Maciej Orłowski Niklas Gatermann

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PROPOZYCJE ZAPISU Autorzy: Uczniowie należący do Samorządu Szkolnego.
Advertisements

W Nowym Sączu Symetria (gr. συμμετρια, od συμ, podobny oraz μετρια, miara) – właściwość figury, bryły lub ogólnie dowolnego obiektu matematycznego (można.
Zastosowanie osi symetrii i wielokątów w przyrodzie
Co można zwiedzić w WIELKIEJ BRYTANII Pamiętajmy o miejscach które możemy zwiedzić na przykład w WIELKIEJ BRYTANII. I też czym różni się ta wyspa od naszego.
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
15 marca 2006 roku Dzień Przedsiębiorczości Dagmara Wajszczyk Anna Walczak Kl. III LP w Zespole Ponadgimnazjalnych Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących.
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA RODZICÓW.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2012/2013.
Raport z badań. Jeśli badania nie są należycie zakomunikowane, to wszelkie starania dotyczące zachowania procedur staja się bezużyteczne. Funkcje raportu:
Turystyka a środowisko naturalne Ustawa śmieciowa w Polsce.
Współpraca ze środowiskiem lokalnym Filii w Kolbuszowej.
POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE ćwiczenia /art..13 UPE/
System Stypendialny W Gminie Żyraków. Podstawa prawna: Uchwała nr V/73/03 Rady Gminy w Żyrakowie z dnia 28 marca 2003 roku w sprawie: zasad udzielania.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich OŚ IV PROW Mariusz Bednarz Grudzień 2007.
Solina, 26 października 2009 roku Kompetentny urzędnik – silny samorząd Projekt finansowany jest, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach.
Efekt cieplarniany jako skutek nadmiernej emisji CO 2 Wrzesień – Październik 2009 TWORZENIE SZKÓŁ DLA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU.
To jest bardzo proste  Lekcja nr 3
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Po co nam samorz ą d ? XVIII Sesja Sejmu Dzieci i MłodzieżySZKO Ł A DEMOKRACJI.
Debata samorządowa 2 kwietnia 2012 Temat: „JAK DZIAŁA I CO TO JEST SAMORZĄD SZKOLNY?” Demokracja znaczy: przestrzegać reguł gry, nawet jeżeli nie patrzy.
Powiedzmy, że jest i wracasz do domu samochodem (oczywiście sam) po niezwykle ciężkim dniu pracy. Jesteś naprawdę zmęczony i sfrustrowany.
Podstawy programowania
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH
TWORZYMY SPOŁECZEŃSTWO OTWARTE DLA KAŻDEGO
Co każdy użytkownik komputera wiedzieć powinien
Prawa Dziecka.
Dania – Królestwo Danii (duń
Zasady kierowania do Komisji Egzaminacyjnej - sesja zimowa 2009: Wszyscy absolwenci będą kierowani do Komisji przy Dolnośląskim Kuratorze Oświaty.
Rozporządzenie z dnia r w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów.
ALGORYTMY.
Kryteria wyboru formy prawnej. Działalność gospodarcza: Może dotyczyć: działalności wytwórczej, budowlanej, handlowej, usługowej oraz poszukiwania, rozpoznawania.
Ocena działalności opiekuńczej szkół w zakresie pracy świetlicy - wyniki badań w województwie łódzkim -
PODSTAWOWE KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Warszawa, 17 sierpnia 2011 r.
Analiza stanu naprężenia
Wykonała Sylwia Kozber
Odpowiedzialność prawna rodziców i opiekunów. Przepisy Art PRD Dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła.
Jeżdżę z głową.
System gospodarki rynkowej
xHTML jako rozszerzenie HTML
HTML Podstawy języka hipertekstowego Damian Urbańczyk.
Władza lokalna w Polsce
Jak się uchronić przed zagrożeniami wynikającymi z użytkowania sieci?
Punkty rekrutacyjne Zasady rekrutacji Wybór szkoły kolejne kroki Zapoznanie się z ofertą edukacyjną m.in. na stronach www szkół Wybór maksymalnie.
Prof. dr hab. Halina Buk WSPARCIE FUNDUSZY EUROPEJSKICH W FINANSOWANIU INWESTYCJI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO Chorzów, 26- września 2008 r.
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
Warsztaty C# Część 3 Grzegorz Piotrowski Grupa.NET PO
BEZPIECZNY INTERNET. PRZEGLĄDANIE STRON INTERNETOWYCH.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązań wynikających z.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Kwalifikowanie wydatków c.d. ( najczęściej występujące problemy.
Dzień Towarzystwa Przyjaciół Dzieci w naszej szkole.
Wydatki na zakup podręczników i akcesoriów szkolnych gemiusReport sierpień 2006.
1 Pracownia Egzaminów Gimnazjalnych OKE w Krakowie.
Zmiany w Przepisach Gry w Piłkę Nożną od 1 września 2006r. Kolegium Sędziów Warmińsko-Mazurskiego Związku Piłki Nożnej.
Elektroniczna Legitymacja Studencka w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie dokumentacji przebiegu studiów Paweł Wołczkiewicz.
Prawo o aktach stanu cywilnego
Życiu TAK Śmierci NIE.
Psychologia w sprzedaży. Co wpływa na decyzje klienta? Załącznik do videocastu nr 2 Agata Matuszewska.
Ocenianie. 6 Ocenę celującą otrzymuje uczeń wówczas, jeżeli posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania w danej klasie, samodzielnie.
Druga debata szkolna W piątek 21 XI 2008 roku odbyła się w naszej szkole kolejna debata. Zgromadziliśmy się jak zwykle w sali nr 33.
Temat 5: Elementy meta.
Organizacja administracji d/s środowiska w Polsce kompetencje odnośnie ooś- właściwości i prowadzenie postępowań/ postępowania zezwoleniowego Marta Łakis.
Procedura zaskarżania aktów administracyjnych według prawa polskiego Jolanta Kochanowska – Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska Frankfurt nad Odrą,
Procesy poznawcze WPROWADZENIE.
Instrukcja switch switch (wyrażenie) { case wart_1 : { instr_1; break; } case wart_2 : { instr_2; break; } … case wart_n : { instr_n; break; } default.
1 Prawa dziecka niepełnosprawnego. 2 3 Dziecko niepełnosprawne ma prawo n Do wczesnego wspomagania rozwoju Art.. 71b ust. 2a, 2b, 3a Ustawy o systemie.
Lokalny Fundusz Młodych Projekt Lokalne Fundusze Młodych realizowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany.
Egzamin zawodowy 2010 Zespół Szkół nr 1 im. Jana Pawła II Władysławowo, listopad 2009.
Zapis prezentacji:

Maciej Orłowski Niklas Gatermann Akt administracyjny Maciej Orłowski Niklas Gatermann

definicja Akt administracyjny stanowi władcze jednostronne oświadczenie woli organu wykonującego zadania z zakresu administracji, oparte na przepisach prawa administracyjnego, określające w sposób prawnie wiążący sytuację konkretnie wskazanego adresata w indywidualnie oznaczonej sprawie.

cechy aktu administracyjnego 1) czynność oparta na przepisach prawa administracyjnego 2) władcze oświadczenie woli organu administracji lub organu administrującego prawnie do tego upoważnionego 3) może wywołać skutki nie tylko w sferze prawa administracyjnego 4) wykazuje podwójną konkretność – konkretny adresat i konkretna sprawa 5) wydawany w wyniku przeprowadzonego postępowania

definicja „Verwaltungsakt” § 35 Satz 1 VwVfG: „Ein Verwaltungsakt ist jede Verfügung, Entscheidung oder andere hoheitliche Maßnahme, die eine Behörde zur Regelung eines Einzelfalls auf dem Gebiet des öffentlichen Rechts trifft und die auf unmittelbare Rechtswirkung nach außen gerichtet ist.“ „Akt administracyjny jest każdym zezwoleniem, rozstrzygnięciem albo inną formą działania administracji publicznej, który wydaje organ administracyjny dla regulacji pojedynczego przypadku na polu prawa publicznego i jest nakierowany na osiągnięcie bezpośredniego działania prawnego na zewnątrz administracji publicznej.”

wpływ aktu administracyjnego na inne dziedziny prawa Szczególną uwagę należy zwrócić na wpływ prawa administracyjnego na inne dziedziny prawa przede wszystkim na prawo cywilne. Wydanie aktu administracyjnego może: - być obojętne dla nawiązania stosunku cywilno – prawnego -rodzić bezpośrednio stosunki cywilno-prawne np. akt wywłaszczenia, rozgraniczenia nieruchomości - wpływać pośrednio na ukształtowanie stosunków cywilno prawnych gdy: ► stanowi niezbędny warunek zawarcia umowy cywilno-prawnej ► tworzy dla obu wskazanych stron obowiązek zawarcia umowy, określając niektóre lub podstawowe warunki przyszłej umowy ► tworzy obowiązek zawarcia umowy, ale tylko dla jednej strony, drugiej dając możność jej zawarcia

podział aktów administracyjnych 1. Według adresata - Akty zewnętrzne - Akty wewnętrzne 2. Według treści - Akty konstytutywne - Akty deklaratoryjne 3. wg trybu wydania - Akty wydane na wniosek - Wydane z urzędu

Podział aktów administracyjnych c.d. 4) wg podmiotu - akty kierowane do osób - kierowane do rzeczy 5) wg możliwości decyzji organu wydającego - akty związane - akty uznaniowe

- akty uznaniowe - uznanie administracyjne stanowi ściśle określoną sferę, w której organ może rozstrzygnąć sprawę w różny sposób przy tym samym stanie faktycznym konstrukcja przepisów ustanawiających uznanie: - „organ może”, - pojęcia nieostre / niezdefiniowane

- akty uznaniowe - uznanie administracyjne nigdy nie oznacza dowolności administracji w decydowaniu stosując przepis uznaniowy, organ - nie może naruszać praw podmiotowych wynikających z innych przepisów czy rozstrzygnięć innych organów państwa - musi brać każdorazowo pod uwagę cele, dla których ustawa została wydana - musi „zgromadzić i wszechstronnie zbadać materiał dowodowy i wydawać decyzje o treści przekonującej pod względem prawnym i faktycznym” (wyrok NSA z 19 marca 1981r, SA 234/81)

podział aktów administracyjnych c.d. inne sposoby podzialu - wedlug formy i sposobu oglaszania akty pisemne akty ustne akty scisle jednostronne akty wymagajace wspoldzialania zainteresowanych - wg. adresatów akty indywidualne, akty ogólne akty bez adresata lub tzw. akty rzeczowe

podział aktów administracyjnych c.d. - wg czasu obowiazywania akty jednorazowe akty regulujace pewna sytuacje na dluzszy czas - wg skutków akty przyznajace dobra lub prawa akty obicazajace akty o tresci miezszanej, akty o podwójnym skutku

Akt administracyjny problematyka zagadnień z orzecznictwa - wyrażenia nieostre - dowolność – jak ma postępować sąd administracyjny w przypadku jej wystąpienia? Jak mają się zachować organy – materiał dowodowy, orzeczenie zgodne ze stanem faktycznym. Problemy: w ramach tzw. uznania administracyjnego – stanowi ono formę rozstrzygnięcia sprawy w różny sposób przy tym samym stanie faktycznym. Przepisy zawierające uznanie administracyjne formułowane są w różny sposób. Operują np. pojęciem „organ może”, które nie musi obligować go do działania. Ustawodawca może posłużyć się także pojęciami nieostrymi jak np. „interes państwa” czy „względy bezpieczeństwa”.

typy aktów administracyjnych koncesja państwo zastrzega sobie wyłączność na określoną sferę działalności ze względu na jej znaczenie i użyteczność społeczną. licencja stanowi stwierdzenie nabycia określonych umiejętności pozwalających na wykonywanie określonej działalności

podsumowanie cech - zgodność z przepisami prawa materialnego - wydanie przez właściwy organ - wydanie w przypisanym trybie

cechy decyzji administracyjnej: najbardziej rozpowszechniona i typowa forma aktu administracyjnego (należy ją odróżnić od mianowania, polecenia służbowego czy też rozkazu) może nakazywać, zezwalać, zakazywać - o tym czy dany akt administracyjny jest decyzją przesądza nie nazwa lecz charakter sprawy oraz treść przepisu będącego podstawą działania organu załatwiającego daną sprawę.

niezbędne elementy decyzji administracyjnej Do niezbędnych elementów decyzji administracyjnej, określonych w art. 107 KPA należą: - orzeczenie organu wydającego decyzję - data wydania - oznaczenie stron - podstawę prawną wydania decyzji - rozstrzygnięcie sprawy (osnowę) - pouczenie - podpis pracownika, który w imieniu lub z upoważnienia organu administracyjnego wydał decyzję

wadliwość aktu administracyjnego akt administracyjny, który nie spełnia warunków określonych przepisami prawa jest aktem wadliwym. - wadliwość nieistotna / istotna

wadliwość istotna w przypadku zaistnienia wadliwości istotnej możliwe jest: a) wznowienie postępowania administracyjnego b) uchylenie lub zmiana decyzji c) stwierdzenie nieważności decyzji

wadliwość nieistotna - o nieistotnej wadliwości można mówić jeżeli warunki powstania aktu administracyjnego zostały naruszone w sposób nieistotny, tzn. w sposób nie mogący mieć wpływu na treść aktu - usunięcie wady przez uzupełnienie lub sprostowanie

wygaśnięcie Akt administracyjny obowiązuje i wiąże tak długo aż nie ulegnie istotnej modyfikacji i któryś z elementów decydujących o identyczności skonkretyzowanego tym aktem stosunku prawnego.

Uchylenie aktu administracyjnego W kontekście uchylenia aktu administracyjnego na drodze zaskarżenia należy wyodrębnić akty nieostateczne i ostateczne. Jako akt nieostateczny definiuje się akt, w stosunku do którego otwarta jest możliwość wniesienia takiego środka, zgodnie z zasadą dwuinstancyjności postępowania administracyjnego (art. 15 KPA) Wobec aktu ostatecznego takiej możliwości nie ma.

kazus – szkolne problemy P zwróciła się pismem z dnia 16 września 2009r. do Kuratora Oświaty z prośbą o wyjaśnienie sytuacji jej syna K, ucznia klasy piątej Szkoły Podstawowej w L. P wyjaśniła, iż jej syn posiada kilka kolejnych opinii z poradni pedagogiczno-psychologicznej, w których zawarte są wskazówki dotyczące wymagań edukacyjnych dla dziecka z deficytami (niższy niż przeciętny poziom inteligencji, rozwoju, obniżona pamięć). Do pisma P dołączyła trzy kopie opinii psychologicznych z 2005r., 2008r. i 2009r. Jej syn K uzyskał ocenę niedostateczną z matematyki. W dniu 26 sierpnia 2009r. K został poddany egzaminowi poprawkowemu z matematyki z całego roku, którego wymagania, zdaniem P, nie zostały w żaden sposób dostosowane do wskazówek poradni. K nie zdał tego egzaminu, a następnie szkoła odmówiła mu uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 28 sierpnia 2009r. promowania warunkowego do klasy szóstej. P uważa, że jej syn został bardzo skrzywdzony wskutek kolejnych błędnych decyzji. Chciałaby, aby jej sprawa została rozpatrzona zgodnie z prawem. W związku z powyższym P zwróciła się do Kuratora Oświaty z zapytaniem o zachowanie procedur przez SP w L. Pismem z dnia 30 września 2009r. Kurator Oświaty poinformował P, iż jej zarzuty podniesione w piśmie z dnia 16 września 2009r. a dotyczące serii rażących niedopatrzeń ze strony Szkoły Podstawowej zostały wnikliwie zbadane. Po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego organ ustalił, że przedstawione przez P dokumenty nie są opiniami poradni psychologiczno-pedagogicznej. Rada Pedagogiczna Szkoły Podstawowej w dniu 28 sierpnia 2009r. podjęła uchwałę bez podania uzasadnienia o niepromowaniu K do klasy szóstej. Według kuratora oświaty uchwała została podjęta zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej. W związku z powyższym Kurator Oświaty stwierdził, iż brak jest podstaw prawnych do uchylenia w/w uchwały Rady Pedagogicznej. P wniosła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w L. na pismo z dnia 30 września 2009r. nr [...] Kuratora Oświaty informujące P, iż jej zarzuty podniesione w piśmie z dnia 16 września 2009r. a dotyczące serii rażących niedopatrzeń ze strony Szkoły Podstawowej zostały wnikliwie zbadane i nie mogą stanowić podstawy do uchylenia uchwały Rady Pedagogicznej i promowanie jej syna do klasy szóstej.