„Diagnoza modelu zarządzania jakością w administracji rządowej”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
© SMWI, 2006 Konferencja UNDERSTAND, Poznań, czerwca 2006 Znaczenie badań nad rozwojem społeczeństwa informacyjnego w nowych regionach UE – perspektywa.
Advertisements

Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
RAPORT.
Wrocław, Plan działania na 2007/2008 rok dla Priorytetu V PO KL.
Badanie efektywności pomocy dla grup szczególnego ryzyka
Znaczenie podręcznika
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Warszawa, 5 lutego 2008 r. Priorytet II i VIII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście aktywizacji zawodowej osób z grupy wiekowej 50+ Departament.
1 Sprawozdanie z realizacji Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich II i III kwartał 2004 r.
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
1 Małopolskie Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji Warszawa, 15 lutego 2007 r.
Typy zachowań firmy w procesie internacjonalizacji (projekt badawczy)
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy Mikołajki, lutego 2010 r. Bartosz Szurmiński – Kierownik Zespołu ds. Informacji i Promocji.
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Mechanizm Finansowy EOG PRIORYTET Rozwój zasobów ludzkich poprzez m.in. promowanie wykształcenia i szkoleń, wzmacnianie w samorządzie i jego instytucjach.
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
Warsztaty szkoleniowe Regionalnego Komitetu Sterującego ds. Regionalnej Strategii Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego Gabriela Zenkner-Kłujszo.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat b.
CELE REALIZACJI PROJEKTÓW POWIATOWYCH Pilotaż nowego modelu systemu doskonalenia nauczycieli i zewnętrznego wspomagania szkół/przedszkoli Pomoc dyrektorom.
Lubelskie Samorządy na 5 – wzmocnienie i poprawa jakości usług urzędów administracji samorządowej Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Skuteczny i efektywny samorząd terytorialny Warszawa, 8 października 2010 r. Procedura Poświadczania Jakości Zastosowania CAF Po co to nam? Jak to będzie.
Rozwój mieszkańców województwa opolskiego poprzez wsparcie z Europejskiego Funduszu Społecznego Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu r.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Diagnoza na podstawie badań organizacji pozarządowych, monitoringu samorządów i danych ze sprawozdań RB.
WEKTOR ZMIAN – Koszaliński Program Wspierania Wychodzenia z Bezdomności Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII – Promocja Integracji Społecznej.
Katedra Zarządzania Miastem i Regionem
DIAGNOZA DOSTOSOWANIA UMIEJĘTNOŚCI I KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH DO WYMOGÓW LUBUSKIEGO RYNKU PRACY ZAŁOŻENIA PROJEKTU Projekt jest współfinansowany przez Unię
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Usługi BDO - odpowiedź na realne potrzeby rynku
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Regionalna Platforma Współpracy - Pilotaż
Od kompleksowej diagnozy sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce do nowego modelu polityki społecznej wobec niepełnosprawności Projekt badawczy Prof.
Wspólnie na Zamojszczyźnie Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Prognoza nastrojów i działań przedsiębiorców w perspektywie najbliższego półrocza (IVQ2013/IIQ2014)
„Top Model Współpracy w Województwie Pomorskim” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Rekomendacja do ogólnopolskiego modelu pomocy osobom bezdomnym w okresie zimowym Rekomendacja do ogólnopolskiego modelu pomocy osobom bezdomnym w okresie.
Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
© GfK 2014 | GfK Health | Leki homeopatzcyne widziane okiem lekarzy 1 LEKI HOMEOPATYCZNE WIDZIANE OKIEM LEKARZY Czerwiec 2014.
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
Jeleniogórski System Wspierania Placówek Oświatowych
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Projekt „Monitorowanie Losów Dziecka - standard postępowania pracowników socjalnych - narzędzie służące ochronie dzieci przed przemocą w rodzinie” 1.
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
2015 Koncepcja weryfikacji wymagań dotyczących jakości usług świadczonych za pośrednictwem Rejestru Usług Rozwojowych.
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
1 „ Doświadczenie w stosowaniu modelu zarządzania INK w polskiej policji ” Tadeusz Zawistowski.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
P OWIAT N OWOTARSKI – S TAROSTWO P OWIATOWE W N OWYM T ARGU Nowotarski- nowatorski. Samorząd zorientowany projektowo. Program Operacyjny Kapitał Ludzki-
Oferta badawczo-edukacyjna dla sektora zdrowia i pomocy społecznej
Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji na lata
Zapis prezentacji:

„Diagnoza modelu zarządzania jakością w administracji rządowej” PREZENTACJA WYNIKÓW I ETAPU BADANIA: „Diagnoza modelu zarządzania jakością w administracji rządowej” Tomasz Skierniewski

Cele badania Badanie Diagnoza modelu zarządzania jakością w administracji rządowej jest elementem projektu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Poprawa zdolności zarządczych w urzędach administracji rządowej. Głównym celem projektu jest upowszechnienie stosowania kompleksowego zarządzania jakością w urzędach administracji rządowej, a w dalszej perspektywie projakościowa orientacja stosowanego w nich modelu zarządzania i usprawnienie ich funkcjonowania. Prezentowany raport miał na celu zdiagnozować istniejącą sytuację w polskiej administracji rządowej oraz zidentyfikować potrzeby administracji rządowej w zakresie wsparcia polityki zarządzania jakością.

Jakość stanowi nadrzędną wartość funkcjonowania każdej organizacji Jakość stanowi nadrzędną wartość funkcjonowania każdej organizacji. Jest ona niedoścignionym celem działalności i cechą każdego systemu i procesu, a nawet pojedynczego zdarzenia. Wg.: M.Bugdol, Zarządzanie jakością w urzędach administracji publicznej, Warszawa 2008, s. 19

Realizacja badania Badanie realizowane było metodą kwestionariuszowego wywiadu internetowego, CAWI. Ankieta została skierowana do wszystkich 2300 urzędów administracji rządowej na terenie Polski. Ogółem uzyskano 720 odpowiedzi na ankietę, co stanowi ok. 31,3% zwrotów w stosunku do liczby kwestionariuszy skierowanych do urzędów.

Podstawowe informacje o respondentach Typ urzędu Liczba, do których skierowano ankietę Liczba odpowiedzi na ankietę Procent uzyskanych odpowiedzi Archiwa 43 15 34,9 Służba celna 32 13 40,6 Administracja centralna 45 20 44,4 Policja 361 67 18,6 Administracja w powiecie 683 91 13,3 Administracja skarbowa 435 290 66,6 Straż Graniczna 5 38,5 Straż Pożarna 273 44 16,1 Urzędy statystyczne 17 76,5 Administracja rządowa w województwie 160 84 46,7 Administracja wojskowa 139 41 29,5 Żegluga 11 6 54,5 Inspektoraty 10 50,0 Kuratoria oświaty 16 31,3 Łącznie 2238 720 32,2

Odpowiedzi uzyskane z poszczególnych województw

Systemy zarządzania jakością wdrażane w badanych urzędach

Certyfikacja systemów zarządzania jakością

Zasady zarządzania jakością stosowane w ankietowanych urzędach

Metody zarządzania jakością stosowane w badanych urzędach 9,6% (69)

Księga jakości Księga jakości jest drugim co do ważności dokumentem systemu zarządzania jakością. W języku angielskim nazywana jest quality manual, co można przetłumaczyć jako „podręcznik jakości”.

