na podstawie ankiet dla nauczyciela SP 2 Prabuty
Wszyscy respondenci odpowiedzieli pozytywnie na postawione im pytanie (28 osób). Nauczyciele uczący w SP 2 Prabuty wyrazili chęć współpracy z nauczycielami bibliotekarzami tejże szkoły. Nauczyciele bibliotekarze są otwarci na współpracę z nauczycielami przedmiotu, wychowawcami i pozostałymi członkami kadry pedagogicznej.
W zakresie informacji i promocji wszyscy respondenci (28 osób) wyrazili chęć korzystania z informacji i materiałów potrzebnych do przeprowadzania zajęć. Nauczyciele chętnie będą promować ofertę biblioteki wśród uczniów (21 osób). Duże znaczenie dla nauczycieli ma wymiana informacji nt. zbiorów biblioteki i nowości rynku wydawniczego. Informację z nauczycielami bibliotekarzami wymieni 17 osób.
Organizacji promocji szkoły w środowisku lokalnym we współpracy z nauczycielami bibliotekarzami chętnie podejmie się 10 osób. Informacjami na temat treści przedmiotowych podzieli się z nauczycielami bibliotekarzami 6 osób.
W zakresie kompletowania zbiorów w ramach współpracy najwięcej osób zdeklarowało chęć zgłaszania nauczycielowi bibliotekarzowi potrzeb zakupu danego typu literatury i pomocy edukacyjnych (21 osób). Tyleż samo osób (21) chętnie skorzysta z gromadzonych w bibliotece szkolnej dokumentów szkoły i publikacji nauczycielskich oraz przekaże do biblioteki materiały samodzielnie sporządzone. Z wykazów Ciekawych artykułów itp. informacji skorzysta oraz poda wiadomość zwrotną 19 osób.
Do wspólnego badania potrzeb czytelniczych uczniów przyłączy się 9 nauczycieli. W pracach nad sporządzaniem wykazu literatury dla uczniów chętnie zaangażują się 4 osoby.
W zakresie organizacji pracy w bibliotece największa liczba nauczycieli (21) chciałaby, aby ich podopieczni korzystali z pomieszczenia czytelni podczas odrabiania zadań domowych i będą tę sprawę regulować z nauczycielami bibliotekarzami. Dla znacznej części respondentów (16 osób) ważną sprawą jest wymiana informacji między nauczycielem, a nauczycielami bibliotekarzami na temat specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów niepełnosprawnych.
Podobnie, jak w przypadku uczniów niepełnosprawnych, istotnym aspektem jest dla nauczycieli wymiana informacji na temat uczniów wybitnie zdolnych. Tak uważa 12 nauczycieli. W organizacji pracy ważne jest przyjęcie ustalonego harmonogramu działań. Planowanie spotkań w bibliotece i lekcji w klasie przeprowadzonych przez nauczycieli bibliotekarzy musi dojść do skutku. Tak uważa 12 osób, które wyrażają zgodę ustalania wcześniej tego rodzaju spotkań. Również 6 osób wyraża chęć korzystania z pomieszczenia czytelni i sali terapeutycznej znajdujących się pod opieką nauczycieli bibliotekarzy po uprzednim ustaleniu terminarza korzystania z owych pomieszczeń na zajęcia dodatkowe.
W odniesieniu do wszystkich obszarów łącznie, formy współpracy nauczyciela z nauczycielami bibliotekarzami przedstawiają się następująco: Najwięcej osób, bo 21 jest zainteresowanych wykorzystaniem zbiorów bibliotecznych podczas prowadzenia lekcji przedmiotowych. Również duże zainteresowanie budzi wspólna praca nauczyciela z nauczycielami bibliotekarzami podczas prac związanych ze szkolnymi projektami edukacyjnymi (12 osób). Także nauczyciele (11 osób) wykazują chęć zgłaszania swoich zapotrzebowań na materiały potrzebne podczas projektu wystaw tematycznych. Tyleż samo osób jak wyżej zdeklarowało chęć zgłaszania uczniów, którzy będą korzystać z czytelni podczas odrabiania zadań domowych.
Prowadzeniem wspólnych lekcji przedmiotowych nauczyciela z nauczycielem bibliotekarzem jest zainteresowanych 7 osób. Wspólnym opracowywaniem gazetek szkolnych na holach i korytarzach jest zainteresowanych 4 nauczycieli. Również 4 nauczycieli gotowych jest zaangażować się w sięganie informacji zgromadzonych w bibliotece szkolnej na temat organizacji różnego typu wycieczek szkolnych oraz realizować z nauczycielami bibliotekarzami przebieg wycieczek bibliotecznych np. do wydawnictw, różnego typu bibliotek i miejsc kultury, sztuki.
W aspekcie szeroko pojętej organizacji, nauczyciele i nauczyciele bibliotekarze chętnie będą współpracować ze sobą na trzech płaszczyznach. Pierwsza dotyczy organizacji konkursów. Najistotniejszym faktem dla nauczycieli wydaje się być wspólne z nauczycielami bibliotekarzami kompletowanie literatury potrzebnej uczestnikom konkursu. Tak zaznaczyło w ankiecie 17 osób. Podobnie wygląda sytuacja ze zgłaszaniem przez nauczycieli potrzeb do nauczycieli bibliotekarzy na określonego typu literaturę/ pomoce potrzebne do organizacji konkursu itp.- tu 16 osób zgłosiło takie zapotrzebowanie.
