Wyniki badania Toru ń, 4 wrze ś nia 2015 r. Ewaluacja przyczyn nieosiągnięcia zakładanych wartości docelowych wybranych wskaźników w RPO WK-P na lata 2007-2013.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt współfinansowany ze ś rodków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko- Pomorskiego.
Advertisements

Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego (możliwości finansowania przedsięwzięć edukacyjnych) Oprac.: Paweł Kryzan, Jarosław Usowicz.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax. (0-89) Urząd Marszałkowski.
Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
Stowarzyszenie Wspierania Małej Przedsiębiorczości z siedzibą w Dobiegniewie Zielona Góra 20 kwiecień 2016.
Jak złożyć wniosek ? (GWA) Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
SSPW woj. Warmińsko-Mazurskiego Parametry infrastruktury: ponad 2273 km szkieletowej i dystrybucyjnej sieci światłowodowej oraz 226 węzłów.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax (0-89) Urząd Marszałkowski.
Kujawsko – pomorskie dla… … biznesu Wsparcie bezpośrednie – dotacje Tereny inwestycyjne Turystyka biznesowa Zostań swoim szefem Internet /społeczeństwo.
2 UNIA EUROPEJSKA EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Podsumowanie wdrażania Osi priorytetowej 6 Środowisko przyrodnicze REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
„Środki unijne na rozwój przedsiębiorczości.” Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Pile Łobżenica, r.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
Departament Wdrażania RPO UM WK-P Metodologia obliczania korekty kwoty dofinansowania w przypadku niezrealizowania zakładanych wskaźników przez beneficjentów.
Założenia dla poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
Motywy i bariery ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw Rafał Tuziak, Instytut Rynków i Konkurencji SGH.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Kryteria wyboru projektów dla operacji wspieranych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura.
JAKIE INSTRUMENTY INŻYNIERII FINANSOWEJ NA LATA ?
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata Stan na dzień wg KSI SIMIK Urząd Marszałkowski Województwa.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Departament Rozwoju Regionalnego XV Posiedzenie Podkomitetu ds. Zrównoważonego Rozwoju Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward Reszkowski.
Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Instytucja Zarządzająca Regionalny Program Operacyjny.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Strategia rozwoju kierowanego przez społeczność na lata Lokalna Grupa Działania Ziemia Gotyku.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Departament Polityki Regionalnej Informacja nt. przeprowadzonych badań ewaluacyjnych dot. RPO WK-P Wykorzystanie rekomendacji z badań Toruń,
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Założenia przyszłego okresu programowania Założenia przyszłego.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Rzeszów, 16 luty 2012.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Stan wdrażania inicjatywy JEREMIE w Województwie Kujawsko-Pomorskim Przemysław Woliński Prezes Kujawsko-Pomorskiego Funduszu Pożyczkowego sp. z o.o.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Najczęściej popełniane błędy w przygotowywanych wnioskach o dofinasowanie Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk,
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Departament Rozwoju Regionalnego. Zakres tematyczny informacji: -Spotkanie Roczne z przedstawicielami KE w Regionie, -Komitet Monitorujący, - Postęp w.
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WP Gdańsk, 20 maja 2016r. Kryteria wyboru projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w roku 2014 Jolanta Rudnicka Biuro Ewaluacji Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO r. Departament.
2 1 Podsumowanie wdrażania Osi priorytetowej 6 Środowisko przyrodnicze REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WARMIA I MAZURY NA LATA
EContentplus – szansa dla archiwów, muzeów i bibliotek Anna Bramska Krajowy Punkt Kontaktowy eContentplus Chalin, 5 września 2006.
Harmonogram prac nad projektem Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego Toruń, styczeń 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami.
Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Instytucja Zarządzająca Regionalny Program Operacyjny.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
Stan wdrażania inicjatywy JEREMIE w Województwie Kujawsko-Pomorskim
Dofinansowanie UE [PLN]
Plan finansowy programu
INFORMACJA na temat przedsięwzięć kolejowych w RPO WP
Sprawozdanie okresowe z realizacji RPO WK- P za II półrocze 2014 roku Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata 2007.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej
Informacja dotycząca realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego za 2014 rok  
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Postęp wdrażania RPO WSL
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Stan wykonania celów rzeczowo – finansowych
Regionalny Program Operacyjny
w kontekście zobowiązań Instytucji Zarządzającej
EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO w ramach RPOWŚ
Postęp we wdrażaniu Instrumentów Finansowych
Realizacja celów pośrednich na 2018 r. dla wskaźników objętych
Zapis prezentacji:

Wyniki badania Toru ń, 4 wrze ś nia 2015 r. Ewaluacja przyczyn nieosiągnięcia zakładanych wartości docelowych wybranych wskaźników w RPO WK-P na lata Projekt jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata

Plan prezentacji Zespół badawczyCel badaniaWyniki badania

Zespół badawczy Agnieszka Rudolf – Kierownik projektu Marta Cichowicz-Major – członek zespołu badawczego Michał Marciniak – członek zespołu badawczego Agnieszka Jo ń ca – członek zespołu badawczego Klaudyna Kwiatkowska – członek zespołu badawczego

Cel badania Celem badania było wskazanie przyczyn nieosi ą gni ę cia zakładanych warto ś ci docelowych wska ź ników wybranych do analizy w ramach RPO WK-P na lata Badanie dotyczyło analizy 26 wska ź ników, których stopie ń realizacji i szacowanej realizacji jest ni ż szy ni ż 75% zakładanej warto ś ci docelowej.

