Partnerstwa w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki
Systematyka partnerstw Współdziałanie kilku podmiotów w realizacji projektu Zakup usług od innego podmiotu Zlecenie zadania publicznego podmiotowi Partnerska (wspólna) realizacja zadań PPP Wspólna realizacjaPrzekazanie realizacji Inicjatywa lokalna
Problemy które wymagały rozstrzygnięcia Zdefiniowanie zasad partnerstwa w realizacji projektów; Sposób wyłaniania przez instytucję publiczna partnera spoza sektora finansów publicznych; Odróżnienie partnerstwo do podwykonawstwa (problem omijania ustawy o zamówieniach publicznych); Partnerstwo z podmiotem nie spełniającym definicji beneficjenta.
Zdefiniowanie zasad partnerstwa Ustawa z dnia 7 listopada 2007 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrażaniem funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności (nowy art. 28a w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju) Art. 28a. 1. W celu wspólnej realizacji projektów, o których mowa w art. 28 ust. 1, w zakresie określonym przez instytucję zarządzającą, mogą być tworzone partnerstwa, przez podmioty wnoszące do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe, realizujące wspólnie projekt, zwany dalej projektem partnerskim, na warunkach określonych w porozumieniu lub umowie partnerskiej lub na podstawie odrębnych przepisów.
Zdefiniowanie zasad partnerstwa Projekt partnerski jest realizowany na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie zawartej z beneficjentem działającym w imieniu i na rzecz partnerów w zakresie określonym porozumieniem lub umową partnerską. W przypadku projektów partnerskich, porozumienie lub umowa partnerska określa w szczególności zadania partnerów, zasady wspólnego zarządzania projektem oraz sposób przekazywania przez beneficjenta środków finansowych na pokrycie niezbędnych kosztów ponoszonych przez partnerów na realizację zadań w ramach projektu.
Wyłonienie partnera przez instytucję publiczną W przypadku projektów partnerskich realizowanych na podstawie umowy partnerskiej, podmiot o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych, ubiegający się o dofinansowanie, dokonuje wyboru partnerów spoza sektora finansów publicznych z zachowaniem zasady przejrzystości i równego traktowania podmiotów, w szczególności jest zobowiązany do: ogłoszenia otwartego naboru partnerów w dzienniku ogólnopolskim lub lokalnym oraz w Biuletynie Informacji Publicznej; w ogłoszeniu powinien być wskazany termin co najmniej 21 dni na zgłoszenie partnerów; uwzględnienia przy wyborze partnerów: zgodności działania potencjalnego partnera z celami partnerstwa, oferowanego wkładu potencjalnego partnera w realizację celu partnerstwa, doświadczenie w realizacji projektów o podobnym charakterze, współpracę z beneficjentem w trakcie przygotowania projektu; podania do publicznej wiadomości informacji o stronach umowy o partnerstwie oraz zakresu zadań partnerów
Zasady projektów partnerskich IZ PO KL 23 kwietnia 2009 r. przyjęła dokumentZakres realizacji projektów partnerskich określony przez Instytucję Zarządzającą Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (część Systemu Realizacji PO KL) określający: Podstawowe wymagania dotyczące partnerstw; Powoływanie partnerstw jednostek sektora finansów publicznych; Powoływanie partnerstw jednostek sektora finansów publicznych z jednostkami spoza sektora finansów publicznych; Partnerstwo z udziałem podmiotów niespełniających ustawowej definicji beneficjenta; Partnerstwo powstałe w trakcie realizacji projektu – zmiany w partnerstwie; Kwestie finansowe w projektach partnerskich w tym wzór umowy partnerskiej na rzecz realizacji Projektu.
Odróżnienie partnerstwa od podwykonawstwa Po konsultacjach uznano, że każda z tych przesłanek może być spełniona w sposób formalny a nie faktyczny. Dlatego też za kluczową przesłankę oceny odróżniającej faktyczne partnerstwo do próby ominięcia przepisów o zamówieniach publicznych jest kwestia sposobu zarządzania projektem. Współudział w zarządzaniu projektem może być głównym weryfikatorem faktyczności partnerstwa!!! Można przypuszczać, że w pseudo-partnerstwach nikt nie pokusi się o dopuszczenie do współdecydowania podwykonawcy.
Ocena wyłaniania partnera oraz prawidłowość partnerstwa Przy zgłoszeniu wniosku partnerskiego wniosek podpisują wszyscy partnerzy – nie wymaga się już odrębnego dokumentu; Informacja o partnerstwie (zwłaszcza w punkcie zarządzanie) oraz partnerach powinna znaleźć się we wniosku o dofinansowanie projektu; Wraz z wnioskiem o dofinansowanie składane są dokumenty potwierdzające sytuację nie tylko beneficjenta, ale również jego partnerów; IOK mógłby dodatkowo (w szczególnej sytuacji) zbadać formalną prawidłowość wyboru partnerów.
Ocena wyłanianie partnera oraz prawidłowość partnerstwa Przy zawarciu umowy o dofinansowanie obowiązkowe będzie załączenie umowy partnerstwa. Umowa taka powinna zawierać co najmniej: cel partnerstwa; obowiązki lidera projektu – Beneficjenta; zadania i obowiązki partnerów w związku z realizacją projektu - wzór minimalnego zakresu umowy o dofinansowanie projektu; plan finansowy w podziale na partnerów oraz zasady zarządzania finansowego, w tym przepływów finansowych i rozliczania środków; zasady komunikacji i przepływu informacji w partnerstwie; zasady podejmowania decyzji w partnerstwie; pełnomocnictwo do reprezentowania partnerów przez beneficjenta;
Partnerem może być jednostka pomocnicza JST działającą na podstawie art. 5 ustawy z dnia 5 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., nr 142, poz z późn. zm.). W ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, realizowane są projekty w obszarze rynku pracy, integracji społecznej i edukacji, adresowane wprost do konkretnych instytucji samorządowych, będących jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej. Dlatego też dopuszcza się możliwość realizacji w partnerstwie z beneficjentem, jednostki organizacyjnej samorządu terytorialnego nieposiadającej osobowości prawnej działającej zawsze w imieniu i na rzecz jednostki samorządu terytorialnego. W projektach będących inicjatywami lokalnymi (w ramach Działań 6.3, 7.3 i 9.5), partnerami mogą być podmioty działające lokalnie, nieposiadające osobowości prawnej takie jak koła gospodyń wiejskich, grupy parafialne, szkolne koła zainteresowań, itp. Partnerstwo z podmiotem nie spełniającym definicji beneficjenta
Środki finansowe w ramach projektu mogą być przekazywane partnerom przez beneficjenta (lidera), o ile partner nie jest państwową jednostką budżetową. Środki przekazywane partnerom stanowią finansowanie kosztów ponoszonych przez partnerów w związku z wykonaniem zadań określonych w umowie partnerskiej; nie jest to świadczenie usług na rzecz beneficjenta (lidera). Środki na finansowanie kosztów realizowanych zadań przez partnerów w projekcie mogą być przekazywane przez beneficjenta do partnerów: w formie zaliczki; jako refundacja poniesionych wydatków. Wszystkie płatności dokonywane w związku z realizacją projektu pomiędzy beneficjentem (liderem) a partnerami dokonywane są za pośrednictwem wyodrębnionego dla projektu rachunku bankowego beneficjenta (lidera). Kwestie finansowe w partnerstwie