Potrzeby urzędów w zakresie dotyczącym polityki jakości

Zidentyfikowane potrzeby w zakresie zarządzania jakością Liczba wskazań / (%) Urzędy posiadające wdrożony SZJ Urzędy nie posiadające wdrożonego SZJ Szkolenie pracowników w zakresie procedur związanych z funkcjonowaniem systemu zarządzania jakością 123 (13,9%) 48 (15,6%) Szkolenie dla Pełnomocnika ds. zarządzania jakością 133 (15%) 47 (15,3) Szkolenie dla audytorów 120 (13,5%) 29 (9,4%) Inne szkolenia 116 (13,1%) 21 (6,8%) Wsparcie doradcze w przygotowaniu do opracowania i wdrażania systemu zarządzania jakością 33 (3,7%) 5 (1,6%) Przeprowadzenie audytu instytucjonalnego 79 (8,9%) 32 (10,4%) Opracowanie procedur związanych z systemem zarządzania jakością 28 (3,2%) 8 (2,6%) Dodatkowe etaty 45 (5,1%) 31 (10%) szkolenia dot. zagadnień merytorycznych, pogłębiające wiedzę pracowników 22 (2,5%) 12 (3,9%) szkolenia z zakresu wdrażania norm systemów SZJ 163 (18,4%) 66 21,3%) szkolenia o charakterze społecznym, międzyludzkim, poprawiające jakość pracy , ZZL 7 (0,8%) 6 (1,9%) szkolenia dot. przepływu informacji 9 (1%) 3 (1%) szkolenia międzynarodowe, wymiana doświadczeń z zagranicznymi placówkami tego samego typu 4 (0,5%) informatyzacja Urzędu, modernizacja pomieszczeń, wyposażenie stanowisk pracy 3 (0,3%) wyodrębnienie stanowiska organizacyjnego do spraw zarządzania jakością 1 (0,1%) Łącznie 886 (100%) 308 (100%)

Współpraca z innymi urzędami Charakter współpracy z innymi urzędami Liczba wskazań % wskazań Współpraca w zakresie zarządzanie jakością z urzędem nadrzędnym/nadzorującym 78 29,9% Współpraca w zakresie zarządzanie jakością z urzędem podległymi/nadzorowanym 18 6,9% Współpraca w zakresie zarządzania jakością - pozioma, w ramach jednego typu urzędów 91 34,9% Współpraca w zakresie zarządzania jakością -pozioma obejmująca urzędy działające na określonym obszarze, w określonym sektorze 59 22,6% Inny rodzaj współpracy z urzędami w zakresie zarządzania jakością 15 5,7% Łącznie 261 100% Współpraca te dotyczy głównie: konsultacje, wymiana doświadczeń, szkolenia, inne rodzaj wsparcia merytorycznego; doraźne działania kontrolne, monitoring; koordynacja i/lub projektowanie; ścisła współpraca, wspólne opracowanie procedur, wypracowanie norm i zasad; rozpowszechnienie "dobrych praktyk; całkowite wdrożenie SZJ.

„Dobre praktyki” 185 respondentów (25,7%) potwierdziło, że w ich Urzędzie działania realizowane w zakresie zarządzania jakością obejmują kwestie „dobrych praktyk”. W 66 przypadkach (9,1% ogółu respondentów) w urzędzie jest prowadzona księga - rejestr dobrych praktyk w zakresie zarządzania jakością.

75,9%(132) 73,5%(299) 24,1%(42) 26,5%(108)

Skąd pochodzą wykorzystywane przez urząd „dobre praktyki” i doświadczenia? Liczba wskazań % wskazań Od urzędów podległych/nadzorowanych 8 3,2% Od urzędu nadrzędnego/nadzorującego 73 29,1% Od urzędów tego samego szczebla w ramach jednej struktury administracyjnej 120 47,8% Od urzędów tego samego szczebla (np. w województwie) nie należących do jednej struktury administracyjnej 19 7,6% Spoza administracji 16 6,3% Od partnerów zagranicznych 14 5,6% Inne źródła (publikacje w Internecie) 1 0,4% Łącznie 251 100%

Podsumowanie (1) Badanie pomyślane było jako narzędzie służące rozpoznaniu aktualnego stanu administracji rządowej w Polsce w zakresie zarządzania jakością. Miało ono dostarczyć podstawowych danych ilościowych opisujących urzędy administracji rządowej w tym zakresie. badanie dostarczyło materiału dla opracowania koncepcji badania realizowanego w II etapie projektu, a także do poddania analizie całościowej metodologii badania z możliwością poszerzenia repertuaru zastosowanych metod badawczych poprzez poszerzenie ich o metody i techniki badań jakościowych.