Etapy badania ETAP II - perspektywa finansowa Szacowanie warto ś ci docelowej dla wska ź nika rezultatu Odsetek obywateli korzystaj ą cych z e-administracji (EAC) ETAP I - perspektywa finansowa Analiza 26 wska ź ników, których stopie ń realizacji i szacowanej realizacji jest ni ż szy ni ż 75% zakładanej warto ś ci docelowej Tu jeste ś my

1. przyczyny nieosi ą gni ę cia zakładanych warto ś ci 2. wyja ś nienia dla przyczyn 3. ś rodki zaradcze podejmowane przez IZ 4. skuteczno ść podejmowanych ś rodków zaradczych 5. mo ż liwo ść przeprowadzenia działa ń naprawczych 6. czy projekty osi ą gn ą wska ź niki w perspektywie n+3 7. czy jest mo ż liwe wtórne monitorowanie wska ź ników w projektach 8. wpływa na osi ą gni ę cie celów szczegółowych RPO WK-P typy projektów o najwi ę kszym wpływie na wska ź niki 10. efektywno ść projektów przy uwzgl ę dnieniu sytuacji społeczno-gospodarczej województwa 11. inne regiony – trudno ś ci, działania zaradcze Etap I – Pytania badawcze

Etap II - Metodologia badania

Wyniki badań

Oszcz ę dno ść czasu na nowych i przebudowanych liniach kolejowych w przewozach pasa ż erskich i towarowych (euro/rok) (wska ź nik rezultatu) Główn ą przyczyn ą nieosi ą gni ę cia zakładanej warto ś ci docelowej wska ź nika były zmiany w priorytetyzacji inwestycji w obszarze linii kolejowych w okresie programowania przy jednym potencjalnym beneficjencie działania. Rekomenduje si ę uzupełnienie przez beneficjenta informacji dotycz ą cej oszcz ę dno ś ci czasu w przewozach towarowych na podstawie analiz nat ęż enia ruchu. Główn ą przyczyn ą nieosi ą gni ę cia zakładanej warto ś ci docelowej wska ź nika były zmiany w priorytetyzacji inwestycji w obszarze linii kolejowych w okresie programowania przy jednym potencjalnym beneficjencie działania. Rekomenduje si ę uzupełnienie przez beneficjenta informacji dotycz ą cej oszcz ę dno ś ci czasu w przewozach towarowych na podstawie analiz nat ęż enia ruchu. URPO WK-P KSI SIMIK stan na 31 grudnia 2014 r. Wnioski o dofinansowanie Wnioski o dofinansowanie, o płatno ść ko ń cow ą, CAWI/CATI

Pojemno ść zakupionego taboru kolejowego (os.) (wska ź nik produktu) Przyczyn ą braku wykazywania wska ź nika w systemie KSI SIMIK było niewybranie tego wska ź nika do monitorowania przez beneficjenta. W systemie KSI SIMIK na koniec okresu programowania osi ą gni ę ta warto ść wska ź nika wyniesie „0” mimo jego pełnej realizacji.

Liczba osób podł ą czonych do wybudowanej/zmodernizowanej sieci kanalizacyjnej (os.) (wska ź nik rezultatu) Prognozowana warto ść wska ź nika na koniec 2016 roku zostanie uwidoczniona w systemie KSI SIMIK 07-13, oparta została na analizie wniosków, które wybrały wska ź nik do monitorowania. Przyczyn ą wykazywania ni ż szej ni ż zakładana warto ś ci docelowej wska ź nika rezultatu było przedłu ż anie czasu realizacji projektów, zrealizowanie naborów uzupełniaj ą cych po roku 2011, które w poł ą czeniu z wydłu ż eniem okresu trwało ś ci projektów powodował brak rejestracji wska ź nika w systemie KSI SIMIK Prognozowana warto ść wska ź nika na koniec 2016 roku zostanie uwidoczniona w systemie KSI SIMIK 07-13, oparta została na analizie wniosków, które wybrały wska ź nik do monitorowania. Przyczyn ą wykazywania ni ż szej ni ż zakładana warto ś ci docelowej wska ź nika rezultatu było przedłu ż anie czasu realizacji projektów, zrealizowanie naborów uzupełniaj ą cych po roku 2011, które w poł ą czeniu z wydłu ż eniem okresu trwało ś ci projektów powodował brak rejestracji wska ź nika w systemie KSI SIMIK

Liczba projektów z zakresu gospodarki odpadami (szt.) (wska ź nik produktu) Wyst ą piła niespójno ść w logice interwencji wdra ż ania RPO WK-P Jednym z kryteriów oceny była kompleksowo ść projektów, co generowało ich wysokie koszty jednostkowe. Zgodnie z zało ż eniami Działania 2.2. beneficjenci wybierali projekty bardziej kompleksowe, obejmuj ą ce zarówno budow ę i modernizacj ę kompostowni jak i sortowni, modernizacj ę składowisk, budow ę składowisk odpadów. Nale ż y postawi ć wniosek, i ż niewła ś ciwie zało ż ono koszt jednostkowy wska ź nika w stosunku do przewidzianej alokacji.

Liczba osób obj ę tych systemem zagospodarowania odpadów (os.) (wska ź nik rezultatu) Beneficjenci nie wybierali przedmiotowego wska ź nika do monitorowania, równie ż po roku 2010, decyduj ą c si ę na inne wska ź niki rezultatu przyporz ą dkowane do danej kategorii interwencji. Przyczyny le żą ce po stronie Instytucji Zarz ą dzaj ą cej odnosz ą si ę do stworzenia mo ż liwo ś ci wyboru wska ź ników rezultatu przez beneficjentów. Mo ż na skonstatowa ć, i ż liczba mo ż liwych wska ź ników rezultatu, przyporz ą dkowanych do danej kategorii interwencji była zbyt du ż a. Beneficjenci nie wybierali przedmiotowego wska ź nika do monitorowania, równie ż po roku 2010, decyduj ą c si ę na inne wska ź niki rezultatu przyporz ą dkowane do danej kategorii interwencji. Przyczyny le żą ce po stronie Instytucji Zarz ą dzaj ą cej odnosz ą si ę do stworzenia mo ż liwo ś ci wyboru wska ź ników rezultatu przez beneficjentów. Mo ż na skonstatowa ć, i ż liczba mo ż liwych wska ź ników rezultatu, przyporz ą dkowanych do danej kategorii interwencji była zbyt du ż a.

