Budowa więzi instytucjonalnych w klastrach

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja klastra a konkurencyjność przedsiębiorstw
Advertisements

Leszek Skalny Kraków, dnia 29 marca 2007 r.
innowacyjna wielkopolska
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Działanie 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju.
dr Krzysztof B. Matusiak
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Life Science Kluster Kraków Kraków, ul. Gronostajowa 7
Inicjatywa Klaster Medycyna Polska Pd - Wsch.
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską i budżet Państwa
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
1 Środki finansowe z UE na rozwój przedsiębiorstwa D r i n ż. J u s t y n a P a t a l a s.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Idea klastra Wszystko, co obecnie masz czy kiedykolwiek będziesz mieć, wszystko, czym się staniesz, co zrobisz i czego doświadczysz, uzyskasz wraz z innymi.
Wybrane działania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w zakresie wspierania innowacji i przedsiębiorczości Irma Pęciak Dyrektor Zespołu Innowacji.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Problemy turystyki w województwie podkarpackim Brak markowych produktów turystycznych Przeciętna oferta turystyczna, znacznie poniżej możliwości regionu.
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
Warsztaty szkoleniowe Regionalnego Komitetu Sterującego ds. Regionalnej Strategii Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego Gabriela Zenkner-Kłujszo.
Nauka i Biznes - rola PARP we wzmacnianiu współpracy
Katedra Ekonomii i Badań Regionalnych Politechniki Opolskiej
W SEKTORZE ROLNO – SPOŻYWCZYM
Slajd początkowy z animacją, animacja uruchamia się automatycznie po włączeniu tryby prezentacji 1 1.
INNOWACYJNA WIELKOPOLSKA
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski oraz Bank Gospodarstwa Krajowego dla przedsiębiorstw regionu Konferencja Finansowanie inwestycji innowacyjnych przedsiębiorstw.
1.
2010 Benchmarking klastrów w Polsce Dr Aleksandra Nowakowska Zespół Konsultantów PARP Benchmarking jako instrument poprawy jakości zarządzania Warszawa,
Klastry jako element gospodarki sieciowej
SEMINARIUM POPRAWA PEWNOŚCI ZASILANIA W ENERGETYCE PRZY WYKORZYSTANIU ŹRÓDEŁ ODNAWIALNYCH Możliwości praktycznej realizacji i wdrażania rozwiązań technicznych.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Dolina Lotnicza Innowacyjny Klaster Przemysłowy
WORTAL TRANSFERU WIEDZY
Spotkania konsultacyjne
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Program ramowy na rzecz Konkurencyjności i Innowacji (ang. Competitiveness and Innovation Framework Programme - CIP) ma na celu promowanie konkurencyjności.
Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu 1 Klastry szansą na poprawę konkurencyjności i innowacyjności regionu.
KLASTER WSPIERAJĄCY TURYSTYKĘ MEDYCZNĄ I UZDROWISKOWĄ W WOJ. K UJAWSKO -P OMORSKIM.
Jak robić to efektywnie?
Wsparcie dla rozwoju technologii
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Regionalna Strategia Innowacji Województwa Mazowieckiego
Rozwój regionów – rola biznesu Marek Kłoczko Sekretarz Generalny Warszawa, 22 maja 2009 r.
Programowanie perspektywy finansowej
Stowarzyszenie Klaster ICT Pomorze Zachodnie DROGA DO WSPÓLNEGO SUKCESU.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Projekt "Almas House in Poland" Klaster Innowacyjna Medycyna Październik 2015.
Sylwia Badowska Sopot 23/03/2011 Klaster jako narzędzie rozwoju branży w regionie.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego Priorytet 1 Gospodarka – Innowacje - Technologie Działanie 1.2 Innowacje i transfer technologii.
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Technologie w zasięgu ręki. Cele regionalne Umożliwienie transferu technologii pomiędzy przedsiębiorstwami oraz ośrodkami badawczymi i przedsiębiorstwami.
Projekt systemowy LUBUSKIE CENTRUM INNOWACJI Deklaracje współpracy na rzecz rozwoju innowacji w regionie Maciej Nowicki Dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego.
Een.ec.europa.eu Wsparcie dla biznesu i innowacji.
Regionalna Strategii Innowacji nowe rozwiązania/metody/narzędzia dla branży żywności szansa na wspólny projekt?
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
IDEA Klaster ICT Pomorze Zachodnie to stowarzyszenie najdynamiczniej rozwijających się firm informatycznych województwa zachodniopomorskiego. Klaster powstał,
Jednostka Centralna KSOW Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

Budowa więzi instytucjonalnych w klastrach Lek. med. Andrzej Witek Prezes CenterMed – Klaster Medycyna Polska Pd-Wsch. INNOWACJE MEDYCYNA UZDROWISKA TURYSTYKA

Definicje Klaster innowacyjny Więź społeczna Instytucja

Więź społeczna pojęcie socjologiczne określające ogół stosunków społecznych, instytucji i środków kontroli społecznej wiążących jednostki w grupy i kręgi społeczne i zapewniających ich trwanie.

Instytucja Instytucja – w socjologii termin wprowadzony przez Herberta Spencera, odnosi się do bardzo trwałych elementów ładu społecznego (np. rodzina, własność, prawo), uregulowanych i usankcjonowanych form działalności (np. nauka, szkolnictwo, sądownictwo), uznanych sposobów rozwiązywania problemów współpracy i współżycia (np. małżeństwo, rozwód, kredyt, arbitraż), niektórych organizacji formalnych pełniących w społeczeństwie określone funkcje (np. szpital, więzienie, fabryka, urząd )

Klastry innowacyjne Skupiska niezależnych przedsiębiorstw – nowopowstałych firm innowacyjnych, małych, średnich i dużych przedsiębiorstw oraz organizacji badawczych – działających w określonym sektorze i regionie oraz mających na celu stymulowanie działalności innowacyjnej przez promowanie intensywnych kontaktów, współdzielenie zaplecza technicznego oraz wymianę wiedzy i doświadczeń oraz poprzez skuteczne przyczynianie się do transferu technologii, tworzenia sieci powiązań oraz rozpowszechniania informacji wśród przedsiębiorstw wchodzących w skład danego klastra. Państwo Członkowskie powinno dążyć do uzyskania właściwej równowagi między MŚP i dużymi przedsiębiorstwami w ramach klastra, aby uzyskać określoną masę krytyczną, szczególnie poprzez specjalizację w określonym obszarze działalności B+R+I oraz biorąc pod uwagę istniejące klastry w danym Państwie Członkowskim i na szczeblu wspólnotowym. (Powyższa definicja klastra innowacyjnego została zaczerpnięta z dokumentu Komisji Europejskiej : „Wspólnotowe zasady ramowe dotyczące pomocy państwa na działalności badawczą, rozwojową i innowacyjną”, Dz.U UE, C323, z dn. 30.12.2006r., )

Klastry – współpraca i innowacja Przedsiębiorstwa – partnerstwo i konkurencja – wzajemne powiązania Centra badawczo –rozwojowe : - istniejące komórki badawczo –rozwojowe przedsiębiorstw, - uczelnie i szkoły wyższe, Firmy otoczenia biznesowego : - agencje reklamowe i pr, - firmy konsultingowe, Samorządy wojewódzkie i lokalne,

Struktura Klastra

Trwałość i jakość działania klastra Wytworzenie właściwych więzi w grupie Wpływ na poziom integracji grupy ma jakość więzi. Integracja i dezintegracja zależy przede wszystkim od organizacji tej grupy, od jej funkcjonalności, od panujących w niej norm i wartości

Elementy więzi Identyfikacja grupy, Wspólne wartości Wspólne cele Gotowość przedkładania celów grupy nad własnym Intencjonalne współdziałanie Wytworzenie umów pomiędzy członkami grupy- klastra

Formy prawne klastrów Brak uregulowań prawnych Stowarzyszenie Fundacja Spółka z o.o. Spółka S.A. Inne instytucje zrzeszające przedsiębiorców np.. Izby gospodarcze

Tworzenie więzi…. Instytucja koordynująca Opiekun klastra Grupa inicjatywna klastra Umowa Klastrowa Umowy o współpracy pomiędzy członkami klastra Umowy pomiędzy instytucją koordynującą klastrem a podmiotami współpracującymi z klastrem Umowy gospodarcze - biznesowe

Słabości klastrów w Polsce Dominująca kultura konkurencji, Brak formalnych struktur organizacyjnych, Niechęć do uczestnictwa w stowarzyszeniach/ zrzeszeniach, Słabe związki z sektorem B+R, Bardzo ograniczona rola (współpraca) władz publicznych, samorządowych, agencji rządowych, publicznych szkół wyższych

Klastry Klastry osiągające masę krytyczną (niezbędną liczbę firm i innych instytucji tworzących efekt aglomeracji) i odnoszące niezwykłe sukcesy konkurencyjne  w określonych dziedzinach działalności, są uderzającą cechą niemal każdej gospodarki narodowej, regionalnej, stanowej, a nawet wielkomiejskiej, głównie w krajach gospodarczo rozwiniętych”.   Źródło: (M. E. Porter „Konkurencyjna przewaga narodów”, 1990 oraz „Porter o konkurencji”, 2001, PWE, Warszawa).

Działania w zakresie klastra Tworzenie sieci międzyludzkich Tworzenie sieci przedsiębiorstw Promowanie innowacji, nowych technologii Tworzenie marki regionu Pomoc w prowadzeniu biznesu Analiza trendów technologicznych Promowanie tworzenia firm „odpryskowych”

Działania w zakresie klastra Inkubacja przedsiębiorstw Monitoring funkcjonowania klastra Promowanie rozwoju istniejących firm Wspieranie innowacyjności Przyciąganie nowych firm i talentów Prowadzenie wywiadu gospodarczego Budowanie świadomości przedsiębiorców Szkolenia techniczne

Działania w zakresie klastra Szkolenia dla kadry zarządzającej klastrem Ulepszanie procesów usługowych Zachęcanie inwestorów do podejmowania działalności w regionie Dyfuzja nowych technologii Lobowanie za rozwojem infrastruktury technicznej Poprawa regulacji prawnych Lobowanie za subsydiami Koordynowanie zakupów Określanie standardów usług

Kalifornijski klaster win

Klaster technologii informatycznych w Cambridge

Schemat Klastra Medycyna Polska Pd-Wsch.

Schemat blokowy klastra w branży usług medycznych MP Pd – Wsch. Otoczenie dalsze Otoczenie bliższe Rdzeń klastra BIURO (stowarzyszenie) Firmy usługowe branży medycznej : szpitale, centra medyczne, specjalistyczne przychodnie, uzdrowiska, ośrodki SPA, ośrodki rehabilitacji, ośrodki wypoczynkowe B+R, dostawcy znajdujący się na terenie granicy klastra Firmy świadczące usługi dla klastra z poza jego granic i firmy współpracujące np. banki

Główne Cele Klastra Medycyna Polska Pd – Wsch. Utworzenie wspólnej platformy IT – system OSOZ Wymiana informacji pomiędzy świadczącymi usługi medyczne, uzyskanie unikalności obsługi pacjentów (konta zdrowotne), utworzenie systemu zarządczo-doradczego i prognostycznego w ochronie zdrowia, bezpieczeństwo danych – VPN. Medyczne i uzdrowiskowe centra kompetencji Przy zachowaniu konkurencji pomiędzy podmiotami wskazanie i wyspecjalizowanie najlepszych usług i produktów w klastrze. Medyczne Parki Naukowo- Technologiczne Tworzenie Regionalnych Medycznych Parków Naukowo – Technologicznych , pierwszy park - lokalizacja Tarnów 2008-2011. Telemedycyna Wdrożenie innowacyjnych technologii służących powstaniu systemów telemedycznych w kardiologii, diagnostyce obrazowej i analitycznej, okulistyce, Turystyka Medyczna Koordynowane i kompleksowe działania zapewniające dostarczenie usług medycznych , uzdrowiskowych, spa, rehabilitacyjnych, rewitalizujących i wypoczynkowych dla obywateli polskich i obcokrajowców. Działania oparte o zasoby regionu Pd – Wsch. Polski, oraz członków Klastra.

Dziękuję za uwagę Andrzej Witek awitek@centermed.pl