Lidia Sienkiewicz Ic. Spis Treści 1)Czym jest piękno?Czym jest piękno? 2)Historyczna zmienność pojęcia pięknaHistoryczna zmienność pojęcia piękna 3)Piękno.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
Advertisements

W tej prezentacji dowiecie się dlaczego i w jaki sposób papierosy, alkohol oraz narkotyki szkodzą zdrowiu i jak to zwalczać. Postaram się odpowiedzieć.
Zapraszam do zapoznania się z biografią prawdziwego geniusza, człowieka odważnego, który nie bał się wygłaszać niepopularnych w owym czasie teorii. Zapraszam.
ŚREDNIOWIECZE A DZISIEJSZE CZASY. PODZIAŁ NA GRUPY SPOŁECZNE KIEDYŚ DZISIAJ -chłopi -bezdomni -mieszczanie/rzemieślnicy -normalni ludzie -szlachta/duchowni.
„Jak pomóc uczniom się uczyć i czerpać z tego radość?” opracowała: Krystyna Turska.
FORMY WYPOCZYNKU -BIERNY -CZYNNY. -BIERNY - OGLĄDANIE TELEWIZJI - GRANIE NA KOMPUTERZE - CZYTANIE KSIĄŻEK - MALOWANIE - GRANIE NA INSTRUMENTACH.
Rodzaje upraw pomidorów: Hodowanie pomidorów w szklarniach Hodowanie pomidorów w gruncie Hodowanie pomidorów w doniczkach Hodowanie pomidorów,,do góry.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
W tym etapie gry, byliśmy w Muzeum W Gliwicach na Oddziale Odlewnictwa Artystycznego.
Spektakl dla dzieci „Serce dziecka”. Cele działań Budowanie i umacnianie wizerunku FSD jako godnej zaufania jednostki pożytku publicznego Integracja lokalnej.
10 grudnia minęło 60 lat od uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Dziecko to mały człowiek. Jednak nie wszyscy dorośli o tym pamiętali. W.
Z ASADY AMORTYZACJI SKŁADNIKÓW MAJĄTKU TRWAŁEGO 1.
1 O ZWIERZĄTKACH….. powa ż nie i na wesoło O ZWIERZĄTKACH….. powa ż nie i na wesoło „ Jest jeden aspekt, pod którym zwierz ę ta przewy ż szaj ą cz ł owieka-
Poszukujemy prawidłowości w nas i wokół nas Projekt realizowany w ramach programu „Szkoła Myślenia” Uczestnicy: uczniowie klas III Rok szkolny 2009/2010.
Drogi uczniu ! Tą prezentacją pragniemy udowodnić Ci, że matematyka jest bardzo ważna w życiu codziennym. Pomyśl, korzystasz z niej na każdym kroku: w.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
“Wszystko, co uczyniliście jednemu z tych braci moich najmniejszych, Mnieście uczynili.” (Mt 25,40) Słowo Życia Kwiecień 2016.
Co potrafię w przyjaźni z komputerem?.  Z jakich elementów się składa? Z jakich elementów się składa?  Do czego służy? Do czego służy?  Jakie programy.
„MARZĘ O ZAWODZIE…” Wykona ł a prezentacj ę : Aleksandra Ż ak kl.6c Ze szko ł y podstawowej nr 66 w Warszawie.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
Historia i tradycje Szkoła Podstawowa nr 40 w Lublinie pierwotnie mieściła się w budynku VI Liceum Ogólnokształcącego im. H. Kołłątaja przy ul. Mickiewicza.
Metody komunikacji Oleś Klaudia p.n.e - Pierwsze symbole Najstarsze znane nam symbole przeznaczone do komunikacji na przestrzeni czasu to malowidła.
„Na lipę” Autor wiersza: Jan Kochanowski Autorzy prezentacji: Łukasz Skierkowski i Witold Danisz.
Zmienne losowe Zmienne losowe oznacza się dużymi literami alfabetu łacińskiego, na przykład X, Y, Z. Natomiast wartości jakie one przyjmują odpowiednio.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Jak sobie z nim radzić ?.
DO CZEGO SŁUŻĄ NARZĄDY ZMYSŁÓW?
 Miłość – podstawową definicją jest pragnienie szczęścia dla drugiej osoby (ewentualnie siebie bądź innego ważniejszego bytu). Miłość często jest rozumiana.
