Zajęcia realizowane w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego nr WND- POKL.03.03.02-00-022/08.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
METODYKA PROJEKTÓW EDUKACYJNYCH
Advertisements

Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Metoda projektu Opracowała: Katarzyna Otorowska.
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt realizowany przez Uniwersytet.
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
Zakres Przedział wiekowy Cele Oprogramowanie Opis
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Projekt Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój dla uczniów klas I-VI w 3 szkołach podstawowych z terenów wiejskich Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój. Udział w projekcie.
PRZYKŁADY METOD AKTYWIZUJĄCYCH
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Projekty edukacyjne w szkole
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
METODA PROJEKTU SZKOLENIOWA RADA PEDAGOGICZNA
Praca metodą projektu edukacyjnego
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
Projekt ICT w nauczaniu przedmiotów matematycznych i przyrodniczych w gimnazjach Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Opracował J. Stryjkowski
Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM NR 16 informacje. Co to jest projekt edukacyjny? PROJEKT EDUKACYJNY JEST ZESPOŁOWYM, PLANOWYM DZIAŁANIEM UCZNIÓW, MAJĄCYM.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
PRACA Z UCZNIAMI GIMNAZJUM METODĄ PROJEKTÓW
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, WIEDZA SPEŁNIA MARZENIA Projekt Unii Europejskiej.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Czyli co i jak.  wspólna praca na określony temat  sposób na rozwiązanie problemu  praca określona czasem Są jakieś rodzaje?  Przedmiotowe  Międzyprzedmiotowe.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Metoda projektu w projekcie spotkania i nauka z komputerem
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Dorobek zawodowy nauczyciela kontraktowego mgr Nataliya Hrynchyshyn Gościno, lipiec 2005.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Praca metodą projektu edukacyjnego
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Zajęcia realizowane w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego nr WND- POKL /08 pt. „Nauczyciel przedmiotów zawodowych”, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.3. Poprawa jakości kształcenia, Poddziałanie Efektywny system kształcenia i doskonalenia nauczycieli. Projekt pt.: „Nauczyciel przedmiotów zawodowych” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Metodyka opracowania projektów edukacyjnych Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Cele dydaktyczne zajęć Po zakończeniu zajęć studenci powinni potrafić: A - w zakresie wiadomości: zdefiniować pojecie „projekt edukacyjny” podać cele stosowania projektu edukacyjnego w procesie kształcenia szkolnego i pozaszkolnego wymienić i scharakteryzować rodzaje projektów dokonać charakterystyki poszczególnych etapów pracy nad projektem edukacyjnym omówić umiejętności nabywane przez uczniów w wyniku stosowania projektu edukacyjnego w kształceniu przedmiotowym i międzyprzedmiotowym

ZADANIA DYDAKTYCZNE podać sposoby prezentacji projektu edukacyjnego scharakteryzować przebieg ewaluacji projektu edukacyjnego; uzasadnić słuszność stwierdzenia „Projekt edukacyjny szansą na rozwój i sukces ucznia”; wykazać rolę projektu edukacyjnego w integracji treści kształcenia w zakresie przedmiotów medycznych.

Cele dydaktyczne zajęć (C.D) B - zakresie umiejętności (student potrafi): dokonać analizy treści kształcenia pod kątem ich przydatności w realizacji planowanego projektu; zdiagnozować problemy lokalnego środowiska szkolnego w aspekcie możliwości realizacji projektu edukacyjnego; integrować problematykę prozdrowotną z zagadnieniami programowymi określonego przedmiotu kształcenia lub grupy przedmiotów; sformułować tematy projektów edukacyjnych; zaplanować i opracować instrukcję do wybranego tematu projektu edukacyjnego (cele, zadania i ich realizacja, sposoby prezentacji, kryteria oceny).

