Par Jocelyne GIASSON Ch. 6 : Makroprocesy Czytanie ze zrozumieniem.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wykonała Kinga Mleczak klasa 3b Szkoła Podstawowa w Opalenicy.
Advertisements

Zastosowanie osi symetrii i wielokątów w przyrodzie
Ekorozwój w naszym regionie – Szkolny ogródek Opracowali : Mateusz Gryczuk IIIB Jakub Wykrętowicz IIIB.
SEKTA grupa czy ruch religijny, wyodrębniony z jakiejś religii lub związek wyznaniowy, który oderwał się od któregoś z kościołów czy wspólnot religijnych.
Zespół Szkół w Ostrowie Daniel Maliczowski & Paweł Wróbel.
Tajemnice klawiatury.
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
Zastosowanie Internetu
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA RODZICÓW.
ODYSEJA UMYSŁU.
Turystyka krajoznawcza
Raport z badań. Jeśli badania nie są należycie zakomunikowane, to wszelkie starania dotyczące zachowania procedur staja się bezużyteczne. Funkcje raportu:
TURYSTYKA W INTERESACH
POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE ćwiczenia /art..13 UPE/
Warunki uzyskania dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Prezentacja przygotowana na podstawie zatwierdzonej wersji PO IiŚ
Solina, 26 października 2009 roku Kompetentny urzędnik – silny samorząd Projekt finansowany jest, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach.
Zastanówmy Się…...
PODSUMOWANIEPODSUMOWANIE BADANIA DIAGNOSTYCZNEGO W KLASIE TRZECIEJ GRUDZIEŃ 2012 R.
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Po co nam samorz ą d ? XVIII Sesja Sejmu Dzieci i MłodzieżySZKO Ł A DEMOKRACJI.
to dobrowolna, bezpłatna, świadoma praca na rzecz innych lub całego społeczeństwa, wykraczająca poza związki rodzinno – koleżeńsko – przyjacielskie.
Relacja z Debaty. Przygotowania do debaty były żmudne i ciężkie. Wpierw musieliśmy zapoznać się z materiałami dostępnymi na stronie sdim.ceo.nq.pl, później.
Wolontariat w BACZYŃSKIM.
Powiedzmy, że jest i wracasz do domu samochodem (oczywiście sam) po niezwykle ciężkim dniu pracy. Jesteś naprawdę zmęczony i sfrustrowany.
CZYTAM CO LUBIĘ W ramach projektu SZKOŁA Z KLASĄ 2.0.
Szkoła w chmurze.
Jak przygotować prezentację multimedialną?
Fragmenty z książki „Dobrego dnia”
Takie liczby to: {... -5, -4, -3, -2, -1, 0, 1, 2, 3, 4, 5,... }
WYNIKI KONKURSU JĘZYKA NIEMIECKIEGO. KAŻDY Z UCZESTNIKÓW OTRZYMAŁ ZESTAW PUZZLI DO UŁOŻENIA.
Jutro Nie ma już żadnych zasad… John Marsden John Marsden.
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
W jakich sprawach uczniowie, a w szczególności samorząd powinien zabrać głos-czyli walczymy o swoje prawa Debata Plenarna.
W jaki sposób uczniowie ZSE mogą działać na rzecz ekorozwoju lokalnego?
ALGORYTM.
Opinie warszawiaków na temat organizacji UEFA EURO 2012 Warszawa, sierpień 2011 Opracowanie: Urząd m.st. Warszawy Centrum Komunikacji Społecznej.
ROZUMIEMY SIĘ BEZ SŁÓW- MOWA CIAŁA EUROPEJCZYKÓW
SZKOLNA PLATFORMA EDUKACYJNA (SPE) to profesjonalne narzędzie służące do za­rządzania i wspomagania procesu kształcenia poprzez wykorzystanie nowoczesnych.
VLAN Sieć VLAN jest logicznym zgrupowaniem urządzeń sieciowych lub użytkowników niezależnie od położenia ich fizycznego segmentu.
Antonie de Saint-Exupery
Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy (rola badań marketingowych podczas rozwoju produktu: ) Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy.
Światowy dzień walki z otyłością
xHTML jako rozszerzenie HTML
T58 Zasady dynamiki 2x45 wykład 2x45 ćwiczenia. I zasada dynamiki I zasada dynamiki może być (jest) formułowana na kilka sposobów. Najczęściej ma ona.
Jak się uchronić przed zagrożeniami wynikającymi z użytkowania sieci?
Planowanie trasy.
Bezpieczeństwo na drodze
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
To śmieszne...
1 Strategia dziel i zwyciężaj Wiele ważnych algorytmów ma strukturą rekurencyjną. W celu rozwiązania rozwiązania problemu algorytm wywołuje sam siebie.
Gospodarowanie Zużytymi Oponami Wyniki Ankiety. Opony są bardzo cennym surowcem wtórnym. Niestety dopiero niedawno została zainicjowana kampania informacyjna,
Czytanie ze zrozumieniem według Jocelyne GIASSON wyd. De Boeck Université, Wznowienie w W swojej książce autorka przedstawia model świadomego.
Czytanie ze zrozumieniem
Par Jocelyne GIASSON Roz. 8: Procesy opracowywania Czytanie ze zrozumieniem.
Struktury Sieci Neuronowych
TESTOWANIE PROGRAMU INTERBLOK Gimnazjum nr 2 im. Jana Pawła II w Myślenicach Ogólna liczba nauczycieli testujących Program: 5 Nauczyciele: biologii, geografii,
Mszaki – Mechy – Bryophyta
Konstruowanie programów przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole
KRWIODAWSTWO.
Temat 6: Elementy podstawowe
1. Celem naszych działań w roku szkolnym 2011 / 2012 będzie zwiększenie wyniku średniego naszej szkoły. 2. Zmniejszymy liczbę uczniów osiągających wynik.
Procedura zaskarżania aktów administracyjnych według prawa polskiego Jolanta Kochanowska – Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska Frankfurt nad Odrą,
Przyczyny, przejawy, skutki
Matmatura 2013; 2014; 2015; 2016; 2017…. p. Katarzyna Misztal z uczniami klasy 2F: Monika Tobera Milena Ściana Radosław Stochmal KTO?
Świat na główce od szpilki Odkrywcy mikroskopijnego świata.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
w/g Grzegorz Gadomskiego
Największym bólem w życiu nie jest śmierć, lecz bycie ignorowanym.
KW2 Czy można żyć bez KW2? - Można, ale co to za życie?... [S.Toton 2001r.n.e.]
Zapis prezentacji:

Par Jocelyne GIASSON Ch. 6 : Makroprocesy Czytanie ze zrozumieniem

Makroprocesy są ukierunkowane na zrozumienie tekstu całościowo. Mogą opierać się na:. 1. Myśli przewodniej i streszczeniu 3. Strukturze tekstu: strukturze tekstów informacyjnych 2. Strukturze tekstu: strukturze tekstów narracyjnych. Roz.5 Roz 6 Roz 7

Wykorzystanie struktury tekstu : Jest to branie pod uwagę sposobu, w jaki są zorganizowane myśli zawarte w tekscie. W tekstach narracyjnych : -gramatyka i schematy opowiadania -propozycja postępownia pedagogicznego Służy zrozumieniu i zachowaniu informacji przez czytającego.

Gramatyka opowiadania = ukryta struktura historii (rodzaj reguł konsekwentnie odnajdywanych w narracji) Prezentacja : bohaterowie, miejsce, czas, okoliczności wstępne Wydarzenie przełomowe Perypetie : reakcje bohaterów, cel, próby Rozwiązanie problemu : pozytywne lub negatywne rezultaty Koniec : długoterminowe konsekwencje (fakultatywnie) Morał : nauczka, zasada moralności (fakultatywnie) Macro 2. Struktura tekstów narracyjnych ELEMENTYELEMENTY O OPOWIADANIAOPOWIADANIA

Gramatyka opowiadania w nauczaniu. -Ten schemat jest pożyteczny w procesie zrozumienia - Pożądane jest używanie przez nauczycieli elementów opowiadania, pod warunkiem, że nie stanowią one celu, lecz są środkiem pomagającym uczniom lepiej zrozumieć opowiadanie. "Najważniejsze to nie mylić celu i środków: znajomość struktury opowiadania jest środkiem do lepszego zrozumienia tekstu narracyjnego. Nie może być ona celem samym w sobie (prócz zaawansowanych opracowań podczas zajęć z literatury)". str.102 Przykład : karta opowiadan ia

Macro 2. Struktura tekstów narracyjnych Propozycja działań pedgogicznych w ramach gramatyki opowiadania: str W ramach streszczenia książki: wkład szczególny gramatyki opowiadania w streszczenie tekstów narracyjnych - książek. Streszczenie jest uważane za trudne do redagowania przez uczniów. Gramatyka opowiadania może im pomóc, ponieważ dostarcza schemat umożliwiający uporządkowanie informacji.

Macro 2. Struktura tekstów narracyjnych Przypomnienie opowiadania : polega na poproszeniu ucznia o przeczytanie jakiejś historii i opowiedzenia jej własnymi słowami. - "Fakt poproszenia uczniów o opowiedzenie tekstu, wymaga od nich reorganizacji informacji w indywidualny sposób. Sposób, w jaki selekcjonują oni elementy historii świadczy o ich sposobie rozumienia tekstu". - Opowiedzenie własnymi słowami czyni czytającego bardziej aktywnym - Jest to postępowanie bardziej holistyczne (całościowe) niż stawianie pytań do poszczególnych partii tekstu - Dostarcza więcej informacji niż ogólny osąd ucznia o tekście.