Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

UCHWAŁA w trybie art. 96 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "UCHWAŁA w trybie art. 96 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r"— Zapis prezentacji:

1 UCHWAŁA w trybie art. 96 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r
UCHWAŁA w trybie art. 96 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, w sprawie ograniczeń lub zakazów w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw, w celu zapobieżenia negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi lub środowisko WYKONAWCA EKOMETRIA sp. z o.o. GDAŃSK Tel.:

2 Jakość powietrza w województwie mazowieckim
W latach 2012 – 2016 we wszystkich 4 strefach (aglomeracji warszawskiej, mieście Płock, mieście Radom i strefie mazowieckiej) w województwie mazowieckim występowały: przekroczenia średniego dobowego poziomu dopuszczalnego pyłu zawieszonego PM10 (50 µg/m3, 35 dni w roku), na większości stacji pomiarowych notuje się spadek lub utrzymywanie na tym samym poziomie stężenia tego zanieczyszczenia, jedynie na stacji komunikacyjnej w Warszawie stężenia pyłu PM10 24h rosną z roku na rok. W 2016 r. poziom dopuszczalny pyłu zawieszonego PM10 24h został przekroczony o od 1,6% w Płocku do 30% w Żyrardowie; poziom średnioroczny pyłu zawieszonego PM10 (40 µg/m3)nie był przekraczany na żadnej stacji oprócz stacji komunikacyjnej w Warszawie w latach 2014 – 2016; przekroczenia średniego rocznego poziomu dopuszczalnego pyłu zawieszonego PM2,5 (25 µg/m3), oprócz strefy miasto Płock w 2014 i 2016 r., na większości stacji pomiarowych notuje się spadek lub utrzymywanie na tym samym poziomie stężenia tego zanieczyszczenia. W 2016 r. poziom dopuszczalny pyłu zawieszonego PM2,5 rok został przekroczony o od 2,4% w Radomiu do 8% w Siedlcach. Od 2020 r. poziom dopuszczalny pyłu zawieszonego PM2,5 zostanie obniżony o 5 µg/m3, czyli do 20 µg/m3; przekroczenia średniego rocznego poziomu docelowego benzo(a)pirenu (1 ng/m3), stężenia tego zanieczyszczenia nieznacznie obniżają się. W 2016 r. poziom docelowy B(a)P rok został przekroczony o od na stacjach tłowych: Guty Duże o 20%, Granica–KPN o 90% do 280% w Legionowie i Otwocku; W latach 2015 – 2016 na żadnej stacji w województwie nie został przekroczony poziom alarmowy ani poziom informowania pyłu zawieszonego PM10. W 2017 r. dwa razy został ogłoszony alert poziomu III (ryzyko przekroczenia poziomu alarmowego) dla strefy mazowieckiej i części strefy aglomeracji warszawskiej (Warszawa–Wawer) z powodu przekroczenia poziomu informowania pyłu zawieszonego PM10 (200 µg/m3). W strefie aglomeracja warszawska istnieje problem zanieczyszczenia powietrza ditlenkiem azotu. W latach 2012 – 2016 na stacjach pomiarowych: przy ul. Marszałkowskiej i stacji komunikacyjnej przy al. Niepodległości przekraczany był średnioroczny poziom dopuszczalny NO2. W pozostałej części województwa stężenia średnie roczne NO2 dochodzą lub nieznacznie przekraczają 50% poziomu dopuszczalnego.

3 Przyczyny występowania przekroczeń poziomów dopuszczalnych i docelowych substancji w powietrzu
Główną przyczyną przekroczeń poziomów dopuszczalnych pyłów zawieszonych, a także poziomu docelowego benzo(a)pirenu jest tzw. niska emisja, czyli emisja pochodząca ze spalania paliw stałych w piecach lub kotłach domowych oraz drewna w kominkach. Pozostałe rodzaje emisji mają natomiast zdecydowanie mniejszy udział w tych stężeniach. Czynniki wpływające na wysoki udział emisji z sektora komunalno – bytowego na zanieczyszczenia powietrza: zły stan techniczny znacznej części kotłów, w których odbywa się spalanie paliw w celach grzewczych - są to w większości kotły pozaklasowe, wieloletnio użytkowane, stosowanie paliw niskiej jakości (mułów, flotów, odpadów drewnianych i drewna mokrego), spalanie w piecach odpadów z gospodarstw domowych (m.in. butelek PET, kartonów po napojach, odpadków organicznych i innych), brak dbałości o stan techniczny kotłów, jak i o czystość przewodów kominowych, niska efektywność energetyczna domów, powodująca dużo większe zużycie paliwa. W aglomeracji Warszawskiej, na obrzeżach przeważa wpływ emisji z sektora komunalnego, zarówno lokalnej, jak i napływowej z sąsiednich gmin, natomiast w szerokim centrum Warszawy przeważa wpływ niskiej emisji komunikacyjnej, który z roku na rok rośnie, mimo podejmowanych różnych działań (budowa obwodnic, rozbudowa komunikacji zbiorowej, itp.). BSiPP EKOMETRIA

