Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałEmilia Wróbel Został zmieniony 8 lat temu
1
SPEDYCYJNA FIRMA SYMULACYJNA UCZNIOWIE KL IV TS
2
Firma symulacyjna to przedsiębiorstwo zakładane przez uczniów przy wsparciu nauczyciela, w celu podejmowania czynności handlowych, dająca uczniom możliwości nabycia umiejętności prowadzenia biznesu, a także wzmocnienia ich wiadomości teoretycznych o praktykę. PLANOWANIE PROJEKTU – WYBÓR TEMATU Istotą pracy firmy jest symulacja, czyli naśladownictwo pracy autentycznego przedsiębiorstwa, w którym wszystkie operacje biurowe, niezależne od profilu firmy są identyczne jak w rzeczywistym przedsiębiorstwie. Praca jest rzeczywista, natomiast towar i pieniądz są fikcyjne. Prace biurowe w firmie symulacyjnej nie różnią się od prac biurowych prawdziwego przedsiębiorstwa, w którym pracownicy biurowi nie maja bezpośredniego kontaktu z towarem, a tylko dokumentami.
3
Kto realizował projekt? Zajęcia w Firmie symulacyjnej realizowane były w formie 45 minutowych warsztatów dla uczniów IV klasy Technikum Spedycyjnego.
4
Głównym celem projektu było zbudowanie kwalifikacji praktycznych, podsumowanie zdobytej wiedzy oraz przygotowanie absolwenta do wejścia na rynek pracy. Cele szczegółowe miały charakter ogólny i uczniowie sami je precyzowali dobierając jednocześnie odpowiednie narzędzia, które pozwoliły je osiągnąć. Dotyczyły one min.: zdobywania umiejętności konfrontacji teorii z praktyką podejmowania odpowiedzialnych decyzji praktycznych działań pracy w zespole oraz dobrej zabawy Cele projektu
5
Zasady współpracy w grupie Praca w każdym dziale firmy symulacyjnej wymaga umiejętności pracy grupowej, kierowania pracą, wspólnej odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz współpracy z innymi zespołami – działami. Zasady pracy w grupie zostały ustalone na samym początku projektu. Dotyczyły min: Systematyczności działania Dokładności wykonywania zadań Odpowiedzialności za wykonaną pracę Umiejętności słuchania i akceptowania decyzji innych
6
Harmonogram działań Zajęcia w firmie symulacyjnej odbywały się w formie warsztatów w grupach liczących nie więcej niż 13 osób. Każdy uczeń był pracownikiem firmy symulacyjnej, i identyfikował się z problemami firmy tak, jakby pracował w prawdziwym przedsiębiorstwie. Uczniowie na pracę w firmie poświęcali ok. 2 godziny tygodniowo. Zajęcia praktyczne odbywały się raz w tygodniu i trwały 1 godzinę lekcyjną. Pozostały czas przewidziany był na pracę własną w siedzibie firmy symulacyjnej, bądź w domu. Zajęcia warsztatowe trwały do końca kwietnia br. Przez pierwszy miesiąc uczniowie wdrażali się w kuluary działania firmy symulacyjnej: dzielili się na zespoły, opracowywali biznes plan, rejestrowali podmiot gospodarczy, poznali specyfikę funkcjonowania poszczególnych działów, zapoznali się z ofertą przedsiębiorstwa, dostawcami i klientami itd.
7
Po miesięcznym wdrożeniu uczniowie przejęli zarząd nad firmą, samodzielnie wykonując przy tym wszelkie prace związane z jej prowadzeniem (poza pacami fizycznymi) a więc: składanie zamówień u dostawców po wcześniejszym zapoznaniu się z ofertą różnych firm dokumentowanie procesy handlowe przy użyciu specjalistycznego programu komputerowego ewidencjonowanie sprzedaży i rozchodowanie gotowych produktów prowadzenie ewidencji księgowej oraz rozliczeń budżetowych prowadzenie ewidencji kadrowej i płacowej podejmowanie decyzji w celu optymalizacji działalności operacyjnej przedsiębiorstwa przygotowywanie i dokumentacja projektów modernizacyjnych Po 3-miesięcznym okresie samodzielnego prowadzenia firmy nastąpiło rozliczenie działalności. Każdy dział opracował wówczas raport, który zawierał podsumowanie dobrych i złych decyzji oraz wnioski z błędów, jakie zostały popełnione. Do końca kwietnia uczniowie prowadzili swoje przedsiębiorstwo w formie elektronicznej, przy użyciu specjalistycznych programów, aktywnych druków i formularzy.
