Community-led local development w tym Podejście Leader w nowym okresie programowania 2014-2020 Warszawa, 14 listopad 2012 r. Departament Rozwoju Obszarów.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
Advertisements

Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Rachunki regionalne Urząd Statystyczny w Katowicach Ośrodek Rachunków Regionalnych Ogólnopolska konferencja naukowa z okazji obchodów Dnia Statystyki Polskiej.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Podejście Leader w nowym okresie programowania CDR Oddział w Krakowie Barzkowice, 3 – 5 marca 2014 r. Szkolenie: „ Metodyka budowy oddolnych.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
CO TO SĄ PROJEKTY INNOWACYJNE? PROJEKTY INNOWACYJNE WYTYCZNE EFS NIE WSKAZUJĄ ODRĘBNEJ DEFINICJI INNOWACYJNOŚCI.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Pakt dla obszarów wiejskich XXX Zgromadzenie Ogólne Związku Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej Warszawa, kwietnia 2016 r. Nina Dobrzyńska,
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
PROGRAM OPERACYJNY „ROZWOJU WOJEWÓDZTW POLSKI WSCHODNIEJ" Warszawa, 30 marca 2006.
2 UNIA EUROPEJSKA EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Podsumowanie wdrażania Osi priorytetowej 6 Środowisko przyrodnicze REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY.
Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom krajowy i regionalny. Perspektywa finansowa Toruń, 16 lipca 2013 r.
„Środki unijne na rozwój przedsiębiorczości.” Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Pile Łobżenica, r.
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój Marcin Łata Dyrektor Departamentu Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego na lata Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu Wdrażania EFS Urząd Marszałkowski Województwa.
RÓŻNICOWANIE W KIERUNKU DZIAŁALNOŚCI NIEROLNICZEJ w Lokalnej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich Kanału Elbląskiego Iława, 25 marca 2011 roku, opracowanie.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Wsparcie jst w procesie przygotowania.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Stan wdrażania projektów systemowych w ramach PO KL w zakresie analiz zmian gospodarczych i realizacji Dolnośląskiej Strategii Innowacji Urząd.
Janusz Witkowski GŁÓWNY URZĄD STATYSTYCZNY Gdynia, marca 2016 roku Rola statystyki publicznej w społeczeństwie 1 Ogólnopolska konferencja naukowa.
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
Koncepcja Obserwatorium ICT w Województwie Świętokrzyskim Sandomierz - Dwikozy
DARŁOWSKA LOKALNA GRUPA RYBACKA W DORZECZU WIEPRZY GRABOWEJ I UNIEŚCI.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
Departament Rozwoju Regionalnego XV Posiedzenie Podkomitetu ds. Zrównoważonego Rozwoju Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward Reszkowski.
Zmienione kryteria formalne dla poszczególnych działań/poddziałań EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014.
Wsparcie zasady partnerstwa oraz procesu koordynacji we wdrażaniu Europejskiego Funduszu Społecznego w Polsce w latach Konkursu dotacji Instytucji.
Strategia rozwoju kierowanego przez społeczność na lata Lokalna Grupa Działania Ziemia Gotyku.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Jak realizować wzorcową rolę instytucji publicznych w zakresie efektywności energetycznej Perspektywa biznesu Menedżer ds. Norm i Standardów ROCKWOOL Polska.
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa 1 Stan prac dot. dokumentów proceduralnych oraz podsumowanie spotkania konsultacyjno-szkoleniowego w.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Założenia przyszłego okresu programowania Założenia przyszłego.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Wsparcie nauki i biznesu w POIR Łukasz Jasek. POIR – ogólne informacje I oś POIR – przegląd i alokacja IV oś POIR – przegląd i alokacja Instrumenty I.
Program na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP) Aleksander Bąkowski Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
Komitet Monitorujący PROW , Grupa Robocza ds. RLKS, Podgrupa ds. podejścia LEADER i RLKS Krzysztof Kwatera, Członek Komitetu Monitorującego PROW,
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA HARMONOGRAM NABORÓW WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE W TRYBIE KONKURSOWYM NA 2016 ROK.
Dirow.pl Perspektywa rozwoju obszaru z uwzględnieniem funduszy unijnych na lata Lokalna Strategia Rozwoju Stowarzyszenia Dolnoodrzańska Inicjatywa.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w roku 2014 Jolanta Rudnicka Biuro Ewaluacji Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO r. Departament.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Lokalna Strategia Rozwoju dla obszaru działania LGR „Mòrénka” Adam Rogala Dyrektor Biura Stowarzyszenia Wdzydzko-Charzykowska Lokalna Grupa Rybacka „Mòrénka”
WSPARCIE LOKALNYCH STRATEGII ROZWOJU W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO NA LATA Warszawa roku.
Charzykowy, 8 lipca 2016 r..
Polityka Unii Europejskiej w zakresie badań i rozwoju
Dofinansowanie UE [PLN]
Rola Krajowych Sieci Tematycznych w ramach projektów innowacyjnych PO KL
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
„Szkolenia dla liderów na obszarach wiejskich”
Omówienie procedur związanych z zamknięciem programu PROW w lokalnych grupach działania Województwa Zachodniopomorskiego.
Wybór LSR złożonych w ramach I naboru i wstępne wnioski dla RLKS
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
w kontekście zobowiązań Instytucji Zarządzającej
Możliwości uzyskania dofinansowania na utworzenie gospodarstwa opiekuńczego w ramach dostępnych źródeł- Lokalne Grupy Działania.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zapis prezentacji:

Community-led local development w tym Podejście Leader w nowym okresie programowania Warszawa, 14 listopad 2012 r. Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi

Podejście Leader w latach Uregulowane niezależnie Oś 4 Leader w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW ) EFRROW – Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Oś priorytetowa 4: zrównoważony rozwój obszarów zależnych głównie od rybactwa w ramach Programu Operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007 – 2013” (PO RYBY) EFR – Europejski Fundusz Rybacki

Statystyka (perspektywa ) EUR z PROW dla osi 4 Leader ~ 4,5% alokacji dla całego PROW LGD realizujących LSR > 90% ludności i obszarów wiejskich Polski objętych wybranymi do realizacji LSR 4 organizacje funkcjonują jednocześnie jako LGD i LGR 1 struktura (organizacja) 2 strategie (LSR + LSROR) pozostałe LGR obejmują swoją LSROR obszary objęte także LSR realizowanymi przez LGD 2 struktury (organizacje) 2 strategie (LSR + LSROR)

Europa % osób w wieku lat powinno mieć pracę Zatrudnienie na inwestycje w badania i rozwój powinniśmy przeznaczać 3 % PKB UE Badania i rozwój należy ograniczyć emisje gazów cieplarnianych o 20 % w stosunku do poziomu z 1990 r. (lub nawet o 30 %, jeśli warunki będą sprzyjające) 20 % energii powinno pochodzić ze źródeł odnawialnych efektywność energetyczna powinna wzrosnąć o 20 % Zmiany klimatu i energia odsetek młodych ludzi przedwcześnie porzucających naukę nie powinien przekraczać 10 % co najmniej 40 % osób w wieku powinno mieć wykształcenie wyższe Edukacja zmniejszenie liczby osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym o co najmniej 20 mln Ubóstwo i wykluczenie społeczne

Cele tematyczne WRS wspieranie badań naukowych, rozwoju technologicznego i innowacji 1. zwiększenie dostępności, stopnia wykorzystania i jakości technologii informacyjno- komunikacyjnych 2. podnoszenie konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw, sektora rolnego (w odniesieniu do EFRROW) oraz sektora rybołówstwa i akwakultury (w odniesieniu do EFMR) 3. wspieranie przejścia na gospodarkę niskoemisyjną we wszystkich sektorach 4. promowanie dostosowania do zmiany klimatu, zapobiegania ryzyku i zarządzania ryzykiem 5. ochrona środowiska naturalnego i wspieranie efektywności wykorzystywania zasobów 6. promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych 7. wspieranie zatrudnienia i mobilności pracowników 8. wspieranie włączenia społecznego i walka z ubóstwem 9. inwestowanie w edukację, umiejętności i uczenie się przez całe życie 10. wzmacnianie potencjału instytucjonalnego i skuteczności administracji publicznej 11.

6. WŁĄCZENIE SPOŁECZNE, REDUKCJA UBÓSTWA I PROMOWANIE ROZWOJU GOSPODARCZEGO NA OBSZARACH WIEJSKICH 2. KONKURENCYJNOŚĆ ROLNICTWA I ŻYWOTNOŚĆ GOSPODARSTW 3. ŁAŃCUCH ŻYWNOŚCIOWY I ZARZĄDZANIE RYZYKIEM 4. ODTWARZANIE, CHRONIENIE I WZMACNIANIE EKOSYSTEMÓW 5. EFEKTYWNE GOSPODAROWANIE ZASOBAMI I PRZECHODZENIA NA GOSPODARKĘ NISKOEMISYJNĄ 1. TRANSFER WIEDZY I INNOWACJE Innowacje, Zmiany Klimatu i Środowisko jako cele przekrojowe ( a) Zwiększanie innowacyjności i bazy wiedzy na obszarach wiejskich (b) Wzmacnianie powiązań między rolnictwem i leśnictwem a badaniami i innowacją (c) Promowanie uczenia się przez całe życie oraz szkolenia zawodowego w sektorach rolnym i leśnym (a)Ułatwianie restrukturyzacji gospodarstw stojących przed problemami strukturalnymi, a szczególnie gospodarstw rolnych o niskim poziomie uczestnictwa w rynku, prowadzących działalność o charakterze rynkowym w określonych sektorach i gospodarstw wymagających zróżnicowania produkcji rolnej (b) Ułatwianie wymiany pokoleń w sektorze rolnym (a)Lepsze zintegrowanie głównych producentów z łańcuchem żywnościowym poprzez systemy jakości, promocję na rynkach lokalnych i krótkie cykle dostaw, grupy producentów, organizacje międzybranżowe (b) wspieranie zarządzania ryzykiem w gospodarstwach rolnych ( a) Odtwarzanie i zachowanie bioróżnorodności, w tym na obszarach Natura 2000, oraz rolnictwa o wysokiej wartości przyrodniczej i stanu europejskich krajobrazów (b) Poprawa gospodarki wodnej (c) Poprawa gospodarowania glebą ( ) Poprawa efektywności korzystania z zasobów wodnych (b) Poprawa efektywności korzystania z energii w rolnictwie i przetwórstwie spożywczym (c) Ułatwianie dostaw i wykorzystywania odnawialnych źródeł energii, produktów ubocznych, odpadów, pozostałości i innych surowców nieżywnościowych dla celów biogospodarki (d) Redukcja emisji podtlenku azotu i metanu z rolnictwa (e) Promowanie pochłaniania dwutlenku węgla w rolnictwie i leśnictwie (a) Ułatwianie różnicowania działalności, zakładania małych przedsiębiorstw i tworzenia miejsc pracy (b) Wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich Priorytety polityki rozwoju obszarów wiejskich realizowane przez PROW Priorytety polityki rozwoju obszarów wiejskich realizowane przez PROW

Programowanie CLLD - zakres Realizuje przynajmniej jeden cel/priorytet, może przekrojowo,niekoniecznie standardowe działania W EFRROW – techniczne przypisanie do priorytetu 6 obszaru tematycznego 6 B Rozwoj lokalnych Wydzielony priorytet inwestycyjny w ESF Brak konkretnych rozwiązań legislacyjnych EFRR w pozostałych funduszach ale zgodnie z wytycznymi zaleca się odrębny priorytet EFRM

Strategiczne wybory odnośnie CLLD w umowie partnerskiej Na bazie analizy zróżnicowania terytorialnego i potrzeb rozwojowych PCz : Przedstawi główne wyzwania, na które odp. jest CLLD Zdefiniuje typy obszarów gdzie CLLD powinno być wdrażane Wskaże role poszczególnych funduszy na tych obszarach Zdefiniuje rolę LGD Opracuje wspólne ramy zarządzania CLLD Określi wstępną alokację

Obszary tematyczne 1 priorytetu ROW zwiększanie innowacyjności i bazy wiedzy na obszarach wiejskich (a) wzmacnianie powiązań między rolnictwem i leśnictwem a badaniami i innowacją (b) promowanie uczenia się przez całe życie oraz szkolenia zawodowego w sektorach rolnym i leśnym (c)

Obszary tematyczne 2 priorytetu ROW ułatwianie restrukturyzacji gospodarstw rolnych stojących przed poważnymi problemami strukturalnymi, a szczególnie gospodarstw rolnych o niskim poziomie uczestnictwa w rynku, gospodarstw prowadzących działalność o charakterze rynkowym w określonych sektorach i gospodarstw wymagających zróżnicowania produkcji rolnej (a) ułatwianie wymiany pokoleń w sektorze rolnym (b)