Moc zainstalowana energii ze ź ródeł odnawialnych (MW) (wska ź nik produktu) Osi ą gni ę cie ni ż szej ni ż zakładana warto ś ci docelowej wska ź nika jest prawdopodobnie wynikiem zdominowania konkursu przez mniej skomplikowane w zakresie przygotowania (w tym procedury zwi ą zane z OO Ś ) projekty dotycz ą ce instalacji kolektorów słonecznych w budynkach osób fizycznych oraz publicznych. Takie projekty charakteryzuj ą si ę stosunkowo du żą warto ś ci ą i obejmuj ą znaczne liczby budynków, niemniej charakteryzuj ą si ę stosunkowo niskim przyrostem zainstalowanej mocy.

Długo ść elementów zapobiegaj ą cych powodziom (km) (wska ź nik produktu) Przyczyn ą osi ą gni ę cia ni ż szej ni ż zakładana warto ś ci docelowej wska ź nika jest zmiana priorytetyzacji potrzeb w zakresie zagro ż e ń naturalnych. Wi ę kszo ść beneficjentów uznała, i ż kluczowe jest uzupełnienie deficytów zwi ą zanych z likwidacj ą skutków powodzi. Dodatkow ą przyczyn ą nieosi ą gni ę cia zakładanej wysoko ś ci wska ź nika jest zmiana decyzji Grupy ENERGA w zakresie lokalizacji budowy II zapory na Wi ś le. Przyczyn ą osi ą gni ę cia ni ż szej ni ż zakładana warto ś ci docelowej wska ź nika jest zmiana priorytetyzacji potrzeb w zakresie zagro ż e ń naturalnych. Wi ę kszo ść beneficjentów uznała, i ż kluczowe jest uzupełnienie deficytów zwi ą zanych z likwidacj ą skutków powodzi. Dodatkow ą przyczyn ą nieosi ą gni ę cia zakładanej wysoko ś ci wska ź nika jest zmiana decyzji Grupy ENERGA w zakresie lokalizacji budowy II zapory na Wi ś le.

Powierzchnia u ż ytkowa nowych obiektów przeznaczonych na cele dydaktyczne (m 2 ) (wska ź nik produktu) Podczas realizacji działa ń, generuj ą cych przedmiotowy wska ź nik, nie stwierdzono wyst ę powania barier realizacyjnych. Beneficjenci Działania 3.1. nie wskazywali na problemy zwi ą zane z obliczeniem warto ś ci wska ź nika. Wska ź nik nie był monitorowany ze wzgl ę du na brak konieczno ś ci jego wyboru (projekty zakontraktowane przed 2010 rokiem). Warto ść wska ź nika nie jest wykazywana w systemie KSI SIMIK z powodu niezako ń czenia realizacji ponad 30% projektów do ko ń ca 2014 roku. Podczas realizacji działa ń, generuj ą cych przedmiotowy wska ź nik, nie stwierdzono wyst ę powania barier realizacyjnych. Beneficjenci Działania 3.1. nie wskazywali na problemy zwi ą zane z obliczeniem warto ś ci wska ź nika. Wska ź nik nie był monitorowany ze wzgl ę du na brak konieczno ś ci jego wyboru (projekty zakontraktowane przed 2010 rokiem). Warto ść wska ź nika nie jest wykazywana w systemie KSI SIMIK z powodu niezako ń czenia realizacji ponad 30% projektów do ko ń ca 2014 roku.

Liczba osób odwiedzaj ą cych obiekty dziedzictwa kulturowego obj ę te wsparciem (os.) (wska ź nik rezultatu) Główn ą przyczyn ą nieosi ą gni ę cia zakładanej wysoko ś ci wska ź nika w Działaniu 3.3. jest metodologia doboru wska ź nika, który sprawiał beneficjentom trudno ś ci w szacowaniu liczby osób odwiedzaj ą cych obiekty kultury. Okoliczno ś ci te skłaniały beneficjentów do wyboru innego wska ź nika rezultatu Liczba osób korzystaj ą cych z obiektów kultury wspartych w wyniku realizacji projektów (os.), który został osi ą gni ę ty w wysoko ś ci przekraczaj ą cej zakładan ą warto ść docelow ą.

Liczba teleinfocentrów - ogólnodost ę pnych, bezpłatnych punktów dost ę pu do internetu (szt.) (wska ź nik rezultatu) Główn ą przyczyn ą niskiej realizacji przedmiotowego wska ź nika było pó ź ne rozpocz ę cie realizacji tych projektów, zwi ą zane z konieczno ś ci ą notyfikacji pomocy publicznej. Decyzj ę notyfikacyjn ą uzyskano w grudniu 2012 r. Spodziewany niski popyt na usługi, wynikaj ą cy z post ę pu technologicznego internetu bezprzewodowego oraz zwi ę kszenie jego dost ę pno ś ci w ramach telefonii mobilnej jest kolejnym powodem realizacji mniejszej liczby projektów realizuj ą cych dany wska ź nik. Główn ą przyczyn ą niskiej realizacji przedmiotowego wska ź nika było pó ź ne rozpocz ę cie realizacji tych projektów, zwi ą zane z konieczno ś ci ą notyfikacji pomocy publicznej. Decyzj ę notyfikacyjn ą uzyskano w grudniu 2012 r. Spodziewany niski popyt na usługi, wynikaj ą cy z post ę pu technologicznego internetu bezprzewodowego oraz zwi ę kszenie jego dost ę pno ś ci w ramach telefonii mobilnej jest kolejnym powodem realizacji mniejszej liczby projektów realizuj ą cych dany wska ź nik.

Liczba osób, które uzyskały mo ż liwo ść dost ę pu do internetu (os.) (wska ź nik rezultatu) Przyczyn ą braku wybierania przedmiotowego wska ź nika do monitorowanie przez beneficjentów były trudno ś ci metodologiczne zwi ą zane z szacowaniem warto ś ci wska ź nika, brakiem danych dotycz ą cych bilansu wej ś cia na dzie ń rozpocz ę cia projektu oraz brakiem narz ę dzi do monitorowania liczby podł ą cze ń poza instytucjami, obj ę tymi wsparciem.

Liczba osób, które uzyskały mo ż liwo ść dost ę pu do internetu na obszarach wiejskich (os.) (wska ź nik rezultatu) Przyczyn ą braku wybierania przedmiotowego wska ź nika do monitorowanie przez beneficjentów były trudno ś ci metodologiczne zwi ą zane z szacowaniem warto ś ci wska ź nika, brakiem danych dotycz ą cych bilansu wej ś cia na dzie ń rozpocz ę cia projektu oraz brakiem narz ę dzi do monitorowania liczby podł ą cze ń poza instytucjami, obj ę tymi wsparciem. Ni ż sza ni ż zaplanowana warto ść docelowa przedmiotowego wska ź nika oszacowana dla potrzeb informacyjnych, wynika z przyczyn le żą cych po stronie beneficjentów. Przyczyn ą braku wybierania przedmiotowego wska ź nika do monitorowanie przez beneficjentów były trudno ś ci metodologiczne zwi ą zane z szacowaniem warto ś ci wska ź nika, brakiem danych dotycz ą cych bilansu wej ś cia na dzie ń rozpocz ę cia projektu oraz brakiem narz ę dzi do monitorowania liczby podł ą cze ń poza instytucjami, obj ę tymi wsparciem. Ni ż sza ni ż zaplanowana warto ść docelowa przedmiotowego wska ź nika oszacowana dla potrzeb informacyjnych, wynika z przyczyn le żą cych po stronie beneficjentów.

Liczba M Ś P, które uzyskały mo ż liwo ść dost ę pu do internetu (os.) (wska ź nik rezultatu) W ramach analizy zakresu realizowanych projektów nie odnotowano działa ń, które wpływały na zwi ę kszenie mo ż liwo ś ci dost ę pu MSP do internetu. Wyst ę puje brak podstaw do szacowania warto ś ci wska ź nika osi ą gni ę tego w projekcie. Wska ź nik nale ż y uzna ć za nieadekwatny do pomiaru efektów przeprowadzonych działa ń. Analiza danych zawartych w raporcie Społecze ń stwo Informacyjne w liczbach dla lat wskazuje i ż M Ś P w województwie kujawsko-pomorskim, w ponad 90% w okresie obj ę tym badaniem, dysponowały dost ę pem do szerokopasmowego internetu, głównie dzi ę ki inwestycjom prywatnych dostarczycieli usług. W ramach analizy zakresu realizowanych projektów nie odnotowano działa ń, które wpływały na zwi ę kszenie mo ż liwo ś ci dost ę pu MSP do internetu. Wyst ę puje brak podstaw do szacowania warto ś ci wska ź nika osi ą gni ę tego w projekcie. Wska ź nik nale ż y uzna ć za nieadekwatny do pomiaru efektów przeprowadzonych działa ń. Analiza danych zawartych w raporcie Społecze ń stwo Informacyjne w liczbach dla lat wskazuje i ż M Ś P w województwie kujawsko-pomorskim, w ponad 90% w okresie obj ę tym badaniem, dysponowały dost ę pem do szerokopasmowego internetu, głównie dzi ę ki inwestycjom prywatnych dostarczycieli usług.

Liczba szkół, które uzyskały mo ż liwo ść dost ę pu do internetu (szt.) (wska ź nik rezultatu) Przyczyna niskiej osi ą gni ę tej warto ś ci przedmiotowego wska ź nika zwi ą zana jest z niewła ś ciwym oszacowaniem warto ś ci docelowej w stosunku do skali realizowanych projektów, skupionych nie tyle na jednostkach edukacyjnych ile na szerszym zakresie jednostek administracji publicznej i samorz ą dowej. Z powodu faktu, i ż tylko jeden beneficjent monitorował wska ź nik w projekcie, w systemie KSI SIMIK zarejestrowana zostanie warto ść wska ź nika osi ą gni ę ta w wysoko ś ci 50 sztuk. Przyczyna niskiej osi ą gni ę tej warto ś ci przedmiotowego wska ź nika zwi ą zana jest z niewła ś ciwym oszacowaniem warto ś ci docelowej w stosunku do skali realizowanych projektów, skupionych nie tyle na jednostkach edukacyjnych ile na szerszym zakresie jednostek administracji publicznej i samorz ą dowej. Z powodu faktu, i ż tylko jeden beneficjent monitorował wska ź nik w projekcie, w systemie KSI SIMIK zarejestrowana zostanie warto ść wska ź nika osi ą gni ę ta w wysoko ś ci 50 sztuk.

Dodatkowe inwestycje wykreowane dzi ę ki wsparciu (euro) (wska ź nik rezultatu) Na potrzeby oszacowania tego wska ź nika przyj ę to warto ść kredytów udzielonych ostatecznym odbiorcom w oparciu o zawarte umowy por ę cze ń w ramach RPO WK-P Zakłada ć bowiem mo ż na, i ż bez wsparcia z RPO WK-P przedsi ę biorca nie otrzymałby kredytu a tym samym nie zrealizowałby inwestycji. Na dzie ń 31 grudnia 2014 roku warto ść kredytów udzielonych ostatecznym odbiorcom w oparciu o zawarte umowy por ę cze ń wyniosła zł, co przy przyj ę ciu przelicznika 1 euro = 4 zł wyniosła euro. Stanowi to prawie dwukrotne przekroczenie zakładanej warto ś ci docelowej wska ź nika, która wynosiła euro. Na koniec maja 2015 roku wska ź nik osi ą gn ą ł ju ż euro. Na potrzeby oszacowania tego wska ź nika przyj ę to warto ść kredytów udzielonych ostatecznym odbiorcom w oparciu o zawarte umowy por ę cze ń w ramach RPO WK-P Zakłada ć bowiem mo ż na, i ż bez wsparcia z RPO WK-P przedsi ę biorca nie otrzymałby kredytu a tym samym nie zrealizowałby inwestycji. Na dzie ń 31 grudnia 2014 roku warto ść kredytów udzielonych ostatecznym odbiorcom w oparciu o zawarte umowy por ę cze ń wyniosła zł, co przy przyj ę ciu przelicznika 1 euro = 4 zł wyniosła euro. Stanowi to prawie dwukrotne przekroczenie zakładanej warto ś ci docelowej wska ź nika, która wynosiła euro. Na koniec maja 2015 roku wska ź nik osi ą gn ą ł ju ż euro.

Liczba projektów z zakresu: dokapitalizowania funduszy po ż yczkowych i por ę czeniowych (szt.) (wska ź nik produktu) Główn ą przyczyn ą nieosi ą gni ę cia zakładanej warto ś ci wska ź nika była relatywnie niska alokacja przeznaczona na realizacj ę instrumentów finansowych w schemacie po ś redników finansowych. Znacznie wi ę ksze ś rodki na rozwój instrumentów finansowych przeznaczono w RPO WK-P w schemacie wsparcia bezpo ś redniego, to znaczy bez po ś redników finansowych. Województwo kujawsko-pomorskie notuje drugi pod wzgl ę dem wysoko ś ci wska ź nik warto ś ci umów zawartych z przedsi ę biorcami (w ramach bezpo ś redniego schematu wsparcia instrumentów finansowych) – w relacji do warto ś ci umów zawartych z po ś rednikami finansowymi. Główn ą przyczyn ą nieosi ą gni ę cia zakładanej warto ś ci wska ź nika była relatywnie niska alokacja przeznaczona na realizacj ę instrumentów finansowych w schemacie po ś redników finansowych. Znacznie wi ę ksze ś rodki na rozwój instrumentów finansowych przeznaczono w RPO WK-P w schemacie wsparcia bezpo ś redniego, to znaczy bez po ś redników finansowych. Województwo kujawsko-pomorskie notuje drugi pod wzgl ę dem wysoko ś ci wska ź nik warto ś ci umów zawartych z przedsi ę biorcami (w ramach bezpo ś redniego schematu wsparcia instrumentów finansowych) – w relacji do warto ś ci umów zawartych z po ś rednikami finansowymi.

Liczba przedsi ę biorstw wspartych przez fundusze po ż yczkowe (szt.) (wska ź nik rezultatu) Przyczyny nieosi ą gni ę cia zakładanej wysoko ś ci wska ź nika le żą przede wszystkim po stronie beneficjentów. W okresie programowania wyst ą piła kolizja form wsparcia. Instrumenty zwrotne cieszyły si ę zdecydowanie mniejszym zainteresowaniem w okresie wdra ż ania instrumentu dotacyjnego. Innym czynnikiem, wpływaj ą cym na osi ą gni ę cie ni ż szej ni ż zaplanowana wysoko ś ci docelowej wska ź nika było spowolnienie gospodarcze, odczuwalne w Polsce w latach , powoduj ą ce tak ż e mniejsze nakłady inwestycyjne przedsi ę biorstw w województwie kujawsko-pomorskim. Przyczyny nieosi ą gni ę cia zakładanej wysoko ś ci wska ź nika le żą przede wszystkim po stronie beneficjentów. W okresie programowania wyst ą piła kolizja form wsparcia. Instrumenty zwrotne cieszyły si ę zdecydowanie mniejszym zainteresowaniem w okresie wdra ż ania instrumentu dotacyjnego. Innym czynnikiem, wpływaj ą cym na osi ą gni ę cie ni ż szej ni ż zaplanowana wysoko ś ci docelowej wska ź nika było spowolnienie gospodarcze, odczuwalne w Polsce w latach , powoduj ą ce tak ż e mniejsze nakłady inwestycyjne przedsi ę biorstw w województwie kujawsko-pomorskim.

Liczba przedsi ę biorstw wspartych przez fundusze por ę czeniowe (szt.) (wska ź nik rezultatu) Przyczyn ą mniejszego zainteresowania potencjalnych beneficjentów por ę czeniami oferowanymi w ramach RPO WK-P jest – zdaniem badanych funduszy por ę czeniowych – przede wszystkim spowolnienie gospodarcze i mniejsza skłonno ść przedsi ę biorstw M Ś P do podejmowania zobowi ą za ń finansowych. Du ż e znaczenie dla osi ą gni ę cia zakładanej wysoko ś ci wska ź nika miał tak ż e relatywnie długi okres procesu wyboru po ś redników i podpisywania umów wsparcia w porównaniu z relatywnie ograniczonym czasem, przeznaczonym na budow ę portfela por ę cze ń. Przyczyn ą mniejszego zainteresowania potencjalnych beneficjentów por ę czeniami oferowanymi w ramach RPO WK-P jest – zdaniem badanych funduszy por ę czeniowych – przede wszystkim spowolnienie gospodarcze i mniejsza skłonno ść przedsi ę biorstw M Ś P do podejmowania zobowi ą za ń finansowych. Du ż e znaczenie dla osi ą gni ę cia zakładanej wysoko ś ci wska ź nika miał tak ż e relatywnie długi okres procesu wyboru po ś redników i podpisywania umów wsparcia w porównaniu z relatywnie ograniczonym czasem, przeznaczonym na budow ę portfela por ę cze ń.

Liczba projektów z zakresu B+RT realizowanych przez M Ś P (szt.) (wska ź nik produktu) W ramach Vouchera badawczego, projektu realizowanego przez Kujawsko-Pomorski Zwi ą zek Pracodawców i Przedsi ę biorców sfinansowano realizacj ę 124 projektów B+R, w ramach projektu „Fundusz Bada ń i Wdro ż e ń ”, realizowanego przez KPAI wsparto 21 przedsi ę biorstw, realizuj ą cych projekty B+R. Brak rejestracji przedmiotowego wska ź nika w systemie KSI SIMIK wynika z jego realizacji poprzez instytucje po ś rednie, wdra ż aj ą ce instrumenty takie jak Voucher badawczy czy fundusz bada ń i wdro ż e ń oraz niemonitorowanie wska ź nika przez beneficjentów, co jest konsekwencj ą przyj ę tego schematu wdra ż ania. W ramach Vouchera badawczego, projektu realizowanego przez Kujawsko-Pomorski Zwi ą zek Pracodawców i Przedsi ę biorców sfinansowano realizacj ę 124 projektów B+R, w ramach projektu „Fundusz Bada ń i Wdro ż e ń ”, realizowanego przez KPAI wsparto 21 przedsi ę biorstw, realizuj ą cych projekty B+R. Brak rejestracji przedmiotowego wska ź nika w systemie KSI SIMIK wynika z jego realizacji poprzez instytucje po ś rednie, wdra ż aj ą ce instrumenty takie jak Voucher badawczy czy fundusz bada ń i wdro ż e ń oraz niemonitorowanie wska ź nika przez beneficjentów, co jest konsekwencj ą przyj ę tego schematu wdra ż ania.

Liczba projektów dotycz ą cych współpracy pomi ę dzy przedsi ę biorcami a jednostkami badawczymi (szt.) (wska ź nik produktu) Nale ż y podkre ś li ć wysok ą osi ą gni ę t ą warto ść docelow ą wska ź nika, co wskazuje na osi ą gniecie celu Działania 5.4. Wykorzystanie potencjału nauki i jednostek B+RT dla wzrostu konkurencyjno ś ci regionu. Podobnie jak w przypadku wcze ś niejszego wska ź nika, odnosz ą cego si ę do liczby projektów B+R, brak rejestracji osi ą gni ę tej warto ś ci wska ź nika wynika z niemonitorowania go przez beneficjentów, co jest konsekwencj ą przyj ę tego schematu wdra ż ania. Nale ż y podkre ś li ć wysok ą osi ą gni ę t ą warto ść docelow ą wska ź nika, co wskazuje na osi ą gniecie celu Działania 5.4. Wykorzystanie potencjału nauki i jednostek B+RT dla wzrostu konkurencyjno ś ci regionu. Podobnie jak w przypadku wcze ś niejszego wska ź nika, odnosz ą cego si ę do liczby projektów B+R, brak rejestracji osi ą gni ę tej warto ś ci wska ź nika wynika z niemonitorowania go przez beneficjentów, co jest konsekwencj ą przyj ę tego schematu wdra ż ania.

Liczba utworzonych nowych etatów badawczych (szt.) (wska ź nik rezultatu) Nie znana jest liczba utworzonych nowych etatów badawczych w jednostkach naukowych i przedsi ę biorstwach, realizuj ą cych projekty w systemie po ś rednim, tj w ramach projektów wdra ż aj ą cych Voucher badawczy i Fundusz Bada ń i Wdro ż e ń. Instytucja wdra ż aj ą ca mechanizm po ś redni nie monitorowała tego wska ź nika. Rekomenduje si ę przeprowadzenie badania ewaluacyjnego dotycz ą cego rezultatu interwencji w ramach ww. projektów w zakresie przedmiotowego wska ź nika. Nie znana jest liczba utworzonych nowych etatów badawczych w jednostkach naukowych i przedsi ę biorstwach, realizuj ą cych projekty w systemie po ś rednim, tj w ramach projektów wdra ż aj ą cych Voucher badawczy i Fundusz Bada ń i Wdro ż e ń. Instytucja wdra ż aj ą ca mechanizm po ś redni nie monitorowała tego wska ź nika. Rekomenduje si ę przeprowadzenie badania ewaluacyjnego dotycz ą cego rezultatu interwencji w ramach ww. projektów w zakresie przedmiotowego wska ź nika.

Liczba projektów z zakresu uzbrojenia terenów pod inwestycje (szt.) (wska ź nik produktu) Analiza zakresów rzeczowych projektów, realizowanych w ramach Działania 5.6. RPO WK-P wskazuje na przekroczenie zakładanej wysoko ś ci wska ź nika. Ł ą cznie zrealizowano 13 projektów, uwzgledniaj ą cych w swoim zakresie uzbrojenie terenów inwestycyjnych. Docelowa warto ść wska ź nika wynosi 12. Analiza zakresów rzeczowych projektów, realizowanych w ramach Działania 5.6. RPO WK-P wskazuje na przekroczenie zakładanej wysoko ś ci wska ź nika. Ł ą cznie zrealizowano 13 projektów, uwzgledniaj ą cych w swoim zakresie uzbrojenie terenów inwestycyjnych. Docelowa warto ść wska ź nika wynosi 12.

Liczba utworzonych miejsc pracy (brutto w pełnym wymiarze czasu) w sektorze turystyki (os.) (wska ź nik produktu) Brak rejestracji wska ź nika w systemie KSI SIMIK wynika z przedłu ż ania si ę okresu realizacji projektów. Nale ż y tak ż e nadmieni ć, i ż blisko 30 projektów na 50 realizowanych przedsi ę wzi ęć w ramach Działania 6.2. RPO WK-P zostało zako ń czonych w roku 2014 i 2015 b ą d ź nadal jest realizowanych. W okresie obj ę tym ewaluacj ą du ż e znaczenie miało spowolnienie gospodarcze. St ą d liczba etatów była proporcjonalna do liczby zrealizowanych projektów. Podobne problemy jak w województwie kujawsko- pomorskim – powoln ą dynamik ę wska ź nika odnotowano tak ż e w województwie dolno ś l ą skim, ś l ą skim i opolskim. Brak rejestracji wska ź nika w systemie KSI SIMIK wynika z przedłu ż ania si ę okresu realizacji projektów. Nale ż y tak ż e nadmieni ć, i ż blisko 30 projektów na 50 realizowanych przedsi ę wzi ęć w ramach Działania 6.2. RPO WK-P zostało zako ń czonych w roku 2014 i 2015 b ą d ź nadal jest realizowanych. W okresie obj ę tym ewaluacj ą du ż e znaczenie miało spowolnienie gospodarcze. St ą d liczba etatów była proporcjonalna do liczby zrealizowanych projektów. Podobne problemy jak w województwie kujawsko- pomorskim – powoln ą dynamik ę wska ź nika odnotowano tak ż e w województwie dolno ś l ą skim, ś l ą skim i opolskim.

Powierzchnia zrewitalizowanych obszarów (ha) (wska ź nik produktu) Analiza zakresu rzeczowego projektów realizowanych w ramach Działania 7.1. RPO WK-P wskazuje na ponad dwukrotne przekroczenie zakładanej warto ś ci docelowej wska ź nika na zako ń czenie realizacji RPO WK-P w okresie n+3. Główna przyczyna niezrealizowania zakładanej wysoko ś ci wska ź nika w systemie KSI SIMIK wi ąż e si ę z brakiem konieczno ś ci monitorowania go przez beneficjentów realizuj ą cych projekty punktowe, polegaj ą ce na rewitalizacji niewielkich obszarów (kamienic, fragmentów ulic). Beneficjenci wybierali najcz ęś ciej wska ź niki Liczba przebudowanych obiektów, Liczba odrestaurowanych obiektów zabytkowych, Liczba obszarów poddanych rewitalizacji. Analiza zakresu rzeczowego projektów realizowanych w ramach Działania 7.1. RPO WK-P wskazuje na ponad dwukrotne przekroczenie zakładanej warto ś ci docelowej wska ź nika na zako ń czenie realizacji RPO WK-P w okresie n+3. Główna przyczyna niezrealizowania zakładanej wysoko ś ci wska ź nika w systemie KSI SIMIK wi ąż e si ę z brakiem konieczno ś ci monitorowania go przez beneficjentów realizuj ą cych projekty punktowe, polegaj ą ce na rewitalizacji niewielkich obszarów (kamienic, fragmentów ulic). Beneficjenci wybierali najcz ęś ciej wska ź niki Liczba przebudowanych obiektów, Liczba odrestaurowanych obiektów zabytkowych, Liczba obszarów poddanych rewitalizacji.

Liczba osób mieszkaj ą cych na terenie obj ę tym procesem rewitalizacji (os.) (wska ź nik rezultatu) Nieosi ą gni ę cie zakładanej warto ś ci docelowej wska ź nika ( osób) wynika przede wszystkim z realizacji projektów koncentruj ą cych si ę b ą d ź na inwestycjach punktowych: renowacji i rewitalizacji zabytkowych ulic, kamienic b ą d ź na rewitalizacji terenów niezamieszkałych, za to atrakcyjnych rekreacyjnie i przyrodniczo.

Liczba zorganizowanych konferencji, spotka ń, seminariów (szt.) (wska ź nik produktu) Analiza danych zawartych we wnioskach o dofinansowanie projektów Działania 8.2. RPO WK-P wskazuje na osi ą gni ę cie zakładanej warto ś ci docelowej wska ź nika na koniec okresu rozliczeniowego w wysoko ś ci 32 konferencji i seminariów co stanowi 80% zakładanej warto ś ci. W okresie programowania realizowano inne działania (festyny, konkursy), które uznano za bardziej skuteczne w promowaniu funduszy EFRR wdra ż anych w regionie. Brak osi ą gni ę cia warto ś ci wska ź nika w 100% nie wpłyn ę ło negatywnie na realizacj ę celu Działania 8.2. w zakresie upowszechniania wiedzy o ś rodkach EFRR wdra ż anych w ramach RPO WK-P

Wnioski W przypadku 14 wska ź ników z przedmiotowej listy 26 wska ź ników nie odnotowano zagro ż enia nieosi ą gni ę cia przynajmniej 75% warto ś ci docelowej. Brak rejestracji osi ą gni ę tych warto ś ci tych wska ź ników w systemie KSI SIMIK wynika z nie aneksowania umów zawartych przed 2010 rokiem oraz z planowanego zako ń czenia realizacji znacznego odsetka projektów w latach 2014/2015. Bariery le żą ce po stronie beneficjentów wyst ą piły w przypadku projektów Działania 5.1., Działania 7.1. i Działania 2.4. Zwi ą zane były z preferencj ą projektów punktowych o małej skali oddziaływania, za to kosztochłonnych oraz – w przypadku Działania 5.1. – z preferencji realizowania projektów dotacyjnych, a nie opartych na instrumentach zwrotnych. Stwierdzono brak adekwatno ś ci wska ź nika Liczba M Ś P, które uzyskały dost ę p do internetu ze wzgl ę du na wysok ą dost ę pno ść internetu dla M Ś P w skali regionu. Pozostałe wska ź niki monitorowania Działania 4.1. były trudne do monitorowania przez beneficjentów ze wzgl ę du na brak warto ś ci bazowych. W przypadku 14 wska ź ników z przedmiotowej listy 26 wska ź ników nie odnotowano zagro ż enia nieosi ą gni ę cia przynajmniej 75% warto ś ci docelowej. Brak rejestracji osi ą gni ę tych warto ś ci tych wska ź ników w systemie KSI SIMIK wynika z nie aneksowania umów zawartych przed 2010 rokiem oraz z planowanego zako ń czenia realizacji znacznego odsetka projektów w latach 2014/2015. Bariery le żą ce po stronie beneficjentów wyst ą piły w przypadku projektów Działania 5.1., Działania 7.1. i Działania 2.4. Zwi ą zane były z preferencj ą projektów punktowych o małej skali oddziaływania, za to kosztochłonnych oraz – w przypadku Działania 5.1. – z preferencji realizowania projektów dotacyjnych, a nie opartych na instrumentach zwrotnych. Stwierdzono brak adekwatno ś ci wska ź nika Liczba M Ś P, które uzyskały dost ę p do internetu ze wzgl ę du na wysok ą dost ę pno ść internetu dla M Ś P w skali regionu. Pozostałe wska ź niki monitorowania Działania 4.1. były trudne do monitorowania przez beneficjentów ze wzgl ę du na brak warto ś ci bazowych.

Ocena ś rodków zaradczych podejmowanych przez Instytucj ę Zarz ą dzaj ą c ą Instytucja Zarz ą dzaj ą ca RPO WK-P podejmowała skuteczne ś rodki zaradcze polegaj ą ce na kierowaniu alokacji na działania, w których zdiagnozowano zagro ż enie osi ą gni ę cia zaplanowanej warto ś ci docelowej wska ź nika w latach 2013 i 2014 oraz na obni ż aniu warto ś ci progowych realizacji projektów, dla zapewnienia wi ę kszej kontraktacji ś rodków w odpowiadaj ą cych projektach. Zidentyfikowano tak ż e inne skuteczne działania zaradcze: przeprowadzanie dodatkowych naborów wniosków o dofinansowanie projektów (Działanie 2.1., Działanie 2.2.), podpisanie nowych umów na realizacj ę projektów, monitoruj ą cych wska ź nik (Działanie 4.1.), obni ż enie warto ś ci docelowej wska ź nika (Działanie 2.2., wska ź nik Liczba projektów z zakresu gospodarki odpadami), propagowanie instrumentów zwrotnych jako formy wsparcia przedsi ę biorstw (Działanie 5.1.), zmniejszenie warto ś ci bazowej udzielanych po ż yczek i por ę cze ń co przyczyniło si ę do obni ż enia ryzyka zwi ą zanego z zastosowaniem instrumentów zwrotnych (Działanie 5.1.), zmniejszenie górnego progu wsparcia w interwencjach realizowanych w ramach Funduszu Powierniczego JEREMIE (Działanie 5.1.), stosowanie zach ę t dla po ś redników finansowych do wspierania mikroprzedsi ę biorstw. Instytucja Zarz ą dzaj ą ca RPO WK-P podejmowała skuteczne ś rodki zaradcze polegaj ą ce na kierowaniu alokacji na działania, w których zdiagnozowano zagro ż enie osi ą gni ę cia zaplanowanej warto ś ci docelowej wska ź nika w latach 2013 i 2014 oraz na obni ż aniu warto ś ci progowych realizacji projektów, dla zapewnienia wi ę kszej kontraktacji ś rodków w odpowiadaj ą cych projektach. Zidentyfikowano tak ż e inne skuteczne działania zaradcze: przeprowadzanie dodatkowych naborów wniosków o dofinansowanie projektów (Działanie 2.1., Działanie 2.2.), podpisanie nowych umów na realizacj ę projektów, monitoruj ą cych wska ź nik (Działanie 4.1.), obni ż enie warto ś ci docelowej wska ź nika (Działanie 2.2., wska ź nik Liczba projektów z zakresu gospodarki odpadami), propagowanie instrumentów zwrotnych jako formy wsparcia przedsi ę biorstw (Działanie 5.1.), zmniejszenie warto ś ci bazowej udzielanych po ż yczek i por ę cze ń co przyczyniło si ę do obni ż enia ryzyka zwi ą zanego z zastosowaniem instrumentów zwrotnych (Działanie 5.1.), zmniejszenie górnego progu wsparcia w interwencjach realizowanych w ramach Funduszu Powierniczego JEREMIE (Działanie 5.1.), stosowanie zach ę t dla po ś redników finansowych do wspierania mikroprzedsi ę biorstw.

Dzi ę kujemy Wykonawca: Projekt jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata