Karaibska Organizacja Turystyczna (CTO)
Caribbean Tourism Organization Caribbean Tourism Organisation (CTO jest organizacją turystyczną, prowadzącą działalność w obrębie wysp karaibskich. Główna siedziba CTO mieści się w Barbadosie, a jej biura znajdują się w USA, Kanadzie i Wielkiej Brytanii. Wiodącym założeniem CTO jest dostarczenie swoim członkom usług i informacji potrzebnych do zrównoważonego rozwoju turystyki , w celu osiągnięcia przez mieszkańców Karaibów korzyści społecznych i ekonomicznych. * www.onecaribbean.org - oficjalna strona internetowa CTO
Historia założenia CTO 1951 rok - powstało Karaibskie Stowarzyszenie Podróży (CTA-Caribbean Travel Association) z biurem na wyspie Antigua, zajmujące się promocją turystyczną całego regionu Karaibów. W 1962r. Jeden z komitetów (ds. hotelarstwa) powołanych przez CTA przeobraził się w autonomiczną organizację- Caribbean Hotel Association W 1974 r. utworzono Centrum Badań i Rozwoju Karaibskiej Turystyki (CTRC Caribbean Tourism Research and Development Centre) W 1989r. w wyniku połączenia 2 instytucji CTA i CTRC powstała Karaibska Organizacja Turystyczna.
Cele
Organizacja wyznacza sobie następujące cele: Rozwój ruchu turystycznego w krajach członkowskich, Stworzenie atmosfery uwagi i zrozumienia dla karaibskiej turystyki, Rozwijanie najwyższych umiejętności i profesjonalizmu wśród przewoźników branży turystycznej, Zaprojektowanie i rozwój jasnego systemu informacji turystycznej w regionie, Zapewnienie harmonii pomiędzy turystyką a środowiskiem naturalnym i społecznym, Rozwijanie bliskiej współpracy z regionalnymi instytucjami, Wspieranie tych państw, które nie są w stanie same skutecznie interweniować w swoich turystycznych interesach, Rozwijanie możliwie najściślejszych związków pomiędzy sektorem turystyki a różnymi działami gospodarki ( np. rolnictwem , rzemiosłem itd..).
Członkostwo
członkowskie, w tym angielskie, francuskie, hiszpańskie i CTO obejmuje 32 kraje członkowskie, w tym angielskie, francuskie, hiszpańskie i holenderskie terytoria zależne a także prywatnych członków pokrewnych sektorów. Należą do nich: Caribbean Hotel Association firmy, organizacje i osoby świadczące produkty i usługi na Karaibach w sektorze przemysłu turystycznego.
Kraje Członkowskie Antigua i Barbuda Bahamy Barbados Belize Kuba Dominika Dominikana Francuskie departamenty zamorskie: - Gwadelupa - Martynika - Saint Barthelemy - Saint Martin
Trynidad i Tobago Wenezuela Brytyjskie terytoria zamorskie: - Anguilla - Bermuda - Brytyjskie Wyspy Dziewicze - Kajmany - Montserrat - Turks i Caicos Stany Zjednoczone -terytoria: - Portoryko - Wyspy Dziewicze Stanów Zjednoczonych Grenada Gujana Haiti Jamajka Królestwo Niderlandów: - Aruba - Bonaire - Curaçao - Saint Eustatius - Saint Maarten Saint Kitts i Nevis Saint Lucia Saint Vincent i Grenadyny Surinam
Skład CTO - kategorie Członkowie przewoźnicy: linie lotnicze oraz morskie linie pasażerskie (międzynarodowe, regionalne) działające na terenie Karaibów. Członkowie sprzymierzeni: organizacje, przedsiębiorstwa dostarczające dóbr i usług do karaibskiego przemysłu turystycznego. Członkowie afiliowani: organizacje których działalność współgra z celami CTO, dzięki temu mogą w ten sposób się zjednoczyć i osiągnąć wspólne cele. Członkowie stowarzyszeni: Osoby indywidualne, które poprzez uczestnictwo w działaniach CTO chcą mieć swój własny wkład w rozwój społeczny mieszkańców Karaibów. *Zanim któryś z podmiotów zostanie członkiem CTO musi otrzymać aprobatę Zarządu Organizacji.
Struktura
Strukturę organizacyjną CTO tworzą: Zarząd Komitet Wykonawczy Sekretariat Oddziały
Zarząd Tworzą go reprezentanci: Delegowani przez rząd z każdego z członkowskich krajów (po jednym) Caribbean Hotel Association (trzech) Przemysłu lotniczego (pięciu) Morskich linii wycieczkowych (trzech) Członków sprzymierzonych (pięciu) 5 reprezentantów wybieranych przez prezydentów oddziałów CTO Członkowie honorowi
Komitet Wykonawczy Prezesa Czterech wiceprezesów Siedmiu członków Zarządu
Sekretariat Jest on kierowany przez sekretarza generalnego CTO, który ma za zadanie zarządzać personelem organizacji, odpowiedzialny jest za wprowadzenie programów CTO w życie polityczne w regionie karaibskim jak i poza nim.
