Piłki, które bawią i uczą Autor: Beata Małgorzata Purta Szkoła Podstawowa nr 19 w Białymstoku Piłki, które bawią i uczą WYKORZYSTANIE PIŁEK EDUKACYJNYCH EDUBAL W KSZTAŁCENIU ZINTEGROWANYM INNOWACJA PEDAGOGICZNA (PROGRAMOWA)
Piłki, które bawią i uczą Innowacja prowadzona jest w Szkole Podstawowej nr 19 w Białymstoku, w grupie dzieci z I etapu edukacji. Rozpoczęła się 01.09.2007r. Objęła uczniów klasy I. Trwa przez trzy lata. Zakończy się w czerwcu 2010r. Uczniowie zakończą wówczas klasę III.
Piłki, które bawią i uczą Po raz pierwszy z piłkami EDUBAL spotkałam się w 2003r. Szkole użyczono piłek na okres 2 miesięcy. Pomoc ta wzbudziła moje zainteresowanie. Widziałam w niej możliwość otwarcia się na potrzeby dziecka, potrzebę nie tylko świetnej zabawy ale również możliwość uspołecznienia i rozwoju intelektualnego. Radość dzieci, ich zainteresowanie i entuzjazm dały mi podstawy do dalszych działań. Promując piłki w środowisku poprzez: cykl warsztatów dla nauczycieli w ramach działalności Klubu Nauczycieli Edukacji Wczesnoszkolnej działającego w CEN Białystok, cykl warsztatów dla nauczycieli szkół województwa podlaskiego, zajęcia dla rodziców uczniów, pozyskałam fundusze na ich zakup. Dzięki moim działaniom w tym samym roku szkoła zakupiła zestaw ww. piłek.
Piłki, które bawią i uczą Kilkuletnie, pozytywne doświadczenie jakie zdobyłam realizując przedsięwzięcie edukacyjne stało się przyczynkiem do opracowania i wdrożenia innowacji pedagogicznej dotyczącej wykorzystania piłek EDUBAL na całym pierwszym etapie edukacji. Od początku pracę moją wspierała p. Jadwiga Czyżewska – konsultant Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku. Piłki wykorzystuję w swojej codziennej pracy. Uatrakcyjniają i uprzyjemniają one dzieciom pobyt w szkole. Kontakt uczniów z piłkami to ogromna radość, entuzjazm i współpraca, a także lepsza komunikacja nie tylko z dziećmi ale również ich rodzicami.
PIŁKI EDUKACYJNE EDUBAL Piłki edukacyjne EDUBAL to zestaw: 94 piłek do mini gier zespołowych (koszykówka i siatkówka), w dostosowanym dla dzieci (klasy 0-3) rozmiarze (nr 3), w czterech kolorach, z nadrukowanymi literami alfabetu, cyframi, znakami działań matematycznych oraz znakami interpunkcyjnymi i internetowymi. Pomysł wykorzystania piłek w edukacji Powstał w Katedrze Zespołowych Gier Sportowych Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu. Głównymi pomysłodawcami byli panowie dr Tadeusz Rzepa i dr Andrzej Rokita pod kierownictwem prof. Zbigniewa Naglaka.
CELE INNOWACJI Główną inspiracją do podjęcia decyzji opracowania i wdrożenia innowacji był fakt iż poziom aktywności ruchowej jest obecnie bardzo niski, zaś wielu rodziców i nauczycieli nie zdaje sobie sprawy z negatywnych skutków, jakie wywołuje brak ruchu w rozwoju fizycznym i psychicznym dzieci. Koncepcję oparłam na przesłankach, że krzewienie aktywności ruchowej wśród dzieci i młodzieży jest jednym z ważniejszych celów edukacji. Naczelnym celem moich działań jest promowanie prawidłowego rozwoju psychomotorycznego dziecka możliwego dzięki połączeniu edukacji z ruchem oraz aktywnego spędzania czasu. Cele szczegółowe: nabywanie i doskonalenie podstawowych umiejętności, tj. czytania, pisania i liczenia, przewidzianych w podstawie programowej kształcenia zintegrowanego, rozwój zdolności motorycznych i umiejętności ruchowych dzieci w młodszym wieku szkolnym.
Edukacja w szkole podstawowej powinna: uwzględniać indywidualne potrzeby dzieci, umacniać wiarę dziecka we własne siły, kształtować potrzeby i umiejętności dbania o własne ciało, zdrowie i sprawność fizyczną. W osiąganiu tych celów pomocne nauczycielowi są zajęcia ruchowe.
Znaczenie ruchu dla rozwoju fizycznego wskazuje na konieczność zapewnienia dzieciom odpowiedniej jego dawki. Można sformułować ogólną zasadę, iż dzienna porcja ruchu powinna być tym większa, im młodsze jest dziecko – co odpowiada ujawnianym w zachowaniu dzieci potrzebom ruchu. Aby zapewnić uczniom dobre samopoczucie, swobodę, odprężenie psychiczne nauczyciel powinien organizować zajęcia z przewagą gier i zabaw ruchowych. Realizując innowację stosuję zasadę stopniowania trudności w zależności od indywidualnych potrzeb i umiejętności dzieci.
Praca jest prowadzona systematycznie i ciągle, podczas zajęć: ruchowych, polonistycznych, matematycznych, środowiskowych, muzycznych, a zdobyte wiadomości i umiejętności będą wykorzystane w następnym etapie. Innowacja kładzie nacisk na: aktywizujące metody nauczania, które skłaniają uczniów do brania odpowiedzialności za własny proces nauczania.
Źródłem wiedzy w uczeniu się opartym na doświadczeniu, jest sam uczący się. Nikt nie narzuca uczniowi jakie wnioski ma wyciągnąć z zajęć. To od niego zależy ocena i wykorzystanie nowego doświadczenia, którego mu dostarczyliśmy podczas lekcji. Zadaniem nauczyciela zaś jest stworzenie optymalnej atmosfery sprzyjającej uczeniu się, opartej na akceptacji, tolerancji i obopólnym zaufaniu. Aktywne metody nauczania sprzyjają również: integracji klasy, budowaniu atmosfery zrozumienia, gdyż wiele technik opartych jest na pracy grupowej, co pomaga w zacieśnianiu kontaktów między dziećmi.
EWALUACJA Przez cały okres realizacji innowacji nauczyciel obserwuje uczniów. Obserwacji podlegają umiejętności dzieci, ich stosunek do piłki. Poprzez bezpośredni, stały i systematyczny monitoring, obserwację, rozmowy z uczniami nauczyciel może stwierdzić, na ile rozwój nastąpił, czy cele innowacji zostały osiągnięte. SPIS TREŚCI
JAKIE UMIEJĘTNOŚCI NABYWAJĄ UCZNIOWIE? Dzięki realizacji innowacji uczniowie rozwijają umiejętności kluczowe: planowania i organizowania uczenia się; dokonywania samooceny; skutecznego porozumiewania się; efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie; podejmowania decyzji, zachowania obowiązujących norm; rozwiązywania problemów w sposób twórczy.
JAKIE UMIEJĘTNOŚCI NABYWAJĄ UCZNIOWIE? Uczniowie nabywają umiejętności przedmiotowe zgodnie z koncepcją nauczania zintegrowanego. Uczą się: wypowiadania, uważnego słuchania innych, czytania, pisania, liczenia, zapisywania liczb, działania na liczbach, rozwiązywania zadań tekstowych, dbania o zdrowie, przestrzegania reguł w grach i zabawach ruchowych, a także poznają własne ciało. Ponadto rozbudzają swoje zainteresowania sportowe, rozwijają zdolności motoryczne i umiejętności ruchowe.
PROPOZYCJE ZABAW Z WYKORZYSTANIEM PIŁEK EDUKACYJNYCH „EDUBAL” Ćwiczenie doskonalące umiejętności z zakresu matematyki – liczby parzyste i nieparzyste, dziesiątkowy system liczenia: Uczestnicy na sygnał układają czterocyfrowe liczby spełniające podany warunek: np. liczba dziesiątek jest nieparzysta. Uczestnicy na sygnał układają czterocyfrowe liczby spełniające podany warunek: np. największa liczba czterocyfrowa.
CO ZYSKUJE NAUCZYCIEL? Realizując innowację nauczyciel zyskuje: większą aktywność uczniów; świadomość kontaktowania się nie tylko za pomocą słów; nowe doświadczenia; lepszy kontakt z uczniami; satysfakcję; większą integrację klasy; lepszą współpracę z rodzicami; możliwość samorealizacji; wzbogacenie warsztatu pracy.
„Nie zadawaj dzieciom gwałtu nauczaniem – tylko niech się bawią: wtedy łatwiej potrafisz dostrzec do czego każdy zdolny jest z natury.” Platon