4 Skutki zdrowotne zanieczyszczeń powietrza
EKSPOZYCJA NA ZANIECZYSZCZENIA POWIETRZA WIĄŻE SIĘ Z WYSTĘPOWANIEM SZEREGU NEGATYWNYCH SKUTKÓW ZDROWOTNYCH, A TAKŻE ZE ZWIĘKSZONĄ UMIERALNOŚCIĄ ORAZ ZE SKRÓCENIEM OCZEKIWANEJ DŁUGOŚCI ŻYCIA. Zanieczyszczenia powietrza wpływają na zwiększenie ryzyka wystąpienia: nawracającego zapalenia oskrzeli i płuc, astmy oskrzelowej, alergicznego nieżytu nosa i egzemy, przewlekłej obturacyjnej choroby płuc (POChP), chorób nowotworowych płuca, mózgu, białaczki limfoblastycznej, udaru mózgu, niekrzepliwości krwi, zakrzepicy żylnej i tętniczej, niewydolności serca, zawałów serca podwyższonego ciśnienia tętniczego krwi, rozwoju miażdżycy naczyń krwionośnych, choroby wieńcowej. Wpływ ekspozycji ciężarnych matek na zanieczyszczenia powietrza skutkuje u ich potomstwa: gorszym rozwojem układu nerwowego, wcześniactwem i niską wagą urodzeniową noworodków, występowaniem zaburzeń ze spektrum autystycznego , deficytami koncentracji i uwagi oraz zwiększoną nadpobudliwością, trudnościami z kontrolą emocji. Źródło: Strategia walki ze smogiem, dr Krzysztof M. Księżopolski, ISECS KWIECIEŃ 2017

5 Konstytucyjnym obowiązkiem władz publicznych jest zwalczanie chorób epidemicznych i zapobieganie negatywnym dla zdrowia skutkom degradacji środowiska (art. 68 ust. 4 Konstytucji) oraz ochrona środowiska (art. 74 ust. 2 Konstytucji). Zgodnie z Konstytucją obowiązkiem władz samorządowych Województwa Mazowieckiego jest podjęcie działań, które ograniczą poziom zanieczyszczenia powietrza oraz ich negatywny wpływ na zdrowie ludzi i na środowisko. BSiPP EKOMETRIA

6 Prawne możliwości poprawy jakości powietrza
Programy ochrony powietrza i Plany działań krótkoterminowych (akty prawa miejscowego) uchwalane na mocy art. 91 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2017 r., poz. 519 ze zm.) dla stref, w których przekraczane są poziomy dopuszczalne lub docelowe substancji. Programy ochrony powietrza, mimo dobrej diagnozy sytuacji aerosanitarnej województwa i wskazywaniu koniecznych do realizacji w celu ograniczenia niskiej emisji działań naprawczych, nie są w zadawalającym stopniu wdrażane i nie wpływają wystarczająco na ograniczanie niskiej emisji. Projekty rozrządzeń: Ministra Rozwoju w sprawie wymagań dla kotłów na paliwo stałe o mocy nie większej niż 500 kW. Ministra Gospodarki z dnia r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw stałych. Rozporządzenia są obecnie procedowane , a termin ich uchwalenia jest ciągle nieznany. Uchwała Sejmiku Województwa z Art ustawy Prawo ochrony środowiska (akt prawa miejscowego): „Sejmik województwa może, w drodze uchwały, w celu zapobieżenia negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi lub na środowisko, wprowadzić ograniczenia lub zakazy w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw.” Podjęcie takiej uchwały może w ciągu kilku - kilkunastu lat pomóc w walce z niską emisją pochodzenia komunalno-bytowego. Uchwała z art. 96 POŚ nie może pomóc w ograniczeniu niskiej emisji pochodzenia komunikacyjnego.

