Szkoła przyjaźnie wymagająca

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Australia.
Advertisements

Delegatura w Płocku Organizacja procesu edukacyjnego z uwzględnieniem monitorowania wdrażania nowej podstawy programowej – wnioski i uwagi do rozważenia.
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
15 marca 2006 roku Dzień Przedsiębiorczości Dagmara Wajszczyk Anna Walczak Kl. III LP w Zespole Ponadgimnazjalnych Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących.
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA RODZICÓW.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2012/2013.
Socjologia rynku pracy
ZADANIA ORGANU PROWADZĄCEGO SZKOŁY I PLACÓWKI OŚWIATOWE W KREOWANIU POLITYKI KADROWEJ W ŚWIETLE USTAWY O SYSTEMIE OŚWIATY.
System Stypendialny W Gminie Żyraków. Podstawa prawna: Uchwała nr V/73/03 Rady Gminy w Żyrakowie z dnia 28 marca 2003 roku w sprawie: zasad udzielania.
Lekcja nr 1 Temat: Lekcja organizacyjna. Bhp w pracowni komputerowej i przy pracy z komputerem.
Moduł analiz systemu Uczniowie Optivum NET (UONET) Przykłady zastosowań
Nazwa, adres i REGON szkoły / placówki lub pieczątka
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Po co nam samorz ą d ? XVIII Sesja Sejmu Dzieci i MłodzieżySZKO Ł A DEMOKRACJI.
Debata samorządowa 2 kwietnia 2012 Temat: „JAK DZIAŁA I CO TO JEST SAMORZĄD SZKOLNY?” Demokracja znaczy: przestrzegać reguł gry, nawet jeżeli nie patrzy.
SAMORZĄD SZKOLNY Samorząd szkolny to jeden ze szkolnych organów. W jego skład wchodzą wszyscy uczniowie danej szkoły. Samorząd szkolny działa na podstawie.
TWORZYMY SPOŁECZEŃSTWO OTWARTE DLA KAŻDEGO
1 Kartuzy, 22 października 2010 r. Założenia do zmian w ustroju szkolnym w Polsce.
Awans zawodowy nauczyciela
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
1 Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.3 Poprawa jakości kształcenia Poddziałanie Modernizacja treści i metod kształcenia – projekty.
Doskonalenie sprawowania nadzoru pedagogicznego Podstawa prawna 1. Rozporządzenie MENiS w/s szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego (...)
Zasady kierowania do Komisji Egzaminacyjnej - sesja zimowa 2009: Wszyscy absolwenci będą kierowani do Komisji przy Dolnośląskim Kuratorze Oświaty.
Rozporządzenie z dnia r w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów.
Projekt zmian w ustawie o systemie oświaty (marzec 2011 r.)
PRZEGLĄD JESIENNY SZKÓŁ wrzesień - październik 2005 R.
Zapraszamy na prezentację !!! Szkoła Podstawowa nr 3 im. Wojska Polskiego w Mielcu.
Ocena działalności opiekuńczej szkół w zakresie pracy świetlicy - wyniki badań w województwie łódzkim -
PODSTAWOWE KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Warszawa, 17 sierpnia 2011 r.
Zajęcia fakultatywne Wydział Lekarski Rok IV. Warunki konkursu Przedmiotem konkursu jest organizacja zajęć fakultatywnych Jednostka ubiegająca się o ich.
Szkolnictwo w Wielkiej Brytanii
Odpowiedzialność prawna rodziców i opiekunów. Przepisy Art PRD Dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła.
1 Mierzenie problemowe w zakresie warunków nauczania języków obcych w szkołach publicznych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole
Jeżdżę z głową.
Punkty rekrutacyjne Zasady rekrutacji Wybór szkoły kolejne kroki Zapoznanie się z ofertą edukacyjną m.in. na stronach www szkół Wybór maksymalnie.
XVII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży 1 czerwca 2011 roku Warszawa.
Jest to projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Opracowała: Barbara Czahajda ZASADY PRZYJMOWANIA KANDYDATÓW DO PUBLICZNYCH SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH.
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
Nasz absolwent na wyższej uczelni
TESTOWANIE PROGRAMU INTERBLOK Gimnazjum nr 2 im. Jana Pawła II w Myślenicach Ogólna liczba nauczycieli testujących Program: 5 Nauczyciele: biologii, geografii,
Uczy samodzielności. Jest otwarta na współpracę z innymi. Daje możliwość rozwoju. Przygotowuje do dorosłego życia. Kształtuje postawy przedsiębiorcze.
1 Pracownia Egzaminów Gimnazjalnych OKE w Krakowie.
Zmiany w Przepisach Gry w Piłkę Nożną od 1 września 2006r. Kolegium Sędziów Warmińsko-Mazurskiego Związku Piłki Nożnej.
Prawo o aktach stanu cywilnego
Moje Bambino Sp. z o.o. Sp. k., Łódź, ul. Gdańska 80, tel. (0-42) , fax (0-42) Nowe horyzonty edukacji Poddziałanie Indywidualizacja.
Program Edukacyjno- Terapeutyczny Ortograffiti
COMENIUS. Comenius – jest jednym z czterech programów sektorowych Programu "Uczenie się przez całe życie" (Lifelong Learning Programme) wspiera finansowo.
Wielkopolski Oddział Wojewódzki NFZ 17 grudnia 2012.
Najważniejsze zmiany w rozporządzeniach dotyczących pomocy psychologiczno-pedagogicznej organizowanej w szkole.
Gdy taki żółwik Przejdzie przez ekran, to znak że za chwilę zmieni się slajd.
STUDIA DOKTORANCKIE Szczecin 11 grudnia Zmiany w przepisach dotyczących studiów doktoranckich 2.
A NALIZA OSIĄGNIĘĆ III LO W K RAKOWIE - E DUKACYJNA W ARTOŚĆ D ODANA.
Ocenianie. 6 Ocenę celującą otrzymuje uczeń wówczas, jeżeli posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania w danej klasie, samodzielnie.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Specjalizacja pielęgniarek kluczem do kariery zawodowej.
1. Celem naszych działań w roku szkolnym 2011 / 2012 będzie zwiększenie wyniku średniego naszej szkoły. 2. Zmniejszymy liczbę uczniów osiągających wynik.
1 Egzamin maturalny w roku 2009 czyli co każdy uczeń, absolwent, nauczyciel, rodzic powinien wiedzieć na temat matury w 2009 roku.
SPECJALNOŚĆ NAUCZYCIELSKA NA STUDIACH I STOPNIA FILOLOGIA POLSKA OFERTA.
Beneficjent Zespół Szkół Samochodowych im. T. Kościuszki we Włocławku Włocławek ul. Leśna 1A.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR3 WE WŁOCŁAWKU IX. ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH. 9.2.PODNIESIENIE ATRAKCYJNOŚCI I JAKOŚCI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO pt.:
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych w roku jest realizowana elektronicznym systemem KSEON Optivum.
1 Prawa dziecka niepełnosprawnego. 2 3 Dziecko niepełnosprawne ma prawo n Do wczesnego wspomagania rozwoju Art.. 71b ust. 2a, 2b, 3a Ustawy o systemie.
Projekt pn. Einstein – każdy ma w sobie ukryty potencjał jest działaniem prowadzonym przez Powiat Lubański w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
1 Warszawa; POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA I KSZTAŁCENIE SPECJALNE ZADANIA SZKOŁY W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH.
Największym bólem w życiu nie jest śmierć, lecz bycie ignorowanym.
Egzamin zawodowy 2010 Zespół Szkół nr 1 im. Jana Pawła II Władysławowo, listopad 2009.
na miarę potrzeb WYSOKO WYKWALIFIKOWANE KADRY SYSTEMU OŚWIATY Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zapis prezentacji:

Szkoła przyjaźnie wymagająca www.reformaprogramowa.men.gov.pl 1

Od dnia 1 września 2009 r. zaczną obowiązywać: nowa podstawa programowa wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej i gimnazjum. Nową podstawę programową będzie się stosować począwszy od roku szkolnego 2009/2010 w przedszkolach, w klasie pierwszej szkoły podstawowej i w klasie pierwszej gimnazjum. nowe ramowe plany nauczania dla I etapu edukacyjnego (klasy I-III szkoły podstawowej) i III etapu edukacyjnego (gimnazjum). 2

przez 5 lat w szkołach podstawowych, przez 2 lata w gimnazjach Pamiętajmy !!! przez 5 lat w szkołach podstawowych, przez 2 lata w gimnazjach pracujemy z dwiema podstawami programowymi i dwoma ramowymi planami nauczania! 3

Po wejściu w życie ustawy z dnia 19 marca 2009 r Po wejściu w życie ustawy z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw arkusze organizacji szkół nie będą podlegały opiniowaniu przez kuratorów oświaty przed ich zatwierdzeniem przez organy prowadzące szkoły. Zgodność z prawem arkusza organizacji szkoły będzie kontrolowana w ramach nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez kuratora oświaty. 4

Nowości rozporządzenia: wprowadzenie nowego rodzaju godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, wynikających z art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy – Karta Nauczyciela. zmiana w dysponowaniu dotychczasowymi godzinami do dyspozycji dyrektora. 5

Co to dla nas znaczy? Zmiany w zakresie czasu pracy nauczyciela (art. 42 i 42a)

Nowy rodzaj godzin do dyspozycji dyrektora szkoły. Od 1 września 2009 r. wprowadza się obowiązek prowadzenia przez nauczyciela zajęć opieki świetlicowej lub zajęć w ramach godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy - Karta Nauczyciela w wymiarze 1 godziny tygodniowo. Obowiązek ten nie dotyczy dyrektorów, wicedyrektorów oraz nauczycieli, którzy obowiązki dyrektora i wicedyrektora pełnią w zastępstwie nauczyciela, któremu powierzono to stanowisko. Godziny te są dokumentowane przez nauczycieli w dziennikach zajęć pozalekcyjnych. 7

Sposób wyliczania godzin zajęć, które nauczyciel ma obowiązek prowadzić na podstawie art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy – Karta Nauczyciela, dla nauczyciela pełnozatrudnionego (niezależnie od realizowanego pensum i  ewentualnych godzin ponadwymiarowych) – 1 godzina w tygodniu (a od 1 września 2010 r. w szkole podstawowej i gimnazjum – 2 godziny w tygodniu). dla nauczyciela niepełnozatrudnionego proporcjonalnie mniejsza liczba godzin, które wyliczamy, pamiętając że rozliczamy te godziny półrocznie. w przypadku nauczycieli uzupełniających etat godziny te liczy się proporcjonalnie do wymiaru zatrudnienia w każdej szkole. 8

Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły zapewniające nauczycielom realizację obowiązku, o którym mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy - Karta Nauczyciela, mogą być przeznaczone na: zajęcia zwiększające szanse edukacyjne uczniów: na pracę z uczniem zdolnym lub z uczniem mającym trudności w nauce, zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów. 9

Nowości rozporządzenia (dotyczy klas, w których realizowana jest nowa podstawa programowa) brak określenia tygodniowej liczby godzin w cyklu kształcenia przeznaczonej na poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne, określone minimalne ogólne liczby godzin, które należy przeznaczyć na realizację podstawy programowej z poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych w całym cyklu kształcenia (np. język polski – co najmniej 450 godzin przedmiotu w cyklu kształcenia - bez określenia liczby godzin w każdym tygodniu nauki, tak jak do tej pory), dodanie nowych przedmiotów lub zmiana nazwy obecnie funkcjonujących. 10

Razem w cyklu edukacyjnym Gimnazjum - przykład Zajęcia edukacyjne 1 klasa 2 klasa 3 klasa Razem w cyklu edukacyjnym rok tydzień godzin Minimum Język polski 165 5 132 4 462 450 14 Język angielski 99 3 66 2 264 8 Drugi język obcy 198 6 Muzyka 33 1 30 Plastyka Historia 190 Wiedza o społeczeństwie 65 Geografia 130 Biologia Chemia Fizyka Matematyka 396 385 12 Informatyka Wychowanie fizyczne Edukacja dla bezpieczeństwa Zajęcia artystyczne 60 Zajęcia techniczne Godz. z wychowawcą 95 Religia 180 Wdżr 1)   0,5 1,5 Gddd 2) Razem w tygodniu 1056 32 990 3102 2995 97 Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Kształcenia Podstawowego i Gimnazjalnego 11 11 11

Zmiany w ramowych planach nauczania Organ prowadzący szkołę zobowiązany jest sfinansować następującą tygodniową liczbę godzin w trzyletnim cyklu nauczania, przeznaczonych na: obowiązkowe zajęcia edukacyjne w każdym typie szkoły, podział na grupy na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych zgodnie z zasadami, podziału określonymi w rozporządzeniu w sprawie ramowych planów nauczania, w szkołach publicznych, zajęcia z religii / etyki, godziny do dyspozycji dyrektora szkoły z wyjątkiem godzin wynikających z art. 42 ust. 2 pkt 2 Karty Nauczyciela.

Uwaga! W rozporządzeniu w sprawie kwalifikacji wymaganych od Świetlica W związku z nowym rozporządzeniem w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, każdy nauczyciel posiadający kwalifikacje do nauczania dowolnego przedmiotu w szkole podstawowej, czy gimnazjum, posiada kwalifikacje do pracy w świetlicy w danym typie szkoły. Uwaga! W rozporządzeniu w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli określono kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela wychowawcy w świetlicach szkolnych i nauczyciela wychowawcy w internatach. Zgodnie z przepisami nowego rozporządzenia, kwalifikacje do pracy na stanowisku nauczyciela wychowawcy w świetlicach szkolnych i internatach będzie posiadać m. in. osoba, która ma kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w tym typie szkoły, w której prowadzona jest świetlica lub internat. 13

A co z etyką? Zajęcia z religii / etyki są realizowane zgodnie z przepisami w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach, od dnia 1 września 2009 r. szkoła może we wszystkich klasach realizować nową podstawę programową w zakresie etyki.

Zajęcia z religii / etyki rozporządzenie w sprawie kwalifikacji pozwala zatrudnić do nauczania etyki: w klasach I-III szkoły podstawowej nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. w klasach IV-VI szkoły podstawowej i w gimnazjum nauczyciela – humanistę, który w ramach studiów uzyskał przygotowanie w zakresie filozofii lub etyki, uprawniające do nauczania tego przedmiotu. w szkole ponadgimnazjalnej nauczyciela etyki. 15

Zajęcia wychowania do życia w rodzinie realizowane są zgodnie z przepisami w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego (projekt nowelizacji rozporządzenia w tej sprawie znajduje się w BIP MEN). 16

Zajęcia wychowania do życia w rodzinie w gimnazjum wychowanie do życia w rodzinie przestaje być modułem wiedzy o społeczeństwie, przeznacza się na nie w każdej klasie 14 godzin dla ucznia (19 dla nauczyciela) z godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, liczba godzin tych zajęć nie wchodzi w ogólny tygodniowy limit godzin dla klasy, uczeń może nie uczestniczyć w tych zajęciach pod warunkiem wniesienia przez rodziców, lub ucznia – w przypadku ucznia pełnoletniego, wniosku o wyłączenie ucznia z tych zajęć (zgodnie z projektem nowelizacji rozporządzenia) 17

Zmiany w rozporządzeniu MEN o kwalifikacjach rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. z 2009 r. Nr 50, poz. 400),

§ 3. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w gimnazjach studia magisterskie lub studia pierwszego stopnia na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub studia magisterskie lub studia pierwszego stopnia na kierunku, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub

Gimnazjum c.d. studia magisterskie lub studia pierwszego stopnia na kierunku (specjalności) innym niż wymieniony w pkt 1 i 2 i studia podyplomowe w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć lub kurs kwalifikacyjny, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne

§ 7. Kwalifikacje do nauczania religii posiada osoba, która spełnia wymagania kwalifikacyjne określone w porozumieniach pomiędzy ministrem właściwym do spraw oświaty i wychowania a Konferencją episkopatu Polski Kościoła Katolickiego oraz właściwymi władzami zwierzchnimi kościołów lub innych związków wyznaniowych.

Art. 10. ust. 3 Karty Nauczyciela Stosunek pracy z nauczycielem nawiązuje się w szkole …. W szczególnych przypadkach uzasadnionych potrzebami szkoły z osobą, o której mowa w ust. 2, legitymującą się wymaganym poziomem wykształcenia, lecz nieposiadającą przygotowania pedagogicznego, dopuszczalne jest nawiązanie stosunku pracy, o ile osoba ta zobowiąże się do uzyskania przygotowania pedagogicznego w trakcie odbywania stażu. W przypadku gdy nauczyciel w ciągu pierwszego roku pracy w szkole nie uzyska przygotowania pedagogicznego z przyczyn od niego niezależnych, z nauczycielem może być zawarta umowa o pracę na kolejny jeden rok szkolny. Staż wymagany do ubiegania się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego przedłuża się do czasu uzyskania przygotowania pedagogicznego.

§ 28. Nauczyciele zatrudnieni w dniu wejścia w życie rozporządzenia, którym na podstawie dotychczasowych przepisów uznano ukończony kierunek (specjalność) studiów za zbliżony do nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć, zachowują nabyte kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki.

Istotne informacje Pamiętajmy, musimy posiadać przygotowane wymagania na poszczególne oceny; Musimy posiadać podstawę programową, wybrany program nauczania religii dla danej klasy Szczegółowy rozkład materiału z podziałem na godziny lekcyjne – może to być plan wynikowy – dopisać lekcje powtórzeniowe

Nazwy nowych aktów prawnych rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr 50, poz. 400)

c.d. rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17),

c.d. rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 czerwca 2009 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dz.U. Nr 89, poz. 730)