Prof. dr hab. Jan Szambelańczyk KONSOLIDACJA SEKTORA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W POLSCE Jabłonna
2 Przeciętna wielkość uczelni (w tys. studentów) 4x 5x 6,5x
3 Bierna postawa państwa, wobec wyzwań edukacji na poziomie wyższym, w warunkach transformacji systemowej, sprzyjała żywiołowym procesom alokacji zasobów z preferencją dla doraźnych korzyści zarówno w uczelniach publicznych jak i niepublicznych Główne „grzechy” przeszłości: - liberalne podejście do tworzenia szkół wyższych, - obniżanie jakości absolwenta, - deprecjacja dyplomu, - brak strategii restrukturyzacji, w tym konsolidacji uczelni
4 Hazard moralny Asymetria informacji Negatywna selekcja „Jazda na gapę” Stosunki agencji Zakłócenia reguł rynkowych: P R E F E R E N C J A DLA DORAŹNYCH KORZYŚCI INTERESARIUSZY !
5 Koncentracja studentów - uczelnie publiczne [tyś] Max
6 KONCENTRACJA STUDENTÓW - UCZELNIE NIEPUBLICZNE STACJONARNE NIESTACJONARNE Max
7 W sektorze uczelni publicznych nie występuje proces koncentracji studentów w największych uczelniach. W sektorze uczelni niepublicznych występuje silna tendencja do koncentracji studentów w największych podmiotach (szczególnie na studiach stacjonarnych). Proces koncentracji na rynku będzie pozytywnie stymulować procesy konsolidacyjne: - duże podmioty zyskują potencjał do konsolidowania - małe podmioty tracić będą zdolność do konkurowania. Wnioski z procesów koncentracji
8 Przejęcia uczelni niepublicznych
9 Konsolidacje uczelni w Polsce
10 ELEMENTY DIAGNOZY Sytuacja demograficzna ma większy negatywny wpływ na uczelnie niepubliczne niż na uczelnie publiczne Uczelnie niepubliczne są „zbiornikiem wyrównawczym” bilansującym poziom popytu i podaży usług w szkołach wyższych Konsolidacja następuje wolniej niż spadek liczby studentów spowodowany sytuacją demograficzną