7 Zawartość uchwały z art. 96 POŚ
Uchwała, z art. 96 POŚ, określa: granice obszaru, na którym wprowadza się ograniczenia lub zakazy, rodzaje podmiotów lub instalacji, dla których wprowadza się ograniczenia lub zakazy, rodzaje lub jakość paliw dopuszczonych do stosowania lub których stosowanie jest zakazane na obszarze, o którym mowa w pkt 1, lub parametry techniczne lub rozwiązania techniczne lub parametry emisji instalacji, w których następuje spalanie paliw, dopuszczonych do stosowania na tym obszarze. Może także określać: sposób lub cel wykorzystania paliw, który jest objęty ograniczeniami określonymi w uchwale; okres obowiązywania ograniczeń lub zakazów w ciągu roku; obowiązki podmiotów objętych uchwałą w zakresie niezbędnym do kontroli realizacji uchwały. Uchwała ta nie ma zastosowania do instalacji, dla których wymagane jest uzyskanie pozwolenia zintegrowanego albo pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, albo dokonanie zgłoszenia.

8 Wyniki przeprowadzonej w województwie mazowieckim ankietyzacji
Z 314 gmin ogółem (gminy miejskie – 35, gminy miejsko-wiejskie – 50, gminy wiejskie – 229): odpowiedziało: 247 – 78,7% nie odpowiedziało: 67 – 21,3 % Z gmin, które odpowiedziały: nie posiada sieci gazowej: 119 – 48,2 % (wg. GUS 142 gminy ze wszystkich – 45%), nie posiada sieci ciepłowniczej: 112 – 45,3%, chce wprowadzenia uchwały antysmogowej: 70 – 28,3 %, nie chce wprowadzenia uchwały antysmogowej: 171 – 69,2%, prowadzi edukację ekologiczną: 128 – 51,8%, prowadzi prace dotyczące zmiany sposobu ogrzewania: 105 – 42,5%. BSiPP EKOMETRIA

9 Rozpatrywane warianty emisyjne
CEL - wskazanie obszarów województwa, w których należy zakazać spalania paliw stałych w ogrzewaniu indywidualnym lub zlikwidować pozaklasowe piece węglowe oraz określenie rodzaju i skali działań, tak by docelowo zapewnić dotrzymanie obowiązujących norm jakości powietrza ZAŁOŻENIA: Przeprowadzono modelowanie rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń pyłu zawieszonego PM10, pyłu zawieszonego PM2,5, benzo(a)pirenu dla następujących wariantów: Założono całkowitą eliminację spalania paliw stałych (węgla i drewna) oraz zastąpienie ogrzewania paliwami stałymi w 50% gazem i w 50% ciepłem sieciowym w całym województwie mazowieckim. Założono wymianę kotłów opalanych paliwami stałymi na kotły spełniające wymagania Rozporządzenie Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe w całym województwie mazowieckim. Założono likwidację paliw stałych (zakaz stosowania w ogrzewaniu indywidualnym węgla i drewna) w Warszawie, Płocku i Radomiu natomiast napływ z województwa nie uwzględniał ograniczenia w stosowaniu źródeł cierpła oraz rodzaju i jakości paliw, tzn. założono, że emisja powierzchniowa w województwie poza tymi trzema miastami jest taka jak w 2015 r. Założono całkowitą likwidację paliw stałych (węgla i drewna) w Warszawie, Płocku i Radomiu oraz wymianę bezklasowych kotłów opalanych paliwami stałymi na kotły spełniające wymagania Rozporządzenia Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe w pozostałej części województwa.

10 Rozkłady stężeń pyłu PM10 24h w wariantach I i II
WARIANT I W obu wariantach stężenia pyłu PM10 zarówno średniodobowe jak i średnioroczne na całym obszarze województwa, poza Warszawą, spadłyby poniżej poziomów dopuszczalnych. WARIANT II W Warszawie na obrzeżach miasta, gdzie większy jest udział lokalnej i napływowej emisji z ogrzewania indywidualnego w stężeniach pyłu zawieszonego PM10 oba warianty przyniosłyby oczekiwany skutek, natomiast w centralnej części Warszawy, gdzie występuje wysoki udział emisji komunikacyjnej w stężeniach pyłu zawieszonego PM10, nie miałby większego wpływu na jakość powietrza.

