Program „ZIELONE WYDARZENIA – kampania edukacyjno-promocyjna” 2011 - 2013 Projekt dofinansowany ze źródeł Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rozwój infrastruktury sportowej w Gminie Wyszków Analiza wariantowa.
Advertisements

1. Plan prezentacji 1.Misja firmy 2.Model biznesu i działalność firmy 3.Forma organizacyjno-prawna 4.Formy zatrudnienia 5.Analiza rynku 6.Reklama i marketing.
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
Modele biznesowe. Podręcznik Model biznesowy to w pewnym sensie szkic strategii, która ma zostać wdrożona w ramach struktur, procesów i systemów organizacji.
Spotkanie informacyjne PRZEDMIOT DOFINANSOWANIA W RAMACH DZIAŁANIA 11.4 OCHRONA RÓŻNORODNOŚCI BIOLOGICZNEJ REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Krajowa produkcja leków jako niezbędny warunek skutecznej polityki lekowej państwa dr Bohdan Wyżnikiewicz Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Katowice,
Wizja rozwoju Uczelni Prof. Wiesław Józef Piekarski SPÓJRZ W PRZYSZŁOŚĆ z Uniwersytetem Przyrodniczym w Lublinie.
Nazwa projektodawcy: Powiat Szczecinecki „Rozbudowa i modernizacja Centrum Rehabilitacji Chorych na Stwardnienie Rozsiane – nowa powierzchnia – nowe możliwości”
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
2013 Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości – Narzędzia wsparcia prowadzenia działalności międzynarodowej Kaliningrad, 24 czerwca 2013 r. Aleksandra.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. e-Podlaskie – kierunki.
Rola Regionalnych Ośrodków EFS w przygotowaniu województwa kujawsko-pomorskiego do sprawnej absorpcji EFS Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Autor: Karolina Piwczyk Chorzów 2013r.. W czasie trwania projektu wszyscy przygotowywaliśmy się do założenia i późniejszej działalności w stowarzyszeniu.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Przyjmowanie i obsługa wniosków LGD Lokalna Grupa Działania Wadoviana 8 września 2009.
1 Fundacja Rozwoju Lubelszczyzny -Lider Lubelskiego Energetycznego Partnerstwa Naturowego Lubelskie Energetyczne Partnerstwo Naturowe Małgorzata Gałczyńska.
Ekologia i ochrona zwierząt oraz ochrona dziedzictwa przyrodniczego.
MAŁOPOLSKA OFERTA EDUKACYJNA 1 URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLKIEGO Kraków, 2 października 2009 r.
2 UNIA EUROPEJSKA EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Podsumowanie wdrażania Osi priorytetowej 6 Środowisko przyrodnicze REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY.
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
Międzynarodowa konferencja naukowo-dydaktyczna Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo. Wyzwania edukacyjne Sustainable development, sustainable.
Założenia dla poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Pro-ekologiczny Konstantynów Ł ódzki „Dofinansowano ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi”
MOJE CZYSTE MIASTO Relacja Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 7 w Rudzie Śląskiej.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Prezentacja Analizy SWOT Gminy Nysa. Analiza strategiczna Gminy Nysa obejmuje rozpoznanie sił i słabości, czyli mocnych i słabych stron (analiza wewnętrzna)
Innowacje i konkurencyjność łańcuchów dostaw we współczesnej gospodarce Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof. UEK.
CELE STRATEGICZNE Gospodarki Komunalnej Miasta Poznania.
Prawa kobiet w XXI wieku
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata Stan na dzień wg KSI SIMIK Urząd Marszałkowski Województwa.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
Departament Rozwoju Regionalnego XV Posiedzenie Podkomitetu ds. Zrównoważonego Rozwoju Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward Reszkowski.
Rok Samorządności plany Ministerstwa Spraw Zagranicznych
III SESJA ZIMOWEJ SZKOŁY LEŚNEJ PRZY IBL „Strategia rozwoju lasów i leśnictwa w Polsce do roku 2030” Leśne Centrum Informacji - transfer wiedzy o środowisku.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
„Wilanowski Program Aktywności Lokalnej ” Dzielnica Wilanów m. st. Warszawy.
„Korzyści dla inwestorów oraz regionów i gmin z funkcjonowania w Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej” Zielona Góra, Krzysztof.
Jak realizować wzorcową rolę instytucji publicznych w zakresie efektywności energetycznej Perspektywa biznesu Menedżer ds. Norm i Standardów ROCKWOOL Polska.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Artur Szymon Michalski – Zastępca Prezesa Zarządu NFOŚiGW Warszawa Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Aktualna oferta finansowa.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Lokalne Podstawy Światowej Strategii Innowacji Tadeusz Baczko Lubuska Rada Innowacji Czerwińsk, 26 września 2012 r.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
Zarządzanie środowiskiem Ekologiczne wyroby Ekoetykiety.
CELE STRATEGICZNE Gospodarki Komunalnej Miasta Poznania.
Program na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP) Aleksander Bąkowski Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
Fundacja Hospicyjna powstała na początku 2004 roku.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA HARMONOGRAM NABORÓW WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE W TRYBIE KONKURSOWYM NA 2016 ROK.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Współczesna środowiskowa praca socjalna na przykładzie organizowania społeczności lokalnych Zabrze, 15 czerwca 2016 rok.
„ Możliwości realizacji przez LGD projektów współpracy ” Agnieszka Pacek Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Spotkanie LGD Tuchola;
ROLA POT W TWORZENIU ZINTEGROWANEGO SYSTEMU BADAŃ KONSUMENTÓW USŁUG TURYSTYCZNYCH TERESA BUCZAK.
Biznes Wielkopolska to magazyn, który ukazuje się od 2003 roku. Magazyn powstał jako element promocji firm wyróżnionych certyfikatem „Najwyższa Jakość”
Wkład III sektora w polską edukację po 1989 roku Raport obywatelski Podsumujmy razem debaty o oświacie Warszawa, 20 czerwca 2016 r.
Spotkanie z przedstawicielami organizacji pozarządowych Lublin, 8 grudnia 2011.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
Polityka Unii Europejskiej w zakresie badań i rozwoju
Współpraca organizacji strzeleckich w Polsce
- Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury
DOBRY START szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Centrum PISOP Jesteśmy grupą aktywnych ludzi, którzy od 15 września 2000 r. tworzą niezależne Stowarzyszenie Należymy do Ogólnopolskiej Sieci SPLOT.
Zapis prezentacji:

Program „ZIELONE WYDARZENIA – kampania edukacyjno-promocyjna” Projekt dofinansowany ze źródeł Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

AGENDA Zazielenienia - czy ważne? Zielone Wydarzenia – definicje, standard i certyfikacja Współpraca i korzyści Zielone Wydarzenia – przykłady Co mogę zrobić już dziś?

FUNDACJA AERIS FUTURO Lider programu Zielone Wydarzenia Inicjator polskiego standardu Zielonych Wydarzeń w 2010 r. Przyjaciel polskiej Prezydencji w Radzie UE w obszarze zrównoważonego zarządzania wydarzeniem Innowator – edukator – propagator zielonych idei Z misją definiującą nazwę organizacji: Stwórzmy klimat dla przyszłości!

EFEKTY KAMPANII W 2010 Współfinansowanie: Polski standard Zielonych Wydarzeń inspirowany brytyjską normą BS8901 Poradnik „Organizacja wydarzeń w Zielonym Standardzie” Badania służące identyfikacji obecnej sytuacji i wyzwań w obszarze ZW Portal Katalog około 100 produktów i usług dostępny online Konferencje i spotkania z ekspertami z Polski i zagranicy Wsparcie firm, instytucji i organizacji w organizacji zielonych wydarzeń, w tym dla Tchibo, PGNiG, spółki PL.2012 Zoffsetowanie Projektu

KAMPNIA Budowa sieci partnerskiej „Zielone Wydarzenia” Zielone i zeroemisyjne wydarzenia Wydawnictwa – pocztówki, album „Zielone Festiwale” Ekobiuro – konkursy, interaktywna aplikacja Rozbudowa portalu Konferencja (2013) Offset projektu (liczenie śladu klimatycznego i nasadzenia kompensacyjne) odbiorców bezpośrednich, pośrednich

PATRONI I PARTNERZY Sieć ZW Patroni honorowi

CZY WAŻNE?

Produkcja odpadów komunalnych w Polsce ton/rok (2010, GUS), z czego: Odpady komunalne poddawane recyklingowi - 11,8% Odpady kompostowane - 5,6% (2009, UNSTAT) Udział zużycia energii brutto ze źródeł odnawialnych w finalnym zużyciu energii końcowej brutto - 8% (2010, PIGEO) Emisja gazów cieplarnianych w Polsce – ok. 10 ton CO2/osobę

STRATEGIA EUROPA 20 Strategia wytycza kierunki rozwoju Europy i rozdysponowania funduszy Unii Europejskiej w latach : 3 główne priorytety EU Rozwój inteligentny / wiedza i innowacje Rozwój zrównoważony /gospodarka proekologiczna Rozwój włączający społecznie / zatrudnienie, spójność terytorialna i społeczna Cele UE do 2020 r. (1 z 5 celów) 20% redukcja emisji gazów cieplarnianych w stosunku do poziomu emisji z 1990 r., 20% zwiększenie udziału OZE w konsumpcji finalnej energii w 2020 r., 20% zwiększenie efektywności energetycznej, w stosunku do prognoz na rok 2020 POLSKA: 3x15

ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ To taki rozwój, który zaspokaja potrzeby obecnego pokolenia, bez pozbawiania możliwości przyszłych pokoleń do zaspokojenia ich potrzeb „Our common future”, Raport Światowej Komisji do spraw Środowiska i Rozwoju ONZ, 1987 Aby osiągnąć trwały i zrównoważony rozwój oraz poprawę jakości życia wszystkich ludzi, państwa powinny ograniczyć, bądź wyeliminować modele produkcji lub konsumpcji zakłócające ten rozwój (...) 8 Zasada Deklaracji w Rio w sprawie Środowiska i Rozwoju, 1992 Rzeczpospolita zapewnia wolności i prawa człowieka i obywatela oraz bezpieczeństwo obywateli, strzeże dziedzictwa narodowego oraz zapewnia ochronę środowiska, kierując się zasadą zrównoważonego rozwoju Konstytucja III PR, Rozdział I Rzeczpospolita, art. 5

ZIELONE WYDARZENIE (ang. sustainable, green event) to takie spotkanie, konferencja, szkolenie, którego organizator na każdym etapie przygotowań i realizacji zwraca uwagę na, i uwzględnia: Ograniczanie negatywnego wpływu na środowisko naturalne: eko- efektywność Rozwój społeczny uwzględniający różne grupy, w szczególności lokalne Ekonomiczną stabilność i opłacalność

TYPY ZIELONYCH WYDARZEŃ Tematycznie nawiązujące do ekologii, np. Dni Ziemi, festiwale recyklingu Stosujące zrównoważone zarządzanie w organizacji wydarzenia, nie związane tematycznie z ekologią – konferencje naukowe, spotkania biznesowe, imprezy sportowe, festiwal muzyczne… Kampania Programu Środowiskowego Organizacji Narodów Zjednoczonych, gdzie dostrzeżono, że muzyka i sztuka to doskonały nośnik treści prośrodowiskowych i prospołecznych

ZAPRASZAMY DO WSPÓŁPRACY Zleceniodawców i wykonawców wydarzeń Dostawców produktów i usług niezbędnych do organizacji „zielonych wydarzeń” Osoby zajmujące się tematyką społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. skrót CSR), zarządzania zasobami ludzkimi, marketingiem, promocją (PR), zrównoważonym rozwojem oraz ochroną środowiska Organizacje pozarządowe Organy samorządowe i rządowe Uczelnie, szkoły, przedszkola Dziennikarzy

KORZYŚCI EKONOMICZNE Wzrost efektywności, innowacyjności, konkurencyjności - lepsza jakość usług i produktów Uzyskanie know how - niezbędnej wiedzy i umiejętności związanych z organizacją „zielonych wydarzeń” Budowanie pozytywnego wizerunku i relacji z otoczeniem Wyróżnienie się na rynku – uatrakcyjnienie oferty, zainteresowanie mediów Nowe kanały komunikacji - dzielenie się wiedzą i doświadczeniem oraz nawiązywanie nowych kontaktów Mniejsze koszty inwestycji i utrzymania, dzięki oszczędnemu gospodarowaniu zasobami Ograniczenie ryzyka prowadzenia działalności

KORZYŚCI SPOŁECZNE Wsparcie lokalnych społeczności – tworzenie więzów i budowa zaufania społecznego Przeciwdziałanie bezrobociu i wykluczeniu społecznemu Poprawa zdrowia i jakości życia Tworzenie przyjaznego miejsca pracy Mniejsza rotacja pracowników Integracja pracowników Wzrost lojalności pracowników i partnerów Zadowolenie klientów / mieszkańców

KORZYŚCI EKOLOGICZNE Ochrona elementów środowiska i zapewnienie trwałości zasobów: klimatu i powietrza - zmniejszenie emisji zanieczyszczeń i gazów cieplarnianych (w tym CO 2 ) poprzez ograniczenie zużycia energii i indywidualnego transportu; ograniczenie hałasu wody powierzchni ziemi - mniejsza ilość odpadów trafiających na składowiska przyrody - oszczędność papieru i innych surowców

ZIELONY STANDARD Kompleksowa strategia, mająca na celu długofalowe działania: Innowacyjny i konkurencyjny rozwój gospodarczy Racjonalne korzystanie ze środowiska i niwelowanie negatywnego wpływu Bezpieczeństwo i zdrowie różnych grup społecznych Poprawę jakości życia – rekreacja, nauka, praca dla dobra wspólnego (wolontariat), zaufanie społeczne

CERTYFIKACJA WYDARZEŃ

Warunek minimum – spełnienie 30% kryteriów w obszarach: ZARZĄDZANIE WYDARZENIEM I BIUREM MIEJSCE – DESTYNACJA, OBIEKTY TRANSPORT I PODRÓŻE CATERING PROMOCJA I EDUKACJA OFFSET / KOMPENSACJA INFORMACJA I EDUKACJA na każdym poziomie w każdym obszarze w celu budowania atmosfery zrozumienia i zaangażowania, możliwość oceny efektów i budowania długofalowej strategii.

KLUCZOWE ZASADY DZIAŁANIA Ogranicz – czy naprawdę tego potrzebujesz? Wykorzystuj wielokrotnie Segreguj, kompostuj, przekaż innym Monitoruj i ograniczaj zużycie energii Uwzględniaj cały łańcuch dostaw Uwzględniaj cały cykl życia produktu Stosuj zielone zamówienia Angażuj lokalną społeczność

DOBRE PRZYKŁADY

EKO-PIKNIK PRACOWNIKÓW DELL kuchnia regionalna naczynia biodegradowalne w otoczeniu przyrody (wyznaczone miejsce piknikowe Lasów Państwowych) muzyka tradycyjna

KONFERENCJA ODPOWIEDZIALNA ENERGIA 2011 telekonferencja elektroniczny sondaż wśród uczestników torby przyjazne dla środowiska kartoniki z sadzonką dębu oraz instrukcją sadzenia i pielęgnacji

TARGI DOBRYCH PRAKTYK CSR organizator: Forum Odpowiedzialnego Biznesu w Warszawie miejsce: Biblioteka Uniwersytetu Warszawskiego łatwy dostęp komunikacją publiczną zaproszenia na papierze z recyklingu; dostawa – kurierzy na rowerach wideokonferencja W edycji 2002 nagród Ministra Infrastruktury projekt Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie został uhonorowany I nagrodą w dziedzinie "Architektura i Budownictwo" za unikatowe powiązanie architektury ekologicznej z wysoką techniką i technologią.

ZIELONE FESTIWALE Seven Festival Music & More (Węgorzewo, 2010 i 2011) Zasilanie infrastruktury festiwalowej przez agregaty na biopaliwa (~50%) Nagrody rzeczowe jako zachęta do zbierania plastikowych kubków na napoje Szacowanie i offset śladu klimatycznego (akcja „Karnet za drzewko”) Edukacja ekologiczna podczas festiwalu (stoiska WWF i FAF) oraz społeczna (Amnesty Int.) Lokalny potencjał - atrakcyjny przyrodniczo, turystycznie, promocja regionalnej kuchni

KAMPANIA TCHIBO „ZIELONY TYDZIEŃ” Oferta proekologiczna w sklepach Tchibo Eko-edukacja i promocja w intranecie Szkolenia na temat zrównoważonego rozwoju, eko-jazdy „W lesie możliwości – stoisko Fundacji Aeris Futuro Offset całej kampanii

POLSKA PREZYDENCJA W RADZIE UE ZIELONE KRYTERIA w zamówieniach publicznych na etapie przygotowań ZARZĄDZANIE WYDARZENIEM: elektroniczna komunikacja (intranet, maile), wynajęcie sprzętu IT, współpraca ze strategicznymi partnerami (Klub Polskiej Prezydencji) PODRÓŻE I TRANSPORT: transport łączony (busy, autokary) oraz transport miejski, 50% oszczędności paliwa, 1 autokar solarny i 3 samochody elektryczne OBIEKTY KONFERENCYJNE: nowe lub modernizowane, dostosowane dla niepełnosprawnych, recycling podczas spotkań (3 kosze na odpady), rośliny tylko doniczkowe oddane po Prezydencji do szkółki CATERING: lokalni dostawcy, zbiorcze opakowania, świeże owoce i warzywa, produkty z certyfikatami ekologicznymi, naczynia wielorazowe, dobre planowanie ilości posiłków PROMOCJA: przez Internet i maile, materiały drukowane dwustronnie, gadżety tworzone przez polskich rzemieślników, nadające się do recyklingu UTYLIZACJA niewykorzystanych materiałów po Prezydencji realizowana przez Fundację Aeris Futuro we współpracy z EKONem

OLIMPIADA W LONDYNIE Zgodność z BS 8901, która ma się stać normą ISO po Olimpiadzie Zmiany klimatyczne: ograniczenie emisji gazów cieplarnianych Odpady: minimalizacja liczby odpadów, zapewnienie by nie trafiały na składowiska, rozwój nowoczesnej infrastruktury do unieszkodliwiania odpadów na terenie wschodniego Londynu Bioróżnorodność: minimalizacja wpływu Olimpiady na elementy przyrody znajdujące się w otoczeniu obiektów olimpijskich Otwartość: wydarzenie dostępne dla wszystkich, promocja różnorodności kulturowej, tworzenie nowych miejsc pracy

MISTRZOSTWA UEFA EURO 2012 TM Profesjonalna obsługa Eko Kibice w Swoim Mieście Kompetencje obywatelskie liderów stowarzyszeń kibiców Kibice Razem Wspieranie pozytywnych działań kibiców, kształtowanie dobrego wizerunku kibiców Wolontariat Sportowy Szkolenia i promocja wolontariatu sportowego Wolontariat – włącz się! Wolontariat jako narzędzie aktywizacji Wolontariat 2012 w przestrzeni publicznej oraz miejscach oficjalnych Akademia EURO Szkolenie i informowanie usługodawców Offset dwutlenku węgla – bilanse, sadzenie drzew Ekologiczny transport - szkolenia Kampania pro-eko EMAS na czterech stadionach

