Piłki, które bawią i uczą

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Advertisements

„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Zajęcia matematyczne Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Smolniku.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Samokontrola Umiejętność samodzielnego porównania: stanu faktycznego z tym co jest wymagane lub uznane za wartościowe, uzyskanych efektów pracy z kryteriami.
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 4 W SKIERNIEWICACH ul. Podkładowa 2
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Szkolenie dla realizatorów programu edukacyjnego: RADOSNY UŚMIECH, RADOSNA PRZYSZŁOŚĆ.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
KLUB OPIEKI POZALEKCYJNEJ WSPÓLNA CHATA. Klub Opieki Pozalekcyjnej w naszej szkole istnieje od 1995 r. Jest integralną częścią świetlicy szkolnej. Zajęcia.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego dr Anna Białek-Jaworska, WNE UW, PTM, 16 grudnia 2011.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
ZAJĘCIA SPORTOWE KLASY I-III
Program własny z zakresu edukacji artystycznej
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
Teresa Lewandowska nauczyciel jęz. angielskiego. Ogólne informacje 1. Termin wprowadzenia i czas trwania programu – Program wprowadzony.
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu.
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
SZEŚCIOLATKI NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 21 im. WŁADYSŁAWA JAGIEŁŁY W KRAKOWIE ul. BATALIONU SKAŁA AK 12.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Przedszkole Samorządowe w Dobrzyniewie Dużym
ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF?
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
w praktyce pedagogicznej
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
NAUCZYCIELE I PRACOWNICY SZKOŁY
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
„To Ja, to My” Program zajęć wychowawczo - profilaktycznych Autor: mgr Jolanta Kuryś – Skrzypczak.
TENIS ZIEMNY – ZDROWY STYL ŻYCIA Innowacja pedagogiczna
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Innowacja pedagogiczna „Moja przygoda z fletem” -podsumowanie
„Łączy nas piłka” Innowacja pedagogiczna w zakresie edukacji wczesnoszkolnej Opracowanie: Jadwiga Kmita Małgorzata Magiera Ewelina Klimek-Kupiec Współpraca.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Autor : Beata Goleń – Świgoń Szkoła Podstawowa nr 10 w Piasku.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
ZESPÓŁ SZKOLNO- PRZEDSZKOLNY IM. JANA PAWŁA II W RUDNIKACH
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
„ Kiedy śmieje się dziecko,. śmieje się cały świat”
Co chcieliśmy osiągnąć?
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Piłki, które bawią i uczą Autor: Beata Małgorzata Purta Szkoła Podstawowa nr 19 w Białymstoku Piłki, które bawią i uczą WYKORZYSTANIE PIŁEK EDUKACYJNYCH EDUBAL W KSZTAŁCENIU ZINTEGROWANYM INNOWACJA PEDAGOGICZNA (PROGRAMOWA)

Piłki, które bawią i uczą Innowacja prowadzona jest w Szkole Podstawowej nr 19 w Białymstoku, w grupie dzieci z I etapu edukacji. Rozpoczęła się 01.09.2007r. Objęła uczniów klasy I. Trwa przez trzy lata. Zakończy się w czerwcu 2010r. Uczniowie zakończą wówczas klasę III.

Piłki, które bawią i uczą Po raz pierwszy z piłkami EDUBAL spotkałam się w 2003r. Szkole użyczono piłek na okres 2 miesięcy. Pomoc ta wzbudziła moje zainteresowanie. Widziałam w niej możliwość otwarcia się na potrzeby dziecka, potrzebę nie tylko świetnej zabawy ale również możliwość uspołecznienia i rozwoju intelektualnego. Radość dzieci, ich zainteresowanie i entuzjazm dały mi podstawy do dalszych działań. Promując piłki w środowisku poprzez: cykl warsztatów dla nauczycieli w ramach działalności Klubu Nauczycieli Edukacji Wczesnoszkolnej działającego w CEN Białystok, cykl warsztatów dla nauczycieli szkół województwa podlaskiego, zajęcia dla rodziców uczniów, pozyskałam fundusze na ich zakup. Dzięki moim działaniom w tym samym roku szkoła zakupiła zestaw ww. piłek.

Piłki, które bawią i uczą Kilkuletnie, pozytywne doświadczenie jakie zdobyłam realizując przedsięwzięcie edukacyjne stało się przyczynkiem do opracowania i wdrożenia innowacji pedagogicznej dotyczącej wykorzystania piłek EDUBAL na całym pierwszym etapie edukacji. Od początku pracę moją wspierała p. Jadwiga Czyżewska – konsultant Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku. Piłki wykorzystuję w swojej codziennej pracy. Uatrakcyjniają i uprzyjemniają one dzieciom pobyt w szkole. Kontakt uczniów z piłkami to ogromna radość, entuzjazm i współpraca, a także lepsza komunikacja nie tylko z dziećmi ale również ich rodzicami.

PIŁKI EDUKACYJNE EDUBAL Piłki edukacyjne EDUBAL to zestaw: 94 piłek do mini gier zespołowych (koszykówka i siatkówka), w dostosowanym dla dzieci (klasy 0-3) rozmiarze (nr 3), w czterech kolorach, z nadrukowanymi literami alfabetu, cyframi, znakami działań matematycznych oraz znakami interpunkcyjnymi i internetowymi. Pomysł wykorzystania piłek w edukacji Powstał w Katedrze Zespołowych Gier Sportowych Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu. Głównymi pomysłodawcami byli panowie dr Tadeusz Rzepa i dr Andrzej Rokita pod kierownictwem prof. Zbigniewa Naglaka.