11 Rozkłady stężeń pyłu PM10 24h w wariantach III i IV
WARSZAWA WARIANT III RADOM WARIANT III WARSZAWA WARIANT IV RADOM WARIANT IV

12 W wariancie III pod względem zanieczyszczenia pyłem zawieszonym PM10 sytuacja w Płocku i Radomiu uległaby znacznej poprawie. W Płocku stężenia pyłu PM10 byłyby poniżej poziomów dopuszczalnych, w Radomiu pozostał by niewielki obszar przekroczeń dla poziomu średniodobowego. Natomiast w Warszawie sytuacja byłaby gorsza niż dla wariantu I i porównywalna do obecnej sytuacji, napływ na Warszawę pozostałby ten sam, a likwidacja paliw stałych w mieście niewiele wniosłaby w poprawę jakości powietrza. W wariancie IV pod względem zanieczyszczenia pyłem zawieszonym PM10 sytuacja w Płocku i Radomiu uległaby radykalnej poprawie – stężenia pyłu PM10 byłyby poniżej poziomów dopuszczalnych. Natomiast w Warszawie sytuacja byłaby podobna dla wariantu I – na obrzeżach miasta, gdzie większy jest udział lokalnej i napływowej emisji z ogrzewania indywidualnego w stężeniach pyłu zawieszonego PM10 wariant ten przyniósłby oczekiwany skutek, natomiast w centralnej części Warszawy, gdzie występuje wysoki udział emisji komunikacyjnej w stężeniach pyłu zawieszonego PM10, nie miałby większego wpływu na jakość powietrza. PŁOCK WARIANT III PŁOCK WARIANT IV

13 Rozkłady stężeń B(a)P w wariantach I i II
WARIANT I W obu wariantach stężenia średnioroczne B(a)P na całym obszarze województwa, poza Warszawą, spadłyby poniżej poziomu docelowego. WARIANT II Jedynie w centralnej części Warszawy pozostałyby niewielkie obszary, gdzie poziom 1 ng/m3 nie zostałby osiągnięty. Mimo, że udział B(a)P z komunikacji w stężeniach ogółem jest znacznie mniejszy niż zanieczyszczeń pyłowych, to w centralnej Warszawie przy bardzo dużym natężeniu ruchu i braku emisji B(a)P z ogrzewania indywidualnego, właśnie komunikacja i napływ powodują przekroczenie poziomu docelowego.

14 Rozkłady stężeń B(a)P w wariantach III i IV
WARSZAWA WARIANT III RADOM WARIANT III WARSZAWA WARIANT IV RADOM WARIANT IV

15 PŁOCK WARIANT III W wariancie III i IV pod względem zanieczyszczenia benzo(a)pirenem sytuacja w Płocku, Radomiu i Warszawie byłaby bardzo podobna do sytuacji z wariantu I. W Płocku i Radomiu stężenia B(a)P byłyby poniżej poziomu docelowego. Jedynie w centralnej części Warszawy pozostałyby niewielkie obszary, gdzie poziom docelowy (1 ng/m3) nie zostałby osiągnięty. PŁOCK WARIANT IV

16 Uzasadnienie wyboru wariantu
Efekt ekologiczny w postaci osiągnięcia poziomów dopuszczalnych i docelowego stężeń zanieczyszczeń zostałby osiągnięty we wszystkich zakładanych wariantach, na całym obszarze województwa oprócz aglomeracji warszawskiej i Radomia (w wariancie III). Jakość powietrza w całym województwie, oprócz Warszawy, uległaby znacznej poprawie – zostałyby osiągnięte cele dotyczące jakości powietrza, wyznaczone w Dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/50/WE z dnia 21 maja 2008 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy, aby unikać, zapobiegać lub ograniczać szkodliwe oddziaływanie na zdrowie ludzi i środowiska jako całości. Biorąc pod uwagę uwarunkowania techniczne (dostęp do sieci gazowej lub ciepłowniczej), finansowe (znaczne różnice w dochodach poszczególnych gmin jak i ich mieszkańców) oraz możliwy do uzyskania efekt ekologiczny najlepszym rozwiązaniem zarówno z punktu widzenia ekologicznego, medycznego (poprawa jakości powietrza wiąże się bezpośrednio z polepszeniem zdrowia mieszkańców), technicznego i finansowego jest uchwalenie uchwały antysmogowej z zapisami nakazującymi wymianę bezklasowych kotłów na paliwo stałe na kotły spełniające wymagania Rozporządzenia Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe oraz zastosowanie takiego zapisu, który zapewni, że tam gdzie to będzie technicznie możliwe zostanie zastosowane ogrzewanie z sieci ciepłowniczej lub gazowe.

17 Wybór obszarów obowiązywania uchwały
Biorąc pod uwagę, iż: Problem złej jakości powietrza, w różnym stopniu, dotyczy całego województwa – przekroczenia poziomów dopuszczalnych pyłu PM10 i docelowego B(a)P występują we wszystkich 4 strefach województwa; Powietrze „nie zna granic” – zanieczyszczenia przemieszczają się między obszarami; Prawo do oddychania czystym powietrzem, prawo do mieszkania w czystym środowisku powinno być takie samo dla każdego mieszkańca województwa Obowiązki - dbanie o jakość środowiska powinny być takie same każdego mieszkańca województwa mazowieckiego, zdecydowano, że uchwała w trybie art. 96 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, w sprawie ograniczeń lub zakazów zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw, w celu zapobieżenia negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi lub środowisko powinna obowiązywać w takim samym brzmieniu na całym obszarze województwa mazowieckiego.

18 Koszty zdrowotne złej jakości powietrza oraz ekonomiczne wdrożenia uchwały
Zanieczyszczenie powietrza pyłem zawieszonym PM2,5 w województwie mazowieckim przyczynia się do przedwczesnej śmierci około 4 tysięcy osób rocznie oraz prawie 45 tys. utraconych przez całą populację lat życia, zgodnie z oszacowaniem według metodyki WHO. Szacunkowe koszty ekonomiczne złej jakości powietrza związane z emisją pyłu zawieszonego PM2,5 wyznaczone dla województwa mazowieckiego według metodyki stosowanej przez WHO, przyjmując za IIASA (International Institute for Applied Systems Analysis) koszt związany ze zgonem jednej osoby w przedziale od 1,09 do 2,22 mln €, mogą wynieść od 18 do 36,5 mld zł. Wartość ta zawiera wiele kosztów rzeczywistych, ponoszonych przez Państwo oraz lokalne samorządy – takich jak: koszty leczenia, hospitalizacji, absencji w pracy, lecz także wielu wartości niemierzalnych, jak wartość życia ludzkiego, wartość wkładu jednostki w życie społeczne i rozwój społeczeństwa lub produktywności człowieka w sferze zawodowej. Łączne nakłady inwestycyjne na wymianę źródeł ogrzewania, które zostaną poniesione przez mieszkańców do roku 2023 związane z wdrożeniem niniejszej uchwały zostały oszacowane na kwotę: 4,5 mld zł przy wymianie bezklasowych kotłów na paliwo stałe na kotły spełniające wymagania ekoprojektu, 6 mld zł przy wymianie kotłów bezklasowych na kotły gazowe wraz z instalacją zewnętrzną, 11 mld zł, jeżeli do kosztów wymiany pieca doliczy się koszty wymiany wewnętrznej instalacji centralnego ogrzewania. BSiPP EKOMETRIA

19 Zapisy szczegółowe uchwały
Instalacje Dla których wprowadza się ograniczenia i zakazy w zakresie ich eksploatacji to instalacje, w których następuje spalanie paliw stałych w rozumieniu art. 3 pkt. 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz.U. z 2012 r. poz z późn. zm.), w szczególności kocioł, (kominek) i piec, jeżeli: 1) dostarczają ciepło do systemu centralnego ogrzewania lub 2) wydzielają ciepło poprzez: a) bezpośrednie przenoszenie ciepła lub b) bezpośrednie przenoszenie ciepła w połączeniu z przenoszeniem ciepła do cieczy lub c) bezpośrednie przenoszenie ciepła w połączeniu z systemem dystrybucji gorącego powietrza.

20 Zapisy szczegółowe uchwały
Odnośnie paliw Od 1 listopada 2017 roku zakazuje się stosowania w instalacjach następujących paliw: mułów i flotokoncentratów węglowych oraz mieszanek produkowanych z ich wykorzystaniem, węgla brunatnego oraz paliw stałych produkowanych z wykorzystaniem tego węgla, paliw, w których udział masowy węgla kamiennego o uziarnieniu 0-3 mm wynosi powyżej 15%, paliw zawierających biomasę o wilgotności w stanie roboczym powyżej 20%. BSiPP EKOMETRIA

21 Zapisy szczegółowe uchwały
Odnośnie kotłów Dopuszcza się wyłącznie eksploatację instalacji wypełniających łącznie następujące warunki: zapewniających minimalne poziomy sezonowej efektywności energetycznej i normy emisji zanieczyszczeń dla sezonowego ogrzewania pomieszczeń określone w punkcie 1 załącznika II do Rozporządzenia Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe, umożliwiających wyłącznie automatyczne podawanie paliwa, za wyjątkiem instalacji zgazowujących paliwo. W terminach: Od 1 listopada 2017 roku dla instalacji nowych; Od 1 stycznia 2028 roku dla instalacji spełniających wymagania w zakresie emisji zanieczyszczeń na poziomie klasy 3 lub klasy 4 według normy PN-EN 303-5:2012; Od 1 stycznia 2023 dla pozostałych instalacji. Eksploatację powyższych instalacji dopuszcza się pod warunkiem braku technicznych lub ekonomicznych możliwości podłączenia obiektu budowlanego do sieci ciepłowniczej centralnej lub sieci gazowej. BSiPP EKOMETRIA

22 Zapisy szczegółowe uchwały
Odnośnie miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń (kominków) Dopuszcza się wyłącznie eksploatację instalacji, które spełniają minimalne poziomy sezonowej efektywności energetycznej i normy emisji zanieczyszczeń dla sezonowego ogrzewania pomieszczeń określone w punkcie 1 i 2 załącznika II do Rozporządzenia Komisji (UE) 2015/1185 z dnia 24 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwo stałe. W terminach: Od 1 listopada 2017 roku dla instalacji nowych; Od 1 stycznia 2023 dla instalacji których eksploatacja rozpocznie się przed 1 listopada 2017 r chyba że instalacje te będą: osiągać sprawność cieplną na poziomie co najmniej 80% lub zostaną wyposażone w urządzenie zapewniające redukcję emisji pyłu do wartości określonych w punkcie 2 lit. a załącznika II do Rozporządzenia Komisji (UE) 2015/1185 z dnia 24 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwo stałe. . BSiPP EKOMETRIA

23 W celu realizacji zapisów programów ochrony powietrza dla województwa mazowieckiego i kierując się zasadą praworządności, Sejmik Województwa Mazowieckiego postanawia wprowadzić zakazy i ograniczenia w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw. Możliwość taką przewiduje art. 96 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2017 r., poz. 519 ze zm.). W sytuacji występowania przekroczeń norm jakości powietrza w województwie mazowieckim, a w konsekwencji naruszenia prawa do życia i ochrony zdrowia ludzi, a także niewywiązania się ze zobowiązań Polski wynikających z prawa Unii Europejskiej, zastosowanie ograniczeń określonych w uchwale stanowi środek adekwatny do celu, jakim jest zniwelowanie zanieczyszczeń do poziomów zgodnych z obowiązującym prawem. BSiPP EKOMETRIA

24 Finansowanie likwidacji bezklasowych kotłów węglowych
Zarząd Województwa Mazowieckiego przeznaczył w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014 – 2020 na działanie Ograniczanie zanieczyszczeń powietrza i rozwój mobilności miejskiej, kwotę 111 mln Euro między innymi na dofinansowanie do wymiany starych kotłów na paliwa stałe. Środki te udostępniane za pośrednictwem gmin stanowią narzędzie wsparcia dla mieszkańców, którzy będą dokonywali likwidacji ogrzewania starymi kotłami na paliwa stałe i zastosują ogrzewanie niskoemisyjne, w tym także kotły na węgiel lub biomasę spełniające wymagania rozporządzeń Komisji UE w sprawie ekoprojektu. Możliwe jest również finansowanie działań z: PROGRAMU OPERACYJNEGO INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 – 2020 (zaakceptowany przez Komisję Europejską decyzją z dnia r., obowiązuje od r.) NARODOWEGO FUNDUSZU OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ WOJEWÓDZKIEGO FUNDUSZU OCHRONY ŚRODOWISKA W WARSZAWIE BSiPP EKOMETRIA

25 Dziękujemy BSiPP EKOMETRIA


Pobierz ppt "UCHWAŁA w trybie art. 96 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r"

Podobne prezentacje


Reklamy Google