Oferujemy sprzedaż ręcznie wytwarzanych przez nas kartek na różne okazje (mi. na Boże narodzenie, Wielkanoc itp.). Kartki wykonywane będą z powszechne.
CZY WARTO CZYTAĆ ? KSIĄŻKI NIE SĄ KARĄ ! Dorośli czasem próbują zmuszać Cię do czytania. „Jak przeczytasz, to będziesz mógł pograć na komputerze” A Ty.
Michał Nowiński 1D.  Czym jest komunikacja? Czym jest komunikacja?  Wybrane rodzaje komunikacji Wybrane rodzaje komunikacji  Komunikacja człowieka.
II Mała Wojewódzka Liga Przyrodnicza Wykonali: Nikodem Nalecziński Łukasz Ciesielski Kacper Szatkowski.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
Filozofia na lata jesieni
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
Przygotowała Dominika Karpińska - psycholog. Nie każdy ból dorastania jest depresją, ale też nie każdy można zbyć wzruszeniem ramion i stwierdzeniem;
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
Projekt nr POKL /12 „Z Wojskową Akademią Techniczną nauka jest fascynująca!” WYKŁAD Z MATEMATYKI dla uczestników projektu w dniu
CZYTANIE to proces poznawczy, jedna z umiejętności nabywanych przez człowieka w procesie edukacji, która umożliwia odbiór informacji przekazywanych za.
Św. Augustyn, O wolnej woli, w : Dialogi filozoficzne, Kraków 1999, s Czy istnieje wyższy od rozumu byt, którego nic nie przewyższa VI-14. A.
S PÓR O UNIWERSALIA. Spór o uniwersalia - filozoficzny problem dotyczący statusu pojęć ogólnych (uniwersaliów, powszechników), historycznie przybierał.
SZTUKA MŁODEJ POLSKI. Dominowało pojęcie „ars pro arte” (sztuka dla sztuki), zakładające pozbawienie sztuki jakichkolwiek zadań, funkcji (np. dydaktycznej,
Czy umiesz się uczyć? Relacja z konferencji Profesora Tony’ego Buzana.
Święta Wielkiej Nocy są najważniejsze dla naszej wiary, gdyż ją uwiarygadniają poprzez zmartwychwstanie Jezusa.
Świat mówi o Bogu. CELE : Na dzisiejszych zajęciach: dowiesz się czy o istnieniu Boga można mieć pewną wiedzę czy też mamy w Niego tylko wierzyć.
BLISKO NAS, czyli co znajdziesz w lasach otaczających nasze osiedle „Kokociniec”
Zapraszam na wycieczkę po Toruniu. Toruń jest jednym z najstarszych miast polskich.
A nawet jeśli by umarł, żyć będzie wiecznie (J 11, 25)
Liceum Ogólnokształcące w ZSP w Drawsku Pomorskim Opiekun: Sylwia Tomaszewska MAŁA MANUFAKTURA spółka jawna.
Damelo przedstawia Kolekcję stylowych rowerów miejskich Ul. Tylna 4C/51, Łódź Damelo - rowery dla kobiet.
Pewna legenda hinduska opowiada o człowieku, który każdego dnia nosił wodę do swojej wioski w dwóch ogromnych dzbanach przytroczonych do drewnianego.
Każdy człowiek ma prawo do... - problem łamania praw człowieka w Azji.
opalizujący znaczenia... Bolesław Leśmian „Dziewczyna”
O ascezie i ascetach. 1.Prawidłowa definicja ascezy to: a. cienkie płaty drewna lub innego materiału służące do oklejania wyrobów stolarskich b. charakterystyczna.
MODUŁ 1 TEMAT 1 POZIOM 1 Rozumienie innych. W tym temacie Uczestnicy: Będą umieli zdefiniować pojęcie rozumienie innych Dowiedzą się, w jaki sposób rozumienie.
Kultura Późnego Średniowiecza w Polsce
KULTURA ODRODZENIA W EUROPIE
Vincent van Gogh Słoneczniki
Informacja o maturze w 2018 roku
Hermeneutyka i hermeneutyczne ujęcie prawa
A ty dla kogo żyjesz? Dla kogo są Twoje kroki i zmagania każdego dnia?
Przegląd najważniejszych europejskich idei politycznych.
Broszura firmy To miejsce jest doskonałe na określenie misji firmy
Podstawy informatyki Zygfryd Głowacz.
CZŁOWIEK I JEGO BUDOWA.
Zapis prezentacji:

Lidia Sienkiewicz Ic

Spis Treści 1)Czym jest piękno?Czym jest piękno? 2)Historyczna zmienność pojęcia pięknaHistoryczna zmienność pojęcia piękna 3)Piękno ciała w sztucePiękno ciała w sztuce

Definicja piękna Piękno to podstawowa wartościująca dodatnio kategoria estetyczna. W estetyce rozumianej jako „nauka o pięknie”, piękno stanowi wartość naczelną. Jest to zespół cech: proporcja kształtów, harmonia barw, dźwięków, który sprawia, że coś się podoba, budzi zachwyt. Piękno to także wysoka wartość moralna wykazywana przez daną osobę. Istnieją dwie teorie piękna: 1. subiektywna – rzecz jest piękna, jeżeli znajdzie się wewnętrzne piękno 2. obiektywna – piękno rzeczowe

Historyczna zmienność pojęcia piękna 1) StarożytnośćStarożytność 2) ŚredniowieczeŚredniowiecze 3) Wiek XVIII i XIXWiek XVIII i XIX 4) Czasy najnowszeCzasy najnowsze

Starożytność W starożytności filozofowie nazwę piękne dawali wszystkiemu temu, co było godne wyboru i uznania. Piękno równa się dobro. Piękno oznaczało nie tylko przedmioty rzeczowe ale i umysłowe (piękne: charaktery,prawa). Dla starożytnych greków i rzymian piękno jest obiektywną własnością rzeczy i polega na właściwej harmonii części. Coś jest wykonane wg jakiegoś kanonu i temu jest piękne. W kanonie są określone proporcje. Piękno polega na właściwej proporcji (harmonii)części. Ale istnieje coś takiego jak złudzenie wzrokowe i może być tak, że gdyby zbudowano coś według reguł to byłoby to nie do oglądania. Pod koniec starożytności pojawiły się wątpliwości czy piękno można sprowadzić do harmonii części.

Starożytność Demokryt z Abdery ( p.n.e.) „Piękno cielesne nosi zwierzęce piętno, jeżeli w głębi nie ma umysłu.” „Siła i piękno są darem młodości.”

Starożytność Platon ( p.n.e.) „Prawda jest dla mędrca, piękno dla wrażliwego serca. Rzeczy piękne są trudne.”

Starożytność Arystoteles ( p.n.e.) „Piękność znaczy więcej niż jakikolwiek list polecający.”

Średniowiecze W średniowieczu kontynuowano starożytne rozumienie piękna, podtrzymywano pogląd o jego obiektywnym charakterze. Pojawił się pogląd, że wartość piękna wynika z tego, że jest dziełem Boga, bo to Bóg jest wiecznym pięknem i jest przyczyną celową, sprawcą wielkiego piękna. Święty Augustyn uważał, że rzeczy piękne są piękne same przez się, a nie dlatego, że się komuś podobają.

Średniowiecze Św. Tomasz z Akwinu ( ) „Piękno polega na właściwej proporcji i blasku” Według św. Tomasza z Akwinu istnieją trzy warunki piękna: pełnia (czyli doskonałość rzeczy)– pięknem jest to co nie ma skazy proporcja( czyli harmonia )- współgranie wszystkich elementów blask (czyli błyszczące jest piękne)– to co błyszczy jest piękne, bo piękno jest błyszczące

Średniowiecze Św. Franciszek z Asyżu ( ) „Nawet gdybyś był najpiękniejszy ze wszystkich, gdybyś czynił znaki, jak wyrzucanie złych duchów, wszystkie te rzeczy są dla ciebie przeszkodą i nie możesz czuć się z nich dumny, bo nie są twoją własnością. Szczycić się możemy jedynie naszymi chorobami i niesieniem krzyża każdego dnia.”

Średniowiecze Autorzy obrazów i poeci starali się uchwycić piękno Boga oraz osób i rzeczy znajdujących się w Jego bliskim otoczeniu. Ludzie, zwierzęta i rzeczy znajdujące się na ziemi były pojmowane za brzydkie, gdyż nie mogły się równać z Bogiem, który był powszechnym obrazem piękna.

Średniowiecze Tryptyk Hansa Memlinga „ Sąd ostateczny”

Wiek XVIII i XIX W czasach nowożytnych XVIII w. kontynuowano obiektywne rozumienie piękna, zwłaszcza w okresie klasycyzmu. W XIX w. wraz z romantyzmem następuje odejście od klasycznego rozumienia piękna jako rzeczy obiektywnej. Dla romantyków piękno kojarzy się z tajemniczością, poszukiwanie głębi rzeczy. W tym wieku popularność zdobyła filozofia pozytywistyczna, w której pojęcie piękna było podwójnie niedobre: - Pojęcie piękna miało charakter normatywny nie opisywało piękna, a wartościowało je. - Pojęcie piękna jest wieloznaczne – w pojęciu piękna zawarte są różne elementy normatywne.

Wiek XVIII/XIX Immanuel Kant ( ) „Piękne jest to, co podoba się całkiem bezinteresownie. Pięknym jest to, co wyobrażane jest bez pośrednictwa pojęcia jako przedmiot powszechnego upodobania.”

Wiek XIX Fryderyk Nietzsche (1844–1900) „Kto w życiu piękno przedkłada nad pożytek, z pewności w końcu, jak dziecko, które przedkłada słodycze nad chleb, popsuje sobie żołądek i bardzo kwaśno na świat patrzeć będzie.”

