KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
Co to właściwie jest? Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji między jej uczestnikami.
RODZAJE KOMUNIKACJI Na podstawie sposobu przekazu informacji wyróżniamy 2 podstawowe typy komunikacji:
Jej nośnikami mogą być np *gesty *mimika twarzy *obrazy *dźwięki *teksty
KOMUNIKACJA WERBALNA Polega ona na przekazywaniu informacji z użyciem języka naturalnego, czyli mowy jako nośnikiem danych.
Model komunikacji Do aktu komunikacji dojdzie jedynie wtedy, gdy spełnione zostaną następujące warunki: *informacja zostanie przekazana w języku zrozumiałym dla obu komunikujących się stron, *zaistnieje skuteczny nośnik tej informacji, *przekaz pozostanie czysty od zniekształceń przez czynniki zewnętrzne (tzw. szum), *przekaz spotka się z odbiorem, *informacja w założeniu będzie przeznaczona dla danego odbiorcy.
Bariery komunikacyjne Bariery komunikacyjne to czynniki, które utrudniają zrozumienie przekazu zawartego w wypowiedzi (o charakterze fizycznym i psychologicznym). Mogą to być: *utrudnienia percepcyjne *wybiórczość uwagi *brak umiejętności decentracji (przyjęcie perspektywy rozmówcy) różnice kulturowe *stereotypy (chętniej słuchamy osób o wysokim statusie społecznym) samopoczucie
NAJPOPULARNIEJSZE METODY KOMUNIKACJI KIEDYŚ I DZIŚ
Listy Niegdyś przenoszone przez posłańców, dzisiaj przez nowoczesny system pocztowy.
Telegraf elektryczny Wynalezienie prądu elektrycznego umożliwiło przesyłanie informacji teksowych bez potrzeby kontaktowania się twarzą w twarz.
Telefon Rozwinięcie idei telegrafu, umożliwił przesyłanie dzwięków na odległość.
Telewizja Kolejna ewolucja telekomunikacji umożliwiłą przesyłanie obrazu (początkowo bez, a później z dźwiękiem).
SMS Rozwój telefonów komórkowych umożliwił nową, krótką formę komunikacji za pomocą wiadomości tekstowych.
Internet Wraz z rozpowszechnianiem komputerów i ich udoskonalaniem, stworzono globalną sieć, niewyczerpany magazyn informacji oraz sposób komunikacji-najpierw poprzez pocztę elektroniczną, potem przez aplikacje takie jak Gadu-Gadu i Skype, a aktualnie serwisy społecznościowe.
4 metody skutecznej komunkacji
Aktywne słuchanie Parafrazowanie Precyzowanie Informacja zwrotna
Czyli słuchanie z nastawieniem na próbę zrozumienia emocji rozmówcy Słuchanie empatyczne Czyli słuchanie z nastawieniem na próbę zrozumienia emocji rozmówcy
Nie ocenia się rozmówcy, by osądy nie zasłaniały nam naszego rozmówcy
Słuchanie świadome Zwracanie uwagi na integrację słów i emocji
Dziękuję za uwagę