8
Monitoring pracy uczniów Praca uczniów monitorowana była na bieżąco w trakcie zajęć. Systematyczny nadzór nad realizacją zadań znacznie usprawnia pracę i daje uczniom możliwość bieżącej korekty błędów i nieprawidłowości. Uczniowie poprawiali błędy sami, ucząc się w ten sposób dokładnej i rzetelnej pracy. Spójna treść poszczególnych pakietów dała także możliwość monitorowania występujących zależności i kontynuacji zadań, co wpływało na kształtowanie zachowań i pracy w grupie.
9
Dokumentowanie pracy i przedstawienie efektów Uczniowie bazując na posiadanej wiedzy i mając do dyspozycji pracownię komputerową pracowali na przygotowanych wcześniej przez prowadzącego pakietach szkoleniowych. Pakiety przygotowywane zostały w wersji papierowej i zawierały dokładne instrukcje i dane do wykonania poszczególnych zadań. W drugiej części projektu takie same czynności wykonywane były w wersji elektronicznej. Dla ułatwienia pracy plan zajęć został przygotowany według zasad obowiązujących w typowych przedsiębiorstwach. W pracowni zostały wydzielone podstawowe działy funkcjonujące w przedsiębiorstwach. Do każdego działu oddzielnie przygotowane zostały pakiety szkoleniowe stanowiące kontynuację poszczególnych zadań.
10
REALIZACJA PROJEKTU Zgodnie z zaplanowanym harmonogramem uczniowie spotykali się raz w tygodniu w grupach liczących ok. 13 osób. W trakcie zajęć (a także poza wyznaczonymi spotkaniami) realizowali następujące pakiety symulacyjne:
11
Biznesplan – pomysł na przedsiębiorstwo - uczniowie piszą biznesplan własnej działalności
12
Rejestracja podmiotu gospodarczego etapy rejestracji wypełnianie dokumentów ustalenie terminów, opłat i drogi odwoławczej
13
Dział handlowy – przyjęcie zlecenia analiza zlecenia tryb i dokumenty dotyczące akceptacji zlecenia (wstępna kalkulacja kosztów, potwierdzenie przyjęcia zlecenia, oferta wstępna) tryb i dokumenty związane z realizacją zlecenia (przygotowanie dokumentów, rozliczenie trasy i czasu pracy kierowców, dokumenty transportowe) kalkulacja ostateczna
14
Dział handlowy – sprzedaż sprzedaż krajowa – (F-ra sprzedaży, list przewozowy, przepustka materiałowa, dowód zapłaty) sprzedaż zagraniczna – (ustalenie ceny, F-ra sprzedaży, CMR- list przewozowy, dokumentacja spedycyjna, dowód zapłaty)
15
Kadry – sprawy osobowe teczki osobowe dokumenty towarzyszące poszukiwaniu pracy – CV, List motywacyjny dokumenty dotyczące podjęcia pracy – podanie o pracę, kwestionariusz osobowy, umowa o pracę, umowa zlecenie) dokumenty dotyczące świadczenia pracy – karty wynagrodzeń, listy płac dokumenty dotyczące ustania stosunku pracy – wnioski o rozwiązanie stosunku pracy (za wypowiedzeniem, bez wypowiedzenia), świadectwo pracy
16
Sekretariat – obieg dokumentów i inwentaryzacja przyjmowanie i wydawanie korespondencji – książka korespondencji tryb i dokumenty inwentaryzacji- powołanie komisji inwentaryzacyjnej, przeprowadzenie inwentaryzacji (arkusz spisu z natury, protokół inwentaryzacji), rozliczenie inwentaryzacji
17
Praca wirtualna Po pierwszym etapie tzw. „papierowym” (większość czynności realizowana była z wykorzystaniem dokumentów papierowych), uczniowie rozpoczęli drugi etap – pracę wirtualną – wykorzystując do tego celu treści umieszczone na stronie Internetowej szkoły.
18
Dziękujemy za uwagę Uczniowie klasy IV TS
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.