Obszary tematyczne 3 priorytetu ROW lepsze zintegrowanie głównych producentów z łańcuchem żywnościowym poprzez systemy jakości, promocję na rynkach lokalnych i krótkie cykle dostaw, grupy producentów i organizacje międzybranżowe (a) wspieranie zarządzania ryzykiem w gospodarstwach rolnych (b)

Obszary tematyczne 4 priorytetu ROW odtwarzanie i zachowanie różnorodności biologicznej, w tym na obszarach Natura 2000, oraz rolnictwa o wysokiej wartości przyrodniczej i stanu europejskich krajobrazów (a) poprawa gospodarki wodnej (b) poprawa gospodarowania glebą (c)

Obszary tematyczne 5 priorytetu ROW poprawa efektywności korzystania z zasobów wodnych w rolnictwie (a) poprawa efektywności korzystania z energii w rolnictwie i przetwórstwie spożywczym (b) ułatwianie dostaw i wykorzystywania odnawialnych źródeł energii, produktów ubocznych, odpadów, pozostałości i innych surowców nieżywnościowych dla celów biogospodarki (c) redukcja emisji podtlenku azotu i metanu z rolnictwa (d) promowanie pochłaniania dwutlenku węgla w rolnictwie i leśnictwie (e)

Obszary tematyczne 6 priorytetu ROW ułatwianie różnicowania działalności, zakładania nowych małych przedsiębiorstw i tworzenia miejsc pracy (a) wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich (b) zwiększanie dostępności technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) na obszarach wiejskich oraz podnoszenie poziomu korzystania z nich i poprawianie ich jakości (c)

Cechy CLLD Bazuje na doświadczeniach podejścia Leader, ale czerpie też z Urban i Equal Zachowane główne cechy podejścia Leader (terytorialność, sieciowanie, zintegrowanie, współpraca, partnerstwo, oddolność) Większy nacisk na budowanie zdolności i stymulowanie innowacyjności, w tym innowacje społeczne

Wybór LSR Najpóźniej 2 lata po zatwierdzeniu przez KE umowy partnerskiej, możliwy wybór dodatkowych LSR najpóźniiej do końca 2017 r. Wsparcie zdolności i potencjału LGD i obszarów w ramach wsparcia przygotowawczego – unikanie luki finansowej

LGD Składa się z przedstawicieli reprezentujących interesy publiczne, prywatne i społeczno- ekonomiczne Przedstawiciele społeczeństwa obywatelskiego i sektora prywatnego powinni mieć co najmniej 50% głosów w organie decyzyjnym ale żadna z grup interesów nie może posiadać więcej niż 49% głosów Przez przedstawicieli sektora publicznego rozumie się przedstawicieli lokalnych władz (doprecyzowanie w kompromisie cypryjskim)

LSR Spójna z odpowiednimi programami współfinansowanymi z funduszy wrs SWOT Opis celów, w tym wskazanie mierzalnych rezultatów Opis procesu zaangażowania społeczności w opracowanie LSR Zintegrowanie i innowacyjne podejście Plan działania wskazujący praktyczną realizację celów poprzez projekty Plan finansowy Procedury monitorowania i ewaluacji oraz zarządzania

Rola LGD Rozwijanie potencjału podmiotów lokalnych do opracowania i realizowania operacji Opracowanie niedyskryminacyjnej i przejrzystej procedury i kryteriów wyboru operacji (unikanie konfliktu interesów, procedura odwoławcza) Zapewnienie spójności ze strategią podczas wyboru operacji Opracowanie i publikowanie zaproszeń do składania wniosków lub proces naboru ciągły Przyjmowanie wniosków i dokonywanie ich oceny Wybór operacji i ustalanie kwoty oraz w stosownych przypadkach przedkładanie wniosków do organu odpowiedzialnego za ostateczną weryfikację kwalifikowalności Monitorowanie i ocena LSR

Obszar Od do mieszkańców Wykazanie masy krytycznej obszaru Spójny wewnętrznie Nie musi się pokrywać z granicami administracyjnymi (w Polsce – poziom gminy)

