Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Agencja Oceny Technologii Medycznych
dr Waldemar Wierzba
2
Plan prezentacji Problemy systemowe w opiece zdrowotnej oraz stosowane na świecie sposoby ich rozwiązywania Zadania AOTM Aktywność międzynarodowa AOTM Pracownicy w AOTM – poszukiwany profil i możliwości rozwoju
3
Przyczyny problemów systemu opieki zdrowotnej
Starzenie się populacji Wzrost potrzeb Marketing, wzrost oczekiwań, postawy roszczeniowe Wzrost popytu Nowe technologie Wzrost kosztów Zasoby nie rosną tak szybko jak potrzeby, popyt i koszty
4
W odpowiedzi na wyzwania musimy
zapobiegać chorobom promować zdrowie zwiększyć wartość uzyskiwaną z zasobów opieki zdrowotnej więcej korzyści zdrowotnych (benefits) mniej działań niepożądanych i szkód (harm) w ramach posiadanego budżetu
5
Zwiększyć wartość uzyskiwaną z zasobów opieki zdrowotnej
Lepsza alokacja zasobów Wartość z alokacji zasobów jest maksymalna, jeżeli przesunięcie zasobów z jednego obszaru (świadczenia) do innego nie zwiększa korzyści zdrowotnych ani nie zmniejsza działań niepożądanych i szkód Lepsze wykorzystanie zasobów Wartość z wykorzystania zasobów jest maksymalna, jeżeli osiągnięto najlepszą jakość możliwą w ramach posiadanego budżetu
6
Cel Więcej zdrowia (nawet) za takie same pieniądze
7
„Robić właściwe rzeczy właściwie” - praktyka medyczna XXI wieku
skupiona na lekarzu skupiona na pacjencie oparta na opiniach oparta na dowodach naukowych kierowana (głównie) zyskiem kierowana wiedzą wybór, za J.A. Muir Gray Dyrektor National Library of Health i NHS Screening Programme
8
Wiedza jest wrogiem choroby
Wiedza z badań dowody naukowe (evidence) Wiedza z pomiarów wykonania świadczeń analizy statystyczne (statistics) Wiedza z doświadczenia błędy (mistakes)
9
Jak powstaje wiedza? Dane są przekształcane w
informację, która jest przechowywana dopóki ktoś nie zechce jej użyć Wiedza to zastosowana informacja
10
Przesłanki decyzji klinicznej zgodnej z EBM
Najlepsze dostępne dowody naukowe Wartość potencjalnych korzyści i szkód dla pacjenta Doświadczenie i umiejętności lekarza (w ocenie stanu klinicznego pacjenta) Decyzja kliniczna EBHC – Evidence Based Health Care
11
Przesłanki decyzji o finansowaniu ze środków publicznych zgodnej z EBM i HTA
Najlepsze dostępne dowody naukowe Assessment Wartość potencjalnych korzyści i szkód dla pacjentów, społeczeństwa i decydentów Doświadczenie zawodowe i umiejętności ekspertów klinicznych Decyzja o finansowaniu EBHC – Evidence Based Health Care Appraisal
12
Metodologiczne podstawy AOTM
EBM – Evidence-Based Medicine HTA – Health Technology Assessment wytyczne i standardy postępowania światowych liderów w tej dziedzinie Cochrane Collaboration CADTH (Kanada) MSAC i PBAC (Australia) NICE (Wielka Brytania)
13
Zadania AOTM Do zadań Agencji Oceny Technologii Medycznych należy:
1) Podejmowanie działań mających na celu realizację zadań związanych z oceną procedur medycznych 2) Opracowywanie lub weryfikacja ocen procedur medycznych, ze szczególnym uwzględnieniem tych procedur, które są przedmiotem umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej; 3) Opracowywanie projektów rekomendacji dla ministra właściwego do spraw zdrowia dotyczących procedur medycznych; 4) Współpraca z komórkami organizacyjnymi urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw zdrowia, jednostkami podległymi lub nadzorowanymi przez ministra właściwego do spraw zdrowia, konsultantami krajowymi w poszczególnych dziedzinach medycyny oraz medycznymi stowarzyszeniami naukowymi, organizacjami międzynarodowymi zajmującymi się problematyką związaną z zakresem działalności Agencji, świadczeniodawcami, samorządami zawodów medycznych. 5) Realizacja innych zadań zleconych przez ministra właściwego do spraw zdrowia.
14
Formalna podstawa działania
zarządzenie Ministra Zdrowia z dn. 30 czerwca 2006 r. w sprawie a Agencji Oceny Technologii Medycznych (Dz. Urz. Min. Z ) państwowa jednostka budżetowa z siedzibą w Warszawie, podległa Ministrowi Zdrowia
15
Sytuacja międzynarodowa w zakresie HTA
Raport Grupy ds. Świadczeń Opieki Zdrowotnej przy Komisji UE ( ) “HTA stała się priorytetem polityki zdrowotnej. Istnieje pilna potrzeba ustanowienia trwałej sieci dla HTA” DG SANCO w Planie Pracy na rok 2005 w zakresie Zdrowia Publicznego ustala HTA jako jeden z obszarów priorytetowych Markos Kyprianou, Komisarz UE ds. Zdrowia i Ochrony Konsumentów (HTA jednym z 7 głównych obszarów): “….zauważono użyteczność utworzenia trwałej europejskiej sieci oceny technologii medycznych. […] Mam nadzieję, że ta sieć zostanie uruchomiona w tym roku, ze wsparciem programu zdrowia publicznego.”
16
Międzynarodowa aktywność AOTM
EUnetHTA – Europejska Sieć Oceny Technologii Medycznych TF 2005 „Przejrzystość decyzji państwowego systemu opieki zdrowotnej w sprawie zwrotu kosztów lekarstw” Narodowa licencja Cochrane Library – przygotowania do dołączenia do ok. 10 krajów świata, które zapewniły swoim obywatelom bezpłatny dostęp do Cochrane Library Recenzje zagraniczne Porównawczych Analiz Koszt-Efekt wykonywanych na zlecenie lub przez AOTM Bieżące kontakty z agencjami HTA na świecie Członkostwo instytucjonalne w INAHTA i HTAi
17
EUnetHTA Europejska Sieć Oceny Technologii Medycznych – European Network for HTA projekt współfinansowany przez Unię Europejską w latach dotychczasowe spotkania robocze: - w Kopenhadze i Londynie - najbliższe w Helsinkach
18
EUnetHTA – zadania strategiczne
opracowanie ram organizacyjnych dla trwałej Sieci HTA w Europie opracowanie praktycznych narzędzi wykorzystywanych w ramach Sieci
19
EUnetHTA – cele strategiczne
Ograniczyć dublowanie wysiłków, co doprowadzi do lepszego wykorzystania zasobów Zwiększyć liczbę raportów HTA i ich udziału w decyzjach w krajach członkowskich UE, co zwiększy „impact” HTA Wzmocnić związek między HTA i decyzjami polityki zdrowotnej na poziomie UE i w krajach członkowskich Wspierać kraje mające ograniczone doświadczenie w dziedzinie HTA
20
EUnetHTA – 8 pakietów roboczych
Koordynacja projektu – DACEHTA Komunikacja – SBU & Ewaluacja projektu – NOKC Wspólny rdzeń dla raportu oceny technologii medycznej – FinOHTA Adaptowanie istniejących analiz HTA z jednego do drugiego państwa – NCCHTA Zastosowanie HTA w polityce zdrowotnej – DACEHTA Monitorowanie rozwoju nowych technologii medycznych oraz ustalenie priorytetów HTA – HAS Systemy do wspierania HTA w państwach nieposiadających odpowiednich do tego instytucji – CAHTA Norwegian Knowledge Centre for the Health Services
21
EUnetHTA - partnerzy 27 krajów europejskich, w tym 24 członków UE (bez Słowacji), oraz 4 kraje spoza Europy (Izrael, Australia, Kanada, USA) 35 Partnerów Stowarzyszonych (Associated Partners AP) i 24 Partnerów Współpracujących (Collaborating Partners CP), Główny Partner DACEHTA (Duńska Agencja Oceny Technologii Medycznych) AOTM (AHTAPol) Partnerem Współpracującym, jedyny CP (obok Szwajcarii) który uczestniczy w posiedzeniach Komitetu Sterującego EUnetHTA
22
EUnetHTA
23
Transition Facility 2005 „Transparency of the National Health System drug reimbursement decisions” Przejrzystość decyzji państwowego systemu opieki zdrowotnej w sprawie zwrotu kosztów lekarstw wsparcie instytucjonalnego wzmocnienia administracji polskiej w celu umożliwienia praktycznej realizacji wymogów Dyrektywy Przejrzystości (Council Directive 89/105/EEC)
24
Transition Facility 2005 - budżet projektu
2 mln EUR, w tym finansowanie UE 1,905 mln EUR współfinansowanie polskie 0,095 mln EUR
25
Transition Facility 2005 - komponenty projektu
Institutional Building Wsparcie tworzenia instytucji, w tym propozycja organizacji systemu decyzji dotyczących decyzji o włączeniu do wykazu refundowanych produktów leczniczych oraz roli i struktury AOTM w tym systemie Training Szkolenia dla pracowników AOTM oraz potencjalnych adresatów i użytkowników opracowań EBM (Evidence Based Medicine – Medycyna Oparta na Dowodach Naukowych) i HTA w systemie opieki zdrowotnej (administracja rządowa i terenowa, lekarze i pielęgniarki), oraz pobyty stażowe w agencjach HTA w Europie
26
Rozwój pracowników AOTM – szkolenia
jako jedno z zadań w ramach programu Transition Facility 2005 „Przejrzystość decyzji państwowego systemu opieki zdrowotnej w sprawie zwrotu kosztów lekarstw” (2 mln EUR) szkolenia w kraju i zagranicą, np. CASP International Network i Centre for EBM „Train The Trainer Week”, Oxford, UK zaawansowane rozmowy w sprawie szkoleń prowadzonych w AOTM przez ekspertów zagranicznych (z Europy, ale również Kanady i USA, których aktywność nie mogłaby być finansowana w ramach TF 2005) realizowane na bieżąco przez doświadczonych i kompetentnych pracowników AOTM
27
Profil kandydata do pracy w AOTM
biegła znajomość j. angielskiego co najmniej w zakresie rozumienia słowa pisanego (analiza tekstów opracowań naukowych w tym języku) systematyczność, skrupulatność i gotowość do ciągłego uczenia się sprawne posługiwanie się edytorem tekstu, arkuszem kalkulacyjnym, przeglądarką i wyszukiwarkami internetowymi absolwenci medycyny, biologii lub kierunków pokrewnych (mile widziani również absolwenci studiów ekonomicznych, socjologicznych, matematycznych)
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.