WYTYCZNE Małopolskiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej z dnia 22 grudnia 2008 roku do prowadzenia doskonalenia zawodowego strażaków.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
Advertisements

"SPOSOBY PRACY Z DZIECKIEM Z ADHD W JEGO NATURALNYM ŚRODOWISKU„
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA RODZICÓW.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2012/2013.
Wprowadzenie nowego pracownika do organizacji
Komunikacja interpersonalna
Inspekcja Transportu Drogowego
TURYSTYKA W INTERESACH
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich OŚ IV PROW Mariusz Bednarz Grudzień 2007.
Solina, 26 października 2009 roku Kompetentny urzędnik – silny samorząd Projekt finansowany jest, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach.
ŚWIATOWY TYDZIEŃ PRZEDSIĘBIORCZOŚĆI
Szkolenie pracownika nowoprzyjętego
Regionalny Ośrodek Kształcenia na Odległość w Krośnie Regionalny Ośrodek Kształcenia na Odległość w Krośnie
Lekcja nr 1 Temat: Lekcja organizacyjna. Bhp w pracowni komputerowej i przy pracy z komputerem.
Moduł analiz systemu Uczniowie Optivum NET (UONET) Przykłady zastosowań
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Debata samorządowa 2 kwietnia 2012 Temat: „JAK DZIAŁA I CO TO JEST SAMORZĄD SZKOLNY?” Demokracja znaczy: przestrzegać reguł gry, nawet jeżeli nie patrzy.
KODEKS 2.0 OPRACOWANY PRZEZ UCZNIÓW KLASY 2 B Powstały podczas debaty klasowej.
Co każdy użytkownik komputera wiedzieć powinien
Awans zawodowy nauczyciela
Powiatowy Urząd Pracy Grodzisk Mazowiecki,
Doskonalenie sprawowania nadzoru pedagogicznego Podstawa prawna 1. Rozporządzenie MENiS w/s szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego (...)
Rozporządzenie z dnia r w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów.
Projekt zmian w ustawie o systemie oświaty (marzec 2011 r.)
PRZEGLĄD JESIENNY SZKÓŁ wrzesień - październik 2005 R.
ALGORYTM.
Ocena działalności opiekuńczej szkół w zakresie pracy świetlicy - wyniki badań w województwie łódzkim -
PODSTAWOWE KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Warszawa, 17 sierpnia 2011 r.
Towaroznawstwo i Zarządzanie Jakością Absolwenci specjalności są specjalistami w zakresie kształtowania, oceny i ochrony jakości produktów i usług. W trakcie.
Zajęcia fakultatywne Wydział Lekarski Rok IV. Warunki konkursu Przedmiotem konkursu jest organizacja zajęć fakultatywnych Jednostka ubiegająca się o ich.
PRAWIDŁOWA SYLWETKA.
TUTORING Szkoła Podstawowa nr 93 im. Tradycji Orła Białego we Wrocławiu Rok szkolny 2010/ 2011.
SZKOLNA PLATFORMA EDUKACYJNA (SPE) to profesjonalne narzędzie służące do za­rządzania i wspomagania procesu kształcenia poprzez wykorzystanie nowoczesnych.
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Powiatowy Urząd Pracy w Tomaszowie Lubelskim Projekt pt.
1 Mierzenie problemowe w zakresie warunków nauczania języków obcych w szkołach publicznych.
Jeżdżę z głową.
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
T44 Przepisy bhp podczas wytwarzania części maszyn.
Planowanie trasy.
Punkty rekrutacyjne Zasady rekrutacji Wybór szkoły kolejne kroki Zapoznanie się z ofertą edukacyjną m.in. na stronach www szkół Wybór maksymalnie.
Jest to projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
