EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

„Instrumenty finansowania inicjatyw sołeckich – fundusze UE oraz inne formy dotacji” Rafał Kończyk Kolegium Ekonomiczno Społeczne Szkoła Główna Handlowa.
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Budżet jednostki samorządu terytorialnego
Organizacje pozarządowe
„INSTYTUT EDUKACJI OBYWATELSKIEJ”
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
Prawa i obowiązki rodziców w świetle ustawy o systemie oświaty
Finansowanie podmiotów prowadzących działalność leczniczą
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
Prawo administracyjne
Przekazywanie zadań organizacjom pozarządowym mgr Paweł Dąbrowski.
Partnerstwo jako dobra podstawa do opracowania i wdrażania projektów w ramach PO KL OLSZTYN, 7 MAJA 2008 KRZYSZTOF MARGOL.
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
Ustrój terytorialny RP. Samorząd terytorialny.
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
ROLA I ZADANIA POWIATU W SYSTEMIE OPIEKI ZDROWOTNEJ NA PRZYKŁADZIE POWIATU OLKUSKIEGO POWIAT OLKUSKI.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
Centra Organizacji Pozarządowych
Fundacja Inicjatyw Badawczo- Szkoleniowych WSP TWP w Warszawie Ul. Drawska Warszawa Tel w Fundacja.
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
„Współpraca Administracji Publicznej z Organizacjami Pozarządowymi”
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Wybrane przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), rozporządzenia Ministra Edukacji.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
Alina Kozińska-Bałdyga Rymanów, 13 luty O czym będę mówiła? Małe Szkoły – inicjatywy obywatelskie na wsi Małe Przedszkole w Każdej Wsi – program.
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela Jakie warunki pracy nauczyciela? Warszawa, 4 październik 2010 r.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Czy szkoła to instytucja demokratyczna?. Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (z późniejszymi zmianami) Art W szkole i placówce.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
MŁODZIEŻOWE RADY GMINY – tworzenie i funkcjonowanie Szkolenie w ramach projektów Obywatel PRO Dramowi Obywatele.
II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako.
Darmowy podręcznik –zadania nauczyciela bibliotekarza
Inicjatywa lokalna oraz analiza sprawozdań z realizacji zadania Artur Gluziński Kołobrzeg listopada 2011.
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Książki naszych marzeń – harmonogram działan
Sprawozdanie z realizacji Programu współpracy Gminy Miejskiej Słupsk z organizacjami pozarządowymi na 2008 rok Urząd Miejski w Słupsku.
ZAŁOŻENIA DO ROCZNEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY GMINY I MIASTA CZERWIONKA- LESZCZYNY Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ INNYMI PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Program Operacyjny Wiedza – Edukacja – Rozwój Programy mobilnościowe Aleksandra Szyszka.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
SAMORZĄD TERYTORIALNY W POLSCE
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Współpraca jednostek LP z samorządami w zakresie SIP i SIT Dariusz Korpetta
Biuro Funduszy Europejskich Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego  Priorytet 1: Rozbudowa.
System Wspierania Nauczycieli w Powiecie Bytowskim „Konsorcjum samorządowe” na rzecz edukacji Dariusz Glazik – Naczelnik Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu.
POMORSKA RADA OŚWIATOWA. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym I.Art Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Działania Powiatu Lęborskiego w zakresie pozyskiwania
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Regulacje prawne wynikające z przepisów wprowadzających zmiany w systemie edukacji Wspomaganie dyrektorów w zakresie zarządzania jednostkami oświatowymi.
Zmiany w prawie oświatowym
II. Miasto na prawach powiatu. III. Jednostki pomocnicze gminy.
Projekt budżetu 2001 Zarząd Miasta TYCHY.
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
Budżet obywatelski Gmina Janów Lubelski.
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Zapis prezentacji:

Podstawy prawne współdziałania samorządów i szkół na rzecz wyrównywania szans dzieci i młodzieży.

EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO Art. 3 Samorząd terytorialny oznacza prawo i zdolność społeczności lokalnych, w granicach określonych prawem, do kierowania i zarządzania zasadniczą częścią spraw publicznych na ich własną odpowiedzialność i w interesie ich mieszkańców Opracowała Martyna Majewska

Opracowała Martyna Majewska Konstytucja RP Art.163 Samorząd terytorialny wykonuje zadania publiczne nie zastrzeżone przez Konstytucję lub ustawy dla organów innych władz publicznych. Artykuł 164 1 .Podstawową jednostką samorządu terytorialnego jest gmina. 2. Inne jednostki samorządu regionalnego albo lokalnego i regionalnego określa ustawa. 3. Gmina wykonuje wszystkie zadania samorządu terytorialnego nie zastrzeżone dla innych jednostek samorządu terytorialnego. Opracowała Martyna Majewska

„(…) u podstaw życia społecznego leży założenie, że mamy wobec siebie wzajemne zobowiązanie - pracuję, ponieważ pracują też inni Jeżeli odstąpię od tego zobowiązania to złamię podstawową zasadę życia w społeczności i wyrządzę szkodę nie tylko całej grupie, ale wszystkim jej członkom z osobna.” Herbert Marcuse „Rozum i rewolucja”

Opracowała Martyna Majewska Samorząd Gminny Ustawa z dnia 8 marca 1990 roku Art. 7 1. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:   8)  edukacji publicznej,   9)  kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, 17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej (…) 19) współpracy z organizacjami pozarządowymi . Opracowała Martyna Majewska

