„Szkoła promująca zdrowie”. Ewaluacja w zakresie pięciu standardów.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Advertisements

Prezentacja wyników ewaluacji Szkoły Promującej Zdrowie
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Wskaźniki i narzędzia do autoewaluacji w Szkole Promującej Zdrowie
Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Wskaźniki i narzędzia do autoewaluacji w Szkole Promującej Zdrowie Opracowanie na bazie prezentacji.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Posumowanie projektu Szkoła Promująca Zdrowie
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
ku lepszej przyszłości”
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Autoewaluacja Szko ł a Promuj ą ca Zdrowie rok szkolny 2010 rok szkolny 2013 Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1 w Krakowie.
RAPORT Z EWALUACJI DZIAŁAŃ W ZAKRESIE PIĘCIU STANDARDÓW SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE Rok szkolny 2009/2010.
Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole
Szkoła Podstawowa nr 139, im
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Zdrowie samo w sobie jest bogactwem. Wyniki autoewaluacji w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2011/2012 Zespół Szkół Publicznych.
W YNIKI AUTOEWALUACJI W S ZKOLE P ROMUJĄCEJ Z DROWIE PRZEPROWADZONEJ W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Szkoła Podstawowa Nr 22 im. Marii Dąbrowskiej w Olsztynie,
Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. Korczaka w Kluczborku
Zespół Szkół w Ostrówku
WYNIKI AUTOEWALUACJI SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE W ZESPOLE SZKÓŁ ROLNICZYCH IM. JULIUSZA PONIATOWSKIEGO W CZARNOCINIE 18 GRUDNIA 2013 r.
Prezentacja działań z zakresu promocji zdrowia w Szkole Podstawowej nr 88 w Poznaniu w roku 2008 Poznań, styczeń 2009 r.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi
Promocja zdrowia w szkole (propozycja zajęć pozalekcyjnych)
Szkoła Podstawowa im. Żołnierzy AK Cichociemnych w Brzozowie
Szkoła Promująca Zdrowie
Zespół Szkół w Nowym Folwarku
Szkoła Promująca Zdrowie
AUTOEWALUACJA PREZENTACJA WYNIKÓW AUTOEWALUACJI W DNIU 27 MAJA 2013 ROKU W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. WŁADYSŁAWA ŁOKIETKA W SKALE.
Dbamy o prawidłowe i zdrowe odżywianie oraz aktywność społeczną.
Idea Szkół Promujących Zdrowie. Szkoła Promująca Zdrowie: tworząca warunki (fizyczne i społeczne) sprzyjające ochronie i pomnażaniu zdrowia, umożliwiająca.
Szkoła Podstawowa nr 29 w Sosnowcu
Zdrowe odżywianie – kondycji wzrastanie
„Dziewięć dziesiątych naszego szczęścia polega na zdrowiu. Zdrowy żebrak jest szczęśliwszy niż chory król” Arthur Schopenhauer Szkoła Promująca Zdrowie!
Krajowy Certyfikat Szkoła Promująca Zdrowie
Szkoła Podstawowa nr 5 w Chojnicach otrzymała
Najważniejsze efekty pracy rok szkolny 2013/2014
„WYBIERAM ZDROWIE ! ”. „WYBIERAM ZDROWIE ! ”
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
AUTOEWALUACJA Prezentacja wyników autoewaluacji w dniu 1 grudnia 2011r. w Szkole Podstawowej nr 3 im. Tadeusza Kościuszki w Głownie.
Szkoła Podstawowa nr 40 w Sosnowcu
Szkoła Podstawowa nr 18 im. Świętej Anny
U PROGU EDUKACJI Spotkanie informacyjne Pawłosiów 30 marca 2015 r.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
PREZENTACJA WYNIKÓW AUTOEWALUACJI 27 MAJA 2014 Szkoła Podstawowa Nr 149 z klasami integracyjnymi im. Obrońców Westerplatte W Łodzi.
AUTOEWALUACJA W ZAKRESIE PIĘCIU STANDARDÓW SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 11 W OSTROWIE WIELKOPOLSKIM W ROKU SZKOLNYM 2014/2015.
Szkoła Promująca Zdrowie jest to siedlisko, w którym członkowie społeczności szkolnej - pracownicy i uczniowie: - podejmują starania, aby poprawić swoje.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Diagnoza stanu wyjściowego.
SzPZ Standard I Wymiar Średnia liczba punktów I. Upowszechnianie koncepcji szkoły promującej zdrowie i znajomość tej koncepcji w społeczności szkolnej.
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
WYNIKI AUTOEWALUACJI w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2014/2015 Szkoła Podstawowa im. Ks. Mariana Wiewiórowskiego w Gomulinie.
Prezentacja wyników autoewaluacji Szkoły Podstawowej nr 3 im. Orła Białego w Ciechanowie ubiegającej się o nadanie Krajowego Certyfikatu „Szkoła Promująca.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE SUPER JEDYNKA. RAPORT Z EWALUACJI.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
„ SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE”. Nadrzędnym celem Szkoły Promującej Zdrowie jest zdrowy styl życia całej społeczności szkolnej.
II Społeczne Liceum Ogólnokształcące im. Toniego Halika w Ostrołęce Prezentacja wyników autoewaluacji II Społecznego Liceum Ogólnokształcącego w Ostrołęce.
Sieć Szkół Promujących Zdrowie. W styczniu 2015 roku przystąpiliśmy do programu Lubelskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie. Nasza szkoła od wielu lat.
Opracowanie : Ewa Inglot, Barbara Połomska
Witamy w Szkole Promującej Zdrowie ZSO nr 13 w Sosnowcu
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 5 w Brzegu SZKOŁĄ PROMUJĄCĄ ZDROWIE
Szkoła Podstawowa nr 59 im. gen. J.H. Dąbrowskiego
Szkoła Promująca Zdrowie
PREZENTACJA WYNIKÓW AUTOEWALUACJI SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE
Szkoła Promująca Zdrowie
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
Zapis prezentacji:

