Przestrzenne zróżnicowanie potencjału innowacyjnego w Polsce Dr Robert Guzik Uniwersytet Jagielloński Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Zakład Rozwoju Regionalnego
W p r o w a d z e n i e Układ gospodarczy i instytucjonalny Systemy innowacyjne /narodowe, regionalne/ Infrastruktura informacyjna Zasoby ludzkie /wykształcenie, kwalifikacje/ Cztery Filary Gospodarki Opartej na Wiedzy (Dahlman, Aubert 2001):
W p r o w a d z e n i e W XXI wieku konkurencyjny i innowacyjny region- jest bezpośrednim aktorem na scenie globalnej (Kukliński 2002) Perspektywa regionalna: Region – tworzy odpowiednie ramy dla rozwoju i promocji GOW (Kukliński 2002) „Erozja” terytorialnego państwa Rozwój samorządności Większa elastyczność i adaptatywność do zmieniających się warunków społecznych, kulturowych i technologicznych Według Olechnickiej (2000) regiony są coraz ważniejsze we współczesnym świecie:
W p r o w a d z e n i e Ocena dostępności szkolnictwa średniego i wyższego w Polsce (powiaty); prezentacja wybranych struktur wykształcenia (województwa) Przedstawienie przestrzennego zróżnicowania potencjału innowacyjnego w Polsce (powiaty, województwa) Porównanie dostępności szkolnictwa z pozostałymi wskaźnikami innowacyjności CELE PREZENTACJI:
I n n o w a c y j n o ś ć - p o w i a t y Sopot 26,26 Warszawa 26,18 Katowice 23,43 Gdański 20,13 Wrocławski 20,02 Gdynia 17,74 Szczecin 17,42 Poznański 17,25 Krakowski 16,16 Gliwicki 13,21 [...] Radziejowski 0,23 Pińczowski 0,23 Indeks Innowacji Wskaźnik 1
I n n o w a c y j n o ś ć - p o w i a t y Indeks Innowacji Wskaźnik 2 Warszawa 4,6 Gdynia 4,15 Gdański 4,06 (4,2) Szczecin 3,56 Poznański 3,54 (4,3) Sopot 3,37 Wrocławski 3,30 (3,7) Katowice 3,28 Krakowski 3,09 (3,9) [...] Włoszowski 0,21 Sejneński 0,00
I n n o w a c y j n o ś ć - p o w i a t y Indeks Innowacji Wskaźnik 3
I n n o w a c y j n o ś ć - p o w i a t y DYFUZJA INNOWACJI
I n n o w a c y j n o ś ć - p o w i a t y
Warszawa 11,38 Sopot 10,53 Gdańsk 9,87 Katowice 9,65 Gdynia 9,35 Szczecin 8,43 Poznań 8,35 Wrocław 8,06 Kraków 7,01 Opole 5,55 Bielsko-B. 5,48 Świnoujście 4,88 Piaseczno 4,49 Bydgoszcz 4,33 Tychy 4,30 [...] Kolno -3,63 Łęczyca -3,68 Pajęczno -4,31 I n n o w a c y j n o ś ć - p o w i a t y INDEKS INNOWACJI WSKAŹNIK SYNTETYCZNY
I n n o w a c y j n o ś ć - w o j e w ó d z t w a
Odsetek firm przemysłowych posiadających sieci komputerowe (LAN) I n n o w a c y j n o ś ć - w o j e w ó d z t w a
PRZESTRZENNA DOSTĘPNOŚĆ LO Polska = 434 Małopolskie = 270 Polska = 434 Małopolskie = 270 D o s t ę p n o ś ć d o e d u k a c j i
Polska = 30,6 Szanse kontynuowania nauki po szkole podstawowej w liceum ogólnokształcącym D o s t ę p n o ś ć d o e d u k a c j i
Polska = 38,9 Szanse kontynuowania nauki po szkole podstawowej w zasadniczej szkole zawodowej D o s t ę p n o ś ć d o e d u k a c j i
DOSTĘPNOŚĆ LO W 1970 i 2001 r D o s t ę p n o ś ć d o e d u k a c j i
DOSTĘPNOŚĆ ŚREDNICH SZKÓŁ ZAWODOWYCH W 2001 r. D o s t ę p n o ś ć d o e d u k a c j i
DOSTĘPNOŚĆ ZASADNICZYCH SZKÓŁ ZAWODOWYCH W 2001 r.
DOSTĘPNOŚĆ SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W 2001 r. D o s t ę p n o ś ć d o e d u k a c j i
% Opracowano na podstawie NSP 2002 D o s t ę p n o ś ć d o e d u k a c j i
% Opracowano na podstawie NSP 2002 D o s t ę p n o ś ć d o e d u k a c j i
% Opracowano na podstawie NSP 2002 D o s t ę p n o ś ć d o e d u k a c j i
% Opracowano na podstawie NSP 2002 D o s t ę p n o ś ć d o e d u k a c j i
SP Wynik egzaminu sprawdzającego w gminach — łączna średnia suma punktów
POTENCJAŁ INNOWACYJNY I n n o w a c y j n o ś ć - a e d u k a c j a
Wybrane korelacje – układ powiatów I n n o w a c y j n o ś ć - a e d u k a c j a Firmy ICTBankomaty Indeks innowacyjności Dostępność LO 0,700,590,54 Dostępność ZSZ -0,010,130,12 Dostępność szkół wyższych 0,700,510,55 Indeks dostępności edukacji 0,760,610,62
I n n o w a c y j n o ś ć - a e d u k a c j a Wybrane korelacje z PKB – układ województw PKB 2000 Dynamika PKB ( ) Dostępność LO 0,610,70 Dostępność ZSZ 0,08-0,26 Dostępność szkół wyższych 0,720,77 Firmy ICT 0,900,66 Bankomaty 0,780,41 Zatrudnienie B&R 0,740,78 Indeks innowacyjności 0,87
Dziękuję za uwagę