Opracowała Martyna Majewska Samorząd powiatu Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 roku Art. 4. 1. Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie:   1)  edukacji publicznej,(…)   22) współpracy z organizacjami pozarządowymi. Opracowała Martyna Majewska

Finansowanie działań samorządu lokalnego Ustawa o dochodach samorządu terytorialnego Art. 3. 1. Dochodami jednostek samorządu terytorialnego są:   1)  dochody własne;   2)  subwencja ogólna;   3)  dotacje celowe z budżetu państwa. 3. Dochodami jednostek samorządu terytorialnego mogą być:   1)  środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi;   2)  środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej;   3)  inne środki określone w odrębnych przepisach. Opracowała Martyna Majewska

Finansowanie działań samorządu lokalnego cd Ustawa o dochodach samorządu terytorialnego Art. 8. 1. Dochodami jednostek samorządu terytorialnego mogą być dotacje celowe z budżetu państwa na:   1)  zadania z zakresu administracji rządowej oraz na inne zadania zlecone ustawami; (…)    4)  finansowanie lub dofinansowanie zadań własnych; (…) 3. Dochodami jednostek samorządu terytorialnego mogą być środki z funduszy celowych, pozyskiwane na podstawie odrębnych przepisów. Opracowała Martyna Majewska

Finansowanie działań samorządu lokalnego cd Ustawa o dochodach samorządu terytorialnego Art. 42. jednostki samorządu terytorialnego mogą otrzymywać dotacje celowe z budżetu państwa na dofinansowanie zadań własnych   2)  z zakresu zadań inwestycyjnych szkół i placówek oświatowych;   3)  związanych z inicjatywami wspierania edukacji na obszarach wiejskich, w tym na stypendia i pomoc materialną dla młodzieży wiejskiej;   4)  związanych z wdrażaniem reformy systemu oświaty, wyrównywaniem szans edukacyjnych oraz zapewnianiem kształcenia praktycznego Opracowała Martyna Majewska

Finansowanie działań samorządu lokalnego cd Informacje o dochodach jednostek samorządu terytorialnego są jawne i powinny być podawane do publicznej wiadomości zgodnie z treścią Ustawy o dostępie do informacji publicznej z dnia 6 września 2001 Uprawniony jest każdy zainteresowany informacją publiczną Zobowiązane do udzielenia informacji są jednostki samorządu terytorialnego Opracowała Martyna Majewska

Dlaczego współpraca jest korzystna dla wszystkich? Ponieważ NGO oraz samorząd mają te same cele: Działanie na rzecz istniejącej wspólnoty, Wspólne rozwiązywanie problemów lokalnych, Aktywizacja środowiska lokalnego. Ponieważ wspólnie mogą więcej: Łatwiej realizują wspólne projekty, Łatwiej pozyskują partnerów, Łatwiej pozyskują środki na ich realizację. Opracowała Martyna Majewska

Współpraca z instytucjami sytemu oświaty Ustawa o systemie oświaty Art. 2a 1. System oświaty wspierają organizacje pozarządowe, w tym organizacje harcerskie, a także osoby prawne prowadzące statutową działalność w zakresie oświaty i wychowania. 2. Organy administracji publicznej prowadzące szkoły i placówki współdziałają z podmiotami, o których mowa w ust. 1, w wykonywaniu zadań wymienionych w art. 1. Opracowała Martyna Majewska

Opracowała Martyna Majewska Współpraca z bibliotekami i instytucjami prowadzącymi działalność kulturalną Ustawa o bibliotekach: Art. 18. Biblioteki publiczne służą zaspokajaniu potrzeb oświatowych, kulturalnych i informacyjnych ogółu społeczeństwa oraz uczestniczą w upowszechnianiu wiedzy i kultury. 2. Bibliotekami publicznymi są, zorganizowane w formie instytucji kultury, Biblioteka Narodowa, wojewódzkie biblioteki publiczne i gminne (komunalne) biblioteki publiczne. Opracowała Martyna Majewska

Opracowała Martyna Majewska Współpraca z bibliotekami i instytucjami prowadzącymi działalność kulturalną – cd Ustawa o bibliotekach: Art.22. 1. Biblioteki szkolne oraz biblioteki innych placówek systemu oświaty służą realizacji programów nauczania i wychowania, edukacji kulturalnej i informacyjnej dzieci i młodzieży oraz kształceniu i doskonaleniu nauczycieli. W tym celu w każdej szkole publicznej jest prowadzona biblioteka szkolna. 2. Biblioteki pedagogiczne prowadzą działalność służącą potrzebom oświaty i wychowania, w tym kształcenia i doskonalenia kadry pedagogicznej. 3. Zasady organizowania i działalności bibliotek szkolnych i pedagogicznych określają odrębne przepisy Opracowała Martyna Majewska

Opracowała Martyna Majewska Współpraca z bibliotekami i instytucjami prowadzącymi działalność kulturalną – cd Ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej: Art. 9. 1. Jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym. 2. Prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym. Opracowała Martyna Majewska

Opracowała Martyna Majewska Potencjalni partnerzy projektu na rzecz dzieci i młodzieży Opracowała Martyna Majewska

Dziękuję za uwagę Proszę o pytania