„Szkoła promująca zdrowie”

Ewaluacja w zakresie pięciu standardów.

Zespół ewaluacyjny Nauczyciele; Monika Dryjańska, Krystyna Fischer-Bąk, Jolanta Kasprzak, Małgorzata Wieczorek, Renata Wilkowska- Koperdowska Pracownicy szkoły; Renata Szyszka, Izabela Cichowska, Maria Olek, Krystyna Mydlak Uczniowie; Dominika Cieślińska, Karolina Rosik, Gabriela Blandzi Rodzice; Ewa Cieślińska, Agnieszka Wasiela

RAPORT Z AUTOEWALUACJI STANDARD PIERWSZY

Wymiar  Upowszechnianie koncepcji szkoły promującej zdrowie i znajomość tej koncepcji w społeczności szkolnej i lokalnej. 4,50  Zrozumienie i akceptacja koncepcji szkoły promującej zdrowie w społeczności szkolnej. 4,63  Ocena łączna 4,56

Więcej informacji na temat SzPZ chcieliby otrzymywać: Nauczyciele TAK 54,5%, Uczniowie TAK 35,5% Rodzice TAK 56,7%, Inni pracownicy szkoły, którzy nie są nauczycielami TAK 72,1%

Wnioski wynikające z autoewaluacji standardu pierwszego.

Dobrze rozpowszechniona jest koncepcja SzPZ i znajomość tej koncepcji wśród społeczności szkolnej i lokalnej. Nauczyciele biorą udział w szkoleniach i kursach dotyczących promocji zdrowia. Szkoła posiada bogaty zbiór publikacji dotyczących promocji zdrowia, SzPZ, zdrowego stylu życia.

Notujemy dość wysoki stopień akceptacji i uznania koncepcji SzPZ wszystkich członków społeczności szkolnej. Wysoka jest świadomość uczniów, nauczycieli, rodziców i pracowników szkoły dotycząca znaczenia wszelkich działań na rzecz promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.

Jakie problemy priorytetowe w zakresie standardu I wymagające rozwiązania wybrano na podstawie wyników autoewaluacji?

Zachęcać rodziców do udziału w organizowanych spotkaniach ze specjalistami oraz do aktywnego współdziałania w realizacji założonych działań. Systematycznie przypominać uczniom i rodzicom: co to jest SzPZ, oraz jakie są założenia SzPZ w naszej szkole.

Przekazywać więcej informacji nt. SzPZ rodzicom uczniów. Uzupełniać księgozbiór, zakupić filmy edukacyjne i programy multimedialne dotyczące zdrowia dla różnych poziomów wiekowych (również dla rodziców – do wykorzystania na zebraniach ).

Przedstawić rodzicom ofertę zajęć, które pogłębiłyby ich wiedzę i rozwijały umiejętności w zakresie promocji zdrowia i skorelować je z ofertą dla uczniów. Systematycznie przybliżać społeczności szkolnej ideę SzPZ i zachęcać do aktywnych działań.

STANDARD DRUGI

Wymiar  Działalność szkolnego koordynatora ds. promocji zdrowia. 4,83  Działalność szkolnego zespołu promocji zdrowia. 4,71  Miejsce promocji zdrowia w działalności szkoły. 4,60  Diagnozowanie potrzeb społeczności szkolnej w zakresie 4,17 promocji zdrowia.  Planowanie działań w zakresie promocji zdrowia. 4,25  Realizacja działań w zakresie promocji zdrowia. 4,33  Ewaluacja wyników działań w zakresie promocji zdrowia. 4,25 Ocena łączna 4,45

Nauczyciele i rodzice dostrzegają możliwość zwiększenia swojego udziału w podejmowanych w szkole działaniach w zakresie promocji zdrowia. Nauczyciele TAK 45,5 %, NIE 54,5% Rodzice TAK 40 %, NIE 60 %

Wnioski wynikające z autoewaluacji standardu drugiego.

Co uznano za największe osiągnięcie w zakresie standardu II? Dobrze układa się współpraca koordynatora ds. promocji zdrowia i całego szkolnego zespołu promocji zdrowia z Dyrekcją. Notujemy wysoki poziom doskonalenia zawodowego i edukacji nauczycieli w dziedzinie promocji zdrowia. Nauczyciele czerpią dużo satysfakcji z działań na rzecz SzPZ i są oddani jej działaniom.

Jakie problemy priorytetowe w zakresie standardu II wymagające rozwiązania wybrano na podstawie wyników autoewaluacji?

Na apelach i imprezach promujących zdrowie przedstawiać koordynatora i członków Zespołu Promocji Zdrowia. Na apelach i imprezach promujących zdrowie przedstawiać uczniów, będących łącznikami z Zespołem Promocji Zdrowia. Łącznik promocji ma wchodzić w skład samorządu klasowego. W przyszłości do zespołu diagnozującego wprowadzić większą liczbę przedstawicieli innych grup społeczności szkolnej (rodzic, uczeń, pracownik niepedagogiczny). Zachęcać rodziców do udziału w organizowanych spotkaniach ze specjalistami oraz do aktywnego współdziałania w realizacji założonych działań.

STANDARD TRZECI

Wymiar  I. Warunki i organizacja życia szkoły sprzyjają edukacji zdrowotnej 5,0  II. Uczeń jest aktywnym uczestnikiem procesu realizacji edukacji zdrowotnej 4,0  III. Szkoła współpracuje ze środowiskiem i wykorzystuje jego zasoby 4,0  IV. Szkoła prowadzi ewaluację i wykorzystuje jej wyniki dla podnoszenia jakości edukacji zdrowotnej 4,0 Ocena łączna 4,25

Wnioski wynikające z autoewaluacji standardu trzeciego.

Co uznano za największe osiągnięcie w zakresie standardu III? Polityka, warunki i organizacja życia szkoły sprzyjają edukacji zdrowotnej. Informacje dotyczące działań prozdrowotnych są szeroko dostępne, znajdują się w bibliotece, na gazetkach ściennych w klasach, tablicach informacyjnych na korytarzach, stronie internetowej szkoły. Działania z zakresu edukacji zdrowotnej są podejmowane na podstawie badań przesiewowych higienistki szkolnej, obserwacji uczniów, informacji uzyskanych z badań ankietowych uczniów i rodziców, informacji przekazanych przez rodziców na temat stanu zdrowia dziecka. Informacje te pozwalają zaplanować działania profilaktyczne dla uczniów, a jednocześnie pokazują problemy zdrowotne środowiska lokalnego. Dyrektor wraz z nauczycielami oceniają edukację zdrowotną, jako bardzo ważne zadanie szkoły, ściśle powiązane z jej celami w zakresie wychowania i profilaktyki. Nauczyciele regularnie uczestniczą w szkoleniach z zakresu edukacji zdrowotnej, w tym w ramach WDN.

Jakie problemy priorytetowe w zakresie standardu III wymagające rozwiązania wybrano na podstawie wyników autoewaluacji?

Rodzice są zapoznawani z planem działań Szkoły Promującej Zdrowie. Nauczyciele stwarzają rodzicom możliwość proponowania zagadnień ważnych z ich punktu widzenia. Nie wszyscy jednak rodzice są tego zdania. Należy więc zintensyfikować działania w celu zwiększenia poczucia wpływu rodziców na realizację tematyki prozdrowotnej w szkole, oraz zwiększyć ich zaangażowanie we wspólne działania w zakresie edukacji zdrowotnej. Z analizy ankiet wynika, że niewielu uczniów stosuje techniki umożliwiające samoobserwację. Należy opracować wspólnie z uczniami proste techniki umożliwiające samoobserwację i zachęcać dzieci do ich wypełniania. Dzienniczki, arkusze obserwacji będą dla nas informacją zwrotną, a dla uczniów aktywnym włączeniem się w proces dydaktyczny.

STANDARD CZWARTY

Wymiary klimatu społecznego klasy i szkoły.

Uczniowie  Satysfakcja ze szkoły. 5  Stwarzanie uczniom możliwości uczestnictwa w życiu klasy. 5  Wsparcie uczniów ze strony nauczycieli. 5  Podejście uczniów do nauki i zachowania na lekcjach. 3  Motywowanie do osiągania sukcesów. 3  Przestrzeganie praw ucznia, znajomość reguł i ich ocena. 4  Relacje między uczniami  Poczucie przeciążenia pracą szkolną i stres w szkole. 2  Występowanie przemocy i zachowań aspołecznych wśród uczniów. 2

Nauczyciele  Satysfakcja z pracy w szkole. 5  Stwarzanie nauczycielom możliwości uczestnictwa w życiu i pracy szkoły oraz wsparcie ze strony dyrekcji. 5  Wsparcie uczniów ze strony nauczycieli. 4  Podejście uczniów do nauki i zachowania na lekcjach. 4  Relacje nauczyciele – nauczyciele. 4  Uczestnictwo rodziców w życiu klasy/szkoły  Poczucie przeciążenia pracą szkolną i stres w pracy. 3  Występowanie przemocy i zachowań aspołecznych wśród uczniów. 2

Pracownicy szkoły, którzy nie są nauczycielami  Satysfakcja z pracy w szkole oraz wsparcie ze strony dyrekcji. 5  Stwarzanie pracownikom, którzy nie są nauczycielami, możliwości uczestnictwa w życiu i pracy szkoły. 4  Relacje między pracownikami, którzy nie są nauczycielami. 5  Stosunek uczniów do pracowników, którzy nie są nauczycielami  Poczucie przeciążenia pracą w szkole i stres w pracy. 3  Występowanie przemocy i zachowań aspołecznych wśród uczniów. 2

Rodzice Satysfakcja ze szkoły dziecka. 4 Stwarzanie rodzicom możliwości uczestnictwa w życiu klasy/szkoły. 4 Wsparcie uczniów ze strony nauczycieli. 5 Uczestnictwo rodziców w życiu i pracy klasy/szkoły. 5 Wsparcie dla rodziców Przeciążenie dziecka pracą szkolną i stres w szkole. 2

Wnioski wynikające z autoewaluacji standardu trzeciego

Co uznano za największe osiągnięcie w zakresie standardu IV?

Z analizy ankiet zdecydowanie wynika, że najlepiej w szkole ze wszystkich badanych grup czują się uczniowie. We wszystkich pracach „Jak mi się żyje w mojej klasie?” uczniowie podkreślali że lubią spędzać ze sobą czas, że dbają o to by nikt nie czuł się odrzucony, że lubią swoich nauczycieli. Z analizy rysunków wynika, że młodsi uczniowie w szkole najbardziej cenią sobie wspólne zabawy na placu zabaw. Wyniki ankiet w zakresie tego standardu cieszą szczególnie, ponieważ to właśnie uczniowie są w szkole najważniejszymi osobami.

STANDARD PIĄTY

Wymiar  I. Budynek i teren szkoły. 4,71  II. Warunki sanitarne, czystość i estetyka pomieszczeń. 4,90  III. Mikroklimat, oświetlenie, ochrona przed hałasem. 4,50  IV. Meble dla uczniów i nauczycieli. 4,25  V. Organizacja lekcji i przerw międzylekcyjnych. 4,87  VI. Warunki i organizacja zajęć ruchowych. 5,00  VII. Organizacja posiłków i dostępność napojów dla uczniów. 4,66  VIII. Zabezpieczenie przed wypadkami, urazami i dostępność pierwszej pomocy. 4,86 Ocena łączna 4,71

Wnioski wynikające z autoewaluacji standardu piątego.

Budynek szkoły i jego pomieszczenia są w bardzo dobrym stanie technicznym. O ich funkcjonalność, bezpieczeństwo, czystość i estetykę dbają zarówno dyrekcja szkoły, jak i wszyscy pracownicy szkoły z uczniami i ich rodzicami. Wszelkie normy dotyczące higieny pracy, temperatury i oświetlenia w salach są zachowane, co potwierdzają kontrole Powiatowego Inspektoratu Sanitarnego. Wszelkie usterki techniczne na bieżąco są usuwane. W szkole nie istnieje problem przeludnienia. Uczniom dostosowuje się wysokość krzeseł i ławek do wzrostu. Dzieci klas młodszych mają zapewnioną możliwość pozostawienia w szkole swoich podręczników i przyborów. Przed nadmiernym nasłonecznieniem we wszystkich salach zamontowano rolety. Nauczyciele i pracownicy obsługi stale kontrolują stan wietrzenia sal, nadzorują miejsca, w których przebywają uczniowie. Wszyscy pracownicy zostali przeszkoleni w zakresie udzielania pierwszej pomocy. Uczniom organizuje się tak tygodniowy rozkład zajęć, aby zachować ich równomierność, zapewnić odpoczynek i spożycie bez pośpiechu posiłku w trakcie przerw, a także umożliwić uczestnictwo zainteresowanych w zajęciach dodatkowych i pozalekcyjnych. Szkoła zapewnia bardzo dobre warunki do rozwoju fizycznego swoich podopiecznych. Boisko, sale gimnastyczne, górka, plac zabaw dla najmłodszych są w bardzo dobrym stanie technicznym, ich bogate wyposażenie spełnia normy higieny i bezpieczeństwa, oraz jest dostępne dla wszystkich oddziałów, zarówno pod opieką nauczycieli wychowania fizycznego, jak i organizatorów innych zajęć ruchowych i rekreacyjnych. Wszyscy uczniowie mają możliwość spożycia posiłku i napoju w szkole, dla dzieci z uboższych rodzin są dostępne bezpłatne obiady, wszyscy uczniowie otrzymują bezpłatnie białe mleko. Potrzeby żywieniowe dzieci wspiera również sklepik, z odpowiednio dobranym asortymentem. Najbliższe otoczenie szkoły jest monitorowane przez kamery, a przejście przez ruchliwą drogę jest wspierane przez sygnalizację świetlną. Teren szkoły jest ogrodzony i stwarza warunki do rekreacji. Szkoła otoczona jest zielenią, licznymi krzewami i drzewami.

Jakie problemy priorytetowe w zakresie standardu V wymagające rozwiązania wybrano na podstawie wyników autoewaluacji?

Problemem wymagającym rozwiązania jest zmniejszenie natężenia hałasu w czasie przerw, zwłaszcza w grupie uczniów młodszych. Kolejny problem związany jest z bardzo niepokojącymi wynikami diagnozy spożywania drugiego śniadania w szkole. Należy również zadbać o zabezpieczenie grzejników na korytarzach i w sali gimnastycznej, oraz przeprowadzić remont pokoju nauczycielskiego, uzupełnić braki w wyposażeniu tego pomieszczenia.

Dziękuję za uwagę