Jak się bawić? Pomysły i wskazówki jak bawić się z dzieckiem z autyzmem opracowanie Anna Szczypczyk www.cresco.edu.pl.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AAC (ang.) Augmentative and Alternative Communication wspomagające i alternatywne sposoby porozumiewania się lub wspomagająca i alternatywna komunikacja.
Advertisements

1 FRAZEOTRANSLACJA ORAZ JEJ ZNACZENIE W KSZTAŁCENIU I DOSKONALENIU TŁUMACZY MONIKA SUŁKOWSKA Instytut Języków Romańskich i Translatoryki Uniwersytet Śląski,
WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
Koncepcja pracy Przedszkola nr 33 im. Majki Jeżowskiej w Zabrzu na lata 2015 – 2018.
Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
1 Mój sposób na efektywną naukę Opracowała: Agnieszka Terebus studentka V roku Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunkach: Pedagogika Zdolności.
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
OKRES SZKOLNY Izabela Danielewicz – psycholog SP nr 20 Anna Jańczak- pedagog SP nr 20.
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
Zespół Szkół w Przykonie Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Przykonie.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Opiekun osób starszych
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
10 grudnia minęło 60 lat od uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Dziecko to mały człowiek. Jednak nie wszyscy dorośli o tym pamiętali. W.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Dr Danuta Świerczyńska-Jelonek CZYTANIE JAKO PRZYGODA Łomża, 26 kwietnia 2016 r.
Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci 6 –letnich do podjęcia nauki w szkole Spotkanie z Rodzicami Przedszkole nr 8 w Nysie.
Rekomendacje – strategia komunikacji Chiny i Japonia Ze względu na istotne podobieństwa w stylach podróżowania i preferowanych formach aktywności podczas.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
SP SZKODNA ZAPRASZAMY NA POKAZ SLAJDÓW. To my ! Drużyna „ Zdrowe Warzywa” - członkowie Klasowego Klubu Śniadanie Daje Moc. Nasza drużyna liczy 9 osób,
GRY PLANSZOWE W EDUKACJI MATEMETYCZNEJ Arkadiusz Mroczyk.
Co to jest PaT? PaT to skrót od nazwy programu „Profilaktyka a Ty”. W programie znajdzie miejsce każdy, komu bliska jest myśl humanistyczna. Wartością.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
Janusz Witkowski GŁÓWNY URZĄD STATYSTYCZNY Gdynia, marca 2016 roku Rola statystyki publicznej w społeczeństwie 1 Ogólnopolska konferencja naukowa.
Woda to jeden z najważniejszych składników pokarmowych potrzebnych do życia. Woda w organizmach roślinnych i zwierzęcych stanowi średnio 80% ciężaru.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
P RZYWÓDZTWO PRZEZ INSPIRACJĘ „ Przywództwo oznacza kreowanie świata, do którego ludzie chcą przynależeć ” Gilles Pajou.
Magdalena Guillet i Irena Wielowiejska – Comi 05 listopada 2008 r.
Klub Młodych Profesjonalistów Warsztaty Opracował: Marcin Adamczyk.
BIBLIOTEKA SZKOLNA I JEJ WARSZTAT INFORMACYJNY INFORMACYJNY.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji mi ę dzy jej uczestnikami. Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji mi ę dzy jej uczestnikami.
„Wilanowski Program Aktywności Lokalnej ” Dzielnica Wilanów m. st. Warszawy.
MOST - Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK Debata: Profil Szkoły.
Współpraca Szkoła Podstawowa nr 5 + Akademia Piłkarska TOP 54 Biała Podlaska.
Szkoła możliwości. NASZA SZKOŁA PROPONUJE CI Wszechstronny rozwój -wiedzazainteresowania Bardzo dobre przygotowanie do egzaminów i dalszej nauki Kształceniepostaw.
Aby osiągnąć fazę III, dziecko musi wykształcić dwa główne obszary potencjału językowego - obszar: ideacyjny - związany z reprezentacją doświadczenia (wiedza.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
„SAMORZĄD UCZNIOWSKI -
Ul. Lermontowa Łódź ssss.... pppp llll oooo dddd zzzz iiii nnnn tttt eeee rrrr iiii aaaa.... pppp llllwww.sp33.org.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
METODA KRAKOWSKA WOBEC ZABURZEŃ ROZWOJU DZIECI
 Dorota Suwalska-Barancewicz, Alicja Malina IP UKW.
MODUŁ 3 TEMAT 1 POZIOM 2 Wyznaczani e celów. W TYM TEMACIE MŁODZI LUDZIE: Poznają, jak planowanie celów może pomóc im w ich przyszłej karierze Będą wyznaczyć.
VII Liceum Ogólnokształcące im. K. K. Baczyńskiego w Sosnowcu.
MODUŁ 1 TEMAT 1 POZIOM 1 Rozumienie innych. W tym temacie Uczestnicy: Będą umieli zdefiniować pojęcie rozumienie innych Dowiedzą się, w jaki sposób rozumienie.
Zajęcia matematyczno - przyrodnicze W Przedszkolu Miejskim nr 4 w Lubinie Prowadząca: Katarzyna Zielińska.
Młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo Augustowskie Centrum Edukacyjne Al. Kardynała Wyszyńskiego Augustów.
MINIPRZEDSIĘBIORSTWO „PRZERWA NA SOK” z I Liceum Ogólnokształcącego im. Generała Józefa Bema w Ostrołęce maj 2016r.
Program „Sen Żyrafy” w pracy z dziećmi w szkole podstawowej
Umiemy powiedzieć NIE ! Czyli wskazówki dla każdego z Was.
„Magiczne drzewo” „Czerwone krzesło”
Działalność Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kętach
Aktywny RODZIC.
„Charlie i fabryka czekolady”
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Cele działania:  -rozwijanie zainteresowań uczniów  -umożliwienie uczniom prezentacji ich pasji i zdolności  -rozwijanie umiejętności autoprezentacji.
Niepełnosprawność intelektualna a samodzielność
Program profilaktyczno-wychowawczy
SZANSA 2012 CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
KOMUNIKACJA KORPORACYJNA I PUBLIC RELATIONS
Rozwój psychospołeczny dziecka w wieku 6 – 12 lat
Aktywny RODZIC.
Kompetencje kluczowe w grupie odkrywców
Zapis prezentacji:

Jak się bawić? Pomysły i wskazówki jak bawić się z dzieckiem z autyzmem opracowanie Anna Szczypczyk

Jak bawić się z dzieckiem? opracowanie Anna Szczypczyk ZABAWA DLACZEGO WARTO SIĘ BAWIĆ? JAKIE ZABAWY? JAK SIĘ BAWIĆ?

ZABAWA  Dlaczego zabawa jest ważna?  Dlaczego dzieci się bawią?  Czy dzieci bawią się dla przyjemności? opracowanie Anna Szczypczyk

CZYM JEST ZABAWA? Aktywność :  podejmowana z przyjemnością  posiadająca cel/regułę  niedosłowna  zróżnicowana opracowanie Anna Szczypczyk A zabawa dziecka z autyzmem?

TRENING ZABAWY  Uczenie zabawy  Dostarczanie rozwojowych doświadczeń  Budowanie kontaktu i bycie w interakcji  ZABAWA DZIECKA Z AUTYZMEM MOŻE BYĆ PRZYJEMNOŚCIĄ DLA DZIECKA I DOROSŁEGO opracowanie Anna Szczypczyk

ZABAWA A ROZWÓJ SPOŁECZNY Stymulowany obszar rozwoju Nabywane kompetencje Jak? Podzielanie pola uwagi- Śledzenie kierunku wskazywania -Śledzenie kierunku patrzenia -Przynoszenie zabawek -Pokazywanie przedmiotów „o zobacz, tam jest piłka” „o jej, zobacz co ja tu mam” „zobacz, bańki lecą za Tobą” Współdziałanie-Obserwowanie innej osoby -Umiejętność inicjowania wspólnego działania „pomóż mi przynieść pudełko” „potrzymaj worek” „ojej, nie mogę otworzyć szafki…” Naprzemienność interakcji -Czekanie na swoją kolej -Zauważanie obecności innej osoby „teraz ja- teraz ty” „kto teraz?” opracowanie Anna Szczypczyk

ZABAWA A ROZWÓJ POZNAWCZY Zdolności poznawcze DLACZEGO WAŻNE?Jak? Generalizacja, rozumienie pojęć -Rozwój intelektualny-Różne piłki, misie, samochody Rozumienie mowy, ekspresja werbalna - Rozwijanie słownika – rozumienie mowy konieczne dla jej nabywania „podaj mi kubek”, „gdzie jest piłka?”, „a co to?” UWAGA: naturalny kontekst komunikacji Rozumienie symbolu-Konieczne dla rozwoju języka i komunikacji -Rozwój poznawczy po 2 roku życia Kubeczek misia Ilustracje do zabawy Etykiety na pudełka i pojemniki + album z podpowiedziami zabaw Rozumienie związków funkcjonalnych, rozumowanie przyczynowo-skutkowe -Wiedza praktyczna (przeznaczenie przedmiotów) - przedmioty codzienne do udawania czynności -zabawki tematyczne -uczenie skryptów czynności opracowanie Anna Szczypczyk W INTERAKCJI!!!

ZABAWA A ROZWÓJ EMOCJONALNY Stymulowany obszar rozwoju Nabywane kompetencje Jak? Rozumienie emocjiZwracanie uwagi na twarz jako źródło informacji Reagowanie na wyrazy mimiczne Wyrazista mimika rodzica Rozwój „ja”Poczucie sprawstwa, rozwój świadomości siebie „chcesz piłkę czy bańki?” „jeszcze czy koniec?” „czym się teraz pobawimy?” UWAGA: album z zabawami SamoregulacjaUmiejętność planowania aktywności Kształtowanie motywacji Znajomość różnych zabaw Poznawanie preferencji Umiejętność spędzania czasu wolnego opracowanie Anna Szczypczyk

ZABAWA I KOMUNIKACJA  Dokonywanie wyborów  Rozumienie pojęć, poleceń, wypowiedzi  Rozumienie intencji  Intencja komunikacyjna (ja chcę bańki ) opracowanie Anna Szczypczyk

„Porządkowanie zabawy polega na jej metodycznym rozkładaniu na mniejsze czynniki, aby przestała być pozbawionym znaczenia zbitkiem słów, przedmiotów i ruchów.” J.Moor TRENING ZABAWY

WSPIERANIE ROZWOJU ZABAWY  Mechanizmy rozwojowe – jak je „uruchamiać” w zabawie  Raz ja – raz ty  O popatrz!  Zrób tak jak ja. opracowanie Anna Szczypczyk

WSPIERANIE ROZWOJU ZABAWY  Zabawa trudna ale…  Każde dziecko ma ulubioną zabawę  Ruch i dotyk – zabawy na początek  Niespodzianka i zaskoczenie opracowanie Anna Szczypczyk