Zakres wsparcia Proponowane działania/środki Wsparcie przygotowawcze budowanie potencjału, sieciowanie, szkolenia i wsparcie przygotowania LSR Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju Działania LEADER dotyczące współpracy (propozycje ukierunkowania w dalszej części prezentacji) Koszty bieżące i aktywizacja biuro, pracownicy, działalność informacyjno-promocyjna i animacja

Strategiczne wybory - monofunduszowość Zalety Łatwiejszy system zarządzania zarówno na poziomie LGD jak i IZ Wady Ograniczenie tematyczne LSR (mniejsze zintegrowanie) Mniejszy budżet Ograniczenia w tworzeniu jednej, odpowiadającej na potrzeby obszaru strategii

Strategiczne wybory – wielofunduszowość Zalety Szerszy zakres wsparcia, większe zintegrowanie Możność odp. na wyzwania ponadsektorowe Wyższy budżet Wady Trudniejsze zarządzanie wymagające odp. Potencjału administracyjnego Znajomość zasad wdrażania funduszy WRS

Koordynacja pomiędzy funduszami (art. 28 oraz projekt wytycznych KE) Nie oznacza zupełnej harmonizacji czy ujednolicenia zasad Skoordynowane rozwijanie potencjału, wybór i zatwierdzanie i finansowanie strategii i LGD W przypadku wielofunduszowych LSR – wspólna procedura wyboru i kryteria selekcji, te same terminy, wspólny komitet wybierający W przypadku monofunduszowych LSR – skoordynowany proces wyboru, kompatybilne kryteria wyboru, skoordynowane nabory, terminy

Koordynacja pomiędzy funduszami – ułatwienia i zachęty Fundusz wiodący dla kosztów bieżących LGD i związanych z animacją Wspólna instytucja pośrednicząca (wynika z wytycznych nie z legislacji!) – one stop shop Wspólne kontrole/audyty - (wynika z wytycznych nie z legislacji!)

Wielofunduszowość – potencjalne „miny” Głównie wdrożeniowe Jedynie koordynacja a nie harmonizacja, wciąż odrębne zasady i rozliczenie (akty delegowane!) Akredytacja a desygnacja Zasady funkcjonowania Agencji Płatniczej i Jednostki Certyfikującej Zadania instytucji zarządzającej, zasady delegowania zadań Zasady finansowania beneficjentów Odrębny system monitorowania Brak wspólnego systemu informatycznego

Potencjalne obszary wsparcia – EFRR i EFS (według factsheet wydanego przez KE) Wzmocnienie zintegrowanego i włączającego lokalną społeczność podejścia do lokalnych problemów Przeciwdziałanie bezrobociu i ubóstwie Wspieranie włączenia mniejszości narodowych w rozwój obszaru

Wsparcie przygotowawcze Dostępne po zatwierdzeniu nowego PROW na: Przygotowanie LSR (komponent opisujący zasady pracy ze społecznoscią lokalną oraz właściwa strategia) Dziaania animacyjne Koszty bieżące

Szkolenia dla LGD w ramach KSOW Potencjalny zakres (obecnie ankieta) Indywidulanie doradcy?

Kryteria dla wsparcia przygotowawczego Spełniają kryteria dla właściwego wyboru (liczba ludności) Forma organizacji – LGD lub NGO Partnerstwo trójsektorowe Członkowstwo gmin? Wskazanie spójnego obszaru Premia za łączenie?

Wstępne warunki Skonkretyzowany pomysł na rozwój obszaru- list motywacyjny: opis dotychczasowych doświadczeń, opis potencjału, załozenia dla rozwoju,obszar, kluczowi gracze Wskazanie mechanizmów pracy ze społecznościami lokalymi

Przyznanie pomocy Ocena złozonych „listów motywacyjncyh, kryteria wyboru Pomoc w formie ryczałtu (wysokość skalkulowana na podstawie analizy kosztów LGD w okresie ) Wyłączenie kosztów zlecania przygotowoanie LSR ekseprtó, jedynie wpracie w postaci moderacji, animacji, okrelsania wskaźników itp. Dostępne do momentu wyboru LGD (prawdopdonnie finsowanie do momentu pierwszego przelewu w ramach funkcjonownaia)

Efekty końcowe Opracowana stargia Konieczność aplikowania do konkursu!

Dziękuję za uwagę