Wiek XIX Fiodor Dostojewski (1821–1881) „Piękno to normalność i zdrowie” „Nad każdym pięknem jest jeszcze coś bardziej pięknego i nad każdym paskudztwem jest jeszcze większe paskudztwo” „Piękno zbawi świat”

Czasy Najnowsze Współcześnie pojęcie piękna z definicji traktowane jest jako pojęcie subiektywne, indywidualne postrzeganie rzeczy, jest rezultatem czyjegoś gustu.

Czasy Najnowsze Jean Paul Sartre (1905–1980) „Być może istnieją czasy piękniejsze ale te są nasze.”

Czasy Najnowsze Bertrand Russell (1872–1970) „Matematyka zawiera w sobie nie tylko prawdę, ale i najwyższe piękno - piękno chłodne i surowe, podobne do piękna rzeźby.”

Piękno ciała w sztuce Przez wieki artyści ukazywali ludziom piękno, doskonałość ludzkiego ciała. Za pomocą farb, pędzli malowali akty. Tworzyli także rzeźby, trzymając się rzeczywistych proporcji. 1)StarożytnośćStarożytność 2)ŚredniowieczeŚredniowiecze 3)RenesansRenesans 4)BarokBarok 5)KlasycyzmKlasycyzm 6)RomantyzmRomantyzm

Piękno ciała w sztuce starożytnej Początki rzeźby greckiej sięgają IX wieku p.n.e. Najdoskonalsze dzieła powstały w czasach Peryklesa, w V wieku p.n.e. Okres ten nazywamy klasycznym lub okresem doskonałości. Dzieła ukazują prawdziwy wygląd człowieka, rzeczywisty kształt jego ciała zarówno w stanie spoczynku, jak i w ruchu.

Piękno ciała w sztuce starożytnej Amazonka wyrzeźbiona przez Polikleta Kuros Dyskobol dzieła Myrona

Piękno ciała w sztuce średniowiecznej Cechą charakterystyczną malarstwa gotyckiego, jest pokazywanie człowieka takim, jaki jest naprawdę: w wyglądzie, w odczuciach, a także w otoczeniu. To dążenie do realizmu przejawiło się w: ukazywaniu indywidualnych cech postaci, przeżyć człowieka (wyraz twarzy, gest), a także w ukazaniu człowieka w naturalnym otoczeniu - krajobrazie lub wnętrzu.

Piękno ciała w sztuce średniowiecznej „Madonna z Dzieciątkiem „ Sandra Botticellego Ołtarz W.Stwosza (fragment) Płaskorzeźba katedry w Orvieto

Piękno ciała w renesansie RZEŹBA Najważniejszą zasadą renesansowej rzeźby było dążenie do realizmu, w myśl którego chciano jak najwierniej naśladować naturę, człowieka i jego ciało, a także możliwie najwierniej ukazać uczucia. Trzy gracje Rubensa Pieta Michała Anioła

Piękno ciała w renesansie MALARSTWO Podstawowym tematem podejmowanym przez malarstwo był człowiek i jego otoczenie. Otoczenie oddawano z maksymalnie dużym realizmem, dbając o szczegóły. Postaci malowane były żywiołowo, dynamicznie. Sandro Botticelli, Narodziny Wenus Lucas Cranach, Adam

Piękno ciała w baroku RZEŹBA Postaci często przedstawiano w ruchu, w lekkim półobrocie, z uniesioną stopą. Często, chcąc osiągnąć jak najlepszy efekt ruchu, kompozycja traciła przejrzystość i harmonię. Nawet postaci zmarłych ukazywano w ruchu, z emocją na twarzy, z dramatycznym gestem. Pierre Puge, Odpoczywający Herkules

Piękno ciała w klasycyzmie RZEŹBA Twórcy rzeźby, inspirowali się w swoich pracach twórczością antyczną, stąd tak wiele nagich posągów o spokojnych twarzach przypominających postaci z mitologii lub osoby zajmujące ówcześnie ważne funkcje w państwie. Jakub Tatarkiewicz, Omdlewająca Psyche

Piękno ciała w klasycyzmie MALARTSWO Pozowane portrety cechujące się harmonijną, spójną kompozycją oraz tematyką nawiązującą do popularnej w rzeźbie mitologii czy wydarzeń historycznych. Jacques-Luis David, Portret konny St. Kostki Potockiego

Piękno ciała w romantyzmie Poza przyrodą dużym zainteresowaniem malarzy romantycznych cieszył się człowiek i jego uczuciowość oraz patriotyczne (dramatyczne) wydarzenia historyczne. „Portret generała Henryka Dembińskiego” Henryk Rodakowski