Efektywność e-nauczania w doskonaleniu zawodowym nauczycieli

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZSKU Krosno, 22 listopada 2010 r.
Advertisements

Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Zadania doradcy metodycznego zgodnie z Rozporządzeniem MEN i S o placówkach z dnia 23 kwietnia 2003r.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego nad placówkami doskonalenia nauczycieli i pedagogicznymi bibliotekami w roku szkolnym 2008/2009 Kuratorium Oświaty.
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
Główne cele i zadania Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Kielcach określa Statut zatwierdzony decyzją Zarządu Województwa Świętokrzyskiego i Świętokrzyskiego.
Roman Sowa Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Kielcach
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Człowiek – najlepsza inwestycja Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
E-learning jako element warsztatu informacyjnego współczesnej biblioteki Joanna Rudna Biblioteka WydziałuTechniki Morskiej ZUT.
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Projekt LOG-IN Wspólne działania szkoleniowe z zakresu zastosowania nowych mediów i technologii w nauczaniu języków obcych ukierunkowane na tworzenie innowacyjnych.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
ABC e-learningu.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
MIĘDZYNARODOWY PROCES DYDAKTYCZNY CZYNNIKIEM WZROSTU KOMPETENCJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA.
Nowoczesne formy kształcenia w Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie.
POKL /12. GRUPA DOCELOWA Do udziału w projekcie zapraszamy nauczycieli kształcenia zawodowego zamieszkałych lub zatrudnionych na terenie.
Zadania Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach w ramach projektu Młodzieżowy Inkubator Przedsiębiorczości.
SCHOLARIS Scholaris, czyli Internetowe Centrum Zasobów Edukacyjnych Ministerstwa Edukacji Narodowej, to dostępny publicznie i bezpłatny portal zawierający.
DC Edukacja Centrum Szkoleń i Certyfikacji Komputerowych Innowacyjne formy oceniania z wykorzystaniem ICT Kartuzy, 12 listopada 2010.
Departament Funduszy Strukturalnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Projekty systemowe i konkursowe, realizowane.
Oferta na rok szkolny 2007/08 Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów.
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Sieć współpracy i samokształcenia jako forma uczenia się liderów WDN WIDEOKONFERENCJA Liderzy WDN 17 luty 2014 r.
Wsparcie systemu edukacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie lubuskim.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
ZAŁOŻENIA I REZULTATY PROJEKTU „KOMPETENTNY E- NAUCZYCIEL”
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na I roku studiów II stopnia Kierunek: Biologia – nauczanie biologii Przeznaczony dla studentów,
WSPÓŁPRACA KANY Z WOJEWÓDZTWEM MAŁOPOLSKIM W DZIEDZINIE DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Stanisława Klimczak Dyrektor Małopolskiego Ośrodka Szkoleniowego w Krakowie.
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
PRZYSPOSOBIENIE BIBLIOTECZNE ON-LINE Z doświadczeń e-learningu na Uniwersytecie Warszawskim Maria Wilkin, Marcin Skład Centrum Otwartej i Multimedialnej.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt systemowy „Klucz do uczenia II edycja – Profesjonalny.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
ODPŁATNOŚĆ ZA SZKOLENIA : 500,00 Zł Kod kursu: PP/EdB/1/2015
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GEOGRAFIA II st. Studia stacjonarne 2014.
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Monika Wojciechowska, Anna Krajewska, Witold Woźniak „W kierunku e-learningu 2.0. Wykorzystanie.
E-Learning. Co to jest e-learning? E-learning jest to metoda nauczania na odległość z wykorzystaniem technologii komputerowych i Internetu. Pozwala na.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Propozycje kryteriów wyboru projektów dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata
Propozycje kryteriów wyboru projektów dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata
Nadia Stankiewicz Portale edukacyjne. Jeden z lepszych... ● interklasa.pl ● interklasa.pl - największy portal edukacyjny, podzielony na trzy części: dla.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2017/2018.
Analiza wyników ewaluacji form doskonalenia realizowanych przez CEN w Gdańsku w okresie I-VII 2016
Lokalizacja… Osoby prowadzące placówkę… Zbigniew Hołówko Sabina Hołówko-Rusin Uniwersytet Rzeszowski,  kierunek: pedagogika, specjalizacja: resocjalizacja.
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Ostrowcu Świętokrzyskim
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zmiany w prawie oświatowym
Poddziałanie Kształcenie ogólne w ramach ZIT
Ewaluacja szkoleń w Alytus
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
SIEĆ DYREKTORSKA maj-grudzień 2017 r.
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Zapis prezentacji:

Efektywność e-nauczania w doskonaleniu zawodowym nauczycieli dr Przemysław Bąbel mgr Magdalena Pitala Instytut Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego Instytut Kształcenia Nauczycieli

Instytut Kształcenia Nauczycieli Ogólnopolska, niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli z siedzibą w Krakowie Istnieje od 2004 r. (wpis do rejestru Kuratora) Podstawowe cele statutowe: doskonalenie zawodowe nauczycieli, pedagogów i psychologów w szkołach i w innych placówkach oświatowych oraz nauczycieli - instruktorów placówek wychowania pozaszkolnego; upowszechnianie wiedzy psychologicznej, pedagogicznej oraz prawnej w zakresie zagadnień istotnych dla oświaty. 20 czerwca 2007 r. www.ikn.edu.pl

E-nauczanie w IKN IKN to jedna z pierwszych placówek doskonalenia nauczycieli w Polsce, która wprowadziła e-nauczanie (od początku istnienia) Kursy korespondencyjne i internetowe w modelu asynchronicznym, indywidualne (początkowo via e-mail, obecnie poprzez platformę e-nauczania stworzoną przy pomocy moodle) Obecnie w IKN dostępnych jest 59 kursów tradycyjnych, spośród których 30 jest jednocześnie dostępnych w formie e-nauczania, a kolejnych 20 tylko w formie e-nauczania 20 czerwca 2007 r. www.ikn.edu.pl

E-nauczanie w IKN W sumie w IKN dostępnych jest 50 kursów korespondencyjnych i internetowych z 7 kategorii tematycznych spośród 12 oferowanych: Proces nauczania i wychowania Kompetencje psychologiczne nauczyciela Podnoszenie efektywności nauczania języków obcych Metody diagnozy pedagogicznej i psychologicznej Kompetencje terapeutyczne nauczyciela Prawo w szkole Co każdy nauczyciel powinien wiedzieć o... 20 czerwca 2007 r. www.ikn.edu.pl

E-nauczanie w IKN Zaliczenie kursów: na podstawie materiałów pobieranych z platformy oraz dodatkowych lektur uczestnicy przygotowują prace rozwijające praktyczne umiejętności (np. scenariusz lekcji, zestaw ćwiczeń, program autorski, diagnoza pedagogiczna) Nielimitowana możliwość konsultacji z trenerami przez e-mail Czas na przygotowanie pracy od r. szk. 2006/07 3 m-ce, wcześniej nieograniczony

E-nauczanie w IKN W latach 2005-2007 (do 31 V) kursy ukończyło 62,18 % uczestniczących Większość uczestników e-nauczania to nauczyciele z małych miejscowości (odległych od ośrodków doskonalenia), w wieku 25-40 lat.

E-nauczanie w IKN

E-nauczanie w IKN

E-nauczanie w IKN Platforma e-nauczania i kursy zostały w całości sfinansowane ze środków własnych oraz opłat uczestników 17,22 % uczestników w latach 2006-2007 skorzystało z dwóch lub więcej kursów w formie e-nauczania Od 2004 roku stały wzrost liczby korzystających z e-nauczania

E-nauczanie w IKN

Moodle w IKN - modyfikacje Dodane katalogi kursów e-nauczania i stacjonarnych z możliwością zamawiania przez koszyk (katalogi moodle nie spełniały naszych wymagań, i nie umożliwiają sprzedaży kursów) Dostosowanie formularzy zbierających dane osobowe uczestników do potrzeb placówki doskonalenia nauczycieli Zmieniony moduł zarządzania - zapisywanie na kursy przez administratora po spełnieniu wymagań rekrutacyjnych. Możliwość zapisów na kursy stacjonarne – bez konieczności zakładania konta

Moodle w IKN - modyfikacje Możliwość łatwej edycji (CMS) treści podstron www – z ofertą, nowości itp. - moodle umożliwia to w ograniczonym zakresie Dodana lista wysyłkowa dla stałych klientów oraz wszystkich zainteresowanych - aktualności i informacje o nowościach w ofercie Zmiana wyglądu – stworzenie nowego „tematu” moodle – grafika, czcionki, kolory, rozwijane menu itp.

Moodle w IKN - modyfikacje

Pomiar efektywności e-nauczania Każdy uczestnik kursów organizowanych w IKN na zakończenie szkolenia otrzymuje ankietę oceny kursu. Jej wypełnienie jest dobrowolne. W przypadku e-nauczania ankieta obejmuje ocenę: zadowolenia z kursu, przygotowania merytorycznego materiałów szkoleniowych, zrozumiałości materiałów szkoleniowych, atrakcyjności sposobu prezentacji wiadomości, 20 czerwca 2007 r. www.ikn.edu.pl

Pomiar efektywności e-nauczania atrakcyjności formy materiałów, stopnia nowości prezentowanych wiadomości, przydatności zdobytej wiedzy, zadowolenia ze współpracy z osobą prowadzącą szkolenie, spełnienia oczekiwań pokładanych w szkoleniu, e-nauczania jako formy doskonalenia nauczycieli, sposobu organizacji szkolenia. 20 czerwca 2007 r. www.ikn.edu.pl

Efektywność e-nauczania 20 czerwca 2007 r. www.ikn.edu.pl

Efektywność e-nauczania Między większością mierzonych zmiennych istotne statystycznie różnice, z wyjątkiem: Zadowolenie a Merytoryka, Przydatność i Oczekiwania Merytoryka a Przydatność Zrozumiałość a E-nauczanie i Organizacja Przydatność a Oczekiwania Współpraca a Organizacja 20 czerwca 2007 r. www.ikn.edu.pl

Efektywność e-nauczania Brak istotnych statystycznie różnic między wynikami w latach 2005, 2006 i 2007 (p=0,230863) Brak istotnych statystycznie różnic między wynikami różnych prowadzących (p=0,071548) 20 czerwca 2007 r. www.ikn.edu.pl

Efektywność e-nauczania 20 czerwca 2007 r. www.ikn.edu.pl

Efektywność e-nauczania Istotne statystycznie różnice: Zadowolenie (p=0,000004) Merytoryka (p=0,012034) Zrozumiałość (p=0,000058) Przydatność (p=0,000000) Oczekiwania (p=0,000000) Suma (p=0,000000) Brak istotnych statystycznie różnic: Nowość (p=0,897825) Forma (p=0,073332) 20 czerwca 2007 r. www.ikn.edu.pl

Pytania otwarte Pytania i najczęstsze odpowiedzi: Co podobało się Pani/Panu najbardziej? możliwość uczenia się we własnym tempie, w dowolnym czasie i miejscu niski koszt szkolenia, brak dodatkowych wydatków (dojazd, nocleg) ciekawe, praktyczne zadania materiały – kompendium przydatnej wiedzy

Pytania otwarte 2. Co podobało się Pani/Panu najmniej? możliwość podnoszenia kwalifikacji, której dana osoba nie miała w inny sposób (młode matki, osoby z miejscowości bardzo odległych od ośrodków stacjonarnych) 2. Co podobało się Pani/Panu najmniej? brak bezpośredniego kontaktu z prowadzącym

Wnioski W ocenie uczestników e-nauczanie jest bardzo efektywną formą doskonalenia nauczycieli Wskazywane przez uczestników zalety i wady e-nauczania są zgodne z odpowiedziami uzyskiwanymi w większości badań Na efektywność e-nauczania nie ma wpływu osoba prowadząca kurs Na większości wymiarów e-nauczanie jest istotnie efektywniejszą formą doskonalenia zawodowego nauczycieli niż kształcenie stacjonarne 20 czerwca 2007 r. www.ikn.edu.pl

Dziękujemy za uwagę! 20 czerwca 2007 r. www.ikn.edu.pl