METODA PROJEKTÓW ZESPÓŁ SPORTOWYCH SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PROPOZYCJE ZAPISU Autorzy: Uczniowie należący do Samorządu Szkolnego.
Advertisements

W ramach akcji Szkoła z klasą Celem tego projektu było sprawdzenie ile uczniów naszej szkoły wywodzi się z Kresów Wschodnich i na ile ważne jest.
Czyli jak zrobić prezentację komputerową?
Zastosowanie osi symetrii i wielokątów w przyrodzie
Ekorozwój w naszym regionie – Szkolny ogródek Opracowali : Mateusz Gryczuk IIIB Jakub Wykrętowicz IIIB.
Małgorzata Pietroczuk
– poradnik dla babci i dziadka”
Zespół Szkół w Ostrowie Daniel Maliczowski & Paweł Wróbel.
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
Zastosowanie Internetu
15 marca 2006 roku Dzień Przedsiębiorczości Dagmara Wajszczyk Anna Walczak Kl. III LP w Zespole Ponadgimnazjalnych Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących.
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA RODZICÓW.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2012/2013.
ODYSEJA UMYSŁU.
Komunikacja interpersonalna
Operacjonalizacja problematyki badawczej
Raport z badań. Jeśli badania nie są należycie zakomunikowane, to wszelkie starania dotyczące zachowania procedur staja się bezużyteczne. Funkcje raportu:
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich OŚ IV PROW Mariusz Bednarz Grudzień 2007.
Elektronika cyfrowa Prezentacja Remka Kondrackiego.
PROJEKT WEDŁUG DILBERTA
Efekt cieplarniany jako skutek nadmiernej emisji CO 2 Wrzesień – Październik 2009 TWORZENIE SZKÓŁ DLA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU.
To jest bardzo proste  Lekcja nr 3
Moduł analiz systemu Uczniowie Optivum NET (UONET) Przykłady zastosowań
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
1. H ISTORIA NASZEGO RADIOWĘZŁA. W 2005r. w ramach projektu edukacyjnego Puchatek z inicjatywy dyrekcji szkoły i ówczesnego samorządu, podjęto działania.
Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród 120 uczniów naszej szkoły.
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Po co nam samorz ą d ? XVIII Sesja Sejmu Dzieci i MłodzieżySZKO Ł A DEMOKRACJI.
Debata samorządowa 2 kwietnia 2012 Temat: „JAK DZIAŁA I CO TO JEST SAMORZĄD SZKOLNY?” Demokracja znaczy: przestrzegać reguł gry, nawet jeżeli nie patrzy.
Debata- samorządność.. Samorząd Uczniowski to działająca w szkole instytucja, obejmująca całą społeczność uczniowską, niezależna od administracji oświatowej.
KODEKS 2.0 OPRACOWANY PRZEZ UCZNIÓW KLASY 2 B Powstały podczas debaty klasowej.
CZYTAM CO LUBIĘ W ramach projektu SZKOŁA Z KLASĄ 2.0.
Rok szkolny 2013/2014. Cel - promowanie i współtworzenie szkoły, która przygotowuje do życia w nowoczesnym świecie i wychowuje młodych ludzi na aktywnych.
Szkoła w chmurze.
Konteksty tworzenie programów nauczania. ZALECENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram.
Co każdy użytkownik komputera wiedzieć powinien
WYNIKI KONKURSU JĘZYKA NIEMIECKIEGO. KAŻDY Z UCZESTNIKÓW OTRZYMAŁ ZESTAW PUZZLI DO UŁOŻENIA.
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
ALGORYTMY.
W jakich sprawach uczniowie, a w szczególności samorząd powinien zabrać głos-czyli walczymy o swoje prawa Debata Plenarna.
ALGORYTM.
Technologię informatyczną wykorzystywana jest na tych zajęciach w dwojaki sposób: Przy użyciu płyt CD, które są jednym z elementów obudowy programu Matematyka.
W roku 2007/2008 nasza szkoła wzięła udział w programie Uczniowie z klasą w kategorii pomagam innym. W związku z tym powstały dwa projekty opracowane.
TUTORING Szkoła Podstawowa nr 93 im. Tradycji Orła Białego we Wrocławiu Rok szkolny 2010/ 2011.
SZKOLNA PLATFORMA EDUKACYJNA (SPE) to profesjonalne narzędzie służące do za­rządzania i wspomagania procesu kształcenia poprzez wykorzystanie nowoczesnych.
Prąd elektryczny.
Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy (rola badań marketingowych podczas rozwoju produktu: ) Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy.
Instalacja serwera WWW na komputerze lokalnym
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
HTML Podstawy języka hipertekstowego Damian Urbańczyk.
POSTER: rodzaje nawierzchni
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
Warsztaty C# Część 3 Grzegorz Piotrowski Grupa.NET PO
Par Jocelyne GIASSON Ch. 6 : Makroprocesy Czytanie ze zrozumieniem.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Kwalifikowanie wydatków c.d. ( najczęściej występujące problemy.
Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia! Ogólnopolski Konkurs CSR Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia!
Klasa Humanistyczno-Artystyczna
Psychologia w sprzedaży. Co wpływa na decyzje klienta? Załącznik do videocastu nr 2 Agata Matuszewska.
A NALIZA OSIĄGNIĘĆ III LO W K RAKOWIE - E DUKACYJNA W ARTOŚĆ D ODANA.
Ocenianie. 6 Ocenę celującą otrzymuje uczeń wówczas, jeżeli posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania w danej klasie, samodzielnie.
Temat 5: Elementy meta.
1. Celem naszych działań w roku szkolnym 2011 / 2012 będzie zwiększenie wyniku średniego naszej szkoły. 2. Zmniejszymy liczbę uczniów osiągających wynik.
Przyczyny, przejawy, skutki
Matmatura 2013; 2014; 2015; 2016; 2017…. p. Katarzyna Misztal z uczniami klasy 2F: Monika Tobera Milena Ściana Radosław Stochmal KTO?
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
„Metody nauczania i oceniania w pracy młodego nauczyciela”.
Projekt eTwinning Europejskie partnerstwo szkół Projekt eTwinning Europejskie partnerstwo szkół
Egzamin zawodowy 2010 Zespół Szkół nr 1 im. Jana Pawła II Władysławowo, listopad 2009.
Zapis prezentacji:

METODA PROJEKTÓW ZESPÓŁ SPORTOWYCH SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH GIMNAZJUM NR 2 IM. JANA PAWŁA II W SKIERNIEWICACH

METODA PROJEKTÓW Metoda projektów pozwala na kształtowanie ZESPÓŁ SPORTOWYCH SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH – GIMNAZJUM NR 2 IM JANA PAWŁA II W SKIERNIEWICACH METODA PROJEKTÓW Metoda projektów pozwala na kształtowanie u uczniów wielu umiejętności związanych z podejmowaniem konkretnych działań: od fazy ich planowania i poszukiwania wsparcia (czasami także finansowego), aż po ich realizację i ocenę, a szczególnie takich umiejętności uniwersalnych jak:

umiejętność pracy w grupie, formułowanie problemów, ZESPÓŁ SPORTOWYCH SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH – GIMNAZJUM NR 2 IM JANA PAWŁA II W SKIERNIEWICACH umiejętność pracy w grupie, formułowanie problemów, formułowanie celów (projektów), planowanie i organizacja własnej pracy, korzystanie z różnych źródeł informacji, klasyfikowanie informacji z punktu widzenia celów (projektu), umiejętność integrowania wiedzy z różnych przedmiotów nauczania, krytyczne analizowanie informacji (ocena ich wiarygodności), zapisywanie i prezentowanie zebranych materiałów (w różnych formach), przygotowywanie i wyrażanie swoich opinii, słuchanie opinii wyrażanych przez innych członków grupy, podejmowanie decyzji grupowych, rozwiązywanie konfliktów, samoocena swojej pracy.

ZESPÓŁ SPORTOWYCH SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH – GIMNAZJUM NR 2 IM JANA PAWŁA II W SKIERNIEWICACH Ważne jest aby: projekty miały charakter interdyscyplinarny, a więc integrujący wiedzę przekazywaną w ramach różnych przedmiotów nauczania, większość decyzji związanych z realizacją projektu (łącznie z propozycją tematu) uczniowie powinni podejmować samodzielnie. Powoduje to, że uczniowie są, bardziej niż w wielu innych sytuacjach szkolnych, odpowiedzialni za skutki decyzji i ich wpływ na realizowane zadanie. Często oznacza to zwiększenie zaangażowania uczniów w pracę i kształtowanie pozytywnego stosunku do niej. Jest to istotne również dlatego, że tak naprawdę niewiele jest w sytuacjach szkolnych takich obszarów, na których uczniowie czuliby się naprawdę niezależni. W konsekwencji niewiele jest też okazji, aby kształtować ich poczucie odpowiedzialności. Najczęściej ze względu na swój rozmiar projekt realizowany jest w dłuższym okresie (kilka tygodni, semestr, rok) przez grupę uczniów (projekty grupowe, klasowe, międzyklasowe), choć istnieje wiele przykładów projektów indywidualnych.

Projekt charakteryzuje się tym, że: ZESPÓŁ SPORTOWYCH SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH – GIMNAZJUM NR 2 IM JANA PAWŁA II W SKIERNIEWICACH Projekt charakteryzuje się tym, że: ma określone cele i metody pracy, ma określone terminy realizacji całości oraz poszczególnych etapów, wyznaczone są osoby odpowiedzialne za jego realizację, znane są kryteria oceny, uczniowie mogą pracować indywidualnie, choć znacznie częściej zadania są realizowane w grupie, jego realizatorzy, czyli uczniowie, pracują w znacznym stopniu samodzielnie i na własną odpowiedzialność, rezultaty pracy prezentowane są publicznie (na ogół na forum klasy lub szkoły), założenia zawierające zwykle temat (albo obszar zagadnień, w obrębie którego szczegółowa decyzja należy do uczniów), cele, metody pracy, terminy i kryteria oceny są przygotowywane przez nauczyciela w formie tzw. kontraktu

Metoda projektów ma następujące zalety: ZESPÓŁ SPORTOWYCH SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH – GIMNAZJUM NR 2 IM JANA PAWŁA II W SKIERNIEWICACH Metoda projektów ma następujące zalety: rozwija samodzielność, samorządność i umiejętność współpracy i życia w grupie rówieśniczej, integruje ją, stymuluje rozwój poznawczy, emocjonalny i motoryczny, uwzględnia indywidualne potrzeby, zainteresowania i uzdolnienia, rozwija myślenie twórcze, wzmacnia motywację poznawczą, łączy w spójne całości treści rozbite w szkole na różne przedmioty nauczania.

ROLA NAUCZYCIELA PODCZAS REALIZACJI PROJEKTU ZESPÓŁ SPORTOWYCH SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH – GIMNAZJUM NR 2 IM JANA PAWŁA II W SKIERNIEWICACH ROLA NAUCZYCIELA PODCZAS REALIZACJI PROJEKTU Wybór tematu projektu na ogół ogranicza się do wskazania uczniom zakresu zagadnień, spośród których uczniowie wybierają szczegółowy temat precyzując go w miarę dokładnie Przygotowanie kontraktu jest to zadanie realizowane zwykle wyłącznie przez nauczyciela Zbieranie i opracowanie materiałów, wykonywanie projektu na tym etapie nauczyciel może służyć uczniom jako konsultant, częściej odpowiadając na ewentualne pytania i prośby niż z własnej inicjatywy ingerując w ich pracę; konsultacje mogą odbywać się regularnie a ich czas i miejsce powinny być określone w kontrakcie Prezentacja rola nauczyciela powinna ograniczyć się do podania czasu i ewentualnie formy prezentacji oraz szczegółów związanych z możliwym przearanżowaniem sali na ten czas, dostępnością środków audiowizualnych itp.; jeśli okaże się to konieczne, nauczyciel powinien także wpływać na atmosferę prezentacji i zachęcać uczniów do wzajemnego słuchania się Ocena od decyzji nauczyciela zależy czy zarezerwuje on ocenę do własnych kompetencji (opierając się na kryteriach zawartych w kontrakcie), czy też włączy do tej czynności uczniów (np. przez powołanie kilku­osobowego jury spośród nich itp.)

FAZY PRACY METODĄ PROJEKTÓW ZESPÓŁ SPORTOWYCH SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH – GIMNAZJUM NR 2 IM JANA PAWŁA II W SKIERNIEWICACH FAZY PRACY METODĄ PROJEKTÓW 1. Zainicjowanie projektu 2. Podział na grupy 3. Rozważenie propozycji tematów 4. Przydział tematów projektu- spisanie kontraktu 5. Realizacja projektu 6. Prezentacja projektu 7. Ocena projektów

1. Zainicjowanie projektu ZESPÓŁ SPORTOWYCH SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH – GIMNAZJUM NR 2 IM JANA PAWŁA II W SKIERNIEWICACH 1. Zainicjowanie projektu Na wstępie nauczyciel powinien powiedzieć uczniom, co to jest projekt, na czym polega nauczanie poprzez projekty, opowiedzieć o jakimś ciekawym projekcie wykonanym przez uczniów – zachęcić do pracy tą metodą. Dopiero po tym powinien przystąpić do zainicjowania projektów. Praktykowanych jest wiele sposobów zainicjowania tematów projektów. Mogą być one z powodzeniem stosowane w przypadku grupowego, klasowego jak i indywidualnego. Najbardziej typowe przykłady to:

ZESPÓŁ SPORTOWYCH SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH – GIMNAZJUM NR 2 IM JANA PAWŁA II W SKIERNIEWICACH Nauczyciel określa w sposób ogólny merytoryczne ramy projektu (np. określając jakiś obszar tematyczny- może to być dział programowy lub charakter planowanego przedsięwzięcia), a uczniowie sami w obrębie tych ram wybierają szczegółowe tematy. Nauczyciel sam określa pewną pulę tematów, natomiast uczniowie podzieleni na grupy wybierają sobie jeden spośród nich. Zaletą tego szczegółowego określenia tematów przez nauczyciela jest to, iż zachowuje on ściślejszą kontrolę nad ich związkiem z programem, który realizuje. Wadą jest to, że swoboda działania uczniów jest na tym etapie znacznie ograniczona.

rozpoczęcia projektów: ZESPÓŁ SPORTOWYCH SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH – GIMNAZJUM NR 2 IM JANA PAWŁA II W SKIERNIEWICACH Po określeniu obszarów tematycznych, konieczne jest podanie ramowego harmonogramu projektu, w którym powinny być określone następujące terminy: rozpoczęcia projektów: dobór grup, deklaracja do wykonania określonego tematu, - wykonania opisu projektu i planu pracy grupy, - spisania kontraktu, - wykonania projektu, - prezentacji projektu.

2. Podział na grupy ZESPÓŁ SPORTOWYCH SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH – GIMNAZJUM NR 2 IM JANA PAWŁA II W SKIERNIEWICACH Po zapoznaniu się uczniów z propozycjami dotyczącymi projektów i ich wstępnych decyzjach co do sprecyzowania tematu, uczniowie powinni utworzyć grupy, w których będą realizowali projekty (o ile jest to projekt grupowy). Skład grupy można ustalić w sposób bardzo różny. Można zaproponować uczniom, aby w ramach zaproponowanych obszarów tematycznych, na zasadzie „burzy mózgów” zgłosili tematy projektów, a następnie dobrali się w grupy realizujące określony temat- zgodnie ze swoimi zainteresowaniami i chęciami.

3. Rozważenie propozycji tematów ZESPÓŁ SPORTOWYCH SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH – GIMNAZJUM NR 2 IM JANA PAWŁA II W SKIERNIEWICACH 3. Rozważenie propozycji tematów Uczniowie po wstępnym rozeznaniu dotyczącym problematyki związanej z wybranym przez siebie projektem, dokonują opisu projektu- w ramach pracy domowej. Opis taki powinien zawierać: - szczegółowy temat projektu, - cele projektu, - przewidywana forma realizacji i prezentacji (model, odczyt, film, audycja, inscenizacja), - plan pracy grupy. - Opis uczniowie przedstawiają nauczycielowi. Nauczyciel razem z uczniami analizuje opis i dokonuje akceptacji zaproponowanych przez uczniów tematów. Może zasugerować pewne zmiany.

4. Przydział tematów projektu- spisanie kontraktu ZESPÓŁ SPORTOWYCH SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH – GIMNAZJUM NR 2 IM JANA PAWŁA II W SKIERNIEWICACH 4. Przydział tematów projektu- spisanie kontraktu Przydział tematu projektu, w celu nadania mu odpowiedniej rangi, powinien być przydzielony na piśmie w formie tzw. kontraktu. Kontrakt stanowi bowiem zobowiązanie grupy uczniów do wykonania projektu zgodnie z opisem projektu w określonym terminie, a nauczyciela do konsultacji i oceny projektu zgodnie z zawartymi w kontrakcie kryteriami oceny. Przygotowanie kontraktu jest bardzo ważnym zadaniem, którego realizacja należy do nauczyciela. Kontrakt powinien zawierać wszystkie informacje, które są niezbędne uczniom, aby mogli wykonać swoją pracę, czyli przygotować i zaprezentować projekt.

Każdy kontrakt powinien zawierać następujące elementy: ZESPÓŁ SPORTOWYCH SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH – GIMNAZJUM NR 2 IM JANA PAWŁA II W SKIERNIEWICACH Każdy kontrakt powinien zawierać następujące elementy: - temat projektu i jego cele, - forma wykonania projektu, - zadania dla poszczególnych członków grupy, - źródła, które powinni wykorzystać, - termin prezentacji oraz terminy konsultacji z nauczycielem, - co powinien zawierać raport, - możliwe sposoby prezentacji projektu i jej czas, - kryteria oceny projektu.

ZESPÓŁ SPORTOWYCH SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH – GIMNAZJUM NR 2 IM JANA PAWŁA II W SKIERNIEWICACH 5. Realizacja projektu Projekt powinien być wykonywany samodzielnie, nie powinna być hamowana inwencja i inicjatywa uczniów. Powinniśmy stworzyć takie warunki, aby częściowo uczniowie wykonali go w ramach godzin lekcyjnych (zainicjowanie projektu, wybór tematu, konsultacje), a w znacznym stopniu poza lekcjami w ramach pracy domowej. Końcowym efektem projektu powinien być: - raport- sprawozdanie z wykonania projektu, - konkretny wytwór- wystawa, plakat, fotografie, model, - prezentacja projektu- na forum klasy, szkoły itp., - dyskusja- uczniowie nie wykonujący projektu mogą zadawać pytania w celu wyjaśnienia wątpliwości.

ZESPÓŁ SPORTOWYCH SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH – GIMNAZJUM NR 2 IM JANA PAWŁA II W SKIERNIEWICACH 6. Prezentacja projektu Prezentacja jest finalnym etapem pracy uczniów, podczas którego muszą oni zaprezentować innym własną interpretację swojego tematu. Formę prezentacji powinni wybrać wykonawcy projektu, ale podstawowe jej ramy należy określić w kontrakcie. Możliwości prezentacji projektów: odczyt, wykład- w czasie lekcji, wystawa prac wykonanych przez uczniów z ich komentarzem, prezentacja problemu w formie inscenizacji, pokaz filmu video, prezentacja modelu, opracowanie broszury, itp.

7. Ocena projektów Ocenie powinno podlegać szereg elementów projektu: ZESPÓŁ SPORTOWYCH SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH – GIMNAZJUM NR 2 IM JANA PAWŁA II W SKIERNIEWICACH 7. Ocena projektów Ocenie powinno podlegać szereg elementów projektu: ocena projektu ( wybór tematu i jego ujęcie, realizacja zamierzonych celów, dobór dodatkowych źródeł informacji, pomysłowość, przedsiębiorczość, dodatkowe badania), ocena prezentacji (struktura prezentacji, komunikatywność, wizualizacja, pomysłowość), ocena raportu (układ opracowania, wykorzystanie komputera, ilustracje), ocena przebiegu pracy grupy (terminowość, podział prac w grupie, zaangażowanie).

PLAN SPRAWOZDANIA Z PROJEKTU ZESPÓŁ SPORTOWYCH SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH – GIMNAZJUM NR 2 IM JANA PAWŁA II W SKIERNIEWICACH PLAN SPRAWOZDANIA Z PROJEKTU 1. STRONA TYTUŁOWA Zawiera nazwę projektu, imię i nazwisko autora (autorów) oraz opiekuna (koordynatora), datę złożenia projektu, nazwę szkoły (instytucji), w której projekt zrealizowano. 2. PODZIĘKOWANIA (dla osób, instytucji i konsultantów mających wpływ na końcowy efekt projektu) 3. SPIS TREŚCI (sporządzony na końcu sprawozdania) 4. STRESZCZENIE PROJEKTU W skondensowanej formie (do jednej strony A4) przedstawia cele, warunki i podstawowe wnio­ski płynące z projektu oraz uwypuklać jego osiągnięcia) 5. WSTĘP A. Warunki projektu Określa się cel, temat i czas wykonania projektu. Tu należy poinformować, dlaczego temat pro­jektu wart jest zainteresowania, należy przedstawić problem, który jest tematem oraz dotychcza­sowe próby jego rozwiązania. Jakie aspekty problemu zostały przebadane i dlaczego. Należy podać, dla kogo projekt jest przeznaczony.

6. CZĘŚĆ GŁÓWNA - ODKRYCIA I INFORMACJE ZESPÓŁ SPORTOWYCH SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH – GIMNAZJUM NR 2 IM JANA PAWŁA II W SKIERNIEWICACH B. Procedury badań Określa się zakres badań, metody zbierania informacji i uzasadnienie ich wyboru. 6. CZĘŚĆ GŁÓWNA - ODKRYCIA I INFORMACJE Należy podzielić tę część na mniejsze, logicznie uporządkowane działy. Przedstawia się tu istniejące rozwiązania, analizę wyników, pomiarów, badań, opis sposobów dojścia do rozwiązania, opisuje uzyskane efekty. Rysunki, tabele, wykresy - jedynie te najważniejsze. 7. WNIOSKI Tu powinny znaleźć się konkluzje wynikające z przeprowadzonych badań, eksperymentów lub innych działań oraz omówienie wad i zalet rozwiązania. 8. REKOMENDACJE - ZALECENIA Zapisuje się je wtedy, gdy opisana w projekcie sytuacja nie jest satysfakcjonująca. Zawierają sugestie dotyczące działań w celu naprawy istniejącej sytuacji. 9. BIBLIOGRAFIA (powinny do niej nawiązywać odsyłacze w tekście) 10. ZAŁĄCZNIKI (wzory ankiet, kalkulacje ekonomiczne, itp.)

FORMY PREZENTACJI Odczyt, wykład, prelekcja. ZESPÓŁ SPORTOWYCH SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH – GIMNAZJUM NR 2 IM JANA PAWŁA II W SKIERNIEWICACH FORMY PREZENTACJI Odczyt, wykład, prelekcja. Seminarium dla klasy lub zainteresowanych. Wystawa wykonanych prac z komentarzem. Inscenizacja. Pokaz filmu wideo, płyty CD (DVD). Opracowanie folderu, broszury, itd.

ZESPÓŁ SPORTOWYCH SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH – GIMNAZJUM NR 2 IM JANA PAWŁA II W SKIERNIEWICACH OCENIANIE PROJEKTU Przykładowe wymagania stawiane uczniom dla uzyskania oceny celującej: Uczeń samodzielnie dokonuje wyboru tematu. Uczeń samodzielnie konstruuje plan działań złożonych i określa priorytetowe zadania oraz czas ich wykonania. Uczeń samodzielnie określa momenty, w których potrzebna jest pomoc nauczyciela lub innych ekspertów i podejmuje decyzje o dokonaniu zmian w swoim działaniu tam, gdzie jest to konieczne, oraz samodzielnie wprowadza te zmiany. Uczeń samodzielnie wybiera i znajduje różnorodne źródła informacji oraz zbiera informacje niezbędne do wykonania złożonych zadań. Potrafi uzasadnić konieczność wykorzystania zgromadzonych informacji. Uczeń wykonuje wszystkie prace w zaplanowanym terminie. uczeń potrafi obiektywnie ocenić wyniki swojej pracy. Uczeń potrafi uzasadnić wybór swojego podejścia do rozwiązywanego problemu, opierając się na szczegółowej analizie jego plusów i minusów. Jednocześnie jest w stanie przedstawić alternatywne możliwości i uzasadnić, dlaczego ich nie wybrał. Uczeń reprezentuje efektywny poziom syntezy wiedzy, umiejętności i zrozumienia w realizacji złożonych i skomplikowanych zadań. Uczeń posługuje się odpowiednią, fachową terminologią.

WARUNKI OBIEKTYWNEGO OCENIANIA ZESPÓŁ SPORTOWYCH SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH – GIMNAZJUM NR 2 IM JANA PAWŁA II W SKIERNIEWICACH WARUNKI OBIEKTYWNEGO OCENIANIA Kryteria oceny powinny być czytelne i znane od początku pracy nad projektem (np. w formie tabelarycznej). Oceniane powinno być to co ważne, a nie to co łatwo ocenić. System oceniania powinien być ściśle powiązany z realizacją celów. Celem oceniania powinno być wskazanie tego, co uczniowie powinni jeszcze poprawić (informacja zwrotna). Uczniowie powinni uczestniczyć w ocenianiu (samoocena i ocena innych). Kryteria oceniania z danego przedmiotu powinny być uzgadniane na poziomie szkoły.