Katowice, 29.10.2009r. Projekty dotyczące kształcenia zawodowego realizowane w regionie w ramach Priorytetu IX PO KL.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SzOK czyli Szkolny Ośrodek Kariery Szkolny Ośrodek Kariery prowadzi działania, których celem jest ukształtowanie umiejętności wspomagających absolwentów.
Advertisements

Socjologia rynku pracy
Komunikacja interpersonalna
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich OŚ IV PROW Mariusz Bednarz Grudzień 2007.
Warunki uzyskania dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Prezentacja przygotowana na podstawie zatwierdzonej wersji PO IiŚ
Człowiek najlepsza inwestycja Grażyna Dytko Wicedyrektor ds. Europejskiego Funduszu Społecznego Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Rzeszowie Grażyna Dytko Wicedyrektor.
Jacek Posłuszny Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Rzeszowie Możliwości finansowania projektów oświatowych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Solina, 26 października 2009 roku Kompetentny urzędnik – silny samorząd Projekt finansowany jest, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach.
Regionalny Ośrodek Kształcenia na Odległość w Krośnie Regionalny Ośrodek Kształcenia na Odległość w Krośnie
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wzrost kompetencji życiowych i umiejętności zawodowych.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Przysiek, 27 września 2013 r. Organizator.
1 COMPANY PRIVATE 1 EDUKACJA DLA PRZEMYSŁU PRZEMYSŁ DLA EDUKACJI Janusz Zakręcki Prezes Zarządu, Dyrektor Naczelny Mielec, 7 grudnia 2009r.
Centrum Doradztwa Strategicznego Model współpracy szkół z przedsiębiorcami Uwagi o szkolnictwie zawodowym na podstawie prowadzonych przez.
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
JAK INNI NAS POSTRZEGAJĄ? PROJEKT FINANSOWANY ZE ŚRODKÓW POLSKO-LITEWSKIEGO FUNDUSZU WYMIANY MŁODZIEŻY.
TWORZYMY SPOŁECZEŃSTWO OTWARTE DLA KAŻDEGO
Konteksty tworzenie programów nauczania. ZALECENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram.
Regionalna Grupa Sterująca Ewaluacją Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007–2013 Urząd Marszałkowski Województwa.
Powiatowy Urząd Pracy Grodzisk Mazowiecki,
Doskonalenie sprawowania nadzoru pedagogicznego Podstawa prawna 1. Rozporządzenie MENiS w/s szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego (...)
Projekt zmian w ustawie o systemie oświaty (marzec 2011 r.)
PRZEGLĄD JESIENNY SZKÓŁ wrzesień - październik 2005 R.
Nabór wniosków o dofinansowanie projektów Nabór wniosków o dofinansowanie projektów dotyczących indywidualizacji procesu nauczania i wychowania uczniów.
Najczęściej pojawiające się błędy dotyczące wypełniania wniosku i spełniania kryteriów 15 kwietnia 2011 r. 15 kwietnia 2011 r. Alicja Kuźniar, Biuro Projektów.
PODSTAWOWE KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Warszawa, 17 sierpnia 2011 r.
Powiatowy Urząd Pracy w Tomaszowie Lubelskim Projekt pt.
1 Mierzenie problemowe w zakresie warunków nauczania języków obcych w szkołach publicznych.
Jak skutecznie organizować szkolenia językowe w firmie
Portale informacyjno-edukacyjne w samorządach terytorialnych. Ocena projektów dot. OZE w programie Retscreen Anna Bogusz Warszawa, 8 luty 2011 r.
Fundusze dla edukacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata Białystok, 20 listopada 2008 r. URZĄD MARSZAŁKOWSKI.
Jest to projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
DARCZYŃCY GMINA BOREK WLKPGMINA GOSTYŃGMINA KROBIA GMINA PIASKI GMINA POGORZELA GMINA PONIEC POWIAT GOSTYŃSKI GMINA PĘPOWO.
RADOSNA SZKOŁA (I edycja – 2009 r.). złożone wnioski miejsca zabaw place zabaw JST 144 stowarzyszenia i osoby fizyczne 15 wnioski szkół zakup 1.
Listopad 2010 r. Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Cele i założenia projektu Akademia Młodych Noblistów Paulina Kędzierska Koordynator projektu Akademia Młodych Noblistów.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Umowa o dofinansowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Kryteria wyboru projektów w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura.
