1.Polityka społeczna na Mazowszu – praktyka dla aktywnej integracji w obszarze pomocy społecznej i wsparcia rodziny. W ramach PO KL w latach 2007-2013.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
1 Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych długofalowy plan przeciwdziałania dezintegracji społecznej Opracowanie: MOPS Gdańsk Gdańsk 2004.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Zaangażowanie jednostek samorządowych i urzędów pracy w działania na rzecz rozwoju ekonomii społecznej KRZYSZTOF MARGOL.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Perspektywa Finansowa
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
ELEMENTY DIAGNOZY SPOŁECZNO – GOSPODARCZEJ W KONTEKSCIE PRZYGOTOWAŃ DO OPRACOWANIA REGIONALNEGO PLANU DZIAŁAŃ NA RZECZ UPOWSZECHNIANIA, ROZWOJU I PROMOCJI.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
URZĄD STATYSTYCZNY – CENTRUM WIEDZY WSPIERAJĄCE ZARZĄDZANIE W REGIONIE Wspólne budowanie przyszłości Mazowsza Warszawa, marzec 2011 r.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Działania pomocowe, w tym na rzecz osób niepełnosprawnych W ramach Priorytetu VII PO KL Dorota Wróblewska Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej.
PRACA SOCJALNA – ZAWÓD NIOSĄCY POMOC W POTRZEBIE.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Tarnowie Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Tarnowie.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
WEKTOR ZMIAN – Koszaliński Program Wspierania Wychodzenia z Bezdomności Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII – Promocja Integracji Społecznej.
Projekt Integracja dla samodzielności współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Rekomendacje zmian prawnych Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej w zadaniu (nr 4) w zakresie standaryzacji pracy z bezdomnymi.
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
Grupy wymiany doświadczeń -gospodarka mieszkaniowa -pomoc społeczna
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako.
Inwestycje w polityce społecznej a idea kosztów zaniechania prof. SGH dr hab. Piotr Błędowski, Szkoła Główna Handlowa Projekt innowacyjny współfinansowany.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Dlaczego projekt KONSERWATOR jest potrzebny? Tendencje na małopolskim rynku pracy Kraków, grudzień 2011 r.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy będzie wdrażał działania finansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Europejski Fundusz Społeczny Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: „Promocja integracji społecznej” Działanie 7.1: „Rozwój i upowszechnianie.
Wizja Mazowsza do 2030 r. Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Warszawa, 6 maja 2015 r.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Aktywni zawodowo” „Aktywni zawodowo” projekt realizowano na.
Anna Gałązka, Monika Chaba, Jarosław Hawrysz,
Strategia Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Miasta Sochaczew na lata
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Rola pomocy społecznej w polityce społecznej miasta Gdańsk, 27 maja 2015 r. Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie „Nasze wsparcie – Twoja samodzielność”
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w Województwie Kujawsko- Pomorskim Działania realizowane przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu Dorota.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
 promowanie rozwoju lokalnego Lublina i województwa lubelskiego,  budowa społeczeństwa obywatelskiego,  przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
PROGRAM „RODZINA 500 plus” W GMINIE JEDLNIA-LETNISKO
ZAŁOŻENIA I PERSPEKTYWY WSPÓŁPRACY WOJEWODY ŚLĄSKIEGO Z PODMIOTAMI NIEPUBLICZNYMI W ZAKRESIE POMOCY SPOŁECZNEJ SLAJD TYTUŁOWY.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego
Senior w środowisku lokalnym
Monitoring strategii polityki społecznej
Komplementarność EFS z PO PŻ
Zapis prezentacji:

1.Polityka społeczna na Mazowszu – praktyka dla aktywnej integracji w obszarze pomocy społecznej i wsparcia rodziny. W ramach PO KL w latach na Działanie Rozwój i upowszechnienie aktywnej integracji przeznaczono kwotę ,00 zł. 2.Strategie i programy w obszarze polityki społecznej.

Kontekst regionalny Strategia rozwoju województwa mazowieckiego do roku 2030 Plan zagospodarowania przestrzennego województwa mazowieckiego Plany wykonawcze działania: 1. Przemysł i produkcja 2. Gospodarka 3. Przestrzeń i transport 4. Społeczeństwo 5. Środowisko i energetyka 6. Kultura i dziedzictwo 7. Rolnictwo i obszary wiejskie RPO WM Kontrakt Terytorialny Inne/pozostałe dokumenty programowe województwa mazowieckiego Strategia Polityki Społecznej dla Województwa Mazowieckiego na lata Kontekst krajowy Długookresowa strategia rozwoju kraju - Polska Trzecia fala nowoczesności Strategia rozwoju kraju 2020 (średniookresowa) 9 strategii zintegrowanych (w tym: KSRR : regiony, miasta, obszary wiejskie) Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju 2030 Krajowa polityka miejska do roku 2020 Krajowy Programu Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020 – Nowy Wymiar Integracji Społecznej Kontekst wspólnotowy V Raport Spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej Strategia "Europa 2020" Wspólne ramy strategiczne Programowanie perspektywy finansowej założenia umowy partnerstwa

STRATEGIA POLITYKI SPOŁECZNEJ DLA WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA LATA Mazowiecki Program Ochrony Zdrowia Psychicznego na lata Wojewódzki Program Oparcia Społecznego dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi Program Przeciwdziałania Wybranym Problemom Zdrowotnym w Województwie Mazowieckim na lata Regionalny Plan Działań na rzecz Zatrudnienia - przygotowywany przez Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie na każdy rok Projekt Programu Wspierania Rodziny i Pieczy Zastępczej Wojewódzki Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na lata Wojewódzki Program Przeciwdziałania Narkomanii na lata Wojewódzki Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na lata Wojewódzki Program Wyrównywania Szans Osób Niepełnosprawnych i Przeciwdziałanie ich Wykluczeniu Społecznemu oraz Realizacji Zadań na rzecz Zatrudnienia Osób Niepełnosprawnych - aktualizacja Powiatowy program ochrony zdrowia psychicznego Gminny program ochrony zdrowia psychicznego Powiatowy program oparcia społecznego dla osób z zaburzeniami psychicznymi Gminny program oparcia społecznego dla osób z zaburzeniami psychicznymi Powiatowy program zdrowotny Gminny program zdrowotny Powiatowy program promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy Powiatowy program dotyczący rozwoju pieczy zastępczej Gminny program wspierania rodziny Gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych Gminny program przeciwdziałania narkomanii Powiatowy program przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie Gminny program przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie Powiatowy program działań na rzecz osób niepełnosprawnych POWIATOWA STRATEGIA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH GMINNA STRATEGIA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH

OBSZAR I R EGIONALNE POLITYKI PUBLICZNE Z WYODRĘBNIONYMI PROGRAMAMI WOJEWÓDZKIMI DLA ZIDENTYFIKOWANYCH PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH Bezrobocie Długotrwała lub ciężka choroba Niepełnosprawność Bezradność w sprawach opiekuńczo -wychowawczych Potrzeba ochrony macierzyństwa i wielodzietności Alkoholizm i narkomania Sytuacja kryzysowa i zdarzenie losowe Przemoc w rodzinie Trudności w przystosowania do życia po zwolnieniu z zakładu karnego Trudności w integracji cudzoziemców, którzy uzyskali w Rzeczpospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą Sieroctwo Potrzeba ochrony ofiar ludźmi Klęska żywiołowa lub ekologiczna

OBSZAR II R EGIONALNE POLITYKI PUBLICZNE BEZ WYODRĘBNIONYCH PROGRAMÓW WOJEWÓDZKICH DLA ZIDENTYFIKOWANYCH PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH Ubóstwo Bezdomność OBSZAR III N OWE REGIONALNE POLITYKI PUBLICZNE DLA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA Polityka rodzinna Polityka senioralna Polityka rozwoju ekonomii społecznej Polityka rozwoju usług społecznych i deinstytucjonalizacji

Prezentacja danych w ujęciu subregionalnym

Prezentacja danych w ujęciu powiatowym

Ustawa z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz. U z 2013 r. poz. 182, 509, 440) Art. 2 ust 1 Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości. Art. 3 1.Pomoc społeczna wspiera osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwia im życie w warunkach odpowiadających godności człowieka. 2.Zadaniem pomocy społecznej jest zapobieganie sytuacjom, o których mowa w art. 2 ust. 1, przez podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem.

SAMODZIELNOŚĆ 1. Inwestowanie w SAMODZIELNOŚĆ 2. Wskaźniki działań społecznych SAMODZIELNOŚCI 3. Trójpodział działań – poziomy dla SAMODZIELNOŚCI  Prewencja  Interwencja  Aktywizacja

Punktem wyjścia - samodzielność życiowa  stan niezależności życiowej,  cecha osobowości,  aktywność jednostki polegająca na podejmowaniu zadań, ich realizacji, kontroli ich przebiegu oraz skutków bez udziału i ingerencji osób trzecich,  w każdej sytuacji w różnych sferach życia osoba jest w stanie sama sobie radzić (rozwiązywać problemy i zaspokajać potrzeby życiowe), modyfikować sytuacje, a nawet kreować nowe, które pozwolą jej na optymalną samorealizację

* Konwencja nr 102 Międzynarodowej Organizacji Pracy dotycząca minimalnych norm zabezpieczenia społecznego,

 Wprowadza nowe podejście do pomagania z pokonywaniu trudnych sytuacji życiowych oparte na:  Poziomach dotkliwości  Poziomach dotkliwości problemu społecznego,  Trójpodziale działań  Trójpodziale działań pomocowych kosztów zaniechania  Szacowaniu kosztów zaniechania aktywizująco- wspierających działań pomocowych nowych narzędzi internetowych  Potencjale nowych narzędzi internetowych (m.in. dzielenie się wiedzą, nowe formy relacji z odbiorcami pomocy i możliwości partycypacji)

