Zarządzanie Energią w Gminie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomorska Agencja Poszanowania Energii
Advertisements

Zmiany w ustawie o pożytku publicznym i o wolontariacie dotyczące pomocy społecznej Przepisy wprowadzające i podmioty uprawione Zmiany weszły w życie z.
II Europejska Konferencja Samorządowych Specjalistów ds. Energii
II Europejska Konferencja Samorządowych Specjalistów do spraw Energii Warszawa, 5-6 październik 2006.
Najważniejszy w każdym działaniu jest początek
Warszawa, dnia 5 listopada 2004 r.
Wzorcowe partnerstwo lokalne na rzecz zrównoważonego rozwoju energetycznego Raciechowice Projekt założeń do Planu Zaopatrzenia w Ciepło, Energię.
Wieloaspektowe podejście do efektywności energetycznej na przykładzie wybranych projektów Dalkii w Poznaniu 24/03/2017.
Polityka działań wykonawczych na lata Zespół doradców Ministra Gospodarki Łódź luty 2009 Załącznik do polityki energetycznej Polski do 2030 Działania.
Marian Babiuch Prezes PTEZ
Współpraca z gminami w kontekście planowania energetycznego
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Grupa Wymiany Doświadczeń : efektywność energetyczna miast moderator : Zbigniew Michniowski Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w.
SPECJALNA STREFA EKONOMICZNA – PODSTREFA OŚWIĘCIM
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
Procedura oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko jest obligatoryjne (tzw. grupa.
Polska Sieć www. pnec.org.pl Model strategii zrównoważonego rozwoju energetycznego gminy Mołdawskiej jako element strategii rozwoju regionalnego.
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
System wspomagający Gospodarkę Odpadami Komunalnymi Katowice
PLANOWANIE ENERGETYCZNE W GMINIE
mgr Marlena Ballak doktorant na Wydziale Prawa i Administracji
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
CO, GDZIE, JAK ? czyli przewodnik w sieci procedur dotyczących
TERENY INWESTYCYJNE W GMINIE POŁANIEC
Komunalizacja nieruchomości Skarbu Państwa
Jak efektywnie sprzedać ciepło do produkcji chłodu
ANALIZA CZYNNIKÓW DETERMINUJĄCYCH ROZWIĄZANIA
Przegląd masowych awarii w systemach elektroenergetycznych
ZINTEGROWANE PLANOWANIE ENERGETYCZNE Adriana Maszkiewicz - Kobacka
Plan prezentacji Gaz ziemny w Polsce
STRATEGIA ROZWOJU SYSTEMU TRANSPORTU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
Dodatek energetyczny Ustawą z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 984) wprowadzony.
DZIAŁANIA SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA RZECZ ROZWOJU ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGII W REGIONIE Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam.
Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” r. Dr inż. Marian Tomoń.
L I S T A PRZEDSIĘWZIĘĆ PRIORYTETOWYCH DO DOFINANSOWANIA PRZEZ WOJEWÓDZKI FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ W KIELCACH w 2015 ROKU.
„ZAGOSPODAROWANIE PRZESTRZENNE”
Wsparcie sektora energetyki w ramach POIiŚ
Specjalna Strefa Ekonomiczna Pustków - Gmina Dębica
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Lubsza Krzysztof Pietrzak Meritum Competence.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Reglamentacja procesu budowy
Mieszkalnictwo I 11 luty 2016 I. 1.SUiKZP Analizy 3.Chłonność terenów mieszkaniowych 4.Założenia.
Prawo zagospodarowania przestrzennego a prawa jednostki.
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego
ROZPRAWA ADMINISTRACYJNA OTWARTA DLA SPOŁECZEŃSTWA Nowe Miasteczko, r.
UCHWAŁA NR RADY MIASTA POZNANIA z dnia r. w sprawie przebiegu istniejącej drogi.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
DOPROWADZENIE NIEZBĘDNEJ INFRASTRUKTURY TECHNICZNEJ DO STREF INWESTYCYJNYCH TRZEBUSZA I DUNIKOWA PRZEZNACZONYCH POD FUNKCJE PRZEMYSŁOWO SKŁADOWEJ.
Założenia konkursu dla poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
Polityka, strategie i regulacje w zakresie efektywności energetycznej MINISTERSTWO ENERGII Kraków, dn. 30 marca 2016 r.
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
Program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego Piotr Łyczko Kierownik Zespołu Ochrony Powietrza Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
1.KRYTERIA WYBORU PRZEDSIĘWZIĘĆ FINANSOWANYCH ZE ŚRODKÓW WFOŚiGW w KIELCACH 1.LISTA PRZEDSIĘWZIĘĆ PRIORYTETOWYCH DO DOFINANSOWANIA PRZEZ WFOŚiGW w KIELCACH.
UCIEPŁOWNIENIE MIASTA WOJKOWICE
System aktów planistycznych
Upzp a prawa jednostki W planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym uwzględnia się zwłaszcza: zachowanie jawności i przejrzystości procedur planistycznych;
ZGODNIE Z UZYSKANĄ INFORMACJĄ NIE, PROJEKT MPZP. JEST W OPRACOWANIU
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
Procedura uchwalania Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdańska BIURO ROZWOJU GDAŃSKA, ul. Wały Piastowskie GDAŃSK.
Umowy w ramach konkursu dla działania 10
Program Priorytetowy „OGRANICZENIE NISKIEJ EMISJI
Plan transportowy Źródła prawa: - Utz - ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z.
Projekt pn. „Założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla obszaru Gminy Wrocław” na lata Wrocław, styczeń.
Kontrole okresowe przewodów kominowych.
Drugostronne zasilanie energetyczne GPZ Góra Linia 110kV Rawicz - Góra
Zapis prezentacji:

Zarządzanie Energią w Gminie   Zintegrowany system zarządzania energią w ramach Systemu Informacji o Terenie planowanie energet. w gminie Zarządzanie Energią w Gminie

BIELSKO-BIAŁA Mapa fizyczna

Podział funkcjonalny wg Studium Uwarunkowań Rozwoju

Zarządzanie Energią w Gminie

Podział na strefy funkcjonalne (jednostki bilansowe)

Zarządzanie Energią w Gminie Informacje pozyskiwane dla celów planowania energetycznego z SIT (System Informacji o Terenie) osie dróg punkty adresowe budynki infrastruktura energetyczna sieci cieplne, gazowe, elektryczne, obiekty energetyczne itp. Zarządzanie Energią w Gminie

Źródła danych o systemie energetycznym miasta projekt JSZE przedsiębiorstwa energetyczne: monitoring poboru mocy dane o zużyciu energii SPELP (strategiczne planowanie energetyczne na poziomie lokalnym) monitoring na potrzeby planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i gaz. Zarządzanie Energią w Gminie

Schemat informatycznego systemu zarządzania energią (BEN2005) dane z SIT zarządzający budynkiem inkasa od PE Moduł główny systemu ankiety, internet itp. MG Moduł główny zarządzania budynkami Moduł monitorowania energii MB w systemach sieciowych MSE dane z faktur i umów Moduł zarządzania budynkami Moduł zarządzania budynkami monitoring uproszczony monitoring dokładny MUB MDB dane od administratora (z ankiet, umów itp)

Przykłady wykorzystania SIT na potrzeby energetyczne struktura i intensywność wykorzystania gazu sieciowego struktura i intensywność wykorzystania ciepła sieciowego Zarządzanie Energią w Gminie

Zarządzanie Energią w Gminie

mapa - struktura i int. wykorz. gazu cz.2

Zarządzanie Energią w Gminie

mapa - struktura i int. wykorz. gazu na osobę cz.2

Zarządzanie Energią w Gminie

mapa - struktura i int. zużycia ciepła cz.2

Zarządzanie Energią w Gminie

Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997r. Prawo energetyczne (Dz. U. Nr 54 poz Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997r. Prawo energetyczne (Dz. U. Nr 54 poz. 348) tekst ujednolicony

