Konsultacje Wrzesień 2015 Program rządowy Bezpieczna+

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Advertisements

Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m.st. Warszawy
NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Realizacja podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Opracował J. Stryjkowski
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Rządowy Program „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” na lata
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Książki naszych marzeń
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Zmiany w prawie oświatowym
Szkoła Promująca Zdrowie jest to siedlisko, w którym członkowie społeczności szkolnej - pracownicy i uczniowie: - podejmują starania, aby poprawić swoje.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkoły w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach BEZPIECZNA+
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
wychowania i opieki w szkołach
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Przykładowy model podziału środków
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
BEZPIECZNA SZKOŁA+ 20 marca 2018 r..
Rządowy Program „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” na lata
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Książki naszych marzeń
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Zapis prezentacji:

Konsultacje Wrzesień 2015 Program rządowy Bezpieczna+

Podstawa realizacji U c h w a ł a n r 8 9 / R a d y M i n i s t r ó w z dnia 23 czerwca 2015 r. w sprawie Rządowego programu wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkoły w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach – „Bezpieczna+” Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 23 czerwca 2015 r. Załącznik do uchwały nr 89/2015 Rady Ministrów z dnia 23 czerwca 2015 r.

Założenia Rządowy program Bezpieczna+ stanowi kontynuację i rozszerzenie Rządowego programu na lata 2014–2016 Bezpieczna i przyjazna szkoła w zakresie: budowania współpracy szkół z organizacjami pozarządowymi, podnoszenia szkolnych standardów bezpieczeństwa, w tym procedur postępowania w sytuacjach kryzysowych, włączania rodziców uczniów w działania dotyczące bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni, tworzenia warunków do współpracy szkół z Państwową Strażą Pożarną w realizacji praktycznych zajęć, w szczególności z zakresu bezpieczeństwa przeciwpożarowego. Działania realizowane w ramach obydwu wymienionych wyżej programów będą miały charakter komplementarny.

Założenia Program kładzie nacisk na kluczowe elementy związane z bezpieczeństwem uczniów, zarówno w szkole, jak i poza nią, oraz budowanie pozytywnego klimatu szkoły. Działania planowane w ramach Programu będą ukierunkowane na podnoszenie kompetencji związanych z bezpieczeństwem wszystkich grup tworzących środowisko szkolne oraz będą sprzyjać współpracy z organizacjami pozarządowymi i lokalnym środowiskiem szkoły.

Diagnoza sytuacji w obszarze dotyczącym bezpieczeństwa w szkołach Cyberprzestrzeń jako istotny element funkcjonowania społecznego Otwarta szkoła Upowszechnianie wiedzy o zasadach postępowania w sytuacjach kryzysowych Upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy dotyczącej bezpieczeństwa przeciwpożarowego

Cel główny Poprawa bezpieczeństwa uczniów poprzez działania prowadzone we współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz instytucjami zajmującymi się sprawami bezpieczeństwa, sprzyjające kształtowaniu postaw i nawyków bezpiecznego zachowania

Cel szczegółowy nr 2 Kształtowanie otwartości i budowanie pozytywnego klimatu szkoły poprzez działania ułatwiające współdziałanie z podmiotami, o których mowa w art. 2a ust. 1 i art. 56 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w tym:

Cel szczegółowy nr zwiększenie otwartości szkoły na współpracę z podmiotami, o których mowa w art. 2a ust. 1 i art. 56 ust. 1 ustawy o systemie oświaty w celu podniesienia jakości działań wychowawczych i opiekuńczych, w szczególności poprzez nawiązanie współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz instytucjami zajmującymi się sprawami bezpieczeństwa;

Cel szczegółowy nr kształtowanie u uczniów aktywnej, otwartej, prospołecznej postawy oraz rozwijanie ich umiejętności psychospołecznych, aktywności obywatelskiej oraz umiejętności pracy zespołowej, a także aktywności wolontariackiej;

Cel szczegółowy nr budowanie pozytywnego klimatu szkoły i klasy, w szczególności poprzez budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych, więzów między uczniami, realizację działań antydyskryminacyjnych i włączających uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz integrację szkoły z lokalnym środowiskiem szkoły.

Główne założenia Programu realizacja uwzględnia uwarunkowania lokalne konieczność zdiagnozowania sytuacji w danej szkole, ustalenia przyczyn, określenia sposobów rozwiązania zgodnych z założonymi celami, a następnie wyznaczenia działań, które pozwolą na wdrożenie pozytywnych zmian i wyeliminowanie niekorzystnych zjawisk w perspektywie średnio- i długoterminowej działania mają charakter długotrwały, nie zaś jednorazowy (przed jego realizacją należy zaplanować, w jaki sposób działania będą kontynuowane po zakończeniu Programu) istotne jest wsparcie szkoły przez instytucje i podmioty z jej otoczenia, w tym Państwową Straż Pożarną, Policję, straż gminną (miejską), organizacje pozarządowe

Główne założenia Programu – cel 2 Promowanie modelu szkoły, w której dyrektor i nauczyciele do działań wychowawczych i edukacyjnych: włączają podmioty z otoczenia szkoły, w tym z sektora pozarządowego, wzmacniają podmiotowość i aktywność uczniów, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, dążą do kształtowania u uczniów otwartej i prospołecznej postawy oraz umiejętności pracy zespołowej, umożliwiają działania antydyskryminacyjne i włączające uczniów o specyficznych potrzebach edukacyjnych, stwarzają warunki do aktywnego udziału rodziców uczniów w życiu szkoły, czyniąc ich współgospodarzami. Idea otwartej szkoły zakłada ścisłą współpracę pracowników szkoły z jej otoczeniem społecznym, współdziałanie i współodpowiedzialność grona pedagogicznego, a także współpracę uczniowską, której celem jest rozwijanie umiejętności miękkich oraz budowanie więzi rówieśniczych.

