Prawo zagospodarowania przestrzennego a prawa jednostki.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NOWE ZASADY WNOSZENIE ŚRODKÓW OCHRONY PRAWNEJ
Advertisements

Zmiana Planu zagospodarowania przestrzennego Województwa Lubuskiego
SAMORZĄD TERYTORIALNY.
Art. 8 pkt 6 i 7 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 180, poz. 1493, z późn. zm.)
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Specyfikacja istotnych warunków zamówienia dla zlecanych projektów planów miejscowych – forma i podstawowe założenia BAiPP Warszawa, 30 września 2009.
Działalność ubezpieczeniowa Dotychczasowe projekty legislacyjne oraz planowane działania.
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
Analiza zgłaszanych propozycji zmian przepisu art. 75 ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. z 2010.
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Przekształcenie użytkowania wieczystego we własność Kwestię tę reguluje ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu użytkowania wieczystego we własność
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
Procedura oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko jest obligatoryjne (tzw. grupa.
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
System wspomagający Gospodarkę Odpadami Komunalnymi Katowice
mgr Marlena Ballak doktorant na Wydziale Prawa i Administracji
CO, GDZIE, JAK ? czyli przewodnik w sieci procedur dotyczących
PROCES NABORU WNIOSKÓW. Ogłoszenie rozpoczęcia naboru wniosków, które będzie można znaleźć w : prasie, na stronach internetowych Urzędu Marszałkowskiego.
MIEJSCOWY PLAN ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO (MPZP.)
Podstawa prawna Konstytucja RP Ustawa o samorządzie gminnym
STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
Postępowanie dowodowe w polskim postępowaniu administracyjnym w procedurze wydania decyzji środowiskowej prof. dr hab. Jerzy Stelmasiak Sędzia NSA mgr.
CO TRZEBA ZROBIĆ, ABY GO UZYSKAĆ? WAŻNA JEST BEZTERMINOWO W zakresie: warunków i wymagań ochrony ładu przestrzennego, ochrony środowiska i zdrowia ludzi.
Magdalena Sobczak Kierownik Biura ds. Gospodarki Odpadami
PROCES BUDOWLANO-INWESTYCYJNY Regulacje dotyczące planowania i zagospodarowania przestrzennego. Nowe regulacje dotyczące prawa budowlanego.
Nadzór prawny nad uchwałami z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego Warszawa, marzec 2010.
„ZAGOSPODAROWANIE PRZESTRZENNE”
Ustrój samorządu terytorialnego
Ustrój samorządu terytorialnego
Podatek od nieruchomości
Reglamentacja procesu budowy
 Art Jeżeli liczba zmian w ustawie jest znaczna lub gdy ustawa była wielokrotnie uprzednio nowelizowana i posługiwanie się tekstem ustawy może.
Reglamentacja procesu budowy
Temat: Procedury odwoławcze od decyzji urzędów.
Proces rozbiórki. ROZBIÓRKA OBLIGATORYJNA Postępowanie naprawcze / Postępowanie legalizacyjne Dotyczy naruszeń prawa budowlanego przez: 1.Budowane obiekty.
Ogólnopolska Konferencja Naukowa „PODATKI I OPŁATY LOKALNE JAKO ŹRÓDŁA DOCHODÓW JST” Prawne granice stanowienia aktów prawa miejscowego (uchwał podatkowych)
Kalendarz Styczeń - luty Aktywne działania sołtysa i rady sołeckiej zmierzające do przekonania radę gminy do poparcia inicjatywy wyodrębniania funduszu.
Zakres obowiązywania kpa
Zagadnienia ogólne prawa zagospodarowania przestrzennego.
System aktów planowania przestrzennego
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego
Decyzja o warunkach zabudowy
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
UCHWAŁA NR RADY MIASTA POZNANIA z dnia r. w sprawie przebiegu istniejącej drogi.
1 Zmiana studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Gniew – rejon wsi Gogolewo CEL PREZENTACJI: CEL PREZENTACJI: PRZEDSTAWIENIE.
1 Zmiana nr 2 studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Gniew CEL PREZENTACJI: CEL PREZENTACJI: PRZEDSTAWIENIE PROJEKTU.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o księgach wieczystych i hipotece, ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego oraz ustawy o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości.
Ustawa o gospodarce nieruchomościami
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
UST 3.
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju
System aktów planistycznych
Tworzenie i stosowanie prawa
M19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER
Upzp a prawa jednostki W planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym uwzględnia się zwłaszcza: zachowanie jawności i przejrzystości procedur planistycznych;
ZGODNIE Z UZYSKANĄ INFORMACJĄ NIE, PROJEKT MPZP. JEST W OPRACOWANIU
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
Procedura uchwalania Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdańska BIURO ROZWOJU GDAŃSKA, ul. Wały Piastowskie GDAŃSK.
Plan transportowy Źródła prawa: - Utz - ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z.
Budownictwo kościelne i sakralne, cmentarze wyznaniowe
Samorządowe akty prawa miejscowego
MIEJSCOWY PLAN ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO (MPZP.)
nad uchwałami z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego
USTAWA O PRZEKSZTAŁCENIU PRAWA UŻYTKOWANIA WIECZYSTEGO GRUNTÓW ZABUDOWANYCH NA CELE MIESZKANIOWE W PRAWO WŁASNOŚCI TYCH GRUNTÓW Istotne rozwiązania.
Koszty zagospodarowania przestrzennego
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