Ustawa Prawo energetyczne Art. 7.pkt 5. Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją paliw gazowych lub energii, jest obowiązane zapewniać realizację i finansowanie budowy i rozbudowy sieci, w tym na potrzeby przyłączania podmiotów ubiegających się o przyłączenie, na warunkach określonych w przepisach wydanych na podstawie Art. 9 ust. 1-4, i Art. 46, oraz w założeniach lub w planach, o których mowa w Art. 19 i 20. Zarządzanie Energią w Gminie

ŚRÓDMIEŚCIE zapotrzebowanie nośników Zarządzanie Energią w Gminie

ŚRÓDMIEŚCIE – opis stanu istniejącego Ciepło sieciowe Przedsiębiorstwo Komunalne „Therma” inwestuje w sieć ciepłowniczą w obrębie Starówki. Zainteresowane jest pozyskaniem odbiorców zarówno w sferze mieszkalnictwa jak i usług, głównie w budynkach z piecami węglowymi, położonych w rejonie sieci cieplnych. na łączną moc 3 MW. W efekcie przewiduje się znaczny wzrost zapotrzebowania w tej dzielnicy, o ponad 25% przy czym w sferze produkcji przemysłowej i wytwórczości wystąpił spadek zapotrzebowania w wyniku restrukturyzacji przemysłu. Energia elektryczna Z uwagi na brak rozwoju mieszkalnictwa w tej sferze nie przewiduje się wzrostu zapotrzebowania. Wzrost nastąpi w sferze usługowej o ponad 1,5 MW i nieznacznie w sferze wytwórczej poniżej 0,2 MW. Wzrost zapotrzebowania na energię elektryczną wyniesie ok. 22%. Pozostanie jeszcze rezerwa mocy w stacjach transformatorowo- rozdzielczych na poziomie ok. 32%. Gaz sieciowy Przewiduje się wzrost w mieszkalnictwie głównie z uwagi na likwidację pieców węglowych i wprowadzanie w niektórych budynkach gazowego ogrzewania etażowego. Wzrost nastąpi również w usługach i nieznacznie w wytwórczości – łącznie o ok. 43%. Zarządzanie Energią w Gminie

ŚRÓDMIEŚCIE wymagania w zakresie rozwoju Zarządzanie Energią w Gminie

Zarządzanie Energią w Gminie ŚRÓDMIEŚCIE - ustalenia z planów rozwojowych przedsiębiorstw energetycznych Przedsiębiorstwo Komunalne THERMA - (wg zatwierdzonego planu rozwoju na lata ....) W dzielnicy tej, w wyniku likwidacji przemysłu – w tym Befamy – Zakładu A oraz RYTEX-u, obiekty po zakładach są adaptowane głównie na cele usługowe, przy czym część z nich jest zasilana z sieci ciepłowniczej wodnej (nastąpiła zmiana czynnika grzewczego z pary na wodę). W części dzielnicy wybudowana została nowa sieć ciepłownicza wodna preizolowana dla zasilania obiektów przełączonych z pary na wodę, a dla pozostałych obiektów, do których celowe i opłacalne jest doprowadzenie sieci ciepłowniczej w celu likwidacji ogrzewania piecowego i kotłów węglowych przewiduje się wybudowanie sieci ciepłowniczych i przyłączy w oparciu o opracowanie PUPH „IDEM” pt. „Optymalizacja uciepłownienia budynków mieszkalnych ogrzewanych piecami ceramicznymi w Bielsku-Białej” wykonane na zlecenie Zarządu Miasta Bielsko-Biała w 1996 r. Zapotrzebowanie mocy cieplnej do pokrycia z sieci ciepłowniczej wynosi 11,9 MW – poza potrzebami cieplnymi Starówki, a przewidywane zużycie ciepła to ok. 100 tys. GJ rocznie. Zadanie uciepłownienia obiektów dzielnicy wraz ze Starówką zostało zgłoszone do Urzędu Miejskiego w Bielsku-Białej jako proponowane przedsięwzięcie zmierzające do poprawy jakości powietrza, do finansowania z funduszu Unii Europejskiej ISPA. Beskidzka Energetyka S.A. - (wg zatwierdzonego planu rozwoju na lata .2002-2005) Budowa stacji tr. kontenerowej 15/0,4kV „BB Notra” przy ul. Boh.Warszawy, linii kablowych nn Górnośląski Zakład Gazowniczy- (wg zatwierdzonego planu rozwoju na lata ...............)   Zarządzanie Energią w Gminie

