Program Erasmus Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie Politechnika Gdańska, 5 lutego 2010 Dorota Rytwińska.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
w programie „Uczenie się przez całe życie”
Advertisements

Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Wizyty Studyjne Anna Kowalczyk Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Wizyty Studyjne Wizyty studyjne 2009/2010 Spotkanie informacyjne Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez.
Doświadczenia programu SOCRATES-Erasmus Jak je wykorzystać w realizacji kolejnej fazy programu Erasmus ( )? Beata Skibińska Fundacja.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
Koordynator Programu Erasmus Wersja skrócona przez S.Salamon – BWZ UW
Spotkanie Koordynatorów ds Mobilności - BWZ r. 1 Spotkanie Koordynatorów ds. Mobilności Porządek spotkania Program Erasmus+ na lata 2014/2015.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
„Uczenie się przez całe życie” Lifelong Learning Programme - LLP
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
SIEĆ LLL Uniwersytet gdański,
I.Sagan, Proces Boloński, REA, Leźno Gdańsk, 28 listopada 2008 tworzenie wspólnego Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego przygotowanie włączenia uczelni.
EUROPEJSKA WSPÓŁPRACA SZKÓŁ WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
Nowości w programie Comenius C omenius Regio Partnerskie Projekty Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie.
Oferta programu Comenius Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie.
Program Operacyjny Współpracy Transgranicznej Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska Możliwości realizacji projektu w ramach dziedziny wsparcia.
F undacja R ozwoju S ystemu E dukacji Mobilność szkolnej kadry edukacyjnej.
Jakość kształcenia zawodowego w Unii Europejskiej
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A. Krajowy Punkt Kontaktowy Programu IEE Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji ( ) CIP Antonina.
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY GIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Katarzyna Stępak, Scenariusz 2, Załącznik 2 PRAWO DOSTĘPU.
Proces Boloński Życie i twórczość.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Fundusz Stypendialny Program wymiany naukowej pomiędzy Polską a Szwajcarią Konferencja Informacyjna, 2 marca 2010 Uniwersytet.
MIĘDZYNARODOWY PROCES DYDAKTYCZNY CZYNNIKIEM WZROSTU KOMPETENCJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA.
Program Leonardo da Vinci. Program Leonardo da Vinci propaguje działania zmierzające do poprawy jakości systemów kształcenia i szkolnictwa zawodowego.
Prezentacja sporządzona na podstawie danych z naboru III.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Zewnętrzne źródła finansowania projektów o charakterze międzynarodowym Pracownia Projektów Europejskich Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczyciel.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Plansza tytułowa / tytuł prezentacji
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
1.LLP/ERASMUS 2.LLP/COMENIUS 3.LLP/GRUNDTVIG 4.LLP/LEONARDO DA VINCI 5.FUNDUSZ STYPENDIALNY I SZKOLENIOWY 6.ERASMUS-MUNDUS 7.TEMPUS PROGRAMY EDUKACYJNE.
PROGRAM LEONARDO DA VINCI Konferencja informacyjno-promocyjna Uczenie się przez całe życie. Comenius oraz Leonardo da Vinci Wrocław, 19 listopada 2010.
Prezentacja Programu Leonardo da Vinci
Polityka edukacyjna Unii Europejskiej
Wizyty Studyjne Wizyty studyjne dla kadry zarządzającej, decydentów i specjalistów z zakresu edukacji oraz kształcenia i doskonalenia zawodowego Fundacja.
Anna Atłas, Z-ca Dyrektora Programu LLP
FRSE Prezentacja na temat współpracy europejskiej ZS nr 1 w Tychach.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Fundusz Stypendialny Program wymiany naukowej pomiędzy Polską a Szwajcarią
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Nowy program UE wspierający edukację, szkolenia, młodzież i sport na lata
Urszula Grzyb Regionalne Centrum Informacji dla Naukowców Regionalny Punkt Kontaktowy Programów Ramowych UE Centrum Transferu Technologii Politechnika.
ERASMUS+ unijny program w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu
Erasmus+ KA 2 cechy projektów: elastyczność różnorodność innowacja, rozwój i modernizacja działania: innowacja - programy, materiały, narzędzia, metody.
Michał Tuszyński-Sikora
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
MIĘDZYNARODOWE PROJEKTY EDUKACYJNE W LATACH DZIAŁ DS. OBCOKRAJOWCÓW I WYMIANY MIĘDZYNARODOWEJ.
PROGRAM WSPIERAJĄCY EDUKACJĘ, SZKOLENIA, MŁODZIEŻ I SPORT NA LATA
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
Podstawowe informacje na temat programu
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Współpraca uczelni ze szkołami w ramach programów: Spotkanie informacyjne Warszawa, dnia 11 września 2014 r.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
SPOTKANIE UPOWSZECHNIAJĄCE 21 GRUDNIA 2015 WARSZAWA.
Erasmus Day 2015 Katarzyna Jezierska. ERASMUS+ Program Erasmus+ oferuje wsparcie finansowe dla instytucji i organizacji działających w obszarze edukacji.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
SZKOŁA PODSTAWOWA W CHARŁUPI MAŁEJ BENEFICJENT PROGRAMU ERASMUS+
Podstawowe informacje o projekcie Nazwa projektu: „Europejskie kompetencje i jakość kształcenia osób dorosłych w dobie globalizacji” Okres realizacji:
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
Konferencja współfinansowan a ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Kompleksowy Program Rozwoju Szkolnictwa Zawodowego.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
PROJEKTY UNIJNE W ZESPOLE SZKÓŁ W GÓRZE
Zapis prezentacji:

Program Erasmus Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie Politechnika Gdańska, 5 lutego 2010 Dorota Rytwińska Projekty scentralizowanie Projekty scentralizowanie Kursy intensywne Kursy intensywne

PROGRAM COMENIUSPROGRAM ERASMUS 2

PROGRAM COMENIUSPROGRAM ERASMUS 3 Program Uczenie się przez całe życie ( ) COMENIUS Edukacja od poziomu przedszkola do poziomu szkoły średniej włącznieERASMUSKształcenie i szkolenie na poziomie szkolnictwa wyższego LEONARDO DA VINCI Kształcenie i szkolenie zawodowe na poziomach innych niż szkolnictwo wyższe GRUNDTVIG Kształcenie dorosłych PROGRAM MIĘDZYSEKTOROWY Współpraca i innowacje w dziedzinie uczenia się przez całe życie; Promowanie nauki języków obcych; Rozwijanie innowacyjnych, opartych na ICT, treści, usług, metodologii uczenia oraz rozwiązań praktycznych dla potrzeb uczenia się przez całe życie; Upowszechnianie i wykorzystanie wyników działań wspieranych w ramach programu oraz poprzednich programów związanych z tą dziedziną, jak również wymiana sprawdzonych modelowych rozwiązań; PROGRAM JEAN MONNET Wsparcie działań w dziedzinie integracji europejskiej oraz europejskich instytucji i stowarzyszeń

PROGRAM COMENIUSPROGRAM ERASMUS 4 Dokumenty programu Uczenie się przez całe życie Decyzja o utworzeniu programu – Decyzja nr 1720/2006/EC Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 listopada 2006 r. Zaproszenie do składania wniosków Część I - Priorytety Strategiczne -Część II – Informacje administracyjne i finansowe Przewodnik dla wnioskodawców 2010 (po programie, dla użytkowników) -Część I – Informacje ogólne -Część II a – Opisy programów sektorowych i horyzontalnych -Część II b – Opisy fiszki poszczególnych akcji/ działań w programach sektorowych

PROGRAM COMENIUSPROGRAM ERASMUS 5 Obszary reform szkolnictwa wyższego reforma programów nauczania: system trójstopniowy (studia licencjackie – magisterskie – doktoranckie), nauka oparta na kompetencjach, elastyczne ścieżki nauki, uznawanie kwalifikacji i kompetencji, mobilność, spójność z procesem bolońskim; reforma systemu zarządzania: autonomia i odpowiedzialność finansowa instytucji szkolnictwa wyższego, partnerstwa strategiczne, zapewnianie jakości; reforma systemu finansowania: zróżnicowane dochody instytucji szkolnictwa wyższego, czesne, stypendia i pożyczki, równość i dostęp, ukierunkowane finansowanie UE. Komunikat KE Realizacja programu modernizacji dla uniwersytetów: edukacja, badania naukowe i innowacje, maj 2006

PROGRAM COMENIUSPROGRAM ERASMUS Cele programu Erasmus w latach Wspieranie realizacji Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego Wzmacnianie wkładu szkolnictwa wyższego oraz kształcenia zawodowego na poziomie szkolnictwa wyższego w proces innowacji Poprawa jakości i zwiększenie: liczby studentów i nauczycieli akademickich uczestniczących w mobilności na terenie Europy, zakresu współpracy wielostronnej pomiędzy instytucjami szkolnictwa wyższego w Europie, zakresu współpracy między instytucjami szkolnictwa wyższego a przedsiębiorstwami stopnia przejrzystości i zgodności kwalifikacji nabytych w szkołach wyższych i zawodowych w Europie

PROGRAM COMENIUSPROGRAM ERASMUS 7 Projekty wielostronne Opracowanie programów nauczania Projekty współpracy uczelni i podmiotów sektora publicznego lub prywatnego dotyczące opracowywania programów nauczania: mają za zadanie wspierać proces innowacji i podnoszenie poziomu nauczania w szkołach wyższych; można je tworzyć dla każdej dyscypliny akademickiej; Działanie wspiera opracowanie: zintegrowanych programów obejmujących pełen cykl studiów (na poziomi licencjackim/inżynierskim, magisterskim lub doktoranckim) i prowadzących do uzyskania uznanego podwójnego lub wspólnego dyplomu/tytułu/stopnia ; programów i modułów nauczania dla kształcenia ustawicznego, opracowanych na potrzeby uaktualnienia wiedzy zdobytej w przeszłości; europejskich modułów nauczania w dziedzinach zdecydowanie wielodyscyplinarnych lub w dziedzinach, w których istnieje szczególna potrzeba intensywnej współpracy międzynarodowej w nauczaniu;

PROGRAM COMENIUSPROGRAM ERASMUS 8 Projekty wielostronne Modernizacja szkolnictwa wyższego Projekty współpracy szkół wyższych i podmiotów sektora publicznego lub prywatnego, które mają za zadanie wspierać proces reform i unowocześniania uczelni; Działanie obejmuje: Opracowanie strategii unowocześniania programów nauczania i zwiększania ich przejrzystości (np. poprzez opisywanie kwalifikacji na podstawie efektów kształcenia), udoskonalania zarządzania i optymalizowania finansowania; Opracowywanie strategii uczenia się przez całe życie oraz wspierania szkół wyższych w przekształcaniu się w centra kształcenia ustawicznego lub otwartego dla danego regionu; Tworzenie narzędzi służących podnoszeniu jakości działania szkół wyższych i przyczyniających się do zwiększania ich odpowiedzialności finansowej; Doskonalenie procedur dostępu dla osób mających doświadczenie kształcenia nieformalnego i incydentalnego albo alternatywne kwalifikacje; Opracowywanie strategii służących zwiększaniu atrakcyjności szkół wyższych oraz zakresu świadczonych przez nie usług doradczych, a także skuteczniejszemu informowaniu ogółu społeczeństwa o ich pracy;

PROGRAM COMENIUSPROGRAM ERASMUS 9 Projekty wielostronne Współpraca uczelni z przedsiębiorstwami Projekty współpracy uczelni i podmiotów sektora publicznego lub prywatnego, które mają na celu tworzenie partnerstwa ze światem biznesu; Projekty mogą obejmować: promowanie przedsiębiorczości, kreatywnego myślenia i innowacyjnych rozwiązań jako części programu nauczania studentów i jako umiejętności nauczycieli/ naukowców; wzmacnianie związków pomiędzy kształceniem a potrzebami rynku pracy, np. poprzez promowanie udziału biznesu w tworzeniu zawartości merytorycznej programów lub poprzez innowacyjność programów, doskonalenie umiejętności i kompetencji związanych z europejskimi ramami kwalifikacji; rozwijanie usług edukacyjnych, takich jak specjalne programy mające na celu aktualizację wiedzy i umiejętności pracowników, dla studentów uczących się w niepełnym wymiarze godzin, szkolenia zawodowego na poziomie zaawansowanym; opracowywanie strategii promowania wymiany i współpracy pomiędzy szkołami wyższymi i przedsiębiorstwami, w tym promocja praktyki studentów i szkolenia pracowników akademickich w przemyśle;

PROGRAM COMENIUSPROGRAM ERASMUS 10 Projekty wielostronne Wirtualne kampusy Projekty współpracy szkół wyższych i podmiotów sektora publicznego lub prywatnego, które mają na celu wprowadzanie innowacyjnych, opartych na technologiach komunikacji i informacji (TIK), treści, usług, metod pedagogicznych i rozwiązań praktycznych na potrzeby uczenia się przez całe życie, wspomaganych przez trwałe modele organizacyjne, edukacyjne i ekonomiczne; Projekty mogą obejmować: opracowywanie i upowszechnianie na poziomie europejskim rozwiązań, które można przenosić dla celów tworzenia i funkcjonowania wirtualnych kampusów; tworzenie otwartych zasobów edukacyjnych, uregulowanie kwestii organizacyjnych, technicznych i jakościowych w sposób umożliwiający wymianę treści/zawartości i zapewniający łatwy dostęp do nich na poziomie europejskim; opracowywanie i uaktualnianie zintegrowanych programów obejmujących pełen cykl studiów (na poziomie licencjackim/inżynierskim, magisterskim lub doktoranckim) i prowadzących do uzyskania uznanego podwójnego lub wspólnego dyplomu/ tytułu/stopnia,w których są stosowane narzędzia i usługi TIK, aby umożliwić wirtualną mobilność studentów i pracowników; promowanie współpracy i wymiany doświadczenia o charakterze strategicznym pomiędzy decydentami w dziedzinie tworzenia wirtualnych kampusów;

PROGRAM COMENIUSPROGRAM ERASMUS 11 Sieci wielostronne Sieci akademickie - promowanie innowacji w konkretnej dyscyplinie, grupie dyscyplin lub obszarach wielodyscyplinarnych. Sieci strukturalne - doskonalenie i modernizowanie konkretnego aspektu dostępu do szkolnictwa wyższego, mobilności, organizacji, zarządzania oraz rozwoju trójkąta wiedzy –Dostęp do szkolnictwa wyższego i mobilność –Organizacja i zarządzanie instytucjami szkolnictwa wyższego –Trójkąt wiedzy – edukacja, badania naukowe i innowacja

PROGRAM COMENIUSPROGRAM ERASMUS 12 Sieci Erasmusa Dyscypliny: Biznes, chemia, nauki o ziemi, kształcenie nauczycieli, europeistyka, historia, matematyka, pielęgniarstwo, fizyka. Określenie kompetencji: ogólnych przedmiotowych Przełożenie na: a)program nauczania: treści (omawiane tematy) i struktura (moduły i punkty ECTS) b)Formy kształcenia

PROGRAM COMENIUSPROGRAM ERASMUS 13 Działania towarzyszące Cele: promowanie celów i wagi współpracy międzynarodowej w szkolnictwie wyższym; propagowanie wyników projektów erasmusowych wśród szerokiej grupy odbiorów; lepsze współpraca pomiędzy programami sektorowymi LLP w danym obszarze tematycznym. Działania: promujące, tematyczny monitoring projektów, rozpowszechnianie i wykorzystywanie wyników projektów

PROGRAM COMENIUSPROGRAM ERASMUS 14 Poziom finansowania i skład konsorcjum DziałanieMax dofinansowanie Max. czas trwania Minimalna liczba uczestników projektu Projekty wielostronne lata3 instytucje z 3 krajów LLP Sieci lata31 instytucji z 31 krajów LLP (AN); 5 instytucji z różnych krajów LLP (SN) Działania towarzyszące rok1 lub kilka instytucji z krajów LLP Dofinansowanie – max. 75% kosztów uprawnionych

PROGRAM COMENIUSPROGRAM ERASMUS 15 Projekty centralne Konkurs wniosków 2010 Projekty centralne Formularze wniosków, instrukcje Formularze wniosków, instrukcje: Agencja Wykonawcza Więcej informacji nt. LLP: DG Edukacja i Kultura KE Termin składania wniosków: 26 lutego 2010

PROGRAM COMENIUSPROGRAM ERASMUS 16 Rady i wskazówki Dobry pomysł na projekt dobry wniosek; Partnerzy: bazowanie na sprawdzonych kontaktach; Partnerzy: spotkanie twarzą w twarz i burza mózgów na etapie uzgadniania pomysłu na projekt; Projekt powinien wynikać z realnych potrzeb wszystkich partnerów; Sprawdzenie w Kompendium czy dany projekt nie był już realizowany; Przełożenie projektu na cele LLP i danego działania (jasne i klarowne odniesienie do priorytetów) ; =>brak odniesienia do priorytetów = odrzucenie wniosku Źródła info pomocnych przy opracowywaniu wniosku: Eurydice ( systemy edukacji, systemy oceniania, autonomia szkół, kalendarz roku akademickiego, tezaurus, itp.) i CEDEFOP (kształcenie zawodowe) ;

PROGRAM COMENIUSPROGRAM ERASMUS 17 Rady i wskazówki (2) Odpowiednia ilość czasu na napisanie wniosku ( 2 months ) i wsparcie ze strony partnerów; Przed złożeniem wniosku: sprawdzenie wersji roboczych z osobami z zewnątrz; Uwzględnienie w planie działań rozpowszechnienia wyników poza konsorcjum (rozpowszechnianie info jest łatwe, trudniej przekonać ludzi do korzystania z wyników) ; Korzystanie z prezentacyjnej wersji wniosku – do planowania; Jeśli uczelnia nie czuje się na siłach powinna zacząć od bycia partnerem projektu. Success rate dla projektów Erasmusa w konkursie 2009: ~35%

PROGRAM COMENIUSPROGRAM ERASMUS 18 Kursy intensywne Kursy intensywne (działanie zdecentralizowane)

PROGRAM COMENIUSPROGRAM ERASMUS 19 Charakterystyka kursu intensywnego Kurs intensywny to cykl zajęć dydaktycznych Tematyka kursu intensywnego powinna wykraczać poza zakres zajęć standardowo oferowanych przez uczelnie prowadzące kurs (partnerskie, szkoły wyższe tworzące konsorcjum) – wartość dodana do programów kształcenia obowiązujących w każdej z tych szkół wyższych; Kurs intensywny nie może obejmować działań badawczych lub konferencji; Innowacyjność programu, metod dydaktycznych; Wykorzystanie narzędzi i usług TIK; Aktywny udział wszystkich uczestniczących (uczelni, instytucji, nauczycieli i studentów) Wycena nakładu pracy studenta i zakładanych efektów uczenia się podczas kursu w punktach ECTS

PROGRAM COMENIUSPROGRAM ERASMUS 20 Wymagania progowe Grupa realizująca projekt: co najmniej 3 uczelnie posiadające Kartę Uczelni Erasmusa z trzech różnych krajów uczestniczących w programie (w tym minimalnie jedna z UE); Czas trwania kursu intensywnego: minimum 10 następujących po sobie dni zajęć dydaktycznych dla studentów (tzw. dni roboczych)*, maksimum 6 tygodni zajęć; Uczestnicy kursu: minimum 10 studentów z zagranicznych, w stosunku do miejscowości, w której odbywa się kurs, uczelni uczestniczących w projekcie, maksymalnie 60 studentów i 20 nauczycieli ze wszystkich szkół wyższych realizujących projekt; * Okres ten NIE OBEJMUJE dnia przyjazdu i wyjazdu studentów, zajęć o charakterze adaptacyjno-kulturalnym, dnia oceny kursu, itp., nie związanych bezpośrednio z tematyką kursu. Dni zajęć dydaktycznych mogą być oddzielone od siebie weekendem.

PROGRAM COMENIUSPROGRAM ERASMUS 21 Dofinansowanie - rodzaje uprawnionych wydatków Koszty organizacji kursu intensywnego (w tym przygotowanie projektu i upowszechnianie rezultatów) – w konkursie 2010 Koszty bezpośredniego udziału studentów i nauczycieli akademickich uczelni uczestniczących w projekcie, dla których miejscowość, w której odbywa się kurs, nie jest miejscem siedziby ich uczelni macierzystej: - koszty podróży studentów i nauczycieli, włącznie z kosztami wizy; - koszty utrzymania (wyżywienie, zakwaterowanie, lokalne przejazdy) studentów i nauczycieli, włącznie z kosztami ubezpieczenia; Termin złożenia wniosku o dofinansowanie: 12 marca 2010

PROGRAM COMENIUSPROGRAM ERASMUS 22 Kursy intensywne Konkurs wniosków 2010 Kursy intensywne Formularz wniosku, instrukcje Formularz wniosku, instrukcje: Narodowa Agencja Programu Erasmus Więcej informacji nt. LLP: FRSE DG Edukacja i Kultura KE Termin składania wniosków: 12 marca 2010

PROGRAM COMENIUSPROGRAM ERASMUS 23 Dzi ę kuj ę za uwag ę