KOMPLEKSOWE WSPOMAGANIE JAKO GWARANCJA ROZWOJU SZKÓŁ I NAUCZYCIELI.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Praca w zespole Tomasz Filipionek.
Advertisements

"Nowoczesny Nauczyciel
MARIANNA HAJDUKIEWICZ
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w SŁUPSKU
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Spotkanie z Wójtami, Burmistrzami, Prezydentami i Starostami Małopolski Małopolski Kurator Oświaty Artur Dzigański.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Zmiany w systemie doskonalenia nauczycieli
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Rola wspomagania na etapie diagnozowania, planowania, monitorowania i ewaluacji potrzeb szkoły/placówki. Suwałki, r.
Sieć współpracy i samokształcenia jako forma uczenia się liderów WDN WIDEOKONFERENCJA Liderzy WDN 17 luty 2014 r.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Wspomaganie pracy szkół i przedszkoli.  Doskonalenie nauczycieli jest kluczem do rozwoju szkół i podnoszenia jakości kształcenia.  Jednym z najważniejszych.
Warsztat diagnostyczno-rozwojowy
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PRZEDSZKOLI
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK OŚWIATOWO-WYCHOWAWCZYCH I ARTYSTYCZNYCH.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Wdrażanie systemu wsparcia w powiecie w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na kompleksowym wspomaganiu szkół”
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Praca w zespole.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Przykładowy model podziału środków
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

KOMPLEKSOWE WSPOMAGANIE JAKO GWARANCJA ROZWOJU SZKÓŁ I NAUCZYCIELI. Jarosław Kordziński NA

Dziś był absolutnie najgorszy dzień I nie próbuj przekonać mnie, że W każdym dniu jest coś dobrego Bo jeśli przyjrzysz się bliżej Świat jest złym miejscem Nawet jeśli Dobro przebija się czasami Radość i szczęście nie trwają długo I nie jest prawdą, że Wszystko jest w umyśle i sercu Gdyż Prawdziwe szczęście można osiągnąć Tylko jeśli otoczenie jest dobre Nieprawdą jest, że dobro istnieje Na pewno się zgodzisz, że Rzeczywistość Stwarza Moje nastawienie To wszystko jest poza moją kontrolą I nigdy, nawet za tysiąc lat, nie usłyszysz jak mówię, że Dziś był dobry dzień

Gęsi swoje najdłuższe trasy odbywają w ściśle określonym porządku Gęsi swoje najdłuższe trasy odbywają w ściśle określonym porządku. Ustawiają się w formację w kształcie litery V, co powoduje dodatkowe prądy wznoszące dla każdego ptaka, który leci jako kolejny w kluczu. W wyniku takiego ustawienia ptaki zwiększają zasięg swojego lotu o co najmniej 71% w stosunku do możliwości pojedynczego ptaka. Kiedy któraś gęś wypada z szyku natychmiast odczuwa opór i trud samotnej podróży i szybko wraca do wspólnego klucza. Kiedy gęś prowadząca się męczy, zawraca na koniec klucza a jej miejsce przejmuje inny ptak.

Aktualny kontekst prawny „wspomagania” Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U. poz. 1214) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. poz. 1270)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 2015 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego § 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o: 10) wspomaganiu – należy przez to rozumieć działania organu sprawującego nadzór pedagogiczny mające na celu inspirowanie i intensyfikowanie w szkole lub placówce procesów służących poprawie i doskonaleniu ich pracy, ukierunkowanych na rozwój uczniów i wychowanków;

Wspomaganie zewnętrzne a wspomaganie „wewnętrzne” dyrektora szkoły (2009) § 20. 1. Dyrektor szkoły ….: 3) wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez: a) organizowanie szkoleń i narad, b) motywowanie do doskonalenia i rozwoju zawodowego, c) przedstawianie nauczycielom wniosków wynikających ze sprawowanego przez dyrektora szkoły lub placówki nadzoru pedagogicznego.

Wspomaganie zewnętrzne a wspomaganie „wewnętrzne” dyrektora szkoły (2015) § 24. 1. Dyrektor szkoły ….: 3) wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez: a) diagnozę pracy szkoły lub placówki, b) planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego, c) prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad.

NOWY SYSTEM DOSKONALENIA NAUCZYCIELI POWINIEN SPEŁNIAĆ NASTEPUJĄCE WARUNKI: - być blisko szkoły- funkcjonować w jej możliwie najbliższym otoczeniu, - pracować na potrzeby szkoły- dopasować ofertę i przebieg procesu doskonalenia do aktualnych potrzeb konkretnej szkoły; - towarzyszyć szkole w całym procesie doskonalenia, od diagnozy potrzeb po monitorowanie efektów wprowadzanych zmian, - wykorzystywać potencjał różnych instytucji, które świadczą usługi na rzecz doskonalenia nauczycieli.

