Partnerstwa w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w projektach 6.2 PO KL
Advertisements

Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
- dokapitalizowanie funduszu szkoleniowego w MMSP
" Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007 – 2013 OŚ priorytetowa IV Zrównoważony rozwój obszarów zależnych od rybactwa.
Partnerstwo na rzecz realizacji zadań w obszarze rynku pracy i integracji społecznej w kontekście Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w latach 2007–2013.
Rola samorządów województw we wdrażaniu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Janusz Gałęziak Dyrektor Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd.
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013
2 System zabezpieczeń prawidłowej realizacji umowy o dofinansowanie projektu w ramach PO IG IZ PO IG wypracowało rozwiązanie odnoszące się do kwestii.
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Umowy o dofinansowanie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata osie priorytetowe II-VII Urząd.
Spotkanie informacyjne dla Beneficjentów realizujących projekty w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet IX Działanie 9.5 Kraków, 23 kwietnia.
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego – inwestujemy w waszą przyszłość W a r s z t a t y Złożenie wniosku w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej.
Ocena funkcjonowania Lokalnych Grup Działania realizujących Lokalną Strategię Rozwoju w ramach PROW 2007 – 2013 czerwiec 2012 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo.
EWALUACJA Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie warmińsko-mazurskim.
Sposoby poszukiwania zagranicznych parterów. - Możliwości jakie stwarzają ponadnarodowe partnerstwa. - Praktyczne informacje. - Sposoby poszukiwania partnerów.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
Przepływy finansowe w regionalnych programach operacyjnych - Kontrakt Wojewódzki i dotacja rozwojowa Stała Konferencja Współpracy Olsztyn, 29 listopada.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Beata Rudzka Departament Instytucji Płatniczej Ministerstwo Finansów
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Zakres realizacji projektów partnerskich określony przez IZ PO KL - najważniejsze zmiany w dokumencie Wrocław, styczeń
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1Wrocław, 26 marca 2008 r. Wzór Umowy.
KONTROLA PROJEKTÓW 1.4 NCBR.
Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Regulamin dotyczący realizacji działań w ramach Planu Działania.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Plan Działania Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
1 Warszawa, Październik 2008 r. Środki niewygasające w 2008 r.
Departament Współpracy z Jednostkami Samorządu Terytorialnego Instytucja Pośrednicząca dla Priorytetu V Dobre Rządzenie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Przemyśl, 12 października 2007 r.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 28 maja 2008 r. w sprawie programu Kreator innowacyjności – wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości.
Projekty partnerskie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
Współpraca z Instytucją Pośredniczącą przy realizacji projektów systemowych Ośrodków Pomocy Społecznej Lidia Lechocka Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego.
Zamówienia Publiczne w kontekście realizowania projektów EFS Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Realizacja projektów subregionalnych Spotkanie Tarnowskiej Organizacji Turystycznej Brzesko, dnia
Pomoc publiczna w projektach – podsumowanie z dnia pierwszego WST PL-SK.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Zasady współpracy w projektach dofinansowanych w ramach RPO WP (partnerstwo) Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
01 Departament Wdrażania RPO Kwalifikowalność wydatków Departament Wdrażania RPO.
Umowa o Partnerstwie na rzecz Rozwoju - założenia Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa, 16 czerwca.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
1. Rozstrzygnięcie konkursu ofert na realizację zadań publicznych z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa kulturowego w 2011 roku na terenie Dolnego Śląska.
Zatrudnianie nauczycieli
M19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER
SPOTKANIE PARTNERSTW NA RZECZ ROZWOJU WARSZAWA 24 LISTOPADA 2004
Zasady współpracy w projektach dofinansowanych w ramach RPO WP (partnerstwo) Gdańsk, 18 grudnia 2015 r. Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Rządowa administracja zespolona w administracji
Rozliczanie i kontrola operacji w ramach PO RYBY
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
WPROWADZANIE ZMIAN W PROJEKCIE
Zapis prezentacji:

Partnerstwa w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki

Systematyka partnerstw Współdziałanie kilku podmiotów w realizacji projektu Zakup usług od innego podmiotu Zlecenie zadania publicznego podmiotowi Partnerska (wspólna) realizacja zadań PPP Wspólna realizacjaPrzekazanie realizacji Inicjatywa lokalna

Problemy które wymagały rozstrzygnięcia Zdefiniowanie zasad partnerstwa w realizacji projektów; Sposób wyłaniania przez instytucję publiczna partnera spoza sektora finansów publicznych; Odróżnienie partnerstwo do podwykonawstwa (problem omijania ustawy o zamówieniach publicznych); Partnerstwo z podmiotem nie spełniającym definicji beneficjenta.

Zdefiniowanie zasad partnerstwa Ustawa z dnia 7 listopada 2007 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrażaniem funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności (nowy art. 28a w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju) Art. 28a. 1. W celu wspólnej realizacji projektów, o których mowa w art. 28 ust. 1, w zakresie określonym przez instytucję zarządzającą, mogą być tworzone partnerstwa, przez podmioty wnoszące do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe, realizujące wspólnie projekt, zwany dalej projektem partnerskim, na warunkach określonych w porozumieniu lub umowie partnerskiej lub na podstawie odrębnych przepisów.

Zdefiniowanie zasad partnerstwa Projekt partnerski jest realizowany na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie zawartej z beneficjentem działającym w imieniu i na rzecz partnerów w zakresie określonym porozumieniem lub umową partnerską. W przypadku projektów partnerskich, porozumienie lub umowa partnerska określa w szczególności zadania partnerów, zasady wspólnego zarządzania projektem oraz sposób przekazywania przez beneficjenta środków finansowych na pokrycie niezbędnych kosztów ponoszonych przez partnerów na realizację zadań w ramach projektu.

Wyłonienie partnera przez instytucję publiczną W przypadku projektów partnerskich realizowanych na podstawie umowy partnerskiej, podmiot o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych, ubiegający się o dofinansowanie, dokonuje wyboru partnerów spoza sektora finansów publicznych z zachowaniem zasady przejrzystości i równego traktowania podmiotów, w szczególności jest zobowiązany do: ogłoszenia otwartego naboru partnerów w dzienniku ogólnopolskim lub lokalnym oraz w Biuletynie Informacji Publicznej; w ogłoszeniu powinien być wskazany termin co najmniej 21 dni na zgłoszenie partnerów; uwzględnienia przy wyborze partnerów: zgodności działania potencjalnego partnera z celami partnerstwa, oferowanego wkładu potencjalnego partnera w realizację celu partnerstwa, doświadczenie w realizacji projektów o podobnym charakterze, współpracę z beneficjentem w trakcie przygotowania projektu; podania do publicznej wiadomości informacji o stronach umowy o partnerstwie oraz zakresu zadań partnerów

Zasady projektów partnerskich IZ PO KL 23 kwietnia 2009 r. przyjęła dokumentZakres realizacji projektów partnerskich określony przez Instytucję Zarządzającą Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (część Systemu Realizacji PO KL) określający: Podstawowe wymagania dotyczące partnerstw; Powoływanie partnerstw jednostek sektora finansów publicznych; Powoływanie partnerstw jednostek sektora finansów publicznych z jednostkami spoza sektora finansów publicznych; Partnerstwo z udziałem podmiotów niespełniających ustawowej definicji beneficjenta; Partnerstwo powstałe w trakcie realizacji projektu – zmiany w partnerstwie; Kwestie finansowe w projektach partnerskich w tym wzór umowy partnerskiej na rzecz realizacji Projektu.

Odróżnienie partnerstwa od podwykonawstwa Po konsultacjach uznano, że każda z tych przesłanek może być spełniona w sposób formalny a nie faktyczny. Dlatego też za kluczową przesłankę oceny odróżniającej faktyczne partnerstwo do próby ominięcia przepisów o zamówieniach publicznych jest kwestia sposobu zarządzania projektem. Współudział w zarządzaniu projektem może być głównym weryfikatorem faktyczności partnerstwa!!! Można przypuszczać, że w pseudo-partnerstwach nikt nie pokusi się o dopuszczenie do współdecydowania podwykonawcy.

Ocena wyłaniania partnera oraz prawidłowość partnerstwa Przy zgłoszeniu wniosku partnerskiego wniosek podpisują wszyscy partnerzy – nie wymaga się już odrębnego dokumentu; Informacja o partnerstwie (zwłaszcza w punkcie zarządzanie) oraz partnerach powinna znaleźć się we wniosku o dofinansowanie projektu; Wraz z wnioskiem o dofinansowanie składane są dokumenty potwierdzające sytuację nie tylko beneficjenta, ale również jego partnerów; IOK mógłby dodatkowo (w szczególnej sytuacji) zbadać formalną prawidłowość wyboru partnerów.

Ocena wyłanianie partnera oraz prawidłowość partnerstwa Przy zawarciu umowy o dofinansowanie obowiązkowe będzie załączenie umowy partnerstwa. Umowa taka powinna zawierać co najmniej: cel partnerstwa; obowiązki lidera projektu – Beneficjenta; zadania i obowiązki partnerów w związku z realizacją projektu - wzór minimalnego zakresu umowy o dofinansowanie projektu; plan finansowy w podziale na partnerów oraz zasady zarządzania finansowego, w tym przepływów finansowych i rozliczania środków; zasady komunikacji i przepływu informacji w partnerstwie; zasady podejmowania decyzji w partnerstwie; pełnomocnictwo do reprezentowania partnerów przez beneficjenta;

Partnerem może być jednostka pomocnicza JST działającą na podstawie art. 5 ustawy z dnia 5 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., nr 142, poz z późn. zm.). W ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, realizowane są projekty w obszarze rynku pracy, integracji społecznej i edukacji, adresowane wprost do konkretnych instytucji samorządowych, będących jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej. Dlatego też dopuszcza się możliwość realizacji w partnerstwie z beneficjentem, jednostki organizacyjnej samorządu terytorialnego nieposiadającej osobowości prawnej działającej zawsze w imieniu i na rzecz jednostki samorządu terytorialnego. W projektach będących inicjatywami lokalnymi (w ramach Działań 6.3, 7.3 i 9.5), partnerami mogą być podmioty działające lokalnie, nieposiadające osobowości prawnej takie jak koła gospodyń wiejskich, grupy parafialne, szkolne koła zainteresowań, itp. Partnerstwo z podmiotem nie spełniającym definicji beneficjenta

Środki finansowe w ramach projektu mogą być przekazywane partnerom przez beneficjenta (lidera), o ile partner nie jest państwową jednostką budżetową. Środki przekazywane partnerom stanowią finansowanie kosztów ponoszonych przez partnerów w związku z wykonaniem zadań określonych w umowie partnerskiej; nie jest to świadczenie usług na rzecz beneficjenta (lidera). Środki na finansowanie kosztów realizowanych zadań przez partnerów w projekcie mogą być przekazywane przez beneficjenta do partnerów: w formie zaliczki; jako refundacja poniesionych wydatków. Wszystkie płatności dokonywane w związku z realizacją projektu pomiędzy beneficjentem (liderem) a partnerami dokonywane są za pośrednictwem wyodrębnionego dla projektu rachunku bankowego beneficjenta (lidera). Kwestie finansowe w partnerstwie