METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Formy wsparcia dla pracodawców oferowane przez
Advertisements

MŁAWA, 3-4 października 2011r.. ustawa z 31 sierpnia 2011r. o zmianie ustawy o ochronie praw lokatorów… stanowi wykonanie obowiązku dostosowania systemu.
Jarosław Wróbel – Biuro Sprzedaży
Wdrożenie Dyrektywy 98/83/EC
Warszawa, dnia 5 listopada 2004 r.
Zmiany w ustawie z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego. OLSZTYN czerwiec 2012r Doskonalenie.
Zmiany w ustawie z dnia 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych (Dz.
Opomiarowanie Wody Prezentacja pt.: Prawne, techniczne i organizacyjne uwarunkowania ponownej legalizacji wodomierzy Toruń, czerwiec 2003 r.
Prezentacja pt.: Prawne, techniczne i organizacyjne uwarunkowania użytkowania wodomierzy w budownictwie mieszkaniowym Opracował: Piotr Lewandowski Toruń,
METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń
Najem okazjonalny i zmiany przepisów dotyczących podatku od najmu lokali mieszkalnych. Projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym.
WYNIKI MZBM SP. Z O.O. UL. BIERNACKIEGO 1, 39 – 300 MIELEC ZA ROK 2010 Informację przygotowano na Sesję Rady Miejskiej w Mielcu 1.
Ustawa z dnia 27 lipca 2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego.
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
Narzędzia pomagające zwiększyć efektywność energetyczną
PODSTAWY PRAWNE KOSZTORYSOWANIA
Roboty dodatkowe, uzupełniające i zamienne
Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE NADZORU NAD WYROBAMI MEDYCZNYMI WPROWADZANYMI DO OBROTU I DO UŻYWANIA NA TERYTORIUM POLSKI Zgodnie z art ustawy z dnia 20 kwietnia.
Przekształcenie użytkowania wieczystego we własność Kwestię tę reguluje ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu użytkowania wieczystego we własność
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
II Krakowska Konferencja Młodych Uczonych
1 1.
Źródła prawa podatkowego
IV posiedzenie Grupy roboczej ds. energetyki
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji Stosowanie w praktyce art. 139 PT Materiał do dyskusji Warszawa, dnia 13 marca.
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
Tworzenie i organizacja banków
Działania operatora systemu przesyłowego na rzecz konkurencyjnego rynku energii Warszawa, 22 czerwca 2006 roku.
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
Przepisy określające wzajemne relacje pomiędzy ustawami na przykładzie art. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami Projekt jest.
ANALIZA CZYNNIKÓW DETERMINUJĄCYCH ROZWIĄZANIA
Mieszkania socjalne – uwarunkowania prawne
Podatki Vat.
Dodatek energetyczny Ustawą z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 984) wprowadzony.
Zwolnienie z VAT na fakturze
FAKTURY VAT 2014 Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku
Założenia do projektu ustawy o czasie pracy maszynistów
KONTRAKTY RÓŻNICOWE W POLSKIM PORZĄDKU PRAWNYM dr JERZY BAEHR
PAWEŁ SOBOTKO Ponadzakładowy układ zbiorowy pracy w szkolnictwie wyższym. Ewolucja regulacji prawnej.
Informacja dotycząca spełnienia warunku ex ante 4.1 i 4.2
GŁÓWNY URZĄD MIAR ul. Elektoralna 2, Warszawa, tel , fax ,
Instrukcja Ruchu i Eksploatacji Sieci Przesyłowej PSE-Operator S.A.
USTAWA O ODNAWIALNYCH ŹRÓDŁACH ENERGII
Ul. Basztowa 22, Kraków tel , fax NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA [ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej.
Poświadczanie dokumentów w KPA
Prawo własności przemysłowej? Prawo mienia przemysłowego? Prawo dóbr przemysłowych? Dz.U USTAWA z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej.
Reglamentacja procesu budowy
 Art Jeżeli liczba zmian w ustawie jest znaczna lub gdy ustawa była wielokrotnie uprzednio nowelizowana i posługiwanie się tekstem ustawy może.
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
Ordynacja podatkowa Przepisy ogólne. Praktyczne i teoretyczne przesłanki wyodrębnienia gałęzi prawa podatkowego. O wyodrębnieniu danej gałęzi decydują.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Repozytorium Transakcji w KDPW Warszawa, 8 listopada 2012.
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
PRAWA RZECZOWE - pojęcie, charakter, przedmiot. w znaczeniu przedmiotowym - prawo rzeczowe oznacza zbiór przepisów regulujących formy korzystania z rzeczy,
UCIEPŁOWNIENIE MIASTA WOJKOWICE
Ul. Wszystkich Świętych 1
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
Tworzenie i stosowanie prawa
Konstytucyjny system źródeł prawa
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
PRAWA RZECZOWE - pojęcie, charakter, przedmiot
Rządowa administracja zespolona w administracji
Kontrole okresowe przewodów kominowych.
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Umowy przenoszące prawa
USTAWA O PRZEKSZTAŁCENIU PRAWA UŻYTKOWANIA WIECZYSTEGO GRUNTÓW ZABUDOWANYCH NA CELE MIESZKANIOWE W PRAWO WŁASNOŚCI TYCH GRUNTÓW Istotne rozwiązania.
Zapis prezentacji:

METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń Prezentacja pt.: Rozliczanie kosztów zużycia wody i energii cieplnej w budownictwie mieszkaniowym METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

Stan obecny opomiarowania METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń Szacuje się, że system indywidualnego rozliczania wody i ciepła wdrożono w ok. 70% wielorodzinnych budynkach mieszkalnych, a w ok. 20% budynkach następuje rozliczenie kosztów ciepła z wykorzystaniem podzielników kosztów centralnego ogrzewania. Budynki jednorodzinne i zagrodowe przyłączone do instalacji wodociągowych opomiarowane są w 100% w wodomierze, a te które korzystają z dostaw ciepła z sieci ciepłowniczych w przytłaczającej ilości opomiarowane są ciepłomierzami. METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń Regulacje prawne METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń Wyposażenie budynków w przyrządy pomiarowe oraz w inne urządzenia niezbędne do indywidualnego rozliczania zużycia wody i ogrzewania poszczególnych lokali mieszkalnych określają przepisy rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 14 grudnia 1994 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (tekst jednolity Dz. U. z 1999 r. Nr 15, poz. 140). (przepisom tym muszą odpowiadać budynki, które zostały zrealizowane na podstawie decyzji o pozwoleniu na budowę wydanej po dniu 31 marca 1995 r. Budynki wykonane przed tą datą powinny spełniać wymagania określone odpowiednimi przepisami obowiązującymi w czasie ich realizacji.). METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

Przyrządy pomiarowe Definicje METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń Mówiąc o przyrządach pomiarowych należy pod tym pojęciem rozumieć przyrządy, których definicja została określona wart. 6 ust. 2 ustawy z dnia 3 kwietnia 1993 r. - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 55, poz. 248 z późn. zmianami). "Art. 6. 2. Przyrządami pomiarowymi są, w rozumieniu ustawy, urządzenia techniczne przeznaczone do dokonywania pomiarów lub do odtwarzania wartości danej wielkości fizycznej." Zasady i zakres stosowania przyrządów pomiarowych określają niżej przytoczone przepisy art. 2 tej ustawy. METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń We wszystkich dziedzinach życia publicznego do wyrażania wartości wielkości fizycznych należy stosować jednostki miar określone w ustawie. Wartości wielkości, o których mowa w ust. 1, powinny być wyznaczane przy użyciu przyrządów pomiarowych odpowiadających warunkom określonym w ustawie. Przyrządy pomiarowe, w tym również przyrządy używane do pomiarów zużycia wody i ciepła w budownictwie, podlegają jednej z form kontroli metrologicznej organów administracji miar: legalizacji, uwierzytelnienia, zatwierdzenia typu. METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń Legalizacja jest sprawdzeniem, stwierdzeniem i poświadczeniem przez organ administracji miar, że przyrząd pomiarowy spełnia wymagania przepisów metrologicznych i może być stosowany w obrocie publicznym. Dowodem legalizacji jest cecha legalizacyjna umieszczona na przyrządzie albo świadectwo legalizacji. Wzory cech legalizacyjnych określa Prezes Głównego Urzędu Miar. METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń Legalizacji podlegają, określone przepisami zarządzenia nr 1 Prezesa Głównego Urzędu Miar z dnia 3 stycznia 1994 roku w sprawie określenia przyrządów pomiarowych podlegających legalizacji, warunków i trybu zgłaszania tych przyrządów do legalizacji oraz określania wzorów cech legalizacyjnych (Dz. Urz. Miar i Probiernictwa Nr l, poz. 1 i z 1995 roku Nr 4, poz. 26 oraz Nr 5, poz. 80) przyrządy pomiarowe stosowane: w obrocie publicznym do wyznaczania ilości albo jakości rzeczy lub usług w celu uzyskania prawidłowej podstawy do rozliczeń, przy produkcji i badaniu środków leczniczych, przy czynnościach urzędowych. METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń W świetle ww. Zarządzenia (z późniejszymi zmianami) do grupy przyrządów pomiarowych będących w obrocie publicznym i podlegających legalizacji zalicza się: wodomierze ciepłomierze Do grupy tej nie zalicza się podzielników kosztów centralnego ogrzewania. METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń Obowiązek przedstawienia do legalizacji lub uwierzytelnienia ciąży na: producencie przyrządu pomiarowego (wprowadzanie przyrządów do sprzedaży), użytkowniku przyrządu pomiarowego (strona biorąca udział w transakcji rozliczeniowej, która otrzymuje należności za ilość towarów i usług określonych na podstawie wskazań przyrządu pomiarowego, np.: Zarządca budynku), wykonawcy naprawy przyrządu. METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń Cecha legalizacyjna traci ważność przed upływem okresu ustawowego w przypadku: uszkodzenia przyrządu pomiarowego uszkodzenia cechy legalizacyjnej albo którejkolwiek z cech urzędu (zabezpieczających) stwierdzenia, że błędy wskazań przyrządu pomiarowego przekraczają błędy graniczne dopuszczalne Sprawdzenie poprawności wskazań przyrządu pomiarowego dokonuje się po zamontowaniu go na stanowisku(-ach) pomiarowym(-ych), posiadającym(-ych) aprobatę typu GUM i określeniu błędów jego wskazań przy wymaganych parametrach. METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

