Udział ONZ w kształtowaniu mi ę dzynarodowego prawa ś rodowiska Cz ęść I Anna Przyborowska-Klimczak Międzynarodowe prawo środowiska.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady polityki regionalnej UE
Advertisements

PROGRAM AKTYWNOŚCI LOKALNEJ Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Przysiek POLITYKA TERYTORIALNA JAKO INSTRUMENT ROZWOJU WOJEWÓDZTWA.
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie
Wykonała Natalia Pałczyńska Va.  Ś cieki komunalne  Zanieczyszczenia biologiczne  Sp ł ywy z terenów rolniczych  Ś cieki z zak ł adów produkcyjnych.
Tworzenie prawa.
Dr Małgorzata Ganczar Publiczne prawo konkurencji.
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
Rachunki regionalne Urząd Statystyczny w Katowicach Ośrodek Rachunków Regionalnych Ogólnopolska konferencja naukowa z okazji obchodów Dnia Statystyki Polskiej.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Model współpracy NGO – Miasto Łódź Prezentacja projektu partnerskiego Centrum OPUS i Urzędu Miasta Łodzi Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
 ROK SZKOLNY 2014/15  REALIZACJA PROJEKTU EDUKACYJNEGO : - W RAMACH WSPÓŁPRACY Z AMNESTY INTERNATIONAL  "Prawa człowieka: TERAZ! To jest w Twoich rękach’’
DANUTA SZCZEPANIK Sekretarz Miasta Legionowo EWA MILNER-KOCHAŃSKA Pełnomocnik ds. Systemu Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym Przeciwdziałanie korupcji.
Ekologia i ochrona zwierząt oraz ochrona dziedzictwa przyrodniczego.
2 UNIA EUROPEJSKA EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Podsumowanie wdrażania Osi priorytetowej 6 Środowisko przyrodnicze REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY.
Tekst podkreślony lub wytłuszczony jest do zapamiętania Edukacja dla bezpieczeństwa.
ZNAM SWOJE PRAWA !!. Po raz pierwszy w historii prawa dziecka zostały zapisane w Konwencji Genewskiej w 1924r. Pierwszy pełny zbiór praw dziecka ukazał.
Harmonogram i program prac związanych ze sporządzeniem planów gospodarowania wodami dla obszarów dorzeczy wraz z zestawieniem działań, które należy przeprowadzić.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
SOJUSZ DLA PRACY F0607 Zastosowanie metody zarządzania cyklem projektu (PCM) do przygotowania i wdrażania projektu PIW EQUAL.
Poznańska Rada Działalności Pożytku Publicznego Kadencja
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Pro-ekologiczny Konstantynów Ł ódzki „Dofinansowano ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi”
Wzór dla decydentów (poniższa prezentacja może być wykorzystywana i modyfikowana do Państwa potrzeb) Data, autor, tematyka, itd. „Wyzwania i szanse dla.
Janusz Witkowski GŁÓWNY URZĄD STATYSTYCZNY Gdynia, marca 2016 roku Rola statystyki publicznej w społeczeństwie 1 Ogólnopolska konferencja naukowa.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Prawa kobiet w XXI wieku
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
Departament Rozwoju Regionalnego XV Posiedzenie Podkomitetu ds. Zrównoważonego Rozwoju Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward Reszkowski.
Rok Samorządności plany Ministerstwa Spraw Zagranicznych
Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego w Toruniu Cykl spotkań promujących najlepsze praktyki dotyczące aktywizacji mieszkańców na terenach.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
Rozwój obszarów wiejskich w działaniach UNDP Anna Darska Szefowa Przedstawicielstwa UNDP w Polsce Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju.
1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko „Dla rozwoju infrastruktury.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Założenia przyszłego okresu programowania Założenia przyszłego.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Informacja na temat projektu informatycznego „Centralizacja przetwarzania danych” V Krajowa Konferencja System Informacji Przestrzennej w Lasach Państwowych.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
EContentplus – szansa dla archiwów, muzeów i bibliotek Anna Bramska Krajowy Punkt Kontaktowy eContentplus Chalin, 5 września 2006.
Spotkanie z przedstawicielami organizacji pozarządowych Lublin, 8 grudnia 2011.
Harmonogram prac nad projektem Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego Toruń, styczeń 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami.
Jerzy Jendrośka Podyplomowe prawo ochrony środowiska
Zapis prezentacji:

Udział ONZ w kształtowaniu mi ę dzynarodowego prawa ś rodowiska Cz ęść I Anna Przyborowska-Klimczak Międzynarodowe prawo środowiska

Pierwsze inicjatywy ONZ dotyczące ochrony środowiska Sprawy ochrony ś rodowiska podj ę to na forum ONZ i organizacji wyspecjalizowanych systemu ONZ (UNESCO, FAO, WHO) w latach sze ść dziesi ą tych XX wieku w ramach Pierwszej Dekady Rozwoju zainicjowanej w 1961 r. Dostrzegaj ą c ś cisłe zwi ą zki mi ę dzy działaniami na rzecz rozwoju i stanem ś rodowiska Rada Gospodarcza i Społeczna ONZ w rezolucji 1346 (XLV) uchwalonej w lipcu 1968 r. zwróciła si ę do Zgromadzenia Ogólnego ONZ o zorganizowanie ś wiatowej konferencji po ś wi ę conej problemom ś rodowiska człowieka. W tym samym roku Zgromadzenie Ogólne podczas 23. sesji zdecydowało o zwołaniu takiej konferencji w 1972 r. i wezwało Sekretarza Generalnego ONZ do przygotowania raportu na temat dotychczasowych działa ń na rzecz ś rodowiska i propozycji dotycz ą cych zorganizowania konferencji. W rezolucji 2398 (XXIII) Zgromadzenie Ogólne podkre ś liło, ż e dzi ę ki rozwojowi naukowemu i technologicznemu pojawiły si ę bezprecedensowe mo ż liwo ś ci zmian i kształtowania ś rodowiska człowieka zgodnie z jego potrzebami i aspiracjami, ale równocze ś nie rozwój ten stwarza powa ż ne zagro ż enia, gdy nie jest poddawany odpowiedniej kontroli. W dokumencie stwierdzono ponadto, ż e obserwowane pogarszanie si ę stanu ś rodowiska jest spowodowane takimi czynnikami jak: zanieczyszczenie powietrza i wody, erozja i inne formy niszczenia gleby, powstawanie du ż ej ilo ś ci odpadów, zwi ę kszanie si ę hałasu, uboczne skutki stosowania biocydów. Wszystkie te czynniki nasilaj ą si ę wskutek znacznego wzrostu liczby ludno ś ci i przyspieszonej urbanizacji. Maj ą one te ż negatywny wpływ na sytuacj ę człowieka, jego zdrowie, warunki ż ycia, godno ść oraz korzystanie z podstawowych praw człowieka, zarówno w pa ń stwach rozwijaj ą cych si ę jak i rozwini ę tych.

Pierwsze inicjatywy ONZ dotyczące ochrony środowiska Wa ż nym wydarzeniem w trakcie przygotowa ń do konferencji było ogłoszenie 26 maja 1969 r. przez ówczesnego Sekretarza Generalnego ONZ U Thanta raportu pt. Człowiek i jego ś rodowisko. Od tego wydarzenia rozpocz ą ł si ę bowiem okres trwałego zaanga ż owania ONZ w działania na rzecz ochrony ś rodowiska. Raport przygotowany na podstawie opinii i bada ń oraz informacji statystycznych przekazanych przez pa ń stwa zawierał ocen ę stanu ś rodowiska i wskazywał na najpowa ż niejsze zagro ż enia wyst ę puj ą ce w wymiarze lokalnym i krajowym, a tak ż e regionalnym i globalnym. Podkre ś lono w nim, ż e du ż a liczba i skala tych zagro ż e ń powinna skłania ć do okre ś lenia swoistej hierarchii ich wa ż no ś ci, a tak ż e ustalenia kolejno ś ci działa ń zmierzaj ą cych do zapobiegania im oraz ograniczania ich negatywnych nast ę pstw. Do najpowa ż niejszych zagro ż e ń zaliczono: zmniejszanie si ę powierzchni ziem uprawnych i terenów do gospodarczego wykorzystania, brak odpowiednich planów rozwoju obszarów miejskich, zanikanie niektórych gatunków ro ś lin i zwierz ą t, zanieczyszczenie ś rodowiska, zwłaszcza gleby, wód i powietrza. Zaznaczono, ż e sprawy ochrony ś rodowiska powinny by ć rozwi ą zywane przez pa ń stwa poprzez zawieranie porozumie ń mi ę dzynarodowych. Nawi ą zano te ż w raporcie do programu przyszłej konferencji ONZ dotycz ą cej ś rodowiska, proponuj ą c, by szczególn ą uwag ę w czasie obrad zwróci ć na problemy: korzystania z osiedli ludzkich i rozwoju przemysłu, racjonalnego korzystania z zasobów naturalnych, zapobiegania zanieczyszczaniu ś rodowiska oraz zachowania jego warto ś ci. Sprawy dotycz ą ce konferencji były te ż tematem kolejnych rezolucji Zgromadzenia Ogólnego: 2581(XXIV) z 15 grudnia 1969 r., 2657(XXV) z 7 grudnia 1970 r. i 2850(XXVI) z 20 grudnia 1971 r.

Konferencja sztokholmska w sprawie środowiska człowieka w 1972 r. Konferencja NZ w sprawie ś rodowiska człowieka została zorganizowana w dniach 5-16 czerwca 1972 r. w Sztokholmie. Uczestniczyli w niej przedstawiciele 113 pa ń stw, delegacje organizacji rz ą dowych i obserwatorzy z organizacji pozarz ą dowych. Podczas konferencji przyj ę to dwa wa ż ne dokumenty: Deklaracj ę zasad i Plan działania na rzecz ś rodowiska człowieka.

Konferencja sztokholmska w sprawie środowiska człowieka w 1972 r. Deklaracja składa si ę z preambuły uj ę tej w 7 punktach i 26 zasad. W preambule podkre ś lono potrzeb ę przyj ę cia wspólnej koncepcji i zasad, które stanowiłyby inspiracj ę i wskazywałyby kierunki działa ń zmierzaj ą cych do zachowania i poprawy stanu ś rodowiska człowieka. Stwierdzono, ż e ś rodowisko pozostaj ą ce w stanie naturalnym i przekształcone wskutek ludzkiej działalno ś ci człowieka wpływa na dobrobyt i korzystanie z podstawowych praw człowieka. Ochrona i ulepszanie ś rodowiska ma istotne znaczenie dla rozwoju gospodarczego na ś wiecie i powinno by ć traktowane jako obowi ą zek wszystkich rz ą dów. Szkody ś rodowiskowe maj ą bowiem niekorzystny wpływ na ś rodowisko pracy i zamieszkania człowieka oraz stan jego zdrowia. Zwrócono te ż uwag ę na sytuacj ę pa ń stw rozwijaj ą cych si ę, w których problemy ś rodowiskowe s ą ś ci ś le zwi ą zane z opó ź nieniami w ich rozwoju oraz zaznaczono, ż e post ę p społeczny, gospodarczy, naukowy i technologiczny zwi ę ksza mo ż liwo ś ci pozytywnego oddziaływania na ś rodowisko. Równocze ś nie podkre ś lono, ż e podejmuj ą c wszelkie działania nale ż y post ę powa ć rozwa ż nie, by nie powodowa ć powa ż nych i nieodwracalnych szkód w ś rodowisku, bowiem od jego stanu zale ż y ż ycie i dobrobyt na Ziemi. Ochrona ś rodowiska dla obecnych i przyszłych pokole ń jest celem całej ludzko ś ci, do osi ą gni ę cia którego powinny d ąż y ć poszczególne osoby, społeczno ś ci, przedsi ę biorstwa i instytucje na ró ż nych szczeblach działania. W ochron ę ś rodowiska powinny te ż zaanga ż owa ć si ę narody i organizacje mi ę dzynarodowe, zatem uczestnicy Konferencji wezwali wszystkich do współpracy na rzecz zachowania i poprawy stanu ś rodowiska.

Konferencja sztokholmska w sprawie środowiska człowieka w 1972 r. W Deklaracji sformułowano 26 zasad, które stanowi ą wytyczne działa ń na rzecz ś rodowiska. Podkre ś lono, ż e człowiek ma prawo do wolno ś ci, równo ś ci i do odpowiednich warunków ż ycia, ale ponosi te ż odpowiedzialno ść za ochron ę ś rodowiska. Wszystkie naturalne zasoby ziemi powinny by ć zachowywane dla dobra obecnych i przyszłych pokole ń. Nale ż y utrzymywa ć, przywraca ć i wzmacnia ć procesy odnawialno ś ci zasobów. Szczególne znaczenie ma te ż wła ś ciwe korzystanie i zachowanie przyrody pozostaj ą cej w stanie dzikim oraz uwzgl ę dnienie jej ochrony w planowaniu rozwoju gospodarczego. Nieodnawialne zasoby Ziemi powinny by ć wykorzystywane w sposób niedopuszczaj ą cy do ich szybkiego wyczerpywania. Nale ż y te ż zapobiega ć zanieczyszczaniu ś rodowiska l ą dowego i morskiego. Rozwój gospodarczy i społeczny powinien zmierza ć do poprawy jako ś ci ż ycia. W tym celu pa ń stwa rozwijaj ą ce si ę powinny uzyska ć znaczn ą pomoc finansow ą i technologiczn ą, a tak ż e wsparcie w zakresie stabilizacji cen i uzyskiwania odpowiednich przychodów ze sprzeda ż y surowców i towarów. Nale ż y zatem rozwija ć odpowiedni ą polityk ę w odniesieniu do ś rodowiska, tak ż e w ramach współpracy mi ę dzynarodowej, uwzgl ę dniaj ą c warunki i szczególne potrzeby pa ń stw rozwijaj ą cych si ę. Wskazano te ż na konieczno ść przyj ę cia zintegrowanego i skoordynowanego podej ś cia do rozwoju, by był on zgodny z potrzebami ochrony i ulepszania ś rodowiska. Istotnym instrumentem synchronizuj ą cym potrzeby rozwoju i ochrony ś rodowiska jest racjonalne planowanie, które powinno by ć tak ż e stosowane w odniesieniu do ludzkich osiedli i procesów urbanizacyjnych. Nale ż y te ż prowadzi ć wła ś ciw ą polityk ę demograficzn ą, nie naruszaj ą c praw człowieka i uwzgl ę dniaj ą c specyfik ę regionów.

Konferencja sztokholmska w sprawie środowiska człowieka w 1972 r. Funkcje w zakresie planowania, zarz ą dzania i kontrolowania zasobów ś rodowiska trzeba powierzy ć odpowiednim instytucjom pa ń stwowym. Zwrócono równie ż uwag ę na potrzeby wykorzystania nauki i post ę pu technologicznego w działaniach na rzecz ś rodowiska, a tak ż e na rol ę o ś wiaty i ś rodków masowego przekazu w upowszechnianiu informacji o ś rodowisku i wzmacnianiu ś wiadomo ś ci dotycz ą cej konieczno ś ci jego ochrony. Pa ń stwa powinny te ż współpracowa ć w zakresie wymiany informacji naukowych i przekazywania do ś wiadcze ń, uwzgl ę dniaj ą c sytuacj ę pa ń stw rozwijaj ą cych si ę. Podkre ś laj ą c suwerenne prawo pa ń stw do eksploatowania ich zasobów zaznaczono, ż e taka działalno ść nie powinna powodowa ć szkód w ś rodowisku innych pa ń stw lub obszarów poza granicami jurysdykcji pa ń stwowej. Wskazano równie ż na potrzeb ę rozwijania prawa mi ę dzynarodowego dotycz ą cego spraw ś rodowiska, bior ą c pod uwag ę krajowe systemy warto ś ci i standardy ich stosowania. W ramach współpracy mi ę dzynarodowej, realizowanej w drodze zawierania umów dwustronnych i wielostronnych, nale ż y kontrolowa ć, zapobiega ć, zmniejsza ć i eliminowa ć szkody ś rodowiskowe. Współpraca ta powinna by ć koordynowana przez organizacje mi ę dzynarodowe. Organy mi ę dzynarodowe powinny te ż chroni ć ś rodowisko człowieka przez negatywnymi skutkami broni nuklearnej i innych broni masowej zagłady.

Konferencja sztokholmska w sprawie środowiska człowieka w 1972 r. W drugim najwa ż niejszym dokumencie przyj ę tym podczas Konferencji sztokholmskiej – Planie działania okre ś lono mechanizmy współpracy na rzecz ochrony ś rodowiska w ramach ONZ i jej wyspecjalizowanych agencji. W Planie zawarto 109 zalece ń dotycz ą cych działa ń na płaszczy ź nie mi ę dzynarodowej, które uj ę to w pi ę ciu grupach tematycznych: 1) planowania i zarz ą dzania ludzkimi osiedlami, 2) ś rodowiskowych aspektów zarz ą dzania zasobami naturalnymi, 3) identyfikacji i kontroli zanieczyszcze ń maj ą cych rozlegle mi ę dzynarodowe znaczenie, 4) edukacyjnych, informacyjnych, społecznych i kulturalnych aspektów problematyki ś rodowiska, 5) relacji mi ę dzy sprawami rozwoju i ś rodowiska. Nale ż y podkre ś li ć, ż e zawarte w Planie działania szczegółowe zalecenia skierowano do organów i Sekretarza Generalnego ONZ, organizacji wyspecjalizowanych i regionalnych, a tak ż e rz ą dów pa ń stw członkowskich ONZ.

Program Narodów Zjednoczonych do spraw Środowiska – UNEP Istotnym efektem Konferencji sztokholmskiej było zainicjowanie w ramach ONZ procesu instytucjonalizacji działa ń na rzecz ochrony ś rodowiska. Na podstawie rezolucji ZO 2997(XXVII) z 15 grudnia 1972 r. utworzono Program Narodów Zjednoczonych do spraw Ś rodowiska (UNEP). Rozpocz ą ł on funkcjonowanie w styczniu 1973 r., a jego główn ą siedzib ę usytuowano w Nairobi (Kenia).

Program Narodów Zjednoczonych do spraw Środowiska – UNEP Do najwa ż niejszych celów Programu, który miał stanowi ć ś wiatowe forum debat i o ś rodek inicjowania działa ń na rzecz ś rodowiska, zaliczono: przyczynianie si ę do rozwoju i upowszechniania wiedzy niezb ę dnej do racjonalnego i zintegrowanego gospodarowania zasobami biosfery, promowanie stosowania metod planowania rozwoju zapewniaj ą cych osi ą ganie korzy ś ci gospodarczych bez powodowania szkód w ś rodowisku, wspieranie pa ń stw, przede wszystkim rozwijaj ą cych si ę, we wszelkich działaniach zmierzaj ą cych do ochrony i poprawy stanu ś rodowiska

Program Narodów Zjednoczonych do spraw Środowiska – UNEP Na podstawie rezolucji ZO 2997(XXVII) została te ż ustanowiona struktura organizacyjna UNEP, któr ą oparto na czterech filarach: Radzie Zarz ą dzaj ą cej UNEP, Radzie Koordynacyjnej Ś rodowiska, Sekretariacie oraz Funduszu na rzecz Ś rodowiska. Rada Zarz ą dzaj ą ca składała si ę z 58 pa ń stw wybieranych na czteroletni ą kadencj ę przez Zgromadzenie Ogólne ONZ, z uwzgl ę dnieniem ustalonego podziału miejsc dla pa ń stw pi ę ciu geograficznych regionów. Podczas kilkudziesi ę ciu lat funkcjonowania Rady wprowadzano zmiany zmierzaj ą ce do wzmocnienia jej pozycji. Zgodnie z rezolucj ą Zgromadzenia Ogólnego 53/242 z 28 lipca 1999 roku ustalono, ż e corocznie z udziałem Rady Zarz ą dzaj ą cej b ę dzie odbywało si ę na szczeblu ministerialnym globalne forum ś rodowiskowe, organizowane naprzemiennie – w sekwencji dwuletniej – w terminach zwykłych sesji Rady lub jako jej sesja specjalna. Celem forum powinno by ć dokonywanie przegl ą du wa ż nych i wymagaj ą cych pilnych działa ń spraw dotycz ą cych ś rodowiska. Kolejna istotna zmiana dotycz ą ca Rady Zarz ą dzaj ą cej została przewidziana w rezolucji ZO 67/213. Postanowiono, ż e członkostwo w Radzie b ę dzie miało charakter uniwersalny, a pierwsza sesja o charakterze plenarnym odbyła si ę w lutym 2013 roku.

Program Narodów Zjednoczonych do spraw Środowiska – UNEP Drugim elementem struktury wewn ę trznej UNEP była Rada Koordynacyjna, która działała pocz ą tkowo w ramach Administracyjnego Komitetu Koordynacyjnego ONZ. Jej zadaniem było ułatwianie współdziałania licznych organów i agend realizuj ą cych ró ż ne programy dotycz ą ce ochrony ś rodowiska i przygotowywanie raportów. Ponadto utworzono Sekretariat jako stały organ o charakterze administracyjnym, kierowany przez Dyrektora Wykonawczego Programu, nominowanego przez Sekretarza Generalnego ONZ i wybieranego przez Zgromadzenie Ogólne ONZ na czteroletni ą kadencj ę.

Program Narodów Zjednoczonych do spraw Środowiska – UNEP Prowadzona od ponad pół wieku i stale poszerzana działalno ść UNEP wymagała ustanowienia wyspecjalizowanych organów oraz okre ś lenia najwa ż niejszych dziedzin i form ich aktywno ś ci. Oprócz Biura Wykonawczego i Sekretariatu Organów Zarz ą dzaj ą cych funkcjonuje obecnie pi ęć wydziałów: 1) komunikacji i publicznej informacji, 2) implementacji polityki ś rodowiskowej, 3) wczesnego ostrzegania i oceny stanu ś rodowiska, 4) technologii, przemysłu i gospodarki, 5) prawa i konwencji ś rodowiskowych. Ich działania koncentruj ą si ę wokół nast ę puj ą cych problemów: zmian klimatycznych, kl ę sk ż ywiołowych i konfliktów, zarz ą dzania ekosystemami, kierowania sprawami ś rodowiska, chemikaliów i odpadów, efektywnego korzystania z zasobów, zrównowa ż onej konsumpcji i produkcji, oraz dokonywania przegl ą dów ś rodowiskowych.

Program Narodów Zjednoczonych do spraw Środowiska – UNEP W celu zwi ę kszenia efektywno ś ci Programu na płaszczy ź nie regionalnej utworzono sze ść biur dla: Afryki (w Nairobi), Azji i Pacyfiku (w Bangkoku), Ameryki Łaci ń skiej i Karaibów (w Panamie), Ameryki Północnej (w Waszyngtonie), Zachodniej Azji (w Manamie – Bahrajn) i Europy (w Genewie). Ponadto ustanowiono: biuro ds. operacji i zbiorowych usług, biuro ds. ewaluacji, zespół strategii programowania i planowania, Agend ę Rozwoju po 2015 roku, a tak ż e sekretariaty wielu konwencji mi ę dzynarodowych z zakresu ochrony ś rodowiska. D ążą c do zapewnienia prawidłowej implementacji regionalnych konwencji morskich oraz przyj ę tych na ich podstawie planów działa ń w 1974 r. ustanowiono Program Mórz Regionalnych jako forum współpracy na rzecz ochrony i zrównowa ż onego rozwoju ś rodowiska morskiego i przybrze ż nego.

Program Narodów Zjednoczonych do spraw Środowiska – UNEP Istotne znaczenie dla funkcjonowania UNEP maj ą uregulowania finansowe. Ś rodki finansowe na jego działalno ść pochodz ą z trzech zasadniczych ź ródeł: 1) Funduszu na rzecz Ś rodowiska, 2) funduszu obejmuj ą cego wpłaty celowe, przeznaczone na realizacj ę konkretnych przedsi ę wzi ęć, 3) regularnego bud ż etu ONZ. Powinny one zapewni ć Programowi przewidywalne, stabilne i odpowiednie zasoby finansowe. Najwi ę cej ś rodków UNEP pochodzi z Funduszu na rzecz Ś rodowiska. W 2001 r. Rada Zarz ą dzaj ą ca UNEP opracowała Strategi ę Mobilizacji Zasobów i szacowan ą skal ę wpłat. Wpłaty pa ń stw członkowskich nie powinny by ć ni ż sze od kwot przewidzianych w tej skali, przy czym ustalono, ż e minimalna wpłata wynosi 0,001% bud ż etu Funduszu na rzecz Ś rodowiska, a maksymalna nie powinna przekroczy ć 22% tego bud ż etu (maksymalne wpłaty pa ń stw najsłabiej rozwini ę tych ustalono na poziomie 0,01%). Wpłaty celowe s ą dokonywane na fundusz powierniczy współpracy technicznej, a zgromadzone ś rodki przeznacza si ę głównie na wsparcie pa ń stw rozwijaj ą cych si ę, a tak ż e przekazuje si ę do ogólnego funduszu powierniczego. UNEP zarz ą dza te ż wpłatami dokonywanymi przez pa ń stwa-strony konwencji ś rodowiskowych, których sekretariaty nadzoruje. Wydatki administracyjne UNEP s ą pokrywane z regularnego bud ż etu ONZ.

Program Narodów Zjednoczonych do spraw Środowiska – UNEP W ramach UNEP opracowuje si ę i wdra ż a liczne programy dotycz ą ce ochrony ś rodowiska. Szczególne znaczenie przypisuje si ę inicjatywom dotycz ą cym monitoringu i oceny stanu ś rodowiska. Najwa ż niejszymi systemami gromadzenia i wymiany informacji na temat ś rodowiska s ą : Powszechny System Monitorowania Ś rodowiska (GEMS – Global Environmental Monitoring System), Powszechne i Regionalne Zintegrowane Centra Danych (GRID – Global and Regional Integrated Data Centres) oraz Projekt GEO (Global Environment Outlook).

Rozwój inicjatyw na rzecz środowiska po Konferencji sztokholmskiej Konferencja sztokholmska przyczyniła si ę do wzrostu zainteresowania społeczno ś ci mi ę dzynarodowej sprawami ś rodowiska, o czym ś wiadczyły liczne dokumenty przyjmowane na forum ró ż nych organów i agend ONZ oraz współpracuj ą cych z nimi instytucji. W 1980 r. została ogłoszona Ś wiatowa Strategia Ochrony Przyrody, przygotowana przez UNEP, Mi ę dzynarodow ą Uni ę Ochrony Przyrody (IUCN) i Ś wiatowy Fundusz na rzecz Przyrody (WWF). W Strategii podkre ś lono, ż e jej zasadniczym celem jest przyczynienie si ę do osi ą gni ę cia zrównowa ż onego rozwoju, przede wszystkim dzi ę ki zachowaniu ż ywych zasobów Ziemi. W działaniach zmierzaj ą cych do osi ą gni ę cia tego celu powinny by ć uwzgl ę dniane czynniki społeczne, gospodarcze i ekologiczne oraz stan zasobów ż ywych i nieo ż ywionych, a tak ż e korzy ś ci i ujemne skutki działa ń alternatywnych rozpatrywane w perspektywie krótko- i długoterminowej. W ramach wytycznych dotycz ą cych zrównowa ż onego u ż ytkowania ż ywych zasobów zalecono, by eksploatacj ę gatunków i ekosystemów prowadzi ć na poziomie umo ż liwiaj ą cym ich odtwarzanie i zachowanie ró ż norodno ś ci biologicznej, w sposób maksymalnie eliminuj ą cy przypadkowe pozyskiwanie okazów gatunków zagro ż onych. Zalecono równie ż działania na rzecz zachowania siedlisk dzikich zwierz ą t oraz pastwisk, regulowanie handlu dzikimi zwierz ę tami i ro ś linami oraz kontrolowanie gospodarowania surowcami drzewnymi.

Rozwój inicjatyw na rzecz środowiska po Konferencji sztokholmskiej W Strategii podkre ś lono, ż e wa ż n ą rol ę w ochronie przyrody odgrywaj ą uregulowania prawnomi ę dzynarodowe i przyjmowane na ich podstawie ś rodki implementacyjne. Istotne znaczenie ma te ż rozwijanie mi ę dzynarodowej współpracy w zakresie ochrony ż ywych zasobów dzielonych i wyst ę puj ą cych na obszarach niepodlegaj ą cych jurysdykcji pa ń stwowej. Pa ń stwa powinny dokonywa ć okresowych przegl ą dów stosowania konwencji dotycz ą cych ochrony i gospodarowania ż ywymi zasobami przyrody, a tak ż e wspólnie z organizacjami mi ę dzynarodowymi opracowywa ć nowe umowy mi ę dzynarodowe i uczestniczy ć w tworzeniu „mi ę kkiego” prawa ś rodowiska.

Rozwój inicjatyw na rzecz środowiska po Konferencji sztokholmskiej W 1982 r. na forum Zgromadzenia Ogólnego ONZ przyj ę to Ś wiatow ą Kart ę Przyrody. W preambule Karty stwierdzono, ż e ludzie s ą cz ęś ci ą przyrody, a ich ż ycie bezpo ś rednio zale ż y od prawidłowego funkcjonowania naturalnych systemów zaopatruj ą cych ich w energi ę i po ż ywienie. Nadmierna konsumpcja i niewła ś ciwe korzystanie z zasobów oraz brak odpowiedniego ładu ekonomicznego w stosunkach mi ę dzy pa ń stwami oraz narodami powoduje niszczenie ś rodowiska, dlatego człowiek powinien posi ąść wiedz ę i stosowa ć j ą w sposób zapewniaj ą cy zachowanie zasobów tak ż e dla nast ę pnych pokole ń. W cz ęś ci dyspozycyjnej Karty zawarto 24 zasady podzielone na trzy grupy: ogólne, funkcjonalne i implementacyjne. Do zasad o charakterze ogólnym, które sformułowano w formie obowi ą zków, zaliczono: 1) poszanowanie przyrody i nieosłabianie jej istotnych procesów, 2) zachowanie genetycznej zdolno ś ci ż ycia na Ziemi poprzez utrzymywanie populacji wszystkich gatunków na poziomie wystarczaj ą cym co najmniej do ich przetrwania i roztoczenie ochrony nad ich siedliskami, 3) stosowanie zasad zawartych w Karcie do wszystkich obszarów na Ziemi oraz zapewnienie szczególnej ochrony obszarom unikatowym, reprezentatywnym ekosystemom i siedliskom rzadkich lub zagro ż onych gatunków, 4) u ż ytkowanie ekosystemów i organizmów w sposób umo ż liwiaj ą cy utrzymanie ich optymalnej i trwałej produktywno ś ci, bez nara ż ania współistniej ą cych z nimi ekosystemów lub gatunków, 5) ochron ę przyrody przed zniszczeniami wojennymi lub działaniami o podobnych skutkach.

Rozwój inicjatyw na rzecz środowiska po Konferencji sztokholmskiej Reguły funkcjonalne sformułowano w postaci wytycznych, które nale ż y stosowa ć podejmuj ą c działalno ść gospodarcz ą. Zachowanie przyrody powinno stanowi ć integraln ą cz ęść planowania i podejmowania działa ń zmierzaj ą cych do społecznego i gospodarczego rozwoju. W procesach decyzyjnych dotycz ą cych wykorzystania ró ż nych obszarów nale ż y uwzgl ę dnia ć ich fizyczne warunki, produktywno ść i ró ż norodno ść biologiczn ą oraz naturalne pi ę kno. W ramach podejmowanej działalno ś ci trzeba zapewni ć wła ś ciwe i umiarkowane korzystanie z zasobów naturalnych, przeciwdziała ć wprowadzaniu zanieczyszcze ń do naturalnych systemów, zapobiega ć inwazjom szkodników i epidemiom chorób, a tak ż e naturalnym katastrofom oraz ogranicza ć ich negatywne skutki. W my ś l reguł implementacyjnych zasady Karty nale ż y stosowa ć w praktyce oraz wł ą cza ć do uregulowa ń mi ę dzynarodowych i krajowych. Trzeba te ż d ąż y ć do tworzenia funduszy, programów i struktur administracyjnych umo ż liwiaj ą cych zapewnienie wła ś ciwej ochrony zasobów przyrody oraz rozwijanie współpracy w tej dziedzinie. Ś wiatowa Karta Przyrody wprawdzie nie ma prawnie wi ążą cego charakteru, ale jest uznawana za jeden z najwa ż niejszych dokumentów w rozwoju mi ę dzynarodowego prawa ochrony ś rodowiska. Karta wraz z Deklaracj ą sztokholmsk ą i Ś wiatow ą Strategi ą Ochrony Przyrody tworz ą „mi ę dzynarodow ą konstytucj ę dla ś wiatowego ś rodowiska”.

Rozwój inicjatyw na rzecz środowiska po Konferencji sztokholmskiej W latach 80. minionego wieku przyj ę to te ż kolejny wa ż ny dokument dotycz ą cy ochrony ś rodowiska i rozwoju zatytułowany Nasza wspólna przyszło ść. Został on ogłoszony w 1987 r. przez Ś wiatow ą Komisj ę do Spraw Ś rodowiska i Rozwoju (World Commission on Environment and Development – WCED), kierowan ą wówczas przez Gro Harlem Brundtland, dlatego cz ę sto jest nazywany Raportem Brundtland. W Raporcie wyja ś niono poj ę cie zrównowa ż onego rozwoju, okre ś lono jego elementy, wskazano dziedziny i metody realizacji, opatruj ą c poszczególne cz ęś ci tytułami: Wspólne sprawy, Wspólne wyzwania, Wspólne wysiłki. Zgodnie z zawart ą w Raporcie definicj ą pod poj ę ciem zrównowa ż onego rozwoju nale ż y rozumie ć rozwój, który zaspokaja potrzeby obecnych pokole ń, bez nara ż ania mo ż liwo ś ci przyszłych pokole ń na zaspokojenie ich potrzeb. Podstawowymi elementami takiego rozwoju s ą : 1) mi ę dzypokoleniowa sprawiedliwo ść, 2) zrównowa ż one, umiarkowane wykorzystywanie zasobów, 3) wewn ą trzpokoleniowa sprawiedliwo ść, 4) zintegrowanie ochrony ś rodowiska i rozwoju. Zrównowa ż ony rozwój powinien by ć traktowany jako proces zmian, w ramach którego eksploatacja zasobów, ukierunkowanie inwestycji, orientacja post ę pu technologicznego i dostosowanie instytucjonalne zostały podporz ą dkowane zaspokajaniu obecnych i przyszłych potrzeb. Działaniom tym powinna towarzyszy ć odpowiednia wola polityczna. Przypomniano, ż e obecnie nie nale ż y zastanawia ć si ę nad celowo ś ci ą ochrony ś rodowiska – jest ona bowiem oczywista, lecz trzeba ustali ć za pomoc ą jakich metod i ś rodków mo ż na osi ą gn ąć najwi ę ksz ą skuteczno ść działa ń w tym zakresie.

Rozwój inicjatyw na rzecz środowiska po Konferencji sztokholmskiej W Raporcie starano si ę wykaza ć, ż e postaw ę konserwatorsk ą wobec ś rodowiska nale ż y zast ą pi ć nowym podej ś ciem opartym na „przewidywaniu i zapobieganiu”, bowiem zasadniczym celem zrównowa ż onego rozwoju jest dostrzeganie, ujawnianie i wykorzystywanie powi ą za ń mi ę dzy ś rodowiskiem a rozwojem. Działania nale ż y podejmowa ć „u ź ródeł” zagro ż e ń, prowadzi ć polityk ę podatkow ą promuj ą c ą przedsi ę wzi ę cia ochronne, przyj ąć odpowiednie uregulowania dotycz ą ce handlu zasobami przyrody oraz wła ś ciwie planowa ć zagospodarowanie przestrzenne. Raport WCED był wprawdzie dokumentem o charakterze politycznym, ale odegrał wa ż n ą rol ę w procesie kształtowania zasady zrównowa ż onego rozwoju, wskazuj ą c działania integruj ą ce rozwój gospodarczy i społeczny z ochron ą ś rodowiska.

Konferencje ONZ dotyczące ochrony środowiska i rozwoju Konferencja sztokholmska w 1972 r. zapocz ą tkowała cykl konferencji po ś wi ę conych sprawom ś rodowiska i zrównowa ż onego rozwoju. Pierwsza z nich, zorganizowana po 20 latach od Konferencji sztokholmskiej, odbyła si ę w Rio de Janeiro w dniach 3-14 czerwca 1992 r. W konferencji, której tematem było „ Ś rodowisko i rozwój”, wzi ę li udział przedstawiciele 179 pa ń stw, a tak ż e reprezentanci i obserwatorzy z wielu mi ę dzynarodowych organizacji rz ą dowych i pozarz ą dowych. Podczas obrad przyj ę to Deklaracj ę z Rio w sprawie ś rodowiska i rozwoju, Globalny Program Działa ń – Agend ę 21 oraz Deklaracj ę o ochronie lasów, a tak ż e otwarto do podpisu dwie konwencje: w sprawie zmian klimatu i o ró ż norodno ś ci biologicznej

Konferencje ONZ dotyczące ochrony środowiska i rozwoju W Deklaracji z Rio, której zamierzano nada ć tytuł „Karta Ziemi”, nawi ą zano w preambule do Deklaracji sztokholmskiej i wyra ż ono przekonanie, ż e w urzeczywistnianiu koncepcji zrównowa ż onego rozwoju istotn ą rol ę powinny odgrywa ć porozumienia mi ę dzynarodowe. Cz ęść dyspozycyjna Deklaracji składa si ę z 27 zasad, które zarówno potwierdzaj ą sformułowane ju ż reguły ochrony, jak te ż ustanawiaj ą nowe wytyczne i standardy działa ń, nieuwzgl ę dnione we wcze ś niejszych dokumentach mi ę dzynarodowych. W Deklaracji powołano si ę równie ż na ustalenia Raportu WCED i podkre ś lono, ż e koniecznym warunkiem zapewnienia zrównowa ż onego rozwoju jest traktowanie ochrony ś rodowiska jako integralnej cz ęś ci procesów rozwojowych. Wskazano tak ż e na istotne elementy zrównowa ż onego rozwoju: sprawiedliwe uwzgl ę dnianie ś rodowiskowych i rozwojowych potrzeb obecnych i przyszłych pokole ń, zmniejszanie ró ż nic w poziomie ż ycia ludzi na ś wiecie i d ąż enie do zaspokojenia ich potrzeb, współdziałanie w duchu ogólno ś wiatowego partnerstwa na rzecz zachowania i ochrony ekosystemu Ziemi oraz przywracania jego dobrego stanu i integralno ś ci, wyeliminowanie modeli produkcji i konsumpcji zakłócaj ą cych rozwój.

Konferencje ONZ dotyczące ochrony środowiska i rozwoju Deklaracja z Rio miała du ż y wpływ na kształtowanie si ę zwyczaju mi ę dzynarodowego i uregulowa ń traktatowych dotycz ą cych zrównowa ż onego rozwoju. Jej postanowienia zostały te ż skonkretyzowane w programie działa ń na rzecz ś rodowiska i rozwoju zawartym w Agendzie 21. Agenda 21 jest bardzo obszernym dokumentem, licz ą cym ponad 600 stron. Cało ść ustale ń uj ę to w czterech cz ęś ciach dotycz ą cych: 1) zagadnie ń społecznych i ekonomicznych, 2) ochrony i zarz ą dzania zasobami naturalnymi w celu zapewnienia zrównowa ż onego rozwoju, 3) wzmacniania roli głównych grup społecznych i organizacji, 4) ś rodków realizacji. W ramach ka ż dego z czterdziestu rozdziałów zastosowano jednakowy układ tre ś ci, na który składaj ą si ę : podstawy działania, jego cele, zalecenia dotycz ą ce ś rodków i metod działania oraz mo ż liwo ś ci realizacji, z uwzgl ę dnieniem kosztów i sposobów finansowania.

Konferencje ONZ dotyczące ochrony środowiska i rozwoju W Agendzie podkre ś lono, ż e w jej wdra ż aniu powinny uczestniczy ć pa ń stwa i organizacje mi ę dzynarodowe. Sprawy ochrony ś rodowiska i rozwoju nale ż y bowiem podejmowa ć w zintegrowany sposób na płaszczy ź nie krajowej, subregionalnej i regionalnej, a tak ż e ogólno ś wiatowej, zwłaszcza w ramach ONZ. Nowe zadania trzeba powierzy ć organom ONZ i funkcjonuj ą cych w jej ramach programom – UNEP i UNDP. Postanowiono te ż utworzy ć Komisj ę do spraw Zrównowa ż onego Rozwoju oraz sekretariat pomocniczy. Podkre ś lono potrzeb ę rozwijania mi ę dzynarodowego prawa ś rodowiska oraz wzmocnienia w przyjmowanych porozumieniach powi ą za ń mi ę dzy sprawami ś rodowiska a kwestiami społecznymi i gospodarczymi. Wskazano te ż na konieczno ść zwi ę kszenia efektywno ś ci uregulowa ń dotycz ą cych zrównowa ż anego rozwoju, m. in. poprzez: ustalenie trudno ś ci w zakresie implementacji porozumie ń ś rodowiskowych i sposobów ich przezwyci ęż ania, okre ś lenie priorytetów w zakresie działa ń prawotwórczych, eliminowanie sprzeczno ś ci mi ę dzy porozumieniami ekologicznymi a gospodarczymi, zwi ę kszanie skuteczno ś ci instytucji, mechanizmów i procedur przewidzianych w tych porozumieniach, dokonywanie okresowych przegl ą dów i ocen dotychczasowych działa ń implementacyjnych oraz tworzenie odpowiednich systemów sprawozdawczo ś ci dotycz ą cych wypełniania przez pa ń stwa zobowi ą za ń mi ę dzynarodowych. W procesie tworzenia prawa mi ę dzynarodowego w zakresie zrównowa ż onego rozwoju powinny uczestniczy ć wszystkie pa ń stwa, równie ż pa ń stwa rozwijaj ą ce si ę, a spory mi ę dzynarodowe w tej dziedzinie powinny by ć rozwi ą zywane ś rodkami pokojowymi, zgodnie z Kart ą NZ.

Konferencje ONZ dotyczące ochrony środowiska i rozwoju Nale ż y zauwa ż y ć, ż e zawarte w Agendzie wytyczne odnosz ą si ę zarówno do działa ń pa ń stw na płaszczy ź nie krajowej, jak te ż ró ż nych obszarów i form ich mi ę dzynarodowej współpracy. Wytyczne ró ż ni ą si ę stopniem szczegółowo ś ci uregulowa ń – niektóre z nich mog ą by ć stosowane bezpo ś rednio, inne wymagaj ą przyj ę cia odpowiednich aktów wykonawczych oraz wprowadzenia rozwi ą za ń instytucjonalnych i ustanowienia mechanizmów finansowych. Przyj ę ta w Rio de Janeiro Deklaracja o ochronie lasów jest dokumentem konkretyzuj ą cym postanowienia Agendy 21 w odniesieniu do zasobów le ś nych. Wprawdzie w podtytule Deklaracji zaznaczono, ż e zawarte w niej postanowienia nie maj ą charakteru prawnie wi ążą cego, ale jednocze ś nie podkre ś lono, ż e stanowi ona „ ś wiatowe porozumienie w zakresie zagospodarowania, ochrony i zrównowa ż onego rozwoju wszelkiego rodzaju lasów”. W my ś l Deklaracji korzystanie z zasobów i obszarów le ś nych powinno odbywa ć si ę w sposób zapewniaj ą cy ich zachowanie oraz zaspokojenie potrzeb społecznych, gospodarczych, ekologicznych, kulturalnych i duchowych obecnych i przyszłych pokole ń. Szczególn ą uwag ę pa ń stwa powinny zwróci ć na spełnianie przez lasy wielu istotnych funkcji takich jak: dostarczanie drewna i produktów drzewnych, ż ywno ś ci, paszy, opału oraz surowców do produkcji leków, zapewnianie miejsc pracy i warunków do wypoczynku, tworzenie ś rodowiska ż ycia zwierz ą t i ro ś lin, urozmaicanie krajobrazu, oddziaływanie na procesy gospodarowania wod ą i kształtowanie klimatu. Działania na rzecz lasów powinny zapewnia ć utrzymywanie zło ż onych i unikalnych procesów ekologicznych, prawidłowe gospodarowanie ich zasobami, zwi ę kszanie powierzchni obszarów le ś nych („zazielenianie ś wiata”) oraz ich wszechstronn ą ochron ę.

Konferencje ONZ dotyczące ochrony środowiska i rozwoju Podczas Konferencji otwarto te ż do podpisu dwie konwencje o charakterze ramowym, które zapocz ą tkowały praktyk ę przyjmowania w dziedzinie ochrony ś rodowiska umów mi ę dzynarodowych zawieraj ą cych ogólne uregulowania prawne, nast ę pnie uzupełnianych i modyfikowanych za pomoc ą protokołów i porozumie ń dodatkowych. Konwencja o ró ż norodno ś ci biologicznej z 5 czerwca 1992 r. została przyj ę ta w celu ochrony bioró ż norodno ś ci, umiarkowanego wykorzystywania jej elementów oraz sprawiedliwego i rzetelnego podziału korzy ś ci wynikaj ą cych z u ż ytkowana zasobów genetycznych. Zgodnie z postanowieniami Konwencji bioró ż norodno ść oznacza zró ż nicowanie wszystkich ż ywych organizmów wyst ę puj ą cych w l ą dowych, morskich i innych wodnych ekosystemach oraz w zespołach ekologicznych, których s ą cz ęś ci ą ; obejmuje zatem ró ż norodno ść w obr ę bie gatunku, pomi ę dzy gatunkami i ró ż norodno ść ekosystemów. W celu nadzorowania procesu implementacji Konwencji utworzono autonomiczny system organów, w skład którego wchodz ą : Konferencja Stron, Organ Pomocniczy do spraw Doradztwa Naukowego, Technicznego i Technologicznego oraz Sekretariat. Ustanowiono tak ż e mechanizm umo ż liwiaj ą cy pozyskiwanie ś rodków od pa ń stw rozwini ę tych i z innych ź ródeł oraz przekazywanie ich, na uzgodnionych warunkach, pa ń stwom rozwijaj ą cym si ę na działalno ść na rzecz ś rodowiska. Konwencja weszła w ż ycie 29 grudnia 1993 r., a jej stronami jest 195 pa ń stw i Unia Europejska.

Konferencje ONZ dotyczące ochrony środowiska i rozwoju Do Konwencji przyj ę to: Protokół Kartage ń ski o bezpiecze ń stwie biologicznym z 29 stycznia 2000 r., Protokół z Nagoi o dost ę pie do zasobów genetycznych oraz sprawiedliwym i równym podziale korzy ś ci wynikaj ą cych z wykorzystania tych zasobów z 29 pa ź dziernika 2010 r., Protokół uzupełniaj ą cy z Nagoi-Kuala Lumpur o odpowiedzialno ś ci i zado ść uczynieniu za szkody do Protokołu Kartage ń skiego o bezpiecze ń stwie biologicznym z 15 pa ź dziernika 2010 r.

Konferencje ONZ dotyczące ochrony środowiska i rozwoju Drug ą umow ą mi ę dzynarodow ą otwart ą do podpisu podczas Konferencji w Rio de Janeiro była Ramowa Konwencja NZ w sprawie zmian klimatu z 9 maja 1992 r.. Jako główny cel Konwencji wskazano doprowadzenie do ustabilizowania koncentracji gazów cieplarnianych w atmosferze na takim poziomie, który zapobiegałby niebezpiecznej ingerencji o charakterze antropogenicznym w system klimatyczny na ś wiecie. Pa ń stwa- strony zobowi ą zały si ę do ochrony tego systemu dla obecnych i przyszłych pokole ń oraz uwzgl ę dniania w podejmowanych działaniach specyficznych potrzeb i szczególnej sytuacji pa ń stw rozwijaj ą cych si ę. Pa ń stwa powinny podejmowa ć ś rodki zmierzaj ą ce do zapobiegania i minimalizowania przyczyn zmian klimatu i łagodzenia ich negatywnych skutków. Powinny te ż promowa ć zrównowa ż ony rozwój i współdziała ć na rzecz jego wdro ż enia. W Konwencji przewidziano ustanowienie Konferencji Stron, Sekretariatu, Pomocniczego Organu do spraw Doradztwa Naukowego i Technicznego oraz Pomocniczego Organu do spraw Wdra ż ania, a tak ż e utworzenie odpowiedniego mechanizmu finansowego. Do Konwencji przyj ę to Protokół z Kioto z 11 grudnia 1997 r.

Konferencje ONZ dotyczące ochrony środowiska i rozwoju Do cyklu konferencji po ś wi ę conych sprawom ś rodowiska, organizowanych pod auspicjami ONZ, nale ż y te ż zaliczy ć 19. specjaln ą sesj ę Zgromadzenia Ogólnego, która odbyła si ę w Nowym Jorku w dniach czerwca 1997 r., a okre ś lana była mianem „Szczytu Ziemi +5”. Podczas sesji dokonano przegl ą du i oceny procesu implementacji Agendy 21. Analizowano przyczyny niepowodze ń w jej wdra ż aniu i sposoby ich przezwyci ęż ania, podkre ś lano osi ą gni ę cia i mo ż liwo ś ci ich utrwalenia, dyskutowano na tematy niewystarczaj ą co zaprezentowane podczas Konferencji w Rio de Janeiro oraz ustalano priorytety działa ń na okres po 1997 r.

Konferencje ONZ dotyczące ochrony środowiska i rozwoju Najwa ż niejszym dokumentem przyj ę tym podczas sesji był Program na rzecz dalszej implementacji Agendy 21. Zaznaczono w nim, ż e Agenda pozostaje podstawowym programem działa ń na rzecz zrównowa ż onego rozwoju, a ich zasadniczym celem powinno by ć integrowanie czynników ś rodowiskowych, ekonomicznych i społecznych. Podsumowuj ą c pi ę cioletnie dokonania w tej dziedzinie stwierdzono, ż e niektóre pa ń stwa wprowadziły ju ż rozwi ą zania prawne i organizacyjne umo ż liwiaj ą ce wdra ż anie Agendy, jednak pa ń stwa rozwijaj ą ce si ę, a zwłaszcza najsłabiej rozwini ę te, potrzebuj ą pomocy mi ę dzynarodowej, by wypełnia ć zadania przewidziane dla nich w Agendzie. Do priorytetowych przedsi ę wzi ęć zaliczono: zachowanie zasobów genetycznych, gatunków i ekosystemów, wł ą czanie programów ochrony bioró ż norodno ś ci i zrównowa ż onego wykorzystania zasobów biologicznych do krajowych planów rozwoju, promowanie współpracy mi ę dzynarodowej oraz wspieranie działa ń pa ń stw rozwijaj ą cych si ę w tej dziedzinie. Podkre ś lono te ż istotne znaczenie rozwi ą za ń instytucjonalnych i mechanizmów finansowych oraz transferu technologii korzystnych dla ś rodowiska. Do czynników, które powinny by ć uwzgl ę dniane w implementacji Agendy, zaliczono rozwój nauki i edukacji, przyczynianie si ę do wzrostu ś wiadomo ś ci ekologicznej oraz zapewnienie szerokiej wymiany informacji. W ramach zada ń na płaszczy ź nie mi ę dzynarodowej zwrócono uwag ę na konieczno ść koordynowania działa ń ró ż nych organizacji mi ę dzynarodowych, wzmacnianie pozycji organów ONZ i instytucji współpracuj ą cych oraz sekretariatów konwencji mi ę dzynarodowych dotycz ą cych spraw ś rodowiska.

Konferencje ONZ dotyczące ochrony środowiska i rozwoju W 2000 r. odbył si ę Milenijny Szczyt ONZ z udziałem najwy ż szych przedstawicieli 189 pa ń stw, podczas którego Zgromadzenie Ogólne uchwaliło Deklaracj ę Milenijn ą odnosz ą c ą si ę w wielu postanowieniach do spraw ś rodowiska i rozwoju. W my ś l Deklaracji głównym wyzwaniem współczesno ś ci jest zapewnienie wszystkim mieszka ń com Ziemi korzy ś ci wynikaj ą cych z procesu globalizacji. Wskazuj ą c warto ś ci, które powinny kształtowa ć stosunki mi ę dzynarodowe w XXI wieku, oprócz wolno ś ci, równo ś ci, solidarno ś ci, tolerancji i wspólnie ponoszonej odpowiedzialno ś ci, wymieniono tak ż e poszanowanie ś rodowiska. Podkre ś lono, ż e nale ż y rozwa ż nie gospodarowa ć wszystkimi ż ywymi istotami i zasobami naturalnymi, gdy ż tylko wtedy „niezmierzone bogactwa, jakimi obdarowała nas natura mog ą by ć zachowane i przekazane naszym nast ę pcom” (pkt 6). W Deklaracji sformułowano Milenijne Cele Rozwoju obejmuj ą ce: 1) wyeliminowanie skrajnego ubóstwa i głodu, 2) zapewnienie powszechnego nauczania na poziomie podstawowym, 3) promowanie równo ś ci płci i awansu społecznego kobiet, 4) ograniczenie umieralno ś ci dzieci, 5) poprawienie opieki zdrowotnej nad matkami, 6) ograniczenie rozprzestrzeniania si ę HIV/AIDS, malarii i innych chorób, 7) stosowanie zrównowa ż onych metod gospodarowania zasobami naturalnymi, 8) stworzenie globalnego partnerskiego porozumienia na rzecz rozwoju. Realizacja tych celów powinna nast ą pi ć w 2015 r. Mimo znacznego stopnia ogólno ś ci postanowie ń, Deklaracja była dokumentem odzwierciedlaj ą cym d ąż enia społeczno ś ci mi ę dzynarodowej i prezentuj ą cym zało ż enia o charakterze prognostycznym. Nawi ą zywano do niej cz ę sto w ró ż nych dokumentach przyjmowanych na płaszczy ź nie mi ę dzynarodowej w obecnym stuleciu.

Konferencje ONZ dotyczące ochrony środowiska i rozwoju Kolejny Szczyt Ziemi zorganizowano w dniach 26 sierpnia – 4 wrze ś nia 2002 r. w Johannesburgu. Zgodnie z rezolucj ą Zgromadzenia Ogólnego ONZ 55/199 jego celem było dokonanie przegl ą du 10-letniego okresu wdra ż ania Agendy 21 i innych dokumentów Konferencji w Rio de Janeiro. W Szczycie uczestniczyli delegaci reprezentuj ą cy 193 pa ń stwa, a tak ż e przedstawiciele i obserwatorzy z wielu mi ę dzynarodowych organizacji rz ą dowych i pozarz ą dowych. Podobnie jak przed dziesi ę ciu laty w Rio de Janeiro, głównym tematem obrad były sprawy zrównowa ż onego rozwoju. Podczas jednego z posiedze ń plenarnych ówczesny Sekretarz Generalny ONZ Kofi Annan przedstawił now ą inicjatyw ę ONZ w zakresie działa ń na rzecz ś rodowiska okre ś lan ą skrótem WEHAB – od pierwszych liter angielskich wyrazów: water, energy, health, agriculture, biodiversity, wskazuj ą cych główne obszary aktywno ś ci. Głównymi dokumentami przyj ę tymi w Johannesburgu były: Deklaracja polityczna oraz Plan implementacji Ś wiatowego Szczytu w sprawie zrównowa ż onego rozwoju.

Konferencje ONZ dotyczące ochrony środowiska i rozwoju Deklaracja Polityczna z 2002 roku ró ż ni si ę od deklaracji przyj ę tych podczas konferencji w Sztokholmie i Rio de Janeiro. Nie zawiera bowiem zasad, lecz prezentuje wspólne stanowisko uczestników Szczytu dotycz ą ce wyzwa ń i perspektyw realizacji koncepcji zrównowa ż onego rozwoju. Wyra ż ono w niej wol ę umacniania trzech filarów tej koncepcji, które stanowi ą : rozwój gospodarczy, post ę p społeczny i ochrona ś rodowiska. Podkre ś lono, ż e działania na ich rzecz nale ż y podejmowa ć na płaszczyznach: powszechnej, regionalnej, krajowej i lokalnej. Wskazano te ż główne zagro ż enia dla ś rodowiska: utrat ę niektórych elementów bioró ż norodno ś ci, ubo ż enie łowisk, pustynnienie, zmiany klimatyczne, kl ę ski ż ywiołowe, zanieczyszczanie wód i powietrzna. Zaapelowano do społeczno ś ci mi ę dzynarodowej o wi ę ksze zaanga ż owanie we wdra ż aniu Agendy 21, zgodnie z przyj ę tym w Johannesburgu Planie implementacji.

Konferencje ONZ dotyczące ochrony środowiska i rozwoju W Planie tym w 170 punktach przedstawiono szeroki zestaw działa ń implementacyjnych na rzecz zrównowa ż onego rozwoju i terminy ich realizacji. Podkre ś lono, ż e wa ż n ą rol ę odrywaj ą prawidłowe procesy zarz ą dzania na poziomie krajowym i mi ę dzynarodowym, inicjatywy zmierzaj ą ce do wykorzenienia ubóstwa oraz wprowadzanie odpowiednich zmian w modelach produkcji i konsumpcji. Zwrócono te ż uwag ę na zintegrowane gospodarowanie zasobami naturalnymi na obszarach morskich i przybrze ż nych, ochron ę i rozwój obszarów górskich, wła ś ciwe wykorzystywanie i ochron ę terenów le ś nych, szczególne potrzeby małych wyspiarskich pa ń stw rozwijaj ą cych si ę, zapobieganie zanikaniu bioró ż norodno ś ci, zapewnienie wła ś ciwego dost ę pu i sprawiedliwego korzystania z zasobów genetycznych. W ramach instytucjonalizacji działa ń wskazano na konieczno ść wzmocnienia organów uczestnicz ą cych w realizacji koncepcji zrównowa ż onego rozwoju na poziomie mi ę dzynarodowym, regionalnym i krajowym, rol ę Zgromadzenia Ogólnego oraz Rady Gospodarczej i Społecznej ONZ, poszerzenie zakresu funkcji Komisji do spraw Zrównowa ż onego Rozwoju. Działalno ść tej Komisji powinna koncentrowa ć si ę na sprawach monitoringu stanu ś rodowiska oraz wymiany informacji, do ś wiadcze ń i najlepszych praktyk dotycz ą cych jego ochrony, inicjowaniu nowych przedsi ę wzi ęć uwzgl ę dniaj ą cych w wi ę kszym stopniu osi ą gni ę cia nauki i wspomaganie o ś wiaty, organizowaniu regularnych negocjacji mi ę dzynarodowych dotycz ą cych ró ż nych problemów zrównowa ż onego rozwoju.

Konferencje ONZ dotyczące ochrony środowiska i rozwoju Do konferencji podejmuj ą cych problemy ś rodowiska i rozwoju nale ż y te ż zaliczy ć specjalny Szczyt ONZ zorganizowany z okazji sze ść dziesi ą tej rocznicy utworzenia organizacji w dniach wrze ś nia 2005 r. W dokumencie przyj ę tym podczas tego Szczytu przypomniano zobowi ą zanie pa ń stw członkowskich ONZ do osi ą gania zrównowa ż onego rozwoju poprzez wprowadzanie w ż ycie zalece ń Agendy 21 i Planu Implementacji z Johannesburga W ś ród istotnych przesłanek urzeczywistniania zrównowa ż onego rozwoju wymieniono: eliminowanie ubóstwa, zmian ę nieprawidłowych wzorców produkcji i konsumpcji oraz ochron ę i odpowiednie gospodarowanie zasobami naturalnymi. Podkre ś lono znaczenie wypełniania przez pa ń stwa-strony zobowi ą za ń wynikaj ą cych z Konwencji w sprawie zmian klimatu i Protokołu z Kioto, a tak ż e innych konwencji ś rodowiskowych. W ramach współpracy mi ę dzynarodowej pa ń stwa powinny promowa ć innowacyjno ść oraz korzystanie z czystych technologii i energii, popiera ć transfer technologii do pa ń stw rozwijaj ą cych si ę oraz udziela ć im pomocy, zwłaszcza małym pa ń stwom wyspiarskim zagro ż onym skutkami zmian klimatycznych. Wskazano równie ż na potrzeb ę stosowania koncepcji zrównowa ż onego rozwoju wobec ludów tubylczych i ich wspólnot oraz poszanowania ich wiedzy, tradycyjnych praktyk i stylu ż ycia. Do działa ń, które powinny by ć podejmowane przez pa ń stwa i organizacje mi ę dzynarodowe, zaliczono: ustanowienie ś wiatowego systemu wczesnego ostrzegania o zagro ż eniach, przeciwdziałanie kl ę skom ż ywiołowym i redukowanie ich skutków, ochron ę i wła ś ciwe gospodarowanie zasobami wodnymi i wszystkimi rodzajami lasów, zapobieganie ska ż eniu ś rodowiska i zanieczyszczaniu wód morskich, podnoszenie poziomu ż ycia, zapewnienie bezpiecznego transportowania substancji radioaktywnych.

Konferencje ONZ dotyczące ochrony środowiska i rozwoju Nast ę pna ś wiatowa konferencja dotycz ą c ą spraw ś rodowiska i zrównowa ż onego rozwoju, okre ś lana jako Rio+20 lub Szczyt Ziemi 2012, odbyła si ę w Rio de Janeiro w dniach czerwca 2012 r. Została ona zorganizowana przez Departament Spraw Gospodarczych i Społecznych ONZ, a uczestniczyli w niej przedstawiciele 192 pa ń stw (w sesji plenarnej brało udział 57 głów pa ń stw i 31 szefów rz ą dów), reprezentanci mi ę dzynarodowych organizacji rz ą dowych, a tak ż e delegacje organizacji pozarz ą dowych oraz prywatnych kompanii i instytucji.

Konferencje ONZ dotyczące ochrony środowiska i rozwoju Debata podczas tego Szczytu dotyczyła przede wszystkim spraw zwi ą zanych z budowaniem „zielonej gospodarki” w celu realizacji zrównowa ż onego rozwoju i ograniczenia ubóstwa na ś wiecie oraz kwestii dotycz ą cych instytucjonalizacji i koordynacji globalnej współpracy na rzecz ś rodowiska i rozwoju, by doprowadzi ć do wi ę kszej harmonizacji i efektywno ś ci podejmowanych działa ń. Jako obszary priorytetowe dla społeczno ś ci mi ę dzynarodowej wskazano: miejsca pracy, energi ę, zrównowa ż ony rozwój miast, bezpiecze ń stwo ż ywno ś ciowe i zrównowa ż one rolnictwo, wod ę, ochron ę oceanów, reagowanie na katastrofy naturalne. Podczas Konferencji przyj ę to deklaracj ę pt. Przyszło ść jakiej chcemy (Future We Want), zło ż on ą z 283 punktów uj ę tych w sze ś ciu cz ęś ciach. Głównym przesłaniem tego dokumentu było potwierdzenie woli odnowienia zobowi ą za ń dotycz ą cych zrównowa ż onego rozwoju oraz realizacji idei zrównowa ż onej przyszło ś ci na płaszczy ź nie gospodarczej, społecznej i ś rodowiskowej.

Konferencje ONZ dotyczące ochrony środowiska i rozwoju Pierwsza cz ęść deklaracji dotyczy sprawy eliminacji ubóstwa, któr ą uznano za najwa ż niejsze wyzwanie globalnej gospodarki. Nawi ą zano te ż do Milenijnych Celów Rozwoju i podkre ś lono zaanga ż owanie na rzecz osi ą gania zrównowa ż onego rozwoju. W drugiej cz ęś ci odnosz ą cej si ę do politycznej odpowiedzialno ś ci wskazano na konieczno ść podejmowania spójnych działa ń w zakresie realizacji postanowie ń dokumentów przyj ę tych podczas kolejnych szczytów Ziemi, a tak ż e wł ą czenia w te działania organizacji publicznych i legislacyjnych, korporacji i innych interesariuszy. Trzecia cz ęść deklaracji została po ś wi ę cona sprawom „zielonej” gospodarki, której model i instrumenty realizacji powinny by ć ustalane przez poszczególne pa ń stwa, z uwzgl ę dnieniem ich narodowych priorytetów i specyficznych uwarunkowa ń. Tematem czwartej cz ęś ci s ą kwestie instytucjonalne zrównowa ż onego rozwoju. Zwrócono w niej uwag ę na konieczno ść wzmocnienia działa ń instytucjonalnych na płaszczy ź nie mi ę dzynarodowej, wł ą czenia w nie mi ę dzynarodowych instytucji finansowych, a tak ż e instytucji regionalnych, krajowych i lokalnych uczestnicz ą cych w ró ż nych przedsi ę wzi ę ciach na rzecz ś rodowiska i rozwoju. Cz ęść pi ą ta zawiera przegl ą d realizacji dotychczasowych postanowie ń ś wiatowych konferencji i zobowi ą zanie do osi ą gania wyznaczonych przez nie celów oraz formułowania nowych zada ń tylko w odniesieniu do obszarów priorytetowych – w sposób konkretny i zwi ę zły. Ostatnia cz ęść dotyczy realizacji podejmowanych zada ń na rzecz zrównowa ż onego rozwoju w kontek ś cie ich finansowania. Pa ń stwa wysoko rozwini ę te zadeklarowały przeznaczenie 0,7% PNB na oficjaln ą pomoc rozwojow ą dla krajów rozwijaj ą cych si ę.

Konferencje ONZ dotyczące ochrony środowiska i rozwoju Analiza dokumentu zatytułowanego Przyszło ść jakiej chcemy prowadzi do wniosku, ż e ustalenia ko ń cowe Szczytu w 2012 r. zdominowały deklaracje i zapewnienia o gotowo ś ci do podejmowania ró ż nych inicjatyw, a nie zobowi ą zania dotycz ą ce realizacji konkretnych działa ń. W ocenie konferencji podkre ś lano, ż e wyst ą piły znaczne dysproporcje mi ę dzy zwi ą zanymi z ni ą du ż ymi oczekiwaniami a skromnymi rezultatami, ale przyj ę ta deklaracja mo ż e by ć punktem wyj ś cia do intensyfikacji wysiłków skierowanych na osi ą ganie zrównowa ż onego rozwoju.

Konferencje ONZ dotyczące ochrony środowiska i rozwoju Ś wiatowe konferencje dotycz ą ce spraw ś rodowiska i rozwoju wyznaczały kolejne etapy aktywno ś ci ONZ w tej dziedzinie. Zarówno w fazie przygotowa ń do konferencji, jak te ż podczas ich trwania opinia publiczna uzyskiwała aktualne informacje na temat stanu ś rodowiska oraz obecnych i przyszłych zagro ż e ń. Dla pa ń stw i organizacji mi ę dzynarodowych konferencje te stanowiły inspiracj ę do podejmowania kolejnych działa ń harmonizuj ą cych ochron ę ś rodowiska z d ąż eniem do osi ą gania post ę pu gospodarczego i społecznego. Dokumenty przyjmowane podczas konferencji, w formie deklaracji i konwencji, ustanawiały mi ę dzynarodowe standardy i wzorce działa ń, wskazywały kierunki po żą danych zmian oraz pobudzały aktywno ść i zaanga ż owanie ró ż nych podmiotów w działania na rzecz zrównowa ż onego rozwoju.

Instytucjonalizacja działań na rzecz środowiska w ramach ONZ Szczyty Ziemi i ś wiatowe konferencje miały te ż istotny wpływ na tworzenie organów i instytucji mi ę dzynarodowych zaanga ż owanych w sprawy ochrony ś rodowiska w ramach ONZ. Oprócz UNEP istotn ą rol ę odegrała zwłaszcza Komisja Zrównowa ż onego Rozwoju. Została ona ustanowiona jako komisja funkcjonalna Rady Gospodarczej i Społecznej, na podstawie uchwały Rady 1993/207 z 12 lutego 1993 r.. Komisja była organem mi ę dzyrz ą dowym, a w jej skład wchodziły 53 pa ń stwa wybierane przez Rad ę na trzyletni ą kadencj ę. Komisja działała w trybie sesyjnym, odbywaj ą c corocznie dwu- lub trzytygodniow ą sesj ę. Funkcje Komisji zostały okre ś lone w rezolucji ZO z 47/191 z 22 grudnia 1992 r. Do jej głównych zada ń nale ż ało dokonywanie przegl ą du implementacji zalece ń przyj ę tych podczas Konferencji w Rio de Janeiro, a tak ż e popieranie dialogu i budowanie partnerstwa na rzecz zrównowa ż onego rozwoju z udziałem ró ż nych podmiotów wymienionych w Agendzie 21.

Instytucjonalizacja działań na rzecz środowiska w ramach ONZ Zgodnie z ustaleniami przyj ę tymi podczas Szczytu w Rio de Janeiro w 2012 r. postanowiono przekształci ć Komisj ę w polityczne forum wysokiego szczebla ds. zrównowa ż onego rozwoju. Inauguracyjne posiedzenie tego forum pod auspicjami Zgromadzenia Ogólnego ONZ odbyło si ę 24 wrze ś nia 2013 r. Natomiast pierwsze spotkanie forum pod auspicjami Rady Gospodarczej i Społecznej zorganizowano w dniach 30 czerwca – 9 lipca 2014 r.

Instytucjonalizacja działań na rzecz środowiska w ramach ONZ Proces instytucjonalizacji działa ń dotycz ą cych ochrony ś rodowiska w ramach ONZ obj ą ł tak ż e globaln ą polityk ę ONZ na rzecz lasów. Zgodnie z postanowieniami Deklaracji o lasach z 1992 r. oraz ustaleniami zawartymi w rozdziałach 11 i 12 Agendy 21 utworzono pocz ą tkowo Mi ę dzyrz ą dowy Panel do spraw Lasów ( ), a nast ę pnie Mi ę dzyrz ą dowe Forum do spraw Lasów ( ). W celu kontynuowania prac tych gremiów, na podstawie rezolucji 2000/35 Rady Gospodarczej i Społecznej z 18 pa ź dziernika 2000 r. ustanowiono – jako pomocniczy organ Rady – Forum NZ do spraw Lasów. W skład Forum wchodz ą wszystkie pa ń stwa członkowskie ONZ, a jego głównym celem jest wspieranie procesów zarz ą dzania, zachowania i zrównowa ż onego rozwoju wszystkich typów lasów i wzmacnianie długoterminowych politycznych uzgodnie ń w tej dziedzinie.

Instytucjonalizacja działań na rzecz środowiska w ramach ONZ W ś ród organów zajmuj ą cych si ę sprawami ś rodowiska w ramach ONZ nale ż y te ż wymieni ć Biuro NZ ds. Zmniejszania Ryzyka Zwi ą zanego z Kl ę skami Ż ywiołowymi. Jego mandat został okre ś lony w Mi ę dzynarodowej Strategii na rzecz zmniejszania ryzyka zwi ą zanego z kl ę skami ż ywiołowymi. Podczas konferencji dotycz ą cej tych problemów, która odbyła si ę w Sendai w Japonii w dniach marca 2015 r. przyj ę to dwa wa ż ne dokumenty dotycz ą ce ograniczenia ryzyka tego rodzaju katastrof. W Deklaracji politycznej z Sendai uczestnicy konferencji zobowi ą zali si ę do zwi ę kszenia wysiłków na rzecz ograniczenia ryzyka kl ę sk ż ywiołowych, a w Ramowym Programie Działa ń na lata w sprawie ograniczenia ryzyka kl ę sk ż ywiołowych wskazali główne cele, które nale ż y osi ą gn ąć podczas 15 lat: istotne zmniejszenie ś miertelno ś ci wskutek tych kl ę sk i liczby osób nimi dotkni ę tych, zmniejszenie strat gospodarczych w stosunku do ś wiatowego PKB, szkód infrastrukturalnych i zakłóce ń w dostawie podstawowych usług, w szczególno ś ci w zakresie opieki zdrowotnej i edukacji, zwi ę kszenie liczby pa ń stw posiadaj ą cych krajowe i lokalne strategie ograniczania ryzyka zwi ą zanego z katastrofami, zacie ś nianie współpracy mi ę dzynarodowej oraz zapewnienie lepszego dost ę pu do systemów wczesnego ostrzegania i informacji dotycz ą cych ryzyka zwi ą zanego z kl ę skami ż ywiołowymi

Instytucjonalizacja działań na rzecz środowiska w ramach ONZ Oprócz organów ONZ działaj ą cych na płaszczy ź nie powszechnej istotn ą rol ę w sprawach ochrony ś rodowiska odgrywaj ą tak ż e organy o charakterze regionalnym. Jako przykład mo ż na wskaza ć Europejsk ą Komisj ę Gospodarcz ą ONZ, która ma du ż e osi ą gni ę cia w przygotowywaniu tekstów konwencji dotycz ą cych kwestii ś rodowiskowych. Do tych konwencji nale ż y zaliczy ć : Konwencj ę genewsk ą w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległo ś ci z 13 listopada 1979 r., Konwencj ę z Espoo o ocenach oddziaływania na ś rodowisko w kontek ś cie transgranicznym z 25 lutego 1991 r., Konwencj ę helsi ń sk ą w sprawie transgranicznych skutków awarii przemysłowych z 17 marca 1992 r., Konwencj ę helsi ń sk ą o ochronie i u ż ytkowaniu cieków transgranicznych i jezior mi ę dzynarodowych z 17 marca 1992 r., Konwencj ę z Aarhus o dost ę pie do informacji, udziale społecze ń stwa w podejmowaniu decyzji oraz dost ę pie do sprawiedliwo ś ci w sprawach dotycz ą cych ś rodowiska z 25 czerwca 1998 r.

Uwagi końcowe Sprawy ochrony ś rodowiska i zrównowa ż onego rozwoju zajmuj ą wa ż ne miejsce w debacie na temat przyszło ś ci ONZ i jej reformy. W dyskusjach dotycz ą cych przeprowadzenia kompleksowej reformy w zakresie zarz ą dzania ś rodowiskiem na płaszczy ź nie mi ę dzynarodowej rozwa ż ana jest te ż kwestia utworzenia nowej organizacji – Ś wiatowej Organizacji Ś rodowiska lub wprowadzenia bardziej efektywnych mechanizmów umo ż liwiaj ą cych lepsz ą koordynacj ę działa ń. Wybór pierwszej koncepcji wymagałby rozwa ż enia charakteru nowej organizacji i okre ś lenia zakresu jej kompetencji. Pa ń stwa musiałyby zdecydowa ć, czy b ę dzie to organizacja stanowi ą ca forum debat ś rodowiskowych, czy organizacja o charakterze koordynacyjnym, niemaj ą ca uprawnie ń do podejmowania uchwał wi ążą cych, czy te ż organizacja wyposa ż ona w kompetencje władcze, obejmuj ą ce prawo do uchwalania wi ążą cych aktów prawnych i rozległe uprawnienia kontrolne. W wypadku wyboru wariantu zakładaj ą cego udoskonalenie istniej ą cego systemu instytucjonalnego nale ż ałoby rozwa ż y ć utworzenie wspólnych sekretariatów i organów wykonawczych dla konwencji zbli ż onych pod wzgl ę dem tematycznym, przyznanie kompleksowych kompetencji np. w zakresie regulowania sporów mi ę dzynarodowych lub oceny stanu ś rodowiska istniej ą cym organom odpowiednio – s ą dowym i monitoruj ą cym, roztoczenie kompleksowej ochrony nad okre ś lonymi rodzajowo zasobami i obiektami, ustanowienie prawnych i organizacyjnych ram współdziałania w odniesieniu do geograficznie wyodr ę bnionych obszarów.

Uwagi końcowe Najwa ż niejszym zadaniem, jakie powinna spełni ć Organizacja Narodów Zjednoczonych, jest skoncentrowanie wysiłków pa ń stw wokół realizacji konkretnych zada ń w zakresie ochrony ś rodowiska i zrównowa ż onego rozwoju. Organizacja powinna umocni ć swoj ą pozycj ę inicjatora i koordynatora działa ń, a tak ż e zapewni ć sobie mo ż liwo ś ci odgrywania wi ę kszej roli jako forum wypracowywania kompromisowych rozwi ą za ń oraz centrum przygotowywania umów mi ę dzynarodowych i innych instrumentów prawnych dotycz ą cych spraw ś rodowiska. Tym staraniom musi towarzyszy ć troska o zapewnienie finansowego i instytucjonalnego wsparcia dla podejmowanych przedsi ę wzi ęć. Ponadto trzeba te ż d ąż y ć do mo ż liwie najszerszego anga ż owania w działania na rzecz ś rodowiska nie tylko pa ń stw i organizacji mi ę dzynarodowych, ale te ż innych podmiotów: ludów tubylczych, ruchów ekologicznych, ró ż nych korporacji i stowarzysze ń, przedstawicieli biznesu i polityki, instytucji naukowych i o ś wiatowych, reprezentantów ś rodków przekazu.