Projekt „Rozwój Kompetencji – doskonalenie zawodowe nauczycieli szansą na lepsze jutro dla oświaty” Będzin, 12 marca 2014 r. T WÓRCZA AKTYWNOŚĆ DZIECI.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Twórczość nie jest: • wielka i odległa • artystyczna czy „śliczna”'
Advertisements

Teresa Grąziewicz - Jóźwik
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
Vademecum zawodu - „Nauczyciel”.
POZNAWCZE SKŁADNIKI PROCESU TWÓRCZEGO
czyli zostań kowalem swojego losu
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
PRACA DOMOWA JAKO ELEMENT PROCESU DYDAKTYCZNEGO
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Kierowanie twórczością w organizacji
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
„W zdrowym świecie zdrowe dziecię”
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
PRACA Z UCZNIEM ZDOLNYM
Otwarte formy nauczania
Jak projekt eTwinning pomaga nauczycielowi w jego awansie zawodowym
Koncepcja rozwoju Szkoły Podstawowej nr 6 im. W. Chotomskiej w Dzierżoniowie na lata 2008 – 2013.
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Nauka domowa uczniów integralna część prowadzonego przez szkołę procesu nauczania opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101.
Z UCZNIEM SZCZEGÓLNIE UZDOLNIONYM
Organizacja i zarządzanie firmą
Irena Konopko Grajewo, marzec 2011r.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
Aktywizacja dzieci i młodzieży poprzez działania twórcze
Kreatywny nauczyciel – nauczyciel z wyobraźnią
Im wcześniej dziecko rozpocznie naukę, tym ma większą szansę na rozwój swoich uzdolnień i umiejętności lub diagnozę i pomoc w problemach rozwojowych. Szkoła.
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
Przedszkole Samorządowe w Dobrzyniewie Dużym
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Wielkopolska Konferencja dla Nauczycieli Akcja KŁADKA
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 166 W ŁODZI
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Innowacja pedagogiczna „Moja przygoda z fletem” -podsumowanie
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Ogólnopolska Kampania Społeczna UCZEŃ TEŻ CZŁOWIEK TWÓRCZY INDYWIDUALISTA.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Cechy dobrego nauczyciela Arkadiusz Mroczyk. Literatura pedeutologiczna, badania psychologów i pedagogów wskazują na wiele pożądanych cech nauczyciela.
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Kreatywność w biznesie
Metoda WebQuest.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
LEKCJE TWÓRCZOŚCI W Szkole podstawowej nr 108
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
V Konferencja z cyklu „Łączy nas szkolnictwo zawodowe”
Zapis prezentacji:

Projekt „Rozwój Kompetencji – doskonalenie zawodowe nauczycieli szansą na lepsze jutro dla oświaty” Będzin, 12 marca 2014 r. T WÓRCZA AKTYWNOŚĆ DZIECI I MŁODZIEŻY

Projekt „Rozwój Kompetencji – doskonalenie zawodowe nauczycieli szansą na lepsze jutro dla oświaty” T WÓRCZA AKTYWNOŚĆ DZIECI I MŁODZIEŻY 2 Należymy do pokolenia nauczycieli które wspólnie ze swoimi wychowankami weszło w XXI wiek. Zadajemy sobie pytanie: Jaki będzie człowiek przyszłości? Z wypowiedzi socjologów, psychologów i pedagogów wynika, że człowiek przyszłości to homo creator – człowiek twórca, a więc jednostka aktywna, zdolna do innowacji i wyrażania niezależnych ocen i sądów.

Projekt „Rozwój Kompetencji – doskonalenie zawodowe nauczycieli szansą na lepsze jutro dla oświaty” T WÓRCZA AKTYWNOŚĆ DZIECI I MŁODZIEŻY 3 Twórcza aktywność dziecka stała się przedmiotem zainteresowań pedagogów, psychologów, nauczycieli, a także rodziców. Wynika to z faktu, że po przekroczeniu przez dzieci progu szkoły coraz częściej zauważa się zjawisko zanikania ich wyobraźni i fantazji, oraz takich cech jak ciekawość, wytrwałość w stawianiu pytań, dociekliwość, dążenie do własnych poszukiwań. W zachowaniach przeważa bierność, brak samodzielności i zaradności.

Projekt „Rozwój Kompetencji – doskonalenie zawodowe nauczycieli szansą na lepsze jutro dla oświaty” T WÓRCZA AKTYWNOŚĆ DZIECI I MŁODZIEŻY 4

Projekt „Rozwój Kompetencji – doskonalenie zawodowe nauczycieli szansą na lepsze jutro dla oświaty” T WÓRCZA AKTYWNOŚĆ DZIECI I MŁODZIEŻY 5 Szkoła tradycyjna raczej preferuje podający styl nauczania, gdzie nauczyciel występuje w roli nadajnika, a uczeń to odbiorca. W myśl teorii nowoczesnej pedagogiki metody asymilacji wiedzy: jak wykład, opis, opowiadanie są wypierane przez metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy, metody waloryzacyjne i praktyczne.

Projekt „Rozwój Kompetencji – doskonalenie zawodowe nauczycieli szansą na lepsze jutro dla oświaty” T WÓRCZA AKTYWNOŚĆ DZIECI I MŁODZIEŻY 6

Projekt „Rozwój Kompetencji – doskonalenie zawodowe nauczycieli szansą na lepsze jutro dla oświaty” T WÓRCZA AKTYWNOŚĆ DZIECI I MŁODZIEŻY 7 Znawcy problemu wymieniają, jako najbardziej sprzyjające rozwojowi dziecka, nauczanie rozwijające twórczą aktywność. Jest ono bowiem nastawione na kształtowanie postawy twórczej i stymulowanie zachowań twórczych poprzez preferowanie w procesie uczenia i wychowania otwartych zadań problemowych rozwijających myślenie dywergencyjne.

Projekt „Rozwój Kompetencji – doskonalenie zawodowe nauczycieli szansą na lepsze jutro dla oświaty” T WÓRCZA AKTYWNOŚĆ DZIECI I MŁODZIEŻY 8 Najbardziej efektywnym sposobem rozwijania twórczej aktywności uczniów jest stosowanie strategii nauczania problemowego, w którym dominują metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy. Uczeń poprzez własna aktywność poznawczą i badawczą, w odniesieniu do znanych elementów podstawowych, rozwiązuje praktyczne, czy teoretyczne problemy samodzielnie

Projekt „Rozwój Kompetencji – doskonalenie zawodowe nauczycieli szansą na lepsze jutro dla oświaty” 9 W sytuacji problemowej występuje trudność, której nie można rozwiązać w prosty sposób za pomocą znanych schematów, reguł, praw, algorytmów. Często takich sytuacji dostarcza samo życie, ale może je w sposób planowy organizować również nauczyciel lub uczniowie pod jego kierunkiem.

Projekt „Rozwój Kompetencji – doskonalenie zawodowe nauczycieli szansą na lepsze jutro dla oświaty” T WÓRCZA AKTYWNOŚĆ DZIECI I MŁODZIEŻY 10

Projekt „Rozwój Kompetencji – doskonalenie zawodowe nauczycieli szansą na lepsze jutro dla oświaty” T WÓRCZA AKTYWNOŚĆ DZIECI I MŁODZIEŻY 11 Istnieje wiele teorii twórczości...

Projekt „Rozwój Kompetencji – doskonalenie zawodowe nauczycieli szansą na lepsze jutro dla oświaty” T WÓRCZA AKTYWNOŚĆ DZIECI I MŁODZIEŻY 12 K. Szmidt we wstępie do „Elementy twórczego życia” pisze, że “twórczość to brak zgody na szarość, zastój i nudę. Uważa twórczość za pewną postawę, styl działania odrzucający schematy i rutynę”

Projekt „Rozwój Kompetencji – doskonalenie zawodowe nauczycieli szansą na lepsze jutro dla oświaty” T WÓRCZA AKTYWNOŚĆ DZIECI I MŁODZIEŻY 13 Z obserwacji wynika, że twórczą aktywność może przejawiać każdy człowiek, w każdej dziedzinie życia. Jednakże największą zdolność do twórczej aktywności przejawiają dzieci w młodszym wieku szkolnym. Są one najbardziej podatne na symulację takich zachowań

Projekt „Rozwój Kompetencji – doskonalenie zawodowe nauczycieli szansą na lepsze jutro dla oświaty” T WÓRCZA AKTYWNOŚĆ DZIECI I MŁODZIEŻY 14 A. Brzezińska podaje, że postawa twórcza charakteryzuje się pewnymi cechami. Są to: - zdolność magicznego i mistycznego myślenia, - otwartość i chłonność, - odwaga i pewność siebie, - pomysłowość, fantazja i wyobraźnia, - gotowość do improwizacji, - zdolność do fascynacji aktualną sytuacją, - radość i umiejętność cieszenia się. Dziecko te cechy posiada, i aby kreować zachowania twórcze wystarczy je właściwie wykorzystywać!

Projekt „Rozwój Kompetencji – doskonalenie zawodowe nauczycieli szansą na lepsze jutro dla oświaty” T WÓRCZA AKTYWNOŚĆ DZIECI I MŁODZIEŻY 15

Projekt „Rozwój Kompetencji – doskonalenie zawodowe nauczycieli szansą na lepsze jutro dla oświaty” T WÓRCZA AKTYWNOŚĆ DZIECI I MŁODZIEŻY 16 Najlepszym źródłem inspiracji do pracy jest rzeczywisty świat otaczający dziecko, codzienne czynności i zdarzenia, ale także świat fikcji, niecodzienność i niezwykłość, a czasem nawet banalne i nonsensowne fakty i sprawy. Takie podejście zapewnia rozbudzenie wyobraźni niezwykle ważnej w procesie tworzenia. Wyobraźnia uważana jest za podstawową dyspozycję umożliwiającą twórcze działanie

Projekt „Rozwój Kompetencji – doskonalenie zawodowe nauczycieli szansą na lepsze jutro dla oświaty” T WÓRCZA AKTYWNOŚĆ DZIECI I MŁODZIEŻY 17

Projekt „Rozwój Kompetencji – doskonalenie zawodowe nauczycieli szansą na lepsze jutro dla oświaty” T WÓRCZA AKTYWNOŚĆ DZIECI I MŁODZIEŻY 18 Postawa nauczyciela...

Projekt „Rozwój Kompetencji – doskonalenie zawodowe nauczycieli szansą na lepsze jutro dla oświaty” T WÓRCZA AKTYWNOŚĆ DZIECI I MŁODZIEŻY 19 Nauczyciel powinien: 1. być kierownikiem zespołu twórczego. 2.posiadać odpowiednią wiedzę, sam być twórczym, 3. planować sytuacje sprzyjające rozwijaniu twórczej aktywności, 4.integrować zadania wynikające z programu, z potrzebami dzieci i ich środowiska. Koncentrować się przede wszystkim na dzieciach, a nie na programie. 5.zachęcać dzieci do samodzielnego pokonywania trudności, 6.pozostawiać swobodę w działaniu i nie wywierać presji. 7.życzliwie traktować pomysły dzieci, i troszczyć się o ich realizację. 8.akceptować dzieci, ich pomysły, 9.wytworzyć atmosfę pozwalającą na swobodne działanie

Projekt „Rozwój Kompetencji – doskonalenie zawodowe nauczycieli szansą na lepsze jutro dla oświaty” T WÓRCZA AKTYWNOŚĆ DZIECI I MŁODZIEŻY 20 Postawa twórcza to zespół dyspozycji emocjonalno – motywacyjnych, który w sprzyjających warunkach zewnętrznych pozwala dziecku reorganizować dotychczasowe doświadczenia i w oparciu o jego składniki tworzyć lub odkrywać coś dla niego nowego i pożytecznego (Jerzy Kujawiński)

Projekt „Rozwój Kompetencji – doskonalenie zawodowe nauczycieli szansą na lepsze jutro dla oświaty” T WÓRCZA AKTYWNOŚĆ DZIECI I MŁODZIEŻY 21 Człowiek twórczy: w sposób szczególny postrzega świat ma otwarty, elastyczny umysł, oryginalne myśli czerpie informacje z wielu źródeł jest niezależny i odważny jest spontaniczny i ekspresyjny nie boi się nowości i zmian ma zdolność koncentracji i fascynacji zadaniem ma poczucie humoru