EWA JAROSZ UNIWERSYTET ŚLĄSKI Działania wobec zjawiska krzywdzenia dziecka w rodzinie – znaczenie i podstawowe założenia.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Warszawski System Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
Advertisements

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Zintegrowany system informacji warunkiem skutecznej aktywizacji zawodowej Osób Niepełnosprawnych 15 grudnia 2011 r.
Jak zapewnić pacjentom chorym na nowotwory prawo do głosu?
LOKALNA KOALICJA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW PRZEMOCY W RODZINIE
PRZYJACIEL RODZINY CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA!
WYDZIAŁ PREWENCJI KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI W GDAŃSKU
na rzecz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
DZIAŁANIA WOJEWODY MAŁOPOLSKIEGO W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE JERZY SZCZEPANIEC Wydział Polityki Społecznej.
Centrum Profilaktyki i Edukacji Społecznej PARASOL
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Miejsce psychoedukacji w systemie leczenia schizofrenii
Podstawy prowadzenia działań profilaktycznych- najważniejsze obszary i strategie Opr. w MOTiR ETAP w Białymstoku w ramach projektu „Szkoła dobrego wyboru”
Europejskie standardy w zakresie zwalczania przemocy wobec kobiet.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Diagnoza środowisk zagrożonych przemocą i uzależnieniami
Reakcje rodziny na kryzys spowodowany chorobą psychiczną
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach ul. M. Reja 67 B.
LOKALNY SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W TYCHACH
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. Korczaka w Kluczborku
ROGRAMY PROFILAKTYCZNE realizowane przez TKOPD w Lesznie
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
w praktyce pedagogicznej
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
Szkoła Promująca Zdrowie
Czym jest zdrowie?.
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
EWALUACJA LOKALNEGO SYSTEMU PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE - DOŚWIADCZENIA DOTYCZĄCE SPOSOBÓW POMAGANIA I NASILENIA STRESU POURAZOWEGO (PTSD) Z.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Podnoszenie kompetencji służb i przedstawicieli podmiotów realizujących działania z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie O BSZAR IV KPPP W R
INTEGRACJA = tworzenie więzi, łączenie w całość, proces KLASA DZIECKO.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
…metody rozwiązywania problemów [kryminalnych] społeczności lokalnych
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
ZDROWE ŁÓDZKIE Plan działań z zakresu profilaktyki chorób i promocji zdrowia dla województwa łódzkiego.
Mariola D. Wo ł oszyn. takie jak:  przemoc fizyczna  przemoc psychiczna/emocjonalna  zaniedbywanie  wykorzystywanie (wł. „nadużycie”, ang. abuse)
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „10 LAT USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE – HISTORIA, DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA” Jachranka, 14 – 15 grudnia.
Luk Zelderloo, Sekretarz Generalny EASPD Europejskie Stowarzyszenie Świadczeniodawców Usług dla Osób z Niepełnosprawnością
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
PRACA KOREKCYJNO – EDUKACYJNA Z OSOBAMI STOSUJĄCYMI PRZEMOC REFLEKSJE, UWAGI Z PRAKTYKI JERZY SZCZEPANIEC TARNOWSKI OŚRODEK INTERWENCJI KRYZYSOWEJ I WSPARCIA.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Jerzy Mellibruda POLSKA PRZEMOC DOMOWA Problemy i wyzwania OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA SPECJALISTYCZNYCH OŚRODKÓW WSPARCIA DLA OFIAR PRZEMOCY W RODZINIE.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Dobry Rodzic – Dobry Start. Dlaczego warto podejmować działania profilaktyczne skierowane do rodziców małych dzieci?
Aktywizacja zawodowa osób wykluczonych społecznie
Europejski Fundusz Społeczny -
Diagnoza zjawiska przemocy domowej na terenie powiatu świdnickiego
Program Pomocy Dziecku i Rodzinie
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
I FUNDACJA KONSTRUKTYWNEGO ROZWOJU
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Zapis prezentacji:

EWA JAROSZ UNIWERSYTET ŚLĄSKI Działania wobec zjawiska krzywdzenia dziecka w rodzinie – znaczenie i podstawowe założenia