Główne założenia Programu – cel 2 Realizowane wsparcie zakłada aktywny oraz cykliczny (na przestrzeni co najmniej od kilku do kilkunastu miesięcy) charakter realizowanych działań prowadzonych w szkole. Będą obejmowały one m.in.: zajęcia, projekty i inne działania edukacyjne oraz wychowawcze dla uczniów, wsparcie doradcze dla szkół oraz zakup przez szkoły wyposażenia niezbędnego do realizacji wymienionych działań

Adresaci Programu Program jest skierowany do: organów prowadzących szkoły; dyrektorów szkół; organizacji pozarządowych; instytucji zajmujących się bezpieczeństwem (np. Policja, Państwowa Straż Pożarna).

Ostateczni odbiorcy uczniowie; nauczyciele; inni pracownicy szkół; rodzice uczniów.

Rekomendowane działania, cel 2 wsparcie szkoły w realizacji działań promujących aktywność uczniów, mających na celu zwiększenie otwartości szkoły na współpracę z otoczeniem, kształtowanie w uczniach aktywnej, otwartej, prospołecznej postawy; wsparcie szkoły w realizacji działań wychowawczych, w tym rozwijających umiejętności psychospołeczne, takich jak: komunikacyjne, kształtujące więzi interpersonalne między uczniami; wsparcie szkoły w realizacji działań włączających uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w życie społeczne; wsparcie szkoły w realizacji działań umożliwiających nabycie umiejętności pracy z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

Rekomendowane działania, cel 2 wsparcie szkoły w realizacji działań antydyskryminacyjnych, w tym służących przeciwdziałaniu agresji rówieśniczej powodowanej stereotypami i uprzedzeniami; wsparcie szkoły w realizacji działań integrujących z lokalnym środowiskiem; wsparcie szkoły w realizacji działań związanych z wdrażaniem programu mediacji rówieśniczych oraz programów profilaktycznych ukierunkowanych na rozwiązywanie konfliktów z wykorzystaniem metody mediacji i negocjacji; doposażenie szkół w celu stworzenia niezbędnych warunków do podjęcia działań ułatwiających współdziałanie z podmiotami, o których mowa w art. 2a ust. 1 i art. 56 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, których celem jest zapewnienie bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki poprzez budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz integrację szkoły z lokalnym środowiskiem.

Finansowanie Programu Środki ujęte w rezerwie celowej budżetu państwa Środki ujęte w budżetach jednostek samorządu terytorialnego Działania celu 2 będą dofinansowane w ramach udzielanych dotacji i realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego będące organami prowadzącymi szkoły oraz organy prowadzące szkoły niepubliczne i publiczne inne niż JST, w oparciu o rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie realizacji Rządowego programu „Bezpieczna+”, a także umowę zawartą zgodnie z art. 150 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych Dofinansowanie projektów w poszczególnych województwach będzie realizowane według procedury.

Zakładane rezultaty cel 2 wzrost liczby szkół, które podjęły lub kontynuują współpracę z organizacjami pozarządowymi i instytucjami zajmującymi się sprawami bezpieczeństwa, a także wzrost aktywności uczniów w tym zakresie; podniesienie kompetencji psychospołecznych uczniów oraz wzmacnianie u nich otwartej i prospołecznej postawy, aktywności obywatelskiej oraz umiejętności pracy zespołowej; wzrost liczby szkół, które wdrożyły działania na rzecz budowania pozytywnego klimatu szkoły, w tym poprawy relacji w zespole uczniowskim, relacji nauczyciel–uczeń i szkoła–rodzice uczniów.

Monitoring, analizy bieżące i ocena skuteczności podejmowanych działań dokumentacja działań, w tym oferty/wnioski podmiotów aplikujących o realizację działań sprawozdania z realizacji działań opracowywane przez beneficjentów działań konkursowych badania i analizy, tj. badania ankietowe i testowe (w tym sprawdzające efekty uczenia się) prowadzone wśród beneficjentów działań konkursowych, w tym w szkołach Wojewoda, każdego roku, przygotuje sprawozdanie z realizacji Programu w danym województwie w danym roku, na podstawie sprawozdań przedłożonych przez organy prowadzące szkoły, zawierające zestawienie ilościowo-wartościowe wydatków dokonanych w ramach Programu oraz informacje o przebiegu wdrażania Programu w regionie.

Projekt Cel główny Programu

Projekt Działania projektu Cel/cele szczegółowe Programu

Projekt Ewaluacja Działania uzasadnione diagnozą Diagnoza problemów i potrzeb

Projekt – zarządzanie cyklem projektu Programowanie Identyfikacja Formułowanie Wdrażanie Ewaluacja

Projekt – zarządzanie cyklem projektu Analiza interesariuszy Drzewo problemów – przyczyny, efekty Drzewo celów – środki, cele Działania/zadania Ewaluacja/Wskaźniki realizacji

Projekt – zarządzanie cyklem projektu Działania Rezultaty Cel projektu Cel nadrzędny

Projekt – zarządzanie cyklem projektu Rezultaty Jakościowe Twarde Miękkie

Projekt – zarządzanie cyklem projektu Pojęcie projektu: - Celowość - Działania - Harmonogram - Budżet - Zasoby ludzkie - Monitoring, ewaluacja Zmiana zastanej sytuacji (negatywnej), jej poprawa.

Projekt – zarządzanie cyklem projektu Ewaluacja Zakłada zbadanie faktycznych osiągnięć w stosunku do zakładanych celów i zdiagnozowanych potrzeb. Kryteria: zgodność, skuteczność, trwałość, wydajność, zarządzanie, trafność, użyteczność.