Konferencja podsumowująca projekt Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt Aktywizacja, Specjalizacja, Praktyka-promocja zatrudnienia kobiet realizowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.
Możliwości dofinansowania działalności szkół podstawowych z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Priorytetu IX Rozwój wykształcenia i kompetencji.
Prezentacja założeń regionalnej polityki edukacyjnej w odniesieniu do Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Możliwości finansowania działalności placówek.
Prezentacja założeń regionalnej polityki edukacyjnej w odniesieniu do Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Możliwości finansowania działalności placówek.
Prezentacja założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście ogłaszanych przez WUP konkursów Kazimierz Tęczar Kazimierz Tęczar Wicedyrektor Wojewódzkiego.
Projekt systemowy Program Operacyjny Kapitał Ludzki Gmina Radziejowice/ Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Radziejowicach Radziejowice, 12 listopada 2013.
Moje Bambino Sp. z o.o. Sp. k., Łódź, ul. Gdańska 80, tel. (0-42) , fax (0-42) Nowe horyzonty edukacji Poddziałanie Indywidualizacja.
Moje Bambino Sp. z o.o. Sp. k., Łódź, ul. Gdańska 80, tel. (0-42) , fax (0-42) Nowe horyzonty edukacji Poddziałanie Indywidualizacja.
STUDIA DOKTORANCKIE Szczecin 11 grudnia Zmiany w przepisach dotyczących studiów doktoranckich 2.
Porusz umysł Uczniowie i Uczennice Stowarzyszeniowej Publicznej Szkoły Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Górażdżach.
Przedstawienie założeń projektu Naprzeciw zmianom – badanie trendów gospodarczych miasta Jaworzna Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Specjalna – znaczy najlepsza Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Ośrodek Szkolno-Wychowawczy Nr.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Doświadczenia i plany województwa zachodniopomorskiego w zakresie wsparcia osób niepełnosprawnych w Regionalnym Programie.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Specjalizacja pielęgniarek kluczem do kariery zawodowej.
Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania środowiskowego w organizacjach.
Rola i zadania Rady LGD we wdrażaniu LSR, ze szczególnym uwzględnieniem procedury oceny wniosków, czyli procesu oceny zgodności i procesu wyboru. Europejski.
Projekt Szkoły Jagiellońskie dofinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju.
Działanie 6.2 Rozwój kultury i zachowanie dziedzictwa kulturowego.
1. Wsparcie pracodawców przechodzących procesy adaptacyjne i ich pracowników szansą stabilizacji regionalnego rynku pracy. Departament Rozwoju Regionalnego.
Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w.
Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – konkursy w 2010 roku - Prowadząca: Martyna Sawicka Gdańsk,
Trwałość projektu "Pomorskie dobry kurs na edukację. Wspieranie uczniów o szczególnych predyspozycjach w zakresie matematyki, fizyki i informatyki" Obszar.
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
Beneficjent Zespół Szkół Samochodowych im. T. Kościuszki we Włocławku Włocławek ul. Leśna 1A.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR3 WE WŁOCŁAWKU IX. ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH. 9.2.PODNIESIENIE ATRAKCYJNOŚCI I JAKOŚCI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO pt.:
Projekt pn. Einstein – każdy ma w sobie ukryty potencjał jest działaniem prowadzonym przez Powiat Lubański w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Lokalny Fundusz Młodych Projekt Lokalne Fundusze Młodych realizowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany.
Projekt Integracja dla samodzielności współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt eTwinning Europejskie partnerstwo szkół Projekt eTwinning Europejskie partnerstwo szkół
Nowe umiejętności zawodowe - szansą na lepszą przyszłość Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
na miarę potrzeb WYSOKO WYKWALIFIKOWANE KADRY SYSTEMU OŚWIATY Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zapis prezentacji:

Katowice, r. Projekty dotyczące kształcenia zawodowego realizowane w regionie w ramach Priorytetu IX PO KL

Działanie 9.2 Typy realizacji projektów: Diagnozowanie potrzeb edukacyjnych w obszarze szkolnictwa zawodowego zgodnie z potrzebami lokalnego i regionalnego rynku pracy Programy rozwojowe szkół i placówek oświatowych prowadzących kształcenie zawodowe ukierunkowane na zmniejszanie dysproporcji w osiągnięciach uczniów w trakcie procesu kształcenia oraz podnoszenie jakości procesu kształcenia w szczególności obejmujące: dodatkowe zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze oraz specjalistyczne służące wyrównywaniu dysproporcji edukacyjnych w trakcie procesu kształcenia doradztwo i opiekę pedagogiczno – psychologiczną dla uczniów wykazujących problemy w nauce lub z innych przyczyn zagrożonych przedwczesnym wypadnięciem z systemu szkolnictwa (np. wsparcie dla uczniów z obszarów wiejskich, wsparcie dla uczniów niepełnosprawnych, przeciwdziałanie uzależnieniom, programy prewencyjne, przeciwdziałanie patologiom społecznym)

dodatkowe zajęcia (pozalekcyjne i pozaszkolne) dla uczniów ukierunkowane na rozwój kompetencji kluczowych, ze szczególnym uwzględnieniem ICT, języków obcych, przedsiębiorczości, nauk przyrodniczo – matematycznych efektywne programy doradztwa edukacyjno – zawodowego modernizację oferty kształcenia zawodowego i dostosowanie jej do potrzeb lokalnego i regionalnego rynku pracy (wprowadzanie nowych kierunków kształcenia, modyfikacja programów nauczania na kierunkach istniejących) współpracę szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe z pracodawcami i instytucjami rynku pracy służąca podnoszeniu kwalifikacji zawodowych uczniów jako przyszłych absolwentów i wzmacnianie ich zdolności do zatrudnienia ( (w tym zwłaszcza w zakresie praktycznych form nauczania – staże i praktyki) wyposażenie szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe w nowoczesne materiały dydaktyczne (w tym podręczniki szkolne) zapewniające wysoką jakość kształcenia wdrożenie nowych, innowacyjnych form nauczania i oceniania cechujących się wyższą skutecznością niż formy tradycyjne, wdrażanie programów i narzędzi efektywnego zarządzania placówką oświatową przyczyniających się do poprawy jakości nauczania Działanie 9.2

1.Maksymalny okres realizacji projektu wynosi 24 miesiące, 2.Grupę docelową w projekcie stanowią osoby zamieszkałe (w rozumieniu kodeksu cywilnego) na terenie województwa śląskiego i/lub osoby pracujące na terenie województwa śląskiego, 3.Beneficjent w okresie realizacji projektu prowadzi biuro projektu (lub posiada siedzibę) na terenie województwa śląskiego, 4.Grupę docelową w projekcie stanowią podmioty posiadające siedzibę, filię, delegaturę, oddział lub inną formę organizacyjną działalności podmiotu poza siedzibą na terenie województwa śląskiego i działające na terenie województwa śląskiego. Kryteria dostępu 2009

Kryteria strategiczne Projekty (obejmujące staże i praktyki zawodowe) realizowane w partnerstwie szkół i/lub placówek prowadzących kształcenie zawodowe z pracodawcami, służące podnoszeniu kwalifikacji zawodowych uczniów jako przyszłych absolwentów, co przyczyni się do zwiększenia zdolności ich zatrudnienia - 5 pkt 2.Projekt zakłada wykorzystanie sprzętu ICT zakupionego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego - 2 pkt 3.Projekt jest komplementarny z inwestycjami zrealizowanymi bądź realizowanymi ze źródeł wspólnotowych innych niż Europejski Fundusz Społeczny - 3 pkt

Kryteria dostępu Maksymalny okres realizacji projektu wynosi 24 miesiące, z wyłączeniem projektów badawczych, których okres realizacji wynosi 18 miesięcy. 2.Grupę docelową w projekcie stanowią osoby zamieszkałe (w rozumieniu kodeksu cywilnego) na terenie województwa śląskiego i/lub osoby pracujące i/lub uczące się na terenie województwa śląskiego. 3.Beneficjentem w projekcie jest podmiot, który spełnia łącznie następujące warunki: prowadzi działalność na terenie województwa śląskiego, posiada na terenie województwa śląskiego siedzibę, filię, delegaturę, oddział lub inną prawnie dozwoloną formę organizacyjną działalności podmiotu, w okresie realizacji projektu prowadzi biuro projektu na terenie województwa śląskiego. 4.Grupę docelową w projekcie stanowią podmioty posiadające siedzibę, filię, delegaturę, oddział lub inną prawnie dozwoloną formę organizacyjną działalności podmiotu na terenie województwa śląskiego i działające na terenie województwa śląskiego. 5. Projekty realizowane są we współpracy szkół i/lub placówek prowadzących kształcenie zawodowe z pracodawcami i służą podnoszeniu kwalifikacji zawodowych uczniów jako przyszłych absolwentów, co przyczyni się do zwiększenia zdolności ich zatrudnienia.

1.Projekt zakłada wykorzystanie sprzętu ICT zakupionego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego - 5 pkt 2.Projekt jest komplementarny z inwestycjami zrealizowanymi bądź realizowanymi ze źródeł wspólnotowych innych niż Europejski Fundusz Społeczny - 5pkt 3.Projekty wspierające szkoły i/lub placówki oświatowe, (kończące się egzaminem maturalnym) w zakresie dodatkowych zajęć (pozalekcyjnych i pozaszkolnych), które prowadzą kształcenie w partnerstwie z pracodawcami, w zawodach spójnych z zawodami określonymi przez MNiSW dla kierunków studiów zamawianych, na uczelniach z terenu województwa śląskiego - 10 pkt 4.Projekt obejmuje działania wspierające doradztwo zawodowe w szkołach i placówkach oświatowych - 5 pkt 5.Projekt jest kompleksowym programem rozwojowym szkół i placówek oświatowych prowadzących kształcenie zawodowe, złożonym przez organ prowadzący te szkoły i placówki oraz obejmującym min. 80 % prowadzonych przez ten organ szkół i placówek oświatowych prowadzących kształcenie zawodowe - 15 pkt Kryteria strategiczne 2010

Tematy projektów: Rok 2009 Zdaj maturę idź na studia Miasto Ruda Śląska - Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 7 Specjalnych Mechatronika jako wiedza i technologia umożliwiająca osiąganie sukcesów na rynku pracy - specjalistyczne zajęcia z mechatroniki dla uczniów szkół technicznych z Bytomia. Miasto Bytom Inwestycja w przyszłość. Dodatkowe kwalifikacje i umiejętności uczniów szkół zawodowych Powiatu Raciborskiego szansą sukcesu na rynku pracy Powiat Raciborski Aktywnie startuję w życie Powiat/Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy - Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna Zawód moim atutem! Wzrost potencjału szkół zawodowych w kontekście potrzeb gospodarki opartej na wiedzy Miasto Tychy na prawach powiatu Łatwiej wchodzi fach do głowy gdy jest Program Rozwojowy - oferta dla zasadniczych szkół zawodowych Polski Dom Kreacji Sp. z o. o. Dodatkowe kwalifikacje uczniów większą szansą na zatrudnienie. Powiat Cieszyński / Centrum Kształcenia Praktycznego w Bażanowicach Diagnoza potrzeb edukacji zawodowej w subregionie częstochowskimAgencja Rozwoju Regionalnego w Częstochowie S.A. Mam zawód - mam pracę! Górnośląska Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości im. Karola Goduli Aktywnie startuję w życie Powiat/Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy - Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna

Tematy projektów: Rok 2009 Mam zawód - mam pracę! Górnośląska Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości im. Karola Goduli Idziemy w parze - ja i mój zawód Częstochowska Izba Rzemiosła i Przedsiębiorczości Pierwszy krok na rynek pracyFundacja Kultury Chrześcijańskiej Uczeń zawsze obecny w szkole - program uzupełniania kompetencji kluczowych z nauk matematyczno-przyrodniczych dla uczniów z Bytomia z trudnościami w nauce z wykorzystaniem techniki wideokonferencyjnej Miasto Bytom Przez naukę i praktykę na politechnikęMiasto Gliwice Akademia kluczowych kompetencjiBusiness Center 1 Anna Kępka Równy start do karieryPolski Dom Kreacji Sp. z o. o. Dobry uczeń - dobry pracownik Powiat Częstochowski / Zespół Szkół im. Władysława Szafera w Złotym Potoku Nauka + zawód = Praca. Oferta dla techników.Fundacja Kultury Chrześcijańskiej Przez naukę i praktykę na politechnikęMiasto Gliwice

Tematy projektów: Rok 2010 Wyrównywanie szans edukacyjnych i zawodowych uczniów niepełnosprawnych Samorząd Województwa Śląskiego/Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Niesłyszących i Słabosłyszących w Raciborzu Wzmocnienie zatrudnienia osób z dysfunkcją wzroku poprzez rozwój wykształcenia i kompetencji Polski Związek Niewidomych Okręg Śląski Zawodowiec - przyszłościowiec. Strategia modernizacji kształcenia zawodowego w Rybniku Miasto Rybnik Stawiam na rozwój-podniesienie atrakcyjności szkolnictwa zawodowego w Powiecie Gliwickim Powiat Gliwicki Fascynacja budownictwem w nowej odsłonie Powiat Cieszyński/Zespół Szkół Budowlanych im. gen. Stefana Grota Roweckiego Budowlanka cała naprzód! Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego Miasto Bytom Miejskie centrum wspierania kształcenia zawodowego Miasto Bytom

Konkursy Kwoty przeznaczone na konkurs – 2009 rok PLN Kwoty przeznaczone na konkurs – 2010 rok PLN

Idziemy w parze - ja i mój zawód" Lider projektu: Izba Rzemieślnicza w Częstochowie Partner projektu: W trakcie realizacji projektu wielokrotnym wsparciem objętych zostanie 3372 uczniów z czterech szkół zawodowych: Zespołu Szkół Samochodowo – Budowlanych Zespołu Szkół Technicznych Zespołu Szkół im. B. Prusa Centrum Kształcenia Praktycznego Przykład projektu realizowanego w ramach komponentu regionalnego :

Celem projektu jest podniesienie jakości nauczania w częstochowskich szkołach zawodowych. Zakłada się osiągnięcie go poprzez realizację celów szczegółowych: zwiększenie dostępu uczniów szkół zawodowych do zajęć pozalekcyjnych, dostosowanie oferty edukacyjnej do potrzeb pracodawców poprzez uruchomienie nowych kierunków kształcenia, zwiększenie dostępu do praktyk zawodowych bezpośrednio u przedsiębiorców, nawiązanie aktywnej współpracy pomiędzy szkołami, a pracodawcami, uruchomienie w ramach projektu Centrum Aktywizacji Zawodowej, zmniejszenie zjawiska wewnętrznego podziału uczniów. Przykład projektu realizowanego w ramach komponentu regionalnego :

Wartości ogółem: ,24 PLN Dofinansowanie: ,24 PLN Przykład projektu realizowanego w ramach komponentu regionalnego :

Konkursy Zainteresowanie konkursami:

BŁĘDY FORMALNE 1.W części V wniosku – pod oświadczeniem – brak podpisu lub nieczytelny podpis, bądź też podpis osoby innej niż wymieniona w punkcie 2.6 wniosku 2.Niewłaściwe załączniki, brak kontrasygnaty Głównego Księgowego lub osoby odpowiedzialnej za prowadzenie księgowości w danej instytucji na załączniku finansowym 3.Błędy w wersji elektronicznej (inna suma kontrolna, pusta płyta lub wersja pdf zamiast xml) 4.Błędny nr konkursu 5.Błędnie poświadczone dokumenty za zgodność z oryginałem 6.Niewłaściwa nazwa instytucji do której złożono wniosek o dofinansowanie

BŁĘDY FORMALNE c.d. 7.Jeden egzemplarzach papierowy wniosku 8.Brak wersji elektronicznej zapisanej na płytce CD 9.Wniosek złożono po terminie naboru 10.Zły wydruk wniosku (brak wszystkich stron)

Błędy merytoryczne: KONKURS Niezgodność ze Szczegółowym Opisem Priorytetów POKL np. niespełnienie wymogu programu rozwojowego szkoły, kierowanie działań w projekcie do różnych typów szkół bez zdiagnozowania ich sytuacji i potrzeb 2.Brak zgodności z zasadą równości szans kobiet i mężczyzn – na podstawie Standardu minimum, brak analizy sytuacji kobiet i mężczyzn w obszarze problemowym 3.Łączenie w jednym projekcie dwóch typów projektów możliwych do realizacji w ramach Działania 9.2 np. diagnozowanie potrzeb edukacyjnych, programy rozwojowe 4.Wykazywanie w budżecie projektu wkładu prywatnego bez pomocy publicznej 5.Wykazywanie w budżecie wkładu własnego odbiegającego od wymaganego poziomu zgodnego z dokumentacją konkursową

Pozostałe błędy merytoryczne 1.Niespójność pomiędzy poszczególnymi częściami wniosku – np. pomiędzy punktem 3.3 Działania a harmonogramem i budżetem projektu lub niespójność założonych celów projektu z jego rezultatami 2.Nieprawidłowo zdefiniowane cele projektu 3.Brak uzasadnienia kosztów w ramach cross-financingu 4.Błędne oznaczenie cross-financingu w odniesieniu do sprzętu wykazanego w Szczegółowym budżecie projektu (zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL kategorią cross-financingu jest objęty sprzęt rozumiany jako środek trwały, którego wartość początkowa jest wyższa od 10% kwoty określonej w przepisach podatkowych – tzn. pow. 350zł)

Pozostałe błędy merytoryczne c.d. 5.Nie przedstawiono metodologii do wykazanych wydatków w ramach kosztów pośrednich (obecnie obowiązkowe wyłącznie dla kosztów pośrednich rozliczanych ryczałtem) 6.Błędy rachunkowe w budżecie 7.Mylenie rezultatów i produktów; brak opisu sposobu monitorowania rezultatów projektu 8.Źle oszacowany budżet; zachwiana relacja nakład/rezultat; wskazanie cen jednostkowych nieadekwatnych do cen rynkowych

Najczęściej popełniane błędy w odniesieniu do standardu minimum: Brak konkretnych działań zmierzających do rozwiązania przedstawionych problemów (Projektodawcy opisując działania realizowane w projekcie nie wskazują w jaki sposób wpłyną one na zmniejszenie zdiagnozowanych problemów danej płci) Brak wskazania konkretnych rezultatów wskazujących na sytuację kobiet i mężczyzn, jakie zostaną osiągnięte dzięki realizacji projektu (Projektodawcy nie opisują jak zmieni się sytuacja danej płci po zrealizowaniu wszystkich działań przewidzianych w projekcie) Dane w podziale na płeć użyte w uzasadnieniu potrzeby realizacji projektu nie dotyczą obszaru interwencji projektu, a jedynie jego zasięgu Projekt nie przewiduje równościowego sposobu zarządzania projektem (puste deklaracje – projekt będzie zarządzany równościowo) Brak rozróżnienia grupy docelowej na płeć Projekty neutralne Standard minimum

Wyjątki, co do których nie stosuje się standardu minimum Wyjątki stanowią projekty o ograniczonej rekrutacji, która wynika z: profilu działalności projektodawcy (ograniczenia statutowe), realizacji działań pozytywnych (działania te pozwalają na wpłynięcie na niekorzystną sytuację danej płci w konkretnym obszarze, a tym samym wyrównanie jej szans społecznych i zawodowych), zakresu realizacji projektu (na terenie np. zakładu karnego).

W związku z niezakontraktowaniem pełnej puli środków w ramach konkursu nr 1/POKL/9.2/2009 w bieżącym roku został ogłoszony drugi konkurs zamknięty na składanie wniosków o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego projektów w ramach Priorytetu IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach Działania 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego PO KL. Szczegółowe informacje dostępne będą na stronie IOK wraz z ogłoszeniem o konkursie. Konkursy

Powtórka konkursu w ramach Działania 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego Nabór wniosków od godz października 2009r. do godz listopada 2009r. Spotkanie informacyjne na temat konkursu 4 listopada 2009r. Z dotychczas ogłoszonych konkursów wynika, iż konkursy w ramach Działania 9.2 nie cieszył się dużym zainteresowaniem wśród projektodawców i została złożona niewielka liczba wniosków.

Informacja Regionalne Ośrodki Europejskiego Funduszu Społecznego – ROEFS -Bielsko-Biała – Stowarzyszenie Bielskie Centrum Przedsiębiorczości - Częstochowa – ARR w Częstochowie S.A. - Katowice – GARR S.A. - Rybnik – Rudzki Inkubator Przedsiębiorczości Sp. z o.o.

Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego 40 – 037 Katowice, ul. Ligonia 46 / ul. Dąbrowskiego 23 tel Regionalny Punkt Informacyjny o Funduszach Europejskich tel tel