Projekt edukacyjny - jest zespołowym, planowym działaniem uczniów, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu, z zastosowaniem różnorodnych metod. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 sierpnia 2010 r. (Dz. U. nr 156, poz. 1046)

Ogólne cele projektów edukacyjnych  holistyczne ujmowanie treści nauczania  integrowanie wiedzy szkolnej i pozaszkolnej  samodzielne podejmowanie i realizowanie przez uczniów określonych działań edukacyjnych na podstawie wcześniej przyjętego algorytmu postępowania  rozwijanie samorządności oraz umiejętności współpracy i życia w grupie rówieśniczej  uwzględnianie indywidualnych potrzeb uczniów, ich zainteresowań i uzdolnień  rozwijanie u uczniów kreatywnego myślenia

Ogólne cele projektów edukacyjnych  stworzenie warunków efektywnego uczenia się poprzez wyzwalanie u uczniów : - wysokiego poczucia własnej wartości (samooceny) - pozytywnego nastawienia do działania - silnej motywacji do przezwyciężania trudności  urzeczywistnienie spójności kształtowaniu komponentów postaw prozdrowotnych

RODZAJE PROJEKTÓW Projekty zorientowane na działalność poznawczą uczniów Projekty badawcze Projekty praktyczne tzw. działania lokalnego Projekty – oceny cyklów „życia” (LCA) Projekty aksjologiczne

Projekty – oceny cyklów „życia” (LCA) np. „Od drzewa do makulatury” PRZEŚLEDZIĆ CYKL OD… DO CO? JAK? analiza dokumentów obserwacja wywiady fotografowanie filmowanie RODZAJE PROJEKTÓW uwzględnić w projekcie etapy: - wydobycie surowców i ich transport - przetwarzanie surowców w zakładach przemysłowych - opakowanie, transport i sprzedaż produktu - użytkowanie i konsumpcja produktu - składowanie produktu po wyjściu z użycia - powtórne wykorzystanie produktu albo recykling oraz zagospodarowanie jako odpadu

Projekty aksjologiczne np. „Antropologiczny wymiar kryzysu ekologicznego w nauczaniu Jana Pawła II” WYCHOWANIE KU WARTOŚCIOM CO ZROBIĆ? JAK? przekazywanie i promowanie pozytywnych postaw wobec wartości w środowisku szkolnym i lokalnym integrowanie wiedzy o człowieku z wiedzą o wartościach i postawach zdobywanie fenomenologicznej wiedzy o wartościach ( godności, wolności, odpowiedzialności, prawdzie, honorze) i ich funkcji w życiu człowieka RODZAJE PROJEKTÓW (Chałas 2011)

Etapy tworzenia projektu edukacyjnego TEMAT PROJEKTU CELE EDUKACYJNE PROJEKTU (przewidywane efekty) ZADANIA I ICH REALIZACJA PREZENTACJA CALOŚCI PROJEKTU SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ EWALUACJA PROJEKTU poszukiwanie odpowiedzi na pytania: - czy osiągnięto założone cele? - co się udało? - co się nie udało i dlaczego? - jakie zmiany w przyszłości należałoby wprowadzić? - sposoby prezentacji - plan prezentacji - kryteria oceny za przedstawienie osiągnięć -tematyka zadań - sposoby realizacji zadań (teksty przewodnie dla uczniów - prezentacja wykonanych zadań - kryteria oceny za opracowanie zadań

W planowaniu projektu edukacyjnego należy pamiętać o: terminach ( rozpoczęcia i ukończenia projektu, wykonania zadań, prezentacji, konsultacji dla uczniów) zasobach, z których można skorzystać (dorobek publikacyjny, ludzie, instytucje) ustaleniu zasad pracy w grupie podziale zadań w zespole (ustaleniu zakresu zadań dla każdego z uczestników) przygotowaniu i podpisanie kontraktu

PROJEKT EDUKACYJNY wzorzec skoncentrowany na uczniu i doświadczeniu wzorzec ześrodkowany na sytuacjach życiowych wzorzec pól treściowych wzorzec procesualny

ROLA UCZNIA I NAUCZYCIELA W REALIZACJI POSZCZEGÓLNYCH ETAPÓW PROJEKTU EDUKACYJNEGO Lp.Etapy projektu edukacyjnego Czynności ucznia Czynności nauczyciela 1.Planowanie projektu 2.Wybór tematu projektu 3.Ustalenie celów projektu 4.Przygotowanie instrukcji realizacji poszczególnych zdań projektu 5.Prezentacja efektów z realizowanego projektu edukacyjnego dla społeczności szkolnej i lokalnej 6.Ewaluacja projektu 7.Opracowanie konspektu projektu 8.Dokumentacja zrealizowanego projektu

Sposoby prezentacji efektów zrealizowanych projektów edukacyjnych wykład referaty uczniów seminarium prezentacje multimedialne wystawy prac uczniów np. albumy, dzienniki pokaz filmów wideo prezentacja wykonanej makiety, posteru opracowane broszury, foldery itp. portfolio fotoreportaż sesja posterowa sesja popularnonaukowa …………………………

UMIEJĘTNOŚCI … planowania, organizowania i oceniania własnego uczenia się wyszukiwania, porządkowania i krytycznej analizy informacji twórczego rozwiązywania problemów odnoszenia do praktyki zdobytej wiedzy pracy zespołowej współdziałania, podejmowania decyzji, skutecznego działania negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów sprawnego posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno- komunikacyjnymi komunikowania się (skutecznego porozumiewania się, prezentacji własnego zdania…) (…brania pod uwagą poglądów innych ludzi, poszukiwanie kompromisu, publicznego występowania) umiejętności nabywane przez uczniów ….

Ocena wkładu pracy uczniów w realizację projektu edukacyjnego Oceny wkładu pracy uczniów w realizację projektu edukacyjnego dokonuje się z uwzględnieniem trzech aspektów: samooceny,  ocen etapowych (za realizację poszczególnych zadań projektu),  oceny końcowej (za prezentację wyników zrealizowanego projektu dla społeczności szkolnej i lokalnej)

Ocena wkładu pracy uczniów w realizację projektu edukacyjnego (C.D) Samoocena uczniów powinna prowadzić do poszukiwania odpowiedzi m.in. na następujące pytania: Co się udało, a czego nie udało się zrealizować w poszczególnych zadaniach projektu edukacyjnego? Co było największym sukcesem, a co było największą porażką? Jaki był nasz wkład w rozwiązanie przydzielonego zadania? Jak układała się współpraca w grupie, co można poprawić w tym zakresie? Jak inne zespoły oceniły naszą pracę? Czego nauczyliśmy się realizując przydzielone zadania projektu edukacyjnego? Co zrobilibyśmy lepiej wykonując dane zadanie po raz drugi?

Ocena wkładu pracy uczniów w realizację projektu edukacyjnego (C.D) Oceniając realizację poszczególnych zadań projektu edukacyjnego należałoby uwzględnić m.in. następujące kryteria wymagań:  ujęcie i realizacja zagadnienia (pomysłowość, poprawność merytoryczna, przedsiębiorczość, umiejętności organizacyjne);  prezentacja (forma wystąpienia, plan prezentacji, komunikatywność, pomysłowość, wizualizacja, jakość argumentacji, wzbudzenie zainteresowania u odbiorców, dbałość o kulturę słowa);  sprawozdanie (układ dokumentacji, przejrzystość, wykorzystanie środków multimedialnych, poprawność językowa);  praca zespołu (terminowość, podejmowanie decyzji, podział pracy w grupie, zaangażowanie).

Ocena wkładu pracy uczniów w realizację projektu edukacyjnego (C.D) Posługując się podanymi kryteriami wymagań należy dokonać ustopniowania osiągnięć uczniów, od oceny dopuszczającej do celującej, w ramach zrealizowanej tematyki zadań projektu edukacyjnego:  Ocena końcowa za całościowe przedstawienie osiągnięć zrealizowanego projektu edukacyjnego dla społeczności szkolnej i lokalnej powinna uwzględniać wyniki końcowej ewaluacji przeprowadzonej wśród wykonawców i odbiorców prezentacji.