Znaczenie podejmowania interwencji w sytuacje krzywdzenia dziecka w rodzinie – główne motywy: ► Poważne indywidualne i społeczne następstwa bezpośrednie i odległe skutki doświadczeń krzywdzenia w dzieciństwie np. zmiany neurofizjologiczne, które predysponują ofiary do agresji i posługiwania się przemocą (Teicher 2002, Glaser, 2006) ► Zasady demokracji i ochrona praw wszystkich obywateli. Podmiotowość dziecka. Poszanowanie praw dziecka ► Empiryczne dowody skuteczności terapii w minimalizowaniu zaburzeń u ofiar - np. ich tendencji do zachowań problemowych, do przestępczości seksualnej, oraz obiecujące wyniki różnych programów prewencyjnych i interwencyjnych wobec rodzin krzywdzących dzieci. Przemoc wobec dzieci można ograniczać, można jej zapobiegać!

Niektóre następstwa doświadczania krzywdzenia przez dzieci (za: Kendall-Tackett, 2002, 2004) oswajanie się z przemocą i uczenie się przemocyoswajanie się z przemocą i uczenie się przemocy radzenie sobie z problemami i stresem poprzez zachowania ryzykowne i dysfunkcyjne (w tym nadużywanie alkoholu i innych środków psychoaktywnych)radzenie sobie z problemami i stresem poprzez zachowania ryzykowne i dysfunkcyjne (w tym nadużywanie alkoholu i innych środków psychoaktywnych) przecenianie trudności a niedocenianie własnej skutecznościprzecenianie trudności a niedocenianie własnej skuteczności niezdolność do budowania konstruktywnych relacji społecznych, w tym wchodzenie w relacje z osobami, które wykorzystują innych oraz podatność na manipulacjeniezdolność do budowania konstruktywnych relacji społecznych, w tym wchodzenie w relacje z osobami, które wykorzystują innych oraz podatność na manipulacje niezdolność do zgodnego współżycia z innyminiezdolność do zgodnego współżycia z innymi nieumiejętność trafnego odczytywania komunikatów społecznychnieumiejętność trafnego odczytywania komunikatów społecznych tendencje do wchodzenia w relacje z osobami, które wykorzystują i krzywdzą innychtendencje do wchodzenia w relacje z osobami, które wykorzystują i krzywdzą innych rozwój zaburzeń osobowości i zaburzeń emocjonalnychrozwój zaburzeń osobowości i zaburzeń emocjonalnych rozwój zaburzeń kontroli zachowania i tendencji antyspołecznychrozwój zaburzeń kontroli zachowania i tendencji antyspołecznych rozwój postaw braku zaufania do innychrozwój postaw braku zaufania do innych wrogość do innych i świata, postrzeganie świata jako zagrażającegowrogość do innych i świata, postrzeganie świata jako zagrażającego

Skutki doświadczania krzywdzenia w dzieciństwie – wymiar zdrowotny (indywidualny i społeczny) - zmiany w budowie mózgu i zmiany neurofizjologiczne - palenie tytoniu - problemy alkoholowe - częstsze zapadanie na różne choroby - różne problemy zdrowotne, niedomagania i objawy chorobowe - częstsze korzystanie z opieki lekarskiej i zabiegów medycznych - choroby chroniczne, choroby serca, płuc i nowotwory - niepełnosprawności - otyłość - depresje - usiłowania samobójcze - ryzykowne zachowania seksualne i promiskuityzm seksualny - nadaktywność - zaburzenia pourazowe (PTSD)

Piramida znaczenia doświadczeń krzywdzenia w dzieciństwie (za Fellitti i inni, 1998)

Znaczenie zjawiska krzywdzenia dzieci KRZYWDZENIE DZIECI NASTĘPSTWA INDYWIDUALNE (Kendall-Tackett, 2002) behawioralnespołecznepoznawczeemocjonalne NASTĘPSTWA SPOŁECZNE PSYCHOSPOŁECZNEEKONOMICZNE

Krzywdzenie dzieci - wachlarz społecznych kosztów ekonomicznych ► ► Koszty działań formalnych wynikające z podejmowania interwencji przez służby policyjne ► ► Koszty pracy sądów ► ► Koszty pomocy prawnej (np. konsultacje, wsparcie procesowe) ► ► Koszty wyroków sądowych (nadzór, izolacja więzienna, nakaz opuszczenia lokalu, zakaz zbliżania się) ► ► Koszty pomocy społecznej ► ► Koszty dotyczące mieszkalnictwa (mieszkania, zasiłki mieszkaniowe, schroniska dla ofiar, ośrodki rehabilitacyjne dla sprawców) ► ► Koszt leczenia medycznego (leczenie urazów i chorób) ► ► Koszty psychoterapii ofiar i sprawców i inne koszty dotyczące zdrowia psychicznego ► ► Koszty zapewnienia opieki zastępczej ► ► Koszty wynikające z absencji spowodowanej problemami zdrowotnymi, ► ► Straty związane z mniejszą wydajnością w pracy

Specyfikacja społeczno-ekonomicznych kosztów krzywdzenia dzieci Specyfikacja społeczno-ekonomicznych kosztów krzywdzenia dzieci (według Brytyjskiego Ministerstwa Zdrowia) ► Koszty korzystania ze świadczeń publicznych: z wymiaru sprawiedliwości, policji, opieki zdrowotnej, pomocy społecznej, pomocy prawnej ► Koszty związane ze stratami w dochodach wskutek przerw w pracy (absencja chorobowa): dla pracowników- ofiar krzywdzenia, dla pracodawców, dla gospodarki ► Koszty związane z ludzkim bólem i cierpieniem (których nie obejmują wydatki na świadczenia zdrowotne)

Podstawowe założenia w zakresie współczesnej ochrony dzieci przed krzywdzeniem ► Organizowanie działań na różnych poziomach społecznych: ogólnospołecznym, lokalnym i indywidualnym (dziecka i rodziny) ► Organizowanie działań wobec „obszarów” o różnym stopniu zagrożenia zjawiskiem: profilaktyka pierwszorzędowa, wczesna interwencja, interwencje trzeciorzędowe ► Tworzenie systemu działań zintegrowanych wielosektorowych

Standardy działań (wg. regulacji i rekomendacji międzynarodowych) - Nastawienie na wczesną interwencję (wykrywanie) - Wnikliwa wielodyscyplinarna zespołowa diagnoza rodziny - Działania wielorodzajowe i zintegrowane - Dominacja działań pomocy i wsparcia nad restrykcjami. Stosowanie możliwie dyskretnych i mało intruzyjnych form. W sytuacji konieczności opieki zastępczej dążenie do reintegracji dziecka z rodziną - Empowerment – rozwijanie kompetencji rodziców i wzmacnianie ich by stali się lepszymi rodzicami i lepiej radzili sobie w życiu. Rozwijanie pozytywnego rodzicielstwa - Rozwijanie więzi pomiędzy rodziną a jej otoczeniem / społecznością - Dynamiczna oferta „usług” – dostosowana do zmieniających się potrzeb rodziny i dziecka - Longitudinalna praca z rodziną - Praca „małymi krokami” - Współpraca z rodziną – relacje podmiotowe, partnerskie, szacunek i respektowanie godności - Unikanie społecznej stygmatyzacji rodziny - Bezwzględna dezaprobata wszelkich form przemocy

Zintegrowane podejście wielosektorowe (uczestnicy): Konceptualizacja zjawiska jako rezultatu interakcji różnych czynników działających na różnych poziomach (indywidualnym, rodziny, otoczenia, ogólnospołecznym / państwowym) ► sektor zdrowotny ► sektor prawny ► sektor społeczny ► sektor edukacji ► organizacje pozarządowe i stowarzyszenia ► władze lokalne i sektor polityczny ► mass-media ► system opieki zastępczej ► społeczność wyznaniowa ► zaangażowane jednostki (obywatele)

Reguły współdziałania wielosektorowego ► Wzajemne zaufanie podmiotów (partnerów działań), wzajemny szacunek dla wiedzy i doświadczenia, wiara w pozytywne intencje innych podmiotów ► Podzielane przekonanie o sensie i niezbędności podejścia wielosektorowego ► Wspólna „filozofia” zjawiska oraz wspólnie realizowane wartości i cele działań ► Wzajemne rozpoznanie sił i ograniczeń, oraz potrzeb ► Poparcie ze strony instytucji macierzystych ► Rozwiązywanie nieuchronnych konfliktów ► Wspólne decyzje i odpowiedzialność za całość działań i ich efekty ► Odpowiedni lider współpracy ► Jasno określone cele i funkcje spotkań interdyscyplinarnych ► Okresowa ewaluacja pracy (autoocena i ocena zewnętrzna)