CELE INNOWACJI Główną inspiracją do podjęcia decyzji opracowania i wdrożenia innowacji był fakt iż poziom aktywności ruchowej jest obecnie bardzo niski, zaś wielu rodziców i nauczycieli nie zdaje sobie sprawy z negatywnych skutków, jakie wywołuje brak ruchu w rozwoju fizycznym i psychicznym dzieci. Koncepcję oparłam na przesłankach, że krzewienie aktywności ruchowej wśród dzieci i młodzieży jest jednym z ważniejszych celów edukacji. Naczelnym celem moich działań jest promowanie prawidłowego rozwoju psychomotorycznego dziecka możliwego dzięki połączeniu edukacji z ruchem oraz aktywnego spędzania czasu. Cele szczegółowe: nabywanie i doskonalenie podstawowych umiejętności, tj. czytania, pisania i liczenia, przewidzianych w podstawie programowej kształcenia zintegrowanego, rozwój zdolności motorycznych i umiejętności ruchowych dzieci w młodszym wieku szkolnym.

Edukacja w szkole podstawowej powinna: uwzględniać indywidualne potrzeby dzieci, umacniać wiarę dziecka we własne siły, kształtować potrzeby i umiejętności dbania o własne ciało, zdrowie i sprawność fizyczną. W osiąganiu tych celów pomocne nauczycielowi są zajęcia ruchowe.

Znaczenie ruchu dla rozwoju fizycznego wskazuje na konieczność zapewnienia dzieciom odpowiedniej jego dawki. Można sformułować ogólną zasadę, iż dzienna porcja ruchu powinna być tym większa, im młodsze jest dziecko – co odpowiada ujawnianym w zachowaniu dzieci potrzebom ruchu. Aby zapewnić uczniom dobre samopoczucie, swobodę, odprężenie psychiczne nauczyciel powinien organizować zajęcia z przewagą gier i zabaw ruchowych. Realizując innowację stosuję zasadę stopniowania trudności w zależności od indywidualnych potrzeb i umiejętności dzieci.

Praca jest prowadzona systematycznie i ciągle, podczas zajęć: ruchowych, polonistycznych, matematycznych, środowiskowych, muzycznych, a zdobyte wiadomości i umiejętności będą wykorzystane w następnym etapie. Innowacja kładzie nacisk na: aktywizujące metody nauczania, które skłaniają uczniów do brania odpowiedzialności za własny proces nauczania.

Źródłem wiedzy w uczeniu się opartym na doświadczeniu, jest sam uczący się. Nikt nie narzuca uczniowi jakie wnioski ma wyciągnąć z zajęć. To od niego zależy ocena i wykorzystanie nowego doświadczenia, którego mu dostarczyliśmy podczas lekcji. Zadaniem nauczyciela zaś jest stworzenie optymalnej atmosfery sprzyjającej uczeniu się, opartej na akceptacji, tolerancji i obopólnym zaufaniu. Aktywne metody nauczania sprzyjają również: integracji klasy, budowaniu atmosfery zrozumienia, gdyż wiele technik opartych jest na pracy grupowej, co pomaga w zacieśnianiu kontaktów między dziećmi.

EWALUACJA Przez cały okres realizacji innowacji nauczyciel obserwuje uczniów. Obserwacji podlegają umiejętności dzieci, ich stosunek do piłki. Poprzez bezpośredni, stały i systematyczny monitoring, obserwację, rozmowy z uczniami nauczyciel może stwierdzić, na ile rozwój nastąpił, czy cele innowacji zostały osiągnięte. SPIS TREŚCI

JAKIE UMIEJĘTNOŚCI NABYWAJĄ UCZNIOWIE? Dzięki realizacji innowacji uczniowie rozwijają umiejętności kluczowe: planowania i organizowania uczenia się; dokonywania samooceny; skutecznego porozumiewania się; efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie; podejmowania decyzji, zachowania obowiązujących norm; rozwiązywania problemów w sposób twórczy.

JAKIE UMIEJĘTNOŚCI NABYWAJĄ UCZNIOWIE? Uczniowie nabywają umiejętności przedmiotowe zgodnie z koncepcją nauczania zintegrowanego. Uczą się: wypowiadania, uważnego słuchania innych, czytania, pisania, liczenia, zapisywania liczb, działania na liczbach, rozwiązywania zadań tekstowych, dbania o zdrowie, przestrzegania reguł w grach i zabawach ruchowych, a także poznają własne ciało. Ponadto rozbudzają swoje zainteresowania sportowe, rozwijają zdolności motoryczne i umiejętności ruchowe.

PROPOZYCJE ZABAW Z WYKORZYSTANIEM PIŁEK EDUKACYJNYCH „EDUBAL” Ćwiczenie doskonalące umiejętności z zakresu matematyki – liczby parzyste i nieparzyste, dziesiątkowy system liczenia: Uczestnicy na sygnał układają czterocyfrowe liczby spełniające podany warunek: np. liczba dziesiątek jest nieparzysta. Uczestnicy na sygnał układają czterocyfrowe liczby spełniające podany warunek: np. największa liczba czterocyfrowa.

CO ZYSKUJE NAUCZYCIEL? Realizując innowację nauczyciel zyskuje: większą aktywność uczniów; świadomość kontaktowania się nie tylko za pomocą słów; nowe doświadczenia; lepszy kontakt z uczniami; satysfakcję; większą integrację klasy; lepszą współpracę z rodzicami; możliwość samorealizacji; wzbogacenie warsztatu pracy.

„Nie zadawaj dzieciom gwałtu nauczaniem – tylko niech się bawią: wtedy łatwiej potrafisz dostrzec do czego każdy zdolny jest z natury.” Platon