Prawo zagospodarowania przestrzennego a prawa jednostki

Upzp a prawa jednostki W planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym uwzględnia się zwłaszcza: 1.zachowanie jawności i przejrzystości procedur planistycznych; 2.prawo własności; (art. 1 ust. 2 pkt. 7, 12 upzp)

Upzp a prawa jednostki Ustalając przeznaczenie terenu lub określając potencjalny sposób zagospodarowania i korzystania z terenu, organ waży interes publiczny i interesy prywatne, -w tym zgłaszane w postaci wniosków i uwag, zmierzające do ochrony 1.istniejącego stanu zagospodarowania terenu, jak i 2. zmian w zakresie jego zagospodarowania, a także - analizy ekonomiczne, środowiskowe i społeczne. (art. 1 ust. 3 upzp)

Upzp a prawa jednostki Jawność i partycypacja: -Ma miejsce w toku przygotowania aktów planowania: 1.Stadium uwarunkowań 2.MPZP

Upzp a prawa jednostki Jawność i partycypacja: plan zagospodarowania przestrzennego województwa -Po podjęciu przez sejmik województwa uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu zagospodarowania przestrzennego województwa marszałek województwa kolejno: 1)ogłasza w prasie ogólnopolskiej oraz przez obwieszczenie w urzędach gmin, starostwach powiatowych, urzędzie marszałkowskim i urzędzie wojewódzkim o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu, określając formę, miejsce i termin składania wniosków dotyczących planu, nie krótszy niż 3 miesiące od dnia ogłoszenia 2)rozpatruje wnioski, o których mowa w pkt 1; (art. 41 ust. 1 pkt. 1, 3 upzp)

Upzp a prawa jednostki Jawność i partycypacja: Studium uwarunkowań: Wójt, burmistrz albo prezydent miasta, po podjęciu przez radę gminy uchwały o przystąpieniu do sporządzania studium, kolejno: 1)ogłasza w prasie miejscowej oraz przez obwieszczenie, a także w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości, o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzania studium, określając formę, miejsce i termin składania wniosków dotyczących studium, nie krótszy jednak niż 21 dni od dnia ogłoszenia; 2)sporządza projekt studium rozpatrując wnioski, o których mowa w pkt 1, (art. 11 pkt. 1 i 4 upzp)

