Reformy w administracji z perspektywy KONKURENCYJNYCH WIZJI PAŃSTWA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Dostęp do informacji publicznej z punktu widzenia obywatela”
Advertisements

WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
Konstytucyjny system organów państwowych Wykład I Zagadnienia wstępne - konstytucja Dr Krzysztof Wygoda.
Organizacje pozarządowe
„INSTYTUT EDUKACJI OBYWATELSKIEJ”
SYSTEM BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Administracja publiczna
Prawo administracyjne
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Gałęzie prawa wewnętrznego
Źródła i obszary prawa Konstytucja RP Art.87
Pojęcie administracji, jej cechy i funkcje
Generacje praw człowieka
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 Prawa własności i ich znaczenie w gospodarce (cz. 3)
Administracja publiczna
Administracja publiczna i wybrane aspekty prawa administracyjnego
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz
Przygotował Andrzej Potucha
Prawa i obowiązki obywateli RP
Polskie konstytucje.
Wiedza o państwie i prawie
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Prawa i obowiązki Obywateli RP
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
WSPÓŁCZESNE SYSTEMY POLITYCZNE A ŻYCIE GOSPODARCZE
HIERARCHIA AKTÓW PRAWNYCH
Sektor finansów publicznych i jego jednostki
Konstytucja po roku 1989 Alicja Klich II Lbh.
Naczelne zasady Kontytucji
System aktów prawodawczych
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Prawo Konstytucyjne Mgr. Sylwia Chamerska Wykorzystane źródła:
PAŃSTWO-PRAWO-SPOŁECZEŃSTWO-OBYWATEL
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
Prawa Człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
CO TO TAKIEGO Statut?.
ZASADY PRAWA KONSTYTUCYJNEGO I ROZPORZĄDZENIA
Prawo Administracyjne
ADMINISTRACJA PUBLICZNA
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Prawo administracyjne – źródła prawa
Ustrój administracji publicznej
PRAWO ADMINISTRACYJNE
ŹRÓDŁA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Administracja nierozerwalna część polityki.
WSPÓŁCZESNE TEORIE ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ 20 godz. wykładów NSA 30 godz. wykładów SSA.
Zakres obowiązywania kpa
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE.
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz.  BRAK USTAWOWEJ DEFINICJI ZPP  SPORY WOKÓŁ POJĘCIA ZPP  IPP – PIERWOTNE HISTORYCZNIE I GENETYCZNIE  ZPP –
Dobroczynność centralnie planowana czy planowo skuteczna?
Planistyczne działania wspierające.
Współpraca jednostek LP z samorządami w zakresie SIP i SIT Dariusz Korpetta
Gdańska Rada Oświatowa Podstawa prawna powołania oraz kompetencje.
Samorząd terytorialny
ZASADY FUNKCJONOWANIA ADMINISTRACJI Etymologicznie wyraz „administracja” oznacza służenie, czynność podporządkowaną rozkazom „ministrare” oznacza posługiwać,
Wolność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Wykorzystanie umów cywilnopawnych w administracji publicznej
Podstawy prawe egzekucji administracyjnej
PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
6. NADZÓR KORPORACYJNY W SPÓŁKACH KONTROLOWANYCH PRZEZ PAŃSTWO
Trybunał Konstytucyjny
Sądy Administracyjne w Polsce
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
Kontrola prawna administracji
Wstęp do polityki gospodarczej
dr Piotr Sitniewski  Prezes Fundacji JAWNOSC.PL
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Zapis prezentacji:

Reformy w administracji z perspektywy KONKURENCYJNYCH WIZJI PAŃSTWA UWAGA: w prezentacji zawarto podstawowy zarys zagadnień, zaś szczegółowe omówienie znajduje się w artykule miesięcznika „Samorząd Terytorialny” 2014/11

KONCEPCJA państwa prawa Art. 2 Konstytucji RP Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem prawnym , urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej Art. 7 Konstytucji RP Organy władzy publicznej działają w granicach i na podstawie prawa

Państwo ≠ Obywatel OBYWATEL: dozwolone jest wszystko czego prawo nie zabrania PAŃSTWO (administracja): dozwolone jest to na co prawo wyraźnie zezwala (upoważnienie ustawowe = podstawy prawne)

Wizje państwa a zasada państwa prawa Wizje państwa wypracowane na gruncie nauk społecznych (socjologia, politologia) nie podważają i nie modyfikują zasady państwa prawa są konstruowane dla skontrastowania odmiennych sposobów reformowania administracji: w zakresie strukturalnym (podmioty publiczne) w zakresie funkcjonalnym (zadania publiczne) w odniesieniu do form działania administracji