Podsumowanie (2) Stan polskich urzędów administracji rządowej w zakresie zarządzania jakością silnie zróżnicowany i niejednoznaczny. Przede wszystkim jedynie bardzo niewielki odsetek urzędów zdecydował się na opracowanie własnej strategii rozwoju, której elementem byłyby zagadnienia dotyczące polityki jakości. Największa liczba urzędów administracji rządowej wdrożyła systemy zarządzania jakością oparte na normie ISO. W chwili obecnej coraz częściej wdrażane są systemy zarządzania jakością bardziej niż ISO dostosowane do potrzeb urzędów publicznych, a zbudowane w oparciu o model doskonałości CAF.

Podsumowanie (3) Liczba wdrożonych przez urzędy administracji rządowej certyfikowanych systemów zarządzania jakością jest niska. Stan wiedzy posiadanej przez urzędy administracji rządowej na temat zarządzania jakością jest raczej niski. Stąd podstawowym priorytetem w ramach działań zmierzających do podniesienia stanu zarządzania jakością w urzędach powinien być bardzo szeroko zakrojony projekt szkoleniowy odpowiadający na zidentyfikowane potrzeby szkoleniowe urzędów administracji rządowej w tym zakresie.

Podsumowanie (4) Najwyższy procent urzędów, które wdrożyły systemy zarządzania jakością występuje w grupie urzędów administracji centralnej. Również wysoki procent urzędów posiadających wdrożone systemy zarządzania jakością występuje wśród urzędów administracji rządowej szczebla wojewódzkiego oraz w administracji skarbowej. Badanie nie wykazało występowania istotnych statystycznie związków pomiędzy udziałem urzędu w strukturach współpracy urzędów w zakresie polityki jakości, a wdrażaniem przez te urzędy systemów zarządzania jakością. Podobnie, nie stwierdzono związku pomiędzy uwzględnianiem przez urząd w działaniach dotyczących kwestii „dobrych praktyk”, a wdrażaniem systemów zarządzania jakością.

Podsumowanie (5) Zasadniczą potrzebę urzędów administracji rządowej w zakresie dotyczącym zarządzania jakością stanowią szkolenia, w tym w szczególności szkolenia: z zakresu praktycznego wdrażania norm SZJ; dla pełnomocnika ds. zarządzania jakością; w zakresie procedur związanych z funkcjonowaniem systemu zarządzania jakością ; szkolenia dla audytorów.

Podsumowanie (6) przeprowadzenie audytu instytucjonalnego; Oprócz szkoleń, wśród istotnych potrzeb z zakresu zarządzania jakością badane urzędy administracji rządowej wskazywały także na: przeprowadzenie audytu instytucjonalnego; uzyskanie przez urząd dodatkowych etatów; wsparcie doradcze w przygotowaniu do opracowania i wdrażania systemu zarządzania jakością; opracowanie procedur związanych z systemem zarządzania jakością.

IBC Group: e-mail: biuro@ibc-group.pl tel.: +48(0)22 3562545 Dziękuję za uwagę. Ewentualne pytania proszę kierować do: IBC Group: e-mail: biuro@ibc-group.pl tel.: +48(0)22 3562545 lub bezpośrednio do mnie: Tomasz Skierniewski, e-mail: tomasz.skierniewski@pro.onet.pl tel.: (+48) 507 194 844