Jak napisać wywiad Krok po kroku.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Warsztaty z pisania Listu Motywacyjnego Przygotował: Sebastian Wilk
Advertisements

Radio kontra TV.
Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?
Projekt Miasta Ruda Śląska/Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki i współfinansowany ze środków.
Jak prawidłowo publikować wyniki badań? Mgr Magdalena Szpunar.
Jak konstruować kwestionariusze ankiet?
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
Rozmowa kwalifikacyjna
Skuteczne zachowania na rynku pracy
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Animacja grup zadaniowych Agnieszka Leśny. Odpowiedź na pytanie czy i jak udało nam się osiągnąć zamierzone cele oraz w jaki sposób udało nam się je osiągnąć?
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Jak pisać pracę dyplomową?
PRZYJAŹŃ godzina wychowawcza w kl. VI
Prezentacja rozmowy kwalifikacyjnej
Autor: Adrianna Dzikielewska
Adrianna Dzikielewska
Jak napisać dobry REPORTAŻ?
HISTORIA MÓWIONA JAKO NARZĘDZIE ODCZYTYWANIA DZIEDZICTWA SPOŁECZNO- KULTUROWEGO ŚRODOWISKA LOKALNEGO.
PODSUMOWANIE ANKIETY DIAGNOZUJĄCEJ DEBATA UCZEŃ ATEN – DEMORKACJA BLIŻEJ SZKOŁY.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA krok po kroku
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Prowadzenie spotkań Przygotowanie agendy.
Czytanie ze zrozumieniem
KONSPEKT PRACY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ PISANEJ NA PODSTAWIE PRAKTYK PEDAGOGICZNYCH dr Lucyna Bakiera.
PYTANIA analiza formalna (logiczna)
RODZAJE KLIENTÓW.
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA
UTWORZENIE SPÓJNEJ ANTYTERRORYSTYCZNEJ STRATEGII INFORMACYJNEJ
Zadawanie pytań.
Metody zbierania danych empirycznych
Ewaluacja 2011/2012 semestr II Profil szkoły.
Edelman Polska 2007 Confidential Relacje z dziennikarzami AmCham / Edelman Warszawa,
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
ANNA BZDEK-KOŁAKOWSKA
Wykorzystywać dyktafony za zgodą nauczyciela do nagrywania lekcji.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Plan debaty i zasady. Debata przewidziana jest na ok. 50 minut.
Debata (także: obrady) – dyskusja o sformalizowanej formie, wymiana poglądów na dany temat, najczęściej w większym gronie osób, np. na zebraniu, posiedzeniu,
Gatunki dziennikarskie
 W ankiecie uczestniczyło 93 rodziców uczniów z 267 rodziców uczniów zapisanych do naszej szkoły. Stanowi to 34,83%. Na niektóre pytania nie została.
ROZPRAWKA.
Duch klasy Jak motywować uczniów do nauki?
Zajęcia z IMPRO (improwizacji teatralnej) W ramach projektu Głogóweckiej Szkoły Kompetencji Kluczowych Klub Animatorów Kultury i Sztuki.
EWALUACJA GŁÓWNE ZADANIA DOTYCZACE SPRAWNEJ EWALUACJI.
Jak napisać dobry tekst?
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA
Krótkie streszczenie naszych przygotowań
Po debacie …. Czego dowiedziałeś się dzięki debacie?  Jak ważne jest uczestnictwo w wyborach  Jeśli większość z nas by głosowała mogłoby to znacznie.
PAPKIN – KANDYDAT NA DZIENNIKARZA OPRACOWAŁA: Aneta Pyrgiel.
Cele szkolenia Jak pracować efektywnie i we właściwy sposób podczas przeprowadzania wywiadu kwestionariuszowego.
Egzamin maturalny z języka obcego - poziom podstawowy Renata Malejewska.
To nie konflikt jest źródłem nieporozumień i walki między ludźmi, lecz sposób jego rozstrzygnięcia...
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt „Naukowy zawrót głowy” WND-POKL /13 Liceum Ogólnokształcące im. J. Iwaszkiewicza,
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
Rozmowa kwalifikacyjna bez tajemnic w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia” Izabela Zagrobelna-
Czy to już uzależnienie?
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
Przychodzi dziennikarz do redakcji. ...i myśli Albo tworzy!
oprac. Karolina Sobierska, Iwona Nowak
Procedura przesłuchania małoletnich ofiar i świadków przestępstw.
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
Kodeks Etyki Dziennikarskiej
EWALUACJA BUDŻETU OBYWATELSKIEGO
Jak napisać dobry konspekt?
…czyli nie taki diabeł straszny
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Zapis prezentacji:

Jak napisać wywiad Krok po kroku

Cel wywiadu - informacja o interesujących faktach - kreowanie wizerunku rozmówcy - pozyskiwanie czytelników - kształtowanie opinii, postaw odbiorców (najczęściej poprzez nakłonienie rozmówcy do skomentowania jakiegoś fragmentu rzeczywistości)

Dziennikarskie strategie przeprowadzania wywiadu: - pośrednik (dziennikarz jedynie rejestruje odpowiedzi) - pośrednik-pomocnik (dziennikarz steruje rozmową, zadaje dodatkowe pytania) - partnera-ucznia (dziennikarz gra osobę słabo zorientowaną w temacie) - partnera-eksperta (dziennikarz wdaje się w polemiki, świetnie sie orientuje w temacie) - partnera-reprezentanta opinii publicznej (żurnalista przywołuje obiegowe sądy)

Etapy pracy nad wywiadem: - wybór indagowanego - musi to być osoba interesująca, ważna - określenie grupy odbiorców - określenie celu wywiadu – ustalenie celu tego wywiadu, a tym samym kierunku, którym będzie zmierzała rozmowa

Przygotowanie do wywiadu: 1. Zebranie informacji na temat indagowanego 2. Merytoryczne przygotowanie się do tematu wywiadu 3. Zebranie interesujących problemów, które warte są poruszenia 4. Sformułowanie pytań (uwzględniających zainteresowania odbiorców, cechy indagowanego, własne kompetencje) – pamiętaj, by odkrywały one coś nowego zarówno dla indagowanego, jak i dla odbiorców 5. Uzgodnienie terminu wywiadu z indagowanym

Przeprowadzenie wywiadu: - swobodna rozmowa - sprzyjające warunki - pytania muszą zaspokajać ciekawość odbiorców - dynamiczność rozmowy - dramatyzm wywiadu - indagujący musi panować nad wywiadem i kontrolować jego tempo, przebieg, temat - nie można dopuszczać do zbyt długich odpowiedzi indagowanego    

Przydatne zwroty: chciałbym zapytać; chciałbym się dowiedzieć, chciałbym zadać panu/i pytanie; czy mógłby pan odpowiedzieć na parę pytać dotyczących; mam do pana kilka pytań; czy mógłby pan zająć stanowisko/zdradzić swoją opinię/ustosunkować się/zabrać zdanie na temat/wyrazić własne zdanie Uwaga: unikaj pytań rozpoczynających się od partykuły: czy.

Redakcja wywiadu (tylko wtedy, gdy nie są na żywo): - korekta - poprawienie błędów (w prasowych) - wycięcie w pozostałych formach wywiadu - nadawanie ostatecznego kształtu (zadbaj, żeby wypowiedzi indagowanego oddawały jego charakter na poziomie językowym) - autoryzacja wywiadu – dobrym zwyczajem jest przed publikacją oddać wywiad do weryfikacji indagowanemu - publikacja wywiadu

Powodzenia Iwona Pawłowska