Podstawy prawne K t o ? PODMIOT J a k ? FORMY C o ? ZADANIE ADMINISTRACJA K t o ? PODMIOT J a k ? FORMY C o ? ZADANIE

Wizja państwa Formy Płaszczyzna funkcjonalna Płaszczyzna strukturalna ADMINISTRACJA Formy Płaszczyzna strukturalna Płaszczyzna funkcjonalna

Każdej wizji można przypisać odmienne poglądy na układ sił w państwie Państwo Rynek Obywatel Społeczeństwo obywatelskie

Państwo AKTYWNE Państwo dobrobytu Państwo opiekuńcze Państwo złotego wieku Jakie są inspiracje i podstawy teoretyczne wizji państwa aktywnego?

PODSTAWY TEORETYCZNE wizji państwa aktywnego Teoria politycznej kontroli biurokracji Teoria polityki biurokratycznej (PAS) Koncepcja humanizmu integralnego (podkreśla godność osoby ludzkiej, realizującej się w sferze praw socjalnych) Teoria Johna Maynarda Keynesa; Program New Deal prezydenta Franklina Roosevelta.

Państwo AKTYWNE a PRL PRL nie było demokratycznym państwem prawa ALE cele PRL zostały zapisane w Konstytucji w duchu państwa dobrobytu, Art. 4 „rozwój każdego człowieka, coraz lepsze zaspokajanie potrzeb obywateli” Art. 5 pkt 5 „likwidacja wyzysku człowieka przez człowieka” Art. 5 pkt 6 „stały wzrost dobrobytu i stopniowe zacieranie różnic między miastem a wsią, między pracą fizyczną a umysłową”

Płaszczyzna funkcjonalna państwa aktywnego Cele państwa (administracji) Funkcje administracji: Funkcja porządkowo-reglamentacyjna Funkcja świadcząca (zawiadowcza, prestacyjna) Funkcja planistyczna Funkcja regulacyjna Funkcja jako sposoby metody i środki dla realizacji celów podstawowych (prakseologia)

Formy działania administracji państwa aktywnego Formy prawa administracyjnego generalne & indywidualne władcze & niewładcze Formy prawa prywatnego Formy pozaprawne

Pytanie o układ sił w państwie aktywnym? Państwo Rynek Obywatel Społeczeństwo obywatelskie

Państwo minimalne Państwo ograniczone Państwo rynkowe Państwo liberalne Lean State Jakie są inspiracje i podstawy teoretyczne wizji państwa minimalnego?

Teoretyczne podstawy państwa minimalnego Teoria wyboru racjonalnego/publicznego New public management Teoria agencji Teoria kosztów transakcyjnych

Płaszczyzna strukturalna państwa minimalnego Państwo Samorząd terytorialny Agencje państwowe (wykonawcze) Zakład administracyjny Przedsiębiorstwo państwowe Spółki publicznoprawne / cywilnoprawne Organy regulacyjne

Płaszczyzna funkcjonalna państwa minimalnego Cele państwa (administracji) Funkcje administracji: Funkcja porządkowo-reglamentacyjna Funkcja świadcząca (zawiadowcza, prestacyjna) Funkcja planistyczna Funkcja regulacyjna Funkcja jako sposoby metody i środki dla realizacji celów podstawowych (prakseologia)

p r y w a t y z a c j a k o m u n a l i z a c j a Płaszczyzna funkcjonalna państwa minimalnego Cele państwa (administracji) Funkcje administracji: Funkcja porządkowo-reglamentacyjna Funkcja świadcząca (zawiadowcza, prestacyjna) Funkcja planistyczna Funkcja regulacyjna Funkcja jako sposoby metody i środki dla realizacji celów podstawowych (prakseologia) p r y w a t y z a c j a k o m u n a l i z a c j a

Formy działania administracji państwa minimalnego Formy prawa administracyjnego władcze niewładcze Formy prawa prywatnego zewnętrzne wewnętrzne Formy pozaprawne

Pytanie o układ sił w państwie minimalnym? Państwo Rynek Obywatel Społeczeństwo obywatelskie

Państwo sieciowe Państwo aktywizujące Państwo gwarantujące Jakie są inspiracje i podstawy teoretyczne wizji państwa sieciowego?

Pytanie o układ sił w państwie sieciowym? Państwo Rynek Obywatel Społeczeństwo obywatelskie

Konkurencyjne wizje państwa w świetle zasady państwa prawa ujęcie formalne ujęcie materialne ZASADA PAŃSTWA PRAWA