Upzp a prawa jednostki Jawność i partycypacja: Studium uwarunkowań: 3) ogłasza w sposób określony w pkt 1, o wyłożeniu projektu studium do publicznego wglądu na okres co najmniej 7 dni przed dniem wyłożenia i wykłada ten projekt do publicznego wglądu oraz -publikuje na stronach internetowych urzędu gminy na okres co najmniej 21 dni oraz -organizuje w tym czasie dyskusję publiczną nad przyjętymi w tym projekcie studium rozwiązaniami; (art. 11 pkt. 10 upzp)

Upzp a prawa jednostki Jawność i partycypacja: Studium uwarunkowań: 4) wyznacza w ogłoszeniu, o którym mowa w pkt 10, termin, w którym osoby prawne i fizyczne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej mogą wnosić uwagi dotyczące projektu studium, nie krótszy niż 21 dni od dnia zakończenia okresu wyłożenia studium; 5) przedstawia radzie gminy do uchwalenia projekt studium wraz z listą nieuwzględnionych uwag, o których mowa w pkt 11. (art. 11 pkt upzp)

Upzp a prawa jednostki Jawność i partycypacja: Studium uwarunkowań: Studium uchwala rada gminy, rozstrzygając jednocześnie o sposobie rozpatrzenia uwag, o których mowa w art. 11 pkt 12 upzp. Tekst i rysunek studium oraz rozstrzygnięcie o sposobie rozpatrzenia uwag stanowią załączniki do uchwały o uchwaleniu studium. (art. 12 ust. 1 upzp)

Upzp a prawa jednostki Jawność i partycypacja: MPZP Wójt, burmistrz albo prezydent miasta po podjęciu przez radę gminy uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu miejscowego kolejno: 1)ogłasza w prasie miejscowej oraz przez obwieszczenie, a także w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości, o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu, określając formę, miejsce i termin składania wniosków do planu, nie krótszy niż 21 dni od dnia ogłoszenia; 2)sporządza projekt planu miejscowego rozpatrując wnioski, o których mowa w pkt 1 (art. 17 pkt. 1 i 4 upzp)

Upzp a prawa jednostki Jawność i partycypacja: MPZP 3) wprowadza zmiany wynikające z uzyskanych opinii i dokonanych uzgodnień oraz ogłasza, w sposób określony w pkt 1, o wyłożeniu projektu planu do publicznego wglądu na co najmniej 7 dni przed dniem wyłożenia i wykłada ten projekt wraz z prognozą oddziaływania na środowisko do publicznego wglądu na okres co najmniej 21 dni oraz organizuje w tym czasie dyskusję publiczną nad przyjętymi w projekcie planu rozwiązaniami; 4) wyznacza w ogłoszeniu, o którym mowa w pkt 9, termin, w którym osoby fizyczne i prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej mogą wnosić uwagi dotyczące projektu planu, nie krótszy niż 14 dni od dnia zakończenia okresu wyłożenia projektu planu; (art. 17 pkt. 9 i 11 upzp)

Upzp a prawa jednostki Jawność i partycypacja: MPZP 5) rozpatruje uwagi, o których mowa we wcześniejszym slajdzie, w terminie nie dłuższym niż 21 dni od dnia upływu terminu ich składania; 6) wprowadza zmiany do projektu planu miejscowego wynikające z rozpatrzenia uwag, o których mowa we wcześniejszym slajdzie, a następnie w niezbędnym zakresie ponawia uzgodnienia; 7) przedstawia radzie gminy projekt planu miejscowego wraz z listą nieuwzględnionych uwag, o których mowa we wcześniejszym slajdzie. (art. 17 pkt upzp)

Upzp a prawa jednostki Jawność i partycypacja: MPZP - Uwagi do projektu planu miejscowego 1. Uwagi do projektu planu miejscowego może wnieść każdy, kto kwestionuje ustalenia przyjęte w projekcie planu, wyłożonym do publicznego wglądu, o którym mowa w art. 17 pkt Uwagi do projektu planu należy wnieść na piśmie w terminie wyznaczonym w ogłoszeniu, o którym mowa w art. 17 pkt 11. (art. 18 ust. 1-2 upzp)

