WPŁYW REALIZACJI REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO NA LATA 2007-2013 (RPO WSL) NA ROZWÓJ SPOŁECZNO-GOSPODARCZY WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady polityki regionalnej UE
Advertisements

Fundusze strukturalne UE. 2 Fundusze unijne na lata – nowy plan Marshala Wraz z wejściem do Unii Europejskiej 1 maja 2004 r. Polska stała się
Tytuł prezentacji Miejscowość, DD MM RRRR Tytuł prezentacji Miejscowość, DD MM RRRR Tytuł prezentacji Miejscowość, DD MM RRRR Tytuł prezentacji Miejscowość,
Skuteczność regionów w wykorzystaniu funduszy
Wymiar budżetu unijnego w odniesieniu do szeroko pojętej działalności gospodarczej.
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
1 Jacek Szlachta Jak najlepiej wykorzystać środki z Unii Europejskiej w latach – problemy strategiczne Warszawa 6 kwietnia 2006.
Centralny Okręg Przemysłowy - Sukces inwestycyjny dziś i jutro
Podsumowanie procesu ewaluacji polityki spójności w Polsce
Prezentacja wyników badania nt
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
Radomir Matczak Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego
RACHUNKI REGIONALNE Konferencja Naukowa
Narodowa Strategia Spójności
System ewaluacji polityki spójności w Polsce Doświadczenia i perspektywy Stanisław Bienias Krajowa Jednostka Oceny Rzeszów, 26 listopada 2008 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Rozszerzenie Unii Europejskiej a rozwój gospodarczy
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Pomiar aktywności gospodarczej Produkt Krajowy Brutto (PKB)
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
PRZESŁANKI KONKURENCYJNOŚCI
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Marszałek Województwa Podkarpackiego
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Konferencja Konsultacyjna Umowy Partnerstwa
Sektor badawczo-rozwojowy i poziom innowacyjności gospodarki Wielkopolski na tle kraju Wanda Maria Gaczek Poznań, 13 grudnia 2006 r.
Katarzyna Piętka-Kosińska CASE-Doradcy
Seminarium naukowe WSZiP w dniu Tendencje zmian w gospodarce w 2011 roku Polska na tle Europy Finanse państwa Prognozy na 2012 rok P relegenci:
„Wpływ środków europejskich na sytuację gospodarczą”
Marszałek Województwa Dolnośląskiego
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Systemowe rozwiązania z zakresu innowacyjności
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Raport makroekonomiczny o Polsce.
Postęp prac w zakresie ewaluacji ex-ante Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata Departament Zarządzania Funduszami i.
Zespół Badawczy Centrum Badań i Edukacji Statystycznej w Jachrance
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna
Szacowanie wartości i analiza wybranych wskaźników celu głównego RPO WK-P na lata za pomocą modelu HERMIN dr Zbigniew Mogiła Zespół badawczy.
Struktura bezrobocia w okresie transformacji w Polsce
Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Zagadnienia kompetencji samorządu regionalnego w perspektywie kolejnych dziesięcioleci Janusz Zaleski Wrocławska Agencja Rozwoju Regionalnego Szczecińska.
Wybrane zagadnienia dot. planu ewaluacji Umowy Partnerstwa - badania wpływu makroekonomicznego PS Kielce, stycznia 2016 r.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 18 lutego 2016 r.
SYTUACJA NA RYNKU PRACY W WOJEWÓDZTWIE WARMIŃSKO- MAZURSKIM W LATACH mgr inż. Zdzisław Szczepkowski Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Olsztynie.
Ocena propozycji podziału Województwa Mazowieckiego na podstawie projekcji sytuacji ekonomicznej wydzielonych województw - w latach dr Piotr.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
Krajowa Rezerwa Wykonania Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn, tel. (0-89) , Fax. (0-89)
Potencjalne konsekwencje wydzielenia regionu stołecznego Mazowsza dla wykonywania zadań samorządów wojewódzkich Paweł Swianiewicz Zakład Rozwoju i Polityki.
A chcemy dowiedzieć się za unijne pieniądze dr Małgorzata Wiśniewska.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Śląskie Centrum Przedsiębiorczości
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
Plan finansowy programu
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Warunki wstępne (ex ante) stan
Stanisław Tamm Urząd Miasta Poznania Wydział Działalności Gospodarczej
Wskaźniki ekonomiczno-społeczne 2. WSKAŹNIKI EKONOMICZNE
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Środki UE z perspektywy w województwie kujawsko-pomorskim
Co dla Ciebie mamy? Fundusze Europejskie na rozwój działalności badawczo-rozwojowej w ramach RPO WŁ Marcin Pawlak, Zastępca Dyrektora Departamentu Polityki.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Budżet programu 1,2 mld euro
Zapis prezentacji:

WPŁYW REALIZACJI REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO NA LATA (RPO WSL) NA ROZWÓJ SPOŁECZNO-GOSPODARCZY WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO Z WYKORZYSTANIEM MAKROEKONOMICZNEGO 5-SEKTOROWEGO MODELU HERMIN Marta Zaleska Zespół badawczy Wrocławskiej Agencji Rozwoju Regionalnego pod kierownictwem naukowym prof. dr. hab. Janusza Zaleskiego Projekt finansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego Katowice, 17 listopada 2015 r.

