Par Jocelyne GIASSON Ch. 6 : Makroprocesy Czytanie ze zrozumieniem
Makroprocesy są ukierunkowane na zrozumienie tekstu całościowo. Mogą opierać się na:. 1. Myśli przewodniej i streszczeniu 3. Strukturze tekstu: strukturze tekstów informacyjnych 2. Strukturze tekstu: strukturze tekstów narracyjnych. Roz.5 Roz 6 Roz 7
Wykorzystanie struktury tekstu : Jest to branie pod uwagę sposobu, w jaki są zorganizowane myśli zawarte w tekscie. W tekstach narracyjnych : -gramatyka i schematy opowiadania -propozycja postępownia pedagogicznego Służy zrozumieniu i zachowaniu informacji przez czytającego.
Gramatyka opowiadania = ukryta struktura historii (rodzaj reguł konsekwentnie odnajdywanych w narracji) Prezentacja : bohaterowie, miejsce, czas, okoliczności wstępne Wydarzenie przełomowe Perypetie : reakcje bohaterów, cel, próby Rozwiązanie problemu : pozytywne lub negatywne rezultaty Koniec : długoterminowe konsekwencje (fakultatywnie) Morał : nauczka, zasada moralności (fakultatywnie) Macro 2. Struktura tekstów narracyjnych ELEMENTYELEMENTY O OPOWIADANIAOPOWIADANIA
Gramatyka opowiadania w nauczaniu. -Ten schemat jest pożyteczny w procesie zrozumienia - Pożądane jest używanie przez nauczycieli elementów opowiadania, pod warunkiem, że nie stanowią one celu, lecz są środkiem pomagającym uczniom lepiej zrozumieć opowiadanie. "Najważniejsze to nie mylić celu i środków: znajomość struktury opowiadania jest środkiem do lepszego zrozumienia tekstu narracyjnego. Nie może być ona celem samym w sobie (prócz zaawansowanych opracowań podczas zajęć z literatury)". str.102 Przykład : karta opowiadan ia
Macro 2. Struktura tekstów narracyjnych Propozycja działań pedgogicznych w ramach gramatyki opowiadania: str W ramach streszczenia książki: wkład szczególny gramatyki opowiadania w streszczenie tekstów narracyjnych - książek. Streszczenie jest uważane za trudne do redagowania przez uczniów. Gramatyka opowiadania może im pomóc, ponieważ dostarcza schemat umożliwiający uporządkowanie informacji.
Macro 2. Struktura tekstów narracyjnych Przypomnienie opowiadania : polega na poproszeniu ucznia o przeczytanie jakiejś historii i opowiedzenia jej własnymi słowami. - "Fakt poproszenia uczniów o opowiedzenie tekstu, wymaga od nich reorganizacji informacji w indywidualny sposób. Sposób, w jaki selekcjonują oni elementy historii świadczy o ich sposobie rozumienia tekstu". - Opowiedzenie własnymi słowami czyni czytającego bardziej aktywnym - Jest to postępowanie bardziej holistyczne (całościowe) niż stawianie pytań do poszczególnych partii tekstu - Dostarcza więcej informacji niż ogólny osąd ucznia o tekście.