Upzp a prawa jednostki Jawność i partycypacja: MPZP - Uwagi do projektu planu miejscowego Jako wniesione na piśmie uznaje się również uwagi wniesione w postaci elektronicznej: 1)opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu w rozumieniu ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. z 2013 r. poz. 262 oraz z 2014 r. poz. 1662) lub 2)opatrzone podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2014 r. poz. 1114) lub 3)za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. (art. 18 ust. 3 upzp)

Upzp a prawa jednostki Jawność i partycypacja: MPZP Plan miejscowy uchwala rada gminy, po stwierdzeniu, że nie narusza on ustaleń studium, rozstrzygając jednocześnie o sposobie rozpatrzenia uwag do projektu planu oraz sposobie realizacji, zapisanych w planie, inwestycji z zakresu infrastruktury technicznej, które należą do zadań własnych gminy, oraz zasadach ich finansowania, zgodnie z przepisami o finansach publicznych. Część tekstowa planu stanowi treść uchwały, część graficzna oraz wymagane rozstrzygnięcia stanowią załączniki do uchwały. (art. 20 ust. 1 upzp)

Upzp a prawa jednostki Jawność i partycypacja: Niedopuszczalność zaskarżania do sądów administracyjnych: Rozstrzygnięcia wójta, burmistrza, prezydenta miasta albo marszałka województwa o -nieuwzględnieniu odpowiednio 1.wniosków dotyczących studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, 2.uwag dotyczących projektu tego studium, 3.wniosków dotyczących miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, 4.uwag dotyczących projektu tego planu albo 5.wniosków dotyczących planu zagospodarowania przestrzennego województwa -nie podlegają zaskarżeniu do sądu administracyjnego. (art. 7 upzp)

Upzp a prawa jednostki Jawność i partycypacja: Każdy ma prawo wglądu do 1.studium lub 2.planu miejscowego oraz otrzymania z nich wypisów i wyrysów. (art. 30 ust. 1 upzp)

Upzp a prawa jednostki 1. Ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego kształtują, wraz z innymi przepisami, sposób wykonywania prawa własności nieruchomości. 2. Każdy ma prawo, w granicach określonych ustawą, do: 1) zagospodarowania terenu, do którego ma tytuł prawny, zgodnie z warunkami ustalonymi w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego albo decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli nie narusza to chronionego prawem interesu publicznego oraz osób trzecich; 2) ochrony własnego interesu prawnego przy zagospodarowaniu terenów należących do innych osób lub jednostek organizacyjnych. (art. 6 upzp)

Upzp a prawa jednostki Decyzja o warunkach zabudowy nie rodzi praw do terenu oraz nie narusza prawa własności i uprawnień osób trzecich. Informację tej treści zamieszcza się w decyzji. (art. 63 ust. 2 upzp)

Upzp a prawa jednostki Roszczenia odszkodowawcze właściciela Roszczenia dotyczą: 1.MPZP 2.DWZ - Jeżeli decyzja o warunkach zabudowy wywołuje skutki, o których mowa w art. 36, przepisy art. 36 oraz art. 37 stosuje się odpowiednio. Koszty realizacji roszczeń, o których mowa w art. 36 ust. 1 i 3, ponosi inwestor, po uzyskaniu ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę. -Wnioskodawcy, który nie uzyskał prawa do terenu, nie przysługuje roszczenie o zwrot nakładów poniesionych w związku z otrzymaną decyzją o warunkach zabudowy. -(art. 63 ust. 3-4 upzp)

Upzp a prawa jednostki Roszczenia odszkodowawcze właściciela Jeżeli, w związku z uchwaleniem planu miejscowego albo jego zmianą, korzystanie z nieruchomości lub jej części -w dotychczasowy sposób lub -zgodny z dotychczasowym przeznaczeniem stało się niemożliwe bądź istotnie ograniczone, właściciel albo użytkownik wieczysty nieruchomości może, z zastrzeżeniem ust. 2, żądać od gminy: 1) odszkodowania za poniesioną rzeczywistą szkodę albo 2) wykupienia nieruchomości lub jej części. (art. 36 ust. 1 upzp)