DZIAŁANIA FUNDACJI AERIS FUTURO INNOWACYJNE KAMPANIE EDUKACYJNE - z wykorzystaniem narzędzi internetowych CZAS NA LAS – wspólne sadzenie drzew (kawałka lasu, alei drzew, arboretum) EKO ART – warsztaty sztuki z recyklingu, papier czerpany, ceramika, wiklina z makulatury CZYSTA AKCJA - posprzątanie wybranego terenu WKRĘĆ SIĘ W EKO – wymiana sprzętu na bardziej efektywny ekologicznie (oszczędzający energię, wodę) GRY I ZABAWY RUCHOWE

OFFSET – NASADZENIA DRZEW – PARTNERSTWA Nasadzenia: gatunkami rodzimymi właściwymi dla danej lokalizacji; trwałe; uwzględniające kwestie bezpieczeństwa Jeżeli są tereny pod zalesienia – sadzimy małe sadzonki drzew; zadrzewienia (np. aleje przydrożne) – drzewka większe Partnerami są właściciele lub zarządcy terenów o charakterze publicznym i edukacyjnym: szkoły, tereny gminne i jednostek im podległych zarządcy dróg lasy państwowe parki narodowe i krajobrazowe

Dzień/Tydzień Organizacji Pozarządowych 1. ZARZĄDZANIE WYDARZENIEM I BIUREM 2. MIEJSCE – DESTYNACJA, OBIEKTY 3. TRANSPORT I PODRÓŻE 4. CATERING 5. PROMOCJA I EDUKACJA 6. OFFSET / KOMPENSACJA

WYTYCZNE 1. Miejsce organizacji imprezy: wybór miejscowości - łatwy dojazd z różnych kierunków Polski, blisko miejsca zamieszkania uczestników obiekt – recykling wśród uczestników jak i na zapleczu, system zarządzania środowiskiem i energią 2. Transport uwzględnienie możliwości dojazdu środkami komunikacji zbiorowej w razie transportu samochodowego – preferowanie wspólnej jazdy (system carpooling) 3. Zakwaterowanie możliwie najbliżej miejsca wydarzenia

WYTYCZNE 4. Żywność i napoje produkty lokalne, sezonowe, proste potrawy, ograniczenie zbędnych odpadów i ich segregacja 5. Materiały i sprzęt konferencyjny zastąpienie materiałów papierowych wersją elektroniczną (pendrive’y), wysyłka po konferencji drogą internetową, ekologiczny papier, wielokrotnego użycia (banery, roll-up, identyfikatory), z materiałów ekologicznych, wynajem 6. Ogólne funkcjonowanie biura 7. Zarządzanie Wyznacz eko-lidera; planuj, komunikuj, edukuj, angażuj, raportuj! Buduj atmosferę zrozumienia i zaangażowania Możliwość oceny efektów i budowania długofalowej strategii

MYŚL STRATGICZNIE  1 zielone wydarzenie  Cykl zielonych wydarzeń  Zielony zrównoważony biznes/urząd/organizacja

ZACZNIJ JUŻ DZIŚ Czy muszę drukować każdy /dokument? Co mogę segregować i poddać recyklingowi? Czy mogę: Używać więcej transportu publicznego? Wyłączać komputery i światło, kiedy nie jest potrzebne? Organizować tele- i videokonferencje zamiast delegacji Przekonać zarząd, władze do korzystnych zmian? Rozmawiać o ekologii ze współpracownikami, znajomymi, rodziną?

Arkadiusz Zacharzewski ZAPRASZAMY DO WSPÓŁPRACY

INTEGRACJA „EKOLOGÓW” W POZNANIU i POWIECIE PROMOCJA & WDRAŻANIE EKOROZWOJU EDUKACJA EKOLOGICZNA STOWARZYSZENIE CENTRUM PROMOCJI EKOROZWOJU