Oddziały CTO ma wiele swoich oddziałów na całym świecie. Cała idea została zaczerpnięta od PATA z 1975 r. w czasie gdy jeszcze działało CTA (Karaibskie Stowarzyszenie Podróży). Tylko w Ameryce Północnej działa aż 35 oddziałów CTO.
Powstanie nowego oddziału dotyczy zwykle chęci rozwoju i promocji turystyki karaibskiej. Żeby taki oddział powstał potrzebnych jest 25 osób, które reprezentują różne sektory turystyki, a członkowie inicjujący powstanie Oddziału muszą wywodzić się z państw członkowskich CTO. Na początku każdego roku wszystkie Oddziały składają plany działania na kolejne 12 miesięcy oraz sprawozdania z przeprowadzonych akcji. Te wszystkie dokumenty są zbierane przez CTO i kolejno wysyłane do państw członkowskich, z zachęceniem do wejścia i sponsorowania nowych, określonych przedsięwzięć.
Działalność
Plan wykonawczy CTO jest ustalany i wstępnie akceptowany na okres trzech lat. W ostatnich latach organizacja zajmowała się następującą działalnością:
1. Marketingiem w turystyce Działania marketingowe CTO dotyczą takich czynności jak: opracowanie i rozpowszechnianie programów promujących Karaiby jako region posiadający szczególne walory turystyczne, koordynowanie Regionalnego Programu Marketingowego, rozwijanie sieci oddziałów na najważniejszych rynkach prowadzenie szkoleń marketingowych dla członków. *Przykład: sponsorowanie regularnych targów turystycznych w Europie oraz corocznej Karaibskiej Konferencji Turystycznej, celem której jest m.in. nawiązanie kontaktów i wymiana doświadczeń.
2. Zarządzaniem badaniami naukowymi i informacją tj.: prowadzenie badań oraz zarządzanie systemem informacji turystycznej pomoc techniczna dla państw członkowskich w zakresie ulepszania systemów statystycznych oraz metod i technik badawczych. *CTO regularnie publikuje raporty z badań nad karaibskim przemysłem turystycznym – np. The Caribbean Tourism Statistical Report zawierający informacje o turystyce na Karaibach i posiada własną bibliotekę z około 5000 pozycji m.in. książki o państwach należących do CTO, materiały informacyjne, gazety regionalne, biuletyny itp.
3. Rozwojem zasobów ludzkich Przejawiającym się w: podjęciu kroków prowadzących do poszerzenia i poprawy kwalifikacji osób pracujących w sektorze turystycznym (np. konferencji, warsztatów, seminariów) utworzeniem Karaibskiej Rady ds. Turystycznych Zasobów Ludzkich (CTHRC), której głównym zadaniem jest rozwój edukacji turystycznej
4. Rozwojem produktów turystycznych i wsparciem technicznym Realizowanym poprzez współpracę z członkami oraz innymi regionalnymi organizacjami turystycznymi, m.in.: pomoc w rozwijaniu polityki turystycznej w poszczególnych krajach tworzenie planów marketingowych i organizacja kampanii reklamowych *CTO stworzyło platformę „CTOnet”, gdzie członkowie mogą uzyskać informacje m.in. o konferencjach, wydarzeniach, projektach i programach, raportach statystycznych.
5. Usługami doradczymi Świadczonymi: międzynarodowym instytucjom, rządom państw organizacjom sektora publicznego i prywatnego.
Oprócz powyższych CTO jest zaangażowana w ochronę środowiska i promocję zrównoważonego rozwoju w regionie karaibskim Przykłady takich działań: opracowywanie konkretnych strategii polityki i działalność w kierunku zrównoważonego rozwoju (np. Sustanaible Tourism Development Strategy and Plan of Action for the Caribbean) kampania Błękitna Flaga (Blue Flag) – zainicjowana wspólnie z fundacją NGO – FEE akcja certyfikowania plaż i przystani.
KONIEC
Bibliografia: Alejziak W., Marciniec T.,”Międzynarodowe organizacje turystyczne”, wyd. Albis, Kraków 2003, str. 152-156. http://en.wikipedia.org/wiki/Caribbean_Tourism_Organization http://www.onecaribbean.org/
Prezentację przygotowały: Idziak Agnieszka (41001) Rzeszutek Ewelina (41738) Szczepan Joanna (39711)