Upzp a prawa jednostki Roszczenia odszkodowawcze właściciela Realizacja roszczeń, o których mowa w art. 36 ust. 1, -może nastąpić również w drodze zaoferowania przez gminę właścicielowi albo użytkownikowi wieczystemu -nieruchomości zamiennej. Z dniem zawarcia umowy zamiany roszczenia wygasają. (art. 36 ust. 2 upzp)

Upzp a prawa jednostki Roszczenia odszkodowawcze właściciela Jeżeli, w związku z uchwaleniem planu miejscowego albo jego zmianą, -wartość nieruchomości uległa obniżeniu, a właściciel albo użytkownik wieczysty zbywa tę nieruchomość i nie skorzystał z praw, o których mowa w art. 36 ust. 1 i 2, -może żądać od gminy odszkodowania równego obniżeniu wartości nieruchomości. (art. 36 ust. 3 upzp)

Upzp a prawa jednostki Roszczenia odszkodowawcze właściciela Jeżeli w związku z uchwaleniem planu miejscowego albo jego zmianą wartość nieruchomości wzrosła, -a właściciel lub użytkownik wieczysty zbywa tę nieruchomość, wójt, burmistrz albo prezydent miasta pobiera jednorazową opłatę ustaloną w tym planie, określoną w stosunku procentowym do wzrostu wartości nieruchomości. -Opłata ta jest dochodem własnym gminy. -Wysokość opłaty nie może być wyższa niż 30% wzrostu wartości nieruchomości. (art. 36 ust. 4 upzp)

Upzp a prawa jednostki Roszczenia odszkodowawcze właściciela 1. W razie stwierdzenia nieważności uchwały rady gminy w sprawie planu miejscowego, w części lub w całości, odszkodowanie, o którym mowa w art. 36 ust. 1 pkt 1, albo opłata, o której mowa w art. 36 ust. 4, podlegają zwrotowi odpowiednio na rzecz gminy lub na rzecz aktualnego właściciela albo użytkownika wieczystego nieruchomości. 2. W przypadku, o którym mowa w art. 36 ust. 3, w razie stwierdzenia nieważności uchwały rady gminy w sprawie planu miejscowego w części lub w całości gmina może żądać od aktualnego właściciela albo użytkownika wieczystego nieruchomości zwrotu kwoty stanowiącej równowartość wypłaconego odszkodowania. (art. 36 ust. 5-6 upzp)

Upzp a prawa jednostki Roszczenia odszkodowawcze właściciela Obniżenie / wzrost wartości nieruchomości -Wysokość odszkodowania z tytułu obniżenia wartości nieruchomości, o którym mowa w art. 36 ust. 3, oraz -wysokość opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości, o której mowa w art. 36 ust. 4, ustala się na dzień jej sprzedaży. Obniżenie oraz wzrost wartości nieruchomości stanowią różnicę między wartością nieruchomości określoną przy uwzględnieniu przeznaczenia terenu obowiązującego po uchwaleniu lub zmianie planu miejscowego a jej wartością, określoną przy uwzględnieniu przeznaczenia terenu, obowiązującego przed zmianą tego planu, lub faktycznego sposobu wykorzystywania nieruchomości przed jego uchwaleniem. (art. 37 ust. 1 upzp)

Upzp a prawa jednostki Roszczenia odszkodowawcze właściciela - Spory w sprawach, o których mowa w art. 36 ust. 1-3 i ust. 5, rozstrzygają sądy powszechne. -W odniesieniu do zasad określania wartości nieruchomości oraz zasad określania skutków finansowych uchwalania lub zmiany planów miejscowych, a także w odniesieniu do osób uprawnionych do określania tych wartości i skutków finansowych stosuje się przepisy o gospodarce nieruchomościami. (art. 36 ust upzp)

Upzp a prawa jednostki Dziękuję za uwagę