Znaczenie instytucji w procesie rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Znaczenie procedur celnych dla sądowej ochrony praw własności przemysłowej w szczególności przed naruszeniem patentów. Dr Ewa Skrzydło-Tefelska Katedra.
Advertisements

Rozwój infrastruktury sportowej w Gminie Wyszków Analiza wariantowa.
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Równowaga chemiczna - odwracalność reakcji chemicznych
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Rachunki regionalne Urząd Statystyczny w Katowicach Ośrodek Rachunków Regionalnych Ogólnopolska konferencja naukowa z okazji obchodów Dnia Statystyki Polskiej.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Organizacyjno-Prawny.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w szkole masowej – uwagi praktyczne.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
1 TYPOLOGIE ORGANIZACJI Istnieje ogromna ilość różnego rodzaju organizacji. Każda z nich jest inna, tak jak różni są ludzie, którzy je tworzą. Wielu autorów.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
Rola Regionalnych Ośrodków EFS w przygotowaniu województwa kujawsko-pomorskiego do sprawnej absorpcji EFS Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego FILARY GOSPODARKI.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax (0-89) Urząd Marszałkowski.
Ćwiczenia Zarządzanie Ryzykiem Renata Karkowska, ćwiczenia „Zarządzanie ryzykiem” 1.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
DANUTA SZCZEPANIK Sekretarz Miasta Legionowo EWA MILNER-KOCHAŃSKA Pełnomocnik ds. Systemu Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym Przeciwdziałanie korupcji.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
Mikroekonomia dr hab. Maciej Jasiński, prof. WSB Wicekanclerz, pokój 134A Semestr zimowy: 15 godzin wykładu Semestr letni: 15.
Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego w Lesznie prowadzony przez: Stowarzyszenie Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw.
Instytucjonalne uwarunkowania realizacji koncepcji CSR w obszarze merchandisingu – zarys problemu Dr Jarosław Plichta Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych.
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego na lata Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu Wdrażania EFS Urząd Marszałkowski Województwa.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Założenia dla poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
URLOP WYPOCZYNKOWY mgr Małgorzata Grześków. URLOP WYPOCZYNKOWY Art §1. Pracownikowi przysługuje prawo do corocznego, nieprzerwanego, płatnego urlopu.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Wsparcie jst w procesie przygotowania.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Koncepcja Obserwatorium ICT w Województwie Świętokrzyskim Sandomierz - Dwikozy
TEORIE OSZCZĘDNOŚCI I INWESTYCJI Wykład 6 1. Teorie oszczędności i inwestycji 2  Zainteresowanie kapitałem i jego oszczędzaniem pojawiła się w połowie.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
W YBRANE ZAGADNIENIA POSTĘPOWANIA CYWILNEGO W SPRAWACH O OCHRONĘ WŁASNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ Prof. dr hab. Feliks Zedler Konferencja „Rynek leków a ochrona.
Zarządzanie systemami dystrybucji
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
Jak realizować wzorcową rolę instytucji publicznych w zakresie efektywności energetycznej Perspektywa biznesu Menedżer ds. Norm i Standardów ROCKWOOL Polska.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Dobre praktyki oraz najczęstsze błędy popełniane przez przedsiębiorców r. Piotr Nędzewicz.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Wartość rynkowa nieruchomości dr Małgorzata Zięba.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Ogólne pojęcie prawa. Prawa człowieka- zespół praw i wolności, kt ó re przysługują każdemu człowiekowi bez względu na rasę, płeć, język, wyznanie, przekonania.
Renata Maciaszczyk Kamila Kutarba. Teoria gier a ekonomia: problem duopolu  Dupol- stan w którym dwaj producenci kontrolują łącznie cały rynek jakiegoś.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
Rzecznik Praw Dziecka.
Cechy charakterystyczne stosunków administracyjnoprawnych
Zapis prezentacji:

Znaczenie instytucji w procesie rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich

Tematyka wykładów: 1.Nowa ekonomia instytucjonalna 2.Kluczowe pojęcia nowej ekonomii instytucjonalnej 3.System instytucjonalny rolnictwa

Nowa ekonomia instytucjonalna

Początek nowej ekonomii instytucjonalnej to rok Ronald Coase publikuje „The nature of the firm”, w którym wprowadził pojęcie kosztów transakcyjnych. Szczególnej krytyce nowa ekonomia instytucjonalna poddaje następujące założenia ekonomii neoklasycznej: 1.Założenie o doskonałej racjonalności podmiotów indywidualnych podejmujących decyzje. Nowa ekonomia instytucjonalna zakłada ograniczoną racjonalność (bounded rationality), która rozciąga się na dwa następujące założenia neoklasyków (pkt. 2 i pkt. 3) 2.Założenie o pełnej zdolności do przeprowadzania analizy marginalnej w przypadku każdej decyzji, dla każdej możliwej alternatywy i w rezultacie wyboru optymalnego rozwiązania maksymalizującego użyteczności

3.Założenie o dostępie każdego podmiotu do pełnej i bezpłatnej informacji. Nowa ekonomia instytucjonalna uznaje istnienie asymetrii informacyjnej i zwraca dużą uwagę na koszty pozyskiwania, przetwarzania i zniekształcania informacji przez podmioty dokonujące różnorodnych transakcji 4.Utożsamianie przedsiębiorstwa z funkcją produkcji, bez uwzględniania jego wewnętrznej struktury i złożoności wewnętrznych problemów funkcjonowania i rozwoju, własność czynników produkcji czy konsekwencji rozdzielania własnościi zarządzania. Ekonomiści z nowej ekonomii instytucjonalnej określają przedsiębiorstwo (w ujęciu neoklasyków) jako „czarną skrzynkę”. Dla nich przedsiębiorstwo jest organizacją o złożonej strukturze, mającej konsekwencje dla kosztów funkcjonowania, podlegającą przemianom 5.Założenie, że jedynym celem działania przedsiębiorstwa jest zysk 6.Negowanie znaczenia instytucji w gospodarce