 Ułatwia kształtowanie racjonalnej, efektywnej i skutecznej lokalnej polityki społecznej  Dostarcza argumentów w zakresie kosztów zaniechania działań aktywizująco-wspierających  Ułatwia dostęp do wiedzy o nowych i lepszych sposobach rozwiązywania problemów społecznych (innowacjach społecznych)

 Koszty zaniechania – utracone korzyści  Wczesne pomaganie - zwiększenie znaczenia działań prewencyjnych i aktywizacyjnych w stosunku do działań interwencyjnych*  Rozwój planowania społecznego niezbędnego w podejściu inwestycyjnym polityki społecznej (długofalowy zwrot z inwestycji)  Większe znaczenie polityki społecznej w rozwoju społeczno-gospodarczym (kapitał ludzki i społeczne jako jeden z podstawowych czynników produkcji w gospodarce opartej na wiedzy)  Nowy imperatyw polityki społecznej dotyczący innowacji społecznych**, KKZ wspiera proces dyfuzji innowacji społecznych (dzielenie się wiedzą, nowa rola samorządu) *Komisja Europejska (2013), Inwestycje społeczne na rzecz wzrostu i spójności, w tym wdrażanie Europejskiego Funduszu Społecznego na lata , Bruksela COM(2013) 83 final **Osborne S., Naming the Beast; Defining adn Classifying Service innovations in Social Policy, Human Relations 1998

Samorząd województwa Samorząd powiatu Samorząd gminy

Rząd Województwo Powiat Gmina

Projekt innowacyjny systemowy realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytetu VII. Promocja integracji społecznej. Realizatorzy:  Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej – Lider  Szkoła Główna Handlowa w Warszawie – Partner  Stowarzyszenie Radomskie Centrum Przedsiębiorczości – Partner Okres realizacji: r r.

Dyfuzor Innowacji Społecznych jest interaktywną bazą wiedzy, zawierającą uporządkowany zbiór informacji o publikacjach, raportach i innych opracowaniach na temat problemów społecznych oraz projektach i źródłach finansów. Katalog Innowacji Społecznych 110 Moduł Katalogu Projektów ( Katalog Innowacji Społecznych ) – zbiór wiedzy o innowacyjnych projektach społecznych opartych na usługach społecznych. Obecnie w Katalogu możemy znaleźć 110 projektów aktywizująco-wspierających. 39 Moduł Źródeł Finansowania – bazy wiedzy na temat możliwych do pozyskania dodatkowych źródeł finansowania projektów społecznych. Aktualnie w bazie znajduje się 39 możliwych do pozyskania dodatkowych źródeł finansowania. 394 Moduł Wiedzy – zbiór wiedzy na temat podręczników, raportów, dokumentów, strategii, analiz i innych publikacji na temat polityki społecznej. Aktualnie w bazie wiedzy znajdują się 394 publikacje dotyczące polityki społecznej.

Kalkulator Społeczny jest narzędziem informatycznym, które umożliwia oszacowanie kosztów zaniechania działań aktywizująco-wspierających dla osób wymagających pomocy społecznej w perspektywie siedmiu lat. Umożliwia analizę skutków, jakie mogą wystąpić w przyszłości w rezultacie podjętych lub niepodjętych obecnie działań fakultatywnych w ramach pomocy społecznej. Narzędzie to pozwala przeprowadzić symulację dla dziesięciu problemów społecznych - bezrobocie, ubóstwo, niepełnosprawność, bezdomność, bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych, sieroctwo, długotrwała lub ciężka choroba, alkoholizm, narkomania, trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego oraz w integracji cudzoziemców mających status uchodźcy albo ochrony uzupełniającej. Należy podkreślić, że narzędzie wspomaga proces podejmowania decyzji w zakresie działań pomocowych, ale go nie zastępuje.

Generator Strategii jest narzędziem informatycznym, wspierającym proces przygotowania gminnej lub powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych oraz umożliwia opracowanie samego dokumentu strategii w sposób wystandaryzowany zarówno w zakresie merytorycznym, jak i formalnym. Zapewnia spójność między strategiami poszczególnych samorządów terytorialnych: gminnego, powiatowego i wojewódzkiego. Generator odwołuje się do modelowej ścieżki przygotowywania strategii rozwiązywania problemów społecznych dla gminy i powiatu, uwzględniającej zasady partycypacji społecznej, i obejmuje kolejne etapy przygotowania, monitorowania i ewaluacji strategii.

 Faza testowania  Gmina Bodzanów  Gmina Chlewiska  Powiat warszawski zach.  Miasto Radom  Gmina Wyszków  Faza upowszechniania  Powiat nowodworski  Powiat szydłowiecki  Powiat miński  Powiat kozienicki  Miasto Węgrów  Miasto Pionki  Gmina Różan  Gmina Pilawa  Gmina Góra Kalwaria  Gmina Wiązowna  Gmina Borowie  Gmina Odrzywół  Gmina Sarnaki  Gmina Stara Kornica  Gmina Długosiodło  Gmina Czerwonka  Gmina Płoniawy Bramura  Gmina Wiśniewo  Gmina Kotuń  Gmina Mochowo