Plan prezentacji 1.Cel badania 2.Metoda badania 3.Fundusze w ramach RPO WSL Wyniki wpływu 5.Podsumowanie i wnioski

Cel badania Określenie i ocena wpływu realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata na : *Subregiony: północny, południowy, centralny i zachodni.  2 wskaźniki celu głównego Programu (na poziomie województwa i 4 subregionów*): wpływ realizacji programu na zmianę PKB, liczbę utworzonych miejsc pracy netto,  20 wybranych wskaźników makroekonomicznych z różnych dziedzin (na poziomie województwa). Zakres czasowy badania: lata

Metoda badania (1) Metoda obliczania wpływu RPO WSL  symulacje dwóch scenariuszy rozwojowych: SC1 – zakładającego interwencję finansową w postaci RPO WSL (scenariusz z funduszami); SC2 – zakładającego brak takiej interwencji (scenariusz bez funduszy);  badania wpływu są analizami różnicy wyników dwóch symulacji: (SC1) - (SC2).

Metoda badania (2) Główne narzędzie badawcze: 5-sektorowy model HERMIN gospodarki województwa śląskiego *The New Programming Period Indicative guidelines on evaluation methods: ex ante evaluation. Working document no. 1.”, European Commission, Directorate-General Regional Policy, August **m.in. Bradley J., Untiedt G. The COHESION system of HERMIN country and regional models: Description and operating manual, Muenster  Bazuje na najbardziej aktualnej wersji modelu krajowego dla Polski, który jest częścią Cohesion System of HERMIN Models (CSHM)  Modele HERMIN stosowane są przez Komisję Europejską i spełniają jej wymagania*  Szeroko opisane w literaturze naukowej**  Polskie wersje modeli HERMIN (krajowy i 16 regionalnych) zostały zbudowane przez zespół WARR pod kierownictwem prof. dr hab. J. Zaleskiego i we współpracy z dr J. Bradley’em z Instytutu Badań Społeczno-Ekonomicznych (ESRI) w Dublinie  Jest konsekwentnie rozwijany: efektem najnowszych prac jest SUPER-MODEL (zintegrowany system regionalnych modeli HERMIN).

Fundusze w ramach RPO WSL (1) Środki z budżetu UE i budżetu państwa w ramach RPO WSL – wielkość alokacji na lata (mln euro)* *mała mapa po lewej stronie prezentuje wielkości dla całego województwa. Źródło: Opracowanie własne na podstawie informacji uzyskanych od Zamawiającego.

Fundusze w ramach RPO WSL (2) Profil wydatkowania środków z budżetu UE i budżetu państwa w ramach RPO WSL w poszczególnych latach realizacji Programu (% alokacji)* *Wg danych otrzymanych od Zamawiającego, w pierwszym roku realizacji Programu (2007) nie nastąpiły żadne płatności; w drugim roku (2008) wydatki rzędu 0,3 mln zł. Źródło: Opracowanie własne na podstawie informacji uzyskanych od Zamawiającego.

Fundusze w ramach RPO WSL (3) Środki z budżetu UE i budżetu państwa w ramach RPO WSL w relacji do PKB-– średnioroczna wielkość z lat (%PKB).* *małe mapy prezentują wielkości dla całego województwa. Środki w relacji do PKB (%) Źródło: Opracowanie własne na podstawie informacji uzyskanych od Zamawiającego.

Fundusze w ramach RPO WSL (4) Struktura wydatkowania środków UE i środków z budżetu państwa w ramach RPO WSL w podziale na poszczególne kategorie ekonomiczne (% podział alokacji) Źródło: Opracowanie własne na podstawie informacji uzyskanych od Zamawiającego.

Wyniki wpływu (1)  realizacja celu głównego Programu: -wpływ realizacji programu na zmianę PKB; -liczba utworzonych miejsc pracy netto;  poziom rozwoju gospodarczego: -poziom PKB per capita; -poziom PKB i WDB;  podażowa strona gospodarki: -wydajności pracy; -nakłady brutto na środki trwałe; -jednostkowe koszty pracy; -B+R w relacji do PKB;  procesy konwergencyjne: -PKB per capita i wydajność pracy (Polska=100); -PKB per capita w PPS i wydajność pracy (UE- 27=100);  rynek pracy: -liczba pracujących; -aktywność zawodowa; -stopa bezrobocia; -wskaźnik zatrudnienia;  struktura gospodarcza: -PKB i WDB w poszczególnych sektorach; -pracujący w poszczególnych sektorach; -wydajność pracy w poszczególnych sektorach; -jednostkowe koszty pracy w poszczególnych sektorach;  poziom życia ludności: -dochody do dyspozycji brutto w sektorze gospodarstw domowych; -poziom spożycia prywatnego; -stopa oszczędności;  sektor finansów publicznych i wymiana handlowa z zagranicą: -bilans sektora publicznego; -bilans handlowy. Analizowane wskaźniki makroekonomiczne

Wyniki wpływu (2) Wpływ realizacji Programu na zmianę PKB (w cenach stałych) w województwie śląskim (%) Źródło: Opracowanie własne na podstawie wyników symulacji modelu HERMIN dla gospodarki województwa śląskiego. Dzięki wdrożeniu RPO WSL w roku 2015 PKB w regionie będzie wyższy o 1,87% niż w sytuacji, gdyby Program nie był realizowany.

Wyniki wpływu (3) Wpływ realizacji Programu na poziom PKB (w cenach stałych) w poszczególnych subregionach (%) Źródło: Opracowanie własne na podstawie wyników symulacji modelu HERMIN dla gospodarki województwa śląskiego.

Wyniki wpływu (4) PKB per capita w PPS (UE-28=100) w województwie śląskim (pkt. proc.) Źródło: Opracowanie własne na podstawie wyników symulacji modelu HERMIN dla gospodarki województwa śląskiego.

Wyniki wpływu (5) Liczba utworzonych miejsc pracy netto w wyniku realizacji Programu w województwie śląskim (tys.) Źródło: Opracowanie własne na podstawie wyników symulacji modelu HERMIN dla gospodarki województwa śląskiego. Dzięki wdrożeniu RPO WSL w roku 2015 liczba utworzonych miejsc pracy w regionie będzie wyższa o 19,33 tys. niż w sytuacji, gdyby Program nie był realizowany.

Wyniki wpływu (6) Liczba utworzonych miejsc pracy netto w wyniku realizacji Programu w poszczególnych subregionach (tys.) Źródło: Opracowanie własne na podstawie wyników symulacji modelu HERMIN dla gospodarki województwa śląskiego.

Wyniki wpływu (7) Stopa bezrobocia wg BAEL (wiek 15-64) w województwie śląskim (pkt. proc.) Źródło: Opracowanie własne na podstawie wyników symulacji modelu HERMIN dla gospodarki województwa śląskiego.

Wyniki wpływu - porównanie Źródło: Raport wykonany na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju Regionalnego: „Ocena wpływu realizacji polityki spójności na kształtowanie się wybranych wskaźników makroekonomicznych na poziomie krajowym i regionalnym za pomocą modeli makroekonomicznych HERMIN” Oddziaływanie polityki spójności (NPR&NSRO) na poziom PKB w cenach bieżących w polskich regionach (%)

Podsumowanie i wnioski (1)  pozytywny wpływ RPO WSL na rozwój województwa śląskiego i każdego z czterech subregionów w całym badanym okresie ;  relatywnie niewielkie znaczenie funduszy w odniesieniu do całej gospodarki:  średniorocznie * 0,54% PKB w przypadku całego regionu  średniorocznie * od 0,43% do 0,61% PKB w subregionach  relatywnie wysoki poziom efektywności funduszy;  skumulowana ** wielkość wpływu na PKB w cenach bieżących kształtuje się na poziomie 50,5 mld zł (24,4% PKB regionu z roku 2013); *z lat **z lat

Podsumowanie i wnioski (2)  wyższa nominalna wielkość środków unijnych w nowej perspektywie (2,4 mld euro na lata vs. 3,5 mld euro na lata ), ale mniejsza ich realna skala (7,4% PKB na lata vs. 7,1% PKB na lata )*;  koncentracja funduszy unijnych a funkcjonowanie w rzeczywistości post-dotacyjnej po 2023 r. (projekty stricte gospodarcze versus ograniczanie luki cywilizacyjnej). * Kwota alokacji (RPO + regionalny komponent POKL) dla województwa śląskiego w perspektywie finansowej została odniesiona do PKB z 2005 r., natomiast alokacja RPO na lata do PKB z 2012 r.

Dziękuję za uwagę