Wspólne założenie dla nowej ekonomii instytucjonalnej i ekonomii neoklasycznej to: JEDNOSTKI DĄŻĄ DO REALIZACJI WŁASNYCH INTERESÓW, DO MAKSYMALIZACJI FUNKCJI CELU

Kluczowe pojęcia nowej ekonomii instytucjonalnej

INSTYTUCJE Instytucje to reguły gry w społeczeństwie lub, bardziej formalnie, są to zaprojektowane przez ludzi ograniczenia, które nadają kształt interakcją między ludźmi. W konsekwencji tworzą strukturę bodźców w wymianie między ludźmi czy to w sferze politycznej, społecznej, czy ekonomicznej. Instytucjonalne reguły mówią, czego nie wolno jednostce i czasami, pod jakimi warunkami może ona podjąć pewne działania [Douglass North 1990].

Podział instytucji Instytucje formalne Instytucje nieformalne Reguły, które bezpośrednio są postrzegane przez podmioty postępujące wg nich. Instytucje formalne w wąskim ujęciu są dostarczane przez państwo. Reguły, które nie są postrzegane bezpośrednio, ale kierują postępowaniem podmiotów, są nieformalne. Instytucje nieformalne, określane jako prywatne, są to normy zachowań płynące z tradycji, religii, zwyczajów. Są egzekwowane przez grupy biznesu, grupy społeczne, kościół, rodzinę lub prywatne podmioty ustanowione do egzekwowania kodeksów zachowań

Podział instytucji w zależności od perspektywy czasowej Perspektywa od 1000 do 100 lat Poziom ten odnosi się do instytucji powstających spontanicznie, takich jak: religia, tradycje, zwyczaje, normy (instytucje nieformalne) Perspektywa od 100 do 10 lat Poziom ten dotyczy otoczenia instytucji. Na tym poziomie są wprowadzane formalne reguły: konstytucja, prawo, prawa własności Perspektywa od 10 lat do 1 roku Poziom zarządzania zawartymi kontraktami/umowami Perspektywa bieżąca Na tym poziomie dokonuje się bieżąca alokacja zasobów, ustalane są ceny, ilości, dokonywany jest ranking bodźców

ORGANIZACJE Dla większości ekonomistów nowej ekonomii instytucjonalnej ważne jest dokładne rozróżnienie instytucji jako reguły od struktur zarządzania, które czynią te reguły efektywnymi, czyli organizacji. Organizacje dostarczają struktury dla stosunków (interakcji) między jednostkami. Są one grupami jednostek zespolonych przez wspólny cel osiągnięcia pożądanego wyniku. Organizacje składają się z podmiotów ze sfery polityki (partie polityczne, różnorodne organa rządowe), ekonomii (przedsiębiorstwa, organizacje handlowe), społecznej (kościoły, kluby) i edukacji (szkoły, uniwersytety).

KOSZY TRANSAKCYJNE Koszty transakcyjne odnoszą się do wszelkich kosztów ponoszonych przez strony kontraktu związane z jego zawarciem i egzekwowaniem. Koszty te obejmują: a)koszty poszukiwania i uzyskania informacji o możliwości zawarcia kontraktu; w przypadku wsparcia ze środków publicznych potencjalni beneficjenci mogą ponosić koszty związane z poszukiwaniem informacji o możliwości pozyskania środków i warunkach ich uzyskania, zaś podmioty publiczne będą ponosiły koszty przygotowania informacji o proponowanych instrumentach i koszty dotarcia z takimi informacjami do odpowiednich grup docelowych,

b)koszty negocjacji warunków kontraktu; w przypadku programów wsparcia chodzi raczej o koszty związane z przygotowaniem niezbędnej dokumentacji umożliwiającej uzyskanie wsparcia (potencjalni beneficjenci) i jej sprawdzenia (stosowne instytucje wdrażające), c)koszty kontroli i egzekwowania warunków kontraktu.

PRAWA WŁASNOŚCI Prawa własności są usankcjonowaną własnością rzeczy materialnych oraz roszczeń (praw) wynikających z obowiązkowych i nieobowiązkowych zobowiązań. Są one instrumentem, którym posługuje się społeczeństwo i którego znaczenie płynie z faktu, że pomagają człowiekowi w formułowaniu jego oczekiwań, które może mieć w związku z jego relacjami z innymi ludźmi. Te oczekiwania znajdują swoje odzwierciedlenie w prawie, zwyczajach, systemie wartości moralnych.

System instytucjonalny rolnictwa

System instytucjonalny rolnictwa obejmuje trzy grupy zagadnień: a)normy i zasady (np. prawne, religijne, moralne) b)organizacje c)mechanizmy (rynkowe, administracyjne).

System instytucjonalny Normy i zasadyOrganizacjeMechanizmy Prawne Religijne Obyczajowe Moralne Według formy działania Według form prawnych Rynkowe Administracyjne Partnerskie Rys. System instytucjonalny obszarów wiejskich

Organizacje PublicznePrywatnePozarządowe Rządowe Samorządowe terytorialne organizacje i fundusze Urzędy wojewódzkie terytorialnegospodarcze Urząd Marszałkowski Urząd Powiatowy Urząd Gminy Izby rolnicze Izby gospodarcze Spółdzielnie Spółki Związki Fundacje Stowarzyszenia Związki stowarzyszeń Związki zawodowe Zrzeszenia producentów Rys. Struktura organizacji według form prawnych na obszarach wiejskich

Dziękuję za uwagę