Przyrządy pomiarowe Okresy ważności legalizacji WODOMIERZE METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń Określone są w Przepisach Metrologicznych o Licznikach Do Wody (Wodomierzach) będących załącznikiem do zarządzenia nr 102 Prezesa Głównego Urzędu Miar z dnia 28 sierpnia 1995 r. ze zmianami wprowadzonymi Zarządzeniem nr 50 Prezesa GUM z dn. 15 listopada 1999r. Okresy ważności legalizacji wynoszą: 61 miesięcy- dla wodomierzy do wody zimnej o nominalnym strumieniu objętości mniejszym lun równym 10 m3/h 49 miesięcy - dla wodomierzy do wody ciepłej lub gorącej o nominalnym strumieniu objętości mniejszym lub równym 10 m3/h 49 miesięcy – dla wodomierzy do wody zimnej, cieplej lub gorącej o nominalnym strumieniu objętości większym od 10 m3/h Dowodem legalizacji jest cecha legalizacyjna umieszczona na wodomierzu: cecha właściwego urzędu Cecha legalizacyjna roczna i cecha legalizacyjna miesięczna METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń Okres legalizacji wodomierzy zalegalizowanych przed 1 stycznia 2000r. liczy się do dnia 1 stycznia tego roku, w którym legalizacja została dokonana i wynosi: 5 lat- dla wodomierzy do wody zimnej o nominalnym strumieniu objętości mniejszym lun równym 10 m3/h 4 lata- dla wodomierzy do wody ciepłej lub gorącej o nominalnym strumieniu objętości mniejszym lub równym 10 m3/h 4 lata – dla wodomierzy do wody zimnej, cieplej lub gorącej o nominalnym strumieniu objętości większym od 10 m3/h METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

Przyrządy pomiarowe Okresy ważności legalizacji CIEPŁOMIERZE METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń Obowiązek legalizacji ciepłomierzy wprowadzono od 1 lipca 2000r. Okres ważności cechy legalizacyjnej dla ciepłomierzy określony jest w Przepisach Metrologicznych o Ciepłomierzach do wody będących załącznikiem do Zarządzenia nr 1 Prezesa Głównego Urzędu Miar z dnia 8 stycznia 1999 r. z późniejszymi zmianami (Dz. U. M i P. z 29 grudnia 1999r. i 14 marca 2000r.) i wynosi 61 miesięcy. Postanowienia przejściowe: q    ciepłomierze zamontowane do 30 czerwca 2000r. Muszą zostać zalegalizowane do 31 grudnia 2004r. q    ciepłomierze nie zamontowane, a wprowadzone do sprzedaży do 30 czerwca 2000r. muszą zostać zalegalizowane do 31 czerwca 2001r. q    ciepłomierze zamontowane przed 1 stycznia 1994r. nie podlegają legalizacji i mogą znajdować się w obrocie publicznym do 31 grudnia 2004r. METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń Ciepłomierz uważa się za zalegalizowany, jeżeli wszystkie jego części składowe (przetwornik przepływu, przelicznik wskazujący i para czujników temperatury) zostaną zalegalizowane. Sprawdzenie poprawności wskazań poszczególnych części składowych ciepłomierza dokonuje się na stanowiskach pomiarowych, posiadających aprobaty typu GUM. W przypadku legalizacji przetworników przepływu do 30 czerwca 2001r. dopuszcza się ich badanie wodą zimną (zgodnie z Zarządzeniem nr 2 Prezesa GUM z dnia 8 stycznia 1999 r. oraz Zarządzeniem nr 22 z 28 lipca 2000r.) Do naniesienia cechy legalizacyjnej upoważnieni są pracownicy GUM. METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

Rozliczanie kosztów zużycia wody i ciepła METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń Problematyka związana z rozliczaniem kosztów zużycia wody i ciepła nie jest uregulowana jednolicie. W niektórych ustawach oraz przepisach wykonawczych wydanych na ich podstawie problematyka ta jest regulowana częściowo i w sposób ogólny. Najważniejszym aktem prawnym regulującym stosunki cywilno-prawne między osobami fizycznymi i osobami prawnymi w zakresie rozliczania kosztów jest ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późniejszymi zmianami). W tym miejscu warto przytoczyć niektóre przepisy regulujące problematykę sprzedaży (w tym między innymi sprzedaży i rozliczeń zużycia wody i ciepła): METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń Art. 547 § 1. Jeżeli ani z umowy, ani z zarządzeń określających cenę nie wynika, kogo obciążają koszty wydania i odebrania rzeczy, sprzedawca ponosi koszty wydania, w szczególności koszty zmierzenia lub zważenia, opakowania, ubezpieczenia za czas przewozu i koszty przesłania rzeczy, a koszty odebrania ponosi kupujący. § 2. Jeżeli rzecz ma być przesłana do miejsca, które nie jest miejscem spełnienia świadczenia, koszty ubezpieczenia i przesłania ponosi kupujący. § 3. Koszty nie wymienione w paragrafach poprzedzających ponoszą obie strony po połowie. METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń Postanowienia w/w artykułu mają charakter dyspozytywny, a więc jak wynika z treści § 1 będą miały zastosowanie wówczas, gdy strony nie umówiły się inaczej co do kosztów wydania rzeczy lub nie zostało to odmiennie uregulowane rozporządzeniami określającymi cenę lub w przepisie szczególnym. METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń Koszty wydania rzeczy obciążają po myśli § 1 sprzedawcę. Koszty wydania wskazane są przykładowo. Należą do nich koszty: zmierzenia lub zważenia, opakowania, przesłania, ubezpieczenia na czas przewozu (dwa ostatnie tylko wówczas, gdy strony określiły miejsce wydania inne niż siedziba lub miejsce zamieszkania sprzedawcy), a także m. in. nie wymienione w powołanym przepisie koszty zapewnienia koniecznych warunków organizacyjnych związanych z wydaniem, a umożliwiających odbiór. METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń Art. 555. Przepisy o sprzedaży rzeczy stosuje się odpowiednio do sprzedaży energii oraz do sprzedaży praw. Artykuł ten zawiera normę odsyłającą, którą ustawodawca nakazuje odpowiednie stosowanie przepisów o sprzedaży rzeczy do sprzedaży energii i praw. Przez energie należy rozumieć, po myśli art. 555, wszelkie rodzaje lub postacie energii, które mogą być przedmiotem obrotu (energia elektryczna, niezależnie od źródła jej wytworzenia, energia cieplna, gaz, woda itp.). Zindywidualizowanie przedmiotu świadczenia i jego wydanie następuje w drodze zastosowania odpowiednich urządzeń pomiarowych będących w obrocie publicznym (liczniki energii elektrycznej, ciepłomierze, gazomierze, wodomierze itp.). METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

System rozliczenia zużycia wody według podziału majątkowego METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

Zawór za wodomierzem budynkowym Zawór za wodomierzem mieszkaniowym Granicę podziału majątkowego i granicę podziału obowiązków w zakresie eksploatacji instalacji i urządzeń wodociągowych stanowią zawory główne za wodomierzem. Miejsce to jest równocześnie miejscem dostarczenia wody. Dla budownictwa wielorodzinnego Dostawca wody Zarządca budynku (-ów) Zarządca budynku (-ów) Odbiorca wody (lokator) Zarządca budynku (-ów) Lokator (odbiorca wody) Dostawca wody Zawór za wodomierzem budynkowym Zawór za wodomierzem mieszkaniowym METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń Powyższy schemat zdominował na dzień dzisiejszy system rozliczeń zużycia wody w budownictwie mieszkaniowym. Generuje on konflikt na łączu dostawca wody – zarządca budynku(-ów) – odbiorca wody, wynikający z powstających różnic pomiędzy sumą wskazań wodomierzy mieszkaniowych, a wodomierzem węzłowym (dalej nazywanym domowym). Konflikt pogłębia się także z racji nieprzestrzegania okresów ponownej legalizacji wodomierzy, zarówno na podłożu ekonomicznym jak i formalno prawnym. METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń Właściciel (najemca) domu jednorodzinnego jest traktowany przez dostawcę wody jako partner, zawierana jest z nim umowa na dostawę wody i jako podmiot umowy może negocjować jej warunki. Zużycie wody jest rozliczane na podstawie wskazań wodomierza domowego (który jest własnością dostawcy) oraz ceny określonej umową. Koszt dokonania rozliczenia jest wkalkulowany w cenę wody i jest ponoszony przez jego dostawcę. METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń Lokator mieszkania w budynku wielorodzinnym, niezależnie od statusu jego własności nie jest podmiotem umowy. Umowa jest zawierana pomiędzy zarządcą budynku i dostawcą. Dostawca wody na ogół wykorzystuje pozycję naturalnego monopolisty na miejscowym rynku i dyktuje warunki umowne. Zarządca budynku jest zmuszony obciążać użytkowników lokali dodatkowymi kosztami eksploatacyjnymi wg wewnętrznych umów. METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń Brak jakichkolwiek regulacji prawnych dotyczących systemu rozliczeń zużycia wody, niespójność prawa spółdzielczego i prawa o zaopatrzeniu w wodę oraz brak tradycji w rozliczaniu wody w budownictwie mieszkaniowym spowodowało powstawanie wielu algorytmów rozliczeń przyjmowanych w umowach i regulaminach wewnętrznych. METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń Zasady rozliczenia kosztów ciepła według przepisów Prawa energetycznego METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń Trybunał Konstytucyjny wyrokiem z dnia 26 października 1999 r. sygn. Akt K.12/99 (Dz. U. z 1999 r. Nr 91, poz. 1042) stwierdził niezgodność art. 46 ustawy Prawo energetyczne z art. 92 ust 1 Konstytucji RP. Wyrok ten wymusił zmiany w tej ustawie i przepisach wykonawczych do niej. METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń W związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego została ustanowiona ustawa z dnia 26 maja 2000 r. o zmianie ustawy - Prawo energetyczne (Dz. U. Nr 48, poz. 555). Wydano także kilka przepisów wykonawczych uwzględniających zmiany wprowadzone tą ustawą, w tym między innymi, rozporządzenia Ministra Gospodarki regulujące: szczegółowe warunki przyłączenia podmiotów do sieci ciepłowniczych, obrotu ciepłem, świadczenia usług przesyłowych, ruchu sieciowego i eksploatacji sieci oraz standardów jakościowych obsługi odbiorców (z dnia 11 sierpnia 2000 r, Dz. U. Nr 72, poz. 845), szczegółowe zasady kształtowania taryf oraz zasady rozliczeń w obrocie ciepłem (z dnia 12 października 2000 r.; Dz. U. Nr 96, poz. 1053). METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń Przepisy powyższych rozporządzeń, określają między innymi, zasady zawierania umów pomiędzy przedsiębiorstwami energetyki cieplnej, a odbiorcami ciepła, w tym z innymi osobami albo jednostkami organizacyjnymi na podstawie odrębnej umowy. Nie zawierają natomiast regulacji odnoszących się do rozliczeń kosztów ciepła dostarczanego do lokali w budynku wielorodzinnym, w relacji zarządca (administrator) budynku – najemca (właściciel) lokalu. METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń Podobnie jak w przypadku rozliczania zużycia wody, także w systemie indywidualnych rozliczeń zużycia ciepła przedsiębiorstwa energetyki cieplnej zawierają umowy na dostawę ciepła z właścicielami oraz zarządcami budynków. W budownictwie wielorodzinnym system rozliczeń ciepła określają wewnętrzne regulacje. Tylko nieliczne przedsiębiorstwa energetyki cieplnej do zakresu świadczonych usług zaliczają rozliczanie kosztów dostarczania ciepła do lokali oraz inkaso należności. METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń Problematyka zasad rozliczania kosztów centralnego ogrzewania nie jest aktualnie uregulowana przepisami prawa. METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

Umowy i regulaminy wewnętrzne METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń Zastosowanie w budownictwie mieszkalnym wodomierzy, ciepłomierzy i podzielników kosztów centralnego ogrzewania w sposób naturalny wymusza wdrożenie systemu indywidualnych rozliczeń zużycia wody i kosztów ogrzewania. Często regulacje odnoszące się do niektórych problemów rozliczeń zużycia wody i kosztów energii cieplnej były wymuszane aktami prawnymi (decyzjami lub rozporządzeniami Ministra Finansów). METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń W oparciu o takie regulacje, w celu ujednolicenia zasad funkcjonowania systemu indywidualnych rozliczeń zużycia wody i ciepła w zasobach danego zarządcy, określane są "regulaminy", "zasady rozliczania kosztów" itp. Celem tych uregulowań jest ustalenie warunków obciążania użytkowników lokali w budynkach mieszkaniowych kosztami, które zgodnie z przepisami art. 547 Kodeksu cywilnego powinny obciążać dostawcę i być składnikiem jego kosztów uzasadnionych, kształtujących cenę usługi. METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń Podstawą prawną dla ustanowienia tych regulacji w przypadku spółdzielni mieszkaniowych są przepisy ustawy „Prawo spółdzielcze”, a w przypadku innych form własności zasobów mieszkaniowych, przepisy innych stosownych ustaw. W praktyce "regulaminy", o których mowa są opracowywane dla różnych zarządców budynków przez różne osoby i przewidują rozmaite bardzo zróżnicowane rozwiązania danego problemu. METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń W przypadku rozliczeń kosztów centralnego ogrzewania z wykorzystaniem podzielników kosztów, które oferowane są przez specjalistyczne firmy zawierane są umowy z daną firmą, która zobowiązuje się do rozliczenia kosztów ciepła. Firma taka jest zwykle właścicielem systemu rozliczeniowego. Typ (marka) podzielnika oraz system rozliczeń jest zwykle chroniony patentem. METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń Firma rozliczeniowa zazwyczaj oferuje usługę polegającą na: montażu i wymianie podzielników kosztów, dokonywaniu odczytu wskazań podzielników, eksploatacji urządzeń, sporządzaniu rozliczeń i rachunków dla indywidualnych odbiorców, załatwianiu interwencji indywidualnych odbiorców. METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń Firmy rozliczeniowe zwykle rozszerzają swoje usługi o analogiczny zakres odnoszący się do wody zimnej oraz centralnej ciepłej wody użytkowej. Koszt usługi świadczonej przez firmę rozliczeniową zwykle obciąża koszty działalności zarządcy budynku jest zaliczany w ciężar opłat eksploatacyjnych. Podstawą prawną do działania firmy rozliczeniowej na terenie zasobów konkretnego zarządcy jest stosowna umowa o rozliczanie kosztów zużycia wody i ciepła zawierana pomiędzy zarządcą a firmą. METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń W przypadku rozliczeń zużycia wody w oparciu o wskazania wodomierzy, będących w świetle prawa przyrządami pomiarowymi w obrocie publicznym wewnętrzne umowy regulują podział dodatkowych kosztów (koszty: przyrządów pomiarowych, ich montażu i eksploatacji, w tym podział różnicy ujemnych bilansów wskazań sumy wodomierzy mieszkaniowych względem wodomierza domowego, legalizacji oraz rozliczania), doliczając te koszty do opłat eksploatacyjnych. METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń Wadą systemu indywidualnych rozliczeń był i jest nadal brak uregulowań prawnych dotyczących szczegółowych problemów związanych z rozliczeniami. Problemy, o których mowa zwykle związane są z: METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń zasadami dokonywania rozliczeń oraz inkasa należności (zwykle zasady te proponowane są przez firmy rozliczeniowe i bazują na systemie prawnym obowiązującym w kraju macierzystym danej firmy), zasadami dokonywania rozliczeń w przypadkach nietypowego wyposażenia lokali i budynku w urządzenia służące do rozliczeń, warunkami i zasadami użytkowania przyrządów pomiarowych, prawami własności do tych przyrządów, legalizacją przyrządów pomiarowych. METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

PODSUMOWANIE I WNIOSKI METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

W podsumowaniu można stwierdzić, że w budownictwie mieszkaniowym wielorodzinnym są stosowane niżej wymienione systemy rozliczeń kosztów wody i centralnego ogrzewania: METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń Ryczałtowy, w którym za podstawę rozliczeń zużycia wody przyjmuje się ilość wody wyrażoną w [m3] na osobę/miesiąc, a za zużyte ciepło powierzchnię użytkową mieszkań wyrażoną w [m2]. METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń Opomiarowany, W przypadku rozliczeń zużycia wody podstawą rozliczeń są wskazania wodomierzy domowych i mieszkaniowych. Powstające różnice dzielone są na poszczególne mieszkania i zaliczane są w poczet kosztów eksploatacyjnych. Ilość ciepła dostarczanego do budynku jest mierzona za pomocą ciepłomierza, a koszt zużytej energii cieplnej określany jest według taryfy dwuczłonowej (lub wieloczłonowej). Koszt ten jest następnie dzielony na poszczególne mieszkania według wskazań podzielników kosztów. Odmianą systemu opomiarowanego jest zastosowanie indywidualnych ciepłomierzy dla poszczególnych mieszkań. METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń Wielkość zasobów mieszkaniowych wyposażonych w wodomierze, ciepłomierze i/lub w podzielniki kosztów oraz utrzymujące się tempo ich przyrostu ilościowego sprawiają, że potrzeba prawnego uregulowania zasad rozliczeń kosztów zużycia wody i ciepła staje się nagląca. METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń Skutki braku regulacji prawnych problematyki rozliczeń za zużycie wody i ciepła w budownictwie mieszkaniowym, to między innymi: narastające w społeczeństwie zniechęcenie do stosowania w budownictwie mieszkaniowym rozwiązań racjonalizujących oszczędzanie wody i ciepła, coraz częściej pojawiające się występowanie w indywidualnych przypadkach rażących nieprawidłowości w rozliczeniach zużycia wody i kosztów ogrzewania, METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń narastanie chaosu w sferze opłat za zużycie wody i kosztów ciepła oraz narastanie zaległości w opłatach czynszowych, pojawienie się odczucia niemocy w indywidualnych przypadkach subiektywnych i obiektywnych nadużyć związanych z rozliczaniem zużycia wody i kosztów ogrzewania, wynikającego z braku organu posiadającego autorytet, właściwego w tych sprawach. METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń W celu uporządkowania przedmiotowej problematyki, pożądane byłoby uchwalenie przez Sejm RP ustawy regulującej zasady świadczenia i korzystania z usług komunalnych. METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń Ustawa taka mogłaby zawierać upoważnienia dla właściwych ministrów do uregulowania zasad użytkowania przyrządów pomiarowych i zasad rozliczeń kosztów, w taki sposób aby, koszty dostaw ciepła i wody były sprawiedliwie rozłożone pomiędzy podmioty będące w obrocie publicznym. Jednocześnie ustawa powinna zawierać przepisy wprowadzające korekty do obowiązujących aktualnie ustaw, których celem byłoby wyeliminowanie z tych ustaw przepisów powodujących zniechęcenie dla idei racjonalizacji użytkowania energii cieplnej i zużycia wody w budownictwie mieszkaniowym. METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń Dalsze utrzymywanie stosowanych obecnie praktyk w tym zakresie, zagraża całkowitym zniechęceniem społeczeństwa do idei oszczędzania energii i wody i może spowodować, iż inwestowanie w przedsięwzięcia prooszczędnościowe w budownictwie mieszkaniowym zostanie pozbawione sensu. METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

KONIEC Dziękuję za uwagę METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń

METRON Fabryka Zintegrowanych Systemów Opomiarowania i Rozliczeń