Urzeczywistnienie i powodzenie realizacji projektów edukacyjnych będzie zależało od następujących po sobie spójnych etapów: Etap I „Dobry start” decyzja o realizacji projektu edukacyjnego, aktywne promowanie przedsięwzięcia wśród dyrekcji szkoły, nauczycieli, rodziców oraz instytucji wspomagających, Etap II „Wdrażanie” urzeczywistnienie pomysłów w praktycznym działaniu, wykonywanie określonych działań edukacyjnych, popularyzacja efektów wykonanych zadań, Etap III „Upowszechnianie” projekt edukacyjny staje się priorytetem w pracy dydaktyczno wychowawczej szkoły inspiracja, koordynacja i nadzór działań w realizacji szkolnych projektów edukacyjnych Etap IV „Ewaluacja” szukanie odpowiedzi na pytanie „Czy i na ile zamierzenia zostały zrealizowane?”

W realizacji projektów edukacyjnych należy pamiętać o ciągłym monitorowaniu przedsięwzięcia i zapewnienie mu odpowiedniego wsparcia. W procesie poznawczo – oceniającym jakim, jest ewaluacja, nastąpi badanie i ocena programu projektu edukacyjnego oraz efektów jego realizacji. A zatem będzie to proces zbierania informacji i ocen użytecznych przy podejmowaniu decyzji i wspierających konkretne działania. Ewaluacja projektu edukacyjnego będzie obejmowała następujące etapy: analiza celów i zadań projektu edukacyjnego, przygotowanie i zastosowanie narzędzi pomiaru (systematyczne gromadzenie danych), analiza i interpretowanie danych związanych z oceną efektywności przedsięwzięcia edukacyjnego, przygotowanie ocen i wniosków do dalszej pracy. Podczas wdrażania w praktyce szkolnej projektu edukacyjnego powinna być zastosowana ewaluacja ukierunkowująca ( formatywna, kształtująca), która dostarczy informacji zwrotnych o poszczególnych działaniach edukacyjnych i wspomoże rozwój dalszych oddziaływań. Natomiast ewaluacja zbiorcza – strategiczna (podsumowująca, atestująca) pozwoli na zgromadzenie informacji o całościowym efekcie, sukcesach i porażkach.

Dokumentacją zrealizowanego projektu edukacyjnego może być opracowanie, które powinno zawierać:  Stronę tytułową : nazwa szkoły, imiona i nazwiska realizatorów projektu, tytuł projektu, opiekun projektu, miejscowość i rok realizacji projektu.  Wprowadzenie: uzasadnienie wyboru tematu projektu edukacyjnego w powiązaniu z wynikami ankiety diagnozującej.  Przyjęty projekt edukacyjny do realizacji: temat projektu, cele edukacyjne projektu (przewidywane efekty), zadania i ich realizacja, prezentacja efektów realizacji projektu dla społeczności szkolnej i lokalnej, ewaluacja projektu.  Opis sposobów rozwiązania poszczególnych zadań projektu edukacyjnego.  Scenariusz prezentacji efektu zrealizowanego projektu edukacyjnego dla społeczności szkolnej i lokalnej.  Wyniki ewaluacji.  Opinie uczniów na temat ich przeżyć (odczuć) i osiągnięć w związku z zrealizowanym projektem edukacyjnym.  Załączniki. (np. wzory kwestionariusz ankiet)

Dziękuję za uwagę Prof. K. Borecka zajęcia przeprowadzone w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego nr WND-POKL /08 pt. „Nauczyciel przedmiotów zawodowych”, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.3. Poprawa jakości kształcenia, Poddziałanie Efektywny system kształcenia i doskonalenia nauczycieli. Projekt pt.: „Nauczyciel przedmiotów zawodowych” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego