd Marszałkowski Województwa.
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
ŚLĄSKI ZWIĄZEK GMIN I POWIATÓW ul. Stalmacha Katowice tel.: +4832/ , , fax.: +4832/ , BENCHMARKING – NARZĘDZIE.
Roman Fedak – Dyrektor Urzędu Statystycznego w Zielonej Górze GORZÓW WIELKOPOLSKI, 30 MAJA 2016 R.
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
ZBADANIE POTENCJAŁU INNOWACYJNEGO SUBREGIONU RADOMSKIEGO Projekt realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach działania 2.6 Regionalne.
SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA BUDŻETU GMINY BRUSY ZA 2014 ROK.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko „Dla rozwoju infrastruktury.
*) WOLNE ŚRODKI jako nadwyżka środków pieniężnych budżetu na koniec 2008 roku, wynikających z rozliczeń kredytów i pożyczek z lat ubiegłych Budżet – wykonanie.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
Jak realizować wzorcową rolę instytucji publicznych w zakresie efektywności energetycznej Perspektywa biznesu Menedżer ds. Norm i Standardów ROCKWOOL Polska.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
ŚLĄSKI ZWIĄZEK GMIN I POWIATÓW ul. Stalmacha Katowice tel.: +4832/ , , fax.: +4832/ , BENCHMARKING – NARZĘDZIE.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Urząd Gminy Pruszcz ul. Główna 33, Pruszcz tel fax
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO W LUBLINIE Departament Europejskiego Funduszu Społecznego „Możliwości pozyskania funduszy strukturalnych UE.
Informacja o wykonaniu budżetu powiatu kluczborskiego za 2013 rok.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA HARMONOGRAM NABORÓW WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE W TRYBIE KONKURSOWYM NA 2016 ROK.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Spotkanie z przedstawicielami organizacji pozarządowych Lublin, 8 grudnia 2011.
Sprawozdanie z wykonania budżetu Miasta Olsztyna za 2016 r.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
ZARZĄD POWIATU W RYKACH
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Formy wspierania przedsiębiorców przez Gminę Wałbrzych
Koncepcja tworzenia Programu Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego
Wzmacnianie potencjału rozwoju w wymiarze lokalnym i regionalnym
WYKONANIE BUDŻETU MIASTA ŁODZI ZA 2016 R
Sprawozdanie z wykonania budżetu Miasta Olsztyna za 2016 r.
BUDŻET POWIATU MIELECKIEGO NA ROK 2018
Budżet miasta Tychy na 2005 r.
Województwa Podlaskiego
PROJEKT BUDŻETU GMINY FRAMPOL NA ROK 2019.
Zmiany społeczno-gospodarcze w subregionach województwa mazowieckiego
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Zapis prezentacji:

Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego powiatu nowotarskiego na lata Jacek Strojny Politechnika Rzeszowska Nowy Targ mieszkańcy inwestorzy turyści

2 Autor dokumentu: Dr Jacek Strojny (Politechnika Rzeszowska) Eksperci zewnętrzni:Dr Anna Prusak (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie), Dr Piotr Stefanow (Krakowska Szkoła Wyższa) Kierownik zespołu:Ewa Miśkowiec Członkowie zespołu: Zarząd: Krzysztof Faber, Maciej Jachymiak, Bogusław Waksmundzki, Pracownicy Starostwa Powiatowego: Bartłomiej Garbacz, Wojciech Krauzowicz, Katarzyna Machaj, Cecylia Nowak, Jerzy Ostrowski, Ewa Piątkowska, Jakub Swalarz, Grzegorz Watycha Przedstawiciele jednostek oraz instytucji kultury powiatu: Agata Bryniarska, Agata Domalik, Marcin Dziadkowiec, Tomasz Obrusik, Maria Sendrowicz, Marta Skawska, Tadeusz Watycha, Marek Wierzba, Zbigniew Wójciak, Aneta Wójcik

Rola strategii 3 Strategia to podstawowe narzędzie służące do zarządzania rozwojem powiatu nowotarskiego Strategia wskazuje nie tylko kierunki rozwoju powiatu, ale zawiera także podstawowe założenia dotyczące wynikających z nich długofalowych przedsięwzięć o charakterze programów rozwojowych Strategia jest głównym dokumentem planistycznym wykorzystywanym do budowania rocznych budżetów powiatu Strategia służy do koncentracji na priorytetach wyrażonych w przyjętych programach rozwojowych Strategia wyznacza obszary odpowiedzialności politycznej władz powiatu wobec społeczności lokalnej

Metodyka tworzenia i realizacji strategii 4 Analytic Hierarchy Process (AHP), Benchmarking, Management by Objectives (MBO), Project Management (PM).

Wymiary analizy potencjału rozwojowego 5 Wymiary analizy: – Potencjał społeczeństwa, – Potencjał gospodarki, – Potencjał otoczenia, – Potencjał instytucjonalny. Powiaty benchmarkowe (służące do porównania sytuacji strategicznej): – powiat nowosądecki, – powiat m. Nowy Sącz, – powiat żywiecki, – powiat krośnieński, – powiat m. Krosno, – powiat kłodzki.

Zmienne wykorzystane do analizy potencjału społeczeństwa (kapitał społeczny i kapitał intelektualny) 6 Liczba stowarzyszeń, organizacji społecznych i fundacji na 10 tys. mieszkańców, Liczba członków klubów działających przy domach kultury na 10 tys. mieszkańców, Liczba członków zespołów artystycznych na 1 tys. mieszkańców, Przeciętna liczba członków klubów sportowych, Liczba stwierdzonych przestępstw o charakterze gospodarczym na 10 tys. mieszkańców, Frekwencja w wyborach samorządowych, Liczba mieszkańców powiatu, Udział ludności w wieku produkcyjnym w ludności ogółem, Udział ludności w wieku przedprodukcyjnym w ludności ogółem, Udział ludności w wieku poprodukcyjnym w ludności ogółem, Przyrost naturalny na 10 tys. mieszkańców, Saldo migracji międzypowiatowej w grupie osób w wieku produkcyjnym, Odsetek osób zdających egzaminy maturalne w ponadgimnazjalnych szkołach zawodowych, Odsetek osób zdających egzaminy maturalne w liceach ogólnokształcących.

Frekwencja w wyborach samorządowych (w%) 7

Udział osób w wieku produkcyjnym w ludności ogółem 8

Zmienne wykorzystane do analizy potencjału gospodarki 9 Liczba podmiotów sektora prywatnego, Liczba osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą na 1 tys. mieszkańców, Udział firm średnich ( pracowników) w podmiotach sektora prywatnego ogółem, Udział spółek handlowych w podmiotach sektora prywatnego ogółem, Liczba podmiotów z udziałem kapitału zagranicznego na 10 tys. mieszkańców, Wydatki inwestycyjne przedsiębiorstw na 1 podmiot, Wartość brutto środków trwałych przedsiębiorstw na 1 podmiot, Miesięczne wynagrodzenie brutto, Stopa bezrobocia rejestrowanego, Liczba osób pracujących, Pracujący w rolnictwie, leśnictwie, łowiectwie i rybactwie, Pracujący w przemyśle i budownictwie, Pracujący w drobnych usługach (m.in. naprawa, gastronomia, hotelarstwo).

Liczba osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą na tys. mieszkańców (w os.) 10

Wydatki inwestycyjne przedsiębiorstw na 1 podmiot (w mln zł) 11

Potencjał infrastrukturalny 12 Powierzchnia gmin objęta planami zagospodarowania przestrzennego, Długość dróg gminnych utwardzonych na 1 km 2, Długość dróg powiatowych utwardzonych na 1 km 2, Liczba samochodów osobowych na 1 tys. mieszkańców, Liczba wypadków na 1 tys. mieszkańców, Powierzchnia budynków niemieszkalnych oddanych do użytkowania, Powierzchnia użytkowa mieszkania przypadająca na 1 mieszkańca, Udział ludności korzystającej z sieci kanalizacyjnej w ludności ogółem, Udział ludności korzystającej z sieci wodociągowej w ludności ogółem, Średnie zużycie wody przez 1 korzystającego z sieci wodociągowej (w m3), Udział ludności korzystającej z sieci gazowej w ludności ogółem, Średnie zużycie gazu przez 1 korzystającego z sieci gazowej, Liczba osób na 1 przychodnię, Liczba mieszkańców przypadająca na 1 łóżko w szpitalu, Liczba porad podstawowej opieki zdrowotnej na 1 mieszkańca, Liczba miejsc noclegowych, Wykorzystanie miejsc noclegowych w hotelach, Średnia długość pobytu turysty, Średnia długość pobytu turysty zagranicznego, Liczba imprez organizowanych przez domy kultury, Średnia frekwencja podczas imprez organizowanych przez domy kultury, Wystawy w obiektach działalności wystawienniczej, Liczba muzeów, Liczba odwiedzających muzea, Liczba imprez sportowych i kulturalnych, Liczba mieszkańców przypadająca na 1 miejsce w kinie, Przeciętna liczba widzów podczas widowiska w teatrze w powiecie nowotarskim.

Liczba wypadków drogowych na 1 tys. mieszkańców (w szt) 13

Liczba mieszkańców przypadających na 1 łóżko w szpitalu (w os.) 14

Średni czas pobytu turysty (w dn.) 15

Potencjał środowiska naturalnego 16 Udział lasów w powierzchni ogółem, Pozyskiwanie drewna, Emisja zanieczyszczeń gazowych, Emisja zanieczyszczeń pyłowych, Odprowadzanie ścieków przemysłowych, Udział ludności korzystającej z oczyszczalni w ludności ogółem, Powierzchnia dzikich wysypisk, Odpady wytworzone w przemyśle, Udział powierzchni prawnie chronionej w powierzchni ogółem, Udział parków narodowych w powierzchni ogółem, Powierzchnia przypadająca na 1 pomnik przyrody.

Emisja zanieczyszczeń gazowych w t/km2 17

Emisja zanieczyszczeń pyłowych w t/km2 18

Potencjał instytucjonalny 19 Dochody ogółem gmin w powiatach, Udział dochodów własnych w dochodach ogółem gmin w powiatach, Dochody z Unii Europejskiej w przeliczeniu na mieszkańca gmin w powiatach, Dochody ogółem powiatów, Udział dochodów własnych w dochodach ogółem w powiatach, Dochody z Unii Europejskiej w przeliczeniu na mieszkańca w powiatach, Udział wydatków majątkowych inwestycyjnych w wydatkach ogółem w gminach powiatów, Udział wydatków bieżących na wynagrodzenia w wydatkach ogółem w gminach powiatów, Udział wydatków na obsługę długu w wydatkach ogółem w gminach powiatów, Udział wydatków majątkowych inwestycyjnych w wydatkach ogółem powiatów, Udział wydatków bieżących na wynagrodzenia w wydatkach ogółem powiatów, Udział wydatków na obsługę długu w wydatkach ogółem powiatów, Udział radnych z wykształceniem wyższym w organach uchwałodawczych powiatów i gmin.

Dochody z UE w gminach powiatu w przeliczeniu na mieszkańca (w zł) 20

Dochody ogółem powiatów 21

Dochody z UE w powiatach w przeliczeniu na mieszkańca (w zł) 22

Wydatki majątkowe powiatów w wydatkach ogółem (w%) 23

Udział wydatków na obsługę długu w wydatkach ogółem (w %) 24

Priorytety w interwencji strategicznej 25

Plan realizacji strategii 26 Programy rozwojowe: – Program rozwojowy 1 „Doskonalenie systemu organizacji pracy”, – Program rozwojowy 2 „Efektywność i skuteczność w zarządzaniu powiatem”, – Program rozwojowy 3 „Elastyczny rynek pracy i przedsiębiorcza gospodarka”, – Program rozwojowy 4 „Bezpieczeństwo publiczne i społeczne”, – Program rozwojowy 5 „Promocja i ochrona zdrowia”, – Program rozwojowy 6 „Primo educationis”, – Program rozwojowy 7 „Utrzymanie i rozwój infrastruktury drogowej”, – Program rozwojowy 8 „Pięć krain: Pieniny-Gorce-Spisz-Podhale-Orawa”, – Program rozwojowy 9 „Nowotarski – warto być”. Controlling strategiczny (roczny) Controlling taktyczny (kwartalny) Aktualizacja strategii (po I kadencji) Nowa strategia na lata

Zasady budżetowania strategii w ramach budżetów rocznych 27 Budżet powiatu Budżet PR.1 Budżet PR.2 Budżet PR.3 Budżet PR.4 Budżet PR.5 Budżet PR.6 Budżet PR.7 Budżet PR.8 Budżet PR.9 Budżet strategii Budżet procesów bieżących Projekt 1 Projekt 2 Projekt 3 Projekt 4 Projekt 5

Sposób formułowania celów 28 C.1.1. Realizacja usług publicznych zapewnia wysoki poziom zadowolenia klientów C Minimum 90% obsługiwanych klientów co najmniej dobrze ocenia jakość obsługi klienta. C Nie więcej niż 1% spraw prowadzonych przez powiat kończy się skargą. C.1.2. System doskonalenia pracowników pozwala na utrzymanie kompetencji na poziomie zapewniającym prawidłową obsługę procesów i projektów. C Nie mniej niż 0,04% budżetu przeznaczana jest na szkolenia, kursy i inne formy podwyższania kompetencji pracowników Starostwa Powiatowego. C Do 2022 r. 100% pracowników zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych ma wykształcenie wyższe o profilu dostosowanym do zajmowanego stanowiska i określonego w opisie stanowiska pracy. C.1.3. Zaplecze informatyczne umożliwia sprawną i bezpieczną realizację zadań powiatu. C Sprzęt komputerowy i urządzenia w 100% zapewniają sprawne wykonywanie zadań. C Przetwarzane dane zabezpieczone są przed zaburzeniem integralności, nieautoryzowanym dostępem i ich utratą w 100% zgodnie ze standardami opracowanymi przez Biuro Systemów Informatycznych.

Schemat pomiaru efektów 29 Schemat pomiaru efektów programu na poziomie taktycznym C Miernik M : Odsetek osób oceniających dobrze i bardzo dobrze jakość obsługi klienta w jednostkach powiatu (w%). Rok: Wart:≥90 Źródło danych:Raport z badania jakości obsługi klienta Jednostka dostarczająca:Biuro Kontroli i Audytu Data dostarczenia:IQ po roku bazowym C Miernik M : Odsetek skarg w sprawach prowadzonych przez powiat (w %). Rok: Wart:≤1 Źródło danych:Rejestr skarg Jednostka dostarczająca:Wydział Organizacyjny Data dostarczenia:IQ po roku bazowym

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Dr Jacek Strojny POLITECHNIKA RZESZOWSKA