Zarządzanie Energią w Gminie

Zarządzanie Energią w Gminie

Zarządzanie Energią w Gminie

Przykład zastosowania SIT do rejestracji nowego odbiorcy energii Zarządzanie Energią w Gminie

Zarządzanie Energią w Gminie Ustawa z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717) tekst ujednolicony Zarządzanie Energią w Gminie

Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym Art. 17. Wójt, burmistrz albo prezydent miasta po podjęciu przez radę gminy uchwały o przystąpieniu do sporządzenia planu miejscowego kolejno: 1) ogłasza w prasie miejscowej oraz przez obwieszczenie, a także w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości, o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzenia planu, określając formę, miejsce i termin składania wniosków do planu, nie krótszy niż 21 dni od dnia ogłoszenia; 2) zawiadamia, na piśmie, o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu instytucje i organy właściwe do uzgadniania i opiniowania planu; 3) rozpatruje wnioski, o których mowa w pkt 1, w terminie nie dłuższym niż 21 dni od dnia upływu terminu ich składania; 6) uzyskuje opinie o projekcie planu. ... 7) uzgadnia projektu planu z. ... Zarządzanie Energią w Gminie

Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym Art. 17. cd. 10) ogłasza, w sposób określony w pkt 1, o wyłożeniu projektu planu do publicznego wglądu na co najmniej 7 dni przed dniem wyłożenia i wykłada ten projekt wraz z prognozą oddziaływania na środowisko do publicznego wglądu na okres co najmniej 21 dni oraz organizuje w tym czasie dyskusję publiczną nad przyjętymi w projekcie planu rozwiązaniami; 11) wyznacza w ogłoszeniu, o którym mowa w pkt 10, termin, w którym osoby fizyczne i prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej mogą wnosić uwagi dotyczące projektu planu, nie krótszy niż 14 dni od dnia zakończenia okresu wdrożenia planu; 12) rozpatruje uwagi, o których mowa w pkt 11, w terminie nie dłuższym niż 21 dni od dnia upływu terminu ich składania; 13) wprowadza zmiany do projektu planu miejscowego wynikające z rozpatrzenia uwag, o których mowa w pkt 11, a następnie w niezbędnym zakresie ponawia uzgodnienia; 14) przedstawia radzie gminy projekt planu miejscowego wraz listą nieuwzględnionych uwag, o których mowa w pkt 11. Zarządzanie Energią w Gminie

Schemat procedur administracyjnych Uchwała RM o przystąpieniu do opracowania m. p. z. p. Obwieszczenie oraz ogłoszenie w prasie (Art. 17 pkt 1) Zawiadomienia organów właściwych do uzgadniania i opiniowania planu (Art. 17 pkt 2) Składanie wniosków do planu Przedsiębiorstwa energetyczne (energia elektryczna, ciepło, gaz) Biuro Zarządzania Energią Ocena wniosków przedsiębiorstw energetycznych Rekomendowanie sposobu rozpatrzenia wniosków w uwarunkowaniach założeń i planu zaopatrzenia w ciepło,energię elektryczna i paliwa gazowe (Art. 17 pkt. 3 i 12), Inne organy i instytucje PREZYDENT MIASTA Opracowanie przez BZE zaleceń dotyczących wyboru nośnika do celów grzewczych oraz charakterystyki energetycznej terenu,

Zarządzanie Energią w Gminie

Przykład zastosowania SIT do pracy nad mpzp

Zarządzanie Energią w Gminie Przykładowe ustalenia z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w zakresie zasilania w energię elektryczną: na terenie objętym planem z istniejących sieci średniego i niskiego napięcia w eksploatacji ENION S.A., w zakresie zasilania w gaz do celów technologicznych: na terenie objętym zakresem opracowania istnieje sieć gazowa średnioprężna Ø 200 stal/PE oraz niskoprężna Ø 150 stal, która może stanowić źródło gazu dla zabezpieczenia dostaw dla potencjalnych odbiorców, ewentualna rozbudowa sieci gazowej na ww. terenie będzie możliwa pod warunkiem spełnienia kryterium ekonomicznej opłacalności budowy, w zakresie zaopatrzenia w ciepło: zasilanie w ciepło do celów grzewczych i przygotowania ciepłej wody użytkowej projektowanych budynków mieszkalnych wielorodzinnych oraz obiektów usługowych z istniejącej w obrębie obszaru objętego planem sieci ciepłowniczej, Zarządzanie Energią w Gminie

Zarządzanie Energią w Gminie Przykładowe ustalenia z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „ ... dążenie do zmniejszenia energochłonności istniejących budynków, które nie spełniają norm izolacyjności cieplnej, przez działania termomodernizacyjne oraz obniżenie niskiej emisji z indywidualnych kotłowni na paliwo stałe”. Zarządzanie Energią w Gminie

Wzór wniosku do Art. 17 pkt 1 ................ dnia ....... sygn.: ..................... Biuro Rozwoju Miasta  Na podstawie art. 17 pkt. 1, w związku z art. 17 pkt. 3 ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z 2003 roku), oraz w związku z ogłoszeniem przez Prezydenta Miasta Bielska-Białej BRM-7322/ .. / ... / .... z dnia ................... o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w zakresie .................., obejmującego obszar położony .................. wnioskuję uwzględniając: Założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe na obszarze gminy Bielsko-Biała (Uchwała Rady Miejskiej w Bielsku-Białej Nr XIX/664/2003 z 18. 11. 2003r.) oraz wnioski złożone przez dysponentów sieci energetycznych, o przyjęcie do wyżej wymienionego planu zagospodarowania przestrzennego następujących ustaleń w zakresie dotyczącym: 1.         Zasad zasilania w energie elektryczną .................................... ustalenia w oparciu o wniosek ENION-u ...................................... 2.         Zasada zaopatrzenia w gaz .................................... ustalenia w oparciu o wniosek GSG ............................................. 3.         Zasad zaopatrzenia w ciepło ................................. ustalenia w oparciu o wniosek PK THERMA ....................................  Ponadto informuję, że dla dzielnicy ................. , w obrębie której leży teren objęty przedmiotowym planem, Uchwała Rady Miejskiej jak wyżej, w sprawie Założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe, przewiduje następujące zapotrzebowanie nośników energii do 2010 roku.

Zarządzanie Energią w Gminie Wzór wniosku do Art. 17 pkt 11 ............... dnia .......   sygn.: .......................... Biuro Rozwoju Miasta Działając na podstawie art. 17 pkt. 11 ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z 2003 roku), nie/wnoszę,uwag/i (skreślić właściwe) do projektu planu zagospodarowania przestrzennego w zakresie ................................................., obejmującego obszar położony ................. podać ewentualne uwagi Zarządzanie Energią w Gminie

w Bielsku-Białej pl. Ratuszowy 1 Biuro Zarządzania Energią Urząd Miejski w Bielsku-Białej pl. Ratuszowy 1 Biuro Zarządzania Energią Dziękuję za uwagę Pełnomocnik Prezydenta Miasta Bielska-Białej do spraw Zarządzania Energią Edward Then ethen@um.bielsko.pl