CZYM RÓŻNI SIĘ ROZWÓJ ZAWODOWY NAUCZYCIELA OD KOMPELSOWEGO ROZWOJU SZKOŁY? ROZWÓJ ZAWODOWY NAUCZYCIELA KOMPLEKSOWY ROZWÓJ SZKOŁY - przynosi wzrost kompetencji poszczególnych osób i w rezultacie lepszą pracę tych osób; - wprowadza trwałe zmiany jakościowe, a w rezultacie lepszą pracę całej placówki i jej pracowników; - w celu utrzymania efektu na poziomie całej organizacji – cykl uczenia się musi być powtarzany na nowo w odniesieniu do każdego pracownika; - wypracowane efekty są elementem kultury i procedur obowiązujących w szkole – nowi pracownicy przystosowują się do nich samoistnie; - jest inicjowany i realizowany przez poszczególnych pracowników; - jest inicjowany i realizowany zespołowo przez grupy członków społeczności (nauczycieli, rodziców, uczniów, dyrekcję… - może być realizowany bez zgody i wsparcia przełożonego; - wymaga zaangażowania i wsparcia dyrektora placówki;

JEDNĄ Z GWARANCJI ROZWOJUSZKOŁY JEST PRACA ZESPOŁOWA NAUCZYCIELI

Nauczyciele wspólnie rozwiązują problemy, doskonalą metody i formy współpracy. Nauczyciele pomagają sobie nawzajem w ewaluacji i doskonaleniu własnej pracy.

Dlaczego warto pracować w zespole? wzrost współpracy i zaangażowania, więcej nowych, lepszych pomysłów, grupa staje się całością (integracja), różne umiejętności, różne doświadczenia, szersza wiedza członków, wspólna odpowiedzialność, synergia (2+2>4).

Przygotowanie pracy w zespole: Wyznaczanie celów pracy Podział kompetencji Ustalenie zasad pracy

Wyznaczanie celów pracy Wspólny cel Nie ma wspólnego celu = nie ma zespołu Cel POKARM (Pozytywny, Opisany, Konkretny, Ambitny, Realny, Mierzalny) Cel ogólny nadaje kierunek wyzwala energie wspiera rozwiązywanie konfliktów Cele szczegółowe umożliwiają monitorowanie procesu wzmacniają odpowiedzialność ułatwiają komunikację

DZIELIMY KOMPETENCJE Zwracamy uwagę na: osobiste role jakie pełnimy w grupie (Dusza Zespołu, Kontroler, Pomysłodawca Przewodnik, Wykonawca), wiedzę i doświadczenie, możliwy wkład w realizację zaplanowanych rezultatów/efektów.

Siedem najważniejszych zasad pracy zespołowej Sześć najważniejszych słów: „Z przykrością przyznaje, że popełniłem błąd” Pięć najważniejszych słów: „Jestem z Ciebie bardzo dumny” Cztery najważniejsze słowa: „Jaka jest Twoja opinia?” Trzy najważniejsze słowa: „Bardzo Cię proszę” Dwa najważniejsze słowa: „Dziękuję Ci” Jedno najważniejsze słowo: „MY” I ostatnie NAJMNIEJ WAŻNE SŁOWO „JA” I ostatnie WAŻNE SŁOWO „JA”

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych. Planowany termin wejścia w życie 1 stycznia 2016 r.

Planowane zmiany w rozporządzeniu zakładają dookreślenie zadania poradni psychologiczno-pedagogicznych polegającego na organizowaniu i prowadzeniu wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

W efekcie od dnia 1 stycznia 2016r W efekcie od dnia 1 stycznia 2016r., do zadań poradni psychologiczno-pedagogicznych będzie należało organizowanie i prowadzenie ww. wspomagania przedszkoli, szkół i placówek wyłącznie w zakresie wynikającym ze specyfiki pracy poradni.

Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek obejmuje: 1) pomoc w diagnozowaniu potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki; 2) ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki; 3) zaplanowanie form wspomagania i ich realizację; wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania.

WSPOMAGANIE ZEWNĘTRZNE TO PROCES KTÓREGO CELEM JEST DOJŚCIE DO USTALENIA WSPÓLNEGO REZULTATU ZMIANY POTRZEBNEGO I MOŻLIWEGO DO OSIĄGNIĘCIA W OKREŚLONYM CZASIE W DANEJ ORGANIZACJI

Wspomaganie adresowane do przedszkola, szkoły i placówki, nie zaś wyłącznie do poszczególnych osób lub grup, takich jak dyrektor czy nauczyciele, co oznacza, że całościowo oddziałuje się na przedszkole, szkołę i placówkę, rozumiane jako złożony, wieloaspektowy system (organizację).

Wspomaganie ma na celu pomaganie w rozwiązywaniu napotykanych trudności, jednocześnie nie narzucające rozwiązań, lecz uwzględniające podmiotową, autonomiczną rolę przedszkola, szkoły czy placówki;

Podstawą wspomagania jest ścisła współpraca przy organizowaniu i realizacji wszelkich działań wspierających pomiędzy wszystkimi podmiotami zaangażowanymi w proces wspomagania

Wspomaganie wynika z analizy indywidualnej sytuacji przedszkola, szkoły lub placówki i odpowiada na ich specyficzne potrzeby- punktem wyjścia wszelkich działań adresowanych do nauczycieli danej szkoły jest rzetelna, angażująca społeczność szkolną diagnoza potrzeb przeprowadzana przez dyrektora odpowiednio przedszkola, szkoły lub placówki

Wspomaganie ma być procesem, czyli odchodzimy od pojedynczych, incydentalnych form pomocy, na rzecz form długofalowych, obejmujących cały proces wspomagania poczynając od przeprowadzenia, we współpracy z przedszkolem, szkołą lub placówką, diagnozy ich potrzeb, poprzez pomoc w realizacji zaplanowanych działań, towarzyszenie w trakcie wprowadzanej zmiany, aż po wspólną ocenę efektów i współpracę przy opracowaniu wniosków do dalszej pracy.

NA CZYM POLEGA NOWOŚĆ W MODELU WSPOMAGANIA SZKÓŁ? WSPOMAGANIE ROZWOJU ZAWODOWEGO PRACOWNIKÓW OŚWIATY - szkolenia, warsztaty, doradztwo (indywidualnie i zespołowo) WSPOMAGANIE KOMPLEKSOWEGO ROZWOJU SZKOŁY działania mające na celu wprowadzenie trwałych zmian jakościowych w wybranych obszarach

Działania „WSPOMAGACZA” w procesie diagnozy Pomagają spojrzeć na szkołę poprzez swoiste „odbicie w lustrze” a podstawą „lustrzanego odbicia” jest dobra diagnoza Diagnoza musi angażować ludzi i bazować na zasobach szkoły a ważnym elementem zasobów są dane zastane Celem diagnozy jest przygotowanie podstaw do wdrożenia w szkole procesu zmiany

NAJWAŻNIEJSZE ZADANIA OSOBY WSPOMAGAJĄCEJ SZKOŁĘ/PLACÓWKĘ - wsparcie dyrektora i nauczycieli w pogłębieniu diagnozy potrzeb i określeniu priorytetowego obszaru rozwoju; aktywne uczestnictwo w przygotowaniu „szytego na miarę” planu działań zmierzających do rozwiązania rozpoznanego wyzwania /problemu; pomoc w zaplanowaniu form wspomagania wynikających z dokonanego rozpoznania potrzeb szkoły; towarzyszenie we wdrażaniu nowych rozwiązań do praktyki zawodowej nauczycieli; - wspólna ocena efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania.

DLACZEGO ? PO CO?

Istnieje wiele powodów, dla których nie możemy odnieść oczekiwanego sukcesu.

Główny z nich to fakt, że próbujemy zmienić to, co jest, a powinniśmy skupić się na osiągnięciu tego, co chcielibyśmy uzyskać w przyszłości.

Diagnoza w dzisiejszych czasach w mniejszym stopniu służy identyfikacji tego, co należy zrobić, a skupia się na szukaniu w naszych organizacjach tego, co chcemy i możemy osiągnąć jako oczekiwany rezultat naszych działań.

Jakie są warunki pozytywnej zmiany ?

MUSIMY AKCEPTOWAĆ FAKTY, ALE NIE MOŻEMY REZYGNOWAĆ Z PRACY NAD ICH ZMIANĄ

ZAMIAST SZUKAĆ POWODÓW, LEPIEJ SZUKAĆ SPOSOBÓW

Diagnoza dla rozwoju powinna skupiać się na poszukiwaniu rozwiązań pozwalających inicjować i wdrażać pozytywną zmianę w placówce

Musimy zmienić myślenie z poziomu z czego musimy się tłumaczyć i przejść w wymiar myślenia o tym co powinniśmy i co możemy zrobić ?

DZIĘKUJĘ Jarosław Kordziński