Mł. kpt. inż. Tomasz Kiełbasa Zastępca Kierownika Jednostki Certyfikującej Poznań, 27 kwietnia 2010 r. M IĘDZYNARODOWE TARGI OCHRONY PRACY, POŻARNICTWA.
1 Charakterystyka Województwa Wrocław wg stanu na dzień 31 października 2006 roku RAPORT O WYNIKACH RESTRUKTURYZACJI PROWADZONEJ W OPARCIU O USTAWE.
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Organizacja ochotniczych straży pożarnych, ochrony ludności w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert.
Konferencja podsumowująca projekt Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt Aktywizacja, Specjalizacja, Praktyka-promocja zatrudnienia kobiet realizowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.
12 luty 2008r.- Dzień Bezpieczeństwa Internetu Bezpieczeństwo dziecka w SIECI.
TESTOWANIE PROGRAMU INTERBLOK Gimnazjum nr 2 im. Jana Pawła II w Myślenicach Ogólna liczba nauczycieli testujących Program: 5 Nauczyciele: biologii, geografii,
Egzaminy potwierdzające kwalifikacje zawodowe po nowemu wicedyrektor Grzegorz Zieliński Barlinek dn r.
Projekt systemowy Program Operacyjny Kapitał Ludzki Gmina Radziejowice/ Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Radziejowicach Radziejowice, 12 listopada 2013.
STUDIA DOKTORANCKIE Szczecin 11 grudnia Zmiany w przepisach dotyczących studiów doktoranckich 2.
2006 Nowy Program Skanera - prezentacja. Nowy program kwalifikacji do skanera S1 Kwalifikacja jednomiesięczna Stać się lub już być Kierownikiem Uczestniczyć
A NALIZA OSIĄGNIĘĆ III LO W K RAKOWIE - E DUKACYJNA W ARTOŚĆ D ODANA.
Ocenianie. 6 Ocenę celującą otrzymuje uczeń wówczas, jeżeli posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania w danej klasie, samodzielnie.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Specjalizacja pielęgniarek kluczem do kariery zawodowej.
1. Celem naszych działań w roku szkolnym 2011 / 2012 będzie zwiększenie wyniku średniego naszej szkoły. 2. Zmniejszymy liczbę uczniów osiągających wynik.
Organizacja administracji d/s środowiska w Polsce kompetencje odnośnie ooś- właściwości i prowadzenie postępowań/ postępowania zezwoleniowego Marta Łakis.
STRATEGIA OKRĘGOWEJ KOMISJI SPORTU SAMOCHODOWEGO NA LATA 2008 – 2012 ZO PZM w Warszawie.
Trwałość projektu "Pomorskie dobry kurs na edukację. Wspieranie uczniów o szczególnych predyspozycjach w zakresie matematyki, fizyki i informatyki" Obszar.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
OBSŁUGA PROGRAMU PŁATNIK
Beneficjent Zespół Szkół Samochodowych im. T. Kościuszki we Włocławku Włocławek ul. Leśna 1A.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR3 WE WŁOCŁAWKU IX. ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH. 9.2.PODNIESIENIE ATRAKCYJNOŚCI I JAKOŚCI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO pt.:
WYŻSZE UMIEJĘTNOŚCI – LEPSZA PRZYSZŁOŚĆ. CELE PROJEKTU WPROWADZNIE INNOWACYJNYCH USŁUG EDUKACYJNYCH POWIĄZANYCH Z POTRZEBAMI RYNKU PRACY I ASPIRACJAMI.
1 Prawa dziecka niepełnosprawnego. 2 3 Dziecko niepełnosprawne ma prawo n Do wczesnego wspomagania rozwoju Art.. 71b ust. 2a, 2b, 3a Ustawy o systemie.
Egzamin zawodowy 2010 Zespół Szkół nr 1 im. Jana Pawła II Władysławowo, listopad 2009.
Analiza procesów metodą siatki jakości, badanie satysfakcji klienta, doskonalenie z wykorzystaniem analizy ryzyka 24 kwietnia IV Konferencja Analizy.
Zapis prezentacji:

WYTYCZNE Małopolskiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej z dnia 22 grudnia 2008 roku do prowadzenia doskonalenia zawodowego strażaków Państwowej Straży Pożarnej z terenu województwa małopolskiego

§ 1 Postanowienia ogólne

§ 1. Postanowienia ogólne Doskonalenie zawodowe powinno ukazywać potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji, tak aby wynikała ona z wewnętrznego przekonania, że wiedza, umiejętności, motywacje, decydują o skuteczności prowadzenia działań ratowniczych. Posiadanie wiedzy niezbędnej do realizacji zadań na zajmowanym stanowisku jest obowiązkiem każdego strażaka. Doskonalenie zawodowe obowiązuje wszystkich strażaków pełniących służbę w komendach miejskich/powiatowych Państwowej Straży Pożarnej (dalej KP /KM PSP) woj. małopolskiego oraz w Komendzie Wojewódzkiej PSP w Krakowie (dalej KW PSP). Każdy strażak PSP zobowiązany jest do opanowania materiału szkoleniowego przewidzianego w okresie realizacji doskonalenia zawodowego.

§ 1. Postanowienia ogólne Nadzór nad realizacją procesu doskonalenia zawodowego w KP/ KM PSP sprawują właściwi komendanci powiatowi/ miejscy PSP, a w KW PSP w imieniu Małopolskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP – odpowiednio I bądź II Zastępca. Za realizację procesu doskonalenia zawodowego przez podległych strażaków PSP w poszczególnych komórkach organizacyjnych KP/ KM PSP oraz KW PSP odpowiedzialni są kierujący tymi komórkami. Koordynację procesu doskonalenia zawodowego sprawują kierujący komórkami właściwymi do spraw doskonalenia zawodowego w poszczególnych jednostkach organizacyjnych PSP. Doskonalenie zawodowe winno być realizowane w formie zajęć teoretycznych i praktycznych.

§ 1. Postanowienia ogólne W przypadku funkcjonowania w JRG specjalistycznej grupy ratowniczej dowódca JRG lub dowódca grupy przedstawia do zatwierdzenia właściwemu kierownikowi jednostki organizacyjnej PSP sposób realizacji doskonalenia zawodowego tej grupy zgodnie z obowiązującymi przepisami. Zajęcia doskonalenia zawodowego winny uwzględniać możliwości taktyczno–bojowe pojazdów oraz sprzętu pożarniczego i ratowniczego, specyfikę służby wynikającą z funkcjonowania w JRG specjalistycznej grupy ratowniczej, charakterystykę zagrożeń występujących na obszarze chronionym. Za szczegółowe zasady i przebieg procesu doskonalenia zawodowego w podległej jednostce organizacyjnej PSP w oparciu o niniejsze wytyczne odpowiada właściwy kierownik jednostki organizacyjnej PSP.

§ 2 Realizacja doskonalenia zawodowego

§ 2. Realizacja doskonalenia zawodowego Doskonalenie zawodowe prowadzi się w cyklu rocznym od 2 stycznia do 31 grudnia br. Doskonalenie zawodowe realizowane jest w godzinach określonych przez kierownika jednostki organizacyjnej PSP - w uzasadnionych przypadkach, za zgodą kierownika jednostki organizacyjnej PSP, dopuszcza się zmianę godzin lub odstąpienie od przeprowadzania zajęć doskonalenia zawodowego. Doskonalenie zawodowe dla strażaków pełniących służbę w zmianowym rozkładzie czasu służby* należy realizować codziennie minimum 5 godzin lekcyjnych (po 45 min. każda). * z wyjątkiem strażaków pełniących służbę w stanowiskach kierowania

§ 2. Realizacja doskonalenia zawodowego Doskonalenie zawodowe dla strażaków systemu zmianowego jednostek ratowniczo-gaśniczych należy realizować w następujących formach: 1) zajęcia o charakterze teoretycznym: samokształcenie kierowane z uwzględnieniem między innymi platformy e–learningowej, narady, odprawy służbowe, wykłady i inne metody nauczania, 2) zajęcia o charakterze praktycznym: ćwiczenia taktyczno-bojowe na obiektach i terenach zewnętrznych, ćwiczenia praktyczne na obiektach i terenach własnych, zapoznanie z obiektami zlokalizowanymi na obszarze chronionym, w tym także zapoznanie z topografią obszarów chronionych, ćwiczenia z obsługi i użytkowania sprzętu pożarniczego i ratowniczego, zajęcia z zakresu wychowania fizycznego, ćwiczenia o charakterze sztabowym.

§ 2. Realizacja doskonalenia zawodowego W ramach cyklu doskonalenia zawodowego dla strażaków PSP* systemu zmianowego należy obowiązkowo planować: 1) w dniach od poniedziałku do soboty: codziennie 1 godz. zajęć o charakterze teoretycznym,** codziennie minimum 4 godz. zajęć o charakterze praktycznym z zachowaniem zasady planowania minimum 2 godz. zajęć z wychowania fizycznego tygodniowo. 2) w niedziele: 5 godz. zajęć o charakterze teoretycznym lub praktycznym, w tym minimum 3 godz. zajęć w ramach samokształcenia kierowanego z wykorzystaniem między innymi platformy e-learningowej. 6. W planowaniu doskonalenia zawodowego dla strażaków pełniących służbę w stanowiskach kierowania należy przewidzieć minimum 1/12 wymiaru czasu służby na samokształcenie kierowane. **odprawa instruktorska

§ 2. Realizacja doskonalenia zawodowego Doskonalenie zawodowe dla strażaków PSP pełniących służbę w stanowiskach kierowania należy realizować w następujących formach: 1) zajęcia o charakterze teoretycznym: samokształcenie kierowane z uwzględnieniem między innymi platformy e-learningowej. samokształcenie kierowane z wykorzystaniem dokumentacji podstawowej i pomocniczej stanowisk kierowania oraz programów komputerowych wykorzystywanych w pracy tych stanowisk, 2) zajęcia o charakterze praktycznym: zajęcia z zakresu wychowania fizycznego, ćwiczenia o charakterze sztabowym, ćwiczenia z wykorzystaniem dokumentacji podstawowej oraz pomocniczej stanowiska kierowania, jak również programów komputerowych stosowanych w pracy tych stanowisk. szkolenia organizowane przez komórkę do spraw operacyjnych i doskonalenia zawodowego.

§ 2. Realizacja doskonalenia zawodowego Strażacy PSP pełniący służbę w stanowiskach kierowania zobowiązani są do uczestniczenia w zajęciach wychowania fizycznego zgodnie z zasadami określonymi przez kierownika jednostki organizacyjnej PSP - wymiar godzinowy zajęć z wychowania fizycznego nie obniża dla nich minimalnego wymiaru czasu służby przewidzianego na doskonalenie zawodowe. 9. W planowaniu doskonalenia zawodowego dla strażaków PSP pełniących służbę w systemie codziennym należy przewidzieć minimum 5 godz. zajęć doskonalenia zawodowego w każdym kwartale.

§ 2. Realizacja doskonalenia zawodowego 10. Doskonalenie zawodowe dla strażaków systemu codziennego należy realizować w następujących formach: 1) zajęcia o charakterze teoretycznym: samokształcenie kierowane z uwzględnieniem platformy e–learningowej, narady, odprawy służbowe, warsztaty, seminaria, wykłady i inne metody nauczania, 2) zajęcia o charakterze praktycznym: ćwiczenia o charakterze sztabowym, ćwiczenia taktyczno-bojowe na obiektach, zajęcia z zakresu wychowania fizycznego.

§ 2. Realizacja doskonalenia zawodowego 11. Zajęcia z wychowania fizycznego należy realizować w oparciu o obowiązujące wzorcowe programy zajęć wychowania fizycznego dla jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych. Małopolski Komendant Wojewódzki PSP zapewnia i nadzoruje prawidłowe działanie platformy e-learningowej, która stanowi wsparcie realizacji samokształcenia kierowanego. 13. Osoby wymienione w § 1 ust. 6 koordynują funkcjonowanie i obsługę platformy e–learningowej w poszczególnych komendach.

§ 2. Realizacja doskonalenia zawodowego Kierownicy jednostek organizacyjnych PSP zobowiązani są do organizacji w podległych jednostkach zaplecza dydaktycznego niezbędnego do realizacji doskonalenia zawodowego. 15. Wszystkie zajęcia doskonalenia zawodowego należy prowadzić z bezwzględnym zachowaniem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. 16. Doskonalenia zawodowego dla strażaków nie planuje się w dniach świąt państwowych i kościelnych oraz w Dniu Strażaka.

§ 3 Planowanie i dokumentacja doskonalenia zawodowego

§ 3. Planowanie i dokumentacja doskonalenia zawodowego W planowaniu doskonalenia zawodowego należy uwzględnić między innymi: rzeczywiste potrzeby wynikające z posiadanych analiz, planów i specyfiki obszaru chronionego, poziom przygotowania zawodowego zmian służbowych, analizy, oceny i wnioski z prowadzonych działań ratowniczych oraz ćwiczeń, konieczność stałego doskonalenia umiejętności posługiwania się pojazdami i sprzętem pożarniczym oraz ratowniczym znajdującym się na wyposażeniu KP /KM PSP, potrzebę doskonalenia technik ratowniczych, zalecenia nadrzędnych jednostek organizacyjnych PSP w zakresie realizacji zagadnień doskonalenia zawodowego, poziom sprawności fizycznej strażaków, literaturę specjalistyczną i inne materiały szkoleniowe w tym także platformę e-learningową, analizy zagrożeń i wypadkowości oraz aktualny stan bhp w jednostkach organizacyjnych PSP.

§ 3. Planowanie i dokumentacja doskonalenia zawodowego 2. Właściwy kierownik jednostki organizacyjnej PSP w celu standaryzacji wiedzy w podległych mu komórkach organizacyjnych w planach doskonalenia zawodowego umieszcza zagadnienia wynikające z analiz działań ratowniczych i ćwiczeń prowadzonych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej oraz z prowadzonych czynności kontrolno-rozpoznawczych, a także z poprzedniego cyklu doskonalenia zawodowego wymagające uzupełnienia wiedzy i umiejętności w tym zakresie.

§ 3. Planowanie i dokumentacja doskonalenia zawodowego 3. Dokumentację doskonalenia zawodowego dla strażaków stanowią: 1) dla strażaków systemu zmianowego JRG roczny ramowy plan doskonalenia zawodowego (sporządza dowódca JRG) - zatwierdza kierownik jednostki organizacyjnej PSP (wzór w załączniku nr 1a), miesięczny plan doskonalenia zawodowego (sporządza dowódca JRG) – zatwierdza kierownik jednostki organizacyjnej PSP – (wzór w załączniku nr 1b), zestawienie wyników doskonalenia zawodowego (wzór w załączniku nr 1c), dokumentacja ćwiczeń taktyczno-bojowych na obiektach i terenach zewnętrznych – (sporządza dowódca JRG) zatwierdza kierownik jednostki organizacyjnej (wzór w załączniku nr 1d), dokumentacja ćwiczeń praktycznych na obiektach i terenach własnych (sporządza strażak wyznaczony przez dowódcę JRG) – zatwierdza dowódca JRG – (wzór załącznika 1f) sprawozdanie z zapoznania z obiektem/terenem – opracowuje dowódca JRG -zatwierdza kierownik jednostki organizacyjnej po naniesieniu uwag (wzór w załączniku nr 1e) książka podziału bojowego, w której każdego dnia należy odnotowywać realizację zajęć doskonalenia zawodowego JRG z wyszczególnieniem: - tematu zajęć, - godzin realizacji zajęć, - prowadzącego zajęcia, - przyczyny nie odbycia się zajęć (innej niż udział w działaniach ratowniczo-gaśniczych).

§ 3. Planowanie i dokumentacja doskonalenia zawodowego 2) dla strażaków PSP systemu zmianowego stanowisk kierowania (sporządzana w KW PSP - KM/KP PSP): roczny ramowy plan doskonalenia zawodowego - zatwierdza kierownik jednostki organizacyjnej PSP (wzór w załączniku nr 2a), kwartalny plan doskonalenia zawodowego – zatwierdza kierujący komórką właściwą do spraw operacyjnych w KW PSP i poszczególnych KP/KM PSP (wzór w załączniku nr 2b), zestawienie wyników doskonalenia zawodowego (wzór w załączniku nr 2c), raport przebiegu służby w stanowisku kierowania, w którym należy odnotowywać realizację zajęć doskonalenia zawodowego z wyszczególnieniem: - tematyki zajęć, - godzin realizacji zajęć lub przyczyny braku realizacji zajęć doskonalenia zawodowego. 3) dla strażaków PSP systemu codziennego (sporządzana w KW PSP - KM/KP PSP): kwartalny plan doskonalenia zawodowego - zatwierdza kierownik jednostki organizacyjnej PSP (wzór w załączniku nr 3a).

§ 3. Planowanie i dokumentacja doskonalenia zawodowego 4. Roczny ramowy plan doskonalenia zawodowego stanowi podstawę do opracowywania kwartalnych* oraz miesięcznych** planów doskonalenia zawodowego. * dotyczy strażaków systemu zmianowego stanowisk kierowania ** dotyczy strażaków systemu zmianowego JRG

§ 3. Planowanie i dokumentacja doskonalenia zawodowego 5. Dokumentację doskonalenia zawodowego należy sporządzać w następujących terminach: 1) dla strażaków systemu zmianowego JRG : roczny ramowy plan doskonalenia zawodowego – do 15 grudnia roku poprzedzającego rok ujęty w planie, miesięczny plan doskonalenia zawodowego – do 25 dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc ujęty w planie, zestawienie wyników doskonalenia zawodowego – do końca miesiąca następującego po zakończonym cyklu szkoleniowym, dokumentacja ćwiczeń taktyczno-bojowych na obiektach i terenach zewnętrznych – w terminie ustalonym przez zatwierdzającego dokumentację ćwiczeń, dokumentacja ćwiczeń praktycznych na obiektach i terenach własnych – w terminie ustalonym przez zatwierdzającego dokumentację ćwiczeń, sprawozdanie z zapoznania z obiektem/terenem – do siedmiu dni po zakończeniu zapoznania, książka podziału bojowego – na każdej służbie należy odnotowywać realizację zajęć doskonalenia zawodowego w JRG.

§ 3. Planowanie i dokumentacja doskonalenia zawodowego 5. Dokumentację doskonalenia zawodowego należy sporządzać w następujących terminach: 2) dla strażaków PSP systemu zmianowego stanowisk kierowania: roczny ramowy plan doskonalenia zawodowego - do 15 grudnia roku poprzedzającego rok ujęty w planie, kwartalny plan doskonalenia zawodowego – do 25 dnia miesiąca poprzedzającego kwartał ujęty w planie, zestawienie wyników doskonalenia zawodowego - do końca miesiąca następującego po zakończonym cyklu szkoleniowym, raport przebiegu służby w stanowisku kierowania – na każdej służbie należy odnotowywać realizację zajęć doskonalenia zawodowego. 3) dla strażaków PSP systemu codziennego: roczny ramowy plan doskonalenia zawodowego do 15 grudnia roku poprzedzającego rok ujęty w planie, kwartalny plan doskonalenia zawodowego - do 25 dnia miesiąca poprzedzającego kwartał ujęty w planie.

§ 3. Planowanie i dokumentacja doskonalenia zawodowego 6. Podstawę do prowadzenia zajęć teoretycznych* i praktycznych** , których sporządzana jest stosowana dokumentacja) w trakcie zajęć prowadzonych przez strażaków systemu zmianowego JRG stanowią konspekty lekcyjne zawierające: cele, metody nauczania, strukturę zajęć, pomoce dydaktyczne oraz część merytoryczną. * z wyjątkiem zajęć w ramach samokształcenia kierowanego realizowanego z uwzględnieniem platformy e–learningowej oraz innych form zajęć o charakterze teoretycznym wybranych według uznania kierownika jednostki organizacyjnej PSP ** nie dotyczy ćwiczeń taktyczno-bojowych na obiektach oraz zapoznania z obiektem/terenem, do których sporządzana jest stosowana dokumentacja),

§ 4 Ćwiczenia taktyczno-bojowe na obiektach i terenach zewnętrznych, ćwiczenia praktyczne na obiektach i terenach własnych oraz zapoznanie z obiektami i topografią obszarów chronionych

§ 4. Ćwiczenia taktyczno-bojowe na obiektach i terenach zewnętrznych, ćwiczenia praktyczne na obiektach i terenach własnych oraz zapoznanie z obiektami i topografią obszarów chronionych Ćwiczenia praktyczne na obiektach i terenach własnych oraz ćwiczenia taktyczno-bojowe na obiektach i terenach zewnętrznych a także zapoznanie z obiektami i topografią obszarów chronionych prowadzone są z uwzględnieniem następujących zasad : ćwiczenia, zapoznania z obiektami oraz topografią obszarów chronionych przeprowadza się w porze dziennej lub nocnej zgodnie z normą czasową, o której mowa w § 2 ust. 5 pkt. 1 lit. b, każda zmiana służbowa JRG minimum jeden raz w miesiącu przeprowadza w porze nocnej ćwiczenia praktyczne na obiektach i terenach własnych, każda zmiana służbowa JRG minimum jeden raz w kwartale przeprowadza ćwiczenia taktyczno-bojowe na obiektach i terenach zewnętrznych poprzedzone zapoznaniem z obiektem, ćwiczenia taktyczno-bojowe przeprowadzane w ramach ćwiczeń odwodów operacyjnych nie obniżają liczby ćwiczeń określonych w § 4 ust. 1 pkt. 2 i 3, w czasie realizacji ćwiczeń taktyczno-bojowych na obiektach i terenach zewnętrznych dowódca lub zastępca dowódcy JRG zobowiązani są do udziału w nich w charakterze kierownika ćwiczeń, w przypadku ich nieobecności funkcję kierownika ćwiczeń pełni strażak wyznaczony przez dowódcę JRG, w ćwiczeniach opisanych w §4 ust.1 pkt. 1 zobowiązani są do udziału strażacy pełniący służbę w wydziale operacyjnym danej Komendy P/M PSP.

§ 4. Ćwiczenia taktyczno-bojowe na obiektach i terenach zewnętrznych, ćwiczenia praktyczne na obiektach i terenach własnych oraz zapoznanie z obiektami i topografią obszarów chronionych Dokumentowanie ćwiczeń taktyczno-bojowych na obiektach i terenach zewnętrznych, ćwiczeń praktycznych na obiektach i terenach własnych oraz zapoznania z obiektami i topografią obszarów chronionych prowadzone jest z uwzględnieniem następujących zasad: Dokumentację ćwiczeń taktyczno-bojowych na obiektach i terenach zewnętrznych, o której mowa w § 3 ust. 3 pkt. 1 lit. d Dokumentację z zapoznania z obiektem, o której mowa w § 3 ust. 3 pkt. 1 lit. F, w przypadku rozpoznania obiektów nietypowych i terenów dokumentacja może mieć formę notatki służbowej zawierającej istotne elementy operacyjne. Ćwiczenia praktyczne na obiektach i terenach własnych prowadzi się w oparciu o dokumentację, o której mowa w § 3 ust. 3 pkt. 1 lit. e. Dokumentację ćwiczeń praktycznych na obiektach i terenach własnych sporządza strażak wyznaczony przez dowódcę JRG. W przypadku stwierdzenia podczas ćwiczeń taktyczno-bojowych na obiektach i terenach zewnętrznych lub podczas zapoznania z obiektem lub terenem utrudnień lub nieprawidłowości mogących mieć wpływ na przebieg działań ratowniczo–gaśniczych dokumentację, o której mowa w § 4 ust. 2 pkt. 1 i 2 należy przedstawić do wglądu kierownikowi jednostki organizacyjnej PSP.

§ 5 Ocena doskonalenia zawodowego

§ 5. Ocena doskonalenia zawodowego Cykl doskonalenia zawodowego należy zakończyć egzaminem teoretycznym, który przeprowadza komisja powołana przez kierownika jednostki organizacyjnej PSP. Egzaminy teoretyczne należy przeprowadzić w oparciu o platformę e-learningową do końca miesiąca następującego po zakończeniu cyklu doskonalenia zawodowego. Nieobecność na egzaminie teoretycznym lub uzyskanie oceny niedostatecznej obliguje strażaka do zdawania egzaminu w dodatkowym terminie ustalonym przez przewodniczącego komisji egzaminacyjnej. Uzyskanie oceny niedostatecznej („1”) z egzaminu teoretycznego lub nieobecność na egzaminie w terminach, o których mowa w § 5 ust. 2 i ust. 3 może stanowić podstawę do sporządzenia negatywnej opinii służbowej zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

§ 5. Ocena doskonalenia zawodowego Wyniki egzaminu teoretycznego podsumowującego cykl doskonalenia zawodowego należy dokumentować w arkuszu zestawienia wyników doskonalenia zawodowego (wpisując ocenę cyfrowo w szkolnej skali ocen: ocena celująca – „6”, ocena bardzo dobra – „5”, ocena dobra – „4”, ocena dostateczna – „3”, ocena dopuszczająca – „2”, ocena niedostateczna – „1”). Osoby określone w § 1 ust. 4, 5 i 6 mogą prowadzić okresowe sprawdziany wiedzy strażaków w dowolnym czasie cyklu doskonalenia zawodowego; zaleca się przeprowadzanie tych sprawdzianów w oparciu o platformę e-lerningową. Do dnia 15 lutego każdego roku należy przesłać do komórki organizacyjnej właściwej do spraw doskonalenia zawodowego w KW PSP Kraków sprawozdanie z egzaminu doskonalenia zawodowego, w którym należy uwzględnić: liczbę strażaków zobowiązanych do przystąpienia do egzaminu, liczbę strażaków, którzy przystąpili do egzaminu, liczbę strażaków, którzy uzyskali wynik pozytywny.

§ 5. Ocena doskonalenia zawodowego 8. W ramach nadzoru nad doskonaleniem zawodowym osoby określone w § 1 ust. 4, 5 i 6 winny prowadzić kontrole (w formie inspekcji gotowości operacyjnej, hospitacji) przebiegu zajęć doskonalenia zawodowego, poziomu uzyskanej wiedzy, dokumentując to stosownymi wpisami w książce podziału bojowego JRG , raporcie z przebiegu służby stanowisk kierowania oraz dokumentacji inspekcji.

Poszczególne fragmenty tego opracowania nie mogą być kopiowane, wykorzystywane w opracowaniach zwartych, publikacjach, tłumaczeniach czy innych formach bez pisemnej zgody Małopolskiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie. Tylko do użytku służbowego, wszystkie prawa zastrzeżone.

…dziękuję…

Załącznik nr 1a

Załącznik nr 1b

Załącznik nr 1c

Załącznik nr 2a

Załącznik nr 2b

Załącznik nr 2c

Załącznik nr 3a