Także „mile widziana jest” współpraca nauczyciela z nauczycielami bibliotekarzami podczas prac organizacyjnych konkursów na różnego typu szczeblach, a także udział nauczycieli bibliotekarzy w pracach komisji konkursowych (11 osób). Dla nauczycieli istotną sprawą jest także fakt pozytywnego przygotowania się uczniów do konkursów. Dlatego wyrażają chęć porozumienia się z nauczycielami bibliotekarzami, którzy pomogą uczniom w wyborze odpowiedniej literatury, źródeł informacji dzięki, którym uczniowie przygotują się do konkursu czy olimpiady (10 osób). Najmniejsza liczba respondentów (8 osób) chciałaby skorzystać z pomieszczeń biblioteki podczas przygotowania uczniów do konkursów przedmiotowych.
Na płaszczyźnie organizacji uroczystości szkolnych największe zainteresowanie wzbudziło wyszukiwanie z pomocą nauczycieli bibliotekarzy materiałów repertuarowych (18 osób). Znacznie mniejsza liczba respondentów była zainteresowana wspólnym opracowywaniem scenariusza uroczystości czy imprezy (5 osób).
Trzecią płaszczyznę stanowi współpraca z instytucjami kultury w środowisku lokalnym. Wśród wymienionych form współpracy, korzystanie za pośrednictwem biblioteki szkolnej w przekazywaniu ogłoszeń o bieżących konkursach i imprezach kulturalnych, wzbudziło największe zainteresowanie (12 osób). Zasięganiem informacji w bibliotece szkolnej odnośnie oferty instytucji kultury było zainteresowanych 9 respondentów. Tyleż samo osób było zainteresowanych zasięganiem informacji odnośnie funkcjonowania tychże instytucji kultury.
Większość nauczycieli (12 osób) odpowiedziała, że nie jest potrzebne uzupełnianie zbiorów bibliotecznych w związku z realizacją podstawy programowej przedmiotu, którego nauczają. Kolejnych 10 osób odpowiedziała twierdząco na to pytanie, zaś 6 nie udzieliło żadnej odpowiedzi.
Pytanie dotyczące potrzeb edukacyjnych nauczycieli, które mogłaby realizować biblioteka szkolna wykazało, że tego typu potrzeby istnieją i można by podjąć współpracę na tym obszarze. Potrzeby edukacyjne nauczycieli, które mogłyby być dostępne w bibliotece szkolnej, a także zmiany w wizerunku biblioteki przedstawiają się następująco: „filmy o tematyce religijnej do wykorzystania na lekcji”, „sala do pracy w grupach, więcej komputerów, gdzie będą prowadzone zajęcia dodatkowe”,
„biblioteka powinna posiadać multimedialne pomoce dydaktyczne, informacje i dokumenty dostępne w internecie”, „publikacje do zajęć wyrównawczych”, „czasopisma z propozycjami na zajęcia artystyczne np. Mały Artysta, Hobby itp.”, „czasopismo Świetlica w szkole”, „publikacje z zakresu pedagogiki specjalnej, terapii, scenariusze zajęć rewalidacyjnych, podręczniki do kształcenia specjalnego, karty pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych”,
„nowości lekturowe”, „literatura logopedyczna”, „literatura z zakresu psychologii, pedagogiki, politologii”, „odtwarzacz płyt CD ze słuchawkami do dyspozycji uczniów”, „lektury klas I- III”, „rzutnik, ekran”, „drukarka”, „komputer dostępny dla nauczycieli”, „nowe meble biblioteczne”, „przyrodnicze filmy multimedialne (szczególnie dotyczące flory i fauny Polski, parków narodowych Polski, krajobrazów Polski i świata),
„Słownik frazeologiczny, Słownik wyrazów bliskoznacznych- dla każdego ucznia w klasie”, „ekranizacje lektur na DVD”, „literatura dotycząca pracy z dziećmi autystycznymi”, „współczesne pozycje metodyczne”, „nowe albumy” „czasopisma” „Zachowania przeciw nauczycielowi Z. Barciński, Dziecko T. Hoyden, Teoretyczno- metodyczne aspekty warsztatu pedagoga, Scenariusze zajęć wychowawczych G. Gajewska, Sposób na trudne dziecko, Przyjazna terapia behawioralna A. Kołakowski”, „Encyklopedia Titanica”.
W tym obszarze nauczyciele podawali własne pomysły na współpracę z nauczycielem bibliotekarzem: „nauczyciel bibliotekarz mógłby w ramach programu Cała Polska czyta dzieciom czytać dzieciom w klasie wybrane baśnie, bajki, wiersze (cyklicznie)”, „nauczyciel bibliotekarz mógłby cyklicznie prezentować dzieciom w klasie nowości wydawnicze”.
Nauczycielami biorącymi udział w ankiecie na temat współpracy nauczycieli z nauczycielami bibliotekarzami byli nauczyciele pracujący w Szkole Podstawowej nr 2 im. Obrońców Westerplatte w Prabutach, których zainteresowały prowadzone badania. Dziękujemy za udział w badaniu.