2010 ROK INWENTARYZACJA JEDNOSTKI OŚWIATOWE J. Podstawy prawne Ustawa z dnia 29 wrze ś nia 1994 r. o rachunkowo ś ci (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
TECHNIKI, DOWODY, PRZEBIEG BADANIA ROCZNEGO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO
Advertisements

INWENTARYZACJA.
ZASADY RACHUNKOWOŚCI © WR-ZSER Lesko 2004
Charakterystyka bilansu
Wykład 10 Dr Krzysztof Jonas
RACHUNKOWOŚĆ MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW
Operacje gospodarcze to udokumentowane i podlegające ewidencji księgowej zdarzenia gospodarcze. Zdarzenia gospodarcze to zjawiska i procesy gospodarcze.
Prawdy oczywiste czyli… z czym mamy najwięcej kłopotu rozpoczynając działalność? - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
Sprawozdanie finansowe OPP - warsztaty
Ustawa o rachunkowości z 29 września 1994r
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie
Istota inwentaryzacji Metody inwentaryzacji
Rachunkowość zakładów ubezpieczeń i funduszy emerytalnych
Prawdy oczywiste Inwentaryzacja środków pieniężnych w kasie - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
Rachunkowość zakładów ubezpieczeń i funduszy emerytalnych
Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
Środki trwałe 1. Środki trwałe – przegląd pojęć wg ustawy o rachunkowości – art. 3 ust. 1 pkt 15 Środki trwałe – z zastrzeżeniem art. 3 ust. 1 pkt 17.
Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej.
Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
Sprawozdawczość roczna w jednostce budżetowej wybrane aspekty Katarzyna Michalak.
Barbara Denisiuk.  USTAWA z dnia 16 wrze ś nia 2011 r. o timeshare (Dz.U.2011 nr 230 poz. 1370)
TERYT 2 Współdziałanie w zakresie objęcia nadzorem wstępnej weryfikacji danych inicjalnej bazy danych PRG w zakresie granic jednostek i obrębów ewidencyjnych.
Projekty unijne a Ustawa o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009 Poznań, 26 lutego 2010r. Biuro Koordynacji Projektów.
PRODUKTY ZABEZPIECZAJĄCE TRANSAKCJE KREDYTOWE ORAZ INFORMACJE NA TEMAT INICJATYWY UNIJNEJ JEREMIE LESZNO, 17 czerwca 2011 Samorządowy Fundusz Poręczeń.
„Program dofinansowania zakupu i montażu odnawialnych źródeł energii ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu”
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Z ASADY AMORTYZACJI SKŁADNIKÓW MAJĄTKU TRWAŁEGO 1.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, czerwiec 2011r.
Warszawa, Krótka sprzedaż – monitoring i nadzór GPW Iwona Edris Dyrektor Biura Audytu i Kontroli.
18 kwietnia 2016 (poniedziałek) Część humanistyczna 19 kwietnia 2016 (wtorek) Część matematyczno – przyrodnicza 20 kwietnia 2016 (środa) Język obcy nowożytny.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
Matematyka w banku. Co to jest bank ? Bank przedsi ę biorstwo us ł ugowe, którego zadaniem jest udzielanie kredytów i zdobywanie ś rodków potrzebnych.
Warszawa, Tytuł prezentacji Warszawa, Warszawa, 7 marca 2016 r. ZMIANA USTAWY O TRANSPORCIE KOLEJOWYM.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Inwentaryzacja w jednostkach sektora finansów publicznych.
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 8.3. Materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Strona postępowania jako źródło dowodowe Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki.
Składka na ubezpieczenie społeczne System finansowy ubezpieczeń społecznych Podstawy prawa zabezpieczenia społecznego.
Fundusze unijne Rozplanowanie działań i środków w budżecie.
Umowy o dofinansowanie projektów, umowy partnerskie - na co warto zwrócić szczególną uwagę Grzegorz Gołda PWT PL-SK.
Rachunkowość w jsfp Audyt prowadzenia ksiąg rachunkowych w jednostkach sektora publicznego Ministerstwo Finansów 30 kwietnia 2015 r. 1.
UŻYTKOWANIE WIECZYSTE Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 red. E Gniewek, Kodeks Cywilny. Komentarz, Wydanie.
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
5 kwietnia 2016 r. (wtorek) część 1. – język polski i matematyka – godz. 9:00 (80 minut – arkusz standardowy lub 120 minut – czas wydłużony) część 2. –
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
SPOTKANIE Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI Z TERENU POWIATU GLIWICKIEGO KONKURS OFERT – POWIAT GLIWICKI.
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
WYKŁAD 4. DR KRZYSZTOF JONAS Rachunkowość. Operacje gospodarcze. Każde zdarzenie, które nastąpiło w danym okresie i skutkuje zmianami w strukturze bądź.
Zasady realizacji przedsięwzięć OC przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na.
Gdańsk, 13 maja 2016 r. Koncepcje delimitacji Obszaru Metropolitalnego Warszawy.
Ewidencja finansowo- księgowa Biblioteka Pedagogiczna.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zasady kontroli Wnioskodawców w PPLeader+
„Inicjatywa JEREMIE – pozadotacyjna forma wsparcia wielkopolskich firm” Tadeusz Wojtaszak Kierownik Działu Sprzedaży Poznań, r.
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
Rachunkowość finansowa - wykłady
Czym jest CUW ? Katowice Posiedzenie 28 czerwca 2016r.
Rachunkowość finansowa - wykłady
Wykład 4. Dr Krzysztof Jonas
Przyczyny powstawania, wykrywanie i poprawianie błędów księgowych
POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE
Inwentaryzacja.
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
mgr Katarzyna Mokrzycka Rachunkowość
INWENTARYZACJA.
Rachunkowość finansowa – część 4
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Książki naszych marzeń – harmonogram działan
Zapis prezentacji:

2010 ROK INWENTARYZACJA JEDNOSTKI OŚWIATOWE J

Podstawy prawne Ustawa z dnia 29 wrze ś nia 1994 r. o rachunkowo ś ci (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, z pó ź n. zm.), Ustawa z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialno ś ci za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz.U.z 2005 r. Nr 14, poz.114 ze zm.), Rozporz ą dzenie Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowo ś ci oraz planów kont dla bud ż etu pa ń stwa, bud ż etów jednostek samorz ą du terytorialnego, jednostek bud ż etowych, samorz ą dowych zakładów bud ż etowych, pa ń stwowych funduszy celowych oraz pa ń stwowych jednostek bud ż etowych maj ą cych siedzib ę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Z 2010 r.Nr 128,poz,861), Rozporz ą dzenie Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Klasyfikacji Ś rodków Trwałych ( Dz.U.z 2002 nr 18,poz. 169 z pó ź n.zm.)

Przedmiot inwentaryzacji 1. Ś rodki trwałe których warto ść jednostkowa zakupu wynosi powy ż ej kwoty 3 500,00 zł ( dotyczy ewidencji na koncie 011-,, Ś rodki trwałe ’’ któr ą prowadzi DBFO w placówkach książka środków trwałych ) inwentaryzacja przeprowadzana jest co roku metodą weryfikacji oraz raz na 4 lata metodą spisu z natury Grunty ( tereny zielone ), Budynki i lokale, spółdzielcze własno ś ciowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz spółdzielcze prawo do lokalu niemieszkalnego, Obiekty in ż ynierii l ą dowej i wodnej, Kotły i maszyny energetyczne, Maszyny, urz ą dzenia i aparaty ogólnego zastosowania, Specjalistyczne maszyny, urz ą dzenia i aparaty, Urz ą dzenia techniczne, Ś rodki transport, Narz ę dzia, przyrz ą dy, ruchomo ś ci i wyposa ż enie, Inwentarz ż ywy.

Podstawy prawne c.d. Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2002 r., nr 54,poz. 654 z pó ź n.zm.), Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U z 1998 r., nr 21, poz.94 z po ź n.zm), Rozporz ą dzenie Rady Ministrów z dnia 4 pa ź dziernika1974 r. w sprawie wspólnej odpowiedzialno ś ci materialnej pracowników za powierzone mienie (Dz. U. z 1996 r. nr 143, poz. 663), Rozporz ą dzenie Rady Ministrów z dnia 10 pa ź dziernika 1975 r. w sprawie warunków odpowiedzialno ś ci materialnej pracowników za szkod ę w powierzonym mieniu (Dz. U. z 1996 r. nr 143,poz. 662).

Główny cel inwentaryzacji: Ustalenie rzeczywistego stanu składników maj ą tku, Porównanie wyników ustale ń z danymi ewidencji ksi ę gowej, Ustalenie i wyja ś nienie ró ż nic inwentaryzacyjnych z podaniem ich przyczyn, Doprowadzenie ewidencji ksi ę gowej do wysoko ś ci wynikaj ą cej ze stanu rzeczywistego, umo ż liwiaj ą cej sporz ą dzenie sprawozdania odzwierciadlaj ą cego jasno i rzetelnie sytuacj ę maj ą tkow ą i finansow ą oraz wynik finansowy jednostki, Rozliczenie osób materialnie odpowiedzialnych, Sprawdzenie przydatno ś ci znajduj ą cych si ę na stanie składników maj ą tkowych.

Przedmiot inwentaryzacji c.d. 2. Warto ś ci niematerialne i prawne : ( dotyczy ewidencji na koncie 020 -,, Warto ś ci niematerialne i prawne’’ któr ą prowadzi DBFO natomiast placówka oświatowa prowadzi wykaz oprogramowania ) autorskie prawa maj ą tkowe( programy komputerowe, prawo do licencji), prawa do wynalazków, patentów, znaków towarowych, wzorów u ż ytkowych oraz zdobniczych,

Przedmiot inwentaryzacji c.d. 3. Rzeczowe składniki aktywów obrotowych: (ewidencja ksi ę gowa na koncie 310 i 311-,, Materiały ’’ )- inwentaryzacja raz w roku dotyczy magazynu ż ywieniowego i magazynu opałowego. 4. Gotówka w kasie, weksle, czeki -inwentaryzacja raz w roku drog ą spisu z natury, na dzie ń 31 grudnia- przeprowadza DBFO, 5. Ś rodki pieni ęż ne na rachunkach bankowych - inwentaryzacja raz w roku drog ą potwierdzenia sald -przeprowadza DBFO, 6. Salda nale ż no ś ci z kontrahentami oraz z pracownikami – drog ą potwierdzenia sald raz w roku - przeprowadza DBFO,

Przedmiot inwentaryzacji c.d. 7. Składniki obce znajduj ą ce si ę w jednostce: leasing, umowy u ż yczenia wyposa ż enia 8. Pozostałe wyposa ż enie obj ę te ewidencj ą ilo ś ciowo-warto ś ciow ą o warto ś ci jednostkowej zakupu od 2 000,00 zł do 3 500,00 zł (dotyczy ewidencji na koncie 013,, Pozostałe ś rodki trwałe ’’ któr ą prowadzi DBFO natomiast placówka oświatowa prowadzi książki inwentarzowe ) inwentaryzacja przeprowadzana jest co roku metodą weryfikacji oraz raz na 4 lata metodą spisu z natury 9. Pozostałe wyposa ż enie obj ę te ewidencj ą ilo ś ciow ą do porównania z ewidencj ą pozabilansow ą.

Przedmiot inwentaryzacji c.d. 10. Zbiory biblioteczne - (dotyczy ewidencji na koncie 014 -,, Zbiory biblioteczne ’’ któr ą prowadzi DBFO natomiast placówka oświatowa prowadzi rejestr zbiorów bibliotecznych ) Zgodnie z zał ą cznikiem nr 3 do Zarz ą dzenia Nr 6 Dyrektora DBFO Targówek m.st. Warszawy z dnia 2 listopada 2007 r. ewidencj ę zbiorów bibliotecznych prowadzi komórka administracyjna lub osoba wyznaczona, odpowiedzialna za zbiory biblioteczne – tylko ilo ś ciowo. W zwi ą zku z mo ż liwo ś ci ą obj ę cia zbiorów bibliotecznych ewidencj ą ilo ś ciow ą Kierownik jednostki mo ż e wyst ą pi ć z wnioskiem do DBFO o zdj ę cie zbiorów z ewidencji warto ś ciowej.

Księgi inwentarzowe Zgodnie z załącznikiem nr 3 do Zarządzenia Nr 6 Dyrektora DBFO Targówek m.st Warszawy z dnia 2 listopada 2007r. do Polityki Rachunkowości ewidencja środków trwałych i wyposażenia prowadzona jest w księgach inwentarzowych. Księgi zakłada się oddzielnie dla środków trwałych ( wartość jednostkowa zakupu jest wyższa niż 3.500,00zł) i dla wyposażenia ( wartość jednostkowa zakupu od 2.000,00zł – 3.500,00zł). Księgi inwentarzowe prowadzi komórka administracyjno-gospodarcza lub osoba wyznaczona przez kierownika. W przypadku prowadzenia ewidencji ilościowo- wartościowej zapisy w księdze inwentarzowej należy uzgadniać z komórką księgowości na koniec roku Pozostałe wyposażenie o wartości poniżęj 2.000,00zł będzie ewidencjonowany tylko ilościowo.

Metody inwentaryzacji Inwentaryzacj ę mo ż na przeprowadzi ć jedn ą z trzech metod. Wybór metody zale ż y od aktywów b ą d ź pasywów b ę d ą cych przedmiotem inwentaryzacji. Wyró ż niamy metody inwentaryzacji:  SPIS Z NATURY  UZGADNIANIE SALD  WERYFIKACJA STANU EWIDENCYJNEGO

Metody inwentaryzacji Zgodnie z art. 26 ustawy o rachunkowo ś ci jednostki przeprowadzaj ą inwentaryzacj ę na ostatni dzie ń roku obrotowego. Drog ą spisu z natury – tą metodą dokonujemy inwentaryzacji ś rodk ów pieni ęż n ych z wyj ą tkiem zgromadzonych na rachunkach bankowych, papiery warto ś ciowe, takie jak akcje, obligacje, bony skarbowe, rzeczowe składniki aktywów obrotowych, ś rodki trwałe, z wył ą czeniem maszyn i urz ą dze ń wchodz ą cych w skład ś rodków trwałych w budowie oraz ś rodków trwałych do których dost ę p jest utrudniony. Dotyczy w naszym przypadku : 1. Ś rodki trwałe i pozostałe ś rodki trwałe nie rzadziej ni ż raz na 4 lata 2. Materiały ( magazyn żywieniowy i opałowy ) nie rzadziej ni ż raz na 2 lata, 3. G otówka w kasie nie rzadziej ni ż raz w roku na ostatni dzie ń roku obrotowego.

Metody inwentaryzacji c.d. Drog ą otrzymania od banków i kontrahentów potwierdze ń sald – aktywa finansowe zgromadzone na rachunkach bankowych lub przechowywane przez inne jednostki, w tym udzielone po ż yczki i kredyty, nale ż no ś ci ( z wył ą czeniem spornych i w ą tpliwych ). Dotyczy w naszym przypadku : 1. ś rodki pieni ęż ne na rachunkach bankowych, 2. nale ż no ś ci ( z wyj ą tkiem tytułów publiczno-prawnych, spornych, nale ż no ś ci od pracowników, od osób nie prowadz ą cych ksi ą g rachunkowych oraz innych aktywów i pasywów, o ile przeprowadzenie ich spisu z natury lub uzgodnienie z przyczyn uzasadnionych nie było mo ż liwe).

Metody inwentaryzacji c.d. Drog ą porównywania danych ksi ą g rachunkowych i weryfikacji warto ś ci składników aktywów z dokumentami – ś rodków trwałych do których dost ę p jest znacznie utrudniony (np. zainstalowanych pod powierzchni ą ziemi, na dnie morskim), nale ż no ś ci z pracownikami, z osobami nie prowadz ą cymi ksi ą g rachunkowych, z tytułów publicznoprawnych. Dotyczy w naszym przypadku : 1. rozrachunki z pracownikami i osobami nie prowadz ą cymi ksi ą g rachunkowych, 2. rozrachunki publiczno-prawne oraz nale ż no ś ci sporne i w ą tpliwe, 3. składniki przewidziane wg ustawy do inwentaryzacji za pomoc ą spisu z natury lub potwierdzenia sald z uzasadnionych przyczyn nie zinwentaryzowane na dzie ń bilansowy, 4. warto ś ci niematerialne i prawne.

Rodzaje inwentaryzacji INWENTARYZACJA OKRESOWA INWENTARYZACJA CI Ą GŁA INWENTARYZACJA ZDAWCZO – ODBIORCZA. INWENTARYZACJA NADZWYCZAJNA

Inwentaryzacja okresowa Polega na dokonaniu spisu cało ś ci lub cz ęś ci składników maj ą tkowych w terminach ustalonych w planie inwentaryzacji jednostki gospodarczej. Głównym jej celem jest rozliczenie osób materialnie odpowiedzialnych. Plan inwentaryzacji, po zatwierdzeniu go przez kierownika jednostki powinien by ć traktowany jako dokument poufny zabezpieczony przed dost ę pem osób, których dotyczy.

Inwentaryzacja ciągła Polega na przeprowadzeniu spisu w wyznaczonym dniu (dniach) rzeczowych składników maj ą tkowych okre ś lonego rodzaju w taki sposób, aby w ustalonym z góry okresie spisem obj ę ta została cało ść aktywów. Stosowanie tej inwentaryzacji umo ż liwia odpowiednie rozło ż enie jej w ci ą gu całego roku oraz cz ę ste rozliczanie osób materialnie odpowiedzialnych z a powierzonych im poszczególnych rodzajów ś rodków gospodarczych.

Inwentaryzacja zdawczo - odbiorcza Przeprowadzana jest w zwi ą zku ze zmian ą na stanowisku osoby materialnie odpowiedzialnej. Bierze w niej udział osoba zdaj ą ca i przyjmuj ą ca składniki ś rodków gospodarczych. Inwentaryzowane s ą wówczas wszystkie składniki maj ą tkowe.

Inwentaryzacja nadzwyczajna Przeprowadzana jest, gdy wyst ą pi ą szczególne okoliczno ś ci uzasadniaj ą ce konieczno ść jej dokonania, np. powód ź, po ż ar, kradzie ż z włamaniem. Inwentaryzuje si ę wówczas cało ść lub cz ęść zasobów maj ą tkowych.

Terminy inwentaryzacji Zgodnie z art.26 Ustawy o rachunkowo ś ci inwentaryzacj ę przeprowadza si ę na ostatni dzie ń ka ż dego roku obrotowego. Inwentaryzacj ę przeprowadza si ę równie ż na dzie ń zako ń czenia działalno ś ci przez jednostk ę oraz na dzie ń poprzedzaj ą cy postawienie jej w stan likwidacji lub upadło ś ci. W przypadku poł ą czenia lub podziału jednostek, z wyj ą tkiem spółek kapitałowych, strony mog ą w drodze umowy pisemnej odst ą pi ć od inwentaryzacji.

Terminy inwentaryzacji Termin i cz ę stotliwo ść inwentaryzacji uwa ż a si ę za dotrzymane, je ż eli inwentaryzacj ę : składników aktywów - z wył ą czeniem aktywów pieni ęż nych, papierów warto ś ciowych, produktów w toku produkcji oraz materiałów, towarów i produktów gotowych - rozpocz ę to nie wcze ś niej ni ż 3 miesi ą ce przed ko ń cem roku obrotowego, a zako ń czono do 15 dnia nast ę pnego roku, ustalenie za ś stanu nast ą piło przez dopisanie lub odpisanie od stanu stwierdzonego drog ą spisu z natury lub potwierdzenia salda - przychodów i rozchodów (zwi ę ksze ń i zmniejsze ń ), jakie nast ą piły mi ę dzy dat ą spisu lub potwierdzenia a dniem ustalenia stanu wynikaj ą cego z ksi ą g rachunkowych, przy czym stan wynikaj ą cy z ksi ą g rachunkowych nie mo ż e by ć ustalony po dniu bilansowym, zapasów materiałów, towarów, produktów gotowych i półproduktów znajduj ą cych si ę w strze ż onych składowiskach i obj ę tych ewidencj ą ilo ś ciowo-warto ś ciow ą - przeprowadzono raz w ci ą gu 2 lat, ś rodków trwałych oraz maszyn i urz ą dze ń wchodz ą cych w skład ś rodków trwałych w budowie, znajduj ą cych si ę na terenie strze ż onym - przeprowadzono raz w ci ą gu 4 lat, zapasów towarów i materiałów (opakowa ń ) obj ę tych ewidencj ą warto ś ciow ą w punktach obrotu detalicznego jednostki - przeprowadzono raz w roku,

Wzory druków i formularzy 1. Instrukcja inwentaryzacyjna-wewn ę trzny akt normatywny, opracowany w celu wła ś ciwego przygotowania, zorganizowania, przeprowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji, stanowi zał ą cznik Nr 10 do Polityki Rachunkowo ś ci 2. Zarz ą dzenie Kierownika w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji, 3. Arkusze spisów z natury ( druk ś cisłego zarachowania), 4. O ś wiadczenie osób materialnie odpowiedzialnych przedinwentaryzacyjne i poinwentaryzacyjne, 5. Sprawozdanie ko ń cowe.

.

.

………………….. ( Nazwisko i imię ) …………………… ( stanowisko ) OŚWIADCZENIE Oświadczam niniejszym, jako osoba odpowiedzialna za składniki majątkowe znajdujące się w ……………………….., że wszystkie dowody przychodu i rozchodu inwentaryzowanych składników do chwili rozpoczęcia spisu z natury, został ujęte w ewidencji ilościowo-wartościowej tj. w księgach inwentarzowych ( kartotekach, raportach materiałowych, magazynowych, żywnościowych i przekazanie do księgowości. Warszawa, dnia……………….. ……….……………… (podpis osoby odpowiedzialnej)

Nazwisko i imię ) …………………… ( stanowisko ) OŚWIADCZENIE Oświadczam jako osoba odpowiedzialna za inwentaryzowane składniki majątkowe, że nie wnoszę żadnych pretensji, zastrzeżeń i uwag do członków komisji inwentaryzacyjnej, sposobu przeprowadzenia przez nich spisu z natury, a także końcowego rozliczenia ( ilości, jakości) spisanych składników majątkowych.. Warszawa, dnia……………….. ……….……………… (podpis osoby odpowiedzialnej)

Placówki oświatowe objęte inwentaryzacją w 2010 roku Gimnazja Nr : 141, 142, 143, 144, 145, Licea Nr : 13, 46, Przedszkola Nr : 18, 81, 88, 90, 91, 94, 95, 103,106, 113, 115, 119, 120, 123, 125,128, 150, 154, 155, 156, 157, Szkoły Podstawowe Nr : 28, 42, 52, 58, 84, 114, 275, 277, 285, 298, Zespoły Szkół Nr : 34, 41, ZS Piotra Wysockiego, Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna 13, Ogród Jordanowski, DBFO.

Odpowiedzialność za inwentaryzację Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest : 1. zaniechanie przeprowadzenie lub rozliczenia inwentaryzacji 2. przeprowadzenie w sposób niezgodny z przepisami ustawy o rachunkowości 3. lub rozliczenie inwentaryzacji w sposób niezgodny z przepisami o rachunkowości ( art..18. Ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych( D.U. z 2005 r. Nr 14, poz.114 ze zm.)

Inwentaryzacja,,krok po kroku’’ 1. Zapoznanie się z instrukcją inwentaryzacyjną ( Dyrektor, Komisja Inwentaryzacyjna ), 2. Wydanie zarządzenia Dyrektora w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji. 3. Zebranie od osób materialnie odpowiedzialnych oświadczeń przed inwentaryzacyjnych, 4. Pobranie arkuszy spisów z natury, 5. Rzetelne dokonanie spisu z natury wszystkich składników majątkowych na arkuszach spisu z natury. 6. Zakończenie czynności rozliczeniowych i sporządzenie sprawozdania końcowego wraz z wnioskami komisji inwentaryzacyjnej co do sposobu ewidencji nadwyżek bądź niedoborów, a także co do pozostałych składników majątkowych ( zniszczonych, uszkodzonych, zbędnych) i przekazanie do weryfikacji pracownikowi działu księgowości DBFO, 7. Zebranie oświadczeń poinwentaryzacyjnych osób materialnie odpowiedzialnych, 8. Przekazanie do księgowości pełnej dokumentacji inwentaryzacyjnej wraz z zaakceptowanymi przez Dyrektora wnioskami w terminie do roku.

Zgodnie z załącznikiem Nr 3 do Zarządzenia Nr 6 Dyrektora DBFO Targówek m. st. Warszawy z dnia 2 listopad 2007 r. środki trwałe ewidencjonuje się w podziale na: podstawowe środki trwałe na koncie 011,,Środki trwałe’’ pozostałe środki trwałe na koncie 013,,Pozostałe środki trwałe w używaniu’’ Ewidencja środków trwałych i wyposażenia prowadzona jest w księgach inwentarzowych. Księgę zakłada się oddzielnie dla środków trwałych i dla wyposażenia. Księgi powinny być prowadzone chronologicznie. Księgi inwentarzowe prowadzi komórka administracyjno-gospodarcza lub osoba wyznaczona przez kierownika. Zapisy w księdze inwentarzowej należy uzgadniać z